Předseda Josef David.
Místopředsedové: Hodinová-Spurná,
Gottier, Tymeš, Petr, Cvinček.
Zapisovatelé dr Bureš, Sova.
192 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře PNS: tajemník PNS dr Madar;
jeho zástupci: dr Záděra, dr Ramajzl.
1. Zpráva výboru obchodu a ústavně-právního
o vládním návrhu zákona (tisk 218)
o mimořádných opatřeních v
oboru ochranných známek (tisk 407).
2. Zpráva výborů obchodu a ústavně-právního
o vládním návrhu zákona (tisk 219)
o zvýšení tax, stanovených zákonem
o ochraně známek (tisk 408).
3. Zpráva výborů obchodu a ústavně-právního
o vládním návrhu zákona (tisk 220)
o mimořádných opatřeních v
oboru ochranných vzorků (tisk 409).
4. Zpráva výboru ústavně-právního
(podle § 35 jedn. řádu) o vládním
návrhu zákona (tisk 158) o beztrestnosti jednání
souvisících s bojem o znovunabytí svobody
Čechů a Slováků.
5. Zpráva výborů ústavně-právního,
soc.-politického a branného (podle § 35 jedn.
řádu) o vládním návrhu zákona
(tisk 272) o umísťování a jiném
zaopatření účastníků
národního odboje.
Místopředseda Petr zahájil schůzi
ve 13 hod. 15 min.
podle § 2, odst. 4 jedn. řádu obdrželi
na včerejší schůze a dnešní
schůzi posl. Styk, Viškovský,
dr Beharka, inž. Blaho; dodatečně
na včerejší schůze posl. K. Procházka.
Klub poslanců čs. strany lidové vyslal do
výboru ústavně-právního
posl. Polomského za posl. inž. Janáčka.
Klub poslanců demokratické strany vyslal do výboru
zemědělského posl. dr Kvetko
za posl. dr Zibrína, do výboru ústavně-právního
posl. Matrku za posl. dr Drgoně.
Místopředseda Petr (zvoní):
Přikročíme k projednávání
prvého odstavce pořadu, jímž je:
1. Zpráva výborů obchodního a ústavně-právního
o vládním návrhu zákona (tisk 218)
o mimořádných opatřeních v
oboru ochranných známek (tisk 407).
Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby se jednání
o této předloze sloučilo s jednáním
o předlohách, které jsou jako odstavce 2
a 3 pořadu, to je:
2. Zpráva výborů obchodního a ústavně-právního
o vládním návrhu zákona (tisk 219)
o zvýšení tax, stanovených zákonem
o ochraně známek (tisk 408).
3. Zpráva výborů obchodního a ústavně-právního
o vládním návrhu zákona (tisk 220)
o mimořádných opatřeních v
oboru ochranných vzorků (tisk 409).
Důvodem pro navrhované sloučení je,
že se ve všech těchto předlohách
jedná o ochranných známkách a vzorcích.
Jsou nějaké námitky proti návrhu na
sloučené projednávání těchto
tří odstavců? (Nebyly.)
Není jich.
Projednávání bude tedy podle návrhu
sloučeno.
Zpravodaji jsou:
o odst. 1 za výbor obchodní posl. V. David,
za výbor ústavně-právní posl.
dr Zibrín,
o odst. 2 za výbor obchodní posl. Křepela,
za výbor ústavně-právní posl.
dr Zibrín,
o odst. 3 za výbor obchodní posl. Křepela,
za výbor ústavně-právní posl.
dr Zibrín.
Dávám slovo zpravodaji o odstavci 1 za výbor
obchodní, p. posl. V. Davidovi.
Zpravodaj posl. V. David: Vážená sněmovno!
Okupace a její důsledky zasáhly význačnou
měrou i ochranné známky. Právní
poměry majitelů ochranných známek
byly dotčeny především tím, že
podniky byly odtrženy zabráním části
našeho státního území Říší
a odpadnutím Slovenska od území, pro které
majitelé známek počítali s odbytem
svého zboží, chráněného
známkami. Po osvobození bylo třeba sjednotit
poměry v oboru ochranných známek na celém
území Československé republiky zákonnou
úpravou. Uskutečnila se především
restituce in integrum v tom smyslu, že ochranné známky,
zapsané jak u českých, tak u slovenských
komor, používají ochrany na celém území
republiky za podmínek § 1.
§ 2 určuje podmínky ochrany na celém
území republiky Československé pro
ty ochranné známky, které byly zapsány
v době od 30. září 1938 do 4. května
1945 včetně s platností také pro některou
část území republiky Československé
u jiného registračního úřadu
než u obchodní a živnostenské komory -
na př. u berlínského patentního úřadu
- zmíněné v § 1, jestliže sídlo
jejich podniku je na území republiky Československé.
§ 3 se týká prioritních lhůt
podle čl. 4 Pařížské unijní
úmluvy na ochranu živnostenského vlastnictví.
§ 4 stanoví podmínky pro povolení dodatečné
obnovy známky, když byla zmeškána lhůta
pro obnovu.
V § 5 je dána možnost podat žalobu podle
§ 4 známkové novely č. 10895 ř.
z. ještě po uplynutí 3 let.
Výbor obchodu pojednal o předloženém
vládním návrhu v schůzi 4. dubna 1946
a usnesl se doporučiti jej beze změny ke schválení
Prozatímnímu Národnímu shromáždění.
(Souhlas.)
Místopředseda Petr: Dávám slovo
zpravodaji za výbor ústavně-právní,
p. posl. dr Zibrínovi
Zprav. posl. dr Zibrín: Vážená
snemovňa!
Okupácia a jej následky zasiahly značnou
mierou aj právne pomery ochranných známok.
Boly dotknuté najmä tým, že zabraním
časti štátneho územia Ríšou
a osamostatnením sa Slovenska boly odtrhnuté podniky
od územia, pre ktoré počítali majitelia
ochranných známok s odbytom svojho tovaru, chráneného
známkami. Po oslobodení bolo treba sjednotiť
pomery v odbore ochranných známok na celom území
republiky Československej zákonnou úpravou.
Uskutočňuje sa predovšetkým restitutio
in integrum v tom smysle, že ochranné známky,
zapísané tak u českých ako aj slovenských
komôr, požívajú ochrany na celom území
štátu za podmienok § 1.
§ 2 určuje podmienky ochrany na celom území
republiky Československej pre ochranné známky,
ktoré boly zapísané v čase od 29.
septembra 1938 do 4. mája 1945 i s platnosťou aj pre
niektorú časť územia republiky Československej
u iného registračného úradu než
u obchodnej a priemyselnej komory, spomenutej v § 1 (napr.
u Patentového úradu v Berlíne), ak sídlo
podniku je na území republiky Československej.
§ 3 týka sa prioritných lehôt podľa
čl. 4 parížskej unijnej úmluvy na ochranu
živnostenského vlastníctva.
§ 4 určuje podmienky pre povolenie dodatočnej
obnovy známky, ak bola zmeškaná lehota pre
obnovu.
§ 5 dáva možnosť podať žalobu
podľa § 4 známkovej novely (č. 108/1895
r. z.) ešte po uplynutí 3 rokov.
Derogačný § 6 zrušuje zákon z 8.
októbra 1940, č. 261 Slov. z., o niektorých
opatreniach na ochranu známok a používateľnosť
vládneho nariadenia z 23. januára 1941, č.
198/Sb., o ochrane známok slovenských podnikov.
Zákon č. 261/1940 Slov. z. treba derogovať,
lebo upravoval podmienky ochrany na Slovensku pre známky,
zapísané u českých a moravských
komôr. Používateľnosť vládneho
nariadenia č. 98/1940 Sb. treba zrušiť, lebo
určilo podmienky ochrany na území býv.
Protektorátu pre známky s podnikmi na území
Slovenského štátu.
Obidve zákonné ustanovenia sa zakladaly na tom,
že zeme české na jednej strane a Slovensko
na druhej strane nemohly sa prejavovať prechodne ako jednotné
štátne územie.
Povereníctvo pre priemysel a obchod v Bratislave vyjednávalo
s Ministerstvom vnútorného obchodu a po náležitom
uvažovaní a vzájomných konferenciach
konečne prišlo k dohode o tomto návrhu zákona,
a preto aj ústavno-právny výbor navrhuje
slávnej snemovni, aby návrh zákona bol schválený.
Pritom nemôžeme zabudnúť a nepripomenúť
tú okolnosť, že sa obapolne zriekame niečoho,
čo sme už niekoľko rokov na Slovensku mali, totiž
toho, že bratislavská komora bola v týchto
veciach príslušná a že sme si ich vybavovali
sami. Nechceme sa ale pridržiavať toho, čo sme
neslobodou získali, ale súčasne upozorňujeme
i v týchto chvíľach, že akonáhle
prídu podobné predmety k prejednávaniu, aby
sa nezabúdalo že zo svojej neslobody nechceme nič
vindikovať, ale súčasne aby bolo brané
do povahy, že určité veci samo sebou budeme
musieť i partikulárne ináč riešiť,
ako boly riešené doteraz. Nechceme robiť žiadny
zmätok a práve preto i s tohoto stanoviska sme sa
radšej pridržiavali v zákona a navrhujem ju s
tohoto ohľadu schváliť. (Potlesk.)
Místopředseda Petr: Dávám slovo
zpravodaji výboru obchodu o odst. 2, p. posl. Křepelovi.
Zpravodaj posl. Křepela:
Původní známkový zákon ze dne
6. ledna č. 19 ř. z., neodpovídal již
poměrům, ježto tax byla poměrně
nízká. Úprava provedena vládním
nařízením č. 111/1944 Sb. pro býv.
Protektorátu a zákonem č. 14/1944 na Slovensku.
Předložená vládní osnova sjednocuje
v duchu uvedených bývalých nařízení
jednotnost poplatků pro celé území
státu.
Výbor obchodu projednal shora uvedený návrh,
změnil označení článků
na paragrafy a doporučuje jej v této formální
úpravě Prozatímnímu Národnímu
shromáždění ke schválení.
(Souhlas.)
Místopředseda Petr: Dávám slovo
zpravodaji o odstavci 2, za výbor ústavně-právní,
p. posl. Zibrínovi.
Zpravodaj posl. dr Zibrín: Vážená
snemovňa!
Osnova preberá celé ustanovenie vládneho
nariadenia č. 111/1944 tzv. Protektorátu, ktoré
sa odsvedčilo a zavádza jeho platnosť na celom
území republiky. Pre Slovensko platilo za neslobody
ustanovenie § 8 zák. č. 14/1944 Sl. z., ktoré
v podstate určovalo taxy takmer rovnakej výšky.
Ústavno-právny výbor, aby prispel k určitej
unifikácii, práve preto urobil len jednu jedinú
zmenu, že miesto článkov zákona, ako
to navrhovala pôvodná osnova, určil paragrafy,
pretože články chceme ponechať pre ústavu,
kdežto obyčajným zákonom chceme ponechať
sústavné označenie paragrafové.
Prosím, aby osnova s touto zmenou bola schválená.
(Potlesk.)
Místopředseda Petr: Dávám slovo
panu zpravodaji o odstavci 3, za výbor obchodní,
p. posl. Křepelovi.
Zpravodaj posl. Křepela: Za doby okupace byla rozdělena
územně i ochrana vzorků. Po osvobození
bylo však nutno sjednotit tuto ochranu opět pro celé
území státu. Tuto úpravu zavádí
předložený vládní návrh.
Jednotlivé paragrafy určují, jakým
způsobem se tak stane. Výbor obchodu projednal shora
uvedený vládní návrh, shledal jeho
naléhavou nutnost a doporučuje jej Prozatímnímu
Národnímu shromáždění
ke schválení ve znění vládou
předloženém. (Souhlas.)
Místopředseda Petr: Dávám slovo
panu zpravodaji o odstavci 3, za výbor ústavně-právní,
p. posl. dr Zibrínovi.
Zpravodaj posl. dr Zibrín: Vážená
snemovňa!
Za neslobody bolo územie republiky rozdelené a tak
bola rozdelená i agenda ochrany vzorkov. Po oslobodení
a po sjednotení treba zase vztiahnuť a sjednotiť
túto ochranu opäť na celé územie
republiky. Toto upravuje predložený vládny
návrh zákona.
Podľa § 1 tohto návrhu budú používať
ochrany na celom území republiky ochranné
vzorky, zapísané do 4. mája 1945, včítane
u niektorej obchodnej a živnostenskej komory na území
republiky Československej, za podmienok, určených
v tomto paragrafe.
V § 2 určujú sa podmienky, za ktorých
nadobudnú ochrany na celom území republiky
ochranné vzorky, zapísané do 4. mája
1945 včítane s platnosťou aj pre niektorú
časť územia republiky Československej
u iného registračného úradu, než
u obchodnej a živnostenskej komory, napríklad u berlínskeho
Patentného úradu.
§ 3 predlžuje prioritné lehoty v odbore ochranných
vzorkov podľa článku 4 parížskej
unijnej úmluvy na ochranu živnostenského vlastníctva.