Plně uznáváme
podle programu vlády Národní fronty, že
je zapotřebí, aby lázně a rekreační
zařízení staly se dostupnými veškerému
našemu lidu. Toho je dobře možno dosíci
a zaříditi, aby náš lid měl všechny
možnosti volné turistiky a léčby vysoké
úrovně odborné i společenské,
a proto na tyto účely je možno najíti
správné a vhodné řešení.
Je tudíž považovati za správné,
aby - pokud některé velké takové majetkové
podstaty z důležitých hospodářských
důvodů nepřijdou v úvahu pro zestátnění
- tato veškerá zařízení ubytovací
a restaurační v pohraničí byla co
nejdříve - a tu nesmí býti překážkou
ani § 18 dekretu čís. 108/1945 - převedena
do soukromého vlastnictví odpovědných
a způsobilých uchazečů, aby ještě
letošní cestovní období mohlo býti
provedeno na spolehlivé základně vlastnické.
Vedle svých světových
lázní máme na svém uzemí mnohé,
čeho by se dalo dobře využíti jako přitažlivosti
v cestovním ruchu. Mám na mysli zvláště
vybudování dobře vybavených rekreačních
a sportovních středisek v našich horách,
honitbu a rybolov, jichž produkty lze v cestovním
ruchu zhodnotiti daleko lépe než normálně.
Dále jsou zde nejrůznější kulturní
zajímavosti historické, soudobé a podobně,
to vše by mohlo býti základnou pro to, aby
se naše země stala střediskem zdraví,
osvěžení a společenského života
nejen evropského, nýbrž i zámořského.
Značným nedostatkem
našeho cestovního ruchu je zvláště
doprava, která se musí rychle zlepšit a po
stránce cenové přizpůsobiti platovým
možnostem obyvatelstva domácího i hostí
zahraničních. Zvláště poslední
zvýšení cen v dopravě železniční
působí přímo ničivě
na cestovní ruch; je to jistě plné využití
skutečnosti, že železnice nemá dnes v
podstatě konkurenta v oboru dopravy. Bylo by žádoucno,
aby železnice poskytly k oživení cestovního
ruchu přiměřené slevy, tak jak se
dálo už pravidelně v dobách dřívějších,
aby cesty k osvěžení a upevnění
zdraví staly se dostupnými nejširším
vrstvám národa.
I zde nezbývá mi nic
jiného než litovati, že veřejná
správa v oboru cestovního ruchu není u nás
jednotná, protože také v tomto oboru je potřeba
zcela kategoricky soustředěného vedení.
Vedle odborné sekce v ministerstvu vnitřního
obchodu máme oddělení v ministerstvu zahraničního
obchodu, do těchto věcí zasahuje dále
též ministerstvo informací, zdravotnictví
a dopravy. Péče o cestovní ruch je vyšším
národohospodářským zhodnocením
celé řady skutečností faktických
a činností správních, které
je nutno obstarati jednotně, a to u toho úřadu
hospodářského, u něhož přirozeně
se soustřeďuje hospodářská politika
vnitrozemská a správa věcí podniků
ubytovacích i hostinských jako hlavních nositelů
cestovního ruchu. Jen tak může býti
dosaženo cílevědomých hospodářských
účinů a racionálně využito
veřejných výdajů pro péči
o cestovní ruch preliminovaných. Není-li
možno této jednotnosti dosíci úpravou
řádné příslušnosti mezi
ministerstvy, bylo by třeba uvažovati o zřízení
zvláštního úřadu pro cestovní
ruch, jako tomu bylo v celé řadě evropských
států před světovou válkou.
Míním tudíž, aby vláda zabezpečila
jednotu veřejné péče o cestovní
ruch zákonitým podkladem na zásadní
příslušnosti v ministerstvu vnitřního
obchodu. Ostatní odborná ministerstva by se zúčastnila
této péče podpůrně v rámci
své resortní působnosti. Péče
o cestovní ruch byla by rozpočtově preliminována
v ministerstvu vnitřního obchodu. To bych považoval
v zájmu výdajové jasnosti, přehlednosti,
úspornosti a zvláště také odpovědnosti
za výsledky a veřejné vážnosti
státní správy za naléhavé a
nutné.
V celkovém hospodářském
plánování žádá náš
soukromopodnikatelský drobný a střední
stav, aby jeho budoucnost byla lépe zajištěna,
jak už často bylo zdůrazňováno,
na podkladě právní jistoty a záruky
soukromého vlastnictví. Jeví se také
přirozeným náš požadavek, aby veškeré
druhy podnikání v našem hospodářském
životě, ať už podnikání znárodněné,
družstevní či soukromé, byly postaveny
na stejnou úroveň, aby bylo všem měřeno
stejně, ať už v otázkách jakýchkoli.
Chceme býti soustředěni v jednom ústředním
ústavě, kde bude o naše potřeby postaráno,
tedy tam, kde bude projeven o živnostenské hnutí
potřebný zájem a jeho snahy o zvelebení
podnikání budou podporovány a usnadňovány.
To musí býti hlavním úkolem příslušného
resortu. Je nutno, aby byl vytyčen rozdíl mezi podnikáním
průmyslovým a podnikáním živnostenským,
protože každé z nich má jiné zájmy
a jde k svému cíli jinými cestami, které
se často křižují a které samozřejmě
v zájmu své existence musí každý
tento obor také sledovat. Když se našel mezník,
podle kterého se určuje v kruzích zaměstnanců
rozdíl mezi zaměstnanectvem, když se našla
hranice, podle které se určuje v zemědělství
rolnický podnik malý, střední a veliký,
je možno také najíti mezník, který
by rozlišoval výrobu drobných lidí,
t. j. výrobu živnostenskou od výroby tovární,
od výroby průmyslové. Dosavadní roztříštěnost
živností v ministerstvu průmyslu a v ministerstvu
vnitřního obchodu je ke škodě prosperity
živností a přináší mimo
značné nesnáze jen újmu živnostenskému
podnikání.
Nelze se diviti, že ministerstvo
průmyslu hájí přirozeně hlavně
zájmy odvětví průmyslového,
a tento postup přináší živnostem
tam přičleněným pouze škody,
když jejich zájmy jsou tam považovány
za více méně podřadné. Živnostníci
v ministerstvu průmyslu připadají si jako
v objetí středověké železné
panny, která se sice pěkně na ně usmívá,
konejší je a vše dobré jim slibuje, ale
při tom je svírá víc a více,
až ztrácejí dech a je nebezpečí,
že v brzké době přestanou dýchat
docela.
Musí nám býti
přiznána tak jako jiným vrstvám národa
stejná práva s ostatními. My máme
též svůj podíl na výstavbě
republiky. My plníme s plným pochopením své
povinnosti a proto nesmíme býti tlačeni do
pozadí, chceme míti také svoje místo
na slunci a uplatniti se jako jeden z pevných pilířů
našeho hospodářského, sociálního
a kulturního národního života. Nikdo
nám nemůže a nesmí zazlívat,
že svá existenční práva a své
zájmy hájíme. Je to prostě naše
povinnost a záleží na tom celé naše
další bytí či nebytí.
Doslovem dotýkám se
opětovně našeho rozpočtu. Čs.
strana lidová tak jako všechny ostatní strany
Národní fronty bude hlasovati pro předložený
státní rozpočet na r. 1946, při čemž
jenom poznamenává a zdůrazňuje, že
je opravdu nutno a zapotřebí, aby stát jako
dobrý hospodář šel v čele veškerého
našeho národního podnikání a
s úspěchem se zhostil svých finančních
záležitostí a co nejlépe je vedl. Aby
vydával jen tolik, kolik a kde je to opravdu zapotřebí,
a aby šetřil tam, kde se šetřit může
a kde se šetřiti dá. Vyrovnané hospodaření
státu je základem celého hospodářského
života ostatního a má přirozenou odezvu
a vliv na veškeré obory podnikatelské. A právě
nám živnostníkům co nejvíce záleží
na tom, aby finanční poměry u nás
byly v době co nejkratší konsolidovány
a aby bylo dosaženo rozpočtové rovnováhy.
Jsem přesvědčen, že společným
úsilím všech se tak vbrzku stane a příští
rozpočet přinese už i v tomto směru
žádoucí výsledky. (Potlesk.)
Místopředseda Petr:
Dalším řečníkem je pan posl.
Vála. Uděluji mu slovo.
Posl. Vála: Slavná
sněmovno! Paní a pánové!
Každý státní
rozpočet má být obrazem správného
rozvržení státního důchodu na
potřeby a náklady, jichž ostatně vyžaduje
státní řízení a jeho pomocné
orgány, při čemž musí být
sledována zásada, aby osobní a věcné
výdaje státního aparátu i podniků
v jeho rámci spravovaných nepřesahovaly předpokládaný
výnos státního důchodu. Každý
státní rozpočet, který by nesledoval
tuto zásadu, způsobil by určitou poruchu
hospodářské rovnováhy. Jen za zcela
výjimečných okolností možno učinit
ústupky této zásadě a jen proto, že
zvýšení nákladové stránky
rozpočtu má zvýšiti, po případě
ozdraviti výrobní a hospodářské
možnosti a tím vlastně vytvořiti předpoklad
pro zvýšení státního důchodu
v letech příštích. Jen z tohoto důvodu
se odhodláváme k velkému zatížení,
jež pro státní hospodářství
znamenají velké schodky státního rozpočtu
nejen mimořádného, ale zejména také
rozpočtu řádného. Avšak i při
porozumění pro obnovovací a rekonstrukční
úkoly našeho státního hospodářství
positivně kriticky zvažujeme, zda všechny položky
odpovídají skutečné potřebě
a bylo-li opravdu dbáno zásady co největší
úspornosti.
Řádný rozpočet
byl tvořen na podkladě hospodářských
čísel všeobecně zvýšených
na trojnásobek proti číslům z r. 1938,
při čemž však nám vychází
zvýšení výdajů nikoliv o 300%,
nýbrž o 384%, a příjmů o 310%.
V r. 1938 však hospodářská potence našeho
státu byla daleko vyšší než dnešní
vzhledem k větší územní rozloze
našeho státu a také vzhledem k vyvážené
silné výrobní a obchodní kapacitě
celého našeho hospodářství. Státní
rozpočet nemůže být hodnocen pouze měřítkem
trojnásobku hospodářských čísel
proti r. 1938, nýbrž musí být především
určován zřetelem na výši celého
národního důchodu, čili zda výnos
národního důchodu je s to unést zatížení
uložené mu rozpočtem, aniž se musí
sáhnouti na podstatu našeho národního
jmění.
Chci to říci těmito
slovy: Jestliže jsme zvýšili potřebu řádného
rozpočtu proti r. 1938 o 384%, musel by se také
výnos celého našeho národního
důchodu pohybovat v témže poměru, t.
j. aspoň na cifře 200-240 miliard. Zatím
však je naznačováno, že národní
důchod se bude pohybovati pouze mezi 100 až 120 miliardami,
t. j. že bude činiti pouze polovinu. Kde potom, vážení
pánové a dámy, možno předpokládat,
že bude dosti široká základna pro zdroj
státních příjmů? A konfrontujeme-li
předpokládaný národní důchod,
dejme tomu, 120 miliard se souhrnem potřeby řádného
i mimořádného rozpočtu v částce
64 miliard, vytryskne nám varovné memento, že
zatím co v r. 1938 byl poměr státní
potřeby 11 miliard k 80 miliardám národního
důchodu, je dnes poměr potřeby státního
rozpočtu 38 miliard k 120 miliardám, t. j. 1:4.
Tento poměr je daleko horší při zahrnutí
rozpočtu mimořádného. Z toho plyne,
že státní rozpočet nesmí býti
překročen.
V řádném rozpočtu
participují osobní výdaje částkou
15.834,987.400 Kčs z celkové částky
38.924.301.600 Kčs. Je to částka velmi značná,
a při tom víme, že státní zaměstnanci
jsou tak nízce honorováni, že dnes po úpravě
cen a mezd ještě živoří tak, že
při největší hospodárnosti vystačí
gážista s měsíčním platem
nejvýše tři týdny a čtvrtý
týden žije na dluh. Veřejní zaměstnanci
si již dnes vypomáhají různými
výpůjčkami, nechtějí-li své
rodiny nechat hladovět. Viděl jsem případ,
vážené paní a pánové,
kdy byly zaměstnancům rozděleny textilní
součástky v uznání jejich zásluh,
jichž si dobyli v dopravní soutěži, a
kdy si zaměstnanci ani takovou drobnůstku jako košili
nemohli koupit a musili si na ni vypůjčit. Víme,
že platy zatím nemohou být zvýšeny,
ale musíme nezbytně přezkoušet index
cen a provésti nutně jejich snížení.
Jsme přesvědčeni, že je to možné
a že se to musí stát. (Potlesk.)
Jsme si vědomi, že platy
veřejných zaměstnanců nestačí
krýti jejich životní potřeby, jsme si
rovněž vědomi, že naše státní
administrativa je předimensována, počínajíc
ústředními úřady. Již
jednou zde bylo řečeno, že počet zaměstnanců
v ústředních úřadech činí
16.500 proti dřívějšímu počtu
6.500. Mnoho lidí po květnové revoluci utíkalo
od řemesel, ze zemědělství a z továren
do veřejných služeb. Souhlasím tu s
panem posl. Zápotockým, že zdatný
slevač by více prospěl republice ve svém
oboru než proštipováním lístků
na tramvajích. Vidím to v průmyslových
odvětvích velmi dobře. Potřebovali
bychom lidí zejména v pohraničí pro
kovoprůmysl, sklářství, textil, keramiku,
hračkářství atd., především
ovšem pro uhelné doly. Máme tu plno Němců.
Jen v báňském průmyslu je třeba
jako náhrady za Němce asi 50.000 lidí. Vláda
se 8. ledna t. r. usnesla provést soupis Němců
pracujících v dolech, kteří se aktivně
neprovinili proti státu a kteří jsou tak
zvaní nepostradatelní a nenahraditelní, a
umožniti jim opci pro Československo. Chceme se, vážené
paní a pánové, řádně
vyrovnati s problémem odsunu Němců a Maďarů,
a zatím naši lidé utíkají z těchto
pracovních oborů, ponechávajíce je
na pospas právě Němcům. Utíkají
do služeb státních, železničních
a k elektrickým podnikům, ale také k SNB
a do závodních milic, místo aby nastoupili
tam, kde je republika potřebuje. (Potlesk.) My dnes
ještě neznáme počet členů
závodních milic a výši jejich nákladů,
takže nevíme, do jaké míry je o ně
ochuzen celý náš pracovní trh. Vezmu-li
si za příklad Stalinovy závody u Mostu, kde
závodní milice má skoro 600 lidí,
a má-li každý z těchto lidí průměrný
měsíční příjem 3.000
Kčs, vzniká nám zde měsíční
výdaj 1,800.000 Kčs pouze na závodní
milice jednoho závodu. Jsme si vědomi, že pro
střežení tak významných a branně
eminentně důležitých závodů
je třeba určité stráže, ale proč
by to nemohli dělat staří pensisté,
kteří nemohou ze své pense být živi?
Zejména máme za to, že tak silný aparát
je pro náš hospodářský život
trvale neúnosný, poněvadž není
produktivní. (Potlesk.) Všichni tito lidé
nenávidí důvodně Němce, ale
opuštěním svého původního
povolání zaviňují právě
oni, že se jich nemůžeme zbavit a že si
jich tu musíme nechat o tolik více, kolik nám
desertuje z těchto oborů Čechů. (Potlesk.)
Ve státním ústrojí
by se dalo také mnoho ušetřiti vymezením
kompetence a rozdělením úkolů. Otázka
vymezení pravomoci ministerstev vůbec je principielní
nutností v plánovaném hospodářství,
ale i otázka vymezení úkolů ministerstev
a zájmových orgánů. Jestliže
na př. o jedněch a těchže věcech
rozhoduje jednak ministerstvo, jednak svazy s hospodářskými
skupinami a obchodní a průmyslové komory,
kteréžto orgány představují silný
aparát úřední s nezbytným nákladem,
mělo by se uvažovati, zda by tyto orgány neměly
míti samy funkci výkonnou a ministerstvo vykonávati
funkci legislativní, kontrolní a přikazovací.
Jak těžkopádně si vedeme, je na př.
zřejmo z případu zrušení podniků
skupiny C, jichž likvidujeme asi 1.500 a jichž likvidací
se zabývá postupně likvidátor, revisní
komise, Fond národní obnovy, hospodářské
skupiny a zájmové svazy, při čemž
z likvidovaného inventáře rozhoduje jiné
ministerstvo o automobilech, jiné o psacích strojích,
jiné o strojovém zařízení atd.
Pokud se týče příjmové
stránky, chtěl bych tu zejména poukázat
na předpokládaný výnos 600 mil. Kčs
všeobecné daně výdělkové,
která s přirážkami vynáší
3.600 mil. Kčs, což samo představuje více
než 2/3 daně důchodové.
Tímto zatížením a ještě
k tomu přistupující částkou
5 miliard Kčs daně důchodové je postiženo
zejména všechno neznárodněně
podnikání, tedy střední a malé
podniky, ale především živnosti, zatím
co zestátněné podniky jsou zatíženy
jen zvláštní daní výdělkovou.
To je velmi nestejnoměrné zatížení,
a máme za to, že v zestátněných
podnicích se nám tato výhoda také
projeví v přiměřeném zisku
a později obohatí státní pokladnu,
pokud ovšem zisk nestráví stránka ztrátová.
Zde bychom již měli co dělat s otázkou
ztráty národního majetku a s nebezpečím
zásahu do substance znárodněného majetku.
Že nejsme tak úplně prosti tohoto nebezpečí,
je vidno z toho, že v roce 1941-1945 v kovoprůmyslu
činily mzdy pouze 25% výrobních nákladů,
kdežto dnes činí 80%, jak to dokazují
čísla Státního úřadu
statistického.
Naše úvahy však
proto nemají býti pesimistické, nýbrž
positivně kritické, a proto věříme,
že se nám společným úsilím
podaří ze znárodněných podniků,
o nichž zatím rozpočet vůbec nemluví,
učiniti silný zdroj národního i státního
důchodu. Nutno ovšem také podporovati snahy
vedoucích národních podniků, kteří
usilují o zvýšenou prosperitu. Podnikají-li
na př. Severočeské hnědouhelné
doly z popudu své národní správy a
závodní rady socialistickou soutěž mezi
jednotlivými závody o dosažení kolektivního
zvýšení těžby, úspory na
materiálu, snížení počtu zameškaných
směn, na rozdíl od špičkových
výkonů individuálních, t. zv. stachanovských,
je to příklad správného pojetí
poměru zaměstnanců k svému podniku
jako podniku znárodněnému, k práci
a ke státu vůbec. Je nutno v uznání
jejich snah pečovati také o jejich existenční
a vyživovací zajištění. Zatím
slyšíme všeobecné stížnosti,
že obyvatelstvo v pohraničí je hodně
ochuzováno špatnou zásobovací distribucí,
zejména pokud se týče objednávek ze
zdrojů UNRRA. Na pohraničí je, pokud jde
o zásobování, v každém směru
nedostatečně pamatováno.
V rámci sociální
péče pak mají horničtí provisionisté
nejvíce příčin si stěžovati,
a chtěl bych s tohoto místa upozorniti příslušné
ministerstvo ochrany práce a sociální péče,
aby se postaralo o nápravu. Je skoro běžným
zjevem, že horničtí pensisté, ač
jsou již rok či delší dobu v pensi, nemají
ještě výměr své pense a jsou
zatím placeni jen neplně, zálohově.
Tato skutečnost zaviňuje, že tito chudáci
a horničtí veteráni nedostali dosud ani jednorázovou
výpomoc v rámci jednorázových přídavků
poživatelům odpočivných požitků
v prosinci minulého roku odhlasovaných. Jak mají
tito lidé dnes při panující drahotě
žít a s touto nedostatečnou zálohou
vyjít? Celé zdržování tkví
v pomalosti administrativního řízení
pojistných ústavů. Je hodné politování,
že zaměstnanci, projednávající
věc těchto pojištěnců, si neuvědomují,
že i vysloužilý dělník chce žít
stejně jako oni a musí k tomu míti prostředky.
Nakonec dovolte, abych vzal v ochranu
výrobní podnikání v pohraničí.
Zrušením řady podniků v pohraničí,
jež mají býti zčásti zrušeny
vůbec, zčásti přeneseny na Slovensko
nebo do českého vnitrozemí, má býti
pohraničí ochuzeno. I když je podle hospodářského
programu nezbytné, aby byly některé podniky
zrušeny nebo přeneseny, je však stejně
nutné dbát zásad, aby tyto změny byly
hospodářsky výhodné a nikoliv aby
tím bylo oslabeno pohraničí. Tak v Horním
a Dolním Maxově u Jablonce pracují sklárny,
v nichž je téměř všechno osazenstvo
německé národnosti, to znamená, že
budou musit býti tito lidé odsunuti a tím
závody zavřeny, zatím co podniky, mající
z převážné většiny české
zaměstnance, jako na příklad gumovka Veritas
v Hrádku nad Nisou a Modrý bod v Liberci, mají
býti z pohraničí přeloženy. Pohraničí
musí býti naopak posíleno národně
a hospodářsky zejména tam, kde je v blízkosti
uhlí. Je nutno, aby tvořilo silný, republiku
zabezpečující rámec. Kdybychom pohraničí
oslabovali hospodářsky přes to, že má
k tomu podzemním bohatstvím a tradicí dané
předpoklady, oslabovali bychom je také národně.
Všichni si musíme uvědomit, že hospodářsky
a národně i sociálně zajištěné
pohraničí bude největším pilířem
našeho státu v dobách dobrých i zlých.
Do pohraničí šli nejen lidé zištní,
těch tam bylo celkem málo, v drtivé většině
šli tam lidé z ideálních pohnutek -
a my je nesmíme za daných okolností v tomto
případě zklamat. (Potlesk.)
Místopředseda Petr
(zvoní): Přerušuji projednávání
pořadu schůze.
Sděluji, že se předsednictvo
usneslo, aby se příští schůze
konala zítra v pátek dne 29. března
1946 o 9. hodině
Zpráva výboru rozpočtového
o vládním návrhu (tisk 230) finančního
zákona republiky Československé, kterým
se stanoví státní rozpočet na rok
1946 (tisk 301), a
rozprava o prohlášení
ministra financí, učiněném ve 36.
schůzi Prozatímního Národního
shromáždění dne 5. března 1946.
Končím schůzi.