Druhá kategorie zahrnuje případy, kdy se
mohlo v dobré víře předpokládat,
že jsou dány právě uvedené podmínky,
a kdy se dokázalo teprve později, že dány
nebyly. Zákon věc řeší tak, že
pracovní poměr fakticky skončený prohlašuje
za vypovězený po právu a mimo rehabilitaci
morální se přiznává zaměstnanci
i nárok na mzdu, blíže zákonem omezený.
Třetí kategorie zahrnuje ony případy,
kdy nebyly dány podmínky pro oprávněný
zásah a kdy se dává nyní zákonem
možnost plně rehabilitace postiženým.
Převážná většina opatření
byla nesena skutečně v duchu ideí národní
revoluce. Význam národní revoluce pro rozvoj
našeho hospodářského a sociálního
života žádá, aby její výsledky
byly zachovány, a legalisovány tam, kde odpovídají
duchu a ideám národní revoluce.
Na druhé straně zákon poskytuje ochranu těm,
kdo byli více postiženi, než si zasloužili.
Bylo však již zdůrazněno s tohoto místa,
že všichni poctiví občané, mající
skutečně kladný poměr k republice,
i když jim by a omylem nebo zlou vůlí učiněna
křivda, se již dávno zapojili na jiném
místě do hospodářského budování
republiky. Ústavně-právní výbor
pozměnil usnesení sociálně-politického
výboru a vládní návrh zejména
v tom, že řízení před rozhodčími
a vrchními rozhodčími soudy učinil
veřejným a šetří ustanovení
civilního řízení soudního.
Mimo to rozšířil výbor ústavně-právní
možnost odvolání, kterou vládní
předloha přiznávala jen z důvodů
vady řízení a pro nezákonnost, i pro
nesprávné hodnocení provedených důkazů.
Platnost zákona byla již ve výboru sociálně-politickém
rozšířena na celé území
republiky. Z toho důvodu v celém textu vyplynuly
určité důsledky, zejména zřízení
dvou vrchních rozhodčích soudů na
Slovensku a rozhodování ministrů ve věcech
slovenských v dohodě s příslušnými
pověřenci. A ježto problém očisty
byl na Slovensku, pokud jde o poměry zaměstnanecké,
řešen již nařízením Slovenské
národní rady čís. 69, uznává
zákon rozhodnutí na základě této
normy za právoplatné. Naproti tomu v českých
zemích nebylo dosud žádné normy, která
by byla zaměřena na řešení těchto
problémů národní revoluce, a zákony
první republiky s těmito situacemi vůbec
nepočítaly. Je proto správné, aby
byla dána možnost nového projednání
případů těm, kdo považují
rozhodnutí podle starých norem pro sebe za nespravedlivé
a nevýhodné. Žádá to také
jednotné právní posuzování
všech zásahů do pracovního poměru.
Zákon o úpravě pracovních poměrů
dotčených důsledky národní
revoluce je důležitý a potřebný
proto, že přinese a vrátí klid do závodů.
Proto prosím, aby Prozatímní Národní
shromáždění osnovu schválilo
a tak přispělo i v tomto malém úseku
k výstavbě nové lidově-demokratické
republiky. (Potlesk.)
Předseda: Zpravodajem za výbor soc.-politický
je pan poslanec Sova. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Sova: Slavná sněmovno!
Osnova zákona o úpravě pracovních
poměrů dotčených důsledky národní
revoluce prošla předepsaným zákonným
řízením v sociálně politickém
a v ústavně-právním výboru
Prozatímního Národního shromáždění,
a jest nyní po úpravě podle navržených
změn předkládána v konečné
formě plenu k rozhodnutí. Jako důvod k vydání
tohoto zákona uvádí se nutnost vyřešit
po stránce pracovně-právní opatření,
k nimž došlo v době porevoluční
a která byla nesena myšlenkou očisty závodů
v duchu a podle ideí národní revoluce. Velký
význam národní revoluce pro další
vývoj našeho státně hospodářského
a sociálního života vyžaduje, jak se praví
v důvodové zprávě, aby její
výsledky byly zachovány, takže je nutno, aby
zásahy nositelů revolučního hnutí
do pracovních poměrů byly zákonem
dodatečně sankcionovány tam, kde odpovídaly
duchu a ideálům národní revoluce,
aby ony důležité a mnohdy veliké změny
v našich průmyslových a jiných závodech
byly postaveny na zákonný právní základ
nesený především duchem spravedlnosti.
§ 1 navrhovaného zákona legalisuje odstranění
živlů nepřátelských a kolaborantů.
A je také nutno, jak již praví § 2, napravit
omyly nejen zrušením výpovědi, ale dokonce
také i dosti vysokým odškodněním
peněžitým. Je velmi důležité,
že návrh zákona zřizuje a podrobně
vymezuje stanovení činnosti rozhodčích
soudů složených ze soudců z povolání,
ale i z řad zaměstnanců a zaměstnavatelů,
a že § 22 umožňuje nové projednání
případů již i soudně vyřízených.
Nutno především zdůrazniti, že
tento navrhovaný zákon vnese nejen potřebný
právní řád a právní
jistotu do nejdůležitějšího sektoru
našeho hospodářského života, ale
má také dáti potřebný klid
a všechny ostatní předpoklady našemu pracujícímu
člověku. Je opět ctí našeho porevolučního
parlamentu, že věnuje veliký zřetel
společenské vrstvě dělnické,
v minulosti přezírané, aby pracující
člověk byl postaven na roveň vrstvám
druhým. Všichni si zajisté přejeme,
aby každý pracující člověk
se mohl dosyta najíst, slušně se obléknout
a zajistit svoji rodinu. To jest největší problém
poválečné doby. Veřejní činitelé,
odboroví pracovníci a zejména národohospodáři
se snaží dělnictvo přesvědčit,
že právě na výkonnosti pracujícího
lidu záleží jeho vlastní blahobyt. A
přece stále vidíme, že zde něco
brzdí tento plný rozsah práce. A řekněme
si otevřeně, co je toho příčinou.
Není klid, jistota a důvěra mezi spolupracovníky
v továrnách a v kancelářích.
Jest správné, že zrádci a kolaboranti
musí býti z těchto míst vyloučeni
a potrestáni. Ale po této čistce musí
nastati klid, důvěra jednoho k druhému a
pořádek. Jsou továrny, kde tomu tak jest,
ale je ještě mnoho podniků, kde tento pořádek
není. Mnohdy stačí politická příslušnost
anebo osobní msta, která přináší
právě ten neklid a nejistotu. Kdyby tento stav měl
pokračovati do nekonečna, pak bychom se mohli dostat
tak daleko, že v továrnách a v kancelářích
by byl samy kolaborant, a nezbyl by tam žádný
laborant. Záleží nyní jen na uvědomělých
odborářích, aby se oni sami přičinili
o to, aby tento kritický stav sami uvedli na správnou
cestu. Dělník dnešní doby není
jen manuálním pracovníkem ve svém
povolání, ale má též dostatek
inteligence, která je zárukou, že v tomto směru
bude zjednán mezi pracujícími klid a pořádek.
Jako zpravodaj vládního návrhu zákona
o úpravě pracovních poměrů
dotčených důsledky národní
revoluce doporučuji, aby slavná sněmovna
návrh přijala. Československá strana
lidová bude pro tuto osnovu hlasovati. (Souhlas.)
Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen.
Rozprava odpadá.
Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 25 paragrafů, nadpis a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 25 paragrafy, nadpisem a úvodní
formulí podle zprávy výborové, nechť
pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím Prozatímní
národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém.
Z usnesení předsednictva podle § 54, odst.
1 jedn. řádu vykonáme ihned druhé
čtení.
Ad 2. Druhé čtení osnovy zákona
o úpravě pracovních poměrů
dotčených důsledky národní
revoluce (tisk 430).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. Kazimour: Nejsou.
Zpravodaj posl. Sova: Není tomu tak.
Předseda: Kdo ve druhém čtení
souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji Prozatímní
Národní shromáždění přijalo
ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku.
(Děje se.)
To je většina. Tím Prozatímní
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.
Tím je vyřízen 2. odstavec pořadu.
Nyní přistoupíme k projednávání
třetího odstavce pořadu, jímž
je
3. Zpráva výboru kulturního (podle §
35 jedn. řádu) o vládním návrhu
zákona (tisk 344) o Národních kulturních
komisích pro správu státního kulturního
majetku.
Zpravodajem je pan posl. dr Kratochvíl. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Kratochvíl: Paní a pánové!
Československá republika nabyla celkem ve třech
etapách velikého majetku nemovitého i movitého.
Stalo se to: 1. na základě mírové
smlouvy s Rakouskem, a potom podle § 35 záborového
zákona z r. 1920, kterým byl majetek bývalého
rakouského státu a bývalé panovnické
rodiny habsburské zkonfiskován, 2. při provádění
pozemkové reformy r. 1920, a konečně 3. na
základě příslušných dekretů
presidenta republiky z 19. května 1945, podle kterých
byl zajištěn a konfiskován majetek Němců,
Maďarů a zrádců a nepřátel
národa českého a slovenského.
Ve všech těchto případech r. 1920 i
r. 1945 byly sledovány hlavně cíle sociální,
protože se půda měla dostat bezzemkům
a malým zemědělcům, ale byly sledovány
také cíle politické a morální,
poněvadž šlo o konfiskaci jmění
habsburského rodu, šlo o zmenšení majetku
šlechtické vrstvy a konečně i o potrestání
zrádců a kolaborantů. V žádném
případě však nebylo přihlíženo
- jak vysvítá z textu zákonů - k tomu,
že jde také o problémy kulturní. Je
to patrno z toho, že v žádném z těchto
případů nebyl přizván ministr
školství mezi ministry, kteří zákon
prováděli.
A přece se nedá popřít, že ve
všech těch třech etapách zkonfiskovaný
majetek představuje tolik kulturních hodnot a tak
bohatý přínos k celkovému hmotnému
kulturnímu majetku státu, že je povinností
státní správy, aby správou těchto
majetků byl pověřen resort osvětový.
Osvětové orgány státní se staraly
a snažily již od začátku, aby nabyly jisté
kompetence a jistého vlivu aspoň v určité
míře a snažily se usměrňovati
správu nově nabytého kulturního majetku
tak, aby byl udržován v dobrém stavu a aby
byl chráněn před zlovolnými zásahy.
Osvětová správa se o to starala pozdějšími
speciálními zákony a v nich aspoň
dodatky se snažila vybudovati theoretický podklad
pro tyto snahy a snažila se vložiti do těchto
zákonů aspoň určité podmínky
a závazky pro nové nabyvatele půdy, aby tak
bylo postaráno o řádnou správu a praktickou
péči památkovou v těchto směrech.
Třetí etapa, která se nyní rozvíjí,
neměla, a to hned od začátku, těchto
výhod ukázněného a organisovaného
řízení, dokud se nepodařilo zřídit
společnou památkovou komisi při ministerstvu
zemědělství, složenou ze zástupců
ministerstva zemědělství a ministerstva školství
a osvěty, což se stalo v červenci r. 1945.
Přesto se až do nynější doby ještě
objevují nepěkné zjevy, zjevy nekázně,
když řádná správa tohoto kulturního
majetku je rušena překotnými a neodbornými
nebo dokonce sobeckými zájmy neoprávněných
činitelů, kteří místo řádného
zajištění a kulturních hodnot je samovolně
přidělují neoprávněným
nabyvatelům nebo je přesunují z původního
místa nebo je dokonce zcizují.
Tyto nezdravé zjevy se nedají odčinit a odstranit
jinak nežli 1. správnou evidencí všech
těchto objektů, 2. odbornou klasifikací těchto
objektů a 3. převzetím jejich užšího
kvalitního výběru do odborné správy.
Velmi obtížný problém znamená
také konfiskace majetku Němců, Maďarů
a kolaborantů, neboť tu jde o náplň
soukromých bytů, vil a zámečků
zámožných občanů, obchodníků,
průmyslníků, bankéřů
atd., který od května 1945 utrpěl nenahraditelné
ztráty zásahem místních činitelů
a z veliké části je dosud neinventarisován
a nezajištěn. Teprve v poslední době
se začíná organisovati akce Fondu národní
obnovy a ministerstva financí na řádnou správu
tohoto majetku.
Chtěl bych vyzvednout okolnost, že to byla iniciativa
samého presidenta naší republiky, který
měl zájem o racionální správu
všech kulturních hodnot státu od května
1945 nabytých a který si přímo přál
zřízení národního kulturního
fondu k tomuto účelu. Bohužel, dostáváme
se k tomu teprve nyní, osnova zákona se teprve nyní
dostává do parlamentu, ačkoliv hmotná
a ideová cena zkonfiskovaného kulturního
majetku již od začátku státní
správu zavazovala, aby tento majetek byl okamžitě
zajištěn, pro budoucnost zachován a aby byl
v budoucnosti odborně spravován.
Předložená osnova zákona zjednává
tedy konečně právní podklad pro odborné
zajištění, správu a využití
všeho státního kulturního majetku v
nedávné době, ale také v době
první republiky nabytého a stará se o to
tím, že se zřizuje kolektivní správní
orgán při ministerstvu školství a osvěty,
na Slovensku při povereníctvu školstva a osvěty,
orgán, který se nazývá Národní
kulturní komise. V tomto orgánu jsou zástupci
dalších resortů ze šesti ministerstev
a je zde zastoupen také odborný živel, to znamená
musejníci, archiváři, knihovníci a
ochránci památek historických a přírodních.
Za veliký klad této osnovy považuji odst. 2
§ 3, ve kterém se stanoví, že ministr
školství a osvěty sám určuje,
co je kulturní majetek, a jenom pokud jde o majetek zemědělský,
dělá to v dohodě s ministrem zemědělství.
Z tohoto odstavce automaticky vyplývá pro všechny
úřady, orgány a osoby, které mají
v držbě nebo správě věci za státní
kulturní majetek ministrem prohlášený,
povinnost odevzdati tento majetek do správy Národní
kulturní komise, jakmile o to Národní kulturní
komise požádá. Těmito předpisy
zákona bude tedy opravdu zaručeno, že všechen
hodnotný kulturní majetek bude spravován
odborně a že ho bude také odborně využito
ve prospěch kulturního programu státu, a
ne pro sobecké zájmy místní nebo osobní.
Tedy tímto zákonem, který dnes máme
schváliti a který už schválil kulturní
výbor, se konečně dosahuje toho, čeho
nebylo možno dosáhnouti v první republice,
t. j., že správa kulturního majetku přechází
z rukou diletantských činitelů do rukou odborníků,
u kterých bude rozhodovati pouze a jedině zájem
věcný, vědecký a umělecký.
Kulturní výbor probral osnovu a provedl jen malé
drobné textové změny, kterými se mezi
kompetentními činiteli ocitá také
Státní úřad plánovací.
Kulturní výbor se také usnesl požádati
plénum sněmovny, aby dodatkem k této osnově
přijalo tuto resoluci:
"Vláda se žádá, aby předložila
návrh zákona, kterým se rozšíří
působnost Národních kulturních komisí
v rozsahu, aby při šetření soukromoprávních
poměrů majitele
1. Národním kulturním komisím příslušela
i kontrola správy a využití nestátního
kulturního majetku tak, aby
2. majitelé nestátního kulturního
majetku byli povinni užívat a spravovat celý
majetek podle směrnic vydaných Národní
kulturní komisí."
Paní a pánové, přimlouvám se,
aby tato osnova, která patří k nejlepším
a nejlépe vypracovaným kulturním osnovám,
které dosud sněmovna projednávala, byla přijata
a aby dodatkem k ní byla také přijata resoluce
ve znění, jak jsem ji přečetl. (Souhlas.)
Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen,
rozprava odpadá.
Přistoupíme k hlasování.
Osnova má 10 paragrafů, nadpis a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitky
nebyly.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími 10 paragrafy, nadpisem a úvodní
formulí podle zprávy výborové, nechť
zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím Prozatímní
Národní shromáždění přijalo
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém.
Z usnesení předsednictva podle § 54, odst.
1 jedn. řádu vykonáme ihned druhé
čtení.