Podpredseda Cvinček (zvoní): K tejto
prvej politickej časti podrobnej rozpravy nie je už
nikto k slovu prihlásený, rozprava o tejto časti
je skončená.
Pristúpime preto k 2. časti podrobnej rozpravy,
t. j. k časti kultúrnej a sociálnej,
zahrnujúcej z riadneho rozpočtu:
Zo skupiny I, Vlastnej štátnej správy, kap.
9. Ministerstvo školství a osvěty, Povereníctvo
školstva a osvety, kap. 10. Ministerstvo informací
- Povereníctvo informácií, kap. 19. Ministerstvo
ochrany práce a sociální péče
- Povereníctvo sociálnej starostlivosti, kap. 20.
Ministerstvo zdravotnictví - Povereníctvo zdravotníctva,
kap. 21. Odpočivné a zaopatřovací
platy.
Ze skupiny II riadneho rozpočtu - Správa štátnych
podnikov: § 10. Státní statky zemědělských
škol, § 11. Uhříněvský školní
závod zemědělský, § 12. Školní
závod zemědělský v Děčíně-Libverdě,
§ 13. žabčický školní závod
zemědělský, § 14. Kuřimský
školní závod vysoké školy zvěrolékařské
v Brně, § 26. Ústav pre školský
a osvetový film, § 29. Štátne nakladateľstvo,
§ 18. Státní tiskárny a Úřední
list, § 19. Československá tisková kancelář,
§. 28. Zpravodajská agentúra Slovenska, §
16. Státní veterinární ústav
v Ivanovicích na Hané, § 17. Státní
lázně, § 23. Štátne kúpele,
§ 25. Visutá lanovka na Lomnický štít.
Z mimoriadneho rozpočtu:
Hlava I, vlastná štátna správa, z titulu
1 oddiel 9, 19, 20, z titulu 2 §§ 9, 10, 19, 20, 26,
č. 7, 8, 12, 13.
Hlava II, štátne podniky, z tit. 2 §§ 17,
23, 25, z tit. 3 §§ 16, 17, 19, 23.
K tejto časti rozpravy sú prihlásení
títo rečníci: pp. posl. dr Bělehrádek,
Pavlásek, dr Pavlík, Vojanec,
Uhlířová, Šenšel,
Jungwirthová, Halas, Sýkora,
Charvát, Adam, Jodas, Kazinour,
Přibylová, Skuhrovcová, dr
Uhlíř, inž. Michalič,
Hrušovská, Podborský, Hodinová-Spurná,
Ušiak, dr inž. Kácl, dr Bureš,
Hora, Větr, Machačová-Dostálová,
Deči, Pravoslav Nosek, Jura, Bělíková,
Maleček.
Prosím prvého rečníka, pána
posl. dr Bělehrádka, aby sa ujal slova.
Posl. dr Bělehrádek: Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Dovolte mi promluviti ke kapitole ministerstva školství.
Položka ministerstva školství byla v Československé
republice vždy poměrně vysoká a ministerstvo
školství bývalo co do výdajů
vždy na druhém místě hned za národní
obranou. Tento stav je zachován i v rozpočtu na
tento rok, ale v roce 1938 jsme vydali na obranu dvakrát
tolik co na školství, kdežto v tomto roce je
rozpočet školství jen o jednu šestinu
menší než rozpočet národní
obrany. Je tedy mnohem příznivější
než v první republice. Proti roku 1938 je celý
rozpočet letošní zvýšen v průměru
3,8krát. Ale některé položky jsou zvýšeny
méně, některé více. Dovolte
mi, abych uvedl, že položka na národní
obranu je zvýšena třikrát, položka
na pense jenom dvakrát, kdežto ministerstvo vnitra
má rozpočet zvýšen 41/2krát
a ministerstvo sociální péče 41/4krát,
kdežto školství pětkrát. Jeví
se tedy rozpočet školství při každém
druhu srovnání velmi příznivým
oproti rozpočtu předválečnému.
Dovolte mi, abych se nyní zabýval rozpočtem
vysokých škol. Vysoké školy dostaly v
roce 1938 celkem 150 milionů korun, v roce letošním
mají dostat 625 milionů, to je čtyřikrát
tolik co před válkou. Ve skutečnosti je však
rozpočet vysokých škol ještě příznivější,
poněvadž odpadá rozpočet na německé
vysoké školy, který sám činil
před válkou asi 33 milionů Kčs, takže
z toho vyplývá, že na naše československé
vysoké školy se zvyšuje rozpočet 5,4krát,
to je v průměru značně více,
než odpovídá průměru celého
rozpočtu a celkového rozpočtu ministerstva
školství. Vítáme tento příznivý
stav, neboť chápeme, že tím míní
školská správa a vláda přispět
k odčinění křivd, které na
naší vědě a vysokých školách
napáchala okupace. Dovolte, abych připomněl,
že přes 50 vynikajících českých
profesorů a docentů zaplatilo okupaci životem
a že dalších více než 50 bylo vězněno
a že nám chybí mnoho dalších, kteří
zemřeli přirozenou smrtí, anebo odešli
pro vysoký věk, a že práce, kterou konáme
na vysokých školách v nynějším
nedostatku technických pomůcek a v prázdných
laboratořích, je práce veliká.
Chtěl bych v této souvislosti upozorniti na některé
dosud běžné omyly o hospodářství
československých vysokých škol. Část
veřejnosti má dosud bohužel vysoké školy
za zbytečný luxus. Je potřeba tento omyl
soustavně odstraňovat a poučovat naši
veřejnost, že my na vysokých školách
nejen učíme, ale že jsme prakticky jediným
orgánem pro pěstování vědy
vůbec, že také bádáme. Žádný
pokrokový stát a zejména stát socialistický
si nesmí dovoliti potlačovat anebo nepodporovat
vědu. Vědu dříve podporovaly hlavně
kapitalistické státy, ale příklad
sovětského Ruska ukazuje, že i státy
socialistické mohou pěstovati vědu s velkým
zdarem. Kdybychom my nechávali vědu na té
hospodářské úrovni, v jaké
ji nechávala naše první republika, tedy bychom
si zde pěstovali, dovolte mi to říci, ostrov
zabedněnosti mezi pokrokovým Východem a pokrokovým
Západem.
Druhý omyl je ten, že mnozí u nás dosud
věří, že vysoké školy jsou
drahé. Ve skutečnosti však v r. 1938 jen asi
11/2 % celkového řádného
rozpočtu bylo věnováno na vysoké školy,
v nynějším rozpočtu stoupla tato částka
jenom asi o 1/10 % na 1,6 %. Na jednoho
posluchače - kterých dnes máme více
než 46.000 na všech našich vysokých školách
- platí republika ročně pouze 1.350 Kčs.
Myslím, že to je důkazem, že naše
vysoké školy nejsou drahé, a v tom je, prosím,
už také zahrnuta položka na pěstování
vědy.
Věří se dále, že máme
vysokých škol příliš mnoho. Kvituji
s díky, že školská správa, vláda
a slavná sněmovna nesdílely tento názor
a že jsme mohli přikročiti k obnově
olomoucké university, ke zřízení odboček
lékařských fakult v Plzni a v Hradci Králové
a také k vybudování několika nových
vysokých škol, zejména vysoké školy
politické, že přikročíme co nevidět
k tomu, abychom uskutečnili konečně zákon
z r. 1935, aby byl zřízen Tyršův ústav
pro tělesnou výchovu jakožto vysoká
škola tělovýchovná.
Věří se dále, že máme
nadbytek vysokoškolsky vzdělaných lidí,
ale ani to není pravda, neboť za 6 posledních
let okupace, kdy university a techniky nemohly produkovat dorost,
klesl katastrofálně - jak víte - počet
našich lékařů, právníků,
profesorů i jiných akademických pracovníků.
A není možno, abychom tuto mezeru vyplnili okamžitě
nebo do roka, tato mezera se s námi bude táhnout
několik let. Ovšem po těchto několika
letech budeme natolik saturováni, že budeme muset
přistoupit a už dnes pomýšlet na to a
něco udělat, aby se nám na vysoké
školy dostávali lidé opravdu nadaní,
aby se nám tam nedávali zapisovat lidé jen
proto, že si to mohou zaplatiti, jen proto, že jsou
synáčky a dceruškami bohatých rodičů,
zatím co by nadaní, ale chudí studenti zůstávali
stranou. (Potlesk.)
Bylo by chybou, kdybychom sbírali jenom smetanu z moderního
socialistického státního zřízení
a zároveň smetanu za starého liberalistického
zřízení a přitom ty nevýhody
nutné regulace nechávali stranou. Není možné
poskytovat výhody všem bez současné
kontroly jejich práce, jejich výkonnosti a zdatnosti.
(Potlesk.) Bude nutno regulovat příliv studentů
na vysoké školy podle jejich nadání
a podle ničeho jiného.
Taktéž nesmíme dovolit, aby vznikla konkurence
mezi vysokými školami a průmyslem. Za první
republiky se stávalo, že průmysl nám
odčerpával, protože přeplácel
vynikající odborníky z vysokých škol,
anebo když je neodčerpával, tedy za jistou
odměnu si jejich práci zajišťoval pro
sebe, takže pro vlastní vědecké práce
na vysokých školách takovým pracovníkům
mnoho času nezbývalo. První republika bohužel
tento stav podporovala tím, že nebylo dosti vědeckých
pracovníků a že nebyli náležitě
honorováni. Doufám, že nynější
republika i tyto křivdy odčiní.
Tyto chybné názory se táhnou do naší
republiky ještě z dob předválečných
a zejména to byla agrární strana, která
nepřála rozvoji vysokých škol, která
svými návrhy na restrikci vysokého školství,
a to opětovanými návrhy, několikráte
rozrušila klid na vysokých školách, kterého
je tak zapotřebí pro rozvoj vědy a kultury
vůbec. V první republice byla větší
ochota platit premie na dobytek, na vepře a na vývoz
cukru, než podporovat vrcholky naší kultury -
a přitom jsme si říkali národ Komenského
a národ Masarykův. (Potlesk.)
Vrchol toho jsme zažili ve druhé republice, kdy se
spílalo profesorům, spílalo se vzdělancům
a kdy se ukázalo, že republika je v rukou lidí,
kteří mají velmi blízko k našim
německým nepřátelům, kteří
potom toto dílo dovršili zavřením vysokých
škol, persekucí studenstva, popravami a žalářováním
českých vědců. Ukázalo se pak,
čí spojenci byli vlastně ti restriktoři
vysokých škol v prvé republice: byli to spojenci
našich úhlavních nepřátel.
Třetí republika se nesmí vrátit k
těmto methodám a ani k jejich stínu, chce-li
být státem spořádaným a opravdu
moderním. Neboť každý moderní stát
zakládá své hospodářství
a celou svou politiku především na vědě.
Chceme-li dělat vědecký socialismus, musíme
dělat také vědu.
Jsme spokojeni s rozpočtem ministerstva školství
po všech stránkách a zejména v kapitole,
která se týká vysokého školství
a vědy. Jen bychom měli na pány ministry
školství a financí zdvořilou prosbu,
aby dali pozor, aby jejich dobrá snaha nebyla brzděna
nebo mařena úředníky, kteří
se snad dívají na nové poměry pořád
ještě očima první republiky. (Potlesk.)
Přejeme si, aby o našich věcech, o našich
návrzích, o vybudování vysokých
škol, o jejich rekonstrukci, o jejich obnově po té
těžké době, kterou jsme prožili,
a o jejich rozvoji rozhodovali lidé, kteří
mají evropský rozhled, kteří vědí,
jak je pěstována věda na Východě
a na Západě a kteří vědí,
jak může lidová demokracie po vzoru Sovětského
svazu vybudovat svou vědu, vycházejíc od
potřeb lidu, tak aby se její dobrodiní vracelo
zase lidu zpátky. K tomu je třeba, aby o našich
věcech rozhodovali úředníci, kteří
berou naše návrhy s positivním a ne s negativním
zaměřením. Nepotřebujeme úředníky,
které když dostanou odůvodněný
návrh, nejprve napadne, jak by tento návrh potopili
nebo jak by ho okleštili, jak by ho v jeho rozsahu co možná
neprovedli. Musíme říci, že takoví
úředníci dosud jsou, a prosíme oba
pány ministry, aby si na jejich činnost dali bedlivý
pozor.
Jinak považuji za povinnost poděkovati školské
a finanční správě a zejména
ministrům školství a financí za dosavadní
podporu a poprosit je, aby nám svou přízeň
i v budoucnosti zachovali. Děkuji vám. (Potlesk.)
Podpredseda Cvinček: Udeľujem slovo pánu
posl. Pavláskovi.
Posl. Pavlásek: Slavná sněmovno, paní
a pánové!
Naše lidová demokracie vykonala na výstavbě
školství už pěkný kus práce.
V době několika měsíců se podařilo
na troskách, které nám po 5. květnu
zbyly, obnovit a nově založenými školami
doplnit síť všech druhů škol, od
mateřských až po vysoké.
Počet mateřských škol vyrostl z 900
na 1986, národních škol s 6630 na 9730, počet
středních škol vzrostl o 125, máme nových
8 státních škol průmyslových
a 19 státních odborných škol pro jednotlivá
odvětví průmyslu. Došlo k obnovení
university v Olomouci, došlo ke zřízení
poboček lékařských fakult Karlovy
university v Hradci Králové a v Plzni, v Praze byla
zřízena Vysoká škola politická
a sociální, pracuje se na zřízení
pedagogických fakult v Praze, Brně a Bratislavě.
Lidová demokracie přikládá vědě
stále větší a větší
význam, a to nejen v kulturním, nýbrž
i v hospodářském a sociálním
životě státu.
Lidová demokracie si proto buduje školství,
vědecké ústavy a podporuje všechny instituce
a zřízení, kterými se má do
národa vlévat pokrok a vzdělanost. Lidová
demokracie provede podle vládního návrhu
důkladnou demokratisaci školství, nejen umožní
co nejširším vrstvám lidu přístup
do škol i k jiným pramenům vzdělání
a kultury, ale provede demokratisaci školství i v
ideovém směru, ve zlidovění samého
systému výchovy i povahy kultury, aby sloužila
ne úzké vrstvě lidí, ale lidu a národu.
Lidová demokracie si buduje novou školu, buduje ji
na ideách, z nichž vzešlo naše osvobození,
na ideách, které jsou hybnou silou při výstavbě
naší republiky.
Budovat novou školu znamená budovat ji jako školu
politickou a veškerou její činnost těsně
sepnout s celým hospodářským, politickým
a kulturním životem společnosti, budovat ji
jako školu, která by vychovávala mladou generaci
tak, aby byla schopna zajistit plody výstavby republiky
proti všem nepřátelům vnějším
i vnitřním.
Budovat novou školu znamená opřít se
o pokrokové tradice českého a slovenského
lidu, o jeho zápasy o svobodu, spravedlnost a lidskost,
seznámit žactvo s českými lidovými
a pokrokovými snahami, které procházejí
našimi dějinami od té drobné šlechty
středověku přes husitského sedláka
a řemeslníka až k dnešnímu vlasteneckému
lidu, který tak obětavě buduje svou republiku.
Budovat novou školu znamená rozvíjet a pro
budoucnost uchovat všechny trvalé a život obohacující
složky české a slovenské tvořivosti
v minulosti a učinit je majetkem všeho lidu. Budovat
novou školu znamená posilovat vědomí
národní jednoty, kmenové příbuznosti
kulturního společenství se všemi slovanskými
národy i vědomí sounáležitosti
s ostatními národy.
Budovat novou školu znamená úsilí o
stejnou vzdělanostní úroveň měst
a venkova. Budovat novou školu znamená zvýšit
vzdělanostní úroveň těch, kteří
mají učit. Zákon o zřízení
pedagogických fakult bude významným činem
v našem školství a splněným snem
několika učitelských generací.
Budovat novou školu znamená vzíti si na pomoc
vědce všech disciplin, umělce všech směrů
a pracovníky ze všech úseků kulturní
činnosti. Budovat novou školu také znamená
rozlišit, co bylo na staré škole špatné
a co dobré, a vzíti ze staré školy vše,
co na ní bylo dobré, a budovat ji na vychovatelské
tradici Jana Amosa Komenského.
Budovat novou školu znamená budovat ji tak, aby každý
příslušník národa měl
právo na vzdělání podle svého
nadání a aby společnost každému
umožnila dosáhnouti i nejvyššího
stupně vzdělání v jednotné
školské soustavě, ve které by byly zahrnuty
i školy a kursy pro pracující.
Nová škola musí hodně napravovat. Mnoho
mladých lidí nemá dostatečných
vědomostí z české historie, nemá
ani základních vědomostí zeměpisných,
nezná české literatury a nerozumí
kořenům české politiky. Šest
let protektorátní výchovy nepůjde
jen tak snadno napravit. Poměr studující
mládeže k naší lidově-demokratické
republice je kažen i rušivými zásahy zvenčí,
kolportáží letáčků reakce,
jakož i nevhodnými novinářskými
články, místo aby se mládeži
vštěpovaly nejlepší lidské vlastnosti,
láska k národu, láska k pracujícímu
lidu, čestnost, statečnost a vzájemný
přátelský vztah.
Dnes musí každý uznat, že se pro naše
studenty na středních a vysokých školách
dělá poměrně více než
pro ostatní mládež. Na sociální
péči o studentstvo je všude pamatováno.
V rozpočtu na rok 1946 je pro vysokoškolské
studentstvo 237 milionů a pro středoškolské
studentstvo 39 milionů. Před válkou bylo
na veškerou sociální péči o studenstvo
vydáno jen 11 milionů.
Veliká většina našich studentů
má kladný poměr k lidově demokratické
republice, vždyť jsou to synové a dcerky našeho
lidu, který obětavě pracuje na výstavě
republiky. Mezi studenstvem však jsou i synové a dcery
rodičů fašistického smýšlení,
rodičů, kteří se v době okupace
provinili proti svému národu, dále jsou mezi
studenstvem děti bývalých majitelů
nyní znárodněných podniků a
podniků s národní správou, zkrátka
těch, které nynější režim
klepl nějak přes prsty. Náš lidově
demokratický režim nezavedl numerus clausus, ale nemůže
si nechat líbit jejich podvratné rejdy mezi studenstvem
a bude míti jejich činnost v patrnosti.
Všechny druhy škol musí povzbuzovat mládež
k činnosti, musí pomoci mladým lidem budovat
pokrokový názor a ukázat jim, jak největší
duchové dějin stáli vždycky na straně
pravdy a kultury, musí stavět před oči
mládeže vzory obětavosti, oddanosti, solidarity,
odříkání, hrdinství bojovníků
za svobodu, hrdinství práce, vědy, umění,
lidskosti všech věků a všech národů.
Musí rozvíjet v mládeži všechny
síly a schopnosti, musí probouzet v mládeži
vědomí velikosti současné epochy,
která vytváří předpoklady pro
nový, krásný život, který se
před námi otvírá a který může
vytvořiti naše lidová demokracie.
Lidová demokracie musí se starat o učitele
a profesory a o jejich vzdělání. Pedagogickými
fakultami se splní dávné touhy učitelstva
po vysokoškolském vzdělání. Učitelstvo
při své práci pociťovalo nedostatek
svého vzdělání a podnikalo vše,
aby jej vyrovnalo. Učitelstvo si vybudovalo školy
vysokých studií pedagogických a semináře.
Učitelstvo pořádalo vlastní vzdělávací
kursy, universitní, prázdninové, organisovalo
pedagogické týdny a ankety, a to všechno z
velké míry ze svých malých příjmů.
To. co všechno učitelstvo pro své sebevzdělání
a povznesení české školy udělalo,
jistě si zaslouží největšího
uznání. Komunistická strana považovala
požadavek vysokoškolského vzdělání
učitelstva za přirozený a nutný a
podporuje s plným porozuměním zřízení
pedagogických fakult.