Předseda Josef David.
Místopředsedové Hodinová-Spurná,
Gottier, Tymeš, Petr, Cvinček.
Členové vlády: ministři Masaryk,
dr Nejedlý; státní tajemník
dr Clementis.
175 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře PNS: tajemník PNS dr Madar;
jeho zástupci dr Záděra, dr Ramajzl.
1. Rozprava o prohlášení pana ministra zahraničí
Jana Masaryka, učiněném ve 37. schůzi
dne 6. března 1946.
2. Zpráva výboru ústavně-právního
o vládním návrhu zákona (tisk 216)
o letním čase (tisk 250).
Předseda Josef David zahájil schůzi
v 9 hod. 28 min.
podle § 2, odst. 4 jedn. řádu dal předseda
na dnešní schůzi posl. Jilemnickému,
Šenšelovi, dr Horákové,
Ulrichovi, dr Řehulkovi, Skaunicovi,
dr Šípovi, dr Bělehrádkovi,
Čihákovi, Huškovi; dodatečně
na včerejší a na dnešní schůzi
posl. Červenkovi, dodatečně na schůzi
dne 5. března t. r. posl. dr Bunžovi, na tento
týden posl. dr Chytilovi.
Klub poslanců komunistické strany Československa
vyslal do výboru zásobovacího posl.
Machačovou-Dostálovou za posl. Zmrhala.
Klub poslancov komunistickej strany Slovenska vyslal do výboru
rozpočtového posl. dr Falťana za
posl. dr Čecha, posl. Dvorína za posl. Hrušovskou,
posl. dr Rohaľa-Iľkiva za posl. Trojana; do výboru
informačního posl. Jeleňa za
posl. Novomeského, posl. Strechaje za posl. dr Husáka;
do výboru zahraničního posl. dr Iv.
Horvátha za posl. Novomeského; do výboru
zásobovacího posl. Mazúra za
posl. dr Rohaľa-Iľkiva, posl. Daubnera za posl.
Dvorína.
Klub poslanců čs. strany lidové vyslal do
výboru ústavně-právního
posl. inž. Janáčka za posl. dr Ducháčka.
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k projednávání prvého odstavce pořadu,
jímž je
1. Rozprava o prohlášení ministra zahraničí
Jana Masaryka, učiněném v 37. schůzi
dne 6. března t. r.
Přikročíme k rozpravě.
Lhůtu řečnickou navrhuji podle usnesení
předsednictva tak, aby pro celou rozpravu činila
pro 6 klubů poslanců stran Národní
fronty 60 minut na každý klub a na klub ukrajinských
poslanců 30 minut.
Jsou nějaké námitky proti tomuto návrhu?
(Nebyly.)
Není jich.
Řečnická lhůta je tedy podle tohoto
návrhu stanovena.
Přihlášeni jsou tito řečníci:
pp. posl. dr Ducháček, dr Bernard,
dr Múdry-Šebík, dr Ivan Horváth,
Zeminová, dr Uhlíř, Novomeský,
V. David, dr Pišút, Vilém Pavlík,
Šabršula, Wünsch, dr Zibrín.
Uděluji slovo prvnímu řečníku,
p. posl. dr Ducháčkovi.
Posl. dr Ducháček (uvítán
potleskem poslanců čs. strany lidové):
Slavná sněmovno!
Jen státy skutečné nezávislé
a v každém směru svrchované a svobodné
mohou diskutovat o vlastní politice zahraniční.
Vasalové nebo národy jinak zotročené
či porobené nemají vlastní politiky
zahraniční, nýbrž jejich zahraniční
politika je pohlcována zotročovatelem a vykonávána
jeho orgány.
Když 15. března 1939 Československo padlo,
jedním z prvních opatření, která
proti nám nacistická říše provedla,
bylo zrušit všechny naše zastupitelské úřady
v cizině, zrušit naše ministerstvo zahraničních
věcí a prohlásit, že od 15. března
1939 na dalších tisíc let bude Berlín
tak laskav a bude dělat zahraniční politiku
za český a slovenský lid. Bylo proto šťastnou
shodou okolností, že právě v předvečer
narozenin zakladatele našeho plně samostatného
a nezávislého státu, presidenta T. G. Masaryka,
mohl nám jeho syn Jan Masaryk, ministr zahraničních
věcí, podat zprávu o naší zahraniční
politice. Zahraniční politika vedle samostatné
armády je nejtypičtějším znakem
státní svrchovanosti.
V tom, že předevčírem nám tu
ministr zahraničních věci podal výklad
o naší politice mezinárodní, i v tom,
že o jeho výkladu můžeme kriticky diskutovat,
lze vidět další radostnou ukázku toho,
jak plná je naše svoboda a jak úplná
je naše nezávislost, za niž tolik našich
lidí bylo umučeno, za kterou tolik našich letců
a vojáků padlo smrtí hrdinů.
Obor naší zahraniční politiky byl ovšem
vedle naší politiky vojenské hlavní
činností Šrámkovy vlády v zahraničí.
Šlo v podstatě o to, vrátit do společenství
národů plně uznané předmnichovské
Československo ve starých hranicích, pokud
možno posílené spojeneckými a hospodářskými
dohodami se spojenci.
Pan ministr Masaryk nám vyložil, jak obtížné
bylo však toto budování, jak kamének
ke kaménku byl skládán, pracně, namáhavě,
jak jen pomalu jsme se dostávali z mnichovského
bahna. Od uznání národního výboru
v Paříži přes uznání řádné
vlády k aktu svrchované naší politiky,
jakým bylo na př. uzavření československo-sovětské
smlouvy, vedla svízelná cesta. Bylo k tomu třeba
nevšedního úsilí, pomoci všech
našich přátel na západě, zejména
v oněch smutných letech 1939 až 1940. K získávání
těchto sympatií a pak konkretní pomoci měl
skutečně vzácné a výjimečné
předpoklady ministr Masaryk. Jeho oblíbenost
ve světě, jeho vzácný dar osobního
styku vine se jako červená niť každým
naším mezinárodním úspěchem,
každou smlouvou a dohodou, která byla v letech 1939
až 1946 uzavřena. A těch dohod a smluv bylo,
jak víte, velice mnoho.
Je opravdu mimořádným zjevem, že ministr
zahraničních věcí podává
výklad o údobí tak dlouhém. Měli
jsme svrchovanou zahraniční politiku, dělali
jsme ji, uzavírali jsme smlouvy a dohody, ale to vše
se dálo bez parlamentu. Proto výklad p. ministra
Masaryka není jen informativním výkladem
o tom, co a jak jsme v cizině dělali, nýbrž
také účtem, který má Prozatímní
Národní shromáždění schválit.
Smlouvy a dohody, ať už jde o spojenectví se
Sovětským svazem nebo o dohodu s UNRRA, které
nám vláda ze zahraničí přinesla,
jsou tak nesporně kladné, že nelze pochybovat
o tom, že Národní shromáždění
výklad zahraničního ministra schválí.
Nicméně pokládám za nutné říci,
že čs. strana lidová vysloví při
hlasování s výkladem a činností
Masarykovou plný a vděčný souhlas.
(Potlesk.)
Ve svém výkladu mluvil ovšem ministr zahraničních
věcí o velice dlouhém úseku naší
zahraniční politiky. Nebylo mu možno vyjmenovat
všechny etapy naší zahraniční činnosti
jednu po druhé. Jak sám řekl, omezil se vlastně
na dobu od r. 1940, kdy se po pádu Francie stal naším
zahraničním ministrem. Údobí naší
zahraniční práce v Paříži
v letech 1939 a 1940 bylo v jeho exposé naznačeno
jen zcela letmo. Dovolte, abych jako přímý
účastník onoho údobí v Paříži
připojil k ministrovu výkladu několik poznámek.
Pařížské údobí naší
zahraniční politiky je podle mého soudu základem,
z něhož vyrůstají všechny pozdější
naše úspěchy a práce. Roky 1939 a 1940
v Paříži byly nejtěžším
a nejsvízelnějším údobím
naší zahraniční činnosti. Ve
Francii vedl po vypuknutí války zahraniční
politiku spolupodpisovatel mnichovského diktátu,
Daladier, v Anglii stál v čele rovněž
spolupodpisovatel Mnichova, Chamberlain. Zbývající
dva jejich mnichovští partneři, Mussolini a
Hitler, byli na vrcholu moci. Byla to zlá atmosféra
ve světě, a přes to i v této ještě
mnichovské Francii díky velkému příteli
našeho národa, gen. Faucherovi, bylo dosaženo,
že byla podepsána dohoda o znovuzřízení
čs. armády na půdě Francie. Byl to
veliký úspěch, byl to zárodek všech
pozdějších našich branných sil.
Československo, dočasně smazané s
diplomatické mapy Evropy, dostalo se touto první
dohodou, podepsanou v září 1939, aspoň
v mlhavých obrysech opět na mapu Evropy. Zřízení
armády položilo ovšem nový problém:
komu bude v politickém směru tato obnovená
armáda podléhat? Ve smlouvě se pravilo, že
bude podléhat československé vládě.
Když však bylo jednání o ustavení
zahraniční vlády československé
v Paříži zahájeno, ukázalo se,
že Daladierova vláda nehodlá ustavení
čs. vlády podporovat. Tehdy se dokonce vyskytl plán,
podrobit celou naší armádu tehdejšímu
čs. vyslanci v Paříži, Štefanu
Osuskému. Lze vyslovit dohad, že na tomto franocuzském
podnětu nebyl vyslanec Osuský bez vlivu.
Za této obtížné situace byl na podnět
ministra dr Ripky pozván z Londýna do Paříže
Msgre dr Šrámek, aby svým vlivem a znalostmi
pomohl československé věci ze slepé
uličky, kam se na francouzské půdě
dostala. Msgre Šrámek, který se po svízelném
úniku přes polské hranice sotva dostal do
Londýna, neváhal a okamžitě do Paříže
přijel. Situace byla tehdy kritická. Jednání
o vytvoření ústředního orgánu
zahraničního odboje zdálo se ztroskotávat
o zlou vůli francouzských mnichováků
a o t. zv. vyslaneckou teorii. - Jen několik slov
o ní.
Vyslanec Osuský začínal totiž razit
teorii, že vyslanci jsou povoláni k tomu, aby vedli
zahraniční odboj. Jsou prý představiteli
republiky podle práva, ztělesňují
právní a mezinárodní pojem republiky,
zatím co dr Beneš je prý pouhý
soukromník, který se na podzim 1939 presidentství
vzdal a proto nemůže stát v čele odboje.
Tato vyslanecká teorie se ovšem opírala o kontinuitu
druhé republiky - a v tom byla správná. Vyslanci,
kteří chtěli hnát před vánocemi
1938 presidenta Beneše před Národní
soud, byli skutečně ztělesněním
druhé republiky, to jest nemocného, kolaborantstvím
a zradou prolezlého státu. Msgre Šrámek
dal se tehdy do svízelného jednání.
Musel bojovat na zahraničním ministerstvu francouzském
nejen s duchem Mnichova, nýbrž i s duchem druhé
republiky. Nakonec se mu podařilo získat souhlas,
aby si Čechoslováci vytvořili místo
řádné vlády aspoň Národní
výbor, kterému by se dostalo mezinárodního
uznání, kterému by podléhala nově
se budující armáda a který by měl
některé znaky vládního orgánu.
Ještě v poslední chvíli snažil
se mnichovský duch zabránit, aby se aspoň
do čela tohoto Národního výboru nedostal
president Beneš. Bylo dokonce nabízeno Msgre
dr Šrámkovi, aby se sám stal předsedou
tohoto výboru, zatím co by dr Beneš byl
jen prostým členem. Ačkoliv se i leckde s
československé strany naznačovalo, že
Národní výbor bez dr Beneše a
v čele s Msgre Šrámkem by byl lepší
než žádný Národní výbor,
Msgre Šrámek neuhnul a neváhal prohlásit
na francouzském ministerstvu zahraničních
věcí, nebude-li dr Beneš v čele
Národního výboru, že přeruší
vůbec jednání a že se myšlenky
Národního výboru vzdáme. Msgre Šrámek
prosadil nakonec svou. Dr Beneš stal se předsedou
Národního výboru a úřadujícím
místopředsedou v Paříži stal
se Msgre Šrámek. Šrámek zůstal
věren nejen sobě, ale ovšem též
přání československého lidu,
který na rozdíl od vyslanecké teorie nebudoval
svůj domácí a zahraniční odboj
na kontinuitě druhé republiky, nýbrž
na kontinuitě republiky první. Šrámek
řekl po příjezdu z Polska do Londýna
v říjnu 1939: "Pane presidente, my jsme si
Vás zvolili, ale nesesadili. Proto jste naší
hlavou dále." Tato Šrámkova devisa stala
se vlastně základem naší koncepce v
zahraničí.
Jen poznámkou bych ještě uvedl, že francouzská
averse a téměř veto proti dr Benešovi
v tehdejší době mělo zvláštní
příčinu. Mussolini totiž vzkázal
tehdy Mnichovákům, že by si nepřál,
aby dr Beneš byl v čele Národního
výboru. Tehdejší Francie, která měla
zájem na italské neutralitě, chtěla
tomuto fašistickému gangsteru vyhovět. Dnes
arci, kdy máme vlastní stát a presidenta
dr Beneše opět na Hradčanech, lze téměř
s úsměvem hovořit o oněch svízelných,
opravdu temných chvílích našeho boje
za znovunabytí plného mezinárodního
uznání.
Připomínám-li všechnu tuto trochu už
vzdálenou historii, nečiním tak jen proto,
abych zdůraznil zásluhy Msgre dra Šrámka,
ale také abych ukázal, jak naše zahraniční
politika byla vždy důsledně demokratická,
t. j. nesnažila se jen o politiku přátelství
a spojenectví s demokratickými státy, ale
snažila se též o to, aby její vnitřní
náplň byla v souladu s přáním
demokratického, presidentu Benešovi věrného
našeho lidu. (Potlesk.)
V celé své zahraniční práci
vycházela čs. vláda důsledně
z první republiky, zatím co Prchalovci, Osuští
a jiní vymýšleli umělé teorie,
opírající se o Háchovu republiku.
Ve zmatku tehdejší doby, při různých
těch námluvách a nátlaku, který
byl se strany mnichováků a polomnichováků
vyvinován, je velkou zásluhou onoho údobí
pařížského Národního výboru,
že politici jako Šrámek, Ripka,
Slávik a ostatní v té době
tak pevně dovedli v onom nepříznivém
ovzduší uhájit základní demokratickou
linii naší zahraniční činnosti
a politiky, to je linii benešovskou proti háchovské,
lini demokratickou proti mnichovské, linii čistou
a slušnou proti intrikám a nepoctivostem. (Potlesk.)
Z tohoto čistého základu, z tohoto základního
ujasnění, umožněného právě
konfliktem obou protichůdných směrů,
pramení podle mého soudu všechny pozdější
naše úspěchy, jichž jsme dosahovali v
prostředí už daleko vyčištěnějším,
neboť jsme při jednání později
už měli proti sobě Anglii nemnichovskou, protože
Churchillovu, Francii obrozenou, protože de Gaullovu, a ovšem
dvě velmoci, které s Mnichovem neměly nikdy
nic společného, Sovětský svaz a Ameriku.
Vraceje se k vlastnímu výkladu pana ministra Masaryka
chtěl bych zdůraznit ještě jeho
další stránku, která z něho činí
výklad opravdu výjimečný. Nejen to,
že je to výklad zahrnující 6 let naší
zahraniční politiky, nejen to, že je to výklad
ministra, který prováděl čs. zahraniční
politiku v cizině a dovedl ji uchránit ode všech
lokálních vlivů, aby byla tak ryze československá,
jakoby byla prováděna z Černínského
paláce, ale také pro naprosto nové mezinárodní
seskupení je Masarykův výklad něčím
v naší politice naprosto novým.
Zahraniční politika není nějaká
abstraktní věc, která existuje mimo čas
a prostor. Vyvíjí se s dobou, je měněna
a přetvářena podle změn v sousedství
a v celkové politice mezinárodní. Pravda,
nic se nezměnilo na některých zásadních
základnách naší politiky: naše
politika bude vždy politikou slušnou, demokratickou,
nesobeckou, vždy budeme mít na zřeteli prospěch
obecný, neboť věříme, že
pracujíce pro mír a prospěch všech pracujeme
nejlépe též pro naše zájmy. Masaryk
a Beneš vytvořili výraznou koncepci
naší zahraniční politiky, která
spočívá v tom, že vlastní národní
zájem spojujeme se zájmem obecným a chápeme
jej jako jeho nedílnou část. Nic se také
nezměnilo na jiné konstantě v naší
zahraniční politice, t. j. na naší zeměpisné
poloze. Československo nadále zůstává
klíčovým státem na křižovatce
evropských cest, zájmů a záměrů.
Svět snad pochopil - abych použil slov starého
Bismarcka v novém odění - že nikdo nemůže
být skutečným pánem a tyranem Evropy,
dokud je český lid pánem Čech. Nic
se nezměnilo na tom, že z Brna do Paříže
je stejně daleko jako do sovětské Oděsy.
Nicméně když dnes po prvé po osmi letech
smějí zástupcové čs. lidu opět
diskutovat o zahraniční politice, je třeba
si uvědomit, že ministr Masaryk - na rozdíl
od svých slavných předchůdců
dr Beneše a dr Krofty - mluví o čs.
politice, která je po této válce zasazena
do zcela jiného, nového zeměpisného
prostředí. Náš národ, oddělený
od moře, žijící na zvláště
citlivém místě v Evropě, od nepaměti
toužil po přímém a bezprostředním
sousedství s přátelskou velmocí. Úkol
našeho státu nebyl vždy zcela úměrný
našemu počtu, síle a nebezpečí,
kterému je nám čelit. Obklopeni málo
přátelskými sousedy se severu a jihu, sousedili
jsme vždy s jedinou velmocí, s německou říší,
ohrožující naši bezpečnost a rozvoj
po tisíciletí. Instinktivně jsme hledali
vždy ochranu u jiných, vzdálenějších
velmocí. Měli jsme proto po poslední válce
spojeneckou smlouvu s Francií, přátelskou
velmocí, od nás však oddělenou německým
koridorem. Teprve po této válce stáváme
se po prvé v dějinách sousedy nám
přátelsky nakloněné velmoci ruské.
To je historická, radikální změna
v našem postavení, jejíž dosah není
u nás snad plně ještě domyšlen.
Jinou radikální a v pravdě historickou změnou
je, jak správně a výstižně řekl
pan ministr, posunutí Polska na západ a včlenění
průmyslového Horního Slezska do jeho hranic.
To bude rovněž - jak řekl min. Masaryk -
hluboce působit na celou politiku tohoto státu a
tím i na naše hospodářské styky.
A tak vedle tradičního přátelství
k Rusku a vedle politického a vojenského zájmu
našeho i toto nové hraniční seskupení
mělo přirozeně silný vliv na naše
přání uzavřít se sovětským
Ruskem spojeneckou a přátelskou smlouvu, která
by se později mohla stát smlouvou trojdílnou,
t. j. rusko-polsko-československým valem proti německému
Drang nach Osten. Smlouvu podařilo se uzavřít,
jak známo, dlouho před koncem války, v prosinci
1943. Po prvé v dějinách nejsme tedy už
přímo ohrožováni. Po prvé v dějinách
nevisí nad každým naším počinem,
nad každou naší investicí, nad každým
naším hospodářským plánem
stín pochyb, zda nám výbojné Německo
vůbec dovolí sklidit ovoce naší práce.
Není proto frází, jestliže říkáme,
že naše spojenectví se Sovětským
svazem je pilířem naší zahraniční
politiky. (Potlesk.) Který jiný pilíř,
neměl-li by být vytvořen z papíru,
bychom vůbec mohli mít? Naše smlouva se Sovětským
svazem zaručuje nám okamžitou pomoc Rudé
armády pro případ ohrožení. Tento
smluvní závazek opírá se o společné
zájmy zarazit jakoukoli obnovu německého
Drang nach Osten a o základy věrného přátelství
a slovanské příbuznosti.