Ve své touze alespoň zčásti
si upraviti své příbytky, ve své lásce
k půdě a jsa si také vědom své
národní povinnosti, přes všechno utrpení
zajistiti i nadále výživu národa, vložil
do oprav všechny své peníze.
Úspory, kterých do 1. listopadu
nemohl pro nedostatek nákupu materiálu upotřebiti,
zůstaly na vázaných vkladech. Následkem
toho je zde naprostý nedostatek finančních
prostředků a stále se množí případy,
že zboží, které stále ve větším
a větším množství přichází
na trh, leží v obchodech, protože si je
občané nemohou koupiti, prostě proto, že
nemají dostatek peněz.
Proto je nutno zvláště
mít zřetel na tyto okolnosti, neboť co je pro
jiné kraje snesitelné, je už pro Slezsko neúnosné.
Slezsko samo má pro republiku veliký význam.
Je to země poměrně malá, ale silně
produktivní. Je to země tvrdého, prostého
a pracovitého lidu, a bude ještě více
produkovat, když jeho lid bude hospodářsky
a sociálně dostatečně zajištěn.
Při tom je to země nebývalých zvláštností
a protikladů. Je na jedné straně bohatá
a na druhé straně zase chudá způsobem
života svého lidu. Již dávno vystihl tuto
skutečnost známý a milovaný otec Slezska
Petr Bezruč, rodák z Háje pod tradičním
vrchem Ostré Hůrky, který ve své básni
"Ostrava" říkal na adresu tehdejších
bývalých rakousko-uherských pánů,
že "při Dunaji strmí paláce z krve
mé a z mého potu".
Věřím však, že
v naší nové lidově-demokratické
republice nebude už příčiny, aby podobný
výrok obdobného charakteru musel býti opakován
o Praze. Ba naopak. Praha ukázala zvláště
u příležitosti "Slezského týdne",
že správně chápe, jakou důležitost
má Slezsko pro celou naši republiku. Slezsko se svou
průmyslovou základnou má býti páteří
našeho národního hospodářství
a silnou páteř musí míti i jeho lid,
který pro toto hospodářství tvoří
hodnoty. Bude-li silné Slezsko, bude silná i celá
republika. Zkrátka je zapotřebí, aby došlo
k vyrovnání jak hospodářskému,
tak kulturnímu a národnímu, aby se Slezsko
jednou provždy stalo opravdu - to zdůrazňuji
- opravdu nedělitelnou součástí Československé
republiky, včetně oblasti těšínské
a hlučínské.
Jedině s nadšením
můžeme uvítati plán ministerstva školství
založit v Opavě universitu, která bude
mít pro Slezsko neobyčejnou důležitost
pro podporu jeho kulturního života a pro šťastnou
likvidaci ještě stále trvajících
národnostních problémů, se kterými
Slezsko v některých svých částech
dosud těžce zápasí.
Slezský lid prokázal nesčetněkrát
svou věrnost republice a národu. Své vnitřní
protiklady řeší sám poměrně
hladce a úspěšně. Minulého roku
přes 100.000 účastníků manifestace
na památné Ostré Hůrce prokázalo
svoji oddanost a věrnost republice a národu a přísahalo
na svou tradici slavného národního slezského
odboje.
Ani při budování republiky
i přes velké oběti nezůstal slezský
lid pozadu, ale mohu říci s hrdostí,
že si uhájil čestné místo v národě.
Byli to naši horníci, byli to hutníci a dopraváci,
jejichž úsilí nám přineslo značný
příspěvek k ozdravení našeho
hospodářského života v celém
státě. Ba ani venkov, ten tak strašně
zničený venkov, nezůstal pozadu, ale naopak
obstál velmi důstojně. Rolníci, kteří
se ihned po přesunu fronty chopili práce, vykonali,
mohu říci, nadlidské dílo. Myslím,
že není třeba zde opakovati, jak vypadala jejich
hospodářství, kudy se převalila fronta.
A hle, je to zase Slezsko, které úspěšně
závodí s ostatními moravskými
okresy v dodávkách obilí. Okres Bílovec
se svými desítkami zničených obcí
se umístil na prvém místě v celé
zemi Moravskoslezské. Vysoko vyzdvihujeme obětavost
rolníků z obcí válkou nejvíce
poškozených, kteří také národu
odevzdali nejvíce z výsledku své těžké
práce. Kontingenty, které nebyly nijak nízké,
byly v mnohých obcích překročeny
daleko přes 100 %.
Takové je tedy naše Slezsko.
Je to země poctivého, prostého a pracovitého
člověka, člověka zdravého jádra.
Slezsko nečeká, ale pracuje. Slezsko neprosí,
ale žádá uznání a spravedlnost.
Slezsko i nadále zůstane věrno své
slavné tradici Ostré Hůrky, tradici jednoty
českého národa. Němci ve své
zuřivé zběsilosti a nenávisti k němu
do základu zničili památník slezského
odboje selského lidu na Ostré Hůrce. Zničili
památník, ale nezničili ducha a tvrdou pěst
našeho lidu.
Proto při provádění
stavební obnovy žádá Slezsko pozornost
podle zásluh, podle obětí a podle hospodářské
důležitosti a potřeby. V celkovém
počtu zničených budov je řada škol
a jiných budov veřejných, řada objektů
silně rozvinutého slezského zemědělského
družstevnictví - a co nejdůležitější
- největší část zničených
jednotek jsou selské zemědělské statky.
Proto při provádění obnovy upozorňuji
zvláště na § 1 zákona, odst. 1,
který říká: "Obnovou uvádějí
se v souvislosti s válečnými událostmi
zničené a poškozené objekty do řádného
stavu, avšak jen v rozsahu nezbytném pro nutné
ubytování obyvatelstva, pro zajištění
hospodářského života a řádného
provádění zdravotní péče
nebo důležité výroby nebo cenných
kulturních hodnot v postižené obci nebo
území."
To tedy v tomto případě
znamená zajištění organisace zemědělské
výroby a výstavbu našeho venkova, jmenovitě
jeho hospodářských budov, škol, objektů
zemědělských družstev a podobně.
Jsou zde obce, které pro naprostý nedostatek stodol
a kůlen nemohou zajistit sklizenou úrodu, jsou obce,
které pro naprostý nedostatek chlévů
a stájí jsou nuceny svůj tažný
a chovný dobytek, i když ho mají velký
nedostatek, udržovat v nehygienických objektech,
což má pochopitelně na chov domácího
zvířectva velmi neblahý vliv.
Toto jsou mé poznámky k osnově
zákona o stavební obnově, které se
týkají více méně jeho provádění.
Věřím pevně, že ve smyslu propagace
"Slezského týdne" Praha zůstane
Slezsku i nadále přátelsky nakloněna
a dá mu v rámci možnosti všechno,
co Slezsko ke svému vzkříšení
a zabezpečení života svého lidu potřebuje.
(Potlesk.)
Místopředseda Petr:
Dalším řečníkem je p. posl. Urbánek,
jemuž dávám slovo.
Posl. Urbánek: Slavná
sněmovno, paní a pánové!
Když slezský lid po svém
osvobození vyšel z trosek svých domovů
a pochoval své mrtvé, poklekl na půdě
zbrocené krví svých synů a v hluboké
úctě se sklonil nad rovy chrabrých ruských
bratří. Od Frývaldova, Krnova, přes
Opavsko, Ostravsko, Těšínsko až k Jablunkovu
je tato půda napojena drahocennou krví slovanských
bratří a jejich pomníky mluví o hrdinství
a obětování. Píseň osvobozeného
člověka se rozezněla slezskou zemí.
Ti, kdož museli opustit Opavsko a Těšínsko,
mohli se navrátit domů. Přišli, aby
viděli své nešťastné Slezsko, zemi
od věků přehlíženou, odstrkovanou,
která přinesla v této hrůzné
válce svůj veliký podíl k osvobození
národa a státu. Slezský člověk,
tvrdý, prostý a věrný, zůstal
na svém místě. Ponížen, popliván,
zbit a zneuctěn, přece zůstal v prvých
řadách s puškou v ruce, přes
strašnou válečnou vřavu. A dnes tento
náš lid, který na nikoho nečekal a vrhl
se do práce, obstál i v této zkoušce.
Dokázal, že kraje rozbité válkou nabývaly,
ač pomalu, lidštějšího obrazu,
a tam, kde vládla germánská zpupnost, surovost,
vražednost a nenasytnost slyšíme českou
vlasteneckou píseň a drahou mateřštinu.
V továrnách, šachtách, dílnách
i uhelných dolech udržuje náš horník
a dělník radostný rytmus práce a tvoří
hodnoty pro lepší a spravedlivější
zítřky.
Vážená a slavná
sněmovno, dnes máme schválit osnovu zákona
o stavební obnově. Na tento zákon lid slezské
země čeká. Čeká, že mu
bude pomoženo, neboť jeho situace je opravdu kritická.
Dovolte, abych aspoň několika čísly
podal obraz našeho zmučeného kraje. Celkem
bylo ve Slezsku poškozeno, zničeno nebo vypáleno
34.986 domů z celkového počtu 90.000,
při čemž byla způsobena škoda 20
miliard 670 milionů Kčs. Celková stavební
škoda činí okrouhle 4 miliony 420 tisíc
Kčs a vztahuje se téměř na 35.000
budov.
Aby mohlo býti v r. 1946 v rámci
plánovaných prací dosaženo vytčeného
cíle, jeví se pro Slezsko tato potřeba stavebních
hmot: 93 milionů obyčejných a dutých
cihel, 25 milionů tašek, 4.000 tun stavebního
vápna, 42.000 tun cementu, 2 miliony m2 lepenky,
jeden milion m2 osinkocementové krytiny, 210.000
m2 přírodní břidlice, 1
milion m2 skla, 8.000 tun železa, 800.000 m3
dřeva atd. V tom ovšem není zahrnuta potřeba
pro výstavbu měst, veřejných budov
a pod., které jsou plánované pro příští
léta. Zemský národní výbor
v Moravské Ostravě zakoupil několik
desítek dřevěných obytných
domků pro školní, případně
zemědělské účely. Náklady
na tyto domky byly kryty z prostředků zemských
a činily skoro 5 milionů Kčs. Později
byla tato částka kryta z úvěru,
uvolněného vládou na krytí nákladů
za tak zv. okamžitá opatření. Ministerstvo
ochrany práce a sociální péče
zapůjčilo obyvatelstvu našeho kraje jednobytové
dřevěné domky. Těchto bylo až
dosud dodáno na 900. Souběžně s touto
akcí zahájena byla akce dodávky nejpotřebnějšího
materiálu pro opravy budov méně poškozených
na soukromý náklad jejich majitelů. V rámci
této akce byly opatřeny mimořádné
příděly řeziva, dehtované lepenky,
cihel, cementu, železa, vápna a skla. Až na sklo
podařilo se krýti potřebu na nejnutnější
opravy tak dalece, že tyto mohly býti před
příchodem zimy zhruba ukončeny.
Problém dopravní měl
své kořeny jednak v nedostatku nákladních
aut a koní, jednak v nedostatku pohonných látek.
Již v srpnu 1945 bylo opatřeno 150 nákladních
aut z dodávky UNRRA a zvýšením
přídělu pohonných látek mohla
býti tato vozidla uvedena do provozu. Pozdějšími
dodávkami nákladních vozů, opravou
železničních tratí a mostů, rozšířením
dopravy po železnici a doplněním stavu koní
se v dopravním oboru dospělo ke stavu aspoň
prozatímně vyhovujícímu potřebám
kraje.
Slezský průmysl byl rovněž
velmi citelně poškozen, a to zejména v opavském
Slezsku. Ze 4 cukrovarů byly 3 úplně zničeny,
z 12 tiskáren 6 bylo zničeno a 1 poškozena,
ze 4 koželužen 1 zničena a 1 poškozena,
ze 48 kovoprůmyslových závodů 7 zničeno
a 14 poškozeno, ze 24 dřevoobráběcích
závodů 3 zničeny a 6 poškozeno, z 8
chemických závodů 1 zničen a 1 poškozen,
z 9 papírenských závodů 1 zničen
a 1 poškozen, z 23 potravinářských závodů
2 zničeny a 4 poškozeny, ze 7 lihovarských
závodů 1 zničen a 3 poškozeny, z 22
mlynářských podniků 2 zničeny
a 3 poškozeny, z 86 pil 5 zničeno a 6 poškozeno,
ze 6 pivovarů 1 poškozen, ze 73 textilních
závodů 1 zničen a 7 poškozeno.
Celkový počet zničených
silničních mostů a větších
objektů činí 284. Celkem bylo zničeno
148 železničních mostů a 8 silničních
nadjezdů, v mnoha dlouhých úsecích
tratí vytrhali Němci specielními pluhy kolejnice
a zničili pražce. Zároveň s obydlím
ztratili obyvatelé postižených krajů
všechno šatstvo, prádlo a domácí
nářadí. Stejně bylo postiženo
mnoho lidí, kteří sice o přístřeší
nepřišli, avšak jejich byty byly německými
vandaly úplně vyrabovány. Aby obyvatelstvu
sociálně slabému umožněn byl
nákup alespoň nejnutnějších životních
potřeb, přikročilo ministerstvo vnitra k výplatě
záloh na náhradu válečných
škod podle dekretu presidenta republiky čís.
82. Pro oblast expositury zemského úřadu
v Moravské Ostravě uvolněna částka
74 milionů Kčs; vyplaceno bylo 11 milionů
Kčs a zbytek je v poukazovacím řízení
a bude v nejbližší době vyplacen.
Slezským obcím vzniklo po osvobození mnoho
úkolů, jež byly nad jejich finanční
schopnosti. Byla to zejména tak zvaná okamžitá
opatření, která nesměla býti
v zájmu veřejném odkládána,
nýbrž provedena ihned, jak konečně z tohoto
názvu vyplývá. K úhradě
nákladů za okamžitá opatření
a zabránění dalším škodám
na veřejných budovách bylo zatím povoleno
vyplatiti do dnešního dne částku 65
milionů Kčs. Dalších 15 milionů
bylo reservováno prozatímně na zálohování
prací k odstranění ssutin.
S blížící
se zimou a ukončením stavební sezony v r.
1945 vyvstala dvě vážná nebezpečí.
Bylo nebezpečí nezaměstnanosti stavebního
dělnictva a nebezpečí zřícení
ohořelých zbytků budov. Pro vyřešení
těchto problémů uvolnila vláda částku
40 milionů Kčs, kterých se použilo ku
krytí nákladů na zbourání poškozených
domů a trosek hrozících zřícením.
Tyto peníze byly rozděleny mezi města Opavu,
Mor. Ostravu, Bílovec, Krnov a Fulnek, kde bylo největší
nebezpečí. Zmíněná částka
daleko nestačí k odstranění všech
nebezpečných trosek. Jednání o zvýšení
dotace je v proudu a slibuje splnění i když
ne všech nároků, tedy aspoň jejich části.
Obyvatelé našich nejhůře postižených
krajů jsou z větší části
dělníci a drobní zemědělci.
Škody způsobené jim válkou přesahují
většinou mnohokrát jejich finanční
schopnosti. Levný úvěr, o němž
jedná osnova zákona o stavební obnově,
bude sice značnou pomocí, nikoliv však pomocí
absolutní.
V rámci plánované
výstavby Slezska je naprosto nutné, aby se přihlédlo
k nedostatečným komunikacím tohoto kraje.
Jsou zde již staré a velmi naléhavé
požadavky Slezanů o dobudování dráhy
Kyjovice-Budišovice, Pusta Polom-Opava, a druhé tratě
Bílovec-Hradec-Podolí. Tím by se ulehčilo
hlavně dělnictvu, které má daleko
do průmyslových středisek Moravské
Ostravy a Opavy. Hospodářský význam
kraje by tím také nesmírně stoupl.
Příslušní činitelé byli
již na tyto potřeby kraje upozorněni zvláštními
pamětními spisy.
Zákon o stavební obnově
převádí nás z válečného
a poválečného neurovnaného stavebnictví
opět do právního stavu, pokud jde o nápravu
škod vzniklých v důsledku ničivých
účinků války či okupace. Příprava
návrhu tohoto základního zákona vyžádala
si velké práce a péče mnoha zúčastněných
činitelů a odborníků, ať již
ze řad státních zaměstnanců,
úředníků ministerstev nebo ze řad
úředníků civilního sektoru.
To, že se osnova stává zákonem na začátku
hlavní sezony r. 1946, dokazuje, že jak vláda,
tak i sám parlament jsou si vědomy nutnosti umožniti
rozvinutí větších stavebních
akcí poskytnutím nové zákonné
base právní, finanční i technické.
I když uzákoněním osnovy o stavební
obnově stojíme teprve na začátku všech
přípravných prací a když se tudíž
k vlastním stavebním výkonům
podle zákona o stavební obnově bude moci
přikročiti teprve v létě t. r.,
umožní zákon o stavební obnově
zahájení a v mnohém případě
plné rozvinutí stavebních prací, od
nichž je také možno čekati i ostatní
obrodu hospodářského života.
Při této příležitosti
je však záhodno zmíniti se o uznávaném
nedostatku, kterým byly a ještě jsou bržděny
mnohé přípravné i vlastní stavební
práce. Chybí nám samostatné ministerstvo
techniky, tudíž samostatné správní
ústředí, jež by v rámci
své kompetence, zákonem jasně vymezené
mohlo urychleně a s plnou odpovědností
zařizovati vše, čeho je třeba v zájmu
rozvinutí i ostatních stavebních prací,
které nenáleží do rámce zákona
o stavební obnově. Stavební obnovu bude říditi
ministerstvo dopravy - veřejná správa technická
- které k tomu účelu zřídilo
samostatný odbor stavební obnovy. Zákon o
stavební obnově nás však poučuje
o tom, že v mnohých případech bude
nutno prováděti i ve stavební obnově
meziministerská řízení, neboť
kompetence, i pokud jde o stavební obnovu, není
vyhražena jen odboru stavební obnovy v ministerstvu
dopravy. Nejsme zbaveni obavy, že by mohly vzniknouti v důsledku
toho i napříště kompetenční
spory, jež by vlastní provádění
stavební obnovy brzdily. Litujeme, že jsme se dosud
nedostali ke zřízení samostatného
ministerstva techniky, jehož urychlené zřízení
uznal již technicko-dopravní výbor PNS. I na
příkladech z ciziny, Anglie, Francie, Polska
a Jugoslavie i dalších zemí vidíme,
že zřízení jednotného technického
ústředního místa pro obnovu je uznáváno
jako jeden ze základních požadavků účelného
postupu při odstraňování válečných
škod na nemovitostech. Jsme ovšem šťastni,
že u nás přece jen není zničení,
způsobené válkou toho rozsahu, jako v zemích
uvedených, přesto je však třeba, abychom
dbali urychleného řízení, kontroly
i provádění všech technických
prací a s tím spojeného řízení
administrativního a správního, což bude
jedině možné v samostatném ministerstvu
techniky, či lépe řečeno veřejných
prací. V zájmu veřejném bylo
by třeba, abychom se na věci technicko-hospodářské
nedívali jen se stanoviska čistě politického,
stranického, neboť jedině tak se dostaneme
k lepší hospodářské základně,
a to v prvé řadě v zemích
a oblastech nejvíce postižených válkou
a okupací. Jednou z nich je Slezsko, které
zde také zastupují.
Žádám vládu, aby
Slezsku byla dána přednost, pokud jde o pořadí
v provádění stavební obnovy ve
smyslu nového zákona. Vždyť urychlenou
a dobře provedenou stavební obnovou Slezska vytvoříme
podmínky pro takové hospodářství
i společenský život v této zemi,
jaké si její občané, vždy věrní
příslušníci naší republiky,
zaslouží.
Státní rozpočet stanoví
10 miliard státních záruk pro výstavbu
zničených krajů. Je to jistě důkazem,
že odpovědní vládní činitelé
mají zájem na brzké výstavbě
oněch krajů, které se tak osvědčily.
Těmto věrným spolehlivým hraničářům
bude tak splacen dluh za oddanou stráž, kterou tu
po staletí proti germánům drželi - a
také udrželi. Zákon o stavební obnově
nám zaručuje, že při organisované
výstavbě nebude zbytečně a bezplánovitě
plýtváno jak stavebními hmotami, tak i pracovními
silami. Zmocněnci-odborníci z oboru stavebního,
kteří budou výstavbu zničených
krajů určovat a odpovědně řídit,
jsou zárukou, že obnova bude situaci v obnovovaných
krajích proti dřívějším
poměrům zlepšovat. Zájmy jednotlivců
se musejí podřídit zájmům celku,
jak toho bude veřejný zájem celku vyžadovat.
Velká úloha tu bude připadat samosprávě,
aby v součinnosti s okresními a zemskými
národními výbory vybrala pro funkce stavebních
zmocněnců a členů komisí vhodné
lidi, kteří musejí být jen a jen odborníky
se širokým odborným a sociálním
rozhledem.
Dovolte mi, paní a pánové,
abych s tohoto místa poděkoval těm,
kteří až dosud obětavě Slezsku
pomáhali. Jsou to pánové z ministerstva
dopravy, kteří několikrát Slezsko
navštívili a měli pro jeho bolesti veliké
porozumění. Poslední návštěva
koordinační komise naší vlády
vedena p. inž. Labským a p. inž. Kazdou při
svém studijním zájezdu do Slezska prozkoumala
na místě všechny potřeby a zařídila
již mnohou nutnou pomoc. Chtěl bych vzpomenout ještě
jednoho. V nemocnici leží obětavý
pracovník, referent z ministerstva dopravy pro výstavbu
zničeného Slezska, p. ing. Chlebeček. Ač
rodák země české, dal Slezsku kromě
obětavé, nadlidské práce také
svoje srdce. Gestapácká zvrhlost koncentračního
tábora zanechala těžké následky
na jeho zdraví. Vděční Slezané
mu přejí brzké uzdravení, aby se mohl
vrátit a dokončit svoji tak záslužnou
práci.