Předseda Josef David.
Místopředsedové Petr, Gottier, Tymeš,
Hodinová-Spurná, Cvinček.
Zapisovatelé Štětka, dr Ducháček.
120 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře PNS: tajemník PNS dr Madar;
jeho zástupci dr Záděra, dr Ramajzl.
1. Zpráva výboru ústavně-právního
(podle § 35 jedn. řádu) o vládním
návrhu zákona (tisk 391), podle kterého lze
prohlásiti dny 9. května a 29. srpna 1946 za dny
pracovního klidu.
2. Zpráva výboru technicko-dopravního k vládnímu
návrhu zákona (tisk 235), kterým se mění
zákon ze dne 12. srpna 1921, č. 304 Sb., o zabírání
budov neb jejich částí pro účely
veřejné (tisk 361).
3. Zpráva výboru technicko-dopravního k vládnímu
návrhu zákona (tisk 213) o přídělu
stavebních hmot (tisk 367).
Předseda Jos. David zahájil schůzi
v 17 hod. 12 min.
podle § 2, odst. 4 dal předseda na dnešní
schůze posl. Tymešovi.
Posl. Sosnar-Honzákovi, který předložil
lékařské vysvědčení,
prodloužilo PNS na návrh předsedův hlasováním
zdravotní dovolenou o 1 měsíc, t. j. do 15.
května 1946.
Klub poslanců komunistické strany Československa
vyslal do výboru ústavně-právního
posl. Juru za posl. Klimenta, do výboru rozpočtového
posl. Mráčka za posl. Kubíčka.
Klub poslanců čs. sociální demokracie
vyslal do výboru ústavně-právního
posl. Hladkého za posl. Hlaváčka,
do výboru sociálně-politického
posl. Cíglera za posl. Bělíkovou,
do výboru průmyslu posl. Cíglera
za posl. Konopu.
Klub poslanců demokratickej strany Slovenska vyslal do
výboru zemědělského posl. dr
Zibrína za posl. dr Kvetko, posl. Baláže
za posl. Ferjaka.
Klub poslanců komunistickej strany Slovenska vyslal do
výboru rozpočtového posl. Ušiaka
za posl. dr Rohaľa-Iľkiva, posl. Kubače
za posl. Strechaje, posl. Strechaje za posl. Kubače,
do výboru zemědělského posl.
Kubače za posl. Valo, posl. Turkovou za posl.
Babeje.
Klub poslanců komunistickej strany Slovenska vyslal do
výboru ústavně-právního
posl. Dvorína za posl. dr Čecha, posl. Turkovou
za posl. dr Friše, posl. Kubače za posl. dr
Horvátha, posl. Čulena za posl. dr Rohaľa-Iľkiva;
do výboru zemědělského posl.
Babeje za posl. Turkovou, do výboru rozpočtového
posl. Jeleňa za posl. Ušiaka; do výboru
ústavně-právního posl. dr Horvátha
za posl. Čulena, posl. dr Friše za posl. Kubače.
Klub poslanců demokratickej strany Slovenska vyslal do
výboru ústavně-právního
posl. Huška za posl. dr Lettricha, posl. dr Štefánika
za posl. dr Múdreho-Šebíka.
Předseda (zvoní): Přikročíme
k projednávání prvého odstavce pořadu,
jímž je
1. Zpráva výboru ústavně-právního
(podle § 35 jedn. řádu) o vládním
návrhu zákona (tisk 391), podle kterého lze
prohlásiti dny 9. května a 29. srpna v roce 1946
za dny pracovního klidu (tisk 405).
Zpravodajem je pan posl. dr Peška. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Peška: Slavné Národní
shromáždění!
S opravdovým pohnutím vystupuji dnes na tuto tribunu,
neboť zákon, o němž jsem zpravodajem,
má být příspěvkem tohoto sboru
k oslavám květnové revoluce a banskobystrického
slovenského povstání. Tyto dvě události
v našem politickém životě jsou základem
naší veškeré další samostatnosti,
ony umožnily, že nám je nadále možno
budovat demokratické a socialistické zřízení
našeho státu. Tak tyto dvě události
umožňují další rozvoj našich
národů, jak českého, tak slovenského.
Ústavně-právní výbor, když
pojednal o této osnově, byl si vědom vážnosti
otázky, kterou se zabýval. Je zajisté zcela
oprávněno, aby těchto událostí
bylo našimi národy vždy vzpomínáno,
avšak nesmíme si zatajovat, že každé
přerušení naší výroby, každé
přerušení vyučování ve
školách i úřadování v
jednotlivých úřadech je těžkým
zatížením celého našeho života
jak hospodářského, tak kulturního.
Ústavně-právní výbor uvažoval
také o jiných možnostech, jak důstojně
vzpomínat těchto událostí, aniž
by bylo toto břímě uvaleno na náš
hospodářský a kulturní život.
Avšak vzhledem k tomu, že zde je spontánní
nadšení našeho lidu, které žádá,
aby těchto událostí bylo vzpomenuto způsobem
přímo manifestačním v den jejich prvního
výročí, byl ústavně-právní
výbor toho názoru, že je třeba vyjíti
vstříc tomuto spontánnímu nadšení
a umožniti přerušení pracovního
procesu pro oslavy tak, jak to bylo již dříve
chystáno.
Z tohoto důvodu ústavně-právní
výbor doporučuje, aby návrh, který
byl vládou předložen, byl bez jakýchkoli
dalších změn schválen. Při tom
ústavně-právní výbor předpokládá,
že v příštích letech bude úprava
ostatních památných dnů Československé
republiky soustavně provedena tak, aby nebyla uvalována
neúnosná břemena na náš život,
a předpokládá, že tato věc bude
vyřešena novým, lepším způsobem.
Pro letošní rok však, první rok naší
samostatnosti, považujeme za účelné,
aby byly oslavy provedeny tak, jak se ve vládním
návrhu předpokládá, a proto předkládám
tento vládní návrh k vašemu souhlasu.
(Potlesk.)
Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen,
rozprava odpadá.
Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 2 paragrafy, nadpis a úvodní formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to je
s jejími 2 paragrafy, nadpisem zákona a úvodní
formulí, podle zprávy výborové, nechť
pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím Prozatímní
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém.
Z usnesení předsednictva podle § 54, odst.
1 jedn. řádu vykonáme ihned druhé
čtení.
Ad 1. Druhé čtení osnovy zákona,
podle kterého lze prohlásiti dny 9. května
a 29. srpna v roce 1946 za dny pracovního klidu (tisk 405).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. dr Peška: Nejsou.
Předseda: Kdo ve druhém čtení
souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji Prozatímní
Národní shromáždění přijalo
ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku.
(Děje se.)
To je většina. Tím Prozatímní
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.
Tím je vyřízen 1. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
druhého odstavce pořadu, jímž je
2. Zpráva výboru technicko-dopravního
k vládnímu návrhu zákona (tisk 235),
kterým se mění zákon ze dne 12. srpna
1921, č. 304 Sb., o zabírání budov
neb jejich částí pro účely
veřejné (tisk 361).
Zpravodajem je pan posl. Víšek. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Víšek: Slavná sněmovno!
Dámy a pánové!
Technicko-dopravní výbor pojednal ve své
schůzi dne 10. dubna 1946 o vládním návrhu
zákona tisk č. 235, kterým se mění
zákon ze dne 12. srpna 1921, č. 304 Sb., o zabírání
budov neb jejich částí pro účely
veřejné. Trpíme totiž kritickým
nedostatkem místností pro umístění
úřadů, jakož i pro umístění
cizích zastupitelských úřadů
a institucí, kterých v nynější
době je v naší republice daleko více
než v době předmnichovské. Vyslanectví
a konsuláty, které sídlily dříve
v Berlíně, Varšavě nebo ve Vídni
s pověřením pro Československo, jsou
nyní v Praze. Rovněž nynější
velvyslanectví a generální konsuláty
jsou vybaveny četnějším personálem
a tím nám vzniká další zvýšená
potřeba úředních místností
a bytů. Hlavní město naší republiky
nabývá na svém významu a stává
se velkým střediskem politickým a hospodářským.
Aby bylo možno z důvodů výše uvedených
zabírati budovy, byty, místnosti, nestačil
již ani zákon z r. 1921, čís. 304 Sb.,
a vláda se rozhodla novelisovati tento zákon. V
době revoluční od května 1945 až
do konce roku platil v tomto směru zákon o obraně
státu. Usnesením vlády ze dne 5. října
1945 byla veškerá agenda souvisící s
evidenční správou budov a opatřováním
budov pro úřední účely soustředěna
v ministerstvu dopravy. Ježto zákon o obraně
státu bylo možno pro tento účel používati
pouze do konce r. 1945, platí tudíž pro zabírání
budov a místností od 1. 1. 1946 zase zákon
č. 304 z r. 1921. Protože ministerstvo dopravy provedlo
od 1. 1. 1946 některé zábory, které
neodpovídají zákonu č. 304 z r. 1921,
je nutno platnost novelisovaného zákona uzákoniti
k 1. 1. 1946.
Technicko-dopravní výbor prozkoumal dále
důkladně navrhované změny zákona
č. 304, jak nám je vláda podle návrhu
č. 235 navrhla, a usnesl se změniti jej v tom smyslu,
aby zákonem postiženému byla dána možnost
odvolání. Původní zákon č.
304 z r. 1921 měl rovněž možnost odvolací
a výbor pokládá za nutné i v novelisovaném
zákoně tuto odvolací možnost ponechati.
Dále by po novelisaci zákona neměly podle
vládního návrhu zůstati žádné
výjimky, podle kterých by bylo možno některé
budovy neb místnosti vyjmouti ze záboru. Původní
zákon č. 304 z r. 1921 měl těchto
výjimek 8. Technicko-dopravní výbor je toho
názoru, že je nutno vyjmouti ze záboru malobytové
nájemní domy a jediný trvalý byt vlastníka.
Tím by byli chráněni nájemci malých
bytů a dále vlastníci, pokud jde o jejich
vlastní byt.
Dále pak se usnesl technicko-dopravní výbor
vyjmouti ze zákona charitativní ústavy a
místnosti sloužící takovým zařízením,
která z důvodů mimořádné
léčebné péče nebo ze zvláštních
důvodů hospodářských nelze
přesídliti. Důvodová zpráva
vládního návrhu zákona tisk 235 naznačuje,
že přesídlením nemá býti
zmařeno další provozování hospodářské
činnosti uživatele nebo sledování účelu,
jemuž zabrané místnosti sloužily. Tím,
že technicko-dopravní výbor se usnesl takovéto
charitativní ústavy vyjmouti ze záboru, uznává
důležitost těchto ústavů a chrání
je před účinky tohoto zákona.
Přesné znění novelisovaných
částí zákona z r. 1921, čís.
304 Sb., s příslušnou zprávou bylo vám,
paní a pánové, oznámeno tiskem č.
361 a technicko-dopravní výbor doporučuje
Prozatímnímu Národnímu shromáždění,
aby nově upravený návrh zákona schválilo.
(Souhlas.)