Vzhledem k tomu, že vyřešení všech
měnově-finančních otázek je
jedním z hlavních předpokladů konsolidace
a zdárného rozvoje veřejného i soukromého
hospodářství v obnovené republice,
považuje rozpočtový výbor za nutné,
aby měnová reforma byla dokončena v době
co nejkratší. Majetkové dávky, i když
snad přispějí k nápravě měny
poměrně menším podílem, jsou
v celkové měnové reformě přece
jen významným činitelem.
Rozpočtový výbor projednal osnovu zákona
o majetkových dávkách tak, aby mohla býti
přijata ještě tímto Prozatímním
Národním shromážděním,
aby tak dořešení měnově-finančních
otázek nebylo zbytečně a ke škodě
celého našeho hospodářství státního
i soukromého oddalováno. Finanční
správa v předpokladu, že dode k brzkému
uzákonění osnovy, provedla již řadu
rozsáhlých opatření administrativně-technických,
která jsou ke zdárnému průběhu
ukládacího řízení nezbytná
a jejichž účinky by se delším průtahem
značně znehodnotily. Nutno uvážiti,
že v souvislosti s měnovou reformou, jak již
bylo naznačeno, byly vázány veliké
miliardy peněz, na jejichž brzké uvolnění
hospodářský život naléhá.
Prvním předpokladem tohoto uvolnění
je však vyměření a zapravení
majetkových dávek.
Stručný obsah zákona: 1. Dávka z majetkového
přírůstku. Účelem dávky
je postihnouti přírůstky na majetku, jež
nastaly v době od 1. ledna 1939 do 15. listopadu 1945.
Touto dávkou se však postihuje v podstatě jen
t. zv. přírůstek kvantitativní, t.
j. rozdíl, oč se majetek v rozhodné době
skutečně zvětšil, nikoliv přírůstek
kvalitativní, t. j. přírůstek v hodnotě
majetku, jinak třebas vůbec nezměněného.
Od přírůstků se odečtou úbytky
a některá majetková nabytí, zejména
nabytí, která nastala dědictvím, darováním,
výplatou pojistného kapitálu a pod. Je však
pamatováno na to, aby případný přírůstek
byl postižen u majetku zůstavitele nebo dárce.
Od dávky je osvobozen majetek státu, zemí,
okresů, obcí a Národní banky, majetek
diplomatických zástupců, majetek nositelů
veřejnoprávního pojištění,
majetek sloužící k účelům
sociálního pojištění atd.
Sazba dávky je odstupňována od 5 do 100 %,
při čemž se u fysických osob stanoví
částka prostá dávky 20.000 Kčs
na hlavu rodiny, 20.000 Kčs na manželku, 5.000 Kčs
na každé nezletilé dítě. Sazba
100 % platí pro částky přírůstku,
převyšující 565.000 Kčs, a dále
pro všechny přírůstky bez omezení,
pocházejí-li z obchodu na černém trhu
nebo bylo-li k obohacení využito poměrů,
vyvolaných okupací a persekucí.
Dávka z majetku. Dávce z majetku podléhá
majetek, podrobený přihlašovací povinnosti.
Hodnotou se rozumí čistá hodnota majetku
po odečtení dluhů a břemen a případné
dávky z majetkového přírůstku.
Výše dávky je stejná jak pro fysické,
tak i pro právnické osoby, je však odstupňována
podle výše majetku od 5 do 30 % (při majetku
přes 20,000.000 Kčs).
Poměry, vyvolané okupací, národní,
rasovou nebo politickou persekucí a konečně
i válkou, způsobily na jedné straně
úbytek majetkových hodnot. Byly zejména spotřebovány
úspory, ubylo předmětů denní
potřeby, stejně jako zásob surovin a hotových
výrobků výdělečných
podniků a byly opotřebovány, zničeny
nebo jinak znehodnoceny majetky, sloužící výrobě.
Na druhé straně měly však tyto poměry
též vliv na tvorbu majetků nových, zejména
finančního kapitálu, a na majetkové
přesuny, které namnoze znamenají obohacení
těch, jimž majetek (kapitál) dnes patří.
Produktivní kapitál, zejména pracoval-li
přímo nebo nepřímo pro potřeby
války, poskytoval slušnou odměnu. Důchod
i majetek vlastníků tohoto kapitálu vzrostl.
Též konjunkturní využití nedostatku
většiny spotřebních statků, zejména
předmětů výživy, ošacení
a pod. mělo vliv na tvorbu finančního kapitálu,
a to nejen u producentů samých, nýbrž
i u těch, kdo s těmito statky obchodovali. Odporovalo
by nejprostšímu citu spravedlnosti daňové
i sociální, kdyby obohacení, které
u fysických i právnických osob nastalo v
době okupace a persekuce a na které měly
nadto vliv poměry válečné, bylo ponecháno
a převedeno do mírového hospodářství
poválečného nedotčeno. Není
možné, aby jedni přinášeli osobní
i majetkové oběti ve prospěch celku, druzí
pak aby na úkor téhož celku byli obohaceni.
Břemena války nutno spravedlivě rozděliti.
Ideální spravedlnosti nelze bohužel dosíci.
Není v lidských silách vyvarovati se v některých
případech tvrdosti a příkrosti. Konstrukce
dávkových osnov je značně velkorysá,
a ve snaze provésti nápravu rychle a účelně
musí nutně zůstati s hlediska rozmanitosti
poplatnických případů nedokonale spravedlivou.
Jedině spravedlivým a sociálním řešením
je, aby na peněžní náklady válečné
přispěli předevšim ti, kdož válkou
byli v jakékoliv formě obohaceni. Nikdo neměl
práva vydělávati na utrpení druhých.
Četní příslušníci českého
a slovenského národa přinesli pro osvobození
naší vlasti nejen majetkové, ale především
osobní oběti. Slouží-li majetkové
dávky k nápravě naší měny
a jsou-li tudíž částí budovatelského
úkolu, který následuje po dosažení
cíle našeho domácího a zahraničního
odboje, nelze v nich neviděti alespoň částečný
ekvivalent za ty nesčetné oběti persekuce,
války i revoluce, jež byly přineseny v zájmu
našeho osvobození. Majetková újma ovšem
nikdy nevyváží oběti na životech
nebo újmu na zdraví. Toho by si měli býti
vědomi ti, jimž se dávkové břemeno
bude zdáti tíživé. Bohužel, čím
je delši časový odstup od květnové
revoluce, tím více se zapomíná na
logickou a především mravní souvislost
s ostatními oběťmi, o nichž jsem se zmínil.
Jestliže konfrontujeme tyto oběti, dojdeme k přesvědčení,
že tento ryze mravní moment musí býti
respektován. Proti zásadě, že válečné
zisky mají býti konfiskovány, může
býti jen ten, kdo nevidí souvislost mezi mravností
a hospodářstvím.
Majetkové dávky, které zasáhnou hluboce
do majetku přibližně 1 mil. poplatníků
a které mají vynésti cca 30 miliard - tento
odhad je jen labilní, poněvadž nemáme
po ruce pro přesnější odhad žádných
pomůcek - mají mimořádnou důležitost
pro celý náš hospodářský
život. Od tohoto zákona očekáváme,
že bude nejen jedním z článků
měnového ozdravovacího procesu, ale že
bude míti také značný vliv na konečnou
stabilisaci a na plné rozvinutí naší
výroby a našeho podnikání. Při
projednávání zákona o majetkových
dávkách bylo vážně a se vší
odpovědností uvažováno o tom, jaký
vliv budou míti dávky na celkový hospodářský
chod, na podnikavost, pracovitost občanů, na vůli
spoření a na možnost spořiti, na ochotu
nésti výrobní a jiná risika, a v neposlední
řadě bylo také nutno uvážiti,
jaký budou míti vliv na zmenšení daňového
výnosu v budoucnosti. Při provádění
zákona musí se dbáti toho, aby nebylo podlomeno
hospodářské podnikání, jež
má zůstati základem měnové
a politické stálosti.
Nejnesympatičtějším rysem dávkových
osnov je, že postihují poměrně nejvíce
vkladatele. Zablokováním jsou všechny vklady
pro režim dávkový zachyceny. Takové
přesné zjištění není u
žádných majetkových hodnot jiných.
Zejména nelze zjistiti a zachytiti majetek válečných
zbohatlíků uložený v movitostech, přepychových
předmětech, sbírkách a pod. Uvážíme-li,
že hodnota vkladů poklesla zvýšením
cen na třetinu, a že hodnota nemovitostí zůstala
zachována a spíše zvýšena, pak
vynikne nespravedlivý rozdíl ještě zřetelněji.
Jsou proto oprávněné obavy, že bude
zasažena spořivost a šetrnost, ony dobré
vlastnosti našeho lidu. Nedůvěra lidu se projevuje
již nezdravou thesaurací peněz. Problém
dávek, jak vidíme, není tak jednoduchý
a může míti kromě očekávaných
příznivých účinků i
nepříznivé následky. Záleží
na výkladu a provádění zákona
a event. na dalších opatřeních, aby
bylo dosaženo rozhodujících kladných
výsledků.
Při podrobném a důkladném projednávání
dávkových předloh v četných
schůzích rozpočtového výboru
bylo provedeno v návrhu zákona mnoho změn.
Důležitější z nich jsou zahrnuty
ve zprávě rozpočtového výboru.
Chci poukázati proto jen na ty nejdůležitější:
U poplatníků, nemajících zajištění
pro stáří, vyjímá se částka
20.000 Kčs ze zdanění přírůstku
na majetku, aby tvořila ekvivalent zajištění
starobního. Tím se odstraňuje disparita mezi
osobami pensijně neb starobně zajištěnými
a mezi osobami samostatně výdělečně
činnými - zejména živnostníky,
obchodníky a zemědělci. Je to velká
výhoda proti původnímu návrhu zákona,
neboť zvyšuje dávky prostý přirůstek,
na př. u 4členné rodiny z původních
40.000 Kčs na 70.000 Kčs. V této částce
je také zahrnuto již zvýšení minima
u žen z 10.000 Kčs původních na 20.000
Kčs, které bylo přiznáno na návrh
Rady čs. žen. Tato úprava vládního
návrhu znamená velké ulehčení
pro poplatníky, ale také velký průlom
do celého plánu. Nelze spolehlivě odhadnouti
pokles výnosu dávek z tohoto titulu, ježto
není známo rozložení majetku, které
bude míti největší význam při
silně progresivních sazbách dávky,
zejména u majetkových přírůstků.
Obdobně se přiznává zvýšení
dávky prostého minima u dávky z majetku.
(Posl. Štětka: Není slyšet!) Zvýšení
má činiti 10.000 Kčs za každý
rok, o který věk poplatníka přesahuje
v rozhodný den konečný 30 let, nejvýše
však může zvýšení činiti
300.000 Kčs.
Odlišné hospodářské a finanční
poměry Slovenska byly respektovány provedením
různých změn v původním návrhu
zákona.
Důležitá, zejména pro Slovensko, jsou
doplněná ustanovení o placení dávek
úvěrem, a to v případech, kde nejsou
k disposici vázané vklady, ani hotovosti, cenné
papíry nebo nároky na náhradu válečných
škod. Úvěr bude levný a dlouhodobý.
Změny provedené ve prospěch poplatníků
sníží výnos dávek velmi citelně.
Celkový úbytek bude se pohybovati podle odhadu,
který ovšem nemůže býti přesný,
v mezích 5-7 miliard Kčs. Ministerstvo financí
uznává, že toto značné snížení
je pro stát menší škodou, než kdyby
projednávání zákona o majetkových
dávkách bylo odloženo do přištího
Národního shromáždění.
Změny, provedené ve prospěch poplatníků,
byly dohodnuty od případu k případu
v rozpočtovém výboru poslanci všech
stran a nemá proto žádná strana právo
vykládati to občanům - dnes voličům
- jako úspěch svůj. Všechny strany mají
stejné právo hlásiti se k onomu úspěchu,
je-li vůbec úspěchem to, že státu
odpíráme to, co nezbytně pro svou existenci
v nejtěžší době potřebuje,
poněvadž všechny strany tak nesou plnou odpovědnost
za všechna opatření, prováděná
k nápravě měny a k zdárnému
rozvoji veřejného i soukromého hospodářství.
(Potlesk.)
Za to, že již dnes můžeme odhlasovati zákon
o majetkových dávkách, děkujeme především
zástupcům stran v rozpočtovém výboru,
kteří prokázali, že i v době
předvolební myslí především
na stát a jeho těžkosti, že u nich zvítězil
smysl pro odpovědnost a kladnou práci pro republiku.
Také zástupci ministerstva financí, i když
především hájili zájmy státu,
přispěli vynikajícím způsobem
k tomu, že v mnoha svízelných případech
bylo nalezeno vhodné řešení.
Mám za to, že za daných poměrů
bylo vykonáno dobře vše, co je v zájmu
brzkého řešení měnové
reformy a v zájmu celého našeho hospodářského
života, a proto doporučuji, aby osnova byla schválena
ve znění předkládáném
rozpočtovým výborem. (Potlesk.)
Předseda: Dávám slovo zpravodaji k
odst. 2, p. posl. dr Chytilovi.
Zpravodaj posl. dr Chytil: Slavná sněmovno!
Každá amnestie, tudíž také amnestie
v oboru finanční správy, je výjímečným
prostředkem státní politiky, připuštěným
ve zcela výjimečných případech.
To plyne z obecného pojmu amnestie samé, neboť
amnestií upouští stát vlastně
od provádění sankcí stanovených
na porušení povinností právním
řádem stanovených, resp. upouští
vůbec od povinnosti, plniti určité normy.
Amnestie, která by nebyla uvnitř téhož
právního řádu výjimečným
instrumentem, odporovala by tudíž smyslu právního
řádu, protože povinnostní subjekty,
mohouce počítati s amnestií jako se zjevem
nikoliv zcela výjimečným, by se dopředu
podle toho při plnění svých právních
povinností zařizovaly. Rozpočtový
výbor byl si dobře vědom nebezpečí,
které je v tomto smyslu obsaženo v každém
amnestijním zákoně, a to zejména jde-li
o amnestii na poli práva finančního. Uvážil
však na druhé straně výjimečnost
doby, již předcházela doba okupace, i výjimečnost
zákona o majetkových dávkách, a usnesl
se proto ve své schůzi doporučiti Prozatímnímu
Národnímu shromáždění
přijati osnovu s těmito změnami:
1. V § 1 se mění text první věty
takto: "Správných údajů v přiznání
(přihlášce) k dávce z majetkového
přírůstku a dávce z majetku podle
zákona o dávce z majetkového přírůstku
a o dávce z majetku, na jichž podkladě došlo
k vyměření těchto dávek, nesmí
býti použito."
2. V § 2 první větě se vypouštějí
slova "a devisovým", v témže paragrafu,
odst. 3, první věta se vypouštějí
slova "a u trestních činů proti předpisům
devisovým" a před předcházející
slovo "monopolů" se vkládá spojka
"a"; na konci téže věty se nahrazují
slova "devisovými nebo" slovem "příslušnými".
3. V § 4 se doplňuje na konci text slovy: "na
Slovensku po dohodě s pověřencem financí".
Rozpočtový výbor doporučuje osnovu
ku přijetí u vědomí, že amnestie
tato je jednak důležitým instrumentem berně-technickým
a berně-politickým, podporujíc pravdivost
fasí k dávkám a ulehčujíc berním
úřadům v agendě, jednak vyhovuje také
známým, ve všeobecné části
důvodové zprávy uvedeným skutečnostem
za doby okupace. (Předsednictvi převzal místopředseda
Gottier.)
Změna, navržená rozpočtovým výborem
v § 1, cílí k tomu, aby se amnestijní
výhody dostalo pouze těm, kteří podlehnou
dávkam. Pokud je řeč v § 1 o "odvodu
zisku za hospodářské roky 1941 (1940/41)
podle vládního nařízení ze
dne 18. září 1942, č. 327 Sb., o zachycení
mimořádného zvýšení zisku
za války (nařízení o odvodu zisku)
a 1942 (1941/1942) podle vládního nařízení
ze dne 20. května 1944, č. 114 Sb., o zachycení
mimořádného zvýšení zisku
za války (druhé nařízení o
odvodu zisku)", vzal rozpočtový výbor
na vědomí, že pro Slovensko jsou tím
zachyceny též daně z válečných
zisků na berní rok 1943 podle zákona ze dne
8. července 1943, č. 107 Sl. z., a válečné
daně z vyšších příjmů
i daně z válečných zisků na
berní rok 1944 podle zákona ze dne 19. července
1944, č. 105 Sl. z.
V § 2 se škrtaji ustanovení o devisových
předpisech, protože úprava devisového
práva byla již uzákoněna, kdežto
vládní návrh amnestijního zákona
předpokládal, že bude uzákoněn
před devisovými předpisy. (Potlesk.)
Podpredseda Gottier: Teraz pristúpime k spoločnej
rozprave.
Prihlásení sú títo rečníci:
pp. posl. dr Rohaľ-Iľkiv, Souček, Žáčková-Batková,
dr Maiwald, dr Brežný, dr Jos. Novák,
Janouš a inž. dr Ješ.
Prvým rečníkom je pán posl. dr Rohaľ-Iľkiv,
ktorému udeľujem slovo.
Posl. dr Rohaľ-Iľkiv: Slávna snemovňa!
Výnos dávky z majetkového prírastku
a dávky z majetku, ako ustanovuje § 80 osnovy zákona,
bude slúžiť výlučne k náprave
meny. Považujem za potrebné aspoň stručne
objasniť príčiny, ktoré spôsobily
taký úpadok hodnoty našej meny. Ide o to, aby
každému platobníkovi týchto dávok
bolo jasné, prečo štát od neho požaduje
takú finančnú obeť, akou tieto dávky
pre našich občanov nesporne sú. Keď sa
dívame na vec politicky, musíme si uvedomiť,
že platíme teraz za chyby, ktorých sa dopustily
vlády a politickej strany, ktoré boly u moci u nás
a v ostatných štátoch za posledných
25 rokov. Je všeobecne známe, že nemecká
okupácia našej republiky a vojna rozvrátily
našu menu a naše hospodárstvo. Je si treba len
pripomenúť spôsob, akým to urobily, a
ten bol trocha odlišný v Čechách a na
Slovensku.
Bola to Národná banka, ktorej sa 14. marca 1939
Nemci v našom hospodárstve najprv zmocnili. V českých
zemiach, na území tzv. Protektorátu, zaviedli
Nemci ako základnú menovú jednotku ríšskú
marku, koruna bola len vedľajším platidlom do
odvolania.
Na Slovensku po 14. marci bola ihneď stvorena nová,
samostatná menová jednotka, koruna slovenská,
ktorá hodnotne naväzovala na starú korunu československú.
Ríšska marka na Slovensku nebola platidlom. Pomer
1 RM k protektorátnej korune bol stanovený 1: 11.6.
Skutočná kúpna sila RM ani zďaleka nezodpovedala
tomuto zámernému pomeru. Nadhodnotenie marky činilo
podľa niektorých odhadov 35 až 60 %. Nemci určením
takéhoto zámerného pomeru hanobne vykorisťovali
české a slovenské hospodárstvo. Sami
sa najlepšie usvedčujú zo zlodejstva, keď
uvážime, že po Mníchove pre tzv. sudetské
územie, v ktorom Nemci boli silno zastúpení,
určili vzájomny pomer medzi markou a korunou o mnoho
výhodnejšie, 1 RM=8.33 K.
Ale nielen pomocou nesprávne určeného kurzu
RM k našim menovým jednotkám Nemci okrádali
naše zeme. Hneď po zriadení tzv. Protektorátu
nemeckí okupanti donútili českú Národnú
banku, že táto nemusela zahrnovať do celkového
objemu obeživa, ktoré podľa menového zákona
republiky malo byť kryté zlatom, tú čiastku
svojho obeživa, ktoré bola krytá markovými
pohľadávkami.