Předseda Josef David.
Místopředsedové Cvinček, Gottier,
Tymeš, Petr, Hodinová-Spurná.
Zapisovatelé Skaunic, Tichý,
195 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře PNS: tajemník PNS dr Madar;
jeho zástupci dr Záděra, dr Ramajzl.
1. Zpráva výboru rozpočtového (podle
§ 35 jedn. řádu) o vládním návrhu
zákona (tisk 302) o dávce z majetkového přírůstku
a o dávce majetku.
2. Zpráva výboru rozpočtového (podle
§ 35 jedn. řádu) o vládním návrhu
zákona (tisk 303) o daňové a důchodkové
(poplatkové) amnestii.
3. Zpráva výborů ústavně-právního,
sociálně-politického a branného (podle
§ 35 jedn. řádu) o vládním návrhu
zákona (tisk 272) o umisťování a jiném
zaopatření účastníků
národního odboje.
Předseda Jos. David zahájil schůzi
ve 14 hod. 30 min.
podle § 2, odst. 4 jedn. řádu dal předseda
na dnešní a zítřejší schůzi
posl. dr Hobzovi, dodatečně na schůzi
8. května t. r. a na schůzi dnešní a
zítřejší posl. dr Múdremu-Šebíkovi.
Klub poslanců komunistické strany Československa
vyslal do výboru soc.-politického posl. Svobodu
za posl. Bedř. Procházku, do výboru rozpočtového
posl. Klimenta za posl. Mráčka, do výboru
osidlovacího posl. Janouše za posl.
Holušu,
Klub poslanců čs. soc. demokracie vyslal do výboru
rozpočtového posl. Kubáta za
posl. Smejkala,
Klub poslanců komunistické strany Československa
vyslal do výboru rozpočtového posl.
Václavů za posl. Klimenta,
Klub poslanců komunistické strany Slovenska vyslal
do výboru rozpočtového posl. dr Rohaľa-Iľkiva
za posl. Jeleňa.
Zprávy:
výborů branného a ústavně-právního
o vládním návrhu zákona (tisk 347)
o doplnění a změně dekretu presidenta
republiky ze dne 4. října 1945, čís.
105 Sb., o očistných komisích pro přezkoumání
činnosti veřejných zaměstnanců
(tisk 421),
výboru ústavně-právního o vládním
návrhu zákona (tisk 291) o procesních opatřeních
v soudních řízeních pro některé
nároky z doby nesvobody (tisk 422),
výboru kulturního o vládním návrhu
zákona (tisk 344) o Národních kulturních
komisích pro správu státního kulturního
majetku (tisk 425),
výboru kulturního o vládním návrhu
zákona (tisk 403) o studiu statisticko-pojistném
(tisk 426),
výborů branného, soc.-politického,
ústavněprávního a rozpočtového
o vládním návrhu zákona (tisk 404),
jímž se zatímně upravují platové
a některé služební poměry vojenských
a četnických gážistů (tisk 427),
výboru rozpočtového o vládním
návrhu zákona (tisk 399) o úpravě
celního sazebníku v době přechodné
(tisk 428),
výborů soc.-politického, ústavně-právního
a branného o vládním návrhu zákona
(tisk 272) o umisťování a jiném zaopatření
účastníků národního
odboje (tisk 429),
výborů ústavně-právního
a sociálně-politického o vládním
návrhu zákona (tisk 228) o úpravě
pracovních poměrů dotčených
důsledky národní revoluce (tisk 430),
výboru rozpočtového o vládním
návrhu zákona (tisk 302) o dávce z majetkového
přírůstku a o dávce z majetku (tisk
431),
výboru rozpočtového o vládním
návrhu zákona (tisk 303) o daňové
a důchodkové (poplatkové) amnestii (tisk
432),
výborů soc.-politického a rozpočtového
o vládním návrhu zákona (tisk 390)
o organisaci péče o mládež (tisk 439),
výborů soc.-politického a rozpočtového
o návrhu poslanců Jury, Pavláska, Hodinové-Spurné
a Součka (tisk 255) na vydání zákona,
jimž se mění některá ustanovení
zákona ze dne 19. prosince 1934, č. 279 Sb. o započítání
vojenské služby v některých služebních
poměrech (tisk 440).
Vládní návrhy:
zákona o úpravě zemědělských
pachtovních poměrů (tisk 420),
zákona o jednotné organisaci podnikového
početnictví (tisk 437),
zákona, kterým se doplňují ustanovení
dekretu presidenta republiky ze dne 27. října 1945,
čís. 138 Sb., o trestání některých
provinění proti národní cti (tisk
438).
Interpelace:
posl. Smejkala min. školství a osvěty (tisk
410), posl. Straňáka min. zemědělství
(tisk 411),
posl. Hladkého vládě republiky Československé
(tisk 423), posl. Strechaja vláde republiky Československej
(tisk 424),
posl. dra Hlaváčka min. financí (tisk 416),
posl. Čiháka, dra Dolanského a Nepomuckého
min. vnitra, spravedlnosti a zemědělství
(tisk 433).
Odpovědi:
min. vnitra (tisk 412) na interp. posl. Adama (tisk 140),
min. zemědělství (tisk 413) na interp. posl.
Desenského (tisk 198),min. vnútorného obchodu
(tlač 414) na interpeláciu posl. Zeminovej (tisk
222),
min. zahraničí,vnitra, výživy, ochrany
práce a soc. péče a min. informací
(tisk 415) na interp. posl. K. Procházky (tisk 105), min.
vnitra, dopravy a nár. obrany (tisk 417) na interp. posl.
Sedláka (tisk 154),
min. zemědělství (tisk 418) na interp. posl.
Blahy (tisk 163),
min. zdravotnictví (tisk 434) na interp. posl. dra Bureše
(tisk 161),
min. zdravotnictví (tisk 435) na interp. posl. dra Bureše
a Hodinové-Spurné (tisk 162),
min. školství a osvěty (tisk 436) na interp.
posl. Tymeše (tisk 153).
Těsnopisecké zprávy o 39. a 40. schůzi
Prozatímního Národního shromáždění.
Výboru zemědělskému přikázal
předseda vládní návrh tisk 420, výboru
průmyslu vládní návrh tisk
437, výboru ústavně-právnímu
vládní návrh tisk 438.
Výbor soc.-politický oznámil, že
se usnesl vzíti zpět svou zprávu o vládním
návrhu zákona (tisk 228) o úpravě
pracovních poměrů dotčených
důsledky národní revoluce (tisk 295).
Podle § 33, odst. 3 jedn. řádu vyslovilo PNS
hlasováním souhlas, aby zpráva výboru
soc.- politického tisk 295 byla vzata zpět.
Předseda (zvoní): Přikročíme
k projednávání prvého odstavce pořadu,
jímž je
1. Zpráva výboru rozpočtového (podle
§ 35 jedn. řádu) o vládním návrhu
zákona (tisk 302) o dávce z majetkového přírůstku
a o dávce z majetku.
Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby jednání
o této předloze sloučilo se s jednáním
o předloze, která jest jako odstavec druhý
denního pořadu, to je:
2. Zpráva výboru rozpočtového (podle
§ 35 jedn. řádu) o vládním návrhu
zákona (tisk 303) o daňové a důchodkové
(poplatkové) amnestii.
Důvodem pro navrhované sloučení je,
že jde o osnovy navzájem souvisící.
Jsou nějaké námitky proti návrhu na
sloučené projednávání těchto
dvou odstavců? (Nebyly.)
Není jich.
Projednávání bude tedy podle návrhu
sloučeno. Zpravodaji jsou: o odst. 1 p. posl. Vašek,
o odst. 2 p. posl. dr Chytil.
Dávám slovo zpravodaji o odst. 1. p. posl. Vaškovi.
Zpravodaj posl. Vašek: Slavná sněmovno,
paní a pánové!
Měnové poměry skýtaly po skončení
nepřátelské okupace obraz velmi neutěšený.
Na území státu obíhala v té
době platidla, náležející ke
čtyřem samostatným měnovým
soustavám. Bylo nutno přikročiti především
k vyřešení technických problémů
měnových, ke sjednocení měny. V první
etapě byla z českého území
vyloučena marka jako zákonné platidlo, ze
slovenského území pak byl odstraněn
pengö. V další etapě zavedl dekret presidenta
republiky z 19. října 1945 o obnově čs.
měny jednotnou měnu pro celé státní
území a nahradil dosavadní oběh platidlový
- až na nepatrné výjimky - novými platidly.
Tato měnová operace, výměna dosavadních
platidel a neutralisace nevyměněné části
oběhu i dosavadních vkladů formou vkladové
vázanosti, je technickým předpokladem řešení
vážného hospodářského
problému nápravy měny.
Měnové reformní dílo vyžaduje
vynaložení značných prostředků
k tomu, aby finanční kapitál ve formě
vkladů u peněžních ústavů,
dnes vázaných, a pojistek, jakož i kapitál,
jehož bude potřebí k náhradě
válečných škod, byl v únosném
rozsahu náležitě konsolidován a podložen.
Podkladem dosavadním jsou z valné části
bezcenné pohledávky vůči německé
říši. Za války byla z národního
produktu i z majetkové podstaty odčerpána
značná část jinam než na normální
investiční a spotřební trh; spotřeba
Německa, pokud byla kryta z našich zemí, byla
financována odbytem říšských
půjček u zdejšího peněžnictví
a tvorbou nového oběživa. Plná zaměstnanost
pro válečné účely, která
byla zbudována na pracovní povinnosti, vynucované
strohým mocenským tlakem, způsobila, že
při stálém zužování spotřebního
trhu byla tu nezmenšená, ba dokonce stoupající
tvorba peněžních důchodů; ty
pak vzaly na sebe podobu finančního kapitálu,
zejména vkladů, pokud nenašly umístění
na černém trhu. Reálný produkt práce
při tom odplýval do rukou okupantů. Jen díky
přísně udržovanému řízenému
hospodářství neprojevily se tyto poměry
ve znehodnocení měny do té míry, jak
by se byly musily projevit za volného hospodářství.
Avšak i v tom musíme spatřovat určité
nebezpečí, že široká veřejnost,
jíž je pohled do vnitřních souvislostí
celého problému zastřen soustavou řízeného
hospodářství, nechápe plně
dosah nebezpečí, které nám hrozí,
z odkladů řešení měnové
otázky.
Jednou z cest. kterou nastupujeme při měnově-reformním
díle, je péče o reálnou náplň
finančního kapitálu, pokud je dosud podložen,
hodnotami nerealisovanými, t. j. pohledávkami vůči
Německu a německé říšské
bance. Nelze ovšem pro veškerý kapitál,
který jest vypořádati a který jde
do set miliard korun, opatřiti reální náplň:
část musí být likvidována daňově.
Prostředky k daňové likvidaci mají
se získávati formou dávky z přirůstku
na majetku a dávky z majetku.
Řešení problému nápravy měny
mimo jiné jednorázovými majetkovými
dávkami není u nás opatřením
prvním. Dávka z majetku a dávka z přírůstku
na majetku byly totiž za obdobným účelem
zavedeny u nás již po prvé světové
válce zákonem z 8. dubna 1920, č. 309. Sb.
Provedení tohoto zákona setkalo se však, jak
je vám známo, v praxi se značnými
obtížemi a zatížilo finanční
administrativu na dlouhou dobu, jak již uvádí
důvodová zpráva k vládnímu
návrhu zákona o dávce z majetkového
přírůstku a o dávce z majetku. Dávky
podle citovaného zákona č. 309/1920 Sb. byly
přes mimořádná likvidační
opatření, ke kterým došlo v letech 1936
a 1937, vlastně definitivně zlikvidovány
teprve v roce 1941. Příčin, proč se
vyměření a vybrání obou dávek
prodloužilo na desítky let, bylo tehdy několik.
1. Dávky byly uzákoněny poměrně
pozdě, a to již v době rozvíjejícího
se normálního hospodářského
života, takže postihly v podstatě již konsolidované
hospodářství, zejména podnikání.
Dávkové břemeno bylo z toho důvodu
tíživější, než kdyby bylo
k uložení a vybrání dávek došlo
v letech 1919 a 1920.
2. Finanční správa byla přetížena
dodatečným předpisováním daní
za válečná léta 1914 až 1919
a věnovala této agendě, jakožto naléhavější,
síly i čas na újmu ukládací
agendy dávkové.
3. Právní podklady dávek nevznikly uceleně
a jednotně v krátkém časovém
období, nýbrž v průběhu několika
let.
4. Konstrukce dávky z přírůstku na
majetku, vyměřovaná z rozdílu hodnot
majetku ke dní 1. ledna 1914 a 1. března 1919, byla
technicky obtížná.
5. Okolnost, že k vyměření dávek
došlo již v době deflace, t. j. v době
zvýšené kupní síly koruny, měla
za následek, že dávkové břemeno
se stalo také z tohoto důvodu tíživější,
než bylo zamýšleno, takže k zapravení
dávek musily býti povolovány dlouhodobé
splátky a mnohdy musily býti dávky vůbec
odepsány. To vše finanční administrativu
značně zatížilo.
Rozpočtový výbor si byl vědom těchto
nedostatků a chyb, ke kterým došlo při
provádění tehdejšího zákona
o majetkových dávkách. Souhlasil proto plně
s konstrukcí obou dávek, jak je nyní vláda
navrhla a které se od zákona č. 309/1920
Sb., zejména pokud jde o dávku z majetkového
přírůstku, podstatně odchylují.
Je zřejmo, že vláda a ministerstvo financí
volily změněnou konstrukci právě proto,
aby se zabránilo obtížím, vzniklým
při provádění prvého zákona
o majetkových dávkách, pokud jejich příčinou
byla legislativně-technická stránka zákona.
Rozpočtový výbor se domnívá,
že tato odchylná konstrukce skutečně
přispěje k tomu, aby dávkové ukládací
řízení se zjednodušilo.