Předseda Josef David.
Místopředsedové Gottier, Tymeš, Petr,
Hodinová-Spurná, Cvinček.
Zapisovatelé Skaunic, dr Kempný.
Předseda Nejvyššího účetního
kontrolního úřadu dr Friedmann.
181 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře PNS: tajemník PNS:
dr Madar; jeho zástupci dr Záděra,
dr Ramajzl.
1. Zpráva výboru rozpočtového o vládním
návrhu (tisk 230) finančního zákona
republiky Československé, kterým se stanoví
státní rozpočet na rok 1946 (tisk 301), a
rozprava o prohlášení ministra financí,
učiněném ve 36. schůzi Prozatímního
Národního shromáždění
dne 5. března 1946.
2. Zpráva výboru ústavně-právního
(podle § 35 jedn. řádu) o návrhu poslanců
dr Dolanského, dr Pešky, dr Púlla, dr Řehulky,
dr Šípa a dr Kočvary (tisk 305) na vydání
ústavního zákona, kterým se schvalují
a prohlašují za zákon dekrety presidenta republiky
(tisk 313).
3. Volba zapisovatele a pořadatele Prozatímního
Národního shromáždění.
Předseda Josef David zahájil schůzi
v 9 hod. 18 min.
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k projednávání prvého odstavce pořadu,
jímž je:
1. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu (tisk 230) finančního
zákona republiky Československé, kterým
se stanoví státní rozpočet na rok
1946 (tisk 301), a rozprava o prohlášení ministra
financí, učiněném ve 36. schůzi
Prozatímního Národního shromáždění
dne 5. března 1946.
Zpravodajem je pan posl. Firt.
Budeme pokračovat v rozpravě kulturní
a sociální, započaté ve včerejší,
41. schůzi Prozatímního Národního
shromáždění.
Přihlášeni jsou ještě tito řečníci:
pp. posl. Hodinová-Spurná, Ušiak, dr Kácl,
dr Bureš, Hora, Hrušovská, dr Uhlíř,
Větr, Machačová-Dostálová,
Deči, Prav. Nosek, Jura, Beliková,
inž. Michalič, Maleček a inž.
Gonda.
Uděluji slovo pí. posl. Hodinové-Spurné.
Posl. Hodinová-Spurná: Slavná sněmovno!
Veškerý blahobyt národa a státu pramení
z práce spoluobčanů. Jestliže jsme byli
válkou doslova ožebračeni, pomůžeme
si z této bídy k novému skutečnému
blahobytu všech pracujících příslušníků
národa jedině prací. Jedině důležité
je, a komunistická strana o to usiluje, aby každý
byl povinen podle svých schopností a možností
k tomu přispět. Dále - a to je nejdůležitější
a nejpodstatnější - aby výtěžek
národního důchodu neplynul do kapes jednotlivců,
nýbrž k prospěchu všech, celého
národa a hlavně těch nejpotřebnějších.
Znárodněním klíčového
průmyslu, akciových bank a pojišťoven
jsme vytvořili první a nejdůležitější
předpoklad k uskutečnění uvedené
zásady. Neznamená proto znárodnění
klíčového průmyslu, bank a pojišťoven
jen hluboký převrat v hospodářské
soustavě státu, ale i bezpečnou cestu k materiální
a sociální jistotě pracujících.
Sociální jistota a bezpečnost pro všechny
pracující vrstvy národa, jakož i všechna
zákonná, administrativní, správní
a technická opatření k tomu cíli jsou
smyslem sociální politiky, jak ji chápeme
my. Tím jsou dány i cesty a metody, jimiž je
možno tohoto cíle dosáhnouti. Dále si
konkrétně řekněme, jakých opatření
státně-politických, organisačních
i správních bude třeba, abychom úkoly
vyřešili rychle a spravedlivě.
Vyjděme opět od následků války,
a to těch následků, které způsobily
přímou ztrátu na životech a zdraví
příslušníků našeho národa.
Podle úředních čísel přihlásilo
se dosud jen v českých zemích 60.000 obětí
druhé světové války. Celkových
ztrát na životech je 244.836 osob. Všechno obyvatelstvo
bylo donuceno dřít pro válečný
stroj Německa. Pro Němce pracovalo celkem 2,685.000
osob, příslušníků našeho
národa. Počet nemocných stoupl v r. 1945
proti r. 1938 o 77 %. Jsme povinni zajistit slušnou existenci
obětem války a fašistické persekuce.
Musíme zajistit nevyléčitelně chorým,
nezletilým dětem a práce neschopným
vdovám důchody, jakých je jim třeba.
Jsme si vědomi toho, že mezi částečně
neschopnými a méně nemocnými je mnoho
těch, kteří by chtěli pracovat a kteří
se domáhají všemi silami přidělení
práce, kterou by mohli vykonávat. Proto usilujeme
o to, aby byl co nejrychleji přijat zákon o povinnosti
zaměstnavatelů umístit v podniku určité
procento invalidních a méně schopných
zaměstnanců na lehčích pracích,
např. telefonistů, vrátných, sluhů
atd., kterážto místa jsou dnes obsazena většinou
lidmi zcela zdravými, kteří jsou schopní
konat jinou, odpovědnější práci.
Dále je třeba urychleného vydání
zákona, jímž by byly řešeny nároky
na renty invalidních příslušníků
našich zahraničních armád, partyzánů,
bojovníků za svobodu, oběti persekuce, jejich
vdov a sirotků.
Mluvíme-li o obětech druhé světové
války a nacistické persekuce, nemůžeme
zapomenout ani oběti války prvé, kterých
je doposud ještě 62.800 invalidů a 77.600 pozůstalých.
I tyto oběti mají nárok na slušnou existenci.
Většina je jich dnes již starých a práce
neschopných. Nikdo nemá právo žádat
na těchto lidech, aby byli živí za 45 Kčs
nebo 75 Kčs měsíčně, jako tomu
bylo dříve. Ani dosavadní zvýšení
důchodů, nedávno provedené, nestačí.
Nároky obětí prvé světové
války nechť jsou upraveny společně v
jednom zákoně s nároky obětí
války druhé. Je samozřejmé, že
určité rozdíly v posuzování
i vlastním hodnocení důchodcových
nároků musí být, to však neznamená,
že by to měly býti rozdíly takové,
že by šly na samu existenci postižených.
Právem každého řádného
příslušníka národa, které
musí býti vyjádřeno i v ústavě,
je právo na práci a na její spravedlivou
odměnu. Nejen to. Aby pocit bezpečnosti - a tím
i vědomí odpovědnosti a radosti z tvůrčí
práce - byl úplný, je nutno zajistit dokonale
všechny pracující pro případ
nemoci, invalidity, úrazu a stáří.
K tomu má sloužit tzv. národní pojištění,
o jehož urychlené uskutečnění
my tak usilujeme. Dělnická třída si
vybojovala postupem doby jakés takés zajištění
v nemoci a nárok na důchod v invaliditě a
stáři. Rovněž veřejní
a soukromí zaměstnanci mají své pensijní
pojištění. Naproti tomu veliké pracující
složky národa, zemědělci a živnostníci,
nemají žádné sociální
pojištění. Tuto mezeru odstraní a má
odstranit právě národní pojištění.
Tím bude rozbourána opět jedna umělá
přehrada, která rozděluje národ a
znemožňuje vzájemné dorozumění.
Rovněž dosavadnímu sociálnímu
pojištění - dělnickému, bratrskému
a pensijnímu - způsobili Němci obrovské
škody. Souhrn ztrát činí celkem 24 miliard
předmnichovských Kč. Je proto jisté,
že i zde začínáme znovu z ničeho
a že bude trvat určitou dobu, než dospějeme
tam, kde chceme býti. Nicméně vykonali jsme
od osvobození i na tomto poli obrovský skok kupředu.
Ministru sociální péče patří
dík za to, že veškeré důchody z
pojištění dělnického i úřednického
byly zvýšeny, např. u invalidních důchodů
o 500 Kčs měsíčně, dále
byly zvýšeny státní starobní
podpory na 600 Kčs měsíčně,
vyplaceny jednorázové drahotní výpomoci
a zvýšeny odpočivné platy veřejných
zaměstnanců. Velikého pokroku bylo dosaženo
zavedením rodinných přídavků
150 Kčs měsíčně na každé
nezaopatřené dítě.
Dosavadní sociální pojištění
je prováděno asi 170 různými většími
nebo menšími ústavy. Je třeba urychleně
sloučit tyto nositele pojištění v jeden
ústav. Ušetří se tím desítky
milionů ročně, kterých bude možno
použít ku prospěchu pojištěnců,
ke zlepšení jejich léčebné péče
i péče o jejich rodiny. Návrh zákona,
který je připravován, má také
zahrnovat nemocenské požitky zemědělců
a živnostníků, kteří se tak stanou
rovni dělníkům, úředníkům
a ostatním a budou účastní všech
výhod tohoto pojištění.
Říkáme-li, že práce je jediným
zdrojem blahobytu a nástrojem budování státu,
uvědomujeme si zároveň, že pracovat
může jen člověk zdravý. Válka
nám zanechala i zde strašné následky.
Vlivem podvýživy je ohrožena zejména naše
mládež a dětí, které podle lékařských
zjištění trpí nebo jsou ohroženy
z 50 % tuberkulosou. Rovněž úmrtnost kojenců
a dětí do jednoho roku je veliká. Zatím
co v cizině činí úmrtnost těchto
dětí pouze 3 až 4 %, umírá u
nás 10 až 13 dětí ze sta. Co je toho
příčinou? Předně nedostatečně
organisovaná a roztříštěná
zdravotní péče, dále nedostatek léčebných
ústavů, nemocnic, porodnic, ambulatórií
a všeho jiného. Ústavy jsou špatně
vybavené, mají málo odborně školeného
personálu a personálu vůbec, ale také
málo technického zařízení.
Špatný stav našeho zdravotnictví se zhoršil
válkou, byl vyplundrován nacisty a uzavřením
vysokých škol byl způsoben také nedostatek
lékařů.
Je zřejmé, že se již v zájmu státu
a jeho rozvoje musíme snažit napravit uvedený
stav všemi prostředky. Je dále nade vší
pochybnost jasné, že bychom se starými metodami
kupředu nedostali. Zdravotní péče
je dosud prováděna v podstatě těmito
třemi složkami: 1. státní zdravotní
správou, 2. veřejnoprávním sociálním
pojištěním a 3. řadou dobrovolných
spolků a společků, jako je Liga proti tuberkulose,
péče o mládež, Kardiologická
společnost atd. Tento nemožný chaotický
stav musí být co nejdříve odstraněn.
Je proto třeba urychleně sjednotit zdravotní
péči a vybudovat dokonalou koordinaci mezi všemi
složkami, ať už jsou to složky státní
nebo soukromé, ale zejména s národním
pojištěním. Žádáme zřízení
veřejných ambulatórií, odstupňovaných
do tři typů, jejichž síť musí
být rozprostřena po celém území
našeho státu. Veškeré nemocnice, porodnice
a ústavy pro choromyslné je nutno zestátnit.
Rovněž je nutno bez výjimky znárodnit
léčivé prameny, lázně a lázeňská
zařízení tak, aby přestaly být
předmětem soukromého zisku a sloužily
všem pracujícím bez rozdílu. Dekretem
presidenta republiky byly znárodněny největší
farmaceutické továrny. Aby ochrana zdraví
byla v tomto oboru úplná, je ještě třeba
odejmouti distribuci léků soukromým velkodrogeriím
a zřídit státní prodejny léčiv.
Dokonalou péči o dítě a mládež
lze zaručit jedině postátněním
a zveřejněním péče o mládež.
Už jsem se zmínila, že každé druhé
dítě u nás je ohroženo tuberkulosou
nebo jí skutečně trpí. Nepřikročíme-li
proto co nejdříve k opravdu velkorysé a plánované
preventivní péči o mládež, bude
to míti pro národ a stát katastrofální
následky. Přímá zdravotní péče
o mládež musí býti doplněna vybudováním
rekreačních středisek pro pracující
mládež, pro učně, studentstvo a všechny
ostatní. Žádáme proto urychlené
vybudování domovů mladým, zřízení
městských hřišť, úpravu
sadů a zavedení zdravotní kartotéky
mládeže, zřizování dětských
mimoškolních útulků a j.
Důležitým předpokladem pro správný
zdravotní vývoj mládeže i rodiny je
zdravý a vhodný byt. Uvedu jen malý příklad,
který mi byl předložen před několika
dny. Těsně po osvobození se přestěhovala
rodina, která má 14 členů, a to rodiče
a 12 nezletilých dětí, z malého bytu
do třípokojového bytu po Němcích.
Shodou okolností onemocněl otec i matka na delší
dobu, takže k vysoké činži 13.000 Kčs
ročně, která i při plné zaměstnanosti
obou rodičů je pro rodinu neúnosná,
vznikl nedoplatek na činži za půl roku. Nyní,
když se stal tento případ předmětem
úředního šetření, bylo
navrženo, aby byl vyřešen tak, že rodina
bude znovu přestěhována do malého
bytu, aby prý byla schopna platit přiměřenou
činži. Příklad uvádím
proto, abych ukázala, do jaké míry naše
úřední místa ještě často
plují ve starých vodách. My komunisté
hájíme zásady, že byty musí být
přidělovány podle počtu rodinných
příslušníků a že činže
musí být upraveny tak, aby byly únosné
a přiměřené výdělku.
K tomu opět malé srovnání. Zatím
co se v jiných státech, dejme tomu v Anglii a ve
Švédsku, pohybuje náklad na bydlení
mezi 10 až 20 % středního výdělku,
činí u nás tato položka 25, 30, 35,
někdy i 50 % příjmů.
Jaké jsou cesty, aby se i zde dosáhlo nápravy?
Jistě že starými cestami k tomu nedojdeme.
Proto je nutné, aby stavba činžovních
domů, pokud je to možno, byla odňata soukromému
podnikání a svěřena družstvům
a samosprávným orgánům. Aby stavba
domů mohla být co nejvíce zlevněna,
musí býti znemožněna také spekulace
se stavebními pozemky. Konečné vlastní
akce musí býti dokonale plánována
a svěřena odborníkům-architektům.
Je třeba urychleně vydat nové zákony
a úřední předpisy, jimiž by se
umožnilo tak zvané právo stavby, jako to vidíme
někde v zahraničí, např. v Anglii,
a znemožnilo nevhodné a nehygienické zastavování
sídlišť, stavba suterénních a zdravotně
závadných bytů atd.
Náš venkov trpí strašlivými bytovými
poměry. Zde chybějí i nejprimitivnější
zařízení veřejné hygieny, jako
kanalisace, vodovody, nemluvíme-li již o elektrisaci,
úpravě veřejných prostranství
atd. Řešení bytových otázek musí
být podřízeno výhradně sociálním
a zdravotním zájmům lidu. Základem
spravedlivé bytové politiky je politika mzdová
a stanovení nájemného podílem ze mzdy.
Nízká porodnost, zvláště v letech
hospodářské krise, a zvýšená
úmrtnost, zvětšená ještě
v době okupace, jsou velkým nebezpečím
pro existenci našeho národa. Musí být
proto provedena všechna hospodářská,
sociální a mzdová opatření,
aby se zvýšil počet porodů, a musí
býti provedena do všech důsledků všechna
zdravotní opatření, aby se zajistilo zdraví
kojenců a batolat a aby se snížil co nejvíce
počet úmrtí.
Zdraví a lepší vývoj příštích
pokolení musíme zaručit rozšířenou
ochranou těhotenství, ochranou těhotných
v práci, zdokonalením porodní pomoci, vybudováním
široké sítě porodnic a poraden pro těhotné
a matky, zejména na venkově. Musí být
pečováno o zdravé bydlení především
pro rodiny s dětmi, musí býti budovány
dětské útulky a jesle, hlavně ve větších
závodech, musí býti také přikročeno
k výstavbě mateřských škol, zřizování
sezónních jeslí v zemědělských
krajích atd.
Ženy se plně osvědčily v období
okupace a v boji o svobodu národa. Vládní
program stanovil rovnoprávnost žen s muži po
stránce hospodářské, sociální,
politické i kulturní. Ženám musí
býti dána příležitost uplatnit
se ve všech oborech práce podle jejich schopností.
Za práci musí býti žena stejně
odměněna jako muž. Výstavba státu
vyžaduje, aby ženy byly v co nejvyšší
míře zařazeny do pracovního procesu.
Pracující žena má však větší
pracovní břemeno nežli muž. Stará
se o domácnost a prakticky má neomezenou pracovní
dobu, poněvadž pečuje o děti a při
tom ještě pracuje výdělečně.
Proto je nutno usnadnit práci žen nejvyšší
racionalisací, organisací pomocných prostředků
pro domácnost, plánovitým rozšířením
společných kuchyní, prádelen a správkáren.