Předseda Josef David.
Místopředsedové Gottier, Tymeš,
Petr, Hodinová-Spurná, Cvinček.
Zapisovatelé Smejkal, Klokoč.
184 poslanců podle presenční listiny.
Z kanceláře PNS: tajemník PNS dr Madar;
jeho zástupci dr Záděra, dr Ramajzl.
1. Zpráva výboru ústavně-právního
o vládním návrhu zákona (tisk 438),
kterým se doplňují ustanovení dekretu
presidenta republiky ze dne 27. října 1945, č.
13.8 Sb., o trestání některých provinění
proti národní cti (tisk 444).
2. Zpráva výborů ústavně-právního
a soc.-politického o vládním návrhu
zákona (tisk 228) o úpravě pracovních
poměrů dotčených důsledky národní
revoluce (tisk 430).
3. Zpráva výboru kulturního o vládním
návrhu zákona (tisk 344) o Národních
kulturních komisích pro správu státního
kulturního majetku (tisk 425).
4. Zpráva výboru rozpočtového o vládním
návrhu zákona (tisk 333) o zmocnění
ke sjednávání zahraničních
úvěrů (tisk 441).
5. Zpráva výboru ústavně-právního
o vládním návrhu zákona (tisk 291)
o procesních opatřeních v soudních
řízeních pro některé nároky
z doby nesvobody (tisk 422).
6. Zpráva výborů branného a ústavně-právního
o vládním návrhu zákona (tisk 347)
o doplnění a změně dekretu presidenta
republiky ze dne 4. října 1945, č. 105 Sb.,
o očistných komisích pro přezkoumání
činnosti veřejných zaměstnanců
(tisk 421).
7. Zpráva výboru kulturního o vládním
návrhu zákona (tisk 403) o studiu statisticko-pojistném
(tisk 426).
8. Zpráva výborů sociálně-politického,
branného, ústavně-právního
a rozpočtového o vládním návrhu
zákona (tisk 404), jímž se zatímně
upravují platové a některé služební
poměry vojenských a četnických gážistů
(tisk 427).
9. Zpráva výboru rozpočtového o vládním
návrhu zákona (tisk 399) o úpravě
celního sazebníku v době přechodné
(tisk 428).
10. Zpráva výboru ústavně-právního
(podle § 35 jedn. řádu) o vládním
návrhu zákona (tisk 126) o uplatnění
nároků o neplatnosti majetkových převodů
a majetkově právních jednání
z doby nesvobody.
11. Zpráva výborů sociálně-politického
a zemědělského o vládním návrhu
zákona (tisk 362) o zajištění pracovních
sil pro zemědělskou výrobu v rámci
národní výstavby státu (tisk 443).
12. Zpráva výborů zahraničního,
průmyslu a rozpočtového o vládním
návrhu (tisk 345), kterým se předkládá
Prozatímnímu Národnímu shromáždění
ke schválení podle § 64, odst. 1 ústavní
listiny republiky Československé dohoda o Evropské
uhelné organisaci (tisk 446).
13. Zpráva výboru průmyslu o vládním
návrhu zákona (tisk 437) o jednotné organisaci
podnikového početnictví (tisk 445).
14. Zpráva výborů sociálně-politického
a rozpočtového o návrhu posl. Jury, Pavláska,
Hodinové-Spurné a Součka (tisk 255) na vydání
zákona, jímž se mění některá
ustanovení zákona ze dne 19. prosince 1934, č.
279 Sb., o započítání vojenské
služby v některých služebních poměrech
(tisk 440).
15. Zpráva výborů sociálně
politického a rozpočtového o návrhu
posl. Jury, Štětky, Hodinové-Spurné
a Součka na vydání zákona (tisk 273)
o výměře výslužného státních
zaměstnanců (tisk 442).
16. Zpráva výborů sociálně-politického,
ústavně-právního a rozpočtového
(podle § 35 jedn. řádu) o návrhu posl.
Zápotockého, Erbana, Vandrovce, Vojance, Dvorína,
Weisse a druhů (tisk 249) na vydání zákona
o jednotné odborové organisaci.
17. Zpráva výboru ústavně-právního
(podle § 35 jedn. řádu) o vládním
návrhu zákona (tisk 179) o úpravě
některých otázek týkajících
se notářství.
18. Zpráva výboru zemědělského
(podle § 35 jedn. řádu) o vládním
návrhu zákona (tisk 420) o úpravě
zemědělských pachtovních poměrů.
Předseda Josef David zahájil schůzi
v 9 hod. 33 min.
podle § 2, odst. 4 jedn. řádu na včerejší
a dnešní schůzi dal předseda posl. K.
Procházkovi.
Klub poslanců komunistickej strany Slovenska vyslal do
výboru ústavně-právního
posl. Ondruška za posl. Holdoše, do výboru
zemědělského posl. Lietavce
za posl. Babeje.
výboru soc.-politického a zemědělského
o vládním návrhu zákona (tisk 362)
o zajištění pracovních sil pro zemědělskou
výrobu v rámci národní výstavby
státu (tisk 443),
výboru ústavně-právního o vládním
návrhu zákona (tisk 438), kterým se doplňují
ustanovení dekretu presidenta republiky ze dne 27. října
1945, čís. 138 Sb., o trestání některých
provinění proti národní cti (tisk
444),
výboru průmyslu o vládním návrhu
zákona (tisk 437) o jednotné organisaci podnikového
početnictví (tisk 445),
výborů zahraničního, průmyslu
a rozpočtového o vládním návrhu
(tisk 345), kterým se předkládá Prozatímnímu
Národnímu shromáždění
ke schválení podle § 64, odst. 1 ústavní
listiny republiky Československé dohoda o Evropské
uhelné organisaci (tisk 446),
výborů soc.-politického, rozpočtového
a ústavně-právního o návrhu
posl. Zápotockého, Erbana, Vandrovce, Vojance, Dvorína,
Weisse a druhů (tisk 249) na vydání zákona
o jednotné odborové organisaci (tisk 447),
výboru ústavně-právního o vládním
návrhu zákona (tisk 126) o uplatnění
nároků z neplatnosti majetkových převodů
a majetkově-právních jednání
z doby nesvobody (tisk 448),
výboru ústavně-právního o vládním
návrhu zákona (tisk 179) o úpravě
některých otázek týkajících
se notářství (tisk 449).
Předseda: Nyní přistoupíme
k projednávání prvého odstavce pořadu:
1. Zpráva výboru ústavně-právního
(podle § 35 jedn. řádu) o vládním
návrhu zákona (tisk 438), kterým se doplňují
ustanovení dekretu presidenta republiky ze dne 27. Října
1945, č. 138 Sb., o trestání některých
provinění proti národní cti.
Zpravodajem je za omluveného posl. dr Bureše posl.
Koucký. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Koucký: Slavná sněmovno!
Vládní návrh zákona, kterým
se doplňují ustanovení dekretu presidenta
republiky ze dne 27. října 1945, č. 138 Sb.,
o trestání některých provinění
proti národní cti, sleduje velmi důležitý
cíl: zabránit tomu, aby z důvodů
v podstatně technických neušli spravedlivému
trestu ti provinilci proti národní cti, proti nimž
nemohlo být dosud zahájeno příslušné
řízení, a aby tak nebylo ohroženo důsledné
provedení národní očisty.
Vzhledem k tomu, že promlčecí lhůta
pro přečiny proti národní cti ve zdrcující
většině případů končí
dnem 26. května 1946 a že tudíž nejpozději
do tohoto dne by mělo býti zahájeno trestní
řízení, ukázalo se nutným jisté
doplnění dekretu o národní cti.
Vládní návrh vycházel původně
z názoru, že většina případů,
které by mohly uniknout, bude okresním národním
výborům postoupena mimořádnými
lidovými soudy, případně veřejnými
žalobci, nebude-li v těchto případech
shledán důvod pro potrestání podle
dekretu o lidových soudech. Ukázalo se však,
že je tu ještě celá řada jiných,
velmi závažných případů,
které je nutno zachytit. Je zde na př. veliký
materiál o 300.000 občanů, kteří
za okupace žádali o německou státní
příslušnost, jimž však nebylo vyhověno.
Tento listinný materiál byl objeven asi před
krátkou dobou. A bylo naprosto vyloučeno, aby byl
zpracován a aby byla podána příslušná
trestní oznámení. Jsou tu dále obsáhlé
kartotéky členů různých fašistických
organisací atd., v nichž je stav obdobný. Potrestání
by unikla i jasná provinění proti národní
cti, která by vyšla i z jiných úředních
aktů, která jsou již dnes k disposici, najevo
teprve po 26. květnu. Jsou to především
ty případy u trestních nalézacích
komisí, kdy teprve v průběhu trestního
řízení vyjde najevo, že provinění
se dopustil někdo jiný než ten, kdo byl původně
obviněn.
Proto ústavně-právní výbor
znovu formuloval čl. 1 vládního návrhu
tak, aby všechny zmíněné případy
mohly býti podle dekretu o národní cti potrestány.
Na druhé straně bylo ovšem jasné, že
nejen není možno tento dekret v plném znění
prostě na neurčitou dobu prodloužit, ale že
vůbec je nutno možnost zahájení řízení
nějak časově omezit. Ústavně-právní
výbor stanovil jako konečné datum k zahájení
řízení konec platnosti velkého retribučního
dekretu, která bude ovšem proti dnešnímu
stavu skoro s jistotou prodloužena. V případě,
že by platnost dekretu o lidových soudech nebyla prodloužena,
je nutno zahájit řízení podle dekretu
o národní cti do konce r. 1946.
Stylisace přijatá ústavně-právním
výborem zaručuje, že nedostatek, který
měl dekret o národní cti v přílišném
omezení jeho časové platnosti - celou řadu
týdnů i měsíců trvalo, než
se řízení u okresních národních
výborů, které bylo u nás tak převratným
novem, vůbec zaběhlo - že tento nedostatek,
který ve svých důsledcích by mohl
velmi vážně ohrozit průběh národního
očistného procesu, ve většině
případů je odstraněn.
Vzhledem k tomu, že Prozatímní Národní
shromáždění má dnes projednat
ještě dlouhou řadu velmi důležitých
osnov, není možno, podrobněji osvětlit
veliký význam navrhovaného doplňku
pro náš celý národní život,
avšak nutnost důsledného provedení očisty
jistě není nutno zdůrazňovat.
Proto prosím, aby plénum sněmovny předložený
návrh schválilo ve znění přijatém
ústavně právním výborem. (Potlesk.)
Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen,
rozprava odpadá.
Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 2 články, nadpis a úvodní
formuli. Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 2 články, nadpisem a úvodní
formulí podle zprávy výborové, nechť
pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím Prozatímní
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém.
Z usnesení předsednictva podle § 54, odst.
1 jedn. řádu vykonáme ihned druhé
čtení.
Ad 1. Druhé čtení osnovy zákona,
kterým se doplňují ustanovení dekretu
presidenta republiky ze dne 27. října 1945, č.
138 Sb., o trestání některých provinění
proti národní cti (tisk 444).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. Koucký: Nikoliv.
Předseda: Kdo ve druhém čtení
souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji Prozatímní
Národní shromáždění přijalo
ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku.
(Děje se.)
To je většina. Tím Prozatímní
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.
Tím je vyřízen 1. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
druhého odstavce pořadu, jímž je
2. Zpráva výborů soc.-politického
a ústavně-právního (podle § 35
jedn. řádu) o vládním návrhu
zákona (tisk 228) o úpravě pracovních
poměrů dotčených důsledky národní
revoluce.
Zpravodajem za výbor ústavně-právní
je pan posl. Kazimour. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Kazimour: Slavná sněmovno!
Zákon o úpravě pracovních poměrů
dotčených důsledky národní
revoluce je nutný proto, aby byly právně
upraveny a podloženy činy, jimiž se projevila
spravedlivá touha národa po odčinění
křivd a touha po odplatě za činnost kolaborantů
v závodech, a to v době, kdy se lid osvobozoval,
jednal a nemohl čekati na vydání přesného
výnosu. Nositelem hnutí za očistu závodů
od zrádců, kolaborantů, lidí svázaných
úzce s okupantským režimem a neuznávajících
plná sociální práva člověka,
byly organisace zaměstnanců v závodech. Někdy
šlo o zásahy zaměstnavatele, schválené
zaměstnaneckou organisací, někdy šlo
též o zásahy veřejných orgánů
v revolučním období.
Těmito zásahy byli někteří
zaměstnanci postavení mimo podnik, když se
jejich další setrvání na místě
ukázalo nežádoucím a ohrožujícím
chod a rozvoj závodu a spolupráci s ostatními
zaměstnanci.
Zákon, který nyní upravuje právně
tyto poměry, rozeznává tři kategorie
případů. Především ony
případy, kdy jde o zásahy vůči
zaměstnancům, proti kterým bylo důvodné
podezření z činů trestních
podle dekretu čís. 16/1945 o potrestání
nacistických zločinců, zrádců
a jejich pomahačů a o mimořádných
lidových soudech, a kteří byli nebo budou
podle tohoto dekretu odsouzeni. Pracovně právní
otázky pro tuto kategorii osob se upravují jiným
zákonem. Zde zásah byl bezesporný a plně
opodstatněný.
Mimoto do kategorie těchto případů,
kdy zákon uznává pracovní poměr
za zrušený po právu v den jeho faktického
skončení, patří i ony případy,
kdy bylo důvodné podezření proti zaměstnanci
z činů trestních podle dekretu č.
1 6/1945 nebo kdy jiným chováním vzbudil
proti sobě odpor takový, že nebylo lze spravedlivě
požadovat od ostatních spoluzaměstnanců,
aby s onou osobou nadále spolupracovali. Jde tedy o případy,
kdy další účastí zaměstnance
je ohrožen chod závodu a tím zájmy našeho
hospodářství. Vždy musí jít
o odpor převážné většiny
zaměstnanců, nikoli o postoj několika málo
jedinců.