Chtěl bych se zde dotknouti ještě jiné
důležité otázky. Podle košického
vládního programu jsme státem národním,
státem Čechů a Slováků. Je
třeba, aby tento národní charakter byl vyjádřen
i tím, že žádná menšina u
nás nebude míti své cizonárodní
školy. (Potlesk.) Paní a pánové,
máme zkušenosti z prvé republiky, jakým
zlem bylo u nás cizí menšinové školství.
Zejména v našem pohraničí, na němž
spočívá klid a bezpečnost státu,
je nutno zřizovati jen školství československé,
t. j. školy české a slovenské, a žádné
jiné. (Potlesk.) Jakýkoli průlom do
této zásady nejenom porušuje národní
charakter státu Čechů a Slováků,
ale je oživováním starých nesnází,
kulturních i politických potíží,
ba i nebezpečí, která z toho republice mohou
vznikat a také vznikají. Pokud pak tyto jinonárodní
menšinové školy ještě u nás
existují, je třeba, aby státní spolehlivost
učitelů na nich působících
byla důkladně vyšetřena. Konstatuji,
že na těchto jinonárodních menšinových
školách působí učitelé,
kteří se v posledních letech před
válkou exponovali proti Československé republice
a kteří se za okupace chovali tak, že jim nemůže
býti vydáno osvědčení o státní
spolehlivosti. Nechceme-li fašisty na školách
českých, nesmí býti také fašistů
na školách našich jinonárodních
menšin! (Potlesk.)
Vítáme rozmach našeho školství
a přejeme si, aby se stalo zdrojem duchovního života
republiky. I když zřizujeme školy české
a slovenské, buďme si vědomi, že jsou
to školy československé! (Potlesk.)
Tak jako v českých zemích, tak i na Slovensku
mají býti naplněny jedním duchem a
vedeny jedinou myšlenkou, vychovat generaci, která
svým vlastenectvím, demokratickým a socialistickým
smýšlením a celým životem se stane
pevnou oporou jednotné, nedělitelné, svobodné
a nezávislé republiky Československé.
(Potlesk.) To, že jedny školy nazýváme
českými a druhé slovenskými, nesmí
znamenat dvě různé ideologie, nýbrž
jen označení slovesné diferenciace těchto
škol.
Škola musí být onou cestou, po které
Češi a Slováci půjdou k sobě
bliž, a ne od sebe dále. (Potlesk.) Ona musí
být duchovní a mravní garancií těch
politických a ústavních úprav, které
zejména příští ústavodárné
Národní shromáždění uskuteční
pro zachování svobody národní a nezávislosti
státní. (Potlesk.)
Podpredseda Cvinček: Udeľujem ďalej slovo
pánu posl. inž. dr Bendovi.
Posl. inž. dr Benda: Pane místopředsedo,
paní a pánové!
Chci promluviti několika slovy k rozpočtu ministerstva
zdravotnictví. Ministerstvo zdravotnictví přebírá
na sebe péči o zdraví celého národa.
Jak už jsem uvedl v rozpočtovém výboru,
je nutné, aby také v této péči
byl jediný orgán, který by řídil
a usměrňoval tento důležitý úkol,
a není natrvalo možné, aby toto bylo rozděleno
do několika ministerstev a aby státní rozpočet
na zdravotní úkoly byl dělen. Je přece
samozřejmé, že vrcholným úřadem
je ministerstvo zdravotnictví. Je nutno zde podotknout,
že agenda ministerstva zdravotnictví se dělí
a že část je zapojena do ministerstva výživy
a část do ministerstva ochrany práce a sociální
péče.
Úkoly novodobého zdravotnictví v péči
o výživu je nutno zobrazovati si v daleko jiném
rozsahu, než se někteří národohospodáři
z důvodů jim zdánlivě příznivých
snaží veřejnosti představovati.
Posláním medicíny od dávných
dob nebylo jenom léčiti, ale právě
na podkladě poznatků zdravotních přispívají
zdravotničtí odborníci od starověku
též k předcházení a po případě
zmenšování hospodářských
škod každého jednotlivého příslušníka
státu. V tomto duchu a v tomto smyslu byl vydán
též zákon o kontrole potravin, platný
v zemích historických, a jeho poslání
se plně osvědčilo, neboť kontrolní
agenda, a to jak na ochranu zdraví, tak i na ochranu hospodářských
škod, vznikajících porušováním
nebo falšováním potravin, byla účelně
jednotně vykonávána. Musíme doznati,
že v zemi České nedošlo sice za celou
dobu 50 let k vydání zvláštního
zemského zákona, podle něhož by byli
obdobné jako v zemi Moravské a Slezské ustanovení
ještě zvláštní pomocní dozorčí
orgánové u samosprávných celků.
K tomu přistoupilo dále to, že v roce 1920
byl vydán zákon o postátnění
celé zdravotní a potravinové policie, zákon
č. 332/1920 Sb., který však není doposud
v plném rozsahu uskutečněn. Poněvadž
státní zájem nám velí, aby
celá administrativa byla vybudována co nejdokonaleji
a nejúčelněji, myslím, že je
naší povinnosti, abychom co nejvíce podporovali
snahu veřejné zdravotní správy a účelnou
její výstavbu a abychom nezaváděli
nyní v době, kdy všeobecně voláme
po zmenšení počtu veřejných zaměstnanců,
nově stav, který by byl trvale neúčelný
a neúnosný.
Neupíráme tím nijak složkám výrobním
a ústředním úřadům,
jež o ně pečují, jejich snahy o výrobu
dokonalých, plně hodnotných výrobků,
zejména potravin, jež by byly u nás standardisovány.
Není třeba, abychom snad uváděli,
že stav naší výroby potravin před
r. 1938 nebyl u nás na výši, měli jsme
plně jakostní zboží, které však
nebylo, hlavně pokud se týká jednotlivých
vlastností a též i obalu, tak jednotně
upravováno, jak se zvláště v posledních
20 letech vypracovala výroba potravin v některých
jiných státech. Musíme se proto v zájmu
rozkvětu naší výroby starat o to, aby
výrobní složky byly příslušně
poučovány a vedeny ve formě, která
bude pro naše poměry společně uznána
za nejvhodnější.
Tuto péčí výrobních kruhů
o jakost potravin nelze však slučovati nebo docela
zaměňovati se státní péčí
o jakost a zdravotní nezávadnost potravin, jež
v zájmu řádného výkonu musí
býti i nadále prováděna a řízena
příslušnými odborníky, lékaři,
veterináři, potravními chemiky, fytomediky
a řízena z ústředí, jež
je odpovědno za veřejné zdraví obyvatelstva,
nezávisle na výrobních kruzích.
Budeme museti dále sledovati všechny možnosti
nejúčelnějšího utváření
naší péče o výživu tak,
aby výroba i distribuce potravin byla upravena co nejúčelněji.
Při těchto snahách nesmíme však
nikdy přehlížeti účelně
zapojení veřejné péče o zdraví.
Má-li býti veřejná zdravotní
správa odpovědna za zdravotní nezávadnost
a biologickou hodnotu potravin a ručiti za ně, nelze
ji naprosto oddalovati od povinného sledování
výroby a distribuce potravin, naopak je naší
povinností podporovati ji v tomto snažení tak,
aby byly zjednány všechny předpoklady nutné
k získání zdravotně nezávadných
a biologicky hodnotných potravin.
Jako příklad může nám sloužiti
péče o zásobování obyvatelstva
masem a mlékem. Co budou platny všechny snahy výrobních
kruhů a jejich ústředí - a k těm
musíme počítati dnes po vydání
dekretu presidenta republiky č. 11 8/45 též
ministerstvo výživy - když se nebudou říditi
plně zdravotními požadavky? Co nám pomůže
naše snaha po zvýšení výroby masa,
nebude-li při tom přihlíženo ke zdraví
našeho chovu zvířat a nebude-li maso získáváno
a uchováváno, po případě zpracováváno
hygienickým způsobem? Co nám pomůže
naše snaha, aby mléko bylo získáno a
dovezeno do spotřebitelských míst, nebude-li
získáváno od zdravých dojnic a nebude-li
předepsaným způsobem ošetřeno
a dodáno co nejrychleji spotřebiteli, aniž
by utrpělo na zdravotní nezávadnosti a biologické
hodnotě? V tom směru nejsou naše poměry
daleko ještě na takové výši, jak
by bylo všude v zájmu udržení dobrého
zdravotního stavu obyvatelstva třeba, ba musíme
leckde tyto poměry označiti doposud za velmi neutěšené
a musíme právě se zřetelem na udržení
zdraví obyvatelstva a jeho zdravé výživy
žádati od všech příslušných
činitelů - a tedy především i
od veřejné zdravotní správy - cílevědomou,
postupnou a soustavnou péči o odstranění
všech zdravotních závad a o zlepšení
hygieny ve výrobních a obchodních podnicích.
Povinností nás všech je tedy snahy ministerstva
zdravotnictví co nejúčelněji podporovat.
Pokud jde o pracovní lékařství, chci
se zde zmínit několika slovy o rozpočtové
sekci ministerstva sociální péče.
V rozpočtu ministerstva zdravotnictví na r. 1946
je pro účel Státních ústavů
pro pracovní lékařství zařazena
v tít. 2, § 8 celková částka
3,980.000 Kčs.
Zřízením těchto ústavů
sleduje ministerstvo zdravotnictví snahu, vyplnit jednak
mezeru ve vzdělání mediků a mladých
lékařů v pracovním lékařství,
jednak vybudovat vědecká střediska, v nichž
by byla umožněna badatelská činnost
v tomto tak význačném úseku preventivní
medicíny.
Pracovní lékařství je nedělitelná
součást preventivní medicíny a řešení
všech problémů v tomto směru náleží
výhradně do kompetence ministerstva zdravotnictví.
Tato kompetence byla přiznána již prvému
ministerstvu zdravotnictví zákonem č. 297
ř. z. z r. 1918, kde se v kap. VII praví, že
do působnosti ministerstva lidového zdravotnictví
patří hygiena povolání, živnostenská
a úrazová, a to zejména zamezení a
potírání nemocí z povolání.
Bylo to proto také ministerstvo zdravotnictví, jež
kladlo již za prvé republiky první základy
k vybudování pracovního lékařství
u nás. Když se ministerstvo zdravotnictví snažilo
včlenit do technické inspekce práce lékaře,
bylo to ministerstvo soc. péče, které se
tomu bránilo, jak je patrno i z exposi p. ministra
zdravotnictví z r. 1935, tedy před v než 10
lety. Ministerstvo zdravotnictví povolalo proto koncem
r. 1936 odborníka v pracovním lékařství,
jehož pověřilo zřízením
lékařské inspekce práce a prohloubením
péče o pracovní medicínu. Byly pořádány
kursy pracovního lékařství pro úřední
lékaře, které si vyžádaly značných
částek. Ministerstvo školství a národní
osvěty bylo požádáno o zřízení
stolice pro nemoci z povolání, ustanovena komise
pro studium jáchymovské plicní rakoviny a
zřízeny a vydržovány první poradny
pro pracovní lékařství, tvořící
základ dnešních Státních ústavů
pro pracovní lékařství, které
budou zřízeny ještě v tomto roce. Teprve
Mnichov a následující zrušení
ministerstva zdravotnictví částečně
zabrzdilo slibný vývoj pracovního lékařství
u nás.
Spojením ministerstva zdravotnictví a soc. péče
padla první přehrada, která z byrokratických
důvodů bránila zavedení lékařské
inspekce práce u nás, která tehdy, tedy před
zahájením druhé světové války,
existovala již ve všech kulturních zemích.
Když bylo ministerstvo sociální a zdravotní
správy za okupace zrušeno a zdravotní úsek
včleněn do ministerstva vnitra, bylo mezi vedoucími
zdravotnickými úředníky dohodnuto,
že po dobu války zůstane oddělení
pracovního lékařství přechodně
v novém ministerstvu hospodářství
a práce. Správně se uvažovalo, že
za vlády německých okupantů budou
požadavky pracovního lékařství
lépe obhajovány v ministerstvu hospodářství
a práce než v ministerstvu vnitra, kde všemocný
německý zástupce dr Contiho pro veřejné
zdravotnictví v protektorátě dr Plato měl
negativní postoj k pracovnímu lékařství
v českých zemích. Tento pán, ač
lékař, hájil stanovisko, že v době,
kdy umírají statisíce německých
vojáků na frontě, není čas
starat se o nějaké udánlivé nemoci
z povolání českých dělníků.
Dal rozházet výstavbu pracovního lékařství
ve Státním zdravotním ústavu, nepřipustil
zřízení poraden pro pracovní lékařství
při nemocnicích v Plzni, Pardubicích a Olomouci,
atd.
Za tohoto nepříznivého postoje německého
vedoucího zdravotnictví v českých
zemích pracovalo oddělení pracovního
lékařství jako stará a přechodně
ministerstvem hospodářství a práce
přidělená součást v těsné
a tajné spolupráci s vedoucími zdravotnickými
činiteli zdravotnického sektoru ministerstva vnitra
a s význačnými lékařskými
činiteli vůbec. Lékařská inspekce
práce byla osamostatněna po příkladu
cizích kulturních států pří
zachování těsné spolupráce
s technickou inspekcí. Lékaři byli vybavováni
speciálními a diagnostickými přístrojí,
a to pod záminkou, že je těchto přístrojů
zapotřebí pro účely včleňování
do práce. Jen této podvratné činnosti
můžeme děkovat, že české
firmy dodávaly české rentgeny a české
mikroskopy atd., které by byly jinak sloužily SS-lazaretům.
Síť poraden pro pracovní lékařství
byla rozšířena, pod egidou oddělení
pro pracovní lékařství pracovaly velmi
intensivně vědecky ústavy pro pracovní
lékařství doc. dr Teisingra v Praze a doc.
dr Roubala ve Zlíně. Časopis českých
lékařů vydával z popudu tohoto oddělení
zvláštní čísla věnovaná
pracovnímu lékařství, byla zřízena
instituce zdravotních pracovnic jako základ pro
vybudování zdravotní inspekce v malých
podnicích atd. Při tajných schůzích
význačných českých lékařských
činitelů bylo neustále zdůrazňováno,
že po válce přejde oddělení pracovního
lékařství opět do svého mateřského
úřadu, ministerstva zdravotnictví, jemuž
je svěřena péče o zdraví celého
národa, při čemž nerozhoduje, kde se
tato ochrana děje, zda v rodině, ordinaci, léčebném
ústavu nebo přímo na pracovišti.
Po revoluci si ministerstvo zdravotnictví skutečně
vyžádalo své zdravotnické úředníky,
pod jejichž vedením byly položeny jak za prvé
republiky, tak za okupace základy k vybudování
pracovního lékařství, a současně
usilovalo o převzetí agendy pracovního lékařství.
Po květnové revoluci prošel znovu zřízeným
samostatným ministerstvem zdravotnictví návrh
osnovy o kompetenci ministerstva ochrany práce a sociální
péče právě v době, kdy tito
lékařští odborníci pracovního
lékařství byli zaměstnáni jinde,
a proto bylo přehlédnuto, že si ministerstvo
ochrany práce a soc. péče osvojuje kompetenci
v tomto důležitém zdravotnickém úseku.
Nelze proto uznati dnešní stav a je nutno trvati kategoricky
na tom, že nelze tříštiti velký
plán preventivní kurativní péče,
jehož integrující součástí
je pracovní lékařství, bez vážných
důsledků na národním zdraví.
S tohoto stanoviska pokračuje ministerstvo dále
v prohloubení organisace i vyškolení v tomto
oboru a připravuje dva nové zákony, zákon
o státních ústavech pro pracovní lékařství
- které budou postupně zřízeny v universitních
městech a průmyslových střediscích
- a vládní nařízení o titulu
odborného lékaře pro pracovní lékařství.
Ministerstvo ochrany práce a soc. péče chce
z nepochopitelných důvodů zřizovat
ústavy pro pracovní lékařství
při úřadech ochrany práce, kdežto
ministerstvo zdravotnictví při nemocnicích
a existujících zdravotnických ústavech.
Odborný pracovní lékař musí
se opírat nejen o již existující dobře
vybavená odborná oddělení a jejich
lékaře, nýbrž musí být
v úzkém kontaktu se všemi úseky veřejné
zdravotní správy. Je tedy jasno, že základy
pracovního lékařství vybudovali lékaři
ministerstva zdravotnictví a že nynější
lékařské oddělení ministerstva
ochrany práce a soc. péče nepřineslo
v pracovním lékařství od revoluce,
tedy skoro za rok, nic nového a kompetenčním
rozporem znemožnilo přímé uplatnění
oddělení pracovního lékařství
ministerstva zdravotnictví a jeho pokračování
v dříve započaté činností.
Odbor, jemuž je svěřena technická a
zdravotní ochrana práce, je veden výhradně
techniky a lékaři organisovanými v určité
politické straně. Zdá se, že tedy jde
o prestižní otázku této strany, která
si osvojuje monopolní právo na řešení
otázek ochrany zdraví dělnictva.
Při sestavování rozpočtu na preventivní
zdravotní péči o mládež na r.
1946 sledovalo ministerstvo zdravotnictví výhradně
zdravotní úkoly v péči o mládež
a plně respektovalo úkoly sociální,
jež příslušejí ministerstvu ochrany
práce a sociální péče, a výchovné,
jež příslušejí ministerstvu školství.
Přesné rozdělení těchto úkolů
v péči o mládež je žádoucí
nejen s hlediska jednotného a plánovitého
provádění této péče,
ale také z důvodů finančních
a úsporných.
Zatím co ministerstvo zdravotnictví bylo nuceno
při sestavování rozpočtu na péčí
o mládež snižovati částky na jednotlivé
úkoly z důvodů úsporných na
nejmenší možnou mez, objevují se v rozpočtu
ministerstva soc. péče, "Péče
o mládež", značně vysoké
částky, jejichž určení jasně
hovoří o provádění zdravotních
úkolů v péči o mládež.
Na př. v rozpočtu ministerstva ochrany práce
v "Péči o mládež a dorost"
objevuje se částka 8 mil. Kčs na vyšetřování
zdravotního stavu a sociálních poměrů
školní mládeže, jakož i na úhradu
opatření s touto akcí spojených, což,
stručné řečeno, je provádění
školního zdravotnictví, jež jako součást
zdravotní péče o mládež provádí
a plánuje ministerstvo zdravotnictví. Jak bylo již
řečeno, je nejen v zájmu jednotnosti a účelnosti
práce na tomto poli, ale i finanční úspory,
aby tato péče byla soustředěna, to
jest, aby tato položka jako převážně
zdravotního rázu byla v rozpočtu ministerstva
ochrany práce příštím rokem škrtnuta
a dána do ministerstva zdravotnictví.
Obdobná situace se jeví v položce rozpočtu
ministerstva ochrany práce a soc. péče, "Podpory
na zřizování a vydržování
poraden pro matky a kojence", zatím co poradenství
jako součást preventivní zdravotní
péče o mládež je vydržováno
ministerstvem zdravotnictví a tam také přísluší.
A nyní několik poznámek k národnímu
pojištění. Dosavadní sociální
pojištění není ani zdaleka tak sociální,
jak se dá usuzovati z názvu. Lékaři
jsou přetíženi prací, takže nemohou
poskytnouti takovou péči, jak by se dalo po stránce
odborné předpokládati. Není sice takový
nedostatek lékařů, jak se často píše,
přes to však je třeba organisovati službu
tak, aby dala lékařům možnost oddechu,
kulturního vyžití a dalšího vzdělání.
Ústřední svaz nemocenských pojišťoven
uveřejnil dopis, kde upozorňuje na vysoké
příjmy lékařů. Je však
nutno zjistiti příčinu těchto honorářů.
Objasňuje to dokladový spis jednoho lékaře
z pohraničí. Dokládá, že v místě
pracovali dva lékaři. Byli nuceni zvládnouti
tolik práce, že jí museli věnovat týdně
122 hodin, tedy za čtvrtletí celkem 1730 hodin.
Za tuto dobu obdrželi každý 13.532,90 Kčs,
a odečte-li se obvazový materiál, jenž
činí 10.107,90 Kčs, práce přes
čas placená o 25 % výše a práce
noční placená o 50 % výše. obdržel
lékař 4,90 Kčs za hodinu. Sekundární
lékař nemocnice ve Svitavách při své
obvyklé pracovní době měsíčně
338 hodin a čistém platu celkem 2.755 Kčs
dostal za hodinu 8,15 Kčs. Primář téže
nemocníce při 402 hodinách měsíční
práce, počítá-li se podle zákona
práce přes čas o 25 % výše a
práce v noci o 50 % výše, dostal celkem 3.300
Kčs, tedy za hodinu 8,20 Kčs, a přitom 40
hodin za měsíc strávil u Roentgenova aparátu.
Kvalifikovaný dělník s platem 16,40 Kčs
za hodinu by si musel pří podobném pracovním
výkonu vydělati 32.693,10 Kčs.