Reklamuji právě jménem oněch statisíců
pracujících a poctivých lidí všech
vrstev jejich právo na spolurozhodování v
záležitostech pohraničí. Není
v zájmu jen těchto lidí, ale je to zájem
celostátní a celonárodní, aby všechny
úseky života v pohraničí měly
již ráz normální a definitivní.
Zatím však tam máme vše jen pod národní
správou, a to je opatření provisorní.
Potřebujeme, aby každý pracoval definitivně
s trvalými výsledky, a ne jen tak prozatímně.
Je již proto nutno jasně říci, jak budou
poměry upraveny, zejména v hospodářském
životě našeho pohraničí.
Pokud se týká zemědělského
majetku po Němcích, praví se v § 7 dekretu
č. 12 z r. 1945, že tento majetek bude přidělován
do vlastnictví. Je nutno vysvětlit těm, kdož
v zemědělských usedlostech v pohraničí
pracují třeba již i 10 měsíců,
jakou právní podstatu mají dekrety, jež
jsou v dnešní době slavnostně předávány.
Tito lidé si chtějí své nové
vlastnictví dát zaknihovat, a když jsou odmítáni,
dostavuje se u nich pochopitelně apatie, která může
mít za následek zmenšení jejich chuti
do práce. A právě dnes potřebujeme
jejich nejintensivnější práce, abychom
získali co nejvíce zemědělských
výrobků pro výživu našeho obyvatelstva.
Podobně o ostatním německém majetku,
a to zejména o živnostech, obchodech a řemeslech,
je nutno již definitivně rozhodnout. Čím
déle budeme přidělování oddalovat,
tím méně z něho získá
stát, nehledě ke škodám, které
vznikají z prozatímní práce v prozatímních
provozovnách. Uznáváme, že bude nutno
četné závody zrušit, ale nechť
je již jasno, kolik jich bude a zejména které.
Program rušení závodů musí býti
jistě vypracován s hlediska celostátního
plánování, ale nechť se také
přihlíží k dobrozdání
místních a regionálních činitelů
v pohraničí. To platí i o stěhování
průmyslových závodů do jiných
krajů. Uznáváme, ze je nutno pomoci zejména
rozrušenému hospodářství slovenskému,
ale není možno přestěhovat z některého
pohraničního kraje závod, který již
pracuje naplno a je páteří hospodářského
a sociálního života onoho kraje. Pokud se týká
průmyslových závodů v pohraničí,
bylo navrženo zrušení asi 40 % závodů.
Z nich je možno v prvé řadě přestěhovat
zařízení tam, kde chybí, a ne stěhovat
zařízení závodů, které
byly uznány za nezbytné. Znamenalo by to stěhovat
také pracně získané zaměstnance
i s rodinami, a tak by oblast našeho pohraničí
byla ve znamení ustavičného stěhování.
Je nutné - také jen po náležitém
uvážení a opět v dohodě s regionálními
činiteli - přikročit ke změně
polí a oblastí celých obcí v pohraničí
na pastviny. V některých pohraničních
krajích bude výhodnější zřídit
pastviny, ale proč se tak má státi v okresích,
které nejsou čistě horské a kde osídlení
je již provedeno? Pastvinářstvím si
vypomůžeme tam, kde - ať již se zřetelem
na terénní a klimatické podmínky nebo
se zřetelem na nedostatek zájemců - by zůstaly
velké půdní komplexy neobdělány.
Bylo by však jen laciným zjednodušením
osidlovacího problému, kdybychom chtěli pohraničí
osidlovati místo českými lidmi skotem, třebas
i českým, bravem a koňmi. (Potlesk.)
Místopředseda Petr: Dalším řečníkem
je pan posl. Peňáz. Uděluji mu slovo.
Posl. Peňáz: Slavná sněmovno!
Ve státním rozpočtu na r. 1946, který
právě projednáváme, je zařazena
položka 976 mil. Kčs pro Čechy a zemi Moravskoslezskou
a 542 mil. Kčs pro Slovensko jako úhrada schodku
rozpočtu z t. zv. lihového hospodářství,
které bylo vedle dosavadních monopolů, solného,
třaskavinového, tabákového a ostatních,
postaveno jim na roveň jako hospodářství
monopolní. Výnos tohoto monopolu jest uveden v rozpočtu
úhrady úctyhodnou částkou pro letošní
rok, kdy lihové hospodářství teprve
povstává z válečného hrobu,
kam je uvrhli naši němečtí přátelé,
a zejména také na Slovensku je zasáhly válečné
události a ovšem také ve Slezsku. Kdybychom
toto číslo mohli promítnout do předválečných
poměrů, kdy se vyrábělo třikrát
tolik lihu co letos, znamenalo by to pro stát příjem
několikanásobný. To je - vysloveno zhruba
- asi příští budoucnost tohoto hospodářství,
budou-li ovšem hospodářské poměry
a politické okolnosti tomuto odvětví zemědělství
i našemu průmyslu lihovarnickému příznivy.
Naše bramborářství, které je
jednou z význačných složek našeho
zemědělského podnikání a bylo
a také dosud namnoze je životní základnou
výživy našeho lidu, bylo před válkou
a bude jistě také za několik let po válce
zásadním pilířem našeho lihovarského
průmyslu a tím také podkladem pro jednu daňovou
základnu našeho státního rozpočtu.
Před válkou jsme měli asi 1000 lihovarů
všech kategorií, totiž průmyslových,
soukromých i družstevních. Většinou
však již tehdy byly lihovary zemědělské
a družstevní, které již tehdy sdružovaly
přes 20.000 zemědělců v různých
částech naší republiky, ponejvíce
v horských oblastech, z nichž velká část
připadala také na Slovensko. Tyto lihovary podporovaly
hospodářskou existenci našich zemědělců
hlavně tím, že v dobách velkých
přebytků bramborové sklizně přeměňovaly
tuto na líh, takže unikla jisté zkáze,
a mimo to vracely zemědělcům ve formě
výpalků drahé živiny, o něž
by horská půda byla jistě valně ochuzena.
Chci se zde několika větami zmíniti také
o předválečném stavu našeho lihovarství
a jeho výkonnosti a promítnouti ho do poměrů
nynějších, abych vnesl trochu přehledu
do zajímavých sfér tohoto našeho hospodářského
a zároveň výdělečného
odvětví, které hrálo jistě
nemalou roli v hospodářském a politickém
životě v minulosti a bude ji jistě hrát
i v nedaleké budoucnosti. Ovšem nepřál
bych si, aby tu funkci, kterou mělo v minulosti, plnilo
také na sto procent v budoucnosti. Lihovarnictví,
pokud před válkou plnilo funkci hospodářskou
a pomáhalo zejména drobným zemědělcům,
by si jistě nezasloužilo výtek, kterými
je často zahrnováno v souvislosti s tak zvanou lihovou
aférou, s kterou 95 % zemědělců nemělo
nic společného a při které hlavní
roli hráli různí vůdcové a
podvůdcové t. zv. fašistických a bohužel
někdy i nefašistických stran. Jak za této
situace byly odměňovány široké
vrstvy drobných zemědělců, jak byla
v tomto odvětví honorována t. zv. zemědělská
prvovýroba? Počítáme-li, že 1
q bramborů dal při zpracování v lihovarech
10 litrů lihu, bylo jeho zpeněžení v
lihovaru nejvýše 40 korun za 1 q. Ovšem z toho
bylo nutno odečíst 50 %, takže zpeněžení
1 q bramborů činilo nanejvýše 20 Kč,
v lihovarech zadlužených se pohybovalo od 14 do 17
Kč. Z lihovarů se prodával líh průměrně
za cenu 4 Kč za 1 litr a mnohdy bývala cena ještě
nižší. Chtěl-li si ovšem zemědělec-bramborář
opatřiti potřebný líh pro vlastní
potřebu, pro potřebu svého hospodářství
v době žní nebo jiných polních
prací, zaplatil za jeden litr plných 40 Kč.
Vynesl tedy líh v konečném prodeji plný
desetinásobek toho, zač byl z lihovaru odeslán.
Zde počíná kapitola t. zv. výdělečná,
která asi vedla k domněnce o ziscích, o nichž
pronikly zprávy do veřejnosti. Mluvilo se o milionových
částkách, které však bohužel
namnoze nutno označit za správné. Tehdejší
bilance lihovarského hospodářství
byla takováto: 1 litr lihu odeslaného z lihovaru
stál 4 Kč, daň činila 29 Kč
a správa a čištění 7 Kč.
Zemědělec prvovýrobce dostal 14 až 20
Kč za 1 q brambor, z kterého bylo vyrobeno průměrně
10 litrů lihu. Líh byl zpeněžen lihovou
společností po zaplacení daní částkou
400 Kč. To je předválečná hospodářská
a obchodní kalkulace hospodaření lihem.
Jaká je nynější situace lihovarnictví
a co od něho očekávají široké
kruhy našich horských zemědělců
v budoucnosti? Za německé okupace bylo mnoho lihovarů
vyřazeno z provozu, za války se jim znemožnilo
pracovat a byly rozebrány pro německou brannou moc.
Na Slovensku byly některé lihovary vůbec
zničeny. Nedostatek brambor pro výživu obyvatelstva
za války a zásobovací akce pro vojenské
a mimovojenské účely omezily lihovou výrobu
na minimum. Líh byl proto jen hledaným léčivem
a tekutinou, které nebylo lze dosáhnouti, leda podloudně
vyrobené po domácku. V posledním roce války
klesla výroba lihu z původního předválečného
1 milionu hl v českých zemích na 45.000 hl
a letos bude činit v lihovarské kampani výroba
v českých zemích asi 200.000 hl. Líh
má sloužit výhradně jako léčivo,
k výrobě kyseliny octové a částečně
jako líh pitný. O tuto věc projevil již
zásobovací výbor ve sněmovně
náležitý zájem. Je dosud mnoho lihovarů,
které pro nedostatek zařízení, ale
hlavně také pro nedostatek surovin a různé
jiné těžkosti nemohly výrobu zahájit.
Jen velmi pomalu se bude toto hospodářské
odvětví zvedat z válečné poroby
a zahajovat družstevní a podpůrnou činnost
pro rozlehlé kraje naší osvobozené vlasti.
Hospodářství našich lihovarů
bylo za války vesměs ztrátové, protože
se Němci velmi pečlivě postarali o to, aby
lihovary, pokud pracovaly, odvedly jim líh skoro zadarmo,
a některé v jejich činnosti úplně
zabrzdily. Zajímavé je, jakým způsobem
nařídili za války němečtí
okupanti řešit schodky v našem lihovarnictví.
Nařídili prostě sestavit bilanci lihovaru
tak, že se schodek, který ročně u normálního
zemědělského lihovaru činil nejméně
100.000 Kčs, vyrovnal tím, že se hodnota lihovaru
na budovách a na zařízení o tyto číslice
prostě zvýšila. Přimyslíme-li
si ještě znehodnocení strojů a budov
za dlouhých 7 let, vidíme, že hospodářská
situace zemědělských lihovarů není
hodná závisti, zvláště těch,
které byly i válkou dotčeny. A přece
i dnes mají tyto lihovary sloužit široké
zemědělské veřejnosti, neboť
80 % všech lihovarů je dnes združstevněno
a v rukou drobných zemědělců a združstevnění
dalších lihovarů je na dobré cestě.
Mají tedy všecky nároky na to, aby se jim dostalo
všech výhod i ochrany jako ostatnímu znárodněnému
průmyslu, zvláště když již
v prvém roce osvobozené republiky má jejich
práce vynést státní pokladně
11/2 miliardy čistého příjmu.
Nejsou nám ještě přesně známa
kalkulační čísla našeho nového
lihového monopolu. Předběžné
zprávy dávají jen tak trochu nahlédnout
do této nové státní kuchyně.
Cena lihu je účtována nyní zálohově
10 Kčs za 1 l při vyvážce z lihovaru,
což neodpovídá předválečnému
zpeněžení a směrnici trojnásobku
cen, jak je cenový úřad všeobecně
stanovil. Správný poměr by odpovídal
12-13 Kčs za 1 l lihu, zvláště když
pohonný benzin stojí nyní 12,60 Kčs
za 1 litr a cena nafty činí 10 Kčs za 1 l.
Cena čistého lihu je nyní 125 Kčs,
je tudíž mezi cenou vývozní z lihovaru
a cenou prodejní na trhu rozdíl celých 115
Kčs. To je jistě úctuhodná číslice.
Zpeněžení bramborů v lihovaře
odpovídá dnes pouze tak 50 a nejvýše
60 Kčs za 1 q bramborů, který pak v konečném
zpeněžení v lihu činí 1.250 Kčs.
Zde nemusí kol. Štambachr naříkat,
že obecenstvo platí za víno čtyřikrát
vyšší ceny než dostane za víno zemědělec,
neboť při lihu je ten násobek dvacetinásobný.
Jest to ještě větší nepoměr,
než byl v lihovém hospodářství
před válkou, bohužel musím konstatovati,
že zase v neprospěch zemědělce-bramboráře,
prvovýrobce.
Vznáším proto na pana ministra financí
prosbu za tisíce bramborářů-zemědělců,
aby také na ně bylo při definitivní
úpravě ceny lihu alespoň trochu pamatováno,
neboť si spravedlivější odměny
za svou práci jistě plně zasluhují.
Chci zde zdůrazniti, že lihové hospodářství
a lihová výroba nemá význam jenom
s hlediska zemědělského a státně
finančního, ale má ještě jiný,
daleko hlubší význam pro budoucnost našeho
státu. Hledají se u nás s velkým úsilím
nová naftová pole a vyrábí se drahý
benzin z uhlí, protože nemáme dostatek ani
benzinu ani nafty; nemáme ovšem také ani dosti
prostředků, abychom si je ze zahraničí
mohli opatřit. A my máme ta pole a naftové
prameny přece doma a budeme je míti vždy, pokud
zemědělci na širých lánech budou
pěstovati brambory! To jsou naše příští
naftová a benzinová ložiska! My zemědělci
je vidíme jasně, jak se v slunečné
záři červencových dnů zelenají
po všech horkých oblastech naší republiky.
Jsou to naše pole, posázená brambory. Každý
hektar bramborové půdy, který dá sklizeň
200 q bramborů, dá 20-25 hl pohonné látky
pro naše auta, traktory zemědělské,
ale hlavně také pro naši armádu. To
je hlavní význam hospodářský,
vnitropolitický i vojenský našeho lihového
hospodářství pro čas přítomný
a hlavně také pro budoucnost našeho státu
a jeho bezpečnost.
V současné kalamitě nedostatku umělých
hnojiv nutno zdůraznit funkci lihovarů také
v tom směru, že vracejí zemědělství
velká množství živin ve výpalcích,
které v dnešní době jsou jako hnojivo
půdě velmi cennou hospodářskou položkou.
Bramboraři mívali v poslaneckých kruzích
naší republiky vždy své zastoupení
někdy i velmi silné. Nyní je těchto
zástupců v Prozatímním Národním
shromáždění velmi poskrovnu. Konám
jenom svoji povinnost, když jsem na tomto místě
pronesl na jejich obhajobu několik dobře míněných
myšlenek. Za války byl jistě celý národ
velmi vděčný, když měl trochu
těch brambor, jak v městech, tak také na
venkově, aby uhájil někdy holé živobytí
a zahnal hlad. Prosím jenom, aby národ a jeho zástupcové,
až přijde na bramboráře krise, která
určitě přijde, nezapomněli na naši
širokou bramborářskou rodinu v zájmu
národa, ale také v zájmu státu.
Začíná se jevit o naše lihovarnictví
velký zájem v široké zemědělské
veřejnosti a zakládají se dnes i nová
lihovarská družstva zemědělská
v našem pohraničí. Tuto věc je rozhodně
nutno uvítat, poněvadž je pro některé
kraje nepostradatelná. Je však také potřeba
upozornit všechny strany Národní fronty, že
tato akce může pomoci zemědělcům
jenom tehdy, budou-li upraveny kontingenty lihovarů a obchod
a zpeněžení lihu tak, aby to přineslo
zemědělcům kus nové hospodářské
existence, státu slušné příjmy
a všem obyvatelům tohoto státu bezpečnost.
O tuto spolupráci ve prospěch zemědělců
i státu dovoluji si všechny strany Národní
fronty snažně požádati. (Potlesk.)
Místopředseda Petr: Dalším řečníkem
je pan posl. Míčka, kterému uděluji
slovo.
Posl. Míčka: Dámy a pánové!
Projednávání našeho letošního
rozpočtu je klasickým příkladem, jak
by vlastně rozpočet projednáván být
neměl. Protože však doba, která byla vymezena
k jeho projednávání, se značně
zkrátila, nezbývá, než aby všechny
diskuse, které k němu směřovaly, byly
takto provedeny.
Všichni se dobře pamatujete na dobu porevoluční,
kdy jsme na schůzích a v mnoha projevech slyšeli,
co všechno se v našem budoucím národním
hospodářství plánuje. Dnes při
projednávání našeho státního
rozpočtu jsme však svědky toho, že přes
všechny ty velkorysé plány děláme
škrt, poněvadž státní hospodářství
je toho druhu, že by nesneslo, abychom tak velkoryse, jak
jsme své plány začali, uváděli
je ve skutek.
Ovšem nás sociální demokraty tato skutečnost
nepřekvapila, poněvadž jsme se dívali
na všechny ty plány jako na věc, kterou si
budeme moci dovolit teprve tenkráte, jestliže nám
vlastní hospodářství stačí,
abychom je realisovali.
Chtěl bych vzhledem ke krátké řečnické
lhůtě nadhoditi jen několik námětů
k projednávanému rozpočtu. Jako zemědělec
připomínám, že doba, do které
kráčí naše zemědělství,
není opravdu záviděníhodná;
důkazem toho je, že dnes ze zemědělství
kdekdo odchází k jiným zaměstnáním,
a to jistě ne proto, aby z lepšího odcházel
do horšího. Chceme-li se tomuto problému pro
budoucnost vyhnouti, je nezbytně nutné, abychom
všichni a všecky politické strany, které
se dnes podílejí na starostech o naše zemědělství,
brali skutečně tuto věc vážně
a abychom nasadili všechny páky v jeho prospěch,
protože to už není problémem pouze zemědělců
samých, ale stává se to problémem
celostátním. Už pan posl. Zápotocký
se dotkl tohoto thematu, když mluvil o útěku
od práce fysické k práci duševní.
O vesnici to platí dvojnásob, protože ani v
budoucnosti se nesmíme domnívat, že cizina
nám dá něco zadarmo nebo za málo,
naopak budeme zvláště ve výživě
odkázáni na naše zemědělství.
Jestliže s této tribuny bylo nedávno řečeno,
že heslo, které pro zemědělství
bylo raženo v minulosti, "Venkov jedna rodina",
má býti změněno na "Národ
jedna rodina", pak my zemědělci věříme,
že všechny politické strany se přičiní
o to, aby za situace, která po stránce vyživovací
vznikla v našem státě v dobách porevolučních
- kdy prokazujeme, že máme nejbělejší
chléb v Evropě, že zvyšujeme dávku
masa a že stojíme před zvýšením
dávky mléka - došlo také k plnému
ocenění těchto zásobovacích
výsledků, jež jsou zásluhou práce
našich zemědělců. A pak skutečně
náš národ může býti jednou
rodinou. (Potlesk.)
Místopředseda Petr: Dalším řečníkem
je pan posl. Kaplan. Dávám mu slovo.