Prosím, že niektorí páni sa boja vzdelaného
slovenského národa, to je prirodzené, a čím
ďalej tým viac sa objavuje znova staré porekadlo:
ja pán, ty pán, ktože bude kozy pásť?
Nie, nie, nie. Prosím, naša stredná ani nižšia
stredná škola nebude vychovávať polointeligentov;
my práve budujeme novú nižšiu strednú
školu, budujeme nový štát, v ktorom sa
každý naučí vážiť si
duševnej práce práve tak ako telesnej. (Potlesk.)
My nebudeme fabrikovať pisárov. Koniec koncov: každý
vie, že súčasný školský
systém, aký máme v Československej
republike, nie je náš, je to rakúsko-uhorský
školský systém a pochádza od matky Márie
Terézie. (Výkriky.) A je tu ešte ďalej
snaha udržať tento systém, ktorý nijako
nevyhovuje, nevyhovoval za prvej republiky a nemôže
tobôž vyhovovať v ľudovo-demokratickej republike.
(Výkriky.) Tak ako prebudúvame náš
život politicky a hospodársky, musíme prebudovať
aj náš systém školský na taký
systém, ktorý by dával každému
občanovi, chudobnému i bohatému, dedinskému
i mestskému rovnakú možnosť vzdelávania
a školovania. (Potlesk. Výkriky. - Hlas: Ako?)
Prečítajte si, prosím, návrh nového
zákona. (Výkriky posl. dr Pišúta.)
Tak prosím, medzi slovenskou dedinou a slovenským
mestom priznáva i pán posl. Pišút,
že je rozdiel. My chceme tento rozdiel odstrániť,
on však je tej mienky, toho nechať, lebo sa odstrániť
podľa neho nedá.
Osobitné miesto zaujíma v školskej politike
na Slovensku školstvo odborné a vysoké. Z tej
skutočnosti, že Slovensko nielen v záujme odstránenia
trvalej nezamestnanosti, preťaženia poľnohospodárskej
pôdy, ale i v záujme celoštátnom stojí
pred industrializáciou, vyplýva veľká
dôležitosť rozvoja odborných škôl
všetkých smerov. Ku zpriemyselneniu Slovenska je potrebné
veľa kvalifikovaných robotníkov odbornej, stredoškolskej
a vysokoškolskej kvalifikácie. Po tejto stránke
je Slovensko v stave kritickom už teraz. Ako sa má
previesť industrializácia? Je potrebné odborné
a vysoké školstvo budovať, pri zakladaní
odborných škôl a menovite pri nábore
žiactva treba však postupovať plánovite
a v súhlase s hospodárskou výstavbou. Dosiaľ
sa nábor žiactva do vyšších škôl
prevádzal náhodne, bez plánu, chaoticky.
Ak by sa tak malo pokračovať aj v budúcnosti,
mohlo by sa stať, že by sme pri celkovom nedostatku
odborníkov mohli byť v situácii, že kým
by niekde odborníkov vôbec nebolo, inde by ich bol
nadbytok. Nezamestnanosť nevyplýva len z chaotických
pomerov vo výrobe, ale i v príprave kvalifikovaných
pracovných síl. Ak naše hospodárstvo
poštátnením veľkého priemyslu pristupuje
k plánovaniu hospodárstva, je potrebné, aby
sa s ohľadom na toto plánovanie prispôsobila
aj výstavba odborných škôl, ako aj počet
žiactva.
Za najnaliehavejšiu úlohu odborného a vysokého
školstva na Slovensku treba považovať základnú
reorganizáciu škôl učňovských,
poľnohospodárskych a výstavbu slovenskej vysokej
školy technickej a prírodovedeckej fakulty. Ministerstvo
školstva a osvety v spolupráci s naším
povereníctvom pripravuje už základný
školský zákon, ktorý má sjednotiť
školstvo v celej republike a položiť mu základy
podľa zásad potrieb moderného ľudovo-demokratického
štátu. Áno, to je potrebné čím
skôr. Tak ako prebudúvame a zakladáme náš
nový život politický, sociálny a hospodársky,
treba súčasne kráčať i v živote
kultúrnom a školskom. Treba sa všetkými
silami starať o to, aby sme po odstránení všetkých
škôd minulosti vytvorili aj v tejto oblasti všetky
podmienky a zabezpečili šťastný kultúrny
vzrast oboch národov republiky. (Výborne! Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dále je k slovu přihlášena paní
posl. Jungwirthová.
Posl. Jungwirthová: Paní a pánové!
Pří projednávání státního
rozpočtu na rok 1946 bych se ráda stručně
zmínila o některých aktualitách kapitoly
10, týkající se ministerstva informací.
Do oboru tohoto ministerstva náleží kromě
státních tiskáren, jež jsou uvedeny
v § 18, a Československé tiskové kanceláře,
jejíž rozpočet jest uveden v § 19, také
československý rozhlas a film.
Pokud jde o rozhlas, jest nutno rozeznávati mezi agendou
ministerstva jako příslušného ústředního
úřadu a mezi vlastní rozhlasovou činností,
která jest soustředěna ve zvláštním
podniku. Ministerstvu informací připadá vrcholná
činnost řídící. V tomto směru
velmi ráda vidím v rozpočtu ministerstva
informací položku na průzkum veřejného
mínění o rozhlasu, preliminovanou částkou
200.000 Kčs, poněvadž zjišťovati
přání, stesky a účelné
podněty širokého okruhu posluchačstva
rozhlasu a podle nich vysílání ustavičně
zdokonalovati je jistě nejúčelnější
postup, odpovídající plně duchu demokracie.
Pro vlastní činnost rozhlasovou tu bývala
dříve zvláštní celostátní
obchodní společnost, v níž měl
stát většinu tím, že mu patřilo
5 % podílů. Dnes to bude společnost s kapitálem
jen státním.
Je si přáti, aby mohly býti co nejdříve
reparovány všechny škody, které rozhlas
za okupace utrpěl, tak, aby technicky byl skutečně
na výši.
Péče o film je soustředěna v V. oboru
ministerstva informací. I zde je situace podobná
jako v rozhlasu, protože vlastní provoz filmového
podnikání je soustředěn ve zvláštním
podniku, kdežto v ministerstvu samém je vrcholné
řízení. Pevné kompetenční
základny v oblasti filmu se ministerstvu informací
dostalo dekretem presidenta republiky ze dne 11. srpna 1945, č.
50 Sb., jímž byla uplatněna zásada,
že jedině stát je povolán a oprávněn
k veškerému podnikání v oboru filmovém.
Bude jistě v zájmu filmového podnikání
- a snažně se o to přimlouvám - aby
v souvislosti se zmíněným dekretem presidenta
republiky byly s urychlením vypracovány další
podrobné normy, kterými by byl opatřen pevný
podklad pro hospodářské, právní
i správní jednání k řádnému
zajištění a převzetí majetku
a provozních prostředků bývalých
filmových společností a podniků, k
nimž patří především filmové
ateliery a laboratoře, velký počet kin na
území Československé republiky a jiná
zařízení. Jde tu především
o směrnice pro náhradová řízení,
dále o organisaci a správu podnikání
v oboru filmu, o statut československé filmové
společnosti, dále o směrnice upravující
provoz kin národními výbory, o definitivní
úpravu schvalovacího řízení,
o úpravu příplatkového fondu pro podporování
filmovnictví a o vypracování norem týkajících
se běžného provozu ve filmovém podnikání,
jež byly vydávány dříve tak zvaným
Českomoravským filmovým ústředím.
V neposlední řadě bude nutno projednat s
konečnou platností také úpravu dávky
ze zábav. Jak patrno, očekávají v
tomto směru ministerstvo informací ještě
veliké úkoly.
V této souvislosti bych se ráda zmínila též
o oddělení státní filmové dramaturgie.
Toto oddělení bylo ustaveno 1. září
1945 a rozhoduje ve své působnosti o tom, který
z předběžně posouzených námětů
má být filmově realisován. Při
tom se neomezuje na pouhé schvalování, nýbrž
na základě zevrubného rozboru předložených
filmových povídek nebo scénářů
samo navrhuje opravy a úpravy, a to jak po stránce
dějové (dramatická stavba, dialogy a pod.),
tak i ideové (aktualisace, zaměření),
dále rozhoduje o návrzích hereckého
obsazení filmu, jakož i o volbě autora hudebního
doprovodu. Tato působnost se vztahuje na všechny filmy
celovečerní a do jisté míry na krátké
filmy hrané. Dramaturgické oddělení
sestavuje základní dramaturgický plán
na celý rok, kterým mají býti úměrně
vyváženy náměty historické se
současnými, dále motivy tragické s
veseloherními, aby tak byla žádoucí
programová pestrost. Postupným předváděním
natočených scén a přímou účastí
při filmování bdí dramaturgické
oddělení nad postupem realisace. Uvedenému
oddělení náleží i rozhodování
o pracovním začlenění nových
režisérů a scenaristů, registrování
schválených námětů a iniciativa
a účast při vypisování filmových
soutěží všech druhů. Obsáhlou
agendu vyřizuje toto oddělení nad přímými
rozhovory s autory, scenaristy i režiséry, jednak
pak korespondencí s příslušnými
institucemi a orgány, občasnými konferencemi
a pravidelným stykem s filmovými novináři.
Pro posouzení pracovního výkonu tohoto oddělení
budiž mi dovoleno uvésti několik dat. Za dobu
od 1. září 1945, kdy toto oddělení
zahájilo činnost, do 31. prosince 1945 bylo z 29
námětů uznáno 23 za nevhodné
a 6 doporučeno úpravě na filmovou povídku.
Z celkového počtu 20 filmových povídek
bylo jich přijato 9, 4 navrženy k přepracování
a 7 jich bylo zamítnuto. Z úhrnného počtu
30 scénářů jich bylo zamítnuto
11, přijato 19, z nichž přímo doporučeno
k realisaci 7, k přepracování 8. Některé
z nich byly přepracovány i vícekráte
a na pozdější dobu byly odkázány
pro tematickou neaktuálnost, ale pro nesporné jiné
hodnoty 4 scénáře.
Činnost oddělení státní filmové
dramaturgie je, jak patrno, obsáhlá a klade na jednotlivé
členy zvýšené požadavky nejen po
stránce kvantity, nýbrž i po stránce
kvality.
V poslední době se objevují v tisku zprávy
o činnosti přípravného výboru
ústavu pro výzkum veřejného mínění.
Dnes je už možno si učinit představu,
jak má tento ústav vypadat a jaké úkoly
má plnit. Osnova zákona, jíž má
býti ústav zřízen, má přijíti
v nejbližší době do Prozatímního
Národního shromáždění.
Jakou podobu a strukturu má míti tento ústav
pro výzkum veřejného mínění?
Má to být ústav státní, samostatný
a jen po stránce správní má býti
podřízen ministerstvu informací. Není
úmyslem vybudovat jej do takových rozměrů,
jaké mají podobné instituce již existující.
Předpokládá se, že v konečném
stadiu budování nebude míti více než
18 vědeckých a úřednických
sil. V čele ústavu má státi ředitel,
jmenovaný presidentem republiky, a jemu k ruce má
býti těleso odborníků z oboru sociologie,
statistiky a jiných oborů, které souvisí
s výzkumem veřejného mínění.
Ústav má v programu objektivní a nestranný
výzkum veřejného mínění.
Chce studovat smýšlení, názory a náladu
lidu. Klade si za úkol především pozorovat,
zjišťovat a zaznamenávat současné
stanovisko veřejnosti k otázkám politickým,
hospodářským a jiným. Ústav
nechce být institucí, zabývající
se teorií, právě naopak. Chce provádět
šetření praktického významu a
chce sloužit ministerstvům a ústředním
úřadům, které o jeho službu požádají.
Nevylučuje se, že i parlamentní kruhy se octnou
v situaci, kdy jim služby ústavu mohou býti
žádoucí.
Ústav je u nás novinkou a mnoho lidí není
dosti informováno o technice výzkumu veřejného
mínění, která učinila velké
pokroky právě za této války. Mnozí
považují výzkum šetření
tohoto druhu za výstřelek t. zv. americké
sociologie a jsou známy některé neúspěchy
těchto výzkumů a případy zneužití.
Tyto zkušenosti by však měly být pro nás
spíše výstrahou než odrazením.
Také by nemělo být rozhodujícím
zřetelem, byly-li první pokusy v tomto odvětví
užité sociologie učiněny v té
či oné části světa. Skutečností
je, že ústavy podobného druhu již existují
anebo jsou právě zakládány ve všech
kulturních zemích světa. Není tedy
úmysl založit Československý ústav
pro výzkum veřejného mínění
tak průkopnickým činem, jak se na první
pohled zdá. Je to však spíše pro nás
výhodou, neboť bude možno využít
zkušeností, které byly učiněny
až dosud v jiných zemích v této oblasti
šetření. A máme-li již mezi sebou
odborníky, kteří strávili dlouhá
válečná léta v zahraničí
a získali tam tyto zkušenosti, je jistě vítán
jejich dnešní i budoucí podíl na budování
státu v tomto oboru.
Je správné, že přípravný
výbor ústavu nečekal se zahájením
prvních prací až do skutečného
založení ústavu. V tisku jsme četli
o několika zajímavých pokusech, jimiž
přípravný výbor získává
nové zkušenosti a při nichž cvičí
své spolupracovníky. Některé výzkumné
experimenty byly provedeny mimo rámec přípravného
výboru, který jim poskytl svou záštitu
a podporu. Je jistě zajímavé i krásné
slyšeti, s jakým idealismem nabídli zájemci
o tento obor z řad naší široké
veřejnosti svou spolupráci s ústavem. Přípravný
výbor má 700 osob ve svých seznamech, které
se nabízejí k výcviku, po jehož dokončení
chtějí s ústavem spolupracovat. Objektivní
a nestranný výzkum je vítán na všech
stranách a všude je třeba zdůraznit,
že objektivní a exaktní znalost veřejného
mínění je na prospěch jak státu,
tak i lidu samému. Poslední pokusné šetření
bylo podniknuto na žádost Československého
filmového ústavu a jeho účelem bylo
zjistit, jak jsou jednotlivé snímky našeho
zvukového týdeníku u veřejnosti oblíbeny.
Myslím, že jeden ze závěrů je
k užitku i členům tohoto shromáždění.
Mezi snímky, které vedou mezi těmi, při
nichž se návštěvníci biografu nudí,
jsou projevy politiků.
Až bude osnova diskutována v příslušném
výboru nebo v plenu tohoto shromáždění,
soudím, že bude nutno vzíti v úvahu
tato hlediska: Každý moderní stát musí
znát mínění svých občanů
a musí mít potřebný aparát,
jak je zjišťovat.
Založení ústavu znamená pouze zvědečtění
metod a postupu dosud používaného a nelze se
tedy dívati na něj jako na zcela nový prvek
v naší správní a státní
struktuře.
Za druhé je tu otázka samostatnosti ústavu.
Soudím, že je oprávněný požadavek,
aby ústav byl pokud možno odloučen od úřednického
aparátu a aby jeho nezávislost na kterémkoli
ministerstvu s hlediska výzkumného a vědeckého
byla co největší. Bude-li ústav samostatný,
bude tato nezávislost nejlépe zaručena. Vyhoví
se tím i staré zásadě, aby vědecké
bádání - a činnost ústavu bude
nutno měřit vědeckými hledisky - bylo
odloučeno od politicko-správního rozhodování.
Třetí je otázka, zda ústav bude objektivně
a nestranně zjišťovat veřejné mínění.
To bude moci býti zaručeno jednak tím, že
ředitel bude jmenován presidentem republiky, stojícím
nad stranami, a dále tím, že činnost
ústavu bude pod dohledem sboru některých
odborníků a že archivy budou odborníkům
přístupny.
Pokud vím, mají býti všechny tyto podmínky
splněny. Tím bude zaručeno, že výsledků
nebude moci zneužívat žádná politická
strana a že se vyhoví i psychologickému ohledu
na veřejnost, která přichází
do styku s úřadem a která má dnes
předpojatou nedůvěru jednak vůči
všemu byrokratickému, jednak i stranickému.
Nakonec bych chtěla připomenout, že již
byl učiněn pokus založit soukromý ústav
pro t. zv. hodnocení veřejného mínění.
Naše ústava zaručuje každému svobodné
zjišťování vědeckého bádání,
tedy i v oblasti veřejného mínění.
Může tedy přijíti kdokoli, i cizinec,
a zkoumat veřejné mínění. Soudím,
že náš státní ústav by mohl
míti v budoucnu i toto poslání: Korigovati
vše, co bude zlomyslně a podvodně za veřejné
mínění vydáváno. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná
(zvoní): Dalším řečníkem
je pan posl. Halas.
Posl. Halas: Paní a páni!
Dovolte mi, abych ve chvíli, kdy se projednává
státní rozpočet, řekl na jeho okraji
několik slov ke kulturním otázkám,
jejichž výsledným smyslem má býti
žádost k vám všem, abyste věnovali
kulturní problematice pozornost stejnou jako dění
politickému a hospodářskému.
Mluvím jako kulturní pracovník za sebe a
za řadu těch, se kterými jsem nesčetněkráte
o tom všem rokoval a jednal. Dotknu se toliko ve zkratce
jednotlivých kulturních úseků jsa
si dobře vědom, že omezení pojmu kultury
jen na ně je pomocné a z nouze. Kultura, která
je soustavou životních myšlenek, kterými
doba žije a určitým výkladem života,
je oblast tak rozsáhlá, že nelze jinak, mám-li
mluvit konkretně, než se omezit a z její zákonitosti
vyjmout dílčí otázky dnes pro nás
nejaktuálnější. Zdá se mi, že
přes to, že bylo na kulturním poli dosaženo
neméně kladných výsledků než
na poli politickém a hospodářském,
je kultura na mnoha stranách stále považována
jen za heslo a tím je znevažován její
pravý význam a její důstojnost, která
je podstatou národního bytí. Při tom
si ovšem uvědomuji, že tímto postesknutím
se nic nenapraví, a že bude třeba dlouhé
doby a spolupráce všech těch, kteří
mají zkušenost obdobnou, aby tento stav ne-li dočista
změnili, alespoň zbavili nebezpečnosti, která
z takovéhoto chápání hrozí.
Prosím tedy i vás, kteří tu máte
čest zastupovat lid, ten lid, z něhož všechna
moc pochází a kterému byla dána nebývalá
možnost na kultuře také pracovat a jejích
plodů užívat, abyste k této nápravě
přispěli všude tam, kde najdete příležitost.
A teď mi dovolte několik poznámek kulturně
politických. Kulturní politikou rozumí se
mi v této chvíli způsob, jak dopomoci lidu
ke kulturním statkům a jak tvůrcům
a distributorům těchto statků dát
plnou možnost je vytvářet a rozšiřovat.
Vládní program stručně naznačil
postup nové kulturní práce. Základní
podmínkou je promyšlené odstraňování
okupantské infekce, která, jak se zdá, zasáhla
hlouběji než jsme očekávali. Tato ideová
i osobní očista probíhá uspokojivě
i neuspokojivě, ale jsme si jistě všichni vědomi,
že musí být provedena nemilosrdně a
důsledně, aby bylo odstraněno i to nejméně
viditelné a maskované infekční ložisko
a tak zamezeno šíření nákazy
nové. Zároveň se provádí ideologická
revise naší kultury, a k tomu bych chtěl poznamenat,
že to byli čeští kulturní pracovníci
v illegálním odboji, kteří si formulovali
tuto revisi přibližně stejně už
r. 1942 jako součást svého politického
boje. - Zmiňuji se dnes po prvé o tom veřejně
jen proto, abych zdůraznil jejich podíl na přípravě
toho, co se dnes začíná naplňovat.
Projevují se totiž leckde tendence, ne jim snad tento
podíl upřít, ale odekorovat je za to, poděkovat
a odkázat, jak se říká, k jejich kopytu,
to jest básníka k veršům, malíře
k obrazům, a setřít tím kulturní
a politický smysl jejich práce a jejich oběti.
Nuže, my říkáme: Ne! A to nejen za sebe,
ale pro velký závazek i k těm mrtvým
z našich řad, se kterými jsme v dobách
nejhorších plánovali příští
kulturní výstavbu. A nemíníme se tomuto
závazku zpronevěřiti.