Předseda Josef David.
Místopředsedové: Petr, Gottier,
Tymeš, Hodinová-Spurná, Cvinček.
Zapisovatelé: Tichý, Ušiak.
Členové vlády: předseda vlády
Fierlinger; náměstkové předsedy
vlády dr Stránský, Široký,
Ursíny; ministři dr Drtina, Ďuriš,
Hála, Laušman, Nosek, dr Pietor,
dr Procházka, arm. gen. Svoboda, dr Šrobár;
státní tajemníci dr Clementis, gen.
dr Ferjenčík, Lichner.
Předseda nejvyššího účetního
kontrolního úřadu dr Friedmann.
218 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře PNS: tajemník PNS dr Madar;
jeho zástupci dr Záděra, dr Ramajzl.
Zpráva výboru rozpočtového o vládním
návrhu (tisk 230) finančního zákona
republiky Československé, kterým se stanoví
státní rozpočet na rok 1946 (tisk 301), a
rozprava o prohlášení ministra financí,
učiněném ve 36. schůzi Prozatímního
Národního shromáždění
dne 5. března 1946.
Předseda (zvoní): Zahajuji 44. schůzi
Prozatímního Národního shromáždění.
Dovolenou podle § 2, odst. 4 jedn. řádu
dal jsem na dnešní schůzi posl. Židovskému,
Jozefu Horváthovi, Chudému, Šenšelovi,
dr Bendovi, Vaškovi.
Přistoupíme k projednávaní pořadu
schůze, jímž je:
Zpráva výboru rozpočtového o vládním
návrhu (tisk 230) finančního zákona
republiky Československé, kterým se stanoví
statní rozpočet na rok 1946 (tisk 301), a
rozprava o prohlášení ministra financí,
učiněném ve 36. schůzi Prozatímního
Národního shromáždění
dne 5. března 1946.
Budeme pokračovati v hospodářské,
dopravní a finanční části
podrobné rozpravy, započaté ve včerejší
43. schůzi Prozatímního Národního
shromáždění.
Přihlášeni jsou ještě tito řečníci:
pp. posl. inž. Kafka, Zmrhal, Víšek,
Hrušovská, Stan. Novák, dr Zibrín,
Šabršula, Smejkal, Souček,
Cankář, Mjartan, Štěpán,
dr Púll, Pavlán, inž. Styk,
dr Kellner, Žáčková-Batková,
dr Husák, Görner, Ulrich, Brukner,
dr Rohaľ-Iľkiv, Ant. Gottvald, Kaďůrek,
dr Veverka, Peňáz, Míčka,
Kaplan a Štětka.
Prosím prvého řečníka, p. posl.
inž. Kafku, aby se ujal slova.
Posl. inž. Kafka: Paní a pánové!
Budujeme svůj nový, zdravý a silný
stát na zásadách skutečné lidové
demokracie a socialismu, stát pracujícího
lidu měst a venkova. Máme pevnou vládu, opírající
se o široké vrstvy pracujícího lidu,
máme jeden program a musíme si zachovati jednotu
národa za každých okolností. To nám
káže náš zdravý rozum a smysl pro
odpovědnost, kterou bohdá si i v budoucnu zachováme.
Nenarodili jsme se v zámcích a palácích,
jsme všichni původem z malých poměrů
a proto, věrni tradici našeho národa, rozhodli
jsme se pro demokracii. Proto máme čtyři
politické strany, které jsou nám zárukou,
že tento program budeme demokratickými methodami společně,
vzájemnou spoluprací všech složek národa
uskutečňovat.
Rozhodující moc ve státě se dostala
do rukou pracujícího lidu, a je teď na nás,
zástupcích tohoto lidu, abychom této moci
uměli správně použít a abychom
vybudovali opravdu nový, lepší společenský
řád ve smyslu ideologie naší vítězné
revoluce, na zásadách opravdové demokracie
a sociální spravedlnosti. A proto je nutno, abychom
se pečlivě rozhlíželi kolem sebe a dávali
bedlivý pozor zejména na generální
linii výstavby našeho svobodného státu,
abychom neopustili správnou cestu a nedostali se na scestí
a do slepé uličky. Zradili bychom sami sebe, všechny
naše ideály a všechny naše veliké
oběti v této válce a revoluci, kdybychom
to dovolili, a to nikdy nepřipustíme. Musíme
býti věrnými strážci těchto
vznešených myšlenek a ideálů, za
které jsme bojovali, a statečnými obránci
práva, spravedlnosti a svobody našeho poctivě
pracujícího lidu.
Dnes jsme častými svědky toho - a je třeba
si to otevřeně říci - že mnozí
lidé, jež doba vynesla na vedoucí místa,
jak v obci, okrese, tak v zemi a ve státě, správně
nechápou a nekonají své povinnosti a úkoly
jim svěřené. (Potlesk.) Jsou to lidé
v mnohých případech ne zcela s dobrou minulostí
ani přítomností, politicky nezralí,
charakterově a mravně nízko stojící,
neschopní toho, aby řídili výstavbu
našeho nového státu a společenského
řádu a sloužili tak poctivě pracujícímu
lidu. Musíme se proto postarati všemi prostředky
o to, aby všichni tito nezpůsobilí lidé
a všichni povaleči a příživníci
poctivě pracujícího lidu, kteří
jsou nebezpečím pro zdárnou výstavbu
naší nové svobodné, demokratické
a sociálně spravedlivé lidové republiky,
byli z odpovědných míst a funkcí,
na které nestačí, co nejrozhodněji
a nejrychleji odstraněni. (Potlesk.)
Jsme očitými svědky toho, že v mnohých
obcích, okresech i vysokých úřadech
je dosud odpírána možnost poctivé spolupráce
zástupcům pracujícího lidu když
to jsou zástupci jiné politické strany než
té, která se tam revolucí dostala k moci.
(Potlesk.) Jakápak je to lidová demokracie,
kde je ta všeobecně uznávaná nutnost
spolupráce všech složek národní
fronty a parita? Máme-li správně vybudovat
naši lidovou správu, musíme přece všechny
složky poctivě pracujícího lidu získávat
pro spolupráci, a ne je odpuzovat a k spolupráci
nepřipustit. Kampak bychom se tak dostali? Musíme
proto rozhodně zakřiknouti takové lidové
demokraty.
Nejužší spolupráce všech stran národní
fronty je naprosto nutná, tyto strany jsou dnes základními
pilíři celé naší politické
stavby a všechny též stejným dílem
odpovídající za vše to, co se dnes děje.
Odpovídají zejména též za hospodaření
veřejnými penězi a mají proto ten
největší zájem na tom, aby se s těmito
penězi opravdu spravedlivě a dobře hospodařilo.
Velmi důležitou složkou pracujícího
lidu jsou dnes drobní a střední zemědělci
a jejich ženy. Jsou to opravdoví, skuteční
a typičtí representanti naší lidové
demokracie, oni nezklamali ani v nejtěžších
dobách, poctivě pracovali i za podmínek nesmírně
obtížných, jsou to opravdoví hrdinové
práce dnešní doby. Postarali se o zabezpečení
výživy celého národa v době tak
vážné a zabezpečili tak další
jeho existenci. To si musí celý národ dobře
uvědomit, nepřehlížet je a nepohlížet
už na ně jako na nějakou složku méněcennou
nebo nespolehlivou.
O zemědělcích a jejich právech a povinnostech
rozhodují dnes v mnohých případech
lidé, kteří správně nechápou
jejich význam a úkol v národě a ve
státě, nemají k zemědělství
správný poměr a se zemědělci
nic společného, ba často jen nenávist
k nim. Neznají strukturu a psychologii dnešní
naší vesnice, neznají práci drobných
a středních zemědělců a nevědí
ani dobře, co je to pole a chlév. Neznají
dnešní problémy a potřeby vesnice a
našeho zemědělství v rámci celého
národního hospodářství. Naše
vesnice stojí - zejména se zřetelem na veliké
úkoly, které jí připadly při
plnění historického úkolu osídlení
zemědělské půdy v pohraničí
a se zřetelem na její sociologické problémy
a potřeby, před velikými úkoly.
Před problémem rekonstrukce jak po stránce
technické, tak po stránce kulturní i po stránce
sociologické, týkající se zejména
přestavby vesnice; je to problém horní hranice
pozemkové držby, odstranění trpasličích
hospodářství a velkostatků a vytvoření
hlavní skupiny středních hospodářství.
Bez vyřešení těchto otázek nemůžeme
si dobře představiti další nutný,
spokojený a šťastný život na naší
vesnici.
Čs. sociální demokracie byla si ihned po
revoluci jasně vědoma důležitosti řešení
těchto problémů a věnovala jim proto
největší péči a pozornost. Má
pro řešení zemědělských
otázek jasný plán a program, který
je dobře znám a který byl jednomyslně
schválen na nedávno konaném manifestačním
sjezdu zemědělců čs. sociální
demokracie. Žádá, aby se o těchto problémech
přestalo již jen mluvit a začalo se s rychlým
jejich realisováním.
Naše vesnice projevuje na př. velký zájem
o zlepšení poměrů bydlení výstavbou
vodovodů, kanalisací, bezprašných a
neblátivých vozovek v průtazích obcemi.
Bohužel i přípravné práce narážejí
následkem nedostatku finančních prostředků
na velké obtíže, neboť obce jsou tak finančně
vyčerpány, že nemají peněz ani
na tyto práce.
Aby se venkovu skutečně účinně
pomohlo v této věci, bylo by třeba, aby v
rámci dnes platných zákonů byly i
na přípravné a projektní práce
poskytovány subvence v nejvyšších povolených
výměrách jak z prostředků státních,
tak zemských. Částka preliminovaná
v rozpočtu na letošní rok na vodohospodářské
práce zajisté postačí i na úhradu
takto vzniklých nákladů.
K rozpočtu samému podotýkám, že
předpokladem jednotné struktury a stejného
obsahu - náplně - rozpočtů pro země
České a pro Slovensko je jednotná organisace
agendy ministerstev v Praze a pověřenstev v Bratislavě,
především však jednotná náplň
legislativní v obou částech republiky. Dlužno
přitom uvážiti, že po celou dobu od r.
1939 do r. 1945 - a možno říci v některých
případech i v dnešní době byly
některé věci legislativně upravovány
v zemích českých a na Slovensku zcela samostatně,
a samozřejmě formálně i obsahově
úplně odlišně. To platí téměř
o všech resortech. Bude proto třeba rozřešit
především otázku stejné náplně
zákonů jak po stránce formální,
tak i materiální; tato otázka souvisí
přímo i s otázkou poměru ústředních
ministerstev k pověřenectvům a tak přicházíme
na kořen celé věci, t. j. k úpravě
celého poměru slovensko-českého.
Prosím proto, aby vláda sledovala tuto otázku
co nejbedlivěji, aby dala již dnes zjistiti formální
i materiální rozdíly zákonů
platných v Čechách a na Slovensku, a především
aby dbala na to, aby tyto rozdíly se již dále
netvořily, a v případech, kde některá
opatření se doplňují, již dnes
byly rozdíly odstraňovány.
Jen tak dojdeme k naprostému vyrovnání mezi
Slováky a Čechy, jen tak dojdeme i k jednotnému
rozpočtovému schématu, k stejné rozpočtové
náplni a k rozumnému a jasnému porovnání
hospodářských čísel, obsažených
v rozpočtu. (Potlesk.)
Předseda: Uděluji slovo panu posl. Zmrhalovi.
Posl. Zmrhal: Slavná sněmovno, paní
a pánové!
O povaze rozpočtu na rok 1946 bylo již sdostatek řečeno,
co by měl obsahovat, co neobsahuje, jak bychom si jeho
sestavení představovali, aby nepřipomínal
doby minulé, ale aby se v něm zrcadlil náš
hospodářský život. Chci se proto zabývat
některými otázkami zásobovacími
a příslušnými ministerstvy.
Není pochyby o tom, že zásobování
potravinami bylo očekáváno s určitými
obavami, ale porovnáme-li situaci po první světové
válce s nynější, kdy podmínky
zásobování byly daleko příznivější,
než jsou nyní, neboť zásoby nebyly tak
vypleněny - musíme konstatovat, že zásobování
potravinami vyvrátilo všechny obavy a až dosud
nebylo zásobování nejdůležitějšími
druhy potravin ani na týden přerušeno. Shodujeme
se zajisté všichni v tom, že hlavní zásluhu
mají naši zemědělci, kteří
od revoluce až do nynějška přes zločinné
pokusy reakce plnili svou vlasteneckou povinnost k národu
příkladně.
Z poplašných zpráv z celého světa
je známo, že musíme počítati
především na vlastní zemědělskou
produkci, a proto je zapotřebí, aby celý
národ pomáhal rolníkům při
vykonávání jejich těžké
a odpovědné práce tak, aby nezůstal
neobdělán ani jeden sáh půdy. Zásluhu
na dobře fungujícím zásobování
mají nesporně naše družstva zemědělská
i spotřební, davší svoji organisaci
plně do služeb osvobozeného státu od
prvního okamžiku našeho osvobození. Také
solidní maloobchod i přes některé
nepěkné zjevy jednotlivců v celku se zapojil
a přispěl, aby zásobování nevázlo.
V neposlední řadě musíme přiznati
ministerstvu výživy, že zasahovalo iniciativně
a plánovitě, aby zásobovací služba
nevázla, ale aby se zlepšovala a zdokonalovala. I
přes některé výtky tak zv. trhovým
svazům většina z nich, zejména zásluhou
pověřenců ÚRO, se starala o správné
splnění zásobovacích úkolů.
Tím neříkám, že bych souhlasil
s jejich organisací, která potřebuje již
dnes určité změny, a je také na čase,
aby se co nejdříve započalo s jejich reorganisací.
V nejdůležitějších předmětech
denní potřeby, u chleba a tuků, bude nutno
zachovati ještě přídělový
systém i pro dobu pozdější na základě
plánovitého hospodářství. Proto
i pro dobu budoucí bude nutno upraviti určitou kontrolní
a statistickou službu. Nemůžeme však souhlasit
s tím, aby trhové svazy byly přeměňovány
na nějaké výsadní obchodní
společnosti po vzoru nynější společnosti
obilní, jak o to usilují někteří
vysocí byrokraté z ministerstva výživy.
Nemůžeme souhlasiti s takovými vyhláškami,
jaké vydala Obilní společnost, podle které
by ona jediná byla oprávněna dovážeti
obilí, ale také čaj, kávu a podobné
osadnické zboží.
Pozastavuji se nad tím, že dosud nebyly jmenovány
správní orgány pro znárodněný
potravinářský průmysl, nebo že
pro lihovarský průmysl nebylo jmenováno dosud
ani ředitelství pro zákulisní intriky
osobního rázu, ač od vydání
dekretu uplynuly již plné čtyři měsíce.
Plynulé, nerušené zásobování
potravinami nejlépe podporovalo všechnu snahu o zvýšení
a zlepšení pracovních výkonů,
tak nutných při hospodářské
výstavbě, a přispívalo ke klidu.
Daleko více stížností se objevilo na
distribuci textilií, prádla, konfekce, vlněných
látek, obuvi atd., která spadá do kompetence
ministerstva vnitřního obchodu. Obě ministerstva
byla nově zřízena, převzala z největší
části úřednický aparát,
ale musila svoji organisaci znovu zařizovati a uspořádati.
Proč byly stížnosti na nedostatečnou
distribuci textilního a jiného zboží?
Zkoumáme-li tuto otázku, přijdeme k závěru,
že příčinou byla: 1) připravovaná
změna měny, 2) očekávané zvýšení
cen. - Lidé chodili od obchodu k obchodu chtějíce
uplatniti odběrné body, ale povětšině
se jim dostávalo odpovědi, že zboží
není na skladě. Byli obchodníci, kteří
prodávali bez ohledu na očekávaný
lehký výdělek, ale ve většině
případů, a zejména to byly velkoobchody,
počítalo se s očekávanou úpravou
měny a obchodníci zboží schovali, aby
se obohatili, bez zřetele na potřeby lidu a zájem
státu. Znám případ, že ještě
v únoru 1946 bylo u jednoho velkoobchodníka zjištěno
na 18.000 m vlněných látek, které
u něho ležely již před revolucí.
Kolik tisíc metrů látek, prádla a
jiného bylo poschováno jen ze zištných
důvodů! Jen tam, kde národní výbory
byly dosti energické, se dostalo toto zboží
potřebným spotřebitelům.