Čtvrtek 28. března 1946

Tato čísla svědčí, že lékaři jsou placení hůře než jiní, daleko méně kvalifikovaní pracovníci a že čísla uváděná nositeli pojištění jako abnormální platy lékařské jsou jen výsledkem tohoto nadměrného zatížení. V Praze lékař okresní nemocenské pojišťovny dostal ve třetím čtvrtletí m. r. za všechna onemocnění, za všechny ordinace a návštěvy, za velkou část mimořádných výkonů u jednoho pacienta za celý čtvrt roku 25 Kčs. t. j. za měsíc 8,33 Kčs, tedy sumu, za kterou žádný dělník nepracuje hodinu. Lékařské platy stouply proti r. 1938 o 50 %, přitom cena obvazového materiálu stoupla o 80-90 %, benzinu ze 4 na 12,50 Kčs. Při tom, má-li pojišťovna zvýšená vydání, hledá vždy cestu nejmenšího odporu, a to lékařské platy. Povinná revise a jiná opatření snaží se lékařské platy ještě dále snižovati. Při tom všem lékaři nemají stále vyřešenu otázku pensijního pojištění. Lékař, pracující pro pojišťovny po dobu 15 let, by měl nárok na 1.500 Kčs měsíčně hrubého platu. Pohotovostní služby nedělní konají lékaři na mnoze bezplatně, za ošetřování při této službě jsou honorováni platy smluvními, bez zřetele na to, zda jsou léčícími lékaři pojišťovny či ne.

Chystané národní pojištění by mělo přinésti zlepšení léčebné péče a tím zlepšení postavení lékaře. V prvé řadě je nutno si uvědomiti, že lékař je základním sloupem pojištění a že by bez účasti lékaře pojištění bylo nemožné. Přesto nechtějí navrhovatelé národního pojištění se zástupci lékařů mluvit, a připustí-li s politického hlediska lékaře, jsou to lékaři bez praktických zkušeností z pojištění.

Zásadní myšlenkou lékařských návrhů je, že nesmí trpěti léčebná péče pří vzrůstající pracovní neschopnosti, jak se stává dosud, dokud pramen úhrady na léčebnou péči a na sociální dávky je jeden a týž. Proto zásadně musí být provedeno oddělení léčebné péče a dávek po stránce finanční. Dalším důležitým bodem je, aby léčebnou péči řídili lékaři jako nejpovolanější činitelé. Nejde o uchvácení nadměrného vlivu v pojištění lékaři, nejde o odstranění vlivu pojištěnců a jejích sborů v národním pojištění, jak se snaží dokázati některé články, inspirované určitými kruhy, hlavně nositelů pojištění, jde o to, aby o léčení rozhodoval jen lékař, a to až do nejvyšších instancí. Lékaři stojí bezvýhradně za ministerstvem zdravotnictví, jež uznávají za nejvyšší ústředí každé péče zdravotnické, a stojí za tím, aby i v národním pojištění měli v otázce léčebné péče hlavní slovo a zaručili tím všechnu péči a moderní směry léčení. Lékaři nechtějí přebírati vzory, které se za docela jiných podmínek jinde osvědčují, nechtějí učiniti z léčení v pojištění mechanismus, který se příčí duchu našeho národa a pojetí lékaře, majícího důvěru pacientovu, chtějí, aby lékař byl rodinným lékařem, aby byl lékařem požívajícím plné důvěry pacientovy, a tím zaručiti plný zdar lékařské práce. Chtějí nakonec, aby měli nárok na chvílí oddechu a podíl z kulturních statků národa a na další vzdělání.

Lékaři doufají, že chystané národní pojištění bude uzákoněno po zralé úvaze, bude přihlížeti k léčebné stránce tak, jak si tato zaslouží, a bude lékařům dávati možnost uplatniti jejích návrhy a připomínky způsobem daleko hojnějším, než se stalo dosud. Čs. strana lidová se plně staví za požadavek, aby v budoucím rozpočtu bylo soustředěno všechno, co souvisí se zdravotnictvím, v ministerstvu zdravotnictví, poněvadž uznává, že jedině ministerstvo zdravotnictví je povoláno to soustředit. (Potlesk.)

Podpredseda Cvinček: Ďalej má slovo pán posl. Větr.

Posl. Větr: Vážená sněmovno, paní a pánové!

Při projednávání státního rozpočtu na rok 1946 používám příležitosti, bych mohl poukázati na některé důležité otázky, týkající se zemských a veřejných nemocnic, zejména v zemi Moravskoslezské. Po osvobozeni země Moravskoslezské byly poměry téměř ve všech zemských a veřejných ústavech bezútěšné. Větší část ústavů utrpěla škody válečnými akcemi a řada dalších ústavů byla značně poškozena ustupující německou armádou a německými správními orgány těchto ústavů, které daly odsunouti nejcennější inventář, prádlo a šatstvo. Některé ústavy, zejména ve východní části země, pozbyly tímto způsobem ústřední roentgeny, horské slunce, diathermii, postele, ložní prádlo a j., takže provoz nemocnic mohl býti obnoven jen nouzově a s mimořádným vypětím sil všech činitelů. Také finančně bylo hospodářství většiny ústavů rozvráceno, neboť hotové prostředky nemocnic byly většinou odvezeny a vklady, hlavně v pohraničních ústavech, byly blokovány u německých říšských peněžních ústavů a u říšských poštovních spořitelen. Ústavy neměly dostatek léčiv, obvazového materiálu, šatstva a prádla, sádry, filmů atd. Také v oboru stravování byly poměry velmi neutěšené. Jen agilností a pohotovosti vedoucích úředníků, lékařů a ostatního personálu se podařilo obnovit v ústavech nutný provoz. Za pomoci dodávek UNRRA se podařilo odstranit nejožehavější nedostatky nemocničního provozu. Po velikém úsilí se podařilo postupně uvésti jednotlivá oddělení v ústavech do uspokojivého stavu.

Po 1. XII. 1945 se však citelně zhoršil finanční stav nemocnic, poněvadž ošetřovací poplatky, stanovené nejvyšším úřadem cenovým, nestačily krýti provozní náklady nemocnic pro zvýšení platů a zdražení životních potřeb a jiných potřebných věcí. Také odstraňování válečných škod zatížilo nemocnice velmi těžkým břemenem, pro nějž neměly žádného krytí, a vypomáhaly si jednak různými zálohami a jednak spotřebovaly pensijní a stavební fondy. Ke všeobecnému zvýšení cen, platů a mezd přistoupilo ještě snižování frekvence v pohraničních nemocnicích pro odsun Němců. Tím se finanční stav nemocnic zhoršil do té míry, že ani majitelé nemocnic ani zemský národní výbor nemohou následkem omezených příjmů odstraniti platební nesnáze, a tu je nutno poukázati na to, že státní správa a ministerstvo zdravotnictví musí do doby, pokud nebudou vyřešeny ošetřovací poplatky a náhrady za ambulanční léčení, přispívat na úhradu schodků, poněvadž není možno žádat, aby sanace nemocnic za předchozí dobu byla dodatečně rozvržena do ošetřovacích poplatků za nemocné, léčené v nemocnicích nyní; bylo by to nespravedlivé, aby v důsledku těžkopádného postupu při stanovení ošetřovacích poplatků byl přesunován náklad na jiné osoby. Pokud bude platiti zásada, že veřejná nemocnice musí hraditi své výdaje vlastními příjmy, musí býti i ošetřovací poplatky v nemocnicích stanoveny včas tak, aby hospodaření nemocnic bylo v rovnováze. V přítomné době není zřídkým zjevem, že dodavatelé mléka, poživatin, léků, otopu a jiných potřeb ústavů činí další dodávky těchto druhů zboží do ústavů závislými na tom, budou-li jim včas splaceny staré účty. Živnostníci nemají dnes tolik provozních prostředků, aby mohli poskytovati odběratelům dlouhodobé úvěry. U některých ústavů povahy klinické není možno některé náklady, spojené s provozem těchto ústavů, uhrazovati z příjmu na ošetřovném, protože tyto ústavy mají jakožto vyučovací ústavy širší pole působnosti a jejich provoz je do značné míry zatěžován bádací, výzkumnou a experimentální činností v některých oborech.

V zemi Moravskoslezské jsou to na př. Zemská nemocnice v Brně, Zemská porodnice v Brně, Zemská dětská klinická nemocnice v Brně, zemské ústavy v Olomouci, které zvláště po znovuzřízení university jsou v téže situaci jako ústavy brněnské, nehledě k tomu, že vzhledem k novému poslání musí tyto ústavy býti rozšířeny nákladem cca 100 milionů Kčs. Léčba v těchto ústavech je tak specialisovaná a spojena s vyučovací a bádací činností, že není možno, aby tyto náklady, které přísluší ve zvýšené míře státní správě školské, případně ministerstvu zdravotnictví, byly rozvrženy do ošetřovacích poplatků a hrazeny tak z řádných příjmů nemocnic. V zájmu nemocných, kteří si musejí doposud hraditi léčebné ze svých vlastních prostředků, a v zájmu nositelů sociálního pojištění nutno trvati na tom, aby jednak ministerstvo školství a jednak ministerstvo zdravotnictví se dohodlo na výši příspěvků pro nemocnice tohoto druhu. I Zemské nemocnice v Brně, Olomouci a v řadě jiných měst sloužily po řadu měsíců bratrské Rudé armádě a proto průměrný stav civilních pacientů v r. 1945 činil ku př. v Brně pouze 1376 osob proti rozpočtovému stavu 1946 ošetřovanců. Osobní a věcné náklady oproti rozpočtu se zvýšily o značné částky, kdežto příjmy v důsledku menšího počtu ošetřovacích dni velmi klesly, takže schodek např. v brněnské nemocnici z předpokládaných 12,628.000 Kčs zvýšil se na částku 25,291.000 Kčs. Z těchto důvodů byla postižena celá řada jiných veřejných nemocnic v zemi Moravsko-slezské. Toto zvýšení schodků bylo způsobeno též odstraňováním válečných škod a opatřováním nového inventáře za zničený a ztracený v důsledku válečných událostí.

Obdobné škody a zvýšené schodky vznikly též leteckým a dělostřeleckým bombardováním a celkovou desorganisací ústavů v důsledku německého vedení. Všechny nemocnice budou muset obnovovat po řadu let vnitřní zařízení, inventář, lékařské přístroje, strojní zařízení a hlavně prádlo, poněvadž v době války bylo německými úřady znemožněno rovnoměrně obnoviti zastaralé zařízení a pro nedostatek provozních hmot, olejů, pracích prostředků a pod. se vše opotřebovalo do takové míry, že po dlouhou řadu let budou všechny nemocnice a léčebny pociťovat škody způsobené válkou.

Po odsunu Němců nutno pro přechodnou dobu počítati s poklesem počtu ošetřovacích dní v nemocnici, poněvadž kolonisace bývalých německých krajů se může díti pouze plánovitě a postupně. Tím vzniknou některým nemocnicím schodky, a při té příležitosti se doporučuje, aby některé přebytečné nemocnice, hlavně které si zařídili Němci z politických důvodů, byly přeměněny na speciální léčebné ústavy a aby byly vyhrazeny pro léčení plicní a kostní tuberkulosy, protože počet osob, stižených těmito sociálními chorobami, v době války značně vzrostl a ohrožuje ve stále větší míře všechny vrstvy národa. Porodnost a vleklé nemoci způsobené podvýživou, hlavně u dětí a továrního dělnictva, jsou povážlivého rázu. Proto vedle péče léčebné je nutno těmto postiženým věnovati pozornost též po stránce vyživovací. Žádoucí zvyšování pracovního výkonu s tím těsně souvisí. Pokud se týče vybudování nemocniční sítě a preventivní léčebné péče, je třeba vypracovati zemskému národnímu výboru moravsko-slezskému plán, který by probral tuto otázku se všech hledisek a potřeb všech vrstev pracujícího lidu. vítám proto položky za tímto účelem zařazené do rozpočtu a vznáším důtklivou žádost jménem země Moravskoslezské na ministerstvo zdravotnictví i na ministerstvo financí, aby v této přechodné době a také do budoucna nemocnice co nejvydatněji podporovala, umožnila jim obnovu provozu v plném rozsahu tak, aby nemocnice mohly úspěšně plniti úkoly, které jsou jim v naši lidové demokratické republice dány. (Potlesk.)

Podpredseda Cvinček: Prerušujem prejednávanie poriadku schôdze.

Sledujem, že sa predsedníctvo usnieslo, aby sa budúca schôdza konala dnes vo štvrtok dňa 28. marca 1946 o 14. Hodine

s poriadkom:

1. Zpráva výboru ústavne - právneho (podľa § 35 rokov. poriadku) o návrhu poslancov dr Dolanského, dr Pešku, dr Púlla, dr Řehulku, dr Šípa a dr Kočvaru (tlač 305) na vydanie ústavného zákona, ktorým sa schvaľujú a prehlasujú za zákon dekréty prezidenta republiky (tlač 313).

2. Voľba zapisovateľa a poriadateľa Dočasného Národného shromaždenia.

3. Zpráva výboru rozpočtového o vládnom návrhu (tlač 230) finančného zákona Republiky československej, ktorým sa stanoví štátny rozpočet na rok 1946 (tlač 301) a rozprava o prehlásení ministra financií, učinenom v 36. schôdzi Dočasného Národného shromaždenia dňa 5. marca 1946.

Končím schôdzu.

(Koniec schôdze vo 12 hod. 50 min.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP