Středa 8. května 1946

(Začátek schůze ve 13 hod. 15 min.)

Přítomni:

Předseda Josef David.

Místopředsedové: Hodinová-Spurná, Gottier, Tymeš, Petr, Cvinček.

Zapisovatelé dr Bureš, Sova.

192 poslanců podle presenční listiny.

Z kanceláře PNS: tajemník PNS dr Madar; jeho zástupci: dr Záděra, dr Ramajzl.



Pořad

51. schůze Prozatímního Národního shromáždění republiky Československé,

svolané na středu 8. května 1946 na 13 hod.

1. Zpráva výboru obchodu a ústavně-právního o vládním návrhu zákona (tisk 218) o mimořádných opatřeních v oboru ochranných známek (tisk 407).

2. Zpráva výborů obchodu a ústavně-právního o vládním návrhu zákona (tisk 219) o zvýšení tax, stanovených zákonem o ochraně známek (tisk 408).

3. Zpráva výborů obchodu a ústavně-právního o vládním návrhu zákona (tisk 220) o mimořádných opatřeních v oboru ochranných vzorků (tisk 409).

4. Zpráva výboru ústavně-právního (podle § 35 jedn. řádu) o vládním návrhu zákona (tisk 158) o beztrestnosti jednání souvisících s bojem o znovunabytí svobody Čechů a Slováků.

5. Zpráva výborů ústavně-právního, soc.-politického a branného (podle § 35 jedn. řádu) o vládním návrhu zákona (tisk 272) o umísťování a jiném zaopatření účastníků národního odboje.

Místopředseda Petr zahájil schůzi ve 13 hod. 15 min.


Sdělení předsednictva.

Dovolenou

podle § 2, odst. 4 jedn. řádu obdrželi na včerejší schůze a dnešní schůzi posl. Styk, Viškovský, dr Beharka, inž. Blaho; dodatečně na včerejší schůze posl. K. Procházka.

Změny ve výborech.

Klub poslanců čs. strany lidové vyslal do výboru ústavně-právního posl. Polomského za posl. inž. Janáčka.

Klub poslanců demokratické strany vyslal do výboru zemědělského posl. dr Kvetko za posl. dr Zibrína, do výboru ústavně-právního posl. Matrku za posl. dr Drgoně.

Místopředseda Petr (zvoní): Přikročíme k projednávání prvého odstavce pořadu, jímž je:

1. Zpráva výborů obchodního a ústavně-právního o vládním návrhu zákona (tisk 218) o mimořádných opatřeních v oboru ochranných známek (tisk 407).

Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby se jednání o této předloze sloučilo s jednáním o předlohách, které jsou jako odstavce 2 a 3 pořadu, to je:

2. Zpráva výborů obchodního a ústavně-právního o vládním návrhu zákona (tisk 219) o zvýšení tax, stanovených zákonem o ochraně známek (tisk 408).

3. Zpráva výborů obchodního a ústavně-právního o vládním návrhu zákona (tisk 220) o mimořádných opatřeních v oboru ochranných vzorků (tisk 409).

Důvodem pro navrhované sloučení je, že se ve všech těchto předlohách jedná o ochranných známkách a vzorcích.

Jsou nějaké námitky proti návrhu na sloučené projednávání těchto tří odstavců? (Nebyly.)

Není jich.

Projednávání bude tedy podle návrhu sloučeno.

Zpravodaji jsou:

o odst. 1 za výbor obchodní posl. V. David, za výbor ústavně-právní posl. dr Zibrín,

o odst. 2 za výbor obchodní posl. Křepela, za výbor ústavně-právní posl. dr Zibrín,

o odst. 3 za výbor obchodní posl. Křepela, za výbor ústavně-právní posl. dr Zibrín.

Dávám slovo zpravodaji o odstavci 1 za výbor obchodní, p. posl. V. Davidovi.

Zpravodaj posl. V. David: Vážená sněmovno!

Okupace a její důsledky zasáhly význačnou měrou i ochranné známky. Právní poměry majitelů ochranných známek byly dotčeny především tím, že podniky byly odtrženy zabráním části našeho státního území Říší a odpadnutím Slovenska od území, pro které majitelé známek počítali s odbytem svého zboží, chráněného známkami. Po osvobození bylo třeba sjednotit poměry v oboru ochranných známek na celém území Československé republiky zákonnou úpravou. Uskutečnila se především restituce in integrum v tom smyslu, že ochranné známky, zapsané jak u českých, tak u slovenských komor, používají ochrany na celém území republiky za podmínek § 1.

§ 2 určuje podmínky ochrany na celém území republiky Československé pro ty ochranné známky, které byly zapsány v době od 30. září 1938 do 4. května 1945 včetně s platností také pro některou část území republiky Československé u jiného registračního úřadu než u obchodní a živnostenské komory - na př. u berlínského patentního úřadu - zmíněné v § 1, jestliže sídlo jejich podniku je na území republiky Československé.

§ 3 se týká prioritních lhůt podle čl. 4 Pařížské unijní úmluvy na ochranu živnostenského vlastnictví.

§ 4 stanoví podmínky pro povolení dodatečné obnovy známky, když byla zmeškána lhůta pro obnovu.

V § 5 je dána možnost podat žalobu podle § 4 známkové novely č. 10895 ř. z. ještě po uplynutí 3 let.

Výbor obchodu pojednal o předloženém vládním návrhu v schůzi 4. dubna 1946 a usnesl se doporučiti jej beze změny ke schválení Prozatímnímu Národnímu shromáždění. (Souhlas.)

Místopředseda Petr: Dávám slovo zpravodaji za výbor ústavně-právní, p. posl. dr Zibrínovi

Zprav. posl. dr Zibrín: Vážená snemovňa!

Okupácia a jej následky zasiahly značnou mierou aj právne pomery ochranných známok. Boly dotknuté najmä tým, že zabraním časti štátneho územia Ríšou a osamostatnením sa Slovenska boly odtrhnuté podniky od územia, pre ktoré počítali majitelia ochranných známok s odbytom svojho tovaru, chráneného známkami. Po oslobodení bolo treba sjednotiť pomery v odbore ochranných známok na celom území republiky Československej zákonnou úpravou.

Uskutočňuje sa predovšetkým restitutio in integrum v tom smysle, že ochranné známky, zapísané tak u českých ako aj slovenských komôr, požívajú ochrany na celom území štátu za podmienok § 1.

§ 2 určuje podmienky ochrany na celom území republiky Československej pre ochranné známky, ktoré boly zapísané v čase od 29. septembra 1938 do 4. mája 1945 i s platnosťou aj pre niektorú časť územia republiky Československej u iného registračného úradu než u obchodnej a priemyselnej komory, spomenutej v § 1 (napr. u Patentového úradu v Berlíne), ak sídlo podniku je na území republiky Československej.

§ 3 týka sa prioritných lehôt podľa čl. 4 parížskej unijnej úmluvy na ochranu živnostenského vlastníctva.

§ 4 určuje podmienky pre povolenie dodatočnej obnovy známky, ak bola zmeškaná lehota pre obnovu.

§ 5 dáva možnosť podať žalobu podľa § 4 známkovej novely (č. 108/1895 r. z.) ešte po uplynutí 3 rokov.

Derogačný § 6 zrušuje zákon z 8. októbra 1940, č. 261 Slov. z., o niektorých opatreniach na ochranu známok a používateľnosť vládneho nariadenia z 23. januára 1941, č. 198/Sb., o ochrane známok slovenských podnikov.

Zákon č. 261/1940 Slov. z. treba derogovať, lebo upravoval podmienky ochrany na Slovensku pre známky, zapísané u českých a moravských komôr. Používateľnosť vládneho nariadenia č. 98/1940 Sb. treba zrušiť, lebo určilo podmienky ochrany na území býv. Protektorátu pre známky s podnikmi na území Slovenského štátu.

Obidve zákonné ustanovenia sa zakladaly na tom, že zeme české na jednej strane a Slovensko na druhej strane nemohly sa prejavovať prechodne ako jednotné štátne územie.

Povereníctvo pre priemysel a obchod v Bratislave vyjednávalo s Ministerstvom vnútorného obchodu a po náležitom uvažovaní a vzájomných konferenciach konečne prišlo k dohode o tomto návrhu zákona, a preto aj ústavno-právny výbor navrhuje slávnej snemovni, aby návrh zákona bol schválený.

Pritom nemôžeme zabudnúť a nepripomenúť tú okolnosť, že sa obapolne zriekame niečoho, čo sme už niekoľko rokov na Slovensku mali, totiž toho, že bratislavská komora bola v týchto veciach príslušná a že sme si ich vybavovali sami. Nechceme sa ale pridržiavať toho, čo sme neslobodou získali, ale súčasne upozorňujeme i v týchto chvíľach, že akonáhle prídu podobné predmety k prejednávaniu, aby sa nezabúdalo že zo svojej neslobody nechceme nič vindikovať, ale súčasne aby bolo brané do povahy, že určité veci samo sebou budeme musieť i partikulárne ináč riešiť, ako boly riešené doteraz. Nechceme robiť žiadny zmätok a práve preto i s tohoto stanoviska sme sa radšej pridržiavali v zákona a navrhujem ju s tohoto ohľadu schváliť. (Potlesk.)

Místopředseda Petr: Dávám slovo zpravodaji výboru obchodu o odst. 2, p. posl. Křepelovi.

Zpravodaj posl. Křepela:

Původní známkový zákon ze dne 6. ledna č. 19 ř. z., neodpovídal již poměrům, ježto tax byla poměrně nízká. Úprava provedena vládním nařízením č. 111/1944 Sb. pro býv. Protektorátu a zákonem č. 14/1944 na Slovensku. Předložená vládní osnova sjednocuje v duchu uvedených bývalých nařízení jednotnost poplatků pro celé území státu.

Výbor obchodu projednal shora uvedený návrh, změnil označení článků na paragrafy a doporučuje jej v této formální úpravě Prozatímnímu Národnímu shromáždění ke schválení. (Souhlas.)

Místopředseda Petr: Dávám slovo zpravodaji o odstavci 2, za výbor ústavně-právní, p. posl. Zibrínovi.

Zpravodaj posl. dr Zibrín: Vážená snemovňa!

Osnova preberá celé ustanovenie vládneho nariadenia č. 111/1944 tzv. Protektorátu, ktoré sa odsvedčilo a zavádza jeho platnosť na celom území republiky. Pre Slovensko platilo za neslobody ustanovenie § 8 zák. č. 14/1944 Sl. z., ktoré v podstate určovalo taxy takmer rovnakej výšky.

Ústavno-právny výbor, aby prispel k určitej unifikácii, práve preto urobil len jednu jedinú zmenu, že miesto článkov zákona, ako to navrhovala pôvodná osnova, určil paragrafy, pretože články chceme ponechať pre ústavu, kdežto obyčajným zákonom chceme ponechať sústavné označenie paragrafové.

Prosím, aby osnova s touto zmenou bola schválená. (Potlesk.)

Místopředseda Petr: Dávám slovo panu zpravodaji o odstavci 3, za výbor obchodní, p. posl. Křepelovi.

Zpravodaj posl. Křepela: Za doby okupace byla rozdělena územně i ochrana vzorků. Po osvobození bylo však nutno sjednotit tuto ochranu opět pro celé území státu. Tuto úpravu zavádí předložený vládní návrh. Jednotlivé paragrafy určují, jakým způsobem se tak stane. Výbor obchodu projednal shora uvedený vládní návrh, shledal jeho naléhavou nutnost a doporučuje jej Prozatímnímu Národnímu shromáždění ke schválení ve znění vládou předloženém. (Souhlas.)

Místopředseda Petr: Dávám slovo panu zpravodaji o odstavci 3, za výbor ústavně-právní, p. posl. dr Zibrínovi.

Zpravodaj posl. dr Zibrín: Vážená snemovňa!

Za neslobody bolo územie republiky rozdelené a tak bola rozdelená i agenda ochrany vzorkov. Po oslobodení a po sjednotení treba zase vztiahnuť a sjednotiť túto ochranu opäť na celé územie republiky. Toto upravuje predložený vládny návrh zákona.

Podľa § 1 tohto návrhu budú používať ochrany na celom území republiky ochranné vzorky, zapísané do 4. mája 1945, včítane u niektorej obchodnej a živnostenskej komory na území republiky Československej, za podmienok, určených v tomto paragrafe.

V § 2 určujú sa podmienky, za ktorých nadobudnú ochrany na celom území republiky ochranné vzorky, zapísané do 4. mája 1945 včítane s platnosťou aj pre niektorú časť územia republiky Československej u iného registračného úradu, než u obchodnej a živnostenskej komory, napríklad u berlínskeho Patentného úradu.

§ 3 predlžuje prioritné lehoty v odbore ochranných vzorkov podľa článku 4 parížskej unijnej úmluvy na ochranu živnostenského vlastníctva.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP