Věcné výdaje: náhrady cestovních
výloh 641 mil. Kčs, náhrady stěhovacích
výloh 285 mil. Kčs, náhrady jiných
služebních výloh 5,900.000 Kčs, služební
oděvy 41 mil. Kčs, úřední a
kancelářské potřeby 291 mil. Kčs,
udržování, opravy a obnova vnitřního
zařízení 267 mil. Kčs, provoz a udržování
služebních automobilů 91 mil. Kčs, úřední
věstníky a ostatní publikace 35 mil. Kčs,
knihovny 54 mil. Kčs, poštovní, telegrafní,
telefonní a rozhlasové poplatky 181 mil. Kčs,
nájemné a pachtovné 153 mil. Kčs,
honoráře a náhrady cestovních výloh
expertům 34 mil. Kčs, náklad na kursy 52
mil. Kčs, správa služebních nemovitostí
446 mil. Kčs, příplatky na polední
stravování zaměstnanců 23 mil. Kčs,
výdaje na rekreaci zaměstnanců 12 mil. Kčs,
výdaje zaměstnaneckých rad 6 mil. Kčs,
vnitřní zařízení 228 mil. Kčs,
koupě nových automobilů 34 mil. Kčs,
úhrn ostatních věcných výdajů
netypických, to je těch, které ministerstvo
teprve dělají ministerstvem, je 20.199 mil. Kčs.
Úhrn věcných výdajů je 23.089
mil. Kčs. Celkový úhrn výdajů
činí 38.900 mil. Kčs.
Příjmy řádného rozpočtu
se dělí do tří skupin: a) příjmy
finanční (daně, dávky, poplatky a
monopoly kromě tabáku) v odhadnuté výši
25.822,700.000 Kčs, to jest 82.28 % všech příjmů;
b) příjmy administrativní ve výši
3.473,000.000 Kčs, to jest 11.06 % a c) saldo státních
podniků, které je součástí
příjmů všeobecné pokladní
správy a které činí 2.089,800.000
Kčs, to jest 6.66 % všech příjmů
řádného rozpočtu.
Pokud jde o skupinu příjmů finančních,
je snad nutné, abych uvedl, že z celkové částky
okrouhle 25 miliard připadá na daně přímé
okrouhle 10.257 mil., na daň z obratu 5.718 mil., na cla
582 mil., na daně nepřímé 5.353 mil.,
na poplatky 2.256 mil. a na monopoly kromě tabáku
1.657 mil. Kčs.
To je tak asi vše, co bylo nutno uvésti z čísel
řádného rozpočtu na rok 1946. - Rozpočtový
výbor vyhýbal se vyvozovat důsledky ze srovnávání
čísel rozpočtu na rok 1946 s čísly
některého rozpočtu předválečného,
maje na paměti, že by to mohlo vésti v některém
případě k zcela nesprávným
závěrům. Nikdy nelze přehlédnouti
skutečnost, že mezi rokem 1938 a rokem 1946 leží
právě oněch sedm let světové
krise, hrůz válečných a všeho
toho ničení lidských životů a
statků, a že to vše postavilo skorem všechny
resorty, všechny státní podniky, úřady
a instituce před nové úkoly, které
v dobách před touto válkou prostě
neexistovaly.
Výpočet výsledků za první měsíc
tohoto roku může také sloužit za jakéhosi
ukazatele vývoje, avšak období jednoho měsíce
je skutečně příliš krátké
pro vyvozování jakýchkoli závěrů.
Ostatně máme po ruce jen výnosová
čísla z českých zemí. Skutečný
příjem ve skupině finanční
činil v měsíci lednu 1946 1.731,600.000 Kčs
a předpokládaná dvanáctina činí
1.848,700.000 Kčs, tedy byl skutečný příjem
menší za leden o 117,100.000 Kčs, než
bylo předpokládáno. Při tom dlužno
vzíti v úvahu, že sice příjem
na dani z obratu byl vyšší než činil
předpoklad, a to proto, že v lednu byla splatná
daň za uplynulé čtvrtletí, na druhé
straně nemohlo se zatím plně projevit zvýšení
cen ani nové sazby daně z obratu, nepřímých
daní a poplatků. Také nutno vyčkati
vývoje příjmů z daní přímých.
Chtěl bych se několika málo slovy zmíniti
o státním dluhu. Československý státní
dluh blíží se částce 100 miliard,
v níž zahrnuty jsou všechny jeho složky,
vnitřní i zahraniční. Ve vnitřním
státním dluhu vystupují též dluhy
tak zv. protektorátu a dluhy t. zv. slovenského
státu ve výši okrouhle 46 miliard. Zákonem
č. 160 byla dluhová služba vnitřního
státního dluhu zastavena a vláda se paragrafem
6 tohoto zákona zmocňuje, aby svým nařízením
upravila úrokování a umořování
vnitřního státního dluhu sjednaného
do 31. prosince 1945, po případě též
dluhů, sjednaných držiteli výkonné
moci v době nesvobody na území Československé
republiky. Z toho je patrno, že nejde o neuznání
věřitelských nároků, nýbrž
o nutnost přizpůsobiti dluhovou službu potřebám
národního celku. Je to měnová finanční
reforma, s kterou je třeba dluhovou službu uvésti
v soulad. Lze očekávati, že v dohledné
době bude vládou provedena úroková
úprava, která úrokové sazby přizpůsobí
daným poměrům. Tato úroková
úprava bude platit jen pro r. 1946 a bude první
etapou konsolidace a unifikace vnitřního státního
dluhu. Pro tuto první etapu preliminuje státní
rozpočet částku 3.735 mil. Kčs. Při
tom ovšem nutno míti na paměti, že definitivní
úprava československého státního
dluhu v celé jeho šíři na nás
teprve čeká a že jeho úrok a úmor
bude pro naše rozpočtové hospodářství
v příštích letech velmi tíživý
také proto, že náš stát bude uzavírati
nové vnitřní i zahraniční půjčky.
Nyní několik slov o předloze finančního
zákona.
V navrženém textu finančního zákona
provedl rozpočtový výbor tyto změny:
V čl. lI upravil text tak, aby při strohém
výkladu bylo jasno, že československé
státní dráhy uhradí pouze onu část
potřeb, která připadá na potřeby
ústřední správy železnic v ministerstvu
dopravy, pokud nejsou hrazeny příjmy ministerstva
samého.
V čl. X, odst. 2 škrtl slovo "účetní",
takže ustanovení odst. 2 týká se nyní
jak kontrolního úřadu v Praze, tak i v Bratislavě.
Odst. 3 pozměnil v tom smyslu, že finanční
zákon připouští na r. 1946 virementy,
které umožňují, aby prostředků,
povolených pro osobní výdaje, mohlo býti
použito k hrazení výdajů věcných,
ale ne naopak. Touto novou úpravou odst. 3 stalo se ustanovení
odst. 4 bezpředmětným, a proto rozpočtový
výbor odst. 4 z návrhu zákona vypustil.
Odst. 5 čl. X byl přečíslován
na odst. 4.
Přistupuji, paní a pánové, k závěru.
Jak jsem již sdělil, rozpočtový výbor
ve své povšechné, zejména pak ve své
podrobné debatě podrobil státní rozpočet
ve všech jeho kapitolách - přihlížeje
při nich ke všem příslušným
složkám rozpočtu mimořádného
a k státním podnikům - podrobnému
rozboru a konstruktivní kritice. Zavedlo by mě to
příliš daleko, kdybych měl podávat
zprávu o všech podrobnostech našeho jednání.
Stenografické záznamy, vedené pečlivě
o debatě ve výboru, jsou dobrou studnicí
informací pro každého, koho to bude zajímat.
Chci jen podati přehled toho, co bylo předmětem
hlavní naší pozornosti.
Byly to samozřejmě ony kapitoly, které představují
největší výdaje, jako je ministerstvo
zahraničních věcí, národní
obrany, vnitra, školství, zemědělství,
ochrany práce a soc. péče. Tím nechci
však říci, že jsme nevěnovali pozornost
ostatním resortům, jako na př. výživě,
zahraničnímu obchodu, informacím, dopravě
atd. Jako červená nit táhnou se naší
debatou myšlenky, směřující k
dobrému hmotnému vybavení naší
státní administrativy a státních podniků,
ale také myšlenky, směřující
k nezbytně nutné úspornosti všude, kde
je toho zapotřebí. Velikou pozornost a současně
velikou starost vyvolal vzrůst osobních výdajů,
v němž se obráží rostoucí
počet veřejných zaměstnanců.
Volání po zjednodušení správy,
po vymezení kompetencí jednotlivých ministerstev
nebylo ojedinělé, neboť je zřejmé,
jak jsou různé služby prováděny
několika ministerstvy, z nichž každé se
považuje za nejkompetentnější. Tím
ovšem trpí jak služba sama, tak i státní
pokladna.
Zabývali jsme se všemi důležitými
předměty a otázkami našeho národního
života a věnovali jsme velkou pozornost organisaci
diplomatické služby, obrany státu, vnitřní
bezpečnosti, znárodněnému průmyslu,
pracovní morálce, osídlení, dovozu
surovin a vývozu zboží, dopravním problémům,
tělovýchově a péči o zdraví,
odčinění křivd, rekonstrukci mravní
i hmotné, výživě, školství,
měně a s tím souvisícímu boji
proti inflaci a thesauraci. Tímto výpočtem
jsem zdaleka nevyčerpal všechny předměty
našeho zájmu a naší kritiky, na př.
problém kontroly, k němuž se ještě
vrátím.
Budiž mi dovoleno, abych v tomto úseku své
zprávy vyzdvihl, rozvedl a doplnil některé
myšlenky, které se vyskytly v debatě rozpočtového
výboru. (Předsednictví převzala
místopředsedkyně Hodinová-Spurná.)
Padla kritická slova a zjištění, jako:
"základy rozpočtu jsou vratké",
"není opory v minulosti", "není statistiky",
"výdaje jsou jisté, příjmy nikoliv".
Všechny tyto připomínky však nejsou výtkami
vládě, protože neměla možnosti
opatřiti si spolehlivé základny po takovém
rozvratu, jaký způsobila válka, a pro přetrhané
souvislosti s normálním vývojem. Jiná
výtka nebo připomínka: "Rozpočet
nezahrnuje zisky ze znárodněných podniků".
- Je ovšem nejvýše pochybné, budou-li
jaké za poslední čtvrtletí minulého
roku, v němž tyto podniky přešly do majetku
národa. A kdyby byly, není pro odvedení těchto
zisků z roku 1945 do státní pokladny právního
podkladu. V úvahu může přijíti
teprve odhad zisků za rok 1946 ve prospěch rozpočtu
na rok 1947.
Byly také hlasy, které se obávaly, že
výdajová čísla nebudou dodržena
a že budou překročena, třebas jsou tato
čísla absolutně i relativně velmi
vysoká. Ani to není vyloučeno v rozpočtu
řádném při dosavadní tendenci,
která ovládá státní správu.
Naproti tomu zde byl hlas, že výdaje jsou odhadnuty
mnohem výše a příjmy úmyslně
níže a že rozpočet v tomto smyslu byl
záměrně pesimisticky koncipován. Vyřkl
jsem ve svém úvodu k výborové debatě
obavu spíše opačnou, o příliš
vysokém odhadu příjmů, a tuto obavu
se mnou sdílelo několik jiných členů
za rozpravy. Upozorňovali, že na příklad
zvláštní daň výdělková
je poněkud přehodnocena, protože podniky -
když ne všechny, tedy značná jejich část,
a to jak znárodněné, tak i soukromé
- budou pravděpodobně platiti t. zv. minimálku,
protože pracovaly loni se ztrátou v důsledku
válečných a revolučních událostí.
Někteří členové upozorňovali
i na optimistický odhad daně důchodové.
U znárodněných podniků bych chtěl
ještě připomenouti, že nesmíme
zapomínat na to, že tyto podniky musí ve smyslu
dekretu presidenta republiky zúročit a umořovat
dluh, který jim vzejde z náhrady za znárodnění,
a že je čeká vedle daně výdělkové
též daň z majetku. Budeme jistě všichni
šťastni, když se ukáže, že optimisté
měli pravdu.
Kritikou konstrukce rozpočtu se zabývalo několik
řečníků. Žádali, aby rozčlenění
řádných i mimořádných
výdajů se dělo podle přesných
zásad, čímž by se dosáhlo snad
správnějšího obrazu řádného
rozpočtu a odpadly by tím obavy a úvahy o
rovnováze rozpočtu. Zde bych chtěl doplniti
tuto kritiku i to, co jsem již v této zprávě
řekl, že máme i v řádném
rozpočtu řádné a mimořádné
výdaje. Stejně také v rozpočtu státních
podniků provozní výdaje a výdaje investiční
s charakterem investic pravých a výdaje za opravy,
které odpovídají opotřebení.
Kromě toho máme rozpočet mimořádný,
který se týká státní správy
i státních podniků, který však
sleduje hospodářskou pomoc a obnovu, pokud se týká
nápravy škod způsobených válkou
a okupací. Máme tedy jaksi dvojí mimořádnost:
jedna je poválečná, odčinění
válečných škod, a je obsažena v
rozpočtu mimořádném, druhá
je míněna ve smyslu normálního chodu
hospodářství státní správy
a podniků bez zřetele k válečným
škodám. Při tom si musíme stále
uvědomovati, že odčinění válečných
škod v mimořádném rozpočtu není
odčiněním všech škod - pan ministr
vnitra nám velmi jasně řekl, že veškeré
válečné škody v našich zemích
způsobené činí přes 300 miliard
- nýbrž že je do rozpočtu dána
jen část těchto škod, kterou bychom
rádi v příštím, lépe řečeno
už v běžném roce odčinili, pokud
nám to ovšem dovolí technické přípravy
a možnosti a úvěr na trhu vnitřním
i zahraničním. Tento mimořádný
rozpočet je snad vyšší, a já jsem
o tom pevně přesvědčen, že je
vyšší, než bude skutečný výdaj.
To však není vina vlády nebo ministerstva financí,
nýbrž obráží se v něm rozhodnutí
nás všech, t. j. vlády, jejích resortů
a veškerého občanstva této země,
co nejrychleji škody odčiňovati.
Skutečné vyčerpání a tudíž
provedení mimořádného rozpočtu
bude závislé jednak na technické přípravě
a technických možnostech (pracovní síly
a materiál), ale též - a to je neméně
důležité - na úvěru, který
v tomto rozsahu nelze bez inflace krýti pouze na domácím
trhu. Lze krýti jeho část za předpokladu,
že bude obnovena právní jistota a zvýšena
důvěra spořivých vrstev ve státní
správu, v československou měnu a v československého
peněžnictví.
Pan ministerský předseda Fierlinger nám
řekl, že odhaduje thesaurované částky
na 13 miliard. Zde je jeden z velikých státnických
úkolů pro vládu a parlament, jehož cílem
budiž vrátit těchto 13 miliard bez napodobování
nacistických metod zpět do našich finančních
ústavů (Potlesk.), aby tam sloužily
ve prospěch úvěrových organisací
státu a znárodněného i soukromého
průmyslu.
Ovšem velmi mnoho bude záležeti, pokud půjde
o provádění poválečné
rekonstrukce, jak na ni myslí rozpočet mimořádný,
na možnostech kreditu z ciziny. Tyto kreditní zřetele
mohou též vedle technických obtíží
brzditi výčerpání a provádění
rozpočtu mimořádného. Pokud nebude
tato poválečná obnova - v rozpočtu
zahrnutá - provedena v r. 1946, objeví se zase v
rozpočtu předtím, vedle další
obnovy poválečné, která nás
ještě čeká a je veliká. Proto
jsem řekl ve svém úvodu k debatě rozpočtového
výboru, že rozpočet mimořádný
je spíše program než rozpočet. Proto potrvá
tento mimořádný rozpočet potud, pokud
nebude jisto, že určité práce obnovy
budou moci býti výkonný s technických
i úvěrových hledisek v určitém
rozpočtovém roce. Až to bude bezpečně
možné, nebude pak zvláštního rozpočtu
mimořádného a stačí potom rozlišení
řádných a mimořádných
výdajů v rozpočtu řádném.
Pro takový normální rozpočet není
otázka rovnováhy otázkou jednoho časového
období, které by muselo býti směrodatné
při úvahách o vyrovnání mezi
příjmy a výdaji státu. Otázkou
zůstává, jak mají být uhrazeny
výdaje určitého voleného časového
období. Otázka souvislosti mezi rovnováhou
rozpočtu a údobím rozpočtovém,
je dána jen tím, že cokoli je spotřebováno
v rozpočtovém údobí - v tom jsou též
opotřebovací kvoty budov a zařízení
- má být uhrazeno z příjmů
tohoto údobí, jinak by hospodářství
žilo ze své podstaty. Investice na př. lze
odkázat na kredit a neřekneme, že státní
rozpočet není v rovnováze, když tyto
investice nejsou kryty žádnými příjmy
a v určitém rozpočtovém údobí.
Struktura rozpočtu, zejména jeho stránka
příjmová, byla - jak jsem již řekl
- podrobena bedlivému zkoumání a bylo poukazováno,
že není náležitě pamatováno
na to, ze nemůžeme nadále zvyšovati daň
obratovou, zejména proto, že tato daň je přímým
činitelem v soutěži s cizinou a že bychom
soustředěním zájmů na tuto
daň velmi lehce tuto soutěživost ztratili.
Nelze ovšem zvyšovati dále ani sazby daní
přímých.
Obecně bylo skoro všemi řečníky
vyznáváno, že rozpočet je vysoký.
Rozsah rozpočtu byl hodnocen v poměru k národního
důchodu. Přitom byl národní důchod
odhadován na 120 miliard. Z této částky
činí řádný a mimořádný
rozpočet dohromady přes polovici a rozpočet
řádný téměř třetinu,
čímž nejsou ještě všechna
veřejná břemena vyčerpána,
protože některá vydání samosprávy
územní a hospodářské stojí
stále ještě mimo.
Výdaje, paní a pánové, bývají
vyčísleny více méně podle vůle
a odhodlání vlády celkem určitě,
ale odhad národního důchodu je sporný.
Chtěl bych této věci věnovati několik
minut. Právě vyšla kniha dr Stádníka
o národním důchodu. Zde je vypočten
národní důchod pro každý rok
od roku 1921 do r. 1937 pro celou republiku. Pro rok 1937, poslední
náš mírový rok, je vypočten národní
důchod československé republiky na 60 miliard.
Číselný vzrůst národního
důchodu může přicházeti buď
od zvýšené produkce nebo od vzrůstu
hospodářských čísel a snížení
jednotky peněžní, ve které se důchod
odhaduje. A tak je tomu v našem případě,
neboť jsme přešli všeobecně k trojnásobku
soustavy hospodářských čísel.
Kdybychom tedy oceňovali národní důchod
z r. 1937 v peněžní jednotce na třetinu
zmenšené, činil by místo 60 miliard
180 miliard. Jestliže nyní odhadujeme náš
národní důchod při nynější
snížené peněžní jednotce
na 120 miliard, oceňujeme jej o třetinu více.
Měli bychom tedy tento národní důchod
ve výši 120 miliard za té podmínky,
že se naše veškerá národní
produkce snížila pouze o 1/3
proti r. 1937. A to se mi zdá, dovolte, abych to řekl,
příliš optimistické. Musíme počítati
se ztrátou Zakarpatské Ukrajiny, s odsunem Němců
a Maďarů, který teprve v tomto rozpočtovém
roce provedeme, čímž klesne stav obyvatelstva.
Musíme dále počítati aspoň
pro přechodnou dobu, již vzhledem na obtíže,
jejichž odstranění není jen otázkou
naší, nýbrž otázkou mezinárodní
(doprava, suroviny,zahraniční úvěr
atp.), se sníženou výrobností zbylého
obyvatelstva. Nepřehlížím nic z toho,
co nám o vývoji v našem průmyslu, v
zemědělství, v zahr. obchodu a v jiných
oborech pověděli příslušní
resortní ministři, z čehož vzplývá,
a já tomu plně věřím, že
naše výrobnost je na vzestupné linii. Na druhé
straně, sledujeme-li stav vývozu před válkou
a nyní, činnost stavební, výrobu,
podmíněnou surovinami z ciziny, a též
výkonnost práce, která z pochopitelných
důvodů poklesla v celém světě,
zdá se nám, že pokles výroby proti době
předválečné je ze všech těchto
příčin mnohem větší nežli
o třetinu, jak by bylo nutno míti za to, kdybychom
přijali cifru 120 miliard národního důchodu.
Kdybychom počítali se 40 % poklesem národního
důchodu, což je pravděpodobnější,
dospějeme k číslu 100 miliard, vůči
němuž činí jen řádný
rozpočet 37 %. Celá tato částka nebude
sice odčerpána běžnými příjmy,
t. j. daněmi, dávkami a tak podobně, nýbrž
úvěrem na peněžním trhu. Ten
je zatím nedostatečný i k tomu, aby se mohla
uvolniti část vázaných vkladů,
jak nám to vysvětlil p. ministerský předseda.
A na peněžní trh jdou též nároky
podnikání průmyslu znárodněného
i soukromého, jemuž nelze vzíti všecek
kapitál, který je k disposici, jen pro veřejné
úkoly, protože by se zastavil chod podnikání
a tím základ pro veřejné hospodářství.
Odpomoc je pochopitelně jednak na straně hospodářství
státního, tedy v restrikci výdajů
a v úspornosti, jednak na straně národního
důchodu v obnově hospodářství
a zvýšené produktivitě pracovní
morálky a v lepší organisaci, zejména
v účelném rozdělení funkce
mezi státní správou, samosprávou územní
a hospodářskou.
Bylo již řečeno, že naše úkoly
a výdaje s tím spojené vzrostly nesmírně.
Nevzrostly pense, nýbrž se relativně snížily,
a protože nelze míti za to, že se o tolik snížil
stav pensistů je zřejmé, že pense nebyly
zvýšeny v tom poměru, v jakém byla zvýšena
soustava hospodářských čísel.
Na tuto skutečnost upozorňuje a po nápravě
volá jedna z resolucí rozpočtového
výboru.
Přes toto reálné snížení
pensí vyrostly osobní výdaje, jak již
jsem o tom mluvil, což je zřejmě posun mezi
obyvatelstvem, který administruje, a obyvatelstvem, které
vyrábí; v tom je jedna z příčin
menší výrobnosti. A na nás je při
tom: více vyrábět a méně administrovat.
(Potlesk.) Musíme se nad tím zamyslit a hledat
toho příčinu. Musíme se naučit
rozeznávati, co je v řízení národního
hospodářství dobré a užitečné,
a co je nezdravé a uměle z těch i oněch
příčin udržované a co vyvolává
ještě jiný zbytečný, ne tak zcela
viditelný aparát v podnicích, co vyvolává
zbytečnou práci papírovou v těchto
podnicích, která přesunuje těžisko
v poměru dělnictva k úřednictvu. Řízením
a plánováním hospodářství
chceme přece zvýšiti pořádek
a výkonnost, a ne naopak. (Potlesk.)