Předseda Josef David.
Místopředsedové Cvinček, Gottier,
Tymeš, Petr, Hodinová-Spurná.
Zapisovatelé dr Bureš, Sova.
Členové vlády: náměstek předsedy
vlády Ursíny; ministři Kopecký,
Laušman, dr Nejedlý.
257 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře PNS: tajemník PNS dr Madar;
jeho zástupci dr Záděra, dr Ramajzl.
1. Zpráva výboru ústavně-právního
o vládním návrhu ústavního
zákona (tisk 312) o ústavodárném Národním
shromáždění (tisk 341).
2. Zpráva výboru ústavně-právního
o vládním návrhu zákona (tisk 311)
o volbě do ústavodárného Národního
shromáždění (tisk 342).
Předseda (zvoní): Zahajuji 46. schůzi
Prozatímního Národního shromáždění.
Do dnešní schůze dostavil se pan posl. dr Hlavatý.
Poněvadž před tím podle § 6 jedn.
řádu v kanceláři sněmovní
podepsal slibovací formuli, přistoupíme ke
slibu podle § 22 ústavní listiny a § 6
jedn. řádu tím způsobem, že bude
přečtena ústavou předepsaná
formule slibovací, pan posl. dr Hlavatý ke
mně přistoupí a vykoná slib podáním
ruky a slovem "slibuji".
Žádám o přečtení slibovací
formule a pana posl. dr Hlavatého žádám,
aby přistoupil ke mně vykonat slib. (Poslanci
povstávají.)
Zástupce tajemníka PNS dr Záděra
(čte): Slibuji, že budu věren republice
Československé a že budu zachovávati
zákony a mandát svůj zastávati podle
svého nejlepšího vědomí a svědomí.
Posl. dr Hlavatý (podávaje předsedovi
ruku): Slibuji. (Poslanci usedají.)
podle § 2, odst. 4 jedn. řádu dal předseda
na dnešní schůzi posl. dr Kellnerovi.
ve schůzi dne 9. dubna 1946 přikázány
k řádnému projednání:
výborům soc.-politickému a rozpočtovému
návrhy tisky 273 a 329,
výboru zemědělskému návrh
tisk 308,
výboru brannému návrhy tisky 316 a
317,
výboru ústavně-právnímu
návrh tisk 321.
přikázal předseda povolání
náhradníka do Prozatímního Národního
shromáždění PhDr Václava Hlavatého
za zemřelého posl. dr Vladimíra Klecandu
(P 3263).
Klub poslanců komunistickej strany Slovenska vyslal do
výboru ústavně-právního
posl. dr Čecha za posl. Strechaje.
Klub poslanců čs. strany soc.-demokratické
vyslal do výboru zemědělského
posl. Ant. Gottvalda za posl. Trubeckého.
Klub poslanců komunistické strany Československa
vyslal do výboru technicko-dopravního posl.
Pešáka za posl. Kubíčka, do výboru
ústavně-právního posl. Jungmana
za posl. Juru, posl. Kouckého za posl. v.
Davida.
Klub poslanců demokratickej strany Slovenska vyslal do
výboru zemědělského posl. Baláže
za posl. inž. Blaho, posl. Matrku za posl. Ferjaka.
Na návrh předsedův byla výboru ústavně-právnímu
k podání zprávy o vládním návrhu
zákona o beztrestnosti jednání souvisících
s bojem o znovunabytí svobody Čechů a Slováků
(tisk 158) stanovena hlasováním lhůta do
30. dubna 1946 do 12. hod.
Na žádost výboru rozpočtového
byla mu lhůta, stanovená ve 43. schůzi dne
28. března 1946 pro vládní návrhy:
zákona o dávce z majetkového přírůstku
a o dávce z majetku (tisk 302) a zákona o daňové
a důchodkové (poplatkové) amnestii (tisk
303) do 9. dubna 1946 do 12. hod. dopolední, hlasováním
prodloužena do pátku 19. dubna 1946 do 1. hodiny.
Na návrh předsedův byla výboru kulturnímu
pro vládní návrh zákona, jímž
se mění zákon ze dne 14. července
1927, č. 115 Sb., o úpravě zeměměřičského
studia na vysokých školách technických
(tisk 315) k podání zprávy o tomto vládním
návrhu stanovena hlasováním lhůta
do pátku 12. dubna 1946 do 12. hodiny.
Předseda: Přistoupíme k projednávání
prvého odstavce pořadu, jímž je
1. Zpráva výboru ústavně-právního
(podle § 35 jedn. řádu) o vládním
návrhu ústavního zákona (tisk 312)
o ústavodárném Národním shromáždění
(tisk 341).
Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby se jednání
o této předloze sloučilo s jednáním
o předloze, která je jako odst. 2 pořadu,
to jest:
2. Zpráva výboru ústavně-právního
(podle § 35 jedn. řádu) o vládním
návrhu zákona (tisk 311) o volbě do ústavodárného
Národního shromáždění
(tisk 342).
Důvodem pro navrhované sloučení je,
že při obou těchto předlohách
jde o tutéž právní látku.
Jsou nějaké námitky proti návrhu na
sloučené projednávání těchto
odstavců? (Námitky nebyly.)
Není jich. Projednávání bude tedy
podle návrhu sloučeno.
Zpravodaji jsou: o odstavci 1 za onemocnělého posl.
dr Pešku posl. dr Řehulka, o odstavci 2 za
onemocnělého posl. dr Pešku posl. dr John.
Dávám slovo zpravodaji o prvém odstavci p.
posl. dr Řehulkovi.
Zpravodaj posl. dr Řehulka: Slavné Prozatímní
Národní shromáždění!
Vládní návrh ústavního zákona
o ústavodárném Národním shromáždění,
o němž za ochuravělého zpravodaje posl.
dr Pešku podávám zprávu výboru
ústavně-právního, je vlastně
primérním a nejdůležitějším
úkolem, jejž vládě Národní
fronty Čechů a Slováků a Prozatímnímu
Národnímu shromáždění
uložil před rokem košický program.
V jeho prvním článku jest uvedeno: "Po
osvobození… bude ve smyslu ústavního
dekretu presidenta republiky na podkladě národních
výborů zvoleno a svoláno Prozatímní
Národní shromáždění. Prozatímní
Národní shromáždění potvrdí
presidenta republiky v jeho funkci až do řádné
volby a president jmenuje novou vládu s ohledem na přiměřené
zastoupení všech složek našeho národního
odboje doma i za hranicemi. Tato vláda a Prozatímní
Národní shromáždění připraví
a provedou pak v nejkratší možné lhůtě
všeobecné, tajné a přímé
volby do ústavodárného Národního
shromáždění, které vypracuje
novou ústavu republiky a položí její
budoucnost na pevný ústavní základ."
Prvním krokem k realisaci tohoto závažného
úkolu byl zákon čís. 28 z r. 1946
Sb. o úpravě stálých seznamů
voličských, jenž jest přípravou
pro výkon volebního úkonu a jenž se
také už provádí. Ústavním
zákonem o ústavodárném Národním
shromáždění upravuje se složení,
funkční období a působnost tohoto
demokraticky zvoleného zákonodárného
sboru, který novou ústavou vytkne patrně
na celá desetiletí ráz a vývoj politických
a sociálně hospodářských poměrů
ve státě.
Zákon o volbě do ústavodárného
Národního shromáždění
má pak regulovati způsob a výkon volby do
téhož zákonodárného sboru. Nedávno
usnesenou ratihabicí dekretů presidenta republiky
schválilo Prozatímní Národní
shromáždění dalekosáhlé
změny ve struktuře státu, zejména
sociální vymoženosti ve prospěch pracujícího
lidu. Ústavodárné Národní shromáždění
pak má všechny tyto změny a vymoženosti
vtěliti v novou ústavu. Přitom v zájmu
udržení kontinuity má ústavodárné
Národní shromáždění navazovati
na činnost Prozatímního Národního
shromáždění, právě tak
jako Prozatímní Národní shromáždění
navazovalo ve smyslu ústavních dekretů presidenta
republiky na ústavní zákon z r. 1920 a na
tehdejší Národní shromáždění.
Nový zákonodárný sbor, zřízený
na podkladě nové ústavy, naváže
pak zase na činnost ústavodárného
Národního shromáždění.
Ústavně-právní výbor byl si
vědom důležitosti a významu osnovy ústavního
zákona o ústavodárném Národním
shromáždění a proto osnovu nejen podrobně
prozkoumal, ale také ji v zájmu přesnosti
všech potřebných předpisů v některých
článcích doplnil a pozměnil, a to
v plné shodě všech zástupců stran
Národní fronty.
Poukazuje v podrobnostech na rozdanou zprávu ústavně-právního
výboru, zdůrazňuji, že v čl.
1 jest určen způsob volby a kompetence ústavodárného
Národního shromáždění,
jehož hlavním úkolem jest vypracovati novou
ústavu Československé republiky, v kterémžto
směru nemá býti po stránce věcné
nijak omezováno.
Poněvadž však v jeho funkčním období
bude nutno řešiti zákonodárně
velkou řadu akutních úkolů dalších,
bude vykonávati těž ostatní zákonodárnou
moc a působnost, přiznanou mu ústavní
listinou a jinými zákony republiky Československé,
což bylo uvedeno v § 7 vládní osnovy.
Ústavně-právní výbor pojal
kvůli přehlednosti tento předpis do čl.
1 a zdůrazňuje, že politicky dojednaná
kompetence Slovenské národní rady, tedy její
nařizovací moc, bude trvati i nadále v tom
rozsahu jako dosud, pokud ústavodárné Národní
shromáždění tuto otázku neupraví
v dohodě se zástupci Slovenska jinak. Obsah článku
2, 3, 4 a 5 odpovídá obsahu § 2 až 5 vládní
osnovy. Ústavně-právní výbor
nenavrhuje tedy žádných změn.
Ústavodárné Národní shromáždění
bude tedy sestaveno na systému jednokomorovém o
300 poslancích a bude míti sídlo v Praze.
Aktivní volební právo proti dřívějšku
bylo sníženo ve shodě se zákonem o stálých
voličských seznamech na 18 let, volitelnost stanovena
na 21 let.Výkon volebního práva a provedení
voleb má stanoviti zákon o volbě do ústavodárného
Národního shromáždění.
v čl. 6 navrhuje ústavně-právní
výbor proti vládní osnově (§
7) zkrátiti funkční období ústavodárného
Národního shromáždění
z navrhovaných 3 let na 2 léta. Jednotliví
členové výboru navrhovali ovšem dobu
působnosti ještě kratší, jeden
rok nebo nejvýš 18 měsíců.
Hlavním úkolem ústavodárného
Národního shromáždění
jest ovšem vypracovati novou ústavu. Stane-li se tak,
byl by jeho úkol splněn a další působnost
ústavodárného Národního shromáždění
nebyla by už důvodná. Jest však nutno
uvážiti, že nelze o nové ústavě
pracovati překotně, že bude třeba ještě
dalších jednání, jednak o státoprávní
úpravě mezi Slovenskem a zeměmi českými,
jednak mezi politickými stranami, a dále že
ve spojitosti s novou ústavní listinou bude zapotřebí
dalších zákonů ústavu provádějících,
nehledě k tomu, že ostatní zákonodárná
působnost, tolik ve všech oborech státního
života potřebná, nemůže ustati.
Proto, aby funkční období ústavodárného
Národního shromáždění
nemusilo býti - třeba jako ve Francii - prodlužováno,
byla uznána maximálně dvouletá působnost
ústavodárného Národního shromáždění
za patrně dostačující.
Místo § 7 osnovy, jehož ustanovení bylo
v zásadě pojato do čl. 1, bylo v čl.
7 nově formulováno - navazujíc na ústavní
listinu z r. 1920 - v odst. 1 ustanovení o pravomoci presidenta
republiky rozpustiti tento sbor, a to z důvodů prakticko-formálních,
aby byly odstraněny případné pochybnosti
v tomto směru, aniž by však byla nějak
pravomoc presidenta republiky, podle platné ústavy
jemu náležející, rozšířena.
Ústavně-právní výbor vychází
tu z přesvědčení, že ústavodárné
Národní shromáždění bude
rozpuštěno jen v případě nezbytnosti,
zejména když by bylo nedělné a nemohlo
proto ústavu vypracovati. Ústavně-právní
výbor je naopak přesvědčen, že
mimo tento případ bude ústavodárnému
Národnímu shromáždění
ponechána volnost, aby vypracovalo definitivní ústavu
republiky. Pro případ rozpuštění
ústavodárného Národního shromáždění,
což se však neočekává, byla proti
ustanovení ústavní listiny poněkud
zkrácena lhůta k provedení nových
voleb, aby vypracování ústavy bylo co nejméně
pozdrženo.
V odst. 2 čl. 7 navrhl ústavně-právní
výbor, aby byl ústavodárným Národním
shromážděním zvolen 24-členný
Stálý výbor podle obdoby dosud platné
ústavní listiny, kterážto instituce
bude jistě pro přechodnou dobu do ustavení
se nového zákonodárného sboru účelná.
V čl. 8 přizpůsobil výbor ustanovení
§ 8 vládní osnovy znění ústavní
listiny, ježto očekává, že ústavodárné
Národní shromáždění si
zajisté vytvoří jednací řád.
Pokud se tak nestane, má se obdobně použíti
dosud platného jednacího řádu pro
poslaneckou sněmovnu.
Článek 9 byl proti vládnímu návrhu
v dohodě se zástupci Slovenska upraven jasněji
a stručněji doslovným převzetím
předpisu článku 2 ústavního
dekretu presidenta republiky čís. 47 z r. 1945 o
Prozatímním Národním shromáždění.
Toto ustanovení zaručuje zástupcům
Slovenska, že nebudou majorisováni, k čemuž
ovšem ani dojíti nesmí, ježto ústavně-právní
výbor a zajisté i celá sněmovna očekává,
že ústavní zákony budou předem
v bratrské dohodě se zástupci Slovenska sjednány.
Poněvadž článek 9 ruší volební
soud, považoval ústavně-právní
výbor za účelné stanoviti pevnou lhůtu
k ověření platnosti volby poslanců
ústavodárného Národního shromáždění.
Tato lhůta není však lhůtou preklusivní
a nepředpokládá se po jejím uplynutí
právoplatnost nabytí mandátu. Šlo jen
o to, aby se verifikace voleb neprotahovala.