Velikého uznání zaslouží si práce
našeho učitelstva v pohraničí. Na některých
místech, zvláště ve Slezsku, jsou mezi
učiteli opravdoví hrdinové práce.
Cituji zde slova Marie Pujmanové z článku
"Nedejte zahynouti Slezsku!": "Takovému
děcku je dnes čtrnáct let, česky zapomnělo,
polsky se nenaučilo, hovoří, po našemu"
a nedovede ani násobilku. Český učitel
je nejen musí učit číst a psát,
musí je učit i mluvit. Práce českých
učitelů v slezském pohraničí
je k nezměření a k nedocenění.
O tom my Pražáci nemáme ani ponětí.
Dostali školy pobořené, vyhořelé,
bez lavic, bez tabule, bez kousíčku křídy.
A přece se za tři neděle po revoluci učilo."
Lidová demokracie se musí starat i o hospodářské,
sociální a zdravotní zabezpečení
učitelstva.
Učitelstvo má několik bolestí, které
jsou však i bolestmi všech státních a
veřejných zaměstnanců. Jsou to především
požadavky vyplývající z poměrů
v pohraničí, kde se značně zvýšily
životní náklady, a učitelstvo přikazované
tam z míst s větším činovným
těžce nese snížení své životní
míry. Mluvil jsem o tom v kulturním výboru
Prozatímního Národního shromáždění,
přednesl jsem návrh resoluce, která byla
kulturním výborem doplněna a jednohlasně
schválena. V resoluci vybízí kulturní
výbor vládu, aby v době pokud nejkratší
předložila Prozatímnímu Národnímu
shromáždění návrh zákona,
kterým by se zlepšilo postavení státních
a veřejných zaměstnanců v pohraničí.
Kulturní výbor navrhuje,
1. aby v území kde se buduje znovu české
a slovenské školství, jakož i v krajích
nadmíru válkou postižených byla státním
zaměstnancům vyplácena zvláštní
odměna, a to do té doby, dokud nebude proveden odsun
Němců a Maďarů a pohraničí
nebude osídleno novým obyvatelstvem, a to ženatým
1000 Kčs měsíčně, ostatním
500 Kčs měsíčně a na každé
dítě 150 Kčs měsíčně;
2. aby byly urychleně vyplaceny zálohy na stěhovací
a cestovní výlohy;
3. aby správní komise (národní výbory)
zajistily školským zaměstnancům přiměřené
byty, ve větších místech učitelské
domovy jakožto naturální byty;
4. aby kandidáti 4. ročníků učitelských
ústavů a 8. tříd středních
škol byli vyzváni, aby se již nyní předběžně
přihlásili ke službě v pohraničí;
5. aby učitelští pensisté, kteří
nemohou býti pro nedostatek míst reaktivováni,
byli vyzváni, aby se přihlásili do školní
služby v pohraničí, a aby bylo, pokud je to
možné, vždy přihlíženo k osobnímu
přání.
Dále je to požadavek započítání
vojenské služby do platového postupu. V té
věci jsme podali návrh na vydání zákona,
který by změnil nespravedlivé ustanovení
zákona z 19. prosince 1934, č. 279 Sb., o započítání
vojenské služby. Dosavadní stav, kdy vojenská
služba je někomu započítána plně,
jinému jen zčásti a někomu vůbec
ne, je nemorální a měl by býti spravedlivě
upraven.
Dále je třeba provésti výnos ministerstva
školství a osvěty z prosince 1945, kterým
se ruší ustanovení z doby okupace a podle kterého
mladé učitelstvo má býti se zpětnou
platností ustanoveno čekateli a definitivními
tak, aby nebylo služebně ani platově poškozeno.
Tyto bolesti je třeba brzy zahojiti. Lidová demokracie
si přeje, aby se učitelé a profesoři
sblížili s lidem a poctivě s ním spolupracovali.
Lidová demokracie si přeje, aby se škola stala
předmětem zájmů a lásky všeho
našeho lidu. Lidová demokracie dává
škole významnou úlohu a místo v budovatelské
práci. (Potlesk.)
Podpredseda Cvinček (zvoní): Nasleduje
pán posl. Vojanec. Udeľujem mu slovo.
Posl. Vojanec: Vážená sněmovno,
paní a pánové!
Hodlám se ve svém projevu při projednávání
státního rozpočtu zabývat kapitolou
19, věnovanou rozpočtu ministerstva ochrany práce
a sociální péče, jeho úkoly
a úkoly naší sociální politiky
vůbec. Nejdříve bych chtěl věnovati
několik málo vět rozpočtu samému.
Značně vysoký státní rozpočet
- některé národohospodářské
kruhy jej označují za rozpočet horentní
- jest jistě do značné míry způsoben
neproduktivními náklady. Pan ministr financí
upozorňuje na to, že dnes máme asi o 76.000
zaměstnanců ve veřejných službách
proti roku 1938 více. Jde prý vesměs o tak
zvané smluvní zaměstnance, zaměstnanců
pragmatikálních je podle prohlášení
pana ministra snad dokonce nižší počet
než r. 1938. Tento problém je dnes tím palčivější,
že je velmi nutně a naléhavě potřeba
každé pracovní síly v produktivní
a výrobní činnosti, zejména v průmyslu,
a ovšem ještě více v zemědělství.
Vysoký počet zaměstnanců ve veřejných
službách byl způsoben jednak tím, že
stát převzal na sebe řadu úkolů
a povinností, které dříve neplnil,
a mimo to všeobecným a velmi neblahým zjevem,
totiž hromadným útěkem od fysické
práce. Toto jest způsobeno jednak poklesem úcty
k fysické práci vůbec a jednak obavou před
nezajištěným stářím. Tento
problém bude do budoucnosti vyřešen skutečně
řádným sociálním starobním
pojištěním v rámci národního
pojištění, takže nám pak jistě
tato jedna z důležitých příčin
odpadne.
Mimo to ovšem bude nutně zapotřebí provést
odsun pracovních sil do těch výrobních
povolání, kde se již projevuje a také
ještě projeví, zejména odsunem Němců,
ve větší míře značný
nedostatek pracovních sil, a bude snad také nutno
někde mužské síly nahraditi silami ženskými,
při čemž ovšem bude nutno velmi bedlivě
dbát toho, aby nedošla újmy rodina a zejména
výchova dětí, a také toho, aby ženám
byla přidělena práce, která bude odpovídati
jejich biologickému a fysiologickému založení.
Bude nutno starati se všemi prostředky o obnovení
výroby, věnovat mimořádnou pozornost
zvýšení pracovního výkonu, opatřování
surovin, které si můžeme opatřiti jen
vývozem našich výrobků, t. j. vlastní
prací. Musíme se snažit vyrábět,
a to levně a dobře, abychom mohli konkurovati na
zahraničních trzích. Abychom mohli vyrábět
své dobré a v cizině chvalně známé
zboží, musíme dovážeti suroviny.
Jedině vývozem zvýšíme náš
národní důchod, blahobyt a sociální
úroveň národa, poněvadž nejsme
národem soběstačným, a nebudeme-li
moci z jakýchkoliv důvodů vyvážeti,
budeme hospodářsky a sociálně živořit.
Budeme se museti i za cenu obětí vnitřní
spotřeby snažit umístit naše výrobky
na zahraničních trzích. Dnes je k tomu nejvhodnější
doba a promeškáme-li ji, jistě se nám
víckrát tato příležitost v takové
míře nenaskytne. Proto musíme věnovati
našemu hospodářskému soutěžení
v zahraničí největší a nejbedlivější
pozornost. Budeme-li vyvážeti, bude trvale stoupat
životní úroveň a standard v prvé
řadě našich pracujících, bude
pracovní mír, klid, spokojenost, zvýšíme
pracovní morálku a budeme moci také zvyšovati
hmotnou i kulturní úroveň celého národa.
K tomu je ovšem zapotřebí nejen stachanovských
výkonů jednotlivých pracovníků,
jimž náleží naše nejvřelejší
díky, ale nejméně průměrných
pracovních výkonů všech a zapojení
všech těch, kteří jsou ještě
mimo, do pracovního procesu. Zmenšená pracovní
výkonnost by znamenala ohrožení relativní
výše mezd a znamenala by snižování
životní úrovně. Prostě jen práce
a pracovní výkon nám mohou pomoci.
Měla by býti zřízena také parlamentní
úsporná komise, která se musí zabývat
všemi problémy státního hospodářství,
státního rozpočtu, a to zejména, jak
na to správně poukazuje sám pan ministr financí,
nadbytečným množstvím ústředních
úřadů, pak tím, že se řada
stejných úkolů provádí několika
místy, při čemž ovšem největší
roli zpravidla hraje nesmyslná otázka prestiže,
dále se pak musí starat také o to, abychom
si zvykali ve veřejné a státní správě
na skromnost v osobním i věcném vybavení
a na jednoduchost v organisaci správy. Zjednodušení
našeho úřadování ve veřejných
orgánech, úřadech a všech institucích,
počínaje ministerstvy a konče posledními
instancemi všech oborů veřejné správy,
je jedním z nejdůležitějších
problémů, se kterými se budeme muset v nejbližší
době způsobem skutečně lidově-demokratickým
vyrovnat. Zde by měla úsporná komise jistě
velmi vhodné pole působnosti. Musíme naše
úřadování v každém případě
postavit na novou moderní basi. Z našeho státního
rozpočtu pak plyne pro nás jedno poučení:
šetřit, šetřit a důsledně
šetřit. Šetřit musíme v soukromém
životě, v každé rodině, každý
jednotlivec, šetřit musíme v podnicích,
závodech, továrnách, a to všestranně,
materiálem i časem, a tím více ve
státě, ve veřejné správě,
všude, za každé okolnosti a ve všem. Zvykejme
si na jednoduchost a skromnost. Střádejme korunku
ke korunce a tvořme základy kapitálu, který
je životní mízou našeho hospodářského
života. Teprve nyní se dostavují a dostaví
hospodářské důsledky války.
Zchudli jsme, a třebaže to není naší
vinou, musíme si pomoci sami. Nikdo nám nic zadarmo
pro naše krásné oči nedá, toho
si buďme všichni velmi dobře vědomi. Zde
by nám mělo být zářným
příkladem a vzorem obyvatelstvo Sovětského
svazu. Na jeho práci a obětech přinášených
pro stát a národ, které se nakonec nejlépe
projevily skvělým válečným
vítězstvím, se můžeme učit
mnoha vlasteneckým ctnostem.
Bude také nutno zjistit rozdělení národního
důchodu, poněvadž v případě,
že schodek státního rozpočtu bude hrazen
nepřímými daněmi, bude to znamenati
snížení sociální úrovně,
a to zejména těch nejpotřebnějších.
A nyní k rozpočtu ministerstva ochrany práce
a sociální péče. Celkový náklad
výdajů tohoto ministerstva v českých
zemích činí 2.868,157.600 Kčs, náklad
výdajů pro povereníctvo sociálnej
starostlivosti pak činí 1.010,021.800 Kčs,
čili úhrnný náklad výdajů
naší sociální politiky činí
3.878,179.400 Kčs. Náklad na ministerstvo sociální
péče v r. 1938 činil pro celé tehdejší
území republiky 878 mil. 193.100 Kčs. Dnešní
náklad na tento resort je 41/2krát
vyšší.
Rozpočtová čísla tohoto ministerstva
nejsou podle mého názoru nikterak neúměrným
nákladem, uvědomíme-li si diametrální
rozdíl v působnosti tohoto ministerstva v r. 1938
a v r. 1946. Nehledě k nákladům, které
jsou spojeny s napravováním a odstraňováním
křivd napáchaných okupanty a zaopatřením
obětí druhé světové války,
které se projevují nejintensivněji právě
v rozpočtu tohoto ministerstva, je to také položka
jedné miliardy Kčs na úhradu nákladu
na rodinné příspěvky. Jde o plnění
zákona č. 154 z r. 1945, podle něhož
nositelé pojištění přispívají
pojištěncům po 150 Kčs měsíčně
na každé nezaopatřené dítě.
V historických zemích činí tento náklad
440 mil. Kčs, ostatní pak do výše 1
miliardy připadá na Slovensko. Je to podle mého
domnění jedna z nejaktivnějších
položek rozpočtu ministerstva ochrany práce
a soc. péče vůbec, je to investice, mohu-li
v tomto případě použíti tohoto
národohospodářského termínu,
o jejíž rentabilitě pro vzrůst a rozvoj
národa v pravém slova smyslu a zvýšení
populace nebude snad pochybovati ani nejzarytější
liberalistický národohospodář.
Položka na řízení a ochranu práce,
t. j. na úřady ochrany práce, je preliminována
částkou 274,907.000 Kčs v českých
zemích. Tento náklad jest také úměrný
úkolům, které řízení
práce, evidence pracovních sil, jejich podchycení
a všechno ostatní vyžaduje. Jest jen nutno, aby
tyto úřady byly podle dekretu 13/45 řádně
dobudovány, t. j. aby již konečně všude
došlo ke jmenování správních
výborů, aby se pak mohla činnost úřadů
ochrany práce plně rozvinout. Doposud je činnost
těchto úřadů namnoze, zejména
tam, kde nebylo ještě provedeno jmenování
správních výborů, brzděna hlavně
tím, že zaměstnanecké orgány
nechtí a také nemohou dobře přejímati
na sebe všechnu odpovědnost, která je jistě
při správném a přesném plnění
všech úkolů úřadu ochrany práce
v dnešní době nemalá.
A zde se musím také zmíniti o tom, že
bude skutečně nutno v brzké době přikročiti
také k vybudování a náležitému
vybavení jak personálnímu, tak také
pravomoci oddělení živnostenské inspekce,
abychom zdolali všechny úkoly souvisící
s péčí o bezpečnost a hygienu práce
na pracovištích všech druhů. To ovšem
souvisí také s vývojem zdravotní služby
u úřadů ochrany práce, která
je doposud v plenkách, při čemž se ovšem
musíme vyvarovat toho, abychom ani zde nezaváděli
dvojí kolej. Otázka ochrany práce je velmi
těsně spojena s otázkou závodních
zaměstnaneckých zastupitelstev, to jest závodních
rad, zaměstnaneckých rad a závodních
důvěrníků. Tento úsek sociální
činnosti je dekretem č. 104 z r. 1945 postaven na
zákonitý podklad a v měsíci dubnu
dojde pravděpodobně k prvním volbám
do závodních rad a k volbě závodních
důvěrníků podle citovaného
dekretu a podle volebního řádu, doplňujícího
tento dekret, který bude vydán vzhledem k dokončenému
téměř meziministerskému řízení
jako vládní nařízení snad v
nejbližší době. Tím budou postavena
závodní zaměstnanecká zastupitelstva
a jejich působnost a pravomoc na zákonitou basi
a přestanou pak a musí přestat všechny
stížnosti do nezákonného jednání
a postupu těchto dnes tak důležitých
a významných institucí v našem sociálním
a zejména také v našem národohospodářském
životě.
Otázkou pracovní povinnosti jsem se zabýval
už na jiném místě. Je jen nutné,
aby dekret o všeobecné pracovní povinnosti
č. 88 z 1. října 1945 byl důsledně
prováděn, aby tak široká veřejnost
našich pracujících vrstev, která po
národním osvobození je plně postavena
do pracovní povinnosti, pomáhá budovat lepší
budoucnost naší svobodné republiky, byla přesvědčena,
že vláda má nejlepší a poctivou
vůli měřit všem stejně a že
prostě nebudou u nás trpěni povaleči
a lidé, vyhýbající se práci.
Stejně tak je nutno zdůrazniti veliký morální
význam dekretu č. 89 z 1. října 1945
o vyznamenání za zásluhy o výstavbu
státu a za vynikající pracovní výkony.
Ovšem to všechno souvisí s morální
úrovní našeho obyvatelstva. A tu se znovu potvrzuje
jedna pravda, že jedině křesťanská
morálka je nejlepším mravním základem
společnosti vůbec.
Další velmi důležitou otázkou,
dotýkající se ministerstva ochrany práce
a sociální péče a souvisící
přímo s rozpočtem, je péče
o mzdovou politiku. Tento obor působnosti byl před
r. 1938 oborem úplně neznámým, a poněvadž
do budoucna určitě setrváme při řízeném
způsobu mzdové politiky, stává se
jedním z nejdůležitějších.
Náš dosavadní mzdový systém,
který byl převzat z doby okupace, nevyhovuje a musel
být převzat jen proto, abychom zabránili
naprostému chaosu ve mzdových otázkách,
který bychom byli způsobili, kdybychom se byli od
dosavadního systému odchýlili a zaváděli
v době revoluce způsob nový. Pracuje se již
nyní na novém způsobu mzdových úprav,
na systému mezd podle zásluhy, ve kterém
budou spravedlivě hodnoceny zejména pracovní
výkony a náležitě sledováno zvýšení
životní úrovně pracujících
osob, při čemž musí býti přihlíženo
k vývoji cen, k pracovní době a také
ke skutečnému výdělku a ovšem
i k tomu, aby se životní úroveň vyvíjela
na celém státním území stejnoměrně.
Tento nový mzdový systém bude uplatněn
nejdříve v kovoprůmyslu. Při této
příležitosti bych se zmínil o tom, že
v Úředním listě č. 46 ze 16.
března 1946 byla otištěna vyhláška
ministra ochrany práce a soc. péče ze 14.
března 1946 o úpravě pracovních a
platových podmínek obchodních a technických
zaměstnanců v průmyslu a v živnostech.
Jde o mzdovou vyhlášku pro soukromé zaměstnance
ve vyšších službách, která
je vlastně první vyhláškou tohoto druhu,
vydanou od zvýšení hospodářských
čísel, provedeného na podzim 1945. Je to
již jedna z moderních mzdových vyhlášek,
i když snad ještě plně neodpovídá
všem požadavkům a potřebám. Jsem
přesvědčen, že další mzdové
vyhlášky pro soukromé zaměstnance ve
vyšších službách ostatních
oborů práce a podnikání, na které
již velmi netrpělivě čekají naši
soukromí zaměstnanci, budou následovat v
době co nejkratší.
Pokud jde o platový systém veřejno-zaměstnanecký,
který je v pravém slova smyslu úplným
labyrintem všech možných předpisů,
zákonů a nařízení, má
býti podle slibu pana předsedy vlády vydán
nový platový zákon, snad nejdéle do
konce tohoto roku. Je si to jen přáti, jinak by
muselo dojít k dílčím platovým
úpravám, event. k drahotním výpomocím,
což by byl zjev nežádoucí. Zde však
bych si dovolil upozorniti na to, že by bylo velmi záhodno
a že to pro budoucnost bude naprosto nutné, aby veškerá
platová a mzdová politika všech pracujících
byla řízena jedním resortem, jímž
by bylo asi ministerstvo ochrany práce a sociální
péče. Každému myslícímu
zaměstnanci musí býti jasno, že není
dobře možno v zájmu zaměstnanců
samých, aby mzdovou politiku dělnickou a soukromozaměstnaneckou
řídilo jedno ministerstvo, a platovou politiku veřejnozaměstnaneckou
řídilo jiné ministerstvo, i když přihlížíme
k naprosto rozdílným poměrům po všech
stránkách a se všech hledisek.
Velmi důležitým úkolem ministerstva
ochrany práce a sociální péče
je problém sociálního pojištění,
a to zejména pak příštího národního
pojištění. - Od doby národního
osvobození byla vydána řada předpisů
a v podzimní době loňského roku pak
a také během prvních tří měsíců
letošního roku řada zákonných
norem, upravujících zejména důchodové
i nemocenské pojištění, a mezitím
pak také zákony o rodinných přídavcích
a o zvýšení starobních podpor. Jsou
to povětšině jen dílčí
úpravy a definitivní forma našeho sociálního
zaopatření má býti provedena ohlašovaným
národním pojištěním, velikým
to dílem, ba možno říci přímo
dílem gigantickým, které má postihnout
asi 9 % veškerého našeho obyvatelstva.
Národní pojištění a jeho budování
je rozděleno do tří etap. Je to v prvé
řadě osnova zákona o organisaci národního
pojištění, která již probíhá
meziministerským jednáním a připomínkovým
řízením a má býti ještě
také odhlasována Prozatímním Národním
shromážděním. Tato osnova má
po svém uzákonění sloučiti
všechno naše dosavadní nemocenské, sociální
a důchodové pojištění, které
vůbec u nás existuje, a má vstoupiti v platnost
1. červencem t. r. O věci samé by bylo jistě
předčasné dnes meritorně hovořiti.
Je samozřejmé, že když se jedná
o osnovu tak důležitou, že jejímu projednání
bude nutno věnovati právě vzhledem k jejímu
významu tu největší péči
a pozornost.
Druhou etapou národního pojištění
je osnova tak zv. krátkodobého pojištění;
a podle projednávaného návrhu jde o zákon
o národním pojištění pro případ
mateřství, sňatku, nemoci a úmrtí.
Tato osnova sama o sobě bude zákonem o nemocenském
pojištění zaměstnanců v soukromoprávním
pracovním a služebním poměru, dále
zaměstnanců veřejných, osob samostatně
výdělečně činných, studujících,
důchodců a nezaměstnaných. Je to návrh
moderního zákona o nemocenském pojištění,
který byl sděláván na základě
dlouholeté zkušenosti s nemocenským pojištěním
u nás, ale také na základě zkušeností
s nemocenským pojištěním v jiných
státech. Tento zákon bude jistě revoluční
v našem dosavadním nemocenském pojištění
a jakmile to bude možno, bude velmi dobré a záhodno,
aby byla s ním celá veřejnost řádně
a podrobně seznámena a jistě pak odpadne
značná nedůvěra a veliká spousta
námitek, prýštících hlavně
z naprosté neinformovanosti. Jsem přesvědčen,
že na příklad mezi veřejnými
zaměstnanci tento zákon bude přijat povětšině
s uspokojením.