Je zřejmo, že třetí příčinou
byl nedostatek kontroly se strany ministerstva vnitřního
obchodu. Víme dobře, jak kontrola ministerstva výživy
zjišťuje nedodržování různých
předpisů, což donucuje liknavce a šmelináře
jednak k plnění povinností a za druhé
brání zneužívání trhu
k nekalým obchodům. Proč ministerstvo vnitřního
obchodu v době, kdy musíme dobře hospodařiti
s každou korunou, nezjistilo zásoby ku dni zvýšení
cen různých předmětů? Na můj
dotaz v rozpočtovém výboru jsem nedostal
uspokojivou odpověď.
Toto zvýšení cen správně patřilo
do státní pokladny. Jsem přesvědčen,
že tak státní pokladně uteklo několik
set milionů korun. I kdybychom solidním obchodníkům
a podnikatelům přiznali určité procento
s ohledem na těžkou situaci jako slevu, nemůže
si žádný obchodník nebo podnikatel činit
nárok na rozdíly při zvýšení
cen, pokud je obhospodařování a pokud není
volný trh. V době, kdy se zvyšují daň
obratová, daně nepřímé, důchodová,
kdy stojíme před dávkou z přírůstku
hodnot - z válečných zisků - před
dávkou z majetku, kdy si stěžují široké
vrstvy pracujícího lidu na důchodovou daň,
právem by mohly poukazovat, že se zde několika
tisícům nebo stům lidí na úkor
dělníků a státu poskytují dary.
Jsem pro to, aby na příklad u zjištěných
rozdílů cen potravin, poněvadž ministerstvo
výživy tyto rozdíly předepsalo k zaplacení,
nebyly vyplývající částky vyinkasovávány
u maloobchodníků najednou. Nechť je jim poskytnuta
lhůta vzhledem na vázanost vkladů.
Ale musíme ministerstvu vnitřního obchodu
také vytýkat, že v tomto směru nesplnilo
svou povinnost, buď v důsledku nedostatku kontroly
nebo snad i z úmyslnosti některých vysokých
byrokratů.
Čtvrtou příčinou těchto stížností
je skutečnost, že ministerstvo pro vnitřní
obchod se nestaralo o reorganisaci celého distribučního
systému. Teprve pod tlakem veřejného mínění,
když se v časopisech, v parlamentě a na schůzích
poukazovalo, že jsme převzali distribuční
systém od nacistů, který nevyhovuje našemu
národohospodářskému vývoji
a potřebám a odporuje naší národní
povaze, když se poukazovalo na překrvenost distribučního
systému, že počet velkoobchodů za války
přes klesající oběh zboží
nesporně vzrostl, uveřejnilo ministerstvo pro vnitřní
obchod prohlášení a i sám pan ministr
prohlásil, že se připravují návrhy
v tomto směru. Nynější distribuční
organisaci jsme podědili po německých okupantech
s jejím rozškatulkováním na různé
skupiny po vzoru nacistické hierarchie, a na tom se dosud
za deset měsíců osvobozené republiky
nic nezměnilo, naopak ministerstvo vnitřního
obchodu různými vyhláškami nacistické
principy v distribuci konservuje.
Domníváme se, že ministerstvo vnitřního
obchodu mělo již dosti času vypracovat osnovy
zákonů, aby byla odstraněna různá
nařízení z doby nesvobody, která odporují
republikánskému duchu a právnímu stavu
věcí, platnému před 28. zářím
1938.
Po stránce legislativní vykazuje ministerstvo vnitřního
obchodu jednu z nejchudších činností
našich ministerstev. Zatím co jiná ministerstva
plánují, organisují výrobu, postrádáme
u tohoto ministerstva jakoukoliv iniciativu. Jak dlouho ještě
chcete ponechat v platnosti různá nařízení
z nacistického režimu, která v některých
oborech nejen ztěžují, ale přímo
rdousí distribuci a znemožňují odstranění
křivd, spáchaných na mnohých českých
lidech, kteří byli za svou vlasteneckou činnost
nacisty pronásledováni? Je pravda, že ministerstvo
vnitřního obchodu je jedním z těch,
u nichž rozpočtová částka je
nejnižší. Nemůže si však stěžovat
na malý počet zaměstnanců v ústřední
správě. Podle rozpočtu zaměstnává
689 zaměstnanců, ministerstvo průmyslu 619,
ministerstvo pro zahraniční obchod 303, ministerstvo
zemědělství 600, ministerstvo výživy
226. Zabýval jsem se tímto zjevem již v rozpočtovém
výboru. Proč rozvíjí ministerstvo
vnitřního obchodu tak málo legislativní
činnosti? Proč od prvního okamžiku osvobození
nepřipravilo návrh na lepší a účelnější
distribuci? Vždyť při takových podstatných
změnách celého národohospodářství,
které byly provedeny znárodněním průmyslu,
peněžnictví, atd., je samozřejmé,
že musí dojít i k důrazným změnám
celého distribučního systému, aby
oběh zboží byl co nejrychlejší
a aby byly odstraněny bezpracné zisky. Družstevní
organisace samy dokázaly při zpeněžování
dobytka, jak je možno odstranit zbytečné články
v distribuci a jak prospěti zemědělcům
a spotřebitelům. Naše dělnická
družstva dokázala snížením cen
salámu o 10-15 %, že při propočítávání
nových cen nebyly správně zkoumány
výrobní a jiné kalkulace co do oprávněnosti,
a zda nejsou zatíženy různými neproduktivními
a neekonomickými výdaji.
Dnes, v době, kdy je nutno soustřediti všechny
české lidi dobré vůle, všechny
síly na výstavbu republiky, při situaci,
kdy zemědělci plní dobrovolně a svědomitě
svoji povinnost, kdy horníci zvýšili těžbu
na předválečnou úroveň, kdy
z našich závodů vyjíždějí
nové lokomotivy, nové traktory, neviděli
jsme takovou snahu u vysoké byrokracie ministerstva vnitřního
obchodu. Naopak, zpráva bezpečnostních orgánů
o špionážní a zrádné aféře
na Slovensku odhalila, čím se někteří
vlivní byrokraté ministerstva vnitřního
obchodu zabývali. Do špionážní
a zrádcovské aféry Kovalovičovy je
zapleten dr Vaško, do nedávna presidiální
šéf ministerstva vnitřního obchodu a
zástupce pana ministra. Dr Vaško byl první,
jenž již 29. července v Lidové demokracii
napsal štvavý nepravdivý článek
proti družstvům a postavil se tak do čela všech
štváčů po vzoru zrádce Chalupy,
aby tím kryl svoji nekalou reakční činnost
proti republice.
Živnostníci a obchodníci mají zde nejpádnější
příklad, jak musí s rozvahou posuzovati vystupování
různých spasitelů, kteří slibují
pomoc živnostníkům a obchodníkům
na účet družstev.
Na veřejné schůzi dne 8. ledna t. r. v Lucerně
jsem výslovně upozornil živnostníky
a obchodníky, že za štvaním proti družstvům
stojí nejhorší reakce, a ejhle, jak brzo se
moje varování ukázalo jako pravdivé.
Nechť si živnostníci a obchodníci tento
případ dobře zapamatují a nesedají
na lep štváčům, kteří
v době, kdy je zapotřebí loyální
spolupráce všech, mají-li býti odčiněny
všechny škody, vzniklé republice, sahají
k nejhorším demagogickým a úzce stavovsky
sobeckým zájmům po vzoru zrádce Chalupy.
Jestliže presidiální šéf ministerstva
vnitřního obchodu štval proti družstvům,
dovedeme si představit, jaký duch vládne
mezi vysokou byrokracií tohoto ministerstva. Do aféry
Kovalovičovy je zapleten i další "odborník"
tohoto ministerstva Szabo. V ministerstvu sedí další
výtečník Rusňák, sabotující
příkaz pana ministra. Tento podařený
šéf byl presidiálním šéfem
známého zrádce Tidora Gašpara v Bratislavě.
O jiném takovém výtečníku panu
Hýžovi prohlásil pan ministr sám, že
nesedí v Londýně, že sedí u bezpečnostní
stráže. A prosím, tohoto Hýžu navrhovalo
presidium ministerstva před 3 nebo 4 týdny do očistné
komise. Nezdá se vám, že je toho trochu mnoho
na jedno ministerstvo v tak krátké době?
Jestliže 3 vysocí byrokraté byli vzati do zajištění
Sborem národní bezpečnosti a čtvrtý
patří před národní soud, jak
vypadala asi celá očistná akce v tomto ministerstvu?
Že takovéto byrokracii vyhovuje nacistický
režim, nepochybujeme, a proto se ho drží zuby
nehty. Jak mohou lidé, kteří se spojují
se zrádci a špiony, sedí na vysokých
místech, prováděti košický vládní
program, když svého postavení zneužívají
k tomu, aby duch lidové demokracie v tomto ministerstvu
nemohl proniknouti? Domnívám se, že by bylo
zapotřebí, aby očistnou akci v tomto ministerstvu
vzal do ruky jiný orgán, neboť jsme přesvědčeni,
že tam sedí ještě jiní reakční
byrokraté, jichž názory a činnost odporuje
duchu lidové demokracie.
Nedivte se, když na místo toho, aby ministerstvo vnitřního
obchodu organisovalo loyální spolupráci všech
složek distribučního aparátu, se projevují
rozpory mezi maloobchodem a velkoobchodem, nemluvě o tom,
že u byrokracie ministerstva vnitřního obchodu
panuje nepřátelská zaujatost proti družstvům.
Z 689 úředníků a zaměstnanců
ústřední správy jsou pouze 2 úředníci,
kteří se zabývají záležitostmi
družstevními. V rozpočtu se preliminuje 11,507.500
Kčs na zvelebování obchodu a živností,
ale pro živnostensko-obchodní družstva jen 800.000
Kčs. Samozřejmě, že na dělnická
družstva není pamatováno ani haléřem.
Tyto dvě skutečnosti nejlépe ilustrují
poměr ministerstva vnitřního obchodu k družstevnímu
hnutí.
Na konec jsem nucen opakovati některé dotazy, které
jsem učinil na pana ministra již v rozpočtovém
výboru, protože jsem nedostal od pana ministra odpověď.
1. Je pan ministr ochoten dodržeti slib, daný dvakrát
zástupcům družstevního hnutí,
a vydati oběžník na národní výbory,
aby otázka družstev a prodejen, zřízených
v porevoluční době, nebyla prozatím
vyřizována podle nacistických nařízení,
ale ponechána v klidu až do projednání
osnovy o omezení živnostenského a jiného
podnikání? Nemám čas, abych zde rozváděl
důvody, které byly uvedeny p. ministrovi podrobněji,
ale některé případy jsou přímo
křiklavé, jak se postupuje proti družstvům.
2. Je pan ministr ochoten zrušiti jmenování
národního správce p. Bohuslava Bednáře
do Děčínské skladištní
společnosti, který je stíhán podle
dekretu o národní cti, který svěřil
klíče od skladiště v době, kdy
proti českým objektům byly prováděny
různé sabotážní akce Němci
Bednáři, který dříve nadržoval
Němcům a Čechy odmítal do práce
přijímati? Je ochoten, aby skladiště
bylo ponecháno Hospodářskému skladištnímu
družstvu pro uskladnění obilí, jak rozhodla
původně okresní správní komise
za souhlasu ÚRO a za souhlasu zemského národního
výboru, protože jiných skladištních
místností pro skladování obilí
tam není?
3. Na kterou družstevní školu je preliminována
v rozpočtu částka, když družstevní
školu v Praze vydržují si družstevní
organisace samy s příspěvkem ministerstva
školství a družstevní škola v Berouně
je vydržována ze státních prostředků?
4. Které organisace budou podporovány z rozpočtové
položky tit. 3, pol. 30 a) v částce 3 mil.
Kčs? Jde o podporování organisací
turistických a cizineckého ruchu. Nám nemůže
být lhostejno, kdo bude tyto peníze rozdělovati
a komu je bude rozdělovati, zejména nyní,
když se objevila špionážní a zrádcovská
aféra, do které je zapleten pan presidiální
šéf a řada jiných se ukázala
jako nespolehlivá pro republiku. Víme ze zkušenosti,
že těchto částek může se
dostati organisacím, které provádějí
republice nepřátelskou činnost, a proto žádáme
objasnění.
Žádal jsem to již v rozpočtovém
výboru, ale nedostal jsem odpověď.
5. Které hotelové podniky obdrží částku
650.000 Kčs, preliminovanou v tit. 3, pol. 30 c)? Jde o
částku, ze které mají býti
podporovány hotelové podniky. Neradi bychom viděli,
aby podpory dostávaly podniky, ve kterých by se
mohli povalovati různí Stříbrní
nebo němečtí fabrikanti, anebo kolaboranti,
jak bylo zjištěno v Gräfenbergu. Sanatoria a
lázně v lidové demokracii patří
v první řadě pro pracující
lid, dělníky, rolníky, řemeslníky
a inteligenci, a ne pro příživníky a
nepřátele národa, kteří mají
býti vystěhováni anebo patří
pod zámek.
Žel, že pan ministr neuznal za svoji povinnost na tyto
dotazy v rozpočtovém výboru odpověděti.
Z odpovědí pana ministra vnitřního
obchodu v rozpočtovém výboru bylo zřejmo,
že chtěl celou věc zásluhou byrokratů
svésti na vedlejší kolej, což se mu nepodařilo.
Můžeme zde jen říci, že v domě
oběšence není radno mluviti o provaze.
Dělníci, zemědělci, živnostníci
a inteligence v ohromné své většině
čestně a svědomitě pracují
na hospodářské výstavbě republiky.
Tomuto úkolu musí býti podřízeny
všechny naše snahy, ale touto snahou musí býti
vedeny i všechny naše úřady a byrokracie.
Mluvíme-li o nutné převýchově
té byrokracie, která sloužila snad již
za Rakouska, za první republiky, za druhé republiky
a i nyní na svých místech, pak musíme
u ní viděti dobrou vůli. Tam, kde se zjišťují
škůdci, zrádcové a pomocníci
špionů, musí býti důkladně
provětráno. Úřad jako je ministerstvo
vnitřního obchodu splní svůj úkol
a povinnost v hospodářské výstavbě
republiky dobře jen tehdy, bude-li provedena očista
od lidí, kteří sabotují Košický
program Nár. fronty, a bude-li vedena v duchu skutečné
lidově demokracie. (Potlesk.)
Předseda: Uděluji slovo panu posl. Víškovi.
Posl. Víšek: Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Československá vláda předkládá
nám ku schválení první poválečný
rozpočet pro rok 1946. Je to rozpočet, který
na první pohled je zpracován pod vlivem poválečných
událostí, což je nakonec vyjádřeno
i značným rozpočtovým schodkem. Jsme
si toho vědomi, že nemohlo býti jinak. Bude
dlouho trvat, než se naše hospodářské
a finanční poměry natolik zlepší,
aby parlamentu mohl býti předložen rozpočet
vyrovnaný. Musíme k tomu všichni, ať dělníci,
ať rolníci, či živnostníci, zaměstnanci,
prostě všechny vrstvy národa svědomitě
a obětavě pracovat, čímž si pak
zajistíme i po této stránce spokojenější
život v naší republice.
Paní a pánové! Ministerstvo dopravy jest
resort, jímž prochází značné
částky jak v příjmech, tak i ve vydání.
Již tím, že má toho času více
než 180.000 zaměstnanců v Čechách
a na Moravě, mužů i žen, je náklad
na osobní výdaje veliký. To ovšem neznamená,
že platy železničních zaměstnanců
jsou snad neúměrně veliké. Naopak,
platy železničních zaměstnanců
neodpovídají zdaleka správnému ohodnocení
jejich těžkých a odpovědných
úkolů.
Železničáři jako celek se za války
skvěle osvědčili, neboť pracovali pro
okupanty opravdu jen co museli. Jak práci sabotovali a
jak značné množství obětí
na lidských životech modrá armáda položila
na oltář vlasti, bylo již směrodatnými
činiteli vícekrát zdůrazněno.
Za okupace uvěznili Němci 7.709 železničářů
a mimo to 765 jich bylo popraveno nebo umučeno. V květnové
revoluci zasáhla modrá armáda účinně
do revolučních bojů a přispěla
tak značnou měrou ku konečnému zdolání
nenáviděných okupantů. V těchto
bojích padlo 246 železničářů
a 175 jich bylo raněno.
Ještě neutuchly docela revoluční boje
a již železničáři ve své
velké většině nastupují na svá
místa, aby přiložili ruce k dílu a pomohli
budovati znovuosvobozenou republiku. Byli také jedni z
nejpřednějších českých
zaměstnanců, kteří neohroženě
a nadšeně šli přejímat otěže
státního aparátu do pohraničního
území, toho území, jež nám
od pradávných dob patřilo a jež bylo
podle starého německého odnárodňovacího
receptu soustavně poněmčováno.
Za jakých poměrů po květnové
revoluci bylo našim železničářům
pracovati, je také naší veřejnosti dostatečně
známo. Nebylo strojů, nebylo vozů, tratě
zčásti rozrušeny, mosty často pobořeny,
a byly i jiné těžkosti. Železničáři
však neklesli na mysli a krok za krokem se rvali se všemi
těmi těžkostmi a postupně je zdolávali.
Velikým problémem pro dráhy byl katastrofální
nedostatek uhlí, jehož dodávky nebyly dostatečné
a zásoby žádné. A již přikvapila
podzimní zesílená doprava, která kladla
i za normálních dob značné požadavky
na železnice a jejich zaměstnance. Přes to
i tato podzimní sezóna byla zdolána celkem
hladce. Pan ministr dopravy sám již nejednou zhodnotil
tyto skvělé výsledky pracovního úsilí
modré armády, a já se zmiňuji o nich
také proto, abych poukázal na to, že železniční
zaměstnanci nejsou po stránce platové natolik
odměněni, aby to odpovídalo jejich těžké
a odpovědné službě.
Přejeme všem šťastnějším
jejich daleko vyšší platy, než mají
železniční zaměstnanci, ale je v zájmu
spravedlnosti, aby i platy železničářů
byly upraveny podle spravedlivého měřítka,
odpovídajícího jejich výkonu služby.
Přejeme učni, který má 1.200 až
1.500 Kčs měsíčně příjmu,
ale na druhé straně nutno poukázat, že
na př. úředník-středoškolák,
který má již i odborné železniční
zkoušky a koná službu výpravčího,
tedy službu nemálo odpovědnou, má pouze
o 200 až 300 Kčs měsíčně
více. A tak je tomu i u jiných kategorií.
Dnes možno říci, že i nejvyšší
státní úředníci často
nemají zdaleka tak vysoký příjem,
jak by to odpovídalo odpovědnosti jejich míst,
porovnáme-li jejich platy s platy jiných občanů
našeho státu. Spravedlnost pro všechny, tedy
i pro železniční zaměstnance všech
kategorií od nejnižších až do nejvyšších!
V novém platovém zákoně, o který
usilujeme, bude nutno na tyto věci pamatovati.
Jest ovšem nutným předpokladem, aby železnice
měly pouze tolik zaměstnanců, kolik jich
nutně potřebují. Je také potřebí,
aby železniční správa vybídla
své zaměstnance, aby podávali návrhy
na př. na účelnou dělbu práce,
na slučování příbuzných
prací, odstraňování prací zbytečných
a pod. Za dobré podněty nechť jsou zaměstnanci
vhodným způsobem odměněni.
Jako železniční zaměstnanec bych se
chtěl zmíniti také o vzájemném
poměru některých železničních
služeb k druhým, příbuzným službám
železničním. V exekutivní službě
máme službu udržovací, topírenskou,
materiálních správ, dílenskou, službu
dopravní a komerční. Vzájemný
poměr jednotlivých služeb je vcelku dobrý.
Zmíním se jen o poměru mezi službou
dopravní a komerční, kteréžto
služby se někdy označují jako služba
staniční. Tyto dvě služby mají
k sobě poměrně velmi blízko, neboť
zvláště na menších stanicích
jsou do sebe přímo vklíněny. Obě
jsou velmi důležité. Je přirozené,
že někdy vznikají mezi nimi určité
diference, které železniční správa
v zájmu všech zaměstnanců obou těchto
služeb jistě vyřeší spravedlivě
a ku prospěchu železničního podniku
i zaměstnanců. Jako zaměstnanec, který
vykonával obě služby téměř
střídavě, chci potvrditi, že je nutné
v zájmu železničního podniku, aby zaměstnanci
obou těchto služeb byli připravováni
pro obě zároveň, neboť zaměstnanec
dopravní služby musí znát službu
komerční a opačně zase zaměstnanec
služby komerční musí znát předpisy
a službu dopravní. Proto je podle mého názoru
zapotřebí vydat v tom směru směrnice,
jež by zaměstnance dobře vychovávaly
pro obě služby. Prakticky by se na př. úředník
služby dopravní mohl státi přednostou
výpravny zboží a opačně úředník
služby komerční přednostou stanice,
aniž by jim tato služba činila zvláštní
potíže.