Dovolte, abych vám citoval z provolání Národního
revolučního výboru spisovatelského,
jehož spoluautory byli také Vančura a Václavek,
alespoň toto: "Spisovatelé se přihlašují
k hnutí, jež usiluje o svržení nacismu
a nastolení vlády, která by vyšla ze
svobodné volby lidu. Jsou ochotni se zasadit dnes i kdykoli
v budoucnosti jak proti těm, kdož se zbaběle
smířili s nacismem, tak proti jiným, kteří
by chtěli pro zájmy osobní anebo skupinové
tříštit jednotu národa v boji za svobodu.
Věříme, že družnou prací
na tomto nejaktuálnějším úkolu
vyroste mezi spisovateli pevné jádro, vyztužené
bojem, které ani po skončení boje nepustí
z rukou kulturní iniciativu."
Bod 6 tohoto provolání pak praví: "Veřejná
správa uměleckých záležitostí
budiž vzata z rukou byrokracie a svěřena samosprávným
institucím umělců samých. Jak v jednotlivých
oborech umění, tak i v nadřízených
instancích až po místa nejvyšší.
Spisovatelé považují za svou povinnost zdůraznit
už dnes, že bude hlavním úkolem politicky
odpovědného vedení národa i kulturních
pracovníků a umělců samých,
aby učinili vše pro podchycení a dynamické
využití budoucího rozmachu lidové tvořivosti
a tvořivé práce kulturní i po zabezpečení
jeho svobody a dynamiky budoucnosti. Především
co nejdokonalejším využitím iniciativy
kulturních pracovníků shora, pracujících
přímo na konkrétních úsecích,
jejichž odborné zkušenosti, opravné návrhy
i veškerá iniciativa musí dojít při
novém utváření kulturního života
národa i vždycky v jeho budoucnosti plné svobody
projevu, plného pochopení i instancí nadřízených.
S tím souvisí otázka správy jednotlivých
kulturních institucí, ústavů atd.
Spisovatelé jsou přesvědčeni, že
jejich kulturně iniciativní činnost pro zvláštní
postavení a povahu jejich odborné discipliny překračuje
užší oblast krásné literatury.
Chtěli by své síly dát k disposici
všem oborům, s nimiž se jejich práce stýká,
zejména divadlu, filmu, rozhlasu, tisku a školství.
Spisovatelé jsou toho názoru, žo přímo
pod jejich organisační kompetenci spadá nová
forma organisace nakladatelského a knihkupeckého
podnikání, zčásti i knihovnictví
obou těchto organisací pro výrobu knihy a
její společenský rozptyl".
Mohl bych citovat dále, ale není kdy. Chci jen podotknouti,
že nejen spisovatelé, ale stejně i výtvarníci,
hudebníci a vědci formulovali obdobně svá
přání a myšlenky se vzácnou jednotou
názoru.
Opakuji, že citoval jsem jen proto, abych důrazně
okřikl zatím postranní hlasy, kterým
se nechce líbit naše účast na veřejném
životě, nebo se domnívají, že se
nám dostalo jakéhosi daru za naše pokrokové
politické přesvědčení atd.,
a snad i proto, abych vám vysvětlil, jak jsem se
já sám dostal na tuto tribunu.
Jak je z citovaného vidět, přejímali
jsme běh věcí i sám vládní
program v jeho kulturní části a v tom je
tedy naše morální oprávnění,
nejen do kulturních věcí mluvit, ale je i
řídit. (Potlesk.) Umění bylo
za ukupace zbraní politickou a chce jí být
zase. Nepůjde a nenechá se zatlačit do nějaké
sebe víc naparáděné isolace. Poznalo
svoji moc a bude ji hájit a uplatňovat. Nechce svými
jmény věnčit nějakou úřední
idylu nebo dokonce něco krýt. Žít v
tomto čase znamená i pro nás působit,
neboť život nečeká a my chceme být
v samém středu dění. Ty nářky,
že jsou umělci odváděni od vlastní
práce a že úřadují, místo
aby t. zv. tvořili, jsou falešné. A nejsou-li
záměrné, vycházejí z romantického
názoru na umělce jako na cosi výjimečného,
nelogického a zmateného, jako na mátohu,
která ničemu jinému nerozumí než
svým veršům. Úkoly doby jsou tak veliké
a lákavé, že občan v nás přebíjí
toho druhého a víme při tom, že tam,
kde jsme, probojujeme věci, které nám stonásobně
nahradí okamžitou ztrátu v tvorbě. Český
spisovatel, až na vzácné výjimky, nikdy
nebyl jen spisovatelem, a musil si vždycky vydělávat
na živobytí jinak. A tím samozřejmě
nabýval zkušenosti na tom či onom pracovišti
a ty právě chce uplatnit dnes, kdy nová skutečnost
mu tuto možnost dává. Přikládáme
polínko, děláme s nejlepším svědomím,
co umíme, a těžko bychom nesli podezření,
že naše veřejné postavení je snad
nějakou sinekurou jen za naši uměleckou práci.
Ubezpečuji vás, že půjdeme po svých
až budeme mít jistotu, že to, co jsme chtěli,
je zabezpečeno anebo najde-li se někdo, jak už
bylo pověděno, kdo to bude dělat líp.
Máme pocit zvýšené odpovědnosti
a plníme ji. Jsme také poučeni všude
se projevujícím úsilím po souhrnném
vidění a poznání, neboť zkušenosti
ukazují, jak škodlivá je přílišná
specialisace, nepředchází-li ji toto: Jen
a jen z odbornosti vzniká malicherný pocit nadřazenosti,
a proto se jí bráníme. Jsme přesvědčeni,
že máme co říci ke každému
problému politickému a cítíme se rovnoprávnými
s jeho řešiteli. - Budiž mi prominuta tato odchylka
víceméně i osobní, ale snad nebude
na škodu. Chceme vládní program plnit, seč
je v naší moci. Promyšlené utváření
státní myšlenky, výchova charakterů,
i ideologická, otvírání přístupu
k pramenům vzdělání a kultury nejširším
vrstvám, budování kultury hluboce ideové
a národní, to vše je i programem naším.
Říkáme si s F.X. Šaldou: "Snad
jsem pošetilý, ale já věřím
v lid, v lid, starý i nový zároveň,
který má naivní zvědavost dítěte
i bezpečnost instinktů, vlastní všemu
zcela starému a kořennému; který je
aristokratický i demokratický zároveň,
který je to nejhybnější i nejstálejší
v společenském rozvrstvení. Blahoslavený
pluh, který přeorá společnost."
- F. X. Šalda se už nedočkal, ale tento pluh
zabral a my jdeme v jeho brázdách a chceme oráči
v práci ulehčit, případně úhory
ohraničit a vyměřit a přirozené
nadání oráčovo zúčelnit
a jeho impulsivnosti dát tvar. Na místech, kde jsme,
usilujeme o opravdovou demokratisaci a socialisaci umění.
Chceme dát lidu vše z toho dobrého, co bylo
a víme, že jen tak bude přiveden k novému.
Kultura už nebude výsadou, ale majetkem všech.
První vláda republiky nás sice poctila důvěrou,
ale její dobrá vůle ztrácí
se, zdá se, v starostech jiných a mnoho načatých
a navrhovaných řešení zatím uvízlo
v polovičatosti. Je tu sice řada úsekových
revolučních výnosů, ale provádění
pokulhává. Vinu má i nepoučená
byrokracie, která se řídí zásadou
"akta musí uležet" a "my jsme přece
ministerstvo". Nebudu vypočítávat stížnosti,
ale je už na čase, abychom vyšli z provisorií
a aby pochopitelná improvisovanost se proměnila
v plánovitost. Ale přece jen příklad,
který je snad nejpříznačnější:
vláda jmenovala řadu národních umělců,
a to je jistě neobyčejné uznání
až dějinné platnosti. Přesto však
je nedomyšlené, neboť buď tím vláda
sankcionuje skutečný stav, a to u jmenovaných
nelze říci; a předjímá-li tuto
skutečnost, pak by bylo její další povinností
urychlit proces, kterým se dílo toho či onoho
umělce národním stává, t. j.
vydat jeho práce ve velikých nákladech, levně,
aby byly dostupné všem, postarat se o reprodukce,
je-li to dílo výtvarné či hudební,
organisovat putovní výstavy, přednášky
a rozpravy tato díla vysvětlující,
zkrátka rozhoupat celý státní aparát
a dovršit uznání praktickým důsledkem.
Stejně tak důvěra, kterou má vláda
v kulturní pracovníky, žádá si
logického domyšlení. Vím sice, že
zákon je jen východiskem pro činnost daleko
složitější, která se často
rozvětvuje do zkušeností zákonem nevyjadřitelných
a nepředvídatelných. Ale zákonů
je třeba pro ty, kteří dají jen na
ně. A proto plno věcí by mělo býti
urychleno alespoň prozatímními nařízeními,
která by podpořila nástup slibovaných
změn.
Literatura, věda, hudba, výtvarnictví, lidová
výchova, knihovnictví má dnes přesné
a jasně formulovány potřeby i požadavky,
jejichž nesplnění je pociťováno
den ze dne palčivěji. Této situace využívají
kořistníci, kalkulanti a živly nepřející
všemu tomu, co přichází. Ztrácíme
tím národně i mezinárodně a
dobře míněnými zásekami proniká
stará libovůle. Jde o to, aby se co nejrychleji
ve všech úsecích kulturní produkce a
distribuce prakticky uplatnila zásada vymanit kulturu z
vlivu soukromokapitalistického vykořisťování
a svěřit ji kulturním pracovníkům
a lidu v rámci státem řízeného
plánu. Často slyšíme odpověď:
Není na to peněz. - Avšak obhájci starých
způsobů zatajují obrovské materiální
a kulturní škody, vznikající celému
národu z bezplánovitého a kulturně
neodpovědného hospodaření s kulturními
hodnotami, s kramařením s pahodnotami a výnosnými
obchody s výtvory reakce jak ve smyslu kulturním,
tak i politickém.
A tu bych se vás, páni zákonodárci,
dovolil otázat: Nedaly by se zdanit určité
věci, které nejsou zrovna denní potřebou,
ve prospěch kultury? Pokud vím, v řadě
zemí je tomu tak. V Dánsku na př. mají
z dávky piva jedinečné galerie. Nenašla
by se nějaká taková forma úhrady i
u nás? Uvažujte o tom, prosím. Zabezpečiti
tolik vychvalovanou kulturu, mělo by vám být
samozřejmostí, a odsudky nekulturnosti, fašismu
a nacismu zněly by pak přesvědčivěji.
To vše, co tu říkám, je jen nepatrný
zlomek radostí, ale i starostí kulturních
pracovníků. Chtěl bych závěrem
požádat zástupce stran, aby do organismu kultury
zasahovaly co nejméně zřetele stranické,
abychom nefalšovali její tendence politikařením
a abychom jednotu a nadstranickost demonstrovali plně zrovna
na této základně kulturní, to jest
tam, kde diferencí při dobré vůli
bude jistě nejméně, a využili tak její
jednotící moci při výstavbě
republiky. Je potřeba si uvědomit, že právě
naše současná kultura ukazuje svou účastí
na výstavbě, že je pokroková, demokratická
a věrná lidu ve své zdrcující
většině. Pomozte, aby obnovný proces
kulturní probíhal vedle hospodářského
a politického na základě stejných
principů. S mnoha míst ozývají se
hlasy po kulturním orgánu či instituci, která
by ve stálé spolupráci s politickými
činiteli vypracovala přesný plán kulturního
růstu na všech úsecích. Uskutečňovat
postupně kulturní plánování
na takovéto basi znamená logicky domýšlet
plodnou dosavadní účast kulturních
pracovníků ve výstavbě a vytvořit
předpoklady pro odpovědné naplnění
hesla: kultura lidu. (Potlesk.)
Místopředsedkyně Hodinová-Spurná:
Dalším řečníkem je pan posl.
Charvát. Dávám mu slovo.
Posl. Charvát: Slavná sněmovno, paní
a pánové!
Dovolte mi, abych při příležitosti projednávání
státního rozpočtu pronesl několik
slov o poměrech v našem filmu. Celá československá
veřejnost jistě s radostí přivítala
dekret presidenta republiky ze dne 11. srpna 1945 o opatřeních
v oblasti filmu, kterýmžto dekretem bylo československé
filmovnictví postátněno.
Ministr informací a jeho odborníci presentovali
při této příležitosti vládě
i presidentu republiky cifry, kalkulace a programy, které
slibovaly nejlepší budoucnost a rozvoj domácí
kinematografie. Předpoklady úspěšného
rozvoje byly podepřeny všeobecně známými
a mimořádně příznivými
okolnostmi. Náš kinematografický průmysl
nevyšel z války zničen, poškozen nebo
okupanty rozrušen, nýbrž naopak byl to téměř
jediný průmysl, který ve svém atelierovém
a technickém vybavení mnohonásobně
získal a mohutné rozšíření
atelierů na Barrandově, v Hostivaři a v Radlicích
činilo v den národního osvobození
z naší Prahy evropskou filmovou metropoli, jak nejlépe
potvrdili i nejpovolanější odborníci
sovětští.
Odborné kinematografické kruhy, které se
odvolávaly na svou illegální přípravnou
činnost a revoluční výrobní
program a které měly k disposici finanční
provozní prostředky ze zajištěných
mnohamilionových kont říšského
německého filmu, byly totiž v tak příznivé
situaci, že veškeré sliby, které byly
veřejnosti předkládány, měly
skutečné opodstatnění. A jaká
je situace dnes? Jaká je předběžná
bilance celého zestátněného kolosu
naší kinematografie? Do dnešního dne,
tedy téměř po jedenácti měsících,
jsme neviděli v našich biografech jediný nový
celovečerní film. Těch několik málo
filmů domácí produkce, které byly
nyní uvedeny v premiéře, jsou vesměs
snímky herecky a technicky dokončené v době
nesvobody, a dnes při projednávání
tohoto historického rozpočtu musíme se tázati,
kdy opravdu uvidíme naše prvé filmové
dílo.
Představitelé našeho postátněného
filmu odhadli ve veřejných anketách průměrný
náklad na jeden celovečerní snímek
domácí produkce částkou 10 mil. Kčs.
Je naší povinností jako odpovědných
a lidem vyslaných zástupců, abychom si položili
otázku, kolik takových snímků můžeme
do roka očekávat a zda může naše
teritorium a kinematografy odvésti přiměřený
výtěžek z těchto drahých obrazů.
Musíme se dále zajímat o to, máme-li
při naší nákladně organisované
službě prodeje filmu pro cizinu již také
nějaké výsledky ve vývozu a v propagaci
československého umění v zahraničí.
Zatím jen víme, že naši sovětští
přátelé a prominentní umělci
vytvářejí v našich atelierech nové
a nové snímky, že vedle sovětských
uměleckých kapacit zajímají se a oceňují
plně naše filmové zařízení
vynikající představitelé anglické
a francouzské kinematografie a že naše kinodivadla
promítají poslední kvalitní výtvory
ruské, anglické, francouzské a švýcarské
a stále jen čekáme na naše vlastní
československá nová celovečerní
filmová díla. Tato starost je tím odůvodněnější,
že právě v době tvoření
základů nové Evropy a navazování
mezinárodních kulturních styků nemůžeme
jako protiváhu presentovati nic, ačkoliv z odborných
zpráv je známo, že na příklad
Francie od doby svého osvobození vytvořila
již přes 70 kinematografických děl a
že i tolik rozrušené Rakousko má tři
celovečerní filmy před dokončením.
Naše filmové publikum jistě právem se
táže, kde jsou filmy o naší slavné
revoluci, o kterých se tolik psalo a mluvilo, a kde je
milionový krátký snímek "Svátek
matek", který měl již ohlášenou
premiéru? Kde a v čem je realisován dramaturgický
program, připravený v illegalitě a prováděný
celým štábem vysoce placených dramaturgů?
Jistě u všech, kdož si přejí, aby
postátněný film byl pro náš,
okupanty tak hospodářsky a kulturně zničený
stát opravdu kladným přínosem, jistě
u všech vznikne při konstatování těchto
fakt oprávněná otázka, zda všichni
ti, kdož dnes stojí v čele československé
kinematografie, jsou skutečně na svých místech?
A jistě nejen pan ministr informací, ale i celá
naše vláda si přeje, aby v řízení
věcí filmových stáli skutečně
praví odborníci, kteří i s hlediska
národní spolehlivosti jsou úplně nezávadní.
A tu zaráží, slyšíme-li, že
mezi těmi, kdož vedou československý
postátněný film, jsou i lidé, kteří
po dobu okupace psali oslavné články na nacistické
filmy a pronášeli slovní doprovody k aktualitám
Frankových parád, ba ještě horším
způsobem se provinili na dobrém českém
jménu.
Když K. H. Frank ve své bestiální
nenávisti vůči českému národu
zavřel naše vysoké školy a vraždil
a mučil naše studenty v Ruzyni a v koncentračních
táborech, snažili se Moravcové získati
naši mládež ke studiu na vysokých školách
německých. Některé slabé charaktery
podlehly těmto nabídkám a dnes plným
právem nejsou jejich v říši získané
diplomy u nás uznávány. Jak však sloučiti
s pojmem spravedlnosti fakt, že našli se čeští
filmoví režiséři, kteří
až do konce okupace měli svou existenci v českém
filmu zajištěnu a přece přijali režii
filmů říšskoněmeckých,
spojenou se statisícovým honorářem,
a přijali dokonce i německá jména,
a dnes někteří z těchto režisérů
točí v osvobozené republice opět české
filmy, ba dokonce themata z našeho odboje, jako by se nechumelilo?
Vím, že byla provedena očista mezi filmovými
pracovníky, ale především mezi těmi
malými a často bezvýznamnými. A proto
správně noviny všech stran poukazovaly na neúplnost,
která opomíjí přešetření
i těch ostatních osobností našeho filmu,
kde by to jistě bylo také žádoucí.
Snad právě tento fakt je brzdou klidné, vyrovnané,
positivní a spokojené spolupráce celého
filmového stavu. Jistě si všichni přejeme,
aby zestátněný film v duchu košického
programu a v duchu celé Národní fronty rozvíjel
se umělecky, hospodářsky i propagačně
za vedení skutečných odborníků
a čistých osobností k prospěchu všeho
pracujícího lidu a k větší slávě
českého jména za hranicemi. Zájmem
státu jako dobrého hospodáře je jistě
také dočkati se od zestátněného
filmu takových hospodářských efektů,
které by v budoucnosti byly pro náš rozpočet
skutečným aktivem, a nikoliv pasivem. (Předsednictví
převzal místopředseda Tymeš.)
Dekretem presidenta republiky o opatřeních v oblasti
filmu byla postátněna nejen výroba, obchod
s filmy a jejich půjčování, nýbrž
také veřejné promítání
filmů, k čemuž je nyní oprávněn
pouze stát. Chápu tu dobrý úmysl pana
ministra informací i celé vlády a jistě
celá veřejnost schvaluje, že z kin byli odstraněni
všichni ti, jejichž jediným cílem bylo
hromadění zisků a kteří měli
v biografech zlatý důl ke svému soukromému
obohacení. Přejeme si, aby i v tomto směru
získal stát z biografů stálý
a pevný finanční zisk, který by byl
jistě vítaným přínosem pro
naše státní hospodaření. Nesmí
se však zapomenout, že v menších venkovských
městech a obcích nebyla kina zpravidla v rukou kapitalistických
podnikatelů, nýbrž že tam provozovaly
biografy ve svých spolkových domech a na vlastní
účet a nebezpečí různé
naše české spolky a instituce. Byla to především
Česká obec sokolská, která vlastnila
u nás téměr dvě třetiny takových
biografů, dále jsme měli kina orelská,
dělnických tělocvičných jednot,
invalidů, kina dobročinného spolku Charita
a jiná. A všechna tato drobná kina mohla být
ve svém podnikání aktivními jen proto,
že je nespravovali placení zaměstnanci, nýbrž
že byla vedena spolkovými funkcionáři,
kteří těmto podnikům věnovali
bez haléře odměny všechen svůj
volný čas, často i své vlastní
peníze a za doby okupace mnohdy i svobodu, ba dokonce i
život. Vzpomeňme jen, kolik kinových dobrovolných
pracovníků bylo mezi sokolskými funkcionáři,
umučenými v Osvěčimi. A tedy jen zásluhou
těchto nezištných pracovníků
plynul z drobných venkovských kin určitý
roční zisk, nikoliv ovšem do kapes soukromých
kapitalistů, nýbrž do spolkových pokladen
na podporu spolkové činnosti nebo k účelům
dobročinným.
Naproti tomu je jistě oprávněna obava, že
při převzetí těchto drobných
venkovských kin státem a při jejich vedení
placenými zaměstnanci stanou se tato kina pro postátněný
film trvalou přítěží, neboť
budou podniky těžce pasivními. Snad se tedy
pro venkovská kina mohlo při postátňování
filmu najíti při prováděcích
nařízením k příslušnému
dekretu nějaké řešení, na př.
takové, aby tato kina mohla býti i nadále
vedena v režii spolků a do státní pokladny
by přispívala vyšším procentním
půjčovným. Odpadlo by tím mnoho dalších
choulostivých otázek, které bude nutno ještě
řešit, zejména pokud se týká
kinematografických provozoven, které jsou v mnohých
místech zároveň tělocvičnami,
divadelnými sály a pod.