Pátek 29. března 1946

Je zřejmo, že třetí příčinou byl nedostatek kontroly se strany ministerstva vnitřního obchodu. Víme dobře, jak kontrola ministerstva výživy zjišťuje nedodržování různých předpisů, což donucuje liknavce a šmelináře jednak k plnění povinností a za druhé brání zneužívání trhu k nekalým obchodům. Proč ministerstvo vnitřního obchodu v době, kdy musíme dobře hospodařiti s každou korunou, nezjistilo zásoby ku dni zvýšení cen různých předmětů? Na můj dotaz v rozpočtovém výboru jsem nedostal uspokojivou odpověď.

Toto zvýšení cen správně patřilo do státní pokladny. Jsem přesvědčen, že tak státní pokladně uteklo několik set milionů korun. I kdybychom solidním obchodníkům a podnikatelům přiznali určité procento s ohledem na těžkou situaci jako slevu, nemůže si žádný obchodník nebo podnikatel činit nárok na rozdíly při zvýšení cen, pokud je obhospodařování a pokud není volný trh. V době, kdy se zvyšují daň obratová, daně nepřímé, důchodová, kdy stojíme před dávkou z přírůstku hodnot - z válečných zisků - před dávkou z majetku, kdy si stěžují široké vrstvy pracujícího lidu na důchodovou daň, právem by mohly poukazovat, že se zde několika tisícům nebo stům lidí na úkor dělníků a státu poskytují dary.

Jsem pro to, aby na příklad u zjištěných rozdílů cen potravin, poněvadž ministerstvo výživy tyto rozdíly předepsalo k zaplacení, nebyly vyplývající částky vyinkasovávány u maloobchodníků najednou. Nechť je jim poskytnuta lhůta vzhledem na vázanost vkladů.

Ale musíme ministerstvu vnitřního obchodu také vytýkat, že v tomto směru nesplnilo svou povinnost, buď v důsledku nedostatku kontroly nebo snad i z úmyslnosti některých vysokých byrokratů.

Čtvrtou příčinou těchto stížností je skutečnost, že ministerstvo pro vnitřní obchod se nestaralo o reorganisaci celého distribučního systému. Teprve pod tlakem veřejného mínění, když se v časopisech, v parlamentě a na schůzích poukazovalo, že jsme převzali distribuční systém od nacistů, který nevyhovuje našemu národohospodářskému vývoji a potřebám a odporuje naší národní povaze, když se poukazovalo na překrvenost distribučního systému, že počet velkoobchodů za války přes klesající oběh zboží nesporně vzrostl, uveřejnilo ministerstvo pro vnitřní obchod prohlášení a i sám pan ministr prohlásil, že se připravují návrhy v tomto směru. Nynější distribuční organisaci jsme podědili po německých okupantech s jejím rozškatulkováním na různé skupiny po vzoru nacistické hierarchie, a na tom se dosud za deset měsíců osvobozené republiky nic nezměnilo, naopak ministerstvo vnitřního obchodu různými vyhláškami nacistické principy v distribuci konservuje.

Domníváme se, že ministerstvo vnitřního obchodu mělo již dosti času vypracovat osnovy zákonů, aby byla odstraněna různá nařízení z doby nesvobody, která odporují republikánskému duchu a právnímu stavu věcí, platnému před 28. zářím 1938.

Po stránce legislativní vykazuje ministerstvo vnitřního obchodu jednu z nejchudších činností našich ministerstev. Zatím co jiná ministerstva plánují, organisují výrobu, postrádáme u tohoto ministerstva jakoukoliv iniciativu. Jak dlouho ještě chcete ponechat v platnosti různá nařízení z nacistického režimu, která v některých oborech nejen ztěžují, ale přímo rdousí distribuci a znemožňují odstranění křivd, spáchaných na mnohých českých lidech, kteří byli za svou vlasteneckou činnost nacisty pronásledováni? Je pravda, že ministerstvo vnitřního obchodu je jedním z těch, u nichž rozpočtová částka je nejnižší. Nemůže si však stěžovat na malý počet zaměstnanců v ústřední správě. Podle rozpočtu zaměstnává 689 zaměstnanců, ministerstvo průmyslu 619, ministerstvo pro zahraniční obchod 303, ministerstvo zemědělství 600, ministerstvo výživy 226. Zabýval jsem se tímto zjevem již v rozpočtovém výboru. Proč rozvíjí ministerstvo vnitřního obchodu tak málo legislativní činnosti? Proč od prvního okamžiku osvobození nepřipravilo návrh na lepší a účelnější distribuci? Vždyť při takových podstatných změnách celého národohospodářství, které byly provedeny znárodněním průmyslu, peněžnictví, atd., je samozřejmé, že musí dojít i k důrazným změnám celého distribučního systému, aby oběh zboží byl co nejrychlejší a aby byly odstraněny bezpracné zisky. Družstevní organisace samy dokázaly při zpeněžování dobytka, jak je možno odstranit zbytečné články v distribuci a jak prospěti zemědělcům a spotřebitelům. Naše dělnická družstva dokázala snížením cen salámu o 10-15 %, že při propočítávání nových cen nebyly správně zkoumány výrobní a jiné kalkulace co do oprávněnosti, a zda nejsou zatíženy různými neproduktivními a neekonomickými výdaji.

Dnes, v době, kdy je nutno soustřediti všechny české lidi dobré vůle, všechny síly na výstavbu republiky, při situaci, kdy zemědělci plní dobrovolně a svědomitě svoji povinnost, kdy horníci zvýšili těžbu na předválečnou úroveň, kdy z našich závodů vyjíždějí nové lokomotivy, nové traktory, neviděli jsme takovou snahu u vysoké byrokracie ministerstva vnitřního obchodu. Naopak, zpráva bezpečnostních orgánů o špionážní a zrádné aféře na Slovensku odhalila, čím se někteří vlivní byrokraté ministerstva vnitřního obchodu zabývali. Do špionážní a zrádcovské aféry Kovalovičovy je zapleten dr Vaško, do nedávna presidiální šéf ministerstva vnitřního obchodu a zástupce pana ministra. Dr Vaško byl první, jenž již 29. července v Lidové demokracii napsal štvavý nepravdivý článek proti družstvům a postavil se tak do čela všech štváčů po vzoru zrádce Chalupy, aby tím kryl svoji nekalou reakční činnost proti republice.

Živnostníci a obchodníci mají zde nejpádnější příklad, jak musí s rozvahou posuzovati vystupování různých spasitelů, kteří slibují pomoc živnostníkům a obchodníkům na účet družstev.

Na veřejné schůzi dne 8. ledna t. r. v Lucerně jsem výslovně upozornil živnostníky a obchodníky, že za štvaním proti družstvům stojí nejhorší reakce, a ejhle, jak brzo se moje varování ukázalo jako pravdivé. Nechť si živnostníci a obchodníci tento případ dobře zapamatují a nesedají na lep štváčům, kteří v době, kdy je zapotřebí loyální spolupráce všech, mají-li býti odčiněny všechny škody, vzniklé republice, sahají k nejhorším demagogickým a úzce stavovsky sobeckým zájmům po vzoru zrádce Chalupy. Jestliže presidiální šéf ministerstva vnitřního obchodu štval proti družstvům, dovedeme si představit, jaký duch vládne mezi vysokou byrokracií tohoto ministerstva. Do aféry Kovalovičovy je zapleten i další "odborník" tohoto ministerstva Szabo. V ministerstvu sedí další výtečník Rusňák, sabotující příkaz pana ministra. Tento podařený šéf byl presidiálním šéfem známého zrádce Tidora Gašpara v Bratislavě. O jiném takovém výtečníku panu Hýžovi prohlásil pan ministr sám, že nesedí v Londýně, že sedí u bezpečnostní stráže. A prosím, tohoto Hýžu navrhovalo presidium ministerstva před 3 nebo 4 týdny do očistné komise. Nezdá se vám, že je toho trochu mnoho na jedno ministerstvo v tak krátké době? Jestliže 3 vysocí byrokraté byli vzati do zajištění Sborem národní bezpečnosti a čtvrtý patří před národní soud, jak vypadala asi celá očistná akce v tomto ministerstvu?

Že takovéto byrokracii vyhovuje nacistický režim, nepochybujeme, a proto se ho drží zuby nehty. Jak mohou lidé, kteří se spojují se zrádci a špiony, sedí na vysokých místech, prováděti košický vládní program, když svého postavení zneužívají k tomu, aby duch lidové demokracie v tomto ministerstvu nemohl proniknouti? Domnívám se, že by bylo zapotřebí, aby očistnou akci v tomto ministerstvu vzal do ruky jiný orgán, neboť jsme přesvědčeni, že tam sedí ještě jiní reakční byrokraté, jichž názory a činnost odporuje duchu lidové demokracie.

Nedivte se, když na místo toho, aby ministerstvo vnitřního obchodu organisovalo loyální spolupráci všech složek distribučního aparátu, se projevují rozpory mezi maloobchodem a velkoobchodem, nemluvě o tom, že u byrokracie ministerstva vnitřního obchodu panuje nepřátelská zaujatost proti družstvům. Z 689 úředníků a zaměstnanců ústřední správy jsou pouze 2 úředníci, kteří se zabývají záležitostmi družstevními. V rozpočtu se preliminuje 11,507.500 Kčs na zvelebování obchodu a živností, ale pro živnostensko-obchodní družstva jen 800.000 Kčs. Samozřejmě, že na dělnická družstva není pamatováno ani haléřem. Tyto dvě skutečnosti nejlépe ilustrují poměr ministerstva vnitřního obchodu k družstevnímu hnutí.

Na konec jsem nucen opakovati některé dotazy, které jsem učinil na pana ministra již v rozpočtovém výboru, protože jsem nedostal od pana ministra odpověď.

1. Je pan ministr ochoten dodržeti slib, daný dvakrát zástupcům družstevního hnutí, a vydati oběžník na národní výbory, aby otázka družstev a prodejen, zřízených v porevoluční době, nebyla prozatím vyřizována podle nacistických nařízení, ale ponechána v klidu až do projednání osnovy o omezení živnostenského a jiného podnikání? Nemám čas, abych zde rozváděl důvody, které byly uvedeny p. ministrovi podrobněji, ale některé případy jsou přímo křiklavé, jak se postupuje proti družstvům.

2. Je pan ministr ochoten zrušiti jmenování národního správce p. Bohuslava Bednáře do Děčínské skladištní společnosti, který je stíhán podle dekretu o národní cti, který svěřil klíče od skladiště v době, kdy proti českým objektům byly prováděny různé sabotážní akce Němci Bednáři, který dříve nadržoval Němcům a Čechy odmítal do práce přijímati? Je ochoten, aby skladiště bylo ponecháno Hospodářskému skladištnímu družstvu pro uskladnění obilí, jak rozhodla původně okresní správní komise za souhlasu ÚRO a za souhlasu zemského národního výboru, protože jiných skladištních místností pro skladování obilí tam není?

3. Na kterou družstevní školu je preliminována v rozpočtu částka, když družstevní školu v Praze vydržují si družstevní organisace samy s příspěvkem ministerstva školství a družstevní škola v Berouně je vydržována ze státních prostředků?

4. Které organisace budou podporovány z rozpočtové položky tit. 3, pol. 30 a) v částce 3 mil. Kčs? Jde o podporování organisací turistických a cizineckého ruchu. Nám nemůže být lhostejno, kdo bude tyto peníze rozdělovati a komu je bude rozdělovati, zejména nyní, když se objevila špionážní a zrádcovská aféra, do které je zapleten pan presidiální šéf a řada jiných se ukázala jako nespolehlivá pro republiku. Víme ze zkušenosti, že těchto částek může se dostati organisacím, které provádějí republice nepřátelskou činnost, a proto žádáme objasnění.

Žádal jsem to již v rozpočtovém výboru, ale nedostal jsem odpověď.

5. Které hotelové podniky obdrží částku 650.000 Kčs, preliminovanou v tit. 3, pol. 30 c)? Jde o částku, ze které mají býti podporovány hotelové podniky. Neradi bychom viděli, aby podpory dostávaly podniky, ve kterých by se mohli povalovati různí Stříbrní nebo němečtí fabrikanti, anebo kolaboranti, jak bylo zjištěno v Gräfenbergu. Sanatoria a lázně v lidové demokracii patří v první řadě pro pracující lid, dělníky, rolníky, řemeslníky a inteligenci, a ne pro příživníky a nepřátele národa, kteří mají býti vystěhováni anebo patří pod zámek.

Žel, že pan ministr neuznal za svoji povinnost na tyto dotazy v rozpočtovém výboru odpověděti. Z odpovědí pana ministra vnitřního obchodu v rozpočtovém výboru bylo zřejmo, že chtěl celou věc zásluhou byrokratů svésti na vedlejší kolej, což se mu nepodařilo. Můžeme zde jen říci, že v domě oběšence není radno mluviti o provaze.

Dělníci, zemědělci, živnostníci a inteligence v ohromné své většině čestně a svědomitě pracují na hospodářské výstavbě republiky. Tomuto úkolu musí býti podřízeny všechny naše snahy, ale touto snahou musí býti vedeny i všechny naše úřady a byrokracie. Mluvíme-li o nutné převýchově té byrokracie, která sloužila snad již za Rakouska, za první republiky, za druhé republiky a i nyní na svých místech, pak musíme u ní viděti dobrou vůli. Tam, kde se zjišťují škůdci, zrádcové a pomocníci špionů, musí býti důkladně provětráno. Úřad jako je ministerstvo vnitřního obchodu splní svůj úkol a povinnost v hospodářské výstavbě republiky dobře jen tehdy, bude-li provedena očista od lidí, kteří sabotují Košický program Nár. fronty, a bude-li vedena v duchu skutečné lidově demokracie. (Potlesk.)

Předseda: Uděluji slovo panu posl. Víškovi.

Posl. Víšek: Slavná sněmovno, paní a pánové!

Československá vláda předkládá nám ku schválení první poválečný rozpočet pro rok 1946. Je to rozpočet, který na první pohled je zpracován pod vlivem poválečných událostí, což je nakonec vyjádřeno i značným rozpočtovým schodkem. Jsme si toho vědomi, že nemohlo býti jinak. Bude dlouho trvat, než se naše hospodářské a finanční poměry natolik zlepší, aby parlamentu mohl býti předložen rozpočet vyrovnaný. Musíme k tomu všichni, ať dělníci, ať rolníci, či živnostníci, zaměstnanci, prostě všechny vrstvy národa svědomitě a obětavě pracovat, čímž si pak zajistíme i po této stránce spokojenější život v naší republice.

Paní a pánové! Ministerstvo dopravy jest resort, jímž prochází značné částky jak v příjmech, tak i ve vydání. Již tím, že má toho času více než 180.000 zaměstnanců v Čechách a na Moravě, mužů i žen, je náklad na osobní výdaje veliký. To ovšem neznamená, že platy železničních zaměstnanců jsou snad neúměrně veliké. Naopak, platy železničních zaměstnanců neodpovídají zdaleka správnému ohodnocení jejich těžkých a odpovědných úkolů.

Železničáři jako celek se za války skvěle osvědčili, neboť pracovali pro okupanty opravdu jen co museli. Jak práci sabotovali a jak značné množství obětí na lidských životech modrá armáda položila na oltář vlasti, bylo již směrodatnými činiteli vícekrát zdůrazněno. Za okupace uvěznili Němci 7.709 železničářů a mimo to 765 jich bylo popraveno nebo umučeno. V květnové revoluci zasáhla modrá armáda účinně do revolučních bojů a přispěla tak značnou měrou ku konečnému zdolání nenáviděných okupantů. V těchto bojích padlo 246 železničářů a 175 jich bylo raněno.

Ještě neutuchly docela revoluční boje a již železničáři ve své velké většině nastupují na svá místa, aby přiložili ruce k dílu a pomohli budovati znovuosvobozenou republiku. Byli také jedni z nejpřednějších českých zaměstnanců, kteří neohroženě a nadšeně šli přejímat otěže státního aparátu do pohraničního území, toho území, jež nám od pradávných dob patřilo a jež bylo podle starého německého odnárodňovacího receptu soustavně poněmčováno.

Za jakých poměrů po květnové revoluci bylo našim železničářům pracovati, je také naší veřejnosti dostatečně známo. Nebylo strojů, nebylo vozů, tratě zčásti rozrušeny, mosty často pobořeny, a byly i jiné těžkosti. Železničáři však neklesli na mysli a krok za krokem se rvali se všemi těmi těžkostmi a postupně je zdolávali.

Velikým problémem pro dráhy byl katastrofální nedostatek uhlí, jehož dodávky nebyly dostatečné a zásoby žádné. A již přikvapila podzimní zesílená doprava, která kladla i za normálních dob značné požadavky na železnice a jejich zaměstnance. Přes to i tato podzimní sezóna byla zdolána celkem hladce. Pan ministr dopravy sám již nejednou zhodnotil tyto skvělé výsledky pracovního úsilí modré armády, a já se zmiňuji o nich také proto, abych poukázal na to, že železniční zaměstnanci nejsou po stránce platové natolik odměněni, aby to odpovídalo jejich těžké a odpovědné službě.

Přejeme všem šťastnějším jejich daleko vyšší platy, než mají železniční zaměstnanci, ale je v zájmu spravedlnosti, aby i platy železničářů byly upraveny podle spravedlivého měřítka, odpovídajícího jejich výkonu služby. Přejeme učni, který má 1.200 až 1.500 Kčs měsíčně příjmu, ale na druhé straně nutno poukázat, že na př. úředník-středoškolák, který má již i odborné železniční zkoušky a koná službu výpravčího, tedy službu nemálo odpovědnou, má pouze o 200 až 300 Kčs měsíčně více. A tak je tomu i u jiných kategorií. Dnes možno říci, že i nejvyšší státní úředníci často nemají zdaleka tak vysoký příjem, jak by to odpovídalo odpovědnosti jejich míst, porovnáme-li jejich platy s platy jiných občanů našeho státu. Spravedlnost pro všechny, tedy i pro železniční zaměstnance všech kategorií od nejnižších až do nejvyšších! V novém platovém zákoně, o který usilujeme, bude nutno na tyto věci pamatovati.

Jest ovšem nutným předpokladem, aby železnice měly pouze tolik zaměstnanců, kolik jich nutně potřebují. Je také potřebí, aby železniční správa vybídla své zaměstnance, aby podávali návrhy na př. na účelnou dělbu práce, na slučování příbuzných prací, odstraňování prací zbytečných a pod. Za dobré podněty nechť jsou zaměstnanci vhodným způsobem odměněni.

Jako železniční zaměstnanec bych se chtěl zmíniti také o vzájemném poměru některých železničních služeb k druhým, příbuzným službám železničním. V exekutivní službě máme službu udržovací, topírenskou, materiálních správ, dílenskou, službu dopravní a komerční. Vzájemný poměr jednotlivých služeb je vcelku dobrý. Zmíním se jen o poměru mezi službou dopravní a komerční, kteréžto služby se někdy označují jako služba staniční. Tyto dvě služby mají k sobě poměrně velmi blízko, neboť zvláště na menších stanicích jsou do sebe přímo vklíněny. Obě jsou velmi důležité. Je přirozené, že někdy vznikají mezi nimi určité diference, které železniční správa v zájmu všech zaměstnanců obou těchto služeb jistě vyřeší spravedlivě a ku prospěchu železničního podniku i zaměstnanců. Jako zaměstnanec, který vykonával obě služby téměř střídavě, chci potvrditi, že je nutné v zájmu železničního podniku, aby zaměstnanci obou těchto služeb byli připravováni pro obě zároveň, neboť zaměstnanec dopravní služby musí znát službu komerční a opačně zase zaměstnanec služby komerční musí znát předpisy a službu dopravní. Proto je podle mého názoru zapotřebí vydat v tom směru směrnice, jež by zaměstnance dobře vychovávaly pro obě služby. Prakticky by se na př. úředník služby dopravní mohl státi přednostou výpravny zboží a opačně úředník služby komerční přednostou stanice, aniž by jim tato služba činila zvláštní potíže.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP