Rozpočtový výbor, jemuž předloha
tato byla přikázána ve 36. schůzi
Prozatímního Národního shromáždění
dne 5. března 1946, zvolil ve své schůzi
dne 6. března 1946 generálním zpravodajem
posl. Firta.
Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Firt (uvítán potleskem):
Slavné Národní shromáždění!
Rozpočtový výbor skončil práci
na rozpočtu na r. 1946 a uložil mi, abych o tom podal
zprávu plenární schůzi Národního
shromáždění. Konaje tuto povinnost generálního
zpravodaje, chtěl bych nejprve konstatovati, že rozpočtový
výbor byl tentokráte mimořádnými
okolnostmi přinucen, splniti svůj úkol v
čase velmi skromně vyměřeném.
Mimořádné poměry způsobily,
že od chvíle osvobození hospodařila
vláda republiky bez řádného rozpočtu.
Nejprve na základě zmocnění daného
jí dekretem presidenta republiky č. 52/ 1945 Sb.,
od 1. ledna t. r. na základě zákona č.
160/1945 Sb., odhlasovaného již Prozatímním
Národním shromážděním.
Působnost tohoto zmocňovacího zákona
končí 31. března, tedy za několik
málo dní.
Důvody, proč nebylo možno sestavit rozpočet
na r. 1946 ještě před koncem r. 1945, jsou
všeobecně známé. Také počátkem
tohoto roku narážely práce na rozpočtu
na mnoho obtíží, jakou byl na př. důsledek
pronikavé změny hospodářských
čísel a pod. To vše mělo za následek,
ze předloha finančního zákona přišla
do Národního shromáždění
až počátkem měsíce března
a rozpočtový výbor mohl pak svoji práci
zahájiti teprve odpoledne dne 12. března se lhůtou
do 26. března. Tedy v období necelých 14
dnů, v němž bylo možno uspořádat
s ohledem na jiné naléhavé úkoly,
které členy výboru vázaly jinak, pouze
14 schůzí, byl výbor rozpočtový
nucen projednat rozpočet na r. 1946, který svým
rozsahem jak číselným, tak materielním
přesahuje daleko rámec rozpočtů z
doby první republiky. Finanční zákon
a rozpočet na r. 1937 obsahuje 436 stran, předloha
tohoto zákona na r. 1946 588 stran. Tedy již pouhé
porovnaní počtu stran obou tisků mluví
o rozsahu letošního úkolu rozpočtového
výboru.
Je přirozené, že rozsah úkolu a časové
omezení měly vliv na naši práci ve výboru
a budou jistě jednak dostatečnou omluvou před
kritikou našeho díla, jednak náležitým
odůvodněním závěrů a
požadavků, kterými rozpočtový
výbor své doporučení předlohy
doprovází.
Přes časové omezení a jiné
nesnáze, s nimiž rozpočtový výbor
byl nucen zápasit, jsme předepsanou lhůtu
dodrželi a mohu konstatovati, že úroveň
našeho jednání byla vysoká. V našem
Prozatímním Národním shromáždění
zasedají politické strany slovenské i české,
které se sdružily na podkladě košického
programu v Národní frontu a vytvořily vládu
této fronty. Není zde stran oposičních,
na vládní moci a odpovědnosti neúčastněných.
To sice na jedné straně výborové jednání
zjednodušilo, ale na druhé straně uložilo
nám všem povinnost nahraditi funkci konstruktivní
oposice zvýšenou bdělostí. Každý
z nás cítil, že musí být vládní
i oposiční zároveň. Pokusil jsem se
o to ze svých skrovných sil ve svém úvodu
při zahájení prací ve výboru,
kdy vyzdvihuje světlé stránky státního
hospodářského plánu nezamlčel
jsem stránky stinné a nebezpečí z
nich plynoucí, jakými jsou daňový
útlak nebo hrozba inflace. Pokusím se o to i v této
své zprávě. Také ostatní kolegové
všech stran zvolili tuto metodu - myslím, že
s výsledkem kladným, - neboť během debaty
povšechné i podrobné odznělo mnoho podnětů,
připomínek i kladné kritiky, a to bude dobrým
přínosem k jednání v jiných
výborech Národního shromáždění,
pro státní administrativu i jako materiál
při sestavování rozpočtu na rok 1947.
Jednotlivé kluby použily v hojné míře
možnosti delegovat nečleny rozpočtového
výboru do debaty k jednotlivým kapitolám.
Tím bylo jednání ve výboru obohaceno
o projevy a věcné přínosy kolegů
poslanců, obeznámených podrobně s
některými zvláštními problémy
státní správy a státních podniků.
Jest mou povinností konstatovat, že se výborových
jednání účastnili členové
vlády, kteří velmi často reagovali
ihned na podněty a dotazy kolegů poslanců
k jednotlivým kapitolám rozpočtu. Zvláště
projev pana ministerského předsedy Fierlingera,
jímž zahájil jednání o kapitole
předsednictva ministerské rady, byl velmi cenným
příspěvkem k naší obtížné
práci. Pan předseda vlády zahrnul do svého
výkladu velmi podrobné vylíčení
postupu své první i druhé vlády od
našeho osvobození ve věcech státního
hospodářství a měnové politiky.
Jeho výklad dal nám možnost nahlédnouti
do problematiky úkolů, které vládě
mimořádná doba v tak hojné míře
uložila. Výkladem pana předsedy vlády
byl rozpočtový výbor též informován
o nejbližším hospodářském
programu vlády, o chystaných dávkových
opatřeních, jež mají sloužit k
dalšímu upevnění měny. Z jeho
úst jsme také přijali ujištění,
že vláda bude postupovat obezřele při
uskutečňování programu, který
representuje mimořádný rozpočet, a
že vláda nepustí se zřetele nic, co
by mohlo hospodářský vzestup našeho
státu vážně ohrozit. Pan ministr financí
pak v závěru našeho jednání ve
výboru uzavřel řadu projevů členů
vlády odpovědí na věcný obsah
naší debaty povšechné i podrobné.
Jest na mně, abych na tomto místě své
zprávy panu předsedovi vlády a jejím
členům za spolupráci ve výboru co
nejsrdečněji poděkoval.
Budiž mi dovoleno, abych velmi stručně vylíčil
rozvrh práce ve výboru. Rozpočtový
výbor zvolil vedle generálního zpravodaje
27 dílčích zpravodajů, jejichž
úkol byl prozkoumat a podat zprávu o rozpočtu
jednotlivých kapitol. Debata o rozpočtu byla rozvržena
na debatu povšechnou, kterou zahájil generální
zpravodaj, a debatu podrobnou, kterou u každé kapitoly
zahájil příslušný dílčí
zpravodaj.
Debata podrobná byla rozdělena na tyto oddíly:
Ústřední orgány státu, správa
zahraniční a vojenská, správa vnitřní,
a sice a) politická, b) justiční, c) kulturní,
d) hospodářská, e) dopravní, f) sociální,
dále správa finanční, statistika,
kontrola státní správy. Do jednotlivých
oddílů byly zařazeny též státní
podniky a instituce, a sice vždy k oněm správám,
do jejichž kompetence příslušejí.
Toto účelné rozdělení umožnilo
rozčlenění a soustředění
debaty podle hlavních účelových rozpočtových
skupin a naší práci podstatně prospělo.
Kolegové dílčí referenti měli
tentokráte nesnadný úkol, v čase tak
krátce vyměřeném vniknouti do úkolů
a rozpočtových čísel jednotlivých
úřadů, podniků a institucí
a posouditi je. Nezapomínejme, že celá řada
kolegů konala tuto práci po prvé, neboť
převážná většina členů
Prozatímního Národního shromáždění
skládá se z poslanců, kteří
teprve v tomto shromáždění zahájili
svoji zákonodárnou činnost. Tím více
je mou povinností vyzdvihnouti píli, svědomitost
a vysokou úroveň zpráv všech dílčích
referentů. Stenografický záznam o schůzích
výboru rozpočtového je dobrým svědkem
těchto místy přímo skvělých
výkonů paní a pánů dílčích
referentů. Děkuji jim za všechnu tuto práci,
kterou usnadnili též plnění mého
úkolu.
Přecházím nyní k materiální
stránce rozpočtu. Státní rozpočet
na rok 1946 nese všechny znaky mimořádnosti
doby a mimořádnosti úkolů, které
tato doba uložila státu a jeho správě.
Odrážejí se v něm důsledky nového
poměru Slovenska k zemím českým v
duchu moskevských dohod, košického vládního
programu a dohody mezi vládou a Slovenskou národní
radou z 2. června 1945. Vyhovuje tedy faktickému
stavu, ale nemá ještě v ústavním
uspořádání, které bude náležeti
do pravomoci zvoleného ústavodárného
shromáždění, jednotné a jednotící
základny. Těmito ohledy je ovšem do značné
míry způsobena také složitost a nedokonalá
přehlednost rozpočtových příloh.
Odrážejí se v něm však hlavně
důsledky strašlivé války, která
po dobu šesti let ničila hospodářské
statky a lidské životy, mrzačila a oslabovala
zdraví milionů lidí všech kontinentů.
Tato válka a nepřátelská okupace s
ní spojená zanechala hluboké rány
a křivdy na našem národním a státním
organismu, jejichž hojení a náprava vyžaduje
mimořádně vysokých finančních
nákladů.
V důsledku proměn zaviněných válkou
bylo nám též přejíti k vyšší
soustavě hospodářských čísel.
To vše způsobilo, že rozpočet na rok 1946
je čtyřikráte tak vysoký jako poslední
rozpočet mírový, t. j. rozpočet na
r. 1937. Při tom bereme již v úvahu, že
rozpočet na r. 1946 obsahuje na rozdíl od r. 1937
příděly samosprávným svazkům
v českých zemích. Na Slovensku není
tato věc stejným způsobem upravena. Tyto
příděly samosprávným svazkům
tak jako příjmy v této skupině řádný
rozpočet nafukují. Byly však pojaty do skupiny
vlastních státních příjmů
a vydání z těchto důvodů:
Skupina lII (podíly na státních daních,
dávkách a poplatcích) státního
rozpočtu z doby prvé republiky nebyla převzata
do nynější koncepce státního
rozpočtu proto, že fondy, které byly do této
skupiny zařazovány, byly zrušeny. Dále
proto, že tato skupina měla pouze význam evidenční,
neboť částky k účelům
tam uvedeným měly automatické krytí
ve zkracování příjmů příslušných
daní uvedených ve skupině l. (Vlastní
státní správa.) Aby nebyly z kontroly vyjímány
žádné příjmy, jsou nyní
příděly samosprávě zařazeny
přímo do skupiny l v kap. 23, lit. 12, Všeobecná
pokladní zpráva, při čemž příjmy
těmto přídělům korespondující
jsou v kapit. 22, Ministerstvo financí. Výdaj na
úděly samosprávě má svou úhradu
v řádných státních příjmech
až na částku 525,540.000 Kčs, která
jde v neprospěch státní správy. Nynější
pojetí národních výborů jakožto
orgánů státní správy (vl. nař.
č. 4/1945 Sb.) vedlo vládu ke zvýšenému
zájmu o to, aby národní výbory mohly
plniti úkoly jim uložené v nezbytné
míře. To ovšem musí vésti na
druhé straně k zvýšenému dozoru
a kontrole státní správy nad hospodářstvím
národních výborů. Dlužno poznamenati,
že mimořádný rozpočet obsahuje
další dotace samosprávným celkům
ve výši 1.800 mil. Kčs.
Finanční potřeby státu v prvním
roce poválečném nutno rozděliti na
potřeby řádné a na potřeby
mimořádné.
V prvé skupině - rozpočet řádný
- jsou zahrnuty především výdaje, které
mají ráz pravidelnosti a opakování
v příštích letech a musí býti
uhrazeny z běžných příjmů
státu a z příjmů ze státních
podniků. Dále byly do této skupiny pojaty
některé výdaje rázu mimořádného,
avšak tak naléhavého - na př. náprava
křivd způsobených okupanty státním
zaměstnancům - že i ony musí nalézt
krytí v rámci rozpočtu řádného.
Druhá skupina - rozpočet mimořádný
- obsahuje výdaje investiční a dále
výdaje, které mají všechny znaky poválečných
rekonstrukčních a rehabilitačních
potřeb, tedy výdaje dočasné. Tato
skupina, pokud jde o stránku příjmů,
je odkázána z malé části na
příjmy mimořádné, jakými
jsou na př. tržby za zboží, které
k nám dovezla UNRRA, z největší části
pak na úvěr. Představuje proto druhá
skupina rozpočtu pouhý program, jehož postupné
uskutečňování závisí
na výši získaného úvěru,
neboť odst. 1 XXI. čl. finančního zákona
ustanovuje, že práce a dodávky, jichž
náklad má býti hrazen z rozpočtu mimořádného,
mohou býti zadány jen tehdy, byly-li potřebné
prostředky opatřeny a byl-li dán souhlas
ministerstva financí, na Slovensku pověřence
financí.
Zde bych chtěl zaznamenati některé podněty,
které byly v souvislosti s mimořádným
rozpočtem ve výboru předneseny.
1. Při rozhodování o zahájení
investičních nebo rekonstrukčních
prací měla by vláda postupovat tak, aby bylo
zajištěno, že každá zahájená
práce bude v dohledné době ukončena.
Nemělo by velký význam, kdyby těchto
prací bylo zahájeno příliš mnoho
najednou a na různých úsecích a většina
z nich pak byla postupem doby pro nedostatek finančních
prostředků na kratší nebo delší
dobu přerušena. Tím by se snad sice na chvíli
uspokojilo větší množství zájmů
regionálních nebo úsekových, avšak
na újmu zájmu celku, neboť z takového
postupu by nepochybně vznikly státnímu i
národnímu hospodářství značné
škody hmotné i morální.
2. Bude na vládě, aby určila rámcové
směrnice pro vytyčení pracovního plánu,
a to k návrhu Hospodářské rady, která
samozřejmě musí přihlédnouti
především k návrhům příslušných
úřadů a institucí slovenských
a českých a k návrhům samosprávných
svazků.
3. Konečně je třeba cílevědomě
sledovat myšlenku decentralisační,. t. j. vždy
náležitě uvažovat, zda je nutné,
aby sídlem každé instituce byla Praha. Centralisace
není vždy na prospěch sídelního
města, vyvolává a zvyšuje zde nedostatek
bytů a úředních místností
a vede k nouzovým stavebním i jiným opatřením,
jejichž náklady nejsou žádnými
investicemi, nýbrž mrháním finančními
prostředky a lidskou prací.
K tomu je ovšem třeba v zájmu pravdy uvést,
že přeložení některých institucí
z Prahy do jiných měst není snadný
a lehce proveditelný úkol, vyvolává
to značné obtíže administrativní
a technické, které nehodlám blíže
rozvádět. Tím ovšem nechci nikterak
říci, že myšlenka decentralisace ve prospěch
měst českých,moravských a slovenských
není v zásadě správná.
Uzavíraje zatím část své zprávy,
dotýkající se mimořádného
rozpočtu, chtěl bych uvésti jen několik
číselných dat.
Celkové výdaje mimořádného
rozpočtu jsou stanoveny částkou okrouhle
25 miliard a jejich úhrada je zajištěna odhadem
mimořádných příjmů ve
výši 6.400 mil. Kčs. Zbytek, jak již řečeno,
je závislý na výsledku úvěrových
operací.
Je tedy hospodářský plán, představovaný
mimořádným rozpočtem, zajištěn
pouze do výše 25 % svého rozsahu. Částka
odhadnutých mimořádných vydání
skládá se z těchto položek:
a) Sociální a zdravotní služby, zemědělská
obnova, obnova průmyslová, obnova veřejných
služeb, repatriace čs. státních příslušníků
a příslušníků ostatních
spojených národů, vše ve smyslu smlouvy
s UNRRA, 3.500 mil. Kčs;
b) dodávky, služby a práce poskytované
Rudé armádě podle smlouvy z 31. března
1945, zhruba 1.800 mil. Kčs;
c) mimořádná zálohová dotace
samosprávným celkům v zemích českých,
jak jsem již řekl, zhruba 1.800 mil. Kčs;
d) resortní výdaje povahy investiční
a rekonstrukční 4.710 mil. Kčs;
e) zálohy na náhrady válečných
škod zhruba 4 miliardy Kčs;
f) pravé investice státních podniků,
pokud jsou odkázány na úvěr, 3.188
mil. Kčs;
g) obnova majetkových součástek státních
podniků dotčených válkou 4.900 mil.
Kčs,
h) náhrada válkou způsobených škod
státních podniků povahy provozovací
1.158 mil. Kčs, celkem zhruba 25 miliard Kčs.
Z částky odhadnutých mimořádných
příjmů připadá na:
a) výtěžky z prodeje zboží UNRRA
3.500 mil. Kčs;
b) příjem z Fondu národní obnovy 1
miliarda Kčs;
c) příjem z reparací 1 miliarda Kčs;
d) jiné příjmy 906 milionů,
úhrnem 6.406 milionů Kčs.
V povšechné debatě byla vyslovena námitka
proti zařazení zdrojů plynoucích z
nepřátelského majetku a reparací do
příjmové části mimořádného
rozpočtu, a to proto, že by těchto zdrojů
mělo být použito výlučně
k úpravě a zajištění měny.
Zařazením 2 miliard Kčs z Fondu národní
obnovy a z reparací není však tento požadavek
opuštěn, neboť v mimořádném
rozpočtu je též pamatováno na zálohy
na náhradu válečných škod, které
bude nutno řešiti v daleko širším
rámci spolu s nápravou měny. Odstranění
takových škod nelze z důvodů sociálních
odkládat, proto se k jich krytí bude používat
zálohově též příjmů,
které jsou určeny k reálnému podložení
nekrytých nároků, prozatím do té
doby, než bude celý problém vyřešen.
Zbývá mi ještě konstatovat, že
rozpočtový výbor s mimořádným
rozpočtem v předloženém znění
souhlasil a neprovedl žádných změn.
Původně se usnesl na zvýšení
titulu 2. § 26 o 1 mil. Kčs na přípravné
práce pro stavbu budovy Národního shromáždění.
Později, přijav ujištění ministerstva
financí, že věc bude řešena virementem,
své usnesení zrušil, omeziv se na pouhou resoluci.
Přistupuji nyní k rozpočtu řádnému.
Jak již řečeno, rozpočet řádný
obsahuje především výdaje, které
mají ráz pravidelnosti a opakování
v příštích letech, a dále výdaje
rázu mimořádného, avšak takové
důležitosti a naléhavosti, po případě
takového krátkodobého významu, že
i ony musí nalézti krytí v rámci rozpočtu
řádného.
Rozpočet řádný se skládá
ze tří skupin: I. z vlastní státní
správy, II. správy státních podniků,
III. správy státního dluhu. Celkový
úhrn odhadnutých výdajů činí
zhruba 38.900 mil. Kčs, celkový úhrn odhadnutých
příjmů 31.380 mil. Kčs.
Specifikace výdajů řádného
rozpočtu se jeví podle položek takto:
Osobní výdaje podle platových předpisů:
platy stálých a přidělených
zaměstnanců 10.200 mil. Kčs, platy smluvních
zaměstnanců 906 mil. Kčs, denní platy
a mzdy 370 mil. Kčs, nemocenské pojištění
veřejných zaměstnanců 131 mil. Kčs,
ostatní nemocenské, úrazové a pensijní
pojištění 128 mil. Kčs, náhrady
za mimořádné služební výkony
82 mil. Kčs, odměny a výpomoci - a) odměny
47 mil. Kčs, b) výpomoci 39 mil. Kčs, úhrn
ostatních osobních výdajů (netypických)
3.890 mil. Kčs. Osobní výdaje úhrnem
15.834 mil. Kčs, t. j. z celkového úhrnu
výdajů řádného rozpočtu
40.68 %.