§ 11 osnovy, nyní článek 11, týkající
se členů ústavodárného Národního
shromáždění, zůstává
až na nepatrnou, ryze formální změnu
v citaci § 20 ústavní listiny nezměněn.
Článek 12 přejímá proti vládnímu
návrhu všechny dosavadní předpisy o
neslučitelnosti, mimo ustanovení § 20, odst.
5 a 6 ústavní listiny, takže inkompatibilita
se nebude zejména dotýkati členů zemských
národních výborů a Slovenské
národní rady.
Ústavně-právní výbor je přesvědčen,
že po doplňcích a změnách, jež
ve vládním návrhu v naprosté dohodě
zástupců všech politických stran provedl,
položil pevný a jasný zákonitý
základ pro tvůrčí působnost
ústavodárného Národního shromáždění,
pro rychlé a ke všem státním občanům
spravedlivé vytvoření nové lidově-demokratické
ústavy a tím i pro šťastnou budoucnost
Československé republiky.
Ústavně-právní výbor proto
navrhuje, aby Prozatímní Národní shromáždění
přijalo ústavní zákon ve znění
jím navrženém. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Uděluji slovo
zpravodaji k druhému odstavci, panu posl. dr Johnovi.
Zpravodaj posl. dr John: Paní a pánové!
Podle košického programu vlády Národní
fronty je největším a podle původního
úmyslu vlastně jediným úkolem této
sněmovny připravit volby do ústavodárného
Národního shromáždění
a tedy politicky zajistit, že náš základní
zákon - ústava republiky Československé
- bude dokonalým vyjádřením vůle
a tužeb všeho pracujícího lidu našeho
státu. Ona musí být proti nynějšímu
ústavnímu stavu vývojově nadřazeným
ohniskem, v němž se setkají a slavnostně
budou prohlášeny všechny výsledky naší
revoluce národní i sociální, tak výrazně
zjasňující především po
stránce mravní celý život každého
našeho jedince, ale zároveň život celého
státního kolektivu. Bude tedy hranicí etapy
našich nyní uskutečnitelných představ
o spravedlivém státě, k nimž jsme vývojově,
ale zároveň také revolučně
do dnešního dne došli, a právě
proto musí býti také ohniskem pružně
a citlivě umožňujícím nové
výboje k lepšímu a dokonalejšímu
státu, jehož nová a osvobozenější
představa nutně vyroste v naší nové
a osvobozenější společnosti.
To platí ve stejné míře i o oněch
částech nové ústavy, jimiž bude
upraven vzájemný poměr Čechů
a Slováků a tím na nejdelší možnou
dobu zajištěna neotřesitelná státní
jednota a tak i trvalá existence Československa.
I zde jsme došli po tvrdých a mnohdy bolestných
zkušenostech ke stavu vývojově a mravně
vyššímu, který nemůže však
být překážkou, nýbrž naopak
pevnou základnou pro další porozumění
i růst a tím i větší štěstí
obou našich národů. Teprve nyní dobře
víme, že ona kouzelná slova, odevírající
našemu bratrství dveře dokořán,
jsou vzájemná úcta a takt a především
srdce, která dovedou milovat přes všechny chyby
a omyly toho druhého.
Velký a slavný úkol má ústavodárně
Národní shromáždění. Nám
náleží, abychom zajistili, že tento svůj
úkol bude moci splnit, že se skutečně
stane mluvčím všech dobrých Čechů
a Slováků a že tedy promluví tak, jak
by promluvili oni sami.
Je jenom jediná cesta, která vede k tomuto cíli,
a tou je cesta opravdové demokracie. Demokracie, která
se opírá o občana nikoliv jenom zdánlivě
svobodného politicky, ale skutečně svobodného
politicky; a tím je teprve tehdy, když bylo dokončeno
jeho osvobození hospodářské a sociální.
Ti, kteří žonglují slovy o demokracii
a národní tradici, aby dosáhli jiných
cílů a především aby zakryli
svou nechuť, odpor a nenávist k tomuto nutnému
předpokladu skutečné svobody politické,
ať se zaposlouchají aspoň na chvíli
do těchto slov a vyhmátnou z nich, jak právě
z tohoto pojmu demokracie k nám promlouvá celá
historie našich zemí, historie vysokých mravních
cílů Čechů a Slováků,
historie a tradice hovořící k nám
nakonec takto i ústy Masarykovými.
My se k ní přiznáváme hrdě
a odpovědně, navazujeme vědomě na
ni a v této době ji rozvíjíme a naplňujeme
duchem, který vyrůstá z nových poznání
a z nových obzorů. Právě proto není
a ani nemůže být tato československá
demokracie školometskou, strnulou a záludnou formulí,
nýbrž plným životem, pulzujícím
nejhorčejší rudou krví nového
vlastenectví a nové úcty člověka
k člověku.
Cíle není ještě zdaleka dosaženo,
ale k této demokracii - ano, chcete-li, československé
- již jsme vykročili, již k ní jdeme a
jako socialista pevně věřím, že
k ní dojdeme a musíme dojít.
Košický vládní program zajistil ústavodárnému
Národnímu shromáždění
především potřebný poklid a dostatečný
odstup od prvních revolučních dní
námi, Prozatímním Národním
shromážděním. A uložil nám,
abychom připravili volby na podkladě všeobecného,
rovného, přímého a tajného
práva hlasovacího a podle zásady poměrného
zastoupení. Navázal tak záměrně
na dosavadní ústavní listinu Československé
republiky, a proto vládní návrh zákona,
předložený této sněmovně,
z těchto zásad také vychází.
Proto jsou mu také do značné míry
vzorem dosavadní volební řády, jichž
se přidržuje především strukturálně,
při čemž je ovšem dostatečně
přihlédnuto ke změněným poměrům
a k novému uspořádání naší
veřejné správy.
V ústavně-právním výboru, kde
byl referentem posl. dr Peška, nešťastnou
náhodou vyřazený z možnosti, aby tuto
osnovu uvedl svými slovy, podrobili jsme podrobné
diskusi především otázku, zda by nebylo
účelné oprostit naše kandidátní
listiny od oné vázanosti, jež byla dříve
příčinou mnohých kritik. Dospěli
jsme však k názoru, že by nebylo vhodné
experimentovat právě nyní, kdy jde o volby
do ústavodárného Národního
shromáždění, a ponechali jsme zcela
tomuto sboru, aby tuto zásadní otázku řešil
samostatně. Jsme však zavázáni opravdovým
díkem mnoha osobnostem z kruhů mimoparlamentních,
jež se snažily svými náměty nám
řešení tohoto problému usnadnit. V jejich
připomínkách najde jistě příští
sněmovna celou řadu vhodných myšlenek.
Osnova zákona, jak je vám ústavně-právním
výborem předkládána, se příliš
neodchyluje od vládního návrhu. Její
značnou předností je, že rozdělování
mandátů na kraje v jednotlivých zemích
se bude dít podle počtu platných hlasů,
odevzdaných všem politickým stranám
v každé zemi. Bylo by jistě zcela správné,
kdyby volební číslo bylo pro celý
stát stejné a kdyby i pro jeho zjištění
byl rozhodným počet platných hlasů,
odevzdaných v celém státě. Nebylo
však možno přehlédnout námitku,
že je značná pravděpodobnost větší
absence na Slovensku v důsledku stále ještě
špatných komunikačních možností
a také vzhledem k situaci vnitřní konsolidace
politické, jež na Slovensku, válkou těžce
dotčeném, nedostoupila té výše
jako v zemích českých. Poněvadž
pak jde o volby do sněmovny, jež má ústavně
řešit všechny základní otázky
poměru Čechů a Slováků, je
jistě nutné, aby Slováci měli v tomto
parlamentě zastoupení plně odpovídající
jejich početnosti. Proto byla v návrhu zákona
ponechána zásada, že mandáty budou rozděleny
na jednotlivé země podle počtu zapsaných
voličů, a to ještě před vlastním
volebním aktem. Aby pak Moravě i Slezsku byla zajištěna
obdobná práva, když jde o volení do
zákonodárného sboru tak důležitého,
bude i země Moravskoslezská považována
za podobný celek a počet mandátů na
ni připadajících bude určen rovněž
podle počtu voličů, zapsaných ve voličských
seznamech v této zemi.
Ježto jde o změnu osnovy, provedenou na můj
návrh, zdůrazňuji, že jsem naprosto
nesledoval jiného politického cíle než
spravedlivé rozdělení mandátů
především mezi Čechy a Slováky
a zároveň také mezi Čechy žijící
jednak v zemi České, jednak v zemi Moravskoslezské.
I když je ve druhém skrutiniu dána stranám
možnost uvést na zemskou kandidátku i poslance,
kteří jsou na kandidátkách téže
politické strany v zemi druhé, přece jen
je tím dána větší vázanost
tohoto kandidáta k onomu prostředí, od něhož
mandát takto obdrží.
Jsme ovšem přesvědčeni, že toto
opatření v celém svém rozsahu je pouze
přechodné a že příští
volební řády se důsledně přidrží
zásady, podle níž budou mandáty přiděleny
zemím i krajům podle počtu skutečně
odevzdaných platných hlasů.
Z dalších důležitějších
úprav osnovy, provedených ústavně-právním
výborem, je nutno zdůraznit zmenšení
rozsahu nevolitelnosti. Vládní návrh zákona
odnímal pasivní právo volební i oněm
osobám, u nichž byla komisí okresního
národního výboru vyslovena překážka
výkonu práva volebního pro podezření
z trestního činu proti národu a státu.
Bylo-li lze výjimečně a pouze pro tyto volby
přijmout myšlenku, že v nynější
době lze v zájmu veřejném zbaviti
kvalifikovaným výrokem komise okresního národního
výboru aktivního volebního práva osoby
takto podezřelé, mluvila pro toto řešení
pouze krátkost času do voleb a stále ještě
jistá výjimečnost dnešních dní.
Při určení volitelnosti tyto důvody
však zcela určitě nestačí, neboť
se jistě mnohdy ukáže bezdůvodnost takového
podezření, a nad to není zde oné časové
tísně odůvodňující ustanovení
§ 24 zák. o stálých voličských
seznamech. Na to pak nový parlament bude mít dostatek
času, a to v době politicky klidnější,
než je samozřejmě doba přímo
předvolební, aby včas využil možností
daných mu § 39 této osnovy.
Z týchž důvodů byl z osnovy vypuštěn
navrhovaný § 8, který umožňoval,
aby ještě při vlastním volebním
aktu rozhodnutím obvodního volebního výboru
mohl býti někdo vyloučen z práva voliti
třeba na podkladě předloženého
úředního dokladu. Zákonem o stálých
voličských seznamech i volebních řádech
je dostatečně zajištěna možnost
zavčas zamezit výkon volebního práva
osobám, jež podle ustanovení zákonných
a podle obecného právního nazírání
lidu tohoto práva nemají. Ostatně nejasnost
pojmu "úřední doklad" by určitě
sváděla ke zbytečnému zneužití
tohoto ustanovení.
Krátkost času znemožnila tomuto parlamentu
vymezit přesněji pojem politických stran
a rozhodnout o jejich právní subjektivitě.
Tato neurčitost má přirozeně svůj
odraz i v návrhu zákona, který se nakonec
musí spokojiti zjištěním, že kandidátní
listiny mohou podati jen politické strany, vyvíjející
v den 30. dubna 1946 činnost v dotčené zemi.
Není ovšem nejmenší pochyby, že v
souladu s košickým vládním programem
a vzhledem ke skutečnému stavu rozumí se
tím jasně čtyři české
a čtyři slovenské politické strany.
Předsednictva těchto stran jsou podle tohoto zákona
jejich representanty, při čemž otázku,
kdo je členem těchto předsednictev, jest
řešiti podle skutečného stavu.
Již delší dobu je předmětem veřejné
diskuse a kritiky otázka bílých, správně
prázdných volebních lístků.
Ústavně-právní výbor se v tom
o směru přiklonil k vládnímu návrhu
zákona a v předložené osnově
doporučuje jejich zavedení, v podstatě z
těchto důvodů:
Vláda Národní fronty je nepochybně
výrazem vůle velké většiny celého
národa. Každému z našich občanů
je demokraticky dána široká možnost zařadit
se do kterékoli strany, jež ji vytvářejí,
a tím ideologicky i prakticky se přihlásit
do bohatého rejstříku politického
zaměření, jež nejlépe odpovídá
jeho vnitřnímu přesvědčení.
Ti z nich, kteří po celém roce konsolidačního
procesu v našem státě se takto zapojit nechtějí
nebo nedovedou, staví se proti celkové koncepci
naší nové republiky, vyjádřené
právě vládou Národní fronty,
a tak především také všemi našimi
politickými stranami. Jestliže tito lidé zůstávají
trvale nepřesvědčeni anebo se vědomě
a z vlastní vůle staví proti, nemohou být
ve státě tak demokratickém, jako je náš,
nuceni odevzdat svůj hlas politickému hnutí,
s nímž nesouhlasí nebo proti němuž
aspoň za určitých podmínek jsou ochotni
jít.
Při správnosti těchto myšlenek je potom
jenom logickým a důsledným uplatněním
demokratických zásad při trvání
na volební povinnosti přejaté i projednávanou
osnovou, aby tyto osoby nemusely odevzdávat své
hlasy stranám, jejichž ideologiím nevěří
a s jejichž politickou praxí také nesouhlasí.
Kdo nejde u nás s vládou Národní fronty,
kdo nesouhlasí s velikými politickými, hospodářskými,
kulturními a především také strukturálními
změnami, jež tato vláda provádí,
jde proti ní, a protože je tvořena všemi
politickými stranami našeho národa, lze právem
říci, že jde dokonce přímo proti
státu. Jedině o hlasy těchto osob jde, a
nedovedu proto pochopit, jak mohou být v Národní
frontě strany, které svoje politické posice
chtějí zesilovat hlasy osob, stojících
takto proti státu a tedy také proti nim jako podstatným
součástkám vlády tohoto státu.
(Potlesk.)
Jestliže se volá po dalším umravnění
našeho politického života, jak lze zároveň
machiavelisticky schvalovat a chtít právě
tento prostředek pro dosažení cíle úzce
stranického? Nebo jde snad v celém rozsahu o politickou
hru, která nakonec je nebo bude ochotna podřídit
svoji politickou ideologii, a což je stejně zlé,
i politickou praxi zájmům těchto osob, stojících
proti vládě a proto i proti státu a jeho
celonárodní politické koncepci? (Předsednictví
převzal místopředseda Petr.)
Ať se nakonec debata o těchto ustanoveních
osnovy zákona o volbě do ústavodárného
Národního shromáždění
rozvíjí jakkoli, dovolte, abych již nyní
jasně a určitě řekl, že podle
mého přesvědčení ústava
naší republiky, tato magna charta našich svobod
a ohnisko budoucích osudů Čechů a
Slováků, nesmí býti ovlivněna
osobami dobrovolně se stavícími mimo národ.
(Potlesk.) Tyto hlasy nesmějí připadnout
a také nepřipadnou žádné ze stran
tvořících Národní frontu, a
to v zájmu Národní fronty a tím i
v zájmu celého státu.
Doporučuji vám, paní a pánové,
přijetí projednávané osnovy tak, jak
je vám předložena ústavně-právním
výborem. Jménem tohoto výboru vás
pak prosím, abyste dbali v největší
možné míře čistoty voleb, jež
budou na jejím podkladě provedeny. I v této
volební čistotě se musí plně
odrazit naše mravní, kulturní i politická
výše, k níž jsme se těžce
probojovali celou naší historií a nakonec -
a snad především - nesmírným
utrpením nedávných let okupace a války.
Nezapomeňme na ni ani při volebním vzepětí
a boji. Ať je to síla ducha a pravdy, která
rozhodne i toto politické zápolení pro republiku
a pro šťastnou budoucnost všeho našeho pracujícího
lidu.
To aspoň je přesvědčení a přání
mé a zároveň přesvědčení
a přání strany, jejímž členem
mám čest býti. (Potlesk.)
Místopředseda Petr: Přistoupíme
ke společné rozpravě.
Přihlášeni jsou tito řečníci:
pp. posl. dr Bunža, Sedlák, dr Burian,
dr Dolanský, dr Husák, dr Hlaváček,
Caňkář, dr Bernard, Koucký,
Deči, Kazimour, Holdoš, Viboch.
Uděluji slovo prvnímu řečníku,
kterým je pan posl. dr Bunža.
Posl. dr Bunža: Slavná sněmovno, paní
a pánové!
Když bylo ustaveno Prozatímní Národní
shromáždění, všichni občané
demokraticky cítící a žijící
v něm viděli podstatný krok od revolučních
aktů představovaných presidentskými
dekrety k demokratickému zákonodárství
a kontrole vlády, třebaže Prozatímní
Národní shromáždění nevzešlo
z demokratických voleb, nýbrž vzniklo delegací
politických stran. Je nutno uznat, že ihned po osvobození,
v době hospodářsky, sociálně
a společensky nestálé, nemohlo se ihned přikročit
k demokratickým volbám, nehledíc ani k obtížím
rázu spíše technického, které
brzdily provedení voleb, jako na př. přesun
obyvatelstva do pohraničí, neúplné
nebo chybějící voličské seznamy
a pod.
Prozatímní Národní shromáždění
jako orgán moci zákonodárné mělo,
jak plyne z jeho názvu, tuto moc vykonávati jen
prozatímně a veškeré své úsilí
mělo zaměřit na přípravu voleb.
Ponechávám stranou kritiku, zda svůj úkol
vykonalo účelně nebo ne. Jisto je, že
zákonodárné práce, spojené
s přípravou voleb, byly časově téměř
poslední, ač měly být první,
a že do dnešní doby vykonalo Prozatímní
Národní shromáždění mnoho
jiné zákonodárné práce. Ukázalo
však, že i při svém zvláštním
složení vykonalo velký kus práce, a
kontrola vlády, kterou provedlo, byla rozhodně lepší
než kontrola žádná. Toto provisorium nemohlo
však trvat dlouho a proto se již po ustavení
Prozatímního Národního shromáždění
volalo, aby se ihned intensivně pracovalo na volebních
řádech a přípravách k volbám
a aby volby byly co nejdříve vypsány.
K provedení všeobecných, přímých
a tajných voleb nás naléhavě ponoukalo
několik momentů. Bylo to především
vědomí, že se nemůžeme v pravém
slova smyslu nazývat demokraty a svou republiku demokratickou,
dokud nemáme vládu, parlament a veřejnou
správu demokraticky zvolené a ustavené. Cítíme
také, že paritní zastoupení a rozdělení
funkcí více méně dodržované
nebo nedodržované je opravdu jen nouzovým východiskem
kompromisu, ale není to řešení trvaleji
uspokojivé pro demokraty. Konečně jsme měli
jakýsi pocit zahanbenosti před demokratickou cizinou,
že u nás, ve chvalně známém ostrově
demokracie, nemůžeme se dostat nebo odhodlat k volbám,
když téměř ve všech státech
kolem nás, ba i ve státech poražených,
byly již volby vykonány. Proto naše demokratická
veřejnost s pocitem úlevy a uspokojení přivítala
rozhodnuti, že demokratické volby budou provedeny
26. května tohoto roku.