Rozpočet na rok 1946 je navrhován pravděpodobně
podle skutečného osobního stavu k 1. říjnu
1945. Preliminář je vykazován takto: Úřad
národní bezpečnosti v zemi České
1351 osob, Úřad národní bezpečnosti
v zemi Moravskoslezské 705 osob, expositura Moravská
Ostrava 571 osob, smluvní zaměstnanci v zemi České
219 osob, smluvní zaměstnanci v zemi Moravskoslezské
138 osob, celkem 2.984 osob.
Sbor národní bezpečnosti uniformovaný:
hlavní velitelství Sboru národní bezpečnosti
218 osob, v zemi České 20.155 osob, v zemi Moravskoslezské
9.193 osob, expositura Moravská Ostrava 1.829 osob, letecká
hlídka Sboru národní bezpečnosti 54
osob, pohotovostní pluk Sboru národní bezpečnosti
1.743 osob, a smluvní zaměstnanci 82 osob, celkem
33.274 osob.
Státní bezpečnostní složka Sboru
národní bezpečnosti neuniformovaná:
v zemi České 957 osob, v zemi Moravskoslezské
420 osob, expositura Moravská Ostrava 152 osoby a smluvní
zaměstnanci 127, dohromady 1.656 osob.
Kriminální složka: Kriminální
ústředna 150 osob, kriminální složka
v zemi České 2.049 osob, kriminální
složka v zemi Moravskoslezské 639 osob, expositura
Moravská Ostrava 307 osob, smluvní zaměstnanci
190, celkem 3.335 osob.
Z porovnání stavů z roku 1938 a 1946 vychází:
v roce 1938 státní policejní služba
11.044 osob, četnictvo 9.223 osob, tedy úhrnem v
zemi České a Moravskoslezské 20.267 osob.
V roce 1946 Úřad národní bezpečnosti
2.984 osob, stráž národní bezpečnosti
uniformovaná 33.274 osob, státní bezpečnost
neuniformovaná 1.656 a kriminální složka
3.335, úhrnem 41.249 osob. Rozdíl mezi r. 1938 a
r. 1946 činí tedy jen v zemi České
a Moravskoslezské 20.982 osob.
Počítáme-li podle dnešních platových
poměrů průměrný plat na osobu
3.500 Kčs, činí to měsíčně
na počet osob 20.982 částku 83,437.000, ročně
881,244.000 Kčs. I když od této částky,
představující roční výdaj
na personální zvýšení, odečteme
částku 590,530.400 Kčs, představující
osobní výdaj internačních a sběrných
středisk, je to tit. 5, § 4 rozpočtu, kteréžto
výdaje v r. 1938 nepřicházely v úvahu,
zůstává nám částka zvýšených
osobních výdajů ve výši 785,713.600
Kčs. Uvážíme-li, že toto personální
zvýšení nese s sebou jak zvýšení
výdajů osobních, tak věcných,
nepochybíme, když celkový výdaj tohoto
zvýšeného stavu Sboru národní
bezpečnosti uvedeme částkou 1 miliardy Kčs.
Poukáže-li někdo na mimořádné
úkoly bezpečnostní služby v době
poválečné, lze jistě s dobrým
svědomím poukázati na přípravy
státu k válce v r. 1938, kdy na bezpečnostní
službu byly rovněž kladeny mimořádné
úkoly, měli jsme menšinová území,
byla zde ostraha hranic, spoluúčast na mobilisaci
atd., a nelze tvrditi, že by bezpečnostní služba
v r. 1938 nebyla snad na výši po stránce pořádkové,
kriminální, bezpečnostní a zpravodajské.
Nepříznivý vývoj v tomto roce pro
náš stát netkvěl v organisaci a výkonu
bezpečnostní služby, nýbrž v politice
vnitřní a mezinárodní. Naopak lze
tvrditi, že bezpečnostní služba ve státě
byla účelně a úsporně organisována.
Jde nám nyní o to, když už je nutno držeti
tak ohromný velmocenský bezpečnostní
aparát, aby těchto velkých výdajů
na bezpečnost občanů ve státě
bylo také řádně využito, aby
bezpečnost byla opravdu a všem zajištěna.
(Potlesk.) A zde nutno dotknouti se otázky organisace
této služby.
V r. 1938 vykonávaly na celém území
Československé republiky bezpečnostní
službu dva sbory, sbor policejní a sbor četnický.
Policejní sbor vykonával službu více
méně pořádkovou a jen část
tohoto sboru vykonávala i službu plně bezpečnostní,
t. j. kriminální. Policejní strážníci
nevykonávali tedy plnou službu bezpečnostní
a nebyli ani pro takovou službu školeni. Nebylo tedy
výdajů na tuto část bezpečnostního
sboru již tehdy státní správou plně
využito. Skutečnou službu bezpečnostní,
t. j. vyšetřování trestních činů
soudních a j., vykonávali t. zv. policejní
agenti v počtu asi 2.970 osob. Z tohoto počtu se
zabývalo speciálními disciplinami služby
kriminální asi 1.000 osob.
Jiný stav byl u četnictva, kde každý
příslušník tohoto sboru vykonával
plné službu bezpečnostní, tedy i kriminální.
Tohoto sboru a výdajů naň bylo tedy státní
správou pro bezpečnost občanů plně
využito. Příslušníci tohoto sboru
byli pro své úkoly všichni dokonale připraveni
a vyškoleni. Speciálními disciplinami služby
kriminální zabýval se tento sbor pomocí
ústředních četnických pátracích
oddělení a pátracích stanic o stavu
461 osob. Speciální službou kriminální
v r. 1938 zabývalo se tedy na celém území
Československé republiky asi 1.461 osob. Podle rozpočtu
na r. 1946 má se touto službou speciálně
kriminální a státně bezpečnostní
zabývati jen v zemi České a Moravskoslezské
4.991 osob.
Je neúnosné finančně i bezpečnostně,
aby státní správa vydržovala bezpečnostní
sbor 35.000 osob nákladem 1.438,330.000 Kčs jen
pro službu pořádkovou a zvlášť
pro službu specielně kriminální a státně-bezpečnostní
sbor 5.000 osob nákladem 238,720.000 Kčs, nehledě
ani k tomu, že toto organisační rozdělení
bezpečnostní služby ve státě
nám připomíná policejní aparát
nacistický, dělící se na Ordnungspolizei,
Kriminalpolizei a Geheime Staatspolizei.
Je proto z důvodů odborných, politických,
finančních i účelových nutno
postavit se na zásadu, že bezpečnost ve státě
je a musí být nedělitelná a že
musí být vykonávána jednotným
sborem, jednotně cvičeným a školeným,
organisovaným tak, že tento sbor sám ve svém
rámci si vytvoří složky speciální
ze svých odborně školených příslušníků
- při sledování účelové
odbornosti a praktické rentabilnosti. To se týká
i složky státně-bezpečnostní
i zpravodajské, pokud jde o vnitřní bezpečnost
ve státě, a týká se to také
t. zv. závodních milicí. I jejich místo
může být jen v rámci jednotného
sboru stráže národní bezpečnosti.
(Potlesk.)
Nezáleží jen na kvantitě Sboru národní
bezpečnosti, ale také - a zejména - na jeho
kvalitě. Kvantita nesmí zde být na újmu
kvalitě. Pro výkon bezpečnostní služby
by měl být vyškolen celý bezpečnostní
sbor. Tak bude každého příslušníka
Sboru národní bezpečnosti plně využito
pro bezpečnostní službu. Není možno
35.000 poměrně inteligentních příslušníků
stráže národní bezpečnosti diskvalifikovat
na nějaký jen pořádkový - chodecký
sbor.
Bezpečnost občanů uvnitř státu
je v přímé závislosti na odborné
vyspělosti a objektivitě bezpečnostních
orgánů. Je totiž podstatným znakem demokracie
objektivita ve vyšetřování trestních
činů jakéhokoliv druhu a také objektivita
v uveřejňování úředních
zpráv o výsledcích závažných
vyšetřování.
Před několika dny proběhla rozhlasem i novinami
úřední zpráva ministerstva vnitra
o odhalení illegálního hnutí na Slovensku.
Zmiňuji se zde o této věci z toho důvodu,
že jednak ve zprávě byla zmínka o dr
Bohdanu Chudobovi, příslušníku čs.
strany lidové, spolupracovníku, nikoliv redaktoru
"Obzorů" a úředníku ministerstva
informací, jako by byl důvodně podezřelý
z toho, že neoznámil některé údaje
ze zločinného podniku, o němž domněle
věděl, jednak z toho důvodu, že zpráva
byla dána veřejnosti na vědomí až
teprve nyní, ačkoliv již před 2 měsíci
nebo i dříve byly známy výsledky šetření,
kdy v této souvislosti dr Bohdan Chudobabyl jako svědek
ve vazbě.
Jsme daleci toho dělat komukoliv z podezřelých
na této akci obhájce a jsme naopak pro přísné
potrestání zjištěné viny podle
zákona, avšak vzhledem k prohlášení
dr Bohdana Chudoby, uveřejněném v tisku,
v němž jakoukoliv účast na illegální
činnosti dr Kolakoviče popírá, a vzhledem
k prohlášení provinciátu české
provincie Tovaryšstva Ježíšova, zaslanému
ministerstvu vnitra, v němž se prohlašuje oficielně,
že Tomislav Kolakovič-Poglain není členem
řádu Tovaryšstva Ježíšova
a že mu tudíž nepřísluší
titul jezuitský kněz, vznikají důvodné
obavy, že výsledky šetření v této
akci nejsou buď úplné, nebo nejsou objektivně
sděleny a jsou politicky umístěny. (Potlesk.)
Bylo by třeba, aby ministerstvo vnitra také vysvětlilo,
proč ve zprávě zpravodajského odboru
jeho ministerstva byla z t. zv. zúčastněných
Čechů, jichž má býti asi 100,
uvedena jména jen dvou osob a zda snad u těchto
osob byla vina prokázána pravoplatným rozsudkem
některého soudu. (Potlesk.)
V zájmu klidu vnitřního i dobrého
jména za hranicemi bylo by dobře, kdyby ministerstvo
vnitra vydalo přesnou zprávu s průkazním
materiálem buď veřejně nebo kompetentním
zástupcům lidu v parlamentě, nebo nevydávalo
takových zpráv, dokud věc nebude vyšetřena
a rozhodnuta soudem. (Potlesk.) Upevní se tím
jen dobrý poměr lidu k bezpečnostním
orgánům a tím také k ministerstvu
vnitra.
Do rámce úvah o úspornosti v naší
veřejné správě nutno zařadit
také úvahu o uspořádání
naší lidové administrativy v budoucnu. Mluví
a píše se v určité části
veřejnosti o tom, že by se měl systém
zemských zřízení nahradit systémem
župní administrativy. I když by se touto věcí
mohlo zabývat snad až ústavodárné
Národní shromáždění, je
účelné již dnes vysloviti v této
věci stanovisko. Třebaže župní
zřízení má své zastánce,
přece jen důvody historické a účelové,
ale hlavně úsporné mluví proti takovému
zřízení. Zemská samospráva
v nynější formě zemských národních
výborů je vžitou a osvědčenou
formou lidové administrativy a není naprosto účelné
nahrazovat tento systém případnými
župními národními výbory, které
by jen představovaly zemský národní
výbor v menším vydání.
Přiměřené úspornosti nutno
však dbáti ve všech úsecích veřejné
správy a samosprávy a tedy i samosprávy obecní.
Blíží se datum voleb a s tím roste určitá
předvolební nervosita a začínají
propagační manévry. Jedním z takových
propagačních cviků jsou svobodné a
tajné volby do některých vybraných
místních národních výborů,
jak se ku př. stalo 17. března 1946 v Dlouhé
Loučce. Předseda správní komise poslal
dne 14. března československé straně
lidové v Dlouhé Loučce tento přípis:
"Správní komise v Dlouhé Loučce.
Dne 14. března 1946. Československé straně
lidové v Dlouhé Loučce. Vyzývám
Vás již naposledy, abyste podali za vaši stranu
kandidátní listinu, a to do zítřka
ráno do osmi hodin. V neděli, t. j. 17. března
1946 dopoledne se provedou ve zdejší obci Dlouhá
Loučka tajné volby. Náklady vzniklé
natisknutím kandidátek zaplatí československá
strana komunistická. Podepsaní: Kučera, předseda
MSK, Štrajt Gustav, důvěrník KSČ."
Současně byly vydány čtyři
kandidátní listiny s datem již 8. března,
z nichž jen na kandidátní listině komunistické
strany bylo uvedeno 15 kandidátů, ostatní
kandidátní listiny měly natištěny
jen název strany, jinak byly prázdné.
Jak tyto všeobecné a tajné volby dopadly, není
mi známo, ale je mi jasno, že tento postup je zcela
nezákonný a příliš průhledný.
Bylo by na čase, aby ministerstvo vnitra rázně
zakročilo a zakázalo ojedinělé provádění
voleb, dokud nebudou vypsány podle nových volebních
řádů řádné a všeobecné
volby do obcí. (Potlesk.) Přispěje
to ke klidu a důvěře mezi stranami Národní
fronty a také v celé naší veřejnosti
a občané si ušetří zbytečná
vydání se zbytečnými volbami. (Potlesk.)
Je třeba zejména dnes, v době předvolební,
aby politické strany byly k sobě navzájem
korektní a nezáludné, aby pojem Národní
fronty nebyl bezobsažným, papírovým
pojmem a abychom mohli po volbách splniti přání
pana presidenta - zasednout opět u společného
stolu k společné práci pro blaho republiky
a jejího lidu. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Uděluji slovo
panu posl. Trojanovi.
Posl. Trojan: Slávne Národné shromaždenie!
Tohoročný štátny rozpočet bol
sostavovaný za úplne iných podmienok a predpokladov,
ako tomu bývalo v prvej republike. Iné a odlišné
sú predpoklady politické i hospodárske. I
keď k týmto zmeneným podmienkam a predpokladom
prihliadneme, predsa len nemôžeme sa vyvarovať
dojmu, že by sa pri jeho sostavovaní bolo vyvarovalo
všetkých chýb minulosti a že by sa boly
v náležitej miere uplatnily všetky zásady,
ktoré boly vyslovené v košickom programe našej
prvej vlády. Tým viac sa preto žiada niekoľko
kritických poznámok, zvlášť keď
uvážime, že ide o prvý rozpočet
v obnovenej republike a že chyby a nedostatky, ktoré
má, mohly by sa stať neželateľným
percentom pre budúcnosť, ak by sme na ne nepoukázali
už teraz.
Pokiaľ ide o kapitolu Ministerstva národnej obrany,
mal by som k nej ako príslušník československej
armády a člen branného výboru niekoľko
pripomienok a poznámok. Nebudem operovať číslicami,
tie sa dajú ľahko a podľa potreby prekrútiť.
Obmedzím sa preto len na praktické pripomienky.
Predovšetkým musíme mať stále na
zreteli, za akých podmienok sa naša armáda
tvorila v zahraničí a doma, čo dosiaľ
vykonala a aké úlohy ju očakávajú
v budúcnosti. Naša nová armáda, ktorú
máme na mysli, zrodila sa v ohni boja proti fašizmu
a reakcii, za slobodu a demokratické ideály. Vyšla
z tohoto boja morálne zocelená. To nám prikazuje,
že v duchu, v akom sa tvorila v časoch boja, budeme
ju musieť vybudovať v mieri v slobodnej republike. Pri
jej budovaní musíme mať teda na zreteli predovšetkým
jej demokratický charakter. Demokratický však
nie vonkajší - formálny, ale opravdivý,
vnútorný. Demokratizácia armády nesmie
sa stať a zostať len pláštikom, ale musí
mať skutočnú a opravdivú vnútornú
náplň. Aby sme vybudovali takúto zdravú
a uvedomelú, ozaj ľudovú a demokratickú
armádu, musíme jej predovšetkým zaistiť
všetky potrebné hmotné predpoklady. Inými
slovami: na našej armáde nesmieme šetriť.
To je prvým predpokladom, a potom sa na službu v novej
československej armáde nebude hľadieť
ako na bremeno, ale ako na vysokú morálnu povinnosť
každého občana, a táto povinnosť
nebude pre neho hmotným bremenom a ťarchou. Platí
to rovnako pre vojakov, ako aj pre dôstojníkov. Videli
sme za prvej republiky, že sa služba v armáde
považovala za bremeno a na dôstojnícky sbor
sa často pozeralo ako na zle platené zamestnanie.
A bolo tomu v skutočnosti tak. Preto nás nemôže
ani terajší rozpočet po tejto stránke
uspokojiť, hoci - ako som už uviedol - sostavený
je za celkom iných pomerov a možností, ako
tomu bolo za prvej republiky.
Nepovažujeme za dostatočné hmotné a
existenčné zabezpečenie hlavne nižších
dôstojníkov, rotmajstrov a poddôstojníkov
v ďalšej činnej službe, ktorí pri
výchove a výcviku mužstva majú dôležitú
úlohu. Nemôžeme však očakávať
od nich, že sa budú svojvoľne s úplnou
starostlivosťou venovať svojim povinnostiam dotiaľ,
kým nebudú existenčne slušne zaistení.
Ich funkcia v armáde, a to nielen za vojny, ale aj v mieri,
je veľmi dôležitá a význačná.
Zasluhuje si preto aj primerané honorovanie.
V stávajúcej platovej úprave týchto
kategórií nemožno hovoriť o honorovaní,
ale skôr o výdatnejšej podpore, nechcem povedať
almužne, a to je posudzované nie s hľadiska dnešnej
cenovej hladiny, ale aj s hľadiska ustálenej cenovej
hladiny v roku 1938. Tu bude v prvom rade potrebné zjednať
nápravu a odčiniť tak chyby z minulosti. A
bude to tiež dôležitým a prvým krokom
k demokratizácii armády, keď nebude honorovaná
len hodnosť, ale predovšetkým funkcia, schopnosť
a výkon. Bude to tiež znamenať spravodlivejšie
rozdelenie národného dôchodu.
Týmto nechcem povedať a tvrdiť, že platy
takzvaných vyšších dôstojníkov
sú uspokojivé. Naopak. Máme možnosť
často pozorovať v dennom živote, že príjem
lepšie honorovanej nekvalifikovanej sily, a k tomu pomocnej,
je vyšší ako jej nadriadeného, kvalifikovaného
a schopného vyššieho dôstojníka.
Tu tiež nemôžeme hovoriť o demokratizácii,
zvlášť keď srovnáme dôchodok
aktívneho vyššieho dôstojníka s
dôchodkom jemu vzdelaním i kvalifikáciou na
roveň postaveného úradníka v súkromných
službách. Nedivme sa potom, že práve schopnejší
dôstojníci snažia sa uchytiť v civilných
povolaniach.
Odpočivné zaopatrenie dôstojníkov a
poddôstojníkov v dnešnej forme je tiež
neuspokojivé a bude ho treba riešiť súčasne
s platovou úpravou.
Vôbec už nie je dostatočné doterajšie
zabezpečenie vdov a nezaopatrených pozostalých
po dôstojníkoch. O toto budeme sa musieť v budúcnosti
rozhodne lepšie postarať, ako je tomu dosiaľ. Veď
za dnešného stavu nemôžeme hovoriť
ani o najskromnejšom zabezpečení ich existenčného
minima. Ešte boľavejšie je táto otázka
riešená u pozostalých po padlých účastníkoch
odboja, pokiaľ možno vôbec hovoriť o jej
riešení. Položka venovaná na tieto účely
v tohoročnom rozpočte je nedostačujúca.
V budúcnosti bude sa musieť i táto chyba napraviť.
Bude to len najskromnejším výrazom vďaky
a uctením pamiatky našich hrdinov, ktorí obetovaním
svojich životov význačne prispeli k tomu, že
môžeme budovať novú armádu v slobodnej
vlasti.
Ochrana zdravia príslušníkov našej armády
musí nám byť už teraz tiež jedným
z najvyšších príkazov pri jej budovaní.
Nemôže nás preto úplne uspokojiť
výška položky, venovaná v rozpočte
na tento účel, a v budúcnosti rozhodne musí
byť zvýšená.
Tak isto nepovažujeme za dostačujúcu položku
na zaistenie invalidov z boja za slobodu. I tomuto problému
bude sa musieť venovať v budúcnosti väčšia
pozornosť a bude sa musieť vyriešiť spôsobom,
ktorý zabezpečí slušné živobytie
tým, ktorí v boji za slobodu obetovali svoje zdravie
a sú odkázaní na pomoc. Títo ľudia
nesmia byť považovaní za príťaž,
ale za žiarivé príklady obetavosti a hrdinstva
v boji za najvyššie ideály človeka a ľudstva.
(Potlesk.) Nesmia dostávať almužnu, ale
spravodlivú zaslúženú odmenu. Dosiaľ
tomu tak nebolo a ani nie je.
Takáto je existenčná a sociálna situácia
príslušníkov našej armády, z ktorej
chceme vytvoriť účinný nástroj
obrany našej vlasti proti prípadným útokom
zvonku a v ktorej chceme mať i dôležitého
a platného činiteľa v udržovaní
vnútornej bezpečnosti a poriadku štátu.
A keď naša armáda má dokonale uplatniť
tieto funkcie, musíme jej tiež dať všetko,
čo k tomu potrebuje.