Státní rozpočet
pro rok 1946 staví celý národ a hlavně
náš podnikatelský stav před těžký
úkol. Je jisto, že již samo sestavení
rozpočtu nebylo snadné a jednoduché a že
vláda byla postavena před obtížný
problém, jak naše státní hospodářství
usměrnit a uspořádat tak, abychom mohli naše
finance dát do pořádku a zdolat nynější
mimořádné a kritické období.
Přes veškeré úsilí zůstává
zde značný schodek jak v rozpočtu řádném,
tak i v hospodaření rozpočtu mimořádného,
a jest otázka, jak tyto schodky budeme moci uhradit a vyrovnat.
Nebude možné, abychom zvyšovali nadále
daňové zatížení, které
se už stává příliš tíživé
a neúnosné, protože náš národní
důchod jeví značný pokles a hospodářská
situace je opravdu velmi vážná, i když
si to mnozí snad ještě neuvědomují,
a musíme pohleděti této skutečnosti
přímo do oči, ať už se to komu
líbí anebo nelíbí.
Příjem z důchodové
daně je v rozpočtu na r. 1946 odhadnut na 61/2
miliardy. Porovnáme-li to s rozpočtem na r. 1937,
kde tato daň činila něco málo přes
1 miliardu, je zřejmé, že daň důchodová
byla zvýšena přibližně šesteronásobně,
tudíž mnohem více, než činí
normální zvýšení dnešních
hospodářských čísel. Toto zvýšení
má býti uhrazeno při zmenšeném
počtu obyvatelstva, kterýžto úbytek
se přirozeně u nás projeví po odchodu
Němců a Maďarů, a dále při
snížení celkové produktivity hospodářské.
Kdo bude zpoplatněn touto daní, když u nás
v důsledku sociálních reforem a znárodnění
velkých podniků už není a nebude t.
zv. zámožných lidí a jedinců
s velkými příjmy a důchody, kteří
dříve byli hlavními poplatníky dotčené
daňové kategorie? Bude ji tudíž muset
uhradit hlavně náš střední stav
a jistě v největší míře
také naše živnostenské, podnikatelské
kruhy, ač postihne značně i ostatní
stavovské složky jiné. Základ důchodové
daně nebyl zvýšen o takovou částku,
která by odpovídala dnešním finančním
poměrům. To tedy v zásadě znamená,
že důchodovou daň budou platiti mnozí
poplatníci, kteří dříve ji
vůbec neplatili, tedy osoby, které jsou považovány
za sociálně slabší, s důchody
hodně nižšími. A stejné závěry
musíme učinit u daní jiných druhů
a oborů.
Posuzujeme-li tedy všechny tyto
okolnosti s celkového hlediska, vyplývá z
toho zcela jasně, že musíme my všichni,
každý jedinec z nás co nejvíce šetřit
a pracovat, musíme zvýšiti svoji výkonnost
a výrobu zboží i produktů, ale je také
nutno, aby úsporný systém byl zaveden i ve
státním hospodaření, kde musíme
zmenšiti neproduktivní výdaje a omeziti výdajové
položky na míru únosnou, alespoň takovou,
aby náš rozpočet mohl býti v každém
směru vyrovnán. Proto nelze jinak, než žádat
a doporučit, aby byla co nejdříve zřízena
úsporná parlamentní komise, která
by dbala toho, aby naše finanční rovnováha
byla co nejdříve usměrněna a napříště
zásadně dodržována.
Dalším nutným
požadavkem je, aby celý náš hospodářský
život byl položen na zdravý a rozumný
základ, aby zde byl vypracován řádný
hospodářský jednotný plán,
odpovídající nejen dnešní situaci,
ale také skutečným potřebám
našeho podnikání.
Ač v mnohých oborech
sledují se snahy o soustředění různých
našich institucí k společné práci,
k jednotnému postupu, nemůžeme říci,
že by v otázce distribuční byl řešen
dosavadní postup tak, aby plně vyhovoval a uspokojoval.
Ústavním dekretem pana presidenta republiky zřízené
ministerstvo vnitřního obchodu bylo ustanoveno jako
ústřední úřad, kterému
náleží uspořádání
všech právních a provozních poměrů
na vnitřním trhu. Do toho spadá v prvé
řadě distribuce zboží, vyrobeného
nebo vytěženého jak v průmyslu, tak
i v řemesle, dále dovezeného z ciziny a získaného
v zemědělství. Zbožím nutno zde
rozuměti také suroviny a polotovary, sloužící
k další výrobě, tedy nikoliv jen ke
spotřebě samé.
Jedině v oboru potravin a
poživatin byla pro dobu přechodnou zřízením
ministerstva výživy učiněna výjimka
z této generální kompetence ministerstva
vnitřního obchodu, ale bez újmy na jeho součinnosti.
Ostatním ministerstvům nebyla zásadně
v oboru distribuce přiznána žádná
kompetence, ale některá ministerstva osobují
si toto právo, opírajíce se jen o předpisy
a normy z doby nesvobody. Na příklad ministerstvo
zemědělství vyřizuje mnohé
dle vládního nařízení čís.
270/1940 Sb., i když toto nařízení zásadně
ponechávalo součinnost s ministerstvem, do jehož
působnosti věci obchodní náležely.
Ministerstvo průmyslu se stalo odštěpením
vnitřního a zahraničního obchodu ústředním
úřadem, řídícím výrobu
průmyslovou a řemeslnou, a proto mu zůstala
z činnosti bývalého ministerstva hospodářství
a práce úprava této výroby. Tím
se rozdělila agenda uvedená ve vládním
nařízení č. 175/1943 Sb. mezi ministerstvo
průmyslu a ministerstvo vnitřního obchodu
s hlediska výroby a distribuce. Avšak nynější
praxe je zcela jiná, neboť ministerstvo průmyslu
převzalo od okupantských úřadů
i distribuci některých průmyslových
výrobků a surovin. Ministerstvo dopravy převzalo
pak agendu od okupantských úřadů pokud
prováděly distribuci pohonných látek
a automobilů, pneumatik a jiných součástek
těchto vozidel. Konečně ministerstvo informací
osvojilo si agendu úřadů, které přidělovaly
radiové přijimače a prováděly
distribuci novinového papíru.
Tak se stalo, že košickým
vládním programem vyhrazená kompetence ministerstvu
vnitřního obchodu ve všech věcech distribuce
se omezuje na obory, na které si nečiní jiná
ministerstva nároku, ať již se opírají
o neplatná kompetenční ustanovení
protektorátní nebo o pozdější
dekrety, jimiž si tato ministerstva i ve věcech distribuce
výslovně nebo odvozeně vyhradila příslušnost.
Jde tu o vládní nařízení čís.
55/1945 o řízení výroby zemědělské
a o dekret č. 109/1945 o řízení výroby
průmyslové. Je samozřejmo, že ve směru
kompetence platí jen tyto dekrety, nikoliv předpisy
protektorátní, které dávaly jim ještě
širší pravomoc. Tak předmětný
dekret čís. 109 říká, že
ministr průmyslu řídí těžbu,
opatřování surovin, polotovarů, pomocných
látek, strojů, energie a jiných zařízení,
jakož i výrobu a odbyt. Povšechně říká
vládní nařízení čís.
55, že ministr zemědělství může
činiti v dohodě se zúčastněnými
ministry všechna nutná opatření k zajištění
zemědělské výroby. Podle dekretu čís.
118 řídí ministr výživy výkup,
oběh, zpracování a potřebu výrobků
původu rostlinného i živočišného
a nápojů, pokud slouží lidské
výživě. Ministerstvo dopravy nemá nové
kompetenční normy a stejně je tomu s ministerstvem
informací.
Poněvadž nemáme
dosud zákon o přesné kompetenci ministerstev,
mohou býti směrodatná pro jejich příslušnost
jen nařízení, vydaná do 29. září
1938 a, potom vydaná po 5. květnu 1945. Protektorátní
normy pozbyly platnosti. Nemohou se tudíž ústřední
úřady domáhati práva na podkladě
norem okupantských, jimiž byla distribuce z ministerstva
obchodu přenesena do zvláštních úřadů
a korporací.
Ministerstvo vnitřního
obchodu nemá žádného nového dekretu
nebo zákona o své příslušnosti,
avšak podle předválečných předpisů
přísluší mu v oboru vnitřního
obchodu ústřední pravomoc, která může
být omezena jen zvláštním zákonem,
jímž by se příslušnost v některém
oboru distribuce přenesla na jiné ministerstvo.
Je nutno, aby zde nastal původní stav, a proto se
měla po revoluci generální kompetence vrátiti
ministerstvu vnitřního obchodu ve všech oborech,
které nebyly zvláštními dekrety vyhrazeny
jiným ústředním úřadům.
Místo toho se však shora jmenovaná ministerstva
nevzdala kompetence nabyté v době okupace, naopak
zajistila si ji novými dekrety, které si extensivně
vykládají. Odůvodňují to tvrzením,
že řízení výroby a sdělávání
výrobního plánu vyžaduje také
řízení distribuce v příslušném
výrobním odvětví.
Takovým způsobem by
se ovšem došlo k závěru, že výroba
a distribuce tvoří nerozlučný celek
hospodářský, který by spravovalo při
výrobě zemědělské ministerstvo
zemědělství, při výrobě
průmyslové a řemeslné ministerstva
průmyslu. Názor tento není však odůvodněný
a bylo by nejvhodnější, aby pro veškerý
obchod a distribuci ve státě bylo přiděleno
jedno ministerstvo, jako je tomu ve státech jiných,
kteréžto ministerstvo by všechno soustředilo
a řídilo. Dnešní roztříštěnost
distribuční správy není ve prospěch
hospodářského celku, potíže výroby
se neprávem hledají v distribuci a tak s oddaluje
důležité a potřebné řešení
výrobních problémů. Tak jako je soustředěna
politika cenová v jediném úřadě,
aby byla jednotná, tak je nutno, aby byla soustředěna
otázka distribuční při jednom ústředním
úřadě. A je zapotřebí, aby
ministerstvo vnitřního obchodu připravilo
zákon o řízení vnitřního
trhu, kde by kompetence byly přesně vymezeny, nesrovnalosti
a rozdíly odstraněny a hlavně celý
distribuční problém řešen na
potřebném a jednotném základě.
Důležitým dalším
problémem, který velmi citelně dotkne se
našeho živnostnictva, jest usměrňování
rozsahu provozování živností, které
má být prováděno v chystaném
hospodářském plánování.
Uznáváme, že je zde nutná jistá
úprava - o tom jistě není sporu - ale musí
být provedena s rozvahou a účelně,
nikoliv překotně a narychlo a třeba ne dost
promyšleně. Celá akce musí přinést
obchodu a řemeslu prospěch v jeho podnikání,
a nikoliv aby ohrozila jeho zájmy a byla ke škodě
jeho snažení a jeho existenční průbojnosti.
Nic nelze namítat proti rušení a uzavírání
živností, jichž je v tom či onom místě
přebytek, poněvadž opravdu nemají účelný
podklad k svému dalšímu trvání
a pro hospodářský celek jsou více
ke škodě než k užitku. To však neznamená,
aby zásadně byly rušeny živnosti malé
a střední jenom proto, aby mohly zůstat v
provozu závody většího druhu a větší
kapacity, ať již průmyslové výroby
nebo velkoobchodní. Bohužel, tato linie je sledována
a proto živnosti, obchod a řemeslo musí zde
stát na stráži svých zájmů
a nesmějí dopustit, aby v této záležitosti
zašly kruhy, které sledují své často
sobecké cíle, které jsou zahroceny proti
zájmům živnostenským, příliš
daleko ke škodě celého hospodářského
života v našem státě. Není možno
připustit takové plánování,
aby byly zrušeny třeba desítky živností
v některém obvodě jenom proto, aby byla zajištěna
prosperita většího průmyslového
závodu toho oboru. Takovýto postup nutno zamezit,
protože by nebyl ani sociálně spravedlivý
a ani hospodářsky prospěšný.
Budiž mi dovoleno, abych jako
mlynář názorně poukázal na
jeden obor podnikatelský, na naše mlynářství,
i když v dnešní rozpravě bylo přede
mnou tohoto odvětví vzpomenuto.
Je nesporné, že v přítomné
době máme mlýnů dostatek a jejich
kapacity nemůže být dobře využito.
Už v době předválečné
byly hledány cesty k nápravě a uspořádání
v tomto odvětví, stále však ještě
není situace vyřešena a hledají se směrnice,
které by přivodily úměrné a
snesitelné řešení. Ale nedá se
říci, že by se těmi cestami, po kterých
se dnes úprava hledá, došlo ke kýženému
cíli. Nedá se nic namítat proti tomu, když
bude zrušen mlýn, jehož vybavení neodpovídá
dnešním technickým poměrům v
kraji hustě mlýny obsazeném, anebo že
nebude znovu vybudován mlýn zničený
nebo značně poškozený. Ale rušit
dobře zařízené mlýny jenom
proto, že by musely uhnout jedné mlýnské
továrně, je naprosto nepřípustné.
U mlýna je totiž zapotřebí velkého
investičního kapitálu a mlýny povětšině
- hlavně malé a střední - potřebám
svého zákaznictva a hospodářského
celku vyhovují a jsou v tom směru dobře vybudovány.
Většina z nich je na vodních tocích
a využívá tak přírodní
energie. V posledních dnech byl vydán kompetentním
ministerstvem příkaz, aby svazové ústředí
mlýnů podalo do 31. března návrh na
rozdělení mlýnů do známých
kategorií A, B, C, totiž návrh, které
mlýny zůstanou dále v provozu a které
budou zrušeny nebo uzavřeny, ať již hned
nebo v blízké budoucnosti.
V prvé řadě
je zde otázka, jak by vůbec bylo dobře možno,
aby v tak krátké době účelně
a správně mohly býti tyto náměty
zpracovány, aby opravdu zde bylo dosaženo žádoucího
výsledku a spravedlivě celé rozdělení
provedeno tak, jak toho skutečně hospodářská
situace vyžaduje. Mám za to, že zpracování
takového návrhu potřebuje dobrého
uvážení a znalostí všech předpokladů
a skutečností, tudíž dalšího
šetření se všech hledisek hospodářských,
výrobních i místních poměrů,
nikoliv příliš kvapného rozhodování
bez ohledu na důležitost věci samé.
Nebylo by dobře, abychom předbíhali
výsledkům, ale již dnes je takřka předem
jisto, že v návrhu budou zrušeny právě
mlýny malé a mlýny střední
velikosti. A nedá se říci, že by tento
systém byl správný, prozíravý
a účelný. Tyto menší objekty
musí uhnouti proto, aby jejich zrušením mohl
zůstati v provozu v tom kraji větší
mlýn průmyslový. Musíme se rozhodně
stavět proti takovému systému a takovému
plánování a se vším důrazem
žádáme, aby nebylo takto postupováno
a místo celé řady mlýnů menších
aby byl raději uzavřen jeden mlýn průmyslový.
I po stránce sociální je náš
požadavek spravedlivý, protože by po zrušení
malých mlýnů zůstala řada mlynářů,
samostatných řemeslníků bez zaměstnání,
kteří by si museli hledat existenci jinde, čili
museli by se přeškolovat, kdežto zrušením
průmyslového mlýna by se dělnictvo
snadno uplatnilo když už ne ve svém oboru, tak
v oboru blízce příbuzném. Také
po stránce daňových příjmů
by stát ztratil značné množství
poplatníků. Je však třeba přihlížet
i k jiným účelům a jiným důvodům
věcným a hospodářským, které
nijak nepodporují navrhovaný systém rušení
malých a středních mlýnů. Pro
naše zemědělce to nebude hospodářsky
únosné, když při dnešním
nedostatku času a pracovních sil, to jest při
svém nadprůměrném pracovním
vypětí budou muset jezdit do vzdáleného
střediskového mlýna, který bude ponechán
v provozu, a musí tak počítat s povozem na
celý den. Ten se takto prozahálí, poněvadž
cesta tam a čekání, než na něho
přijde řada, vyžádá si uvedené
doby. V menších mlýnech, které rolníci
měli ve své vesnici nebo ve svém nejbližším
okolí, každý si do mlýna zajel příležitostně
a byl odbaven ihned, takže tím ve své práci
nic nezameškal.
Také výkup těchto
malých mlýnů narazil by na značné
obtíže rázu finančního a jiného.
Jak už jsem poznamenal, jsou to objekty vesměs na
vodních tocích, jichž se dá těžko
použíti k nějaké jiné výrobě
pro jejich odlehlost a vzdálenost od silničních
a železničních středisk, a mimo to vzniká
zde další národohospodářská
ztráta, že nebude využito laciné vodní
síly. Bylo by zde podle střízlivého
odhadu zapotřebí veliké peněžní
částky, aby tyto zrušené mlýny
byly od nynějších majitelů odkoupeny.
Kde ty peníze zbytečně hledat, když
můžeme volných kapitálů použíti
na věci daleko důležitější
a naléhavější? Naproti tomu zrušení
továrního mlýna by nenarazilo na žádné
technické a finanční potíže,
poněvadž tyto mlýny jsou vesměs vystavěny
na dobrých komunikačních místech a
zcela dobře bez zvláštních nesnází
i s jejich mechanickou silou dalo by se jich použíti
v průmyslové výrobě jiného
oboru.
Nesmí se také zapomenout
na okolnosti, kdyby snad přišlo v budoucnu zase k
nějakému válečnému konfliktu.
Vždyť právě těmto malým
mlýnům musí býti přiznány
největší zásluhy o to, že za války
náš národ netrpěl tolik hladem, a už
tento důvod sám o sobě jest jistě
důležitý, aby existenci mlýnů
malých hájil a také obhájil. S hlediska
vojenského bude rozhodně daleko výhodnější,
když tak důležité zásobovací
jednotky, jako jsou právě mlýny, zůstanou
rozptýleně na různých místech,
než kdyby to byl jeden veliký objekt, soustředěný
pro celý kraj na místě jednom, jehož
eventuálním zničením by bylo podvázáno
celé zásobování toho obvodu.
A jak to vypadá v mlynářství,
je tomu i v jiných podnikatelských oborech řemeslných
a také v podnikání maloobchodním.
Jistě všichni konsumenti budou souhlasiti se mnou,
když zde za ně prohlásím, že je
pro ně daleko výhodnější nakupovati
v menších blízkých obchodech, kde nemusí
dlouho čekati a jsou obslouženi co nejrychleji, než
kdyby museli choditi do větších soustředěných
obchodních závodů, pro ně přirozeně
vzdálenějších, což v každém
směru by bylo spojeno se ztrátou času na
úkor jejich volných chvil. Z uvedených důvodů
zcela jasně vyplývá, že není
možno připustiti řešení těchto
důležitých otázek jednostranně
s hlediska, že musíme vše zásadně
centralisovat, ale v zájmu našeho hospodářského,
finančního a sociálního vývoje
je nutno přihlížeti k daným skutečnostem
a usměrniti naše podnikání tak, aby
vyhovovalo celku všestranně, ne aby bylo řízeno
jenom jedním směrem, nýbrž aby se přihlíželo
k potřebám všeobecným.
Považuji též za
vhodné, abych u příležitosti projednávání
rozpočtu hospodářských oborů
veřejné správy dotkl se důležité,
ale u nás hodně opomíjené otázky
cestovního ruchu. Není pochyby, že cestovní
ruch je a v budoucnu by ještě více mohl být
velmi cenným zdrojem národního důchodu.
Mohl by přinésti značný prospěch
nejen státním financím, ale také nejodlehlejším
a hospodářsky chudým územím
naší republiky a měl by tudíž značný
význam s hlediska jak kulturního, tak i politického,
poněvadž by měl značný vliv též
na naše styky mezinárodní. Úspěšný
cizinecký ruch by mohl za dnešních poměrů
býti nad jiné cenným a rychle působícím
prostředkem hospodářské konsolidace
státu. Před druhou světovou válkou
přinášel nám cestovní ruch z
ciziny přes 3/4 miliardy v cizích
devisách ročně, z nichž ovšem značná
část byla zase utracena našimi příslušníky
v cizineckém ruchu v zahraničí. Vnitrozemský
cestovní ruch uváděl v pohyb okrouhle 3 miliardy
Kč ročně, zanášeje to, co bylo
vyděláno ve velkých městech, na Slovensko
a do území pohraničních, pro kteréžto
kraje je náš vnitřní cestovní
ruch hodnotou nejvyššího významu. Za podstatně
změněných poměrů hospodářských
a politických dovoluji si projeviti názor, že
bychom z tohoto zdroje mohli vytěžit řadu miliard
Kčs, kdybychom cestovní ruch dobře plánovali
a uvědomili si, že on je příležitostí,
při níž se domácí výroba
a národní práce zhodnotí mnohem lépe
nežli v obchodě v užším slova smyslu.
Dovoluji si proto upozorniti na některé
okolnosti, které by měly býti brány
při další výstavbě a plánování
našeho hospodářství co nejvíce
v úvahu, pokud se cizineckého ruchu přímo
dotýkají. Naše hostinská a ubytovací
zařízení měla by býti co nejrychleji
nejen obnovena, nýbrž cílevědomě
zlepšena, aby svou jakostí uspokojila nejen zájemce
naše, ale zvláště turisty ze zahraničí.
Ve střediscích velkého cestovního
ruchu, na příklad v našich světových
lázních, Krkonoších, Jeseníkách,
Tatrách atd., měla by tomuto úsilí
býti věnována největší
pozornost, a naopak nemělo by býti připuštěno,
aby tato zařízení byla pod různými
záminkami odcizována svému starému
tradičnímu poslání v cestovním
ruchu. Národní zdraví, národní
osvěžení, účely ubytovací,
výcvikové a podobné měly by býti
účelně zladěny s normální
hospodářskou funkcí těchto zařízení,
která je kdysi vytvořila, která jedině
bude schopna také zabezpečiti jich řádné
udržování a jejich provoz.
Bylo by sotva prozíravé
- a to je nutno si uvědomiti zvláště
při projednávání rozpočtu -
kdyby se někdo chtěl domnívati, že na
to vše bude možno trvale přispívati z
prostředků veřejných nebo podnikových.
V poslední době stalo se zvykem, že různé
úřady, závodní rady, školské
a výcvikové instituce zajišťovaly si pro
své účely hotely, boudy, lázeňské
domy a odůvodňují tento zákrok poukazem
na to, že potřebují těchto objektů
pro vlastní účely léčebné
nebo rekreační, a poukazují nato, že
i ony učiní je přístupnými
volnému cestovnímu ruchu, ba dokonce i cestovnímu
ruchu mezinárodnímu. Nelze považovati za nejúčelnější,
kdyby různé tyto korporace měly u nás
býti provozovateli živností ubytovacích
nebo hostinských, a nemohlo by to trvale posloužiti
hospodářskému udržování
a provozu takovýchto zařízení. Zařízení
tato musí býti soběstačná,
musí na sebe vydělati a podle všech pravidel
hospodářského dění musí
býti v titulu daní a dávek jedním
z těch četných nositelů finanční
rovnováhy státu a též samosprávných
svazků.