Prozatímní Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Dani z obratu podléhají:
1. tuzemské dodávky a výkony, které
podnikatel provádí za úplatu v rámci
svého podniku. Které dodávky a výkony
se pokládají za tuzemské a co jest rozuměti
tuzemskem podle tohoto zákona, ustanoví vláda
nařízením. Dodávka podniku jako celku
se považuje za provedenou ještě v rámci
podniku;
2. bezúplatné vzetí předmětů
z vlastního podniku pro domácnost nebo pro jiné
nevýdělečné upotřebení
nebo pro zaměstnance podnikatelovy (vlastní spotřeba);
3. dovoz všech předmětů. Vláda
může nařízením stanoviti, že
dovoz některých předmětů, zejména
surovin, polotovarů, strojů nebo přístrojů,
které v tuzemsku nejsou vůbec vyráběny
nebo nejsou vyráběny v dostatečném
množství, nepodléhá dani nebo podléhá
dani snížené. Nařízením
o paušalování daně (§ 19, odst.
8) může býti stanoveno, že dovoz podléhá
paušálu, který nahrazuje i pravidelnou nebo
sníženou daň z obratu při dovozu, nestanoví-li
nařízení jinak. Průvoz nepodléhá
dani za podmínek stanovených nařízením.
(2) Nezáleží na tom, dějí-li
se dodávka nebo výkon dobrovolně nebo ke
splnění povinnosti, stanovené právním
předpisem, nebo na úřední příkaz,
byly-li dodávka nebo výkon opravdu provedeny či
pokládají-li se podle zákona za provedené,
byla-li fysická držba skutečně převedena
či ne. Za zdanitelnou dodávku se též
pokládá, nabývá-li se předmětu
zástupcem nebo listinou (na př. konosamentem, nákladním
nebo skladním listem, zástavním lístkem).
Dani podléhají i dodávky z dražeb.
(3) Při obchodě komisionářském
se zdaňuje vždy samostatně dodávka (výkon)
mezi komitentem a komisionářem a dodávka
(výkon) mezi komisionářem a osobou třetí,
i když komisionář nenabyl ani držby ani
vlastnictví zboží; totéž platí,
obstarává-li někdo vlastním jménem
na cizí účet dodávky nebo výkony.
V pochybnostech, jde-li o poměr komisionářský,
po případě o jednání, jež
někdo obstarává vlastním jménem
na cizí účet, nebo o poměr jednatelský,
předpokládá se, neprokáže-li
poplatník opaku, že nejde o poměr jednatelský.
Obstarává-li účastník příležitostného
sdružení dodávku nebo výkon vlastním
jménem na účet tohoto sdružení,
nejde v poměru mezi ním a ostatními účastníky
příležitostného sdružení
o zdanitelné dodávky nebo výkony. Při
dodávkách (výkonech) vzájemných
(na př. při naturální směně),
dále pak v případech, kdy se odevzdá
předmět místo placení, jde vždy
o dvě samostatně zdanitelné dodávky
(výkony).
(4) Daňová povinnost (odst. 1, č. 1) se vztahuje
též na dodávky a výkony mezi československým
státem (dále jen stát) a znárodněnými
nebo národními podniky, jakož i na dodávky
a výkony mezi těmito podniky.
(1) Dani podléhají dodávky, čítajíc
v to i pronájmy a propachtování:
1. movitých věcí hmotných, čítajíc
v to vodu, plyn, elektrický proud a pod. Dodávky
věcí, spojených pevně s nemovitostmi,
a dodávky jiného příslušenství
nemovitostí podléhají dani, prodávají-li
se nebo pronajímají-li se anebo propachtovávají-li
se tyto věcí bez nemovitostí, i když
se tak děje před tím, než byly odloučeny
od nemovitostí. Co platí o věcech celých,
platí i o podílech na nich;
2. práv, která jsou předmětem právního
obchodu, tak zvláště práv autorských,
práv z ochrany známek a vzorků a jiných
výhradních práv (licencí, koncesí,
provozovacích práv atd.). Dani podléhá
též, zavazuje-li se kdo za úplatu něco
dovolovati nebo trpěti, něco nekonati nebo něčeho
se zříci. Dani však nepodléhají
dodávky práv, spojených s držbou nemovitosti,
práva stavby a jiných práv, která
se podle právních u stanovení počítají
k věcem nemovitým;
3. souboru věcí a práv, uvedených
pod č. 1 a 2, kromě nemovitosti a jejich příslušenství,
při prodeji pronájmu nebo propachtování
podniků jako celků.
(2) Je-li příjemce dodávky povinen vrátiti
dodavateli vedlejší výrobky nebo odpadky, které
vzniknou při zpracování dodaného předmětu,
je předmětem dodávky pouze to, co příjemci
dodávky zůstane (na př. tuk v mléce
při vrácení mléka odstředěného,
cukr v řepě při vrácení řepných
řízků). Zpětná dodávka
vedlejších výrobků nebo odpadků
dani nepodléhá. Totéž platí,
obdrží-li dodavatel místo vedlejších
výrobků nebo odpadků, které vzniknou
nebo vznikly při zpracování jím dodaného
předmětu vedlejší výrobky nebo
odpadky stejného druhu, kterých příjemce
dodávky získal zpracováním předmětu
dodaného někým jiným.
(1) Dani podléhají: výkony všech druhů
prováděné v tuzemsku, tak na př. řemeslné
a průmyslové zpracování hmot (surovin,
polotovarů, tovarů) patřících
objednateli, všeliká doprava, povoznictví,
výkony podniku stavebních a instalačních,
výkony příslušníků svobodných
povolání (advokátů, notářů,
lékařů, civilních inženýrů
a pod.), výkony škol hudebních, jazykových
a jiných ústavů výchovných,
výkony podniků hotelových, pensionátů
a pod., čítajíc v to podnikatelské
pronajímání zařízených
místností, zprostředkování
práce, obstarávání inkasa pro jiného,
uschovávání věcí, obstarávání
peněžních obchodů a obchodů s
cennými papíry, výkony sensálů,
pořádání představení
a zábav jakéhokoliv druhu, výkony kanceláří
informačních, holičů, masérů
a pod.
(2) Dodá-li podnikatel tomu, kdo mu odevzdal látku
(materiál) ke zhotovení nějakého předmětu,
místo předmětu, který má býti
z ní zhotoven, jiný předmět stejného
druhu, jak jej z takové látky obvykle vyrábí,
považuje se u zmíněného podnikatele
za předmět zdanění místo dodávky
toliko výkon, počítá-li se příplatek
k odevzdané látce jako mzda za dílo bez ohledu
na rozdíl mezi tržními cenami přijaté
látky a dodaného předmětu.
(1) Od daně z obratu jsou osvobozeny:
1. dodávky při nucených dražbách.
Osvobození se však nevztahuje na dodávky podléhající
paušálu (§ 19, odst. 8);
2. vývozní dodávky za podmínek stanovených
nařízením;
3. dodávky drahých kovů a jiných směsí
k ražení peněz za podmínek stanovených
nařízením;
4. poskytování úvěru a převody
peněžních pohledávek, zvláště
směnek a šeků, peněžní vklady
všech druhů, vydání a převody
cenných papírů s výjimkou papírů
uvedených v § 1, odst. 2, převody podílů
společenských a společenstevních (družstevních),
tuzemských i cizích zákonných platidel
kovových i papírových; provise z obchodu
s cennými papíry a cizími zákonnými
platidly vyjma provise z obchodu s losy státních
loterií jsou však dani podrobeny. Za úvěr
se nepokládá, hradí-li dodavatel, nebo kdo
výkon provádí, za příjemce
dodávky nebo výkonu výlohy, spojené
s provedením dodávky nebo výkonu;
5. dodávky a vlastní spotřeba předmětů
československých státních finančních
monopolů;
6. dodávky platných neznehodnocených úředních
cenin. Dodávky platných neznehodnocených
poštovních cenin jsou osvobozeny jen tehdy, provádí-li
je československá pošta nebo podnikatelé,
kterým československá pošta udělila
oprávnění ku prodeji poštovních
cenin;
7. dodávky vody, výkony vah a výkony jatečné
(hlídání, krmení a porážení
dobytka), jsou-li tyto dodávky a výkony prováděny
státem nebo veřejnoprávními svazky
v jejich vlastních podnicích, dále dodávky
plynu a elektrického proudu pro veřejné osvětlení.
Rovněž jsou od daně osvobozeny vzájemné
dodávky stejného množství elektrického
proudu, provedené v daňovém období
mezi elektrárnami, jejichž energetické vedení
spolu souvisí; dodávky elektrického proudu
toto množství převyšující
jsou však dani podrobeny;
8. dodávky a výkony podle pojišťovacích
smluv, podrobených poplatku podle čís. nařízení
ze dne 15. září 1915, č. 280 ř.
z., a na Slovensku podle zák. čl. VIII/1883 (uherská
sazební položka 89, č. IV a V poplatkových
pravidel), i když příslušná pojišťovací
smlouva jest podle zvláštních ustanovení
těchto právních předpisů od
poplatků osvobozena;
9. zpětné dodávky obalů' vrací-li
podnikatel dodavateli obaly, v nichž mu dodavatel zboží
dodal;
10. dovoz v případech a za podmínek, uvedených
v §§ 62 až 65, 87 a 105 celního zákona
ze dne 14. července 1927, č. 114 Sb.; nařízením
o paušalování daně (§ 19, odst.
8) může však býti stanoveno, že dovoz
jest i v těchto případech podroben paušálu.
Dále je dovoz osvobozen od daně v případech
a za podmínek, uvedených v § 69 celního
zákona; toto osvobození neplatí v případech,
kdy jest daň paušalována, ledaže by v
nařízení o paušalování
daně bylo výslovně stanoveno, že dovoz
je osvobozen od paušálu;
11. výkony členů společenských
orgánů společností akciových
a komanditních společností na akcie, pokud
úplatou za ně jsou požitky zásadně
podléhající dani z tantiem;
12. dodávky léčiv, léčebných
pomůcek (včetně pomůcek therapeutických),
lékařských (léčebných)
přístrojů a nástrojů, léčebných
vod, dodávky a výkony, záležející
v podávání léčebných
lázní, výkony lékařské
a porodnické, hradí-li úplaty za tyto dodávky
neb o výkony nositelé veřejnoprávního
sociálního pojištění nebo náhradní
vnitřní zařízení vyňatých
zaměstnavatelů podle příslušných
právních ustanovení, nebo jsou-li zmíněné
dodávky a výkony prováděny pro osoby,
opatřené vysvědčením chudoby.
Za týchž podmínek jsou od daně osvobozeny
i jiné dodávky a výkony, pokud je provádějí
léčebné a ošetřovací ústavy
(čítajíc v to ústavy nositelů
veřejnoprávního sociálního
pojištění a ústavy náhradních
vnitřních zařízení vyňatých
zaměstnavatelů) a lázeňské
podniky. Dále jsou od daně osvobozeny dodávky
léčiv, léčebných pomůcek
(včetně pomůcek therapeutických),
lékařských (léčebných)
přístrojů a nástrojů a léčebných
vod, jsou-li prováděny pro veřejné
léčebné a ošetřovací ústavy,
ústavy nositelů veřejnoprávního
sociálního pojištění nebo ústavy
náhradních vnitřních zařízení
vyňatých zaměstnavatelů. Konečně
jsou od daně osvobozeny všeliké dodávky
a výkony, prováděné veřejnými
léčebnými a ošetřovacími
ústavy na všeobecných třídách,
a dodávky i výkony prováděné
lázeňskými podniky za cenu sníženou
z důvodů sociálních, činí-li
toto snížení nejméně 50% plné
ceny. Tato osvobození neplatí v případech,
kdy jest daň paušalována;
13. vlastní spotřeba naturálií k plnění
naturálního výměnku;
14. vlastní spotřeba předmětů
za účelem jejich dobročinného upotřebení.
Co se rozumí dobročinným upotřebením,
ustanoví nařízení;
15. dodávky a výkony, které provádějí
pro své členy tato sdružení (společenstva,
družstva a jiná, sdružení);
a) sdružení zemědělců, jejichž
účelem jest společně opatřovati
semena, hnojiva, hospodářské stroje a nářadí
nebo jiné potřeby k provozování polního
hospodářství, k zvelebení chovu dobytka
(společenstva k chovu dobytka, k chovu býků,
pastevní společenstva a pod.), anebo společně
podporovati jiné zemědělské snahy
b) sdružení živnostenská, jejichž
účelem jest společně opatřovati
suroviny, pomocné látky a stroje pro své
členy, pokud tito jich používají ke
zpracování nebo při něm, nebo prodávati
výrobky svých členů, jakož i
c) sdružení zemědělců nebo živnostníků,
jejichž účelem jest půjčováním
společných zařízení, anebo
prováděním výkonů, spojených
s použitím těchto zařízení,
napomáhati členům při výrobě,
nepřesahuje-li jejich celkový obrat v daňovém
období 150.000 Kčs a je-li u těchto sdružení
podle stanov rozdělování ryzích výtěžků
vyloučeno a výtěžky se také skutečně
nerozdělují a omezuje-li se jejich činnost
podle stanov i ve skutečnosti na členy, kterými
mohou býti jen zemědělci neb živnostníci.
Nařízení ustanoví, co se rozumí
celkovým obratem. Osvobození není na závadu,
jsou-li podle stanov neb i ve skutečnosti členy
takových sdružení osoby, které nejsou
povoláním zemědělci nebo živnostníci,
pokud přibrání těchto osob za členy
sleduje ten účel, aby se získala spolu práce
osob schopných obstarávati spolkovou agendu (korespondenci,
vedení knih, kontrolu a pod.), a jde-li o případy
výjimečné. Osvobození se vztahuje
pauze na ty dodávky a výkony prováděné
pro členy, jimiž sdružení plní
některý z účelů uvedených
v písm. a) až c). Osvobození se nevztahuje
na dodávky a výkony, které provádějí
sdružení zemědělců nebo živnostníků
za tím účelem, aby zpracovala zboží
svých členů a zpeněžila výrobky
tímto zpracováním vzniklé;
16. dodávky a výkony domáckých pracovníků,
prováděné jimi samými nebo členy
jejich rodiny, kteří žijí s nimi ve
společné domácnosti, záležející
ve zpracování hmot, které obdrží
od podnikatelů, jimž odvádějí
hotový výrobek a zbytky zpracovaných hmot
a od nichž obdrží za svou práci jen smluvenou
mzdu od kusu;
17. dovoz přímo pro stát a pro takové
státní podniky, které nenáležejí
k podnikům prohlášeným za spravované
podle zásad obchodního hospodaření.
Dále jest osvobozen od daně dovoz léčiv,
léčebných pomůcek (včetně
pomůcek therapeutických), lékařských
(léčebných) přístrojů
a nástrojů a léčebných vod,
děje-li se přímo pro veřejné
léčebné a ošetřovací ústavy,
ústavy nositelů veřejnoprávních
a sociálního pojištění nebo ústavy
náhradních vnitřních zařízení
vyňatých zaměstnavatelů. Bližší
podmínky těchto osvobození ustanoví
nařízení. Tato osvobození neplatí
v případech, kdy jest daň paušalována,
ledaže by byla výslovně stanovena v nařízení
o paušalování daně. Osvobození
se nevztahují na dovoz pro podniky znárodněné
nebo národní;
18. výkony záležející ve zpracování
movitých věcí hmotných a prováděné
v tuzemsku prokázaně pro cizinu. Podmínky
tohoto osvobození ustanoví nařízení;
1. dodávky, k nimž dochází v případech,
kdy ze zákona přísluší poplatkové
osvobození z důvodu splynutí (fuse), sloučení
nebo přeměny právního útvaru
některých podniků. V případech,
kdy může vláda z těchto důvodů
na žádost poskytnouti celkové nebo částečné
osvobození od poplatků, může poskytnouti
též úplné osvobození od daně
z obratu nebo může tuto daň přiměřeně
snížiti.
(2) Vláda může na návrh ministra financí,
učiněný po vyslechnutí příslušně
ústřední zájmové organisace
v zemích České a Moravskoslezské a
po dohodě s pověřencem pro finance, který
vyslechne ústřední zájmovou organisací
na Slovensku, poskytnouti:
a) při dodávkách, k nimiž dochází
v obchodě ve velkém, osvobození od daně,
její snížení nebo jinou úlevu
na dani, jde-li o hospodářsky nezbytný nebo
ve veřejném zájmu nutný meziobchodní
stupeň a je-li jeho překupnická činnost
daní ohrožena;
b) při dodávkách a výkonech, týkajících
se předmětů dovážených,
v případech hodných zřetele osvobození
od daně, její snížení, po případě
úplné neb a částečné
započtení daně, zaplacené při
dovozu (§ 1, odst. 1, č. 3), do daně z první
tuzemské dodávky dovezeného předmětu;
c při dodávkách a výkonech, týkajících
se předmětů vyrobených v tuzemsku
a do tuzemska dodávaných, v případech
hodných zřetele osvobození od daně
nebo její snížení, jsou-li předměty
tuzemského původu daní více zatíženy
než dovážené předměty stejného
nebo podobného druhu, nebo vyžaduje-li toho soutěživost
výrobního odvětví, zpracujícího
tyto předměty, při vývozu;
d) v případech hodných zřetele snížení
daně nebo jinou úlevu, jsou-li paušalováním
daně (§ 19, odst. 8) příliš zatíženy
předměty, vyrobené z hmot, z jejichž
dodávek jest daň paušalována;
e) osvobození od daně nebo její snížení
pro dodávky, které provádějí
svazy družstev pro přičleněná
družstva a tato družstva pro svazy.
(3) Ministr financí nebo úřad jím
k tomu zmocněný může po dohodě
se zúčastněným ministrem na zvláštní
žádost osvoboditi dodávky nebo výkony
výhradně a přímo dobročinné
a vzdělávací. Nařízení
ustanoví, co se rozumí dodávkami nebo výkony
výhradně a přímo dobročinnými
a vzdělávacími, a určí podmínky
tohoto osvobození. Jde-li o žadatele, který
svůj podnik v tuzemsku provozuje toliko na území
Slovenska, je místo ministra financí nebo úřadu
jím zmocněného příslušným
pověřenec pro finance nebo úřad jím
k tomu zmocněný, který osvobození
může povoliti po dohodě se zúčastněným
pověřencem.
(1) Daň platiti jest povinen:
1. tuzemský podnikatel (odstavec 2) ze zdanitelných
tuzemských dodávek a výkonů jím
provedených a z vlastní spotřeby. Má-li
tuzemský podnikatel bydliště nebo sídlo
v cizině, pokládají se všechny zdanitelné
dodávky a výkony, které provede, za provedené
jeho tuzemskou provozovnou;
2. cizozemský podnikatel (odstavec 3):
a) ze zdanitelných dodávek a výkonů,
které uzavře nebo provede při přechodném
pobytu v tuzemsku;
b) ze zdanitelných výkonů, které provede
v tuzemsku pomocnými silami;
3. ten, kdo pro cizozemského podnikatele (odstavec 3):
a) uzavírá, zprostředkuje nebo splňuje
zdanitelné dodávky předmětů,
jsoucích v tuzemsku, z těchto dodávek;
b) jménem a na účet cizozemského podnikatele
uzavírá v tuzemsku zdanitelné dodávky
předmětů, jsoucích v cizině,
z těchto dodávek;
4. v konkursním řízení správce
konkursní podstaty;
5. neodevzdaná pozůstalost (na Slovensku nerozdělená
pozůstalost) podnikatele, a to i ze zdanitelných
dodávek a výkonů, které byly provedeny
ještě zůstavitelem, u nichž však
nárok státu na daň (§ 11) vznikl až
po jeho úmrtí, avšak ještě před
odevzdáním (na Slovensku rozdělením)
pozůstalosti. Neodevzdaná (na Slovensku nerozdělená)
pozůstalost jest též subjektem daně,
která připadá na neuhrazené ještě
pohledávky nebo jejich části, jež odevzdáním
(na Slovensku rozdělením) pozůstalosti přecházejí
na dědice podnikatelovi . (§ 11, odst. 5, druhá
věta);
6. při zdanitelných dodávkách z dražeb:
a) mimosoudních podnikatel, který dražbu provádí;
b) soudních podnikatel, který dražbu navrhuje;
7. při zdanitelných dodávkách práv
(§ 2, odst. 1, č. 2, první věta) podnikatel,
který dodávku provede. Z dodávek práv,
které provede cizozemský podnikatel, jest však
povinen platiti daň nabyvatel práva;
8. při zdanitelném převzetí závazku
něco dovolovati nebo trpěti, něco nekonati
nebo něčeho se zříci (§ 2, odst.
1, č. 2, druhá věta) podnikatel, který
se zavazuje. Jestliže se však zavazuje cizozemský
podnikatel, jest povinen platiti daň ten, komu se zavazuje;
9. při dovozu poplatník celní pohledávky
(§ 8, odst. 2 celního zákona);
10. jiné osoby, jímž nařízení
nebo vyhláška o paušalování daně
(§ 19, odst. 8) uloží povinnost platiti paušál.
Za tuzemského podnikatele se pokládá podnikatel
(6, odst. 1):
1. který má bydliště nebo sídlo
v tuzemsku;
2. který má bydliště nebo sídlo
v cizině, ale v tuzemsku má provozovnu.
(3) Za cizozemského podnikatele se pokládá
podnikatel (§ 6, odst. 1), který nemá v tuzemsku
bydliště nebo sídlo ani provozovnu.
(1) Podnikatelem podle tohoto zákona jest každý,
kdo provozuje samostatnou trvalou nebo občasnou výdělečnou
činnost jakéhokoliv druhu; za podnikatele se zejména
nepokládají osoby, které jsou pojištěny
podle zákona o pensijním pojištění
soukromých zaměstnanců ve vyšších
službách, a to co do činnosti, která
jest podkladem pro tuto pojistnou povinnost. Za podnikatele se
pokládají také osoby, uvedené v §
5, odst. 1, č. 3 a 10. Okolnost, že spolek nebo jiné
sdružení omezuje výkony nebo dodávky
na členstvo, neodnímá mu povahu podnikatele.
Úmysl dosíci zisku není podmínkou.
(2) U osob právnických a u sdružení
osob právnických nebo fysických se vždy
předpokládá, že jejich výdělečná
činnost jest trvalá nebo občasná.
Osobami právnickými se tu i nadále rozumějí
též znárodněné nebo národní
podniky a jiné útvary, které mají
postavení právnických osob.
(3) Výkon veřejné moci není výdělečnou
činností. Nařízení ustanoví,
co se rozumí výkonem veřejné moci.
(4) Podnik zahrnuje veškerou samostatnou trvalou nebo občasnou
výdělečnou činnost podnikatelovu.
(5) Za závod se pokládá takový oddíl
podniku, který je technicky (uzavřeným pracovním
pochodem) jednotným celkem, jehož činnost bývá
též předmětem samostatných podniků
a jehož pracovní výsledek jest předmětem
trhu.
Od daně jsou osvobozeny:
1. stát co do poštovní a telekomunikační
služby a podniky dopravní co do povinných výkonů
pro tuto státní službu;
2. dráhy (§ 1 zákona ze dne 20. května
1937, č. 86 Sb., o drahách) co do výkonů,
záležejících v přepravě,
a plavební podniky co do výkonů na mezinárodních
vodních cestách;
3. jednatelé co do jednatelských výkonů,
nepřesahuje-li souhrn úplat za ně v daňovém
období 80.000 Kčs;
4. spisovatelé, vědečtí pracovníci
a umělci co do dodávek a výkonů, které,
jsou přímým výsledkem spisovatelské,
vědecké nebo umělecké činnosti,
nepřesahuje-li souhrn úplat za ně v daňovém
období 80.000 Kčs. Koho jest považovati za
spisovatele, vědeckého pracovníka a umělce,
ustanoví nařízení;
5. národní správci co do výkonů,
záležejících v národní
správě podniku nebo jiné majetkové
podstaty, nepřesahuje-li souhrn úplat za ně
v daňovém období 80.000 Kčs.
(1) Celým svým jměním ručí:
1. nabyvatel podniku nebo závodu, nabytého v celku
úplatně nebo neúplatně, za daň,
kterou jsou jeho předchůdci povinni platiti za daňové
období, v němž došlo ku převodu
podniku nebo závodu, jakož i za bezprostředně
předcházející daňové
období;
2. osobně ručící společníci
za daň, kterou jest společnost povinna platiti za
dobu, po kterou byli jejími společníky;
3. osoby odpovědné za správu osob právnických,
za daň, kterou jest právnická osoba povinna
platiti za dobu, po kterou byly odpovědny za její
správu. Ručení toto není však
možno uplatniti po uplynutí pěti let ode dne,
kdy osobě, odpovědné za správu právnické
osoby, bylo uděleno absolutorium za dobu, které
se ručení týká;
4. účastníci příležitostných
sdružení za daň, kterou jest příležitostné
sdružení povinno platiti za dobu, po kterou se ho
zúčastnili;
5. osoba, pověřená vedením tuzemské
provozovny tuzemského podnikatele, jenž má
bydliště nebo sídlo v cizině (§
5, odst., č. 2), za daň, kterou jest takový
podnikatel povinen platiti za dobu, po kterou dotyčná
osoba byla pověřena vedením jeho tuzemské
provozovny;
6. cizozemský podnikatel (§ 5, odst. 3) za daň,
kterou jest podle § 5, odst. 1, č. 3 povinen platiti
ten, kdo pro něho uzavíral nebo zprostředkoval
nebo splňoval zdanitelné dodávky předmětů,
jsoucích v tuzemsku, nebo kdo jeho jménem a na jeho
účet uzavíral v tuzemsku dodávky předmětů,
jsoucích v cizině;
7. ten, pro koho provedl dodávku nebo výkon na předcházející
objednávku cizozemský podnikatel (§ 5, odst.
3), za daň, kterou jest cizozemský podnikatel povinen
platiti z dodávky nebo výkonu pro něho;
8. ten, z jehož podnětu se koná mimosoudní
dražba, za daň z dodávek z této dražby,
není-li sám subjektem daně;
9. ten, komu byla postoupena pohledávka ze zdanitelné
dodávky nebo zdanitelného výkonu, za daň,
kterou jest povinen platiti z této dodávky nebo
výkonu tuzemský podnikatel (§ 5, odst. 2),
jenž provedl zmíněnou dodávku nebo výkon.
Ručení toto lze však uplatniti jen do výše
daně, která připadá na hodnotu pohledávky
uhrazenou tomu, komu pohledávka byla postoupena;
10. ten, kdo spravuje neodevzdanou pozůstalost (na Slovensku
nerozdělenou pozůstalost), za daň, kterou
jest neodevzdaná pozůstalost povinna platiti za
doba, po kterou ji spravoval nebo byl oprávněn spravovati;
11. národní správce za daň, kterou
jest podnikatel podniku jím spravovaného povinen
platiti za dobu, po kterou národní správce
byl odpověden za národní správu podniku.
(2) Ručení podle odstavce 1 se vztahuje na daň
a její příslušenství (5% zvýšení
daně podle § 20, odst. 6; poplatek z prodlení
a náhradu nákladů upomínacích
a exekučních), kterou poplatník nezaplatil,
ačkoliv byl upomenut. Daní za dobu, která
jest podle odstavce 1, č. 1 až 5, č. 10 a č.
11 rozhodna pro rozsah ručení, se rozumí
daň, na kterou v rozhodné době vznikl státu
nárok (§ 11). Postihuje-li osobní ručení
více osob, ručí všechny společně
a nerozdílně.
(3) Fysické i právnické osoby (na Slovensku
též komposesoráty a bývalé urbariáty)
včetně neodevzdané pozůstalosti (na
Slovensku nerozdělené pozůstalosti) ručí
za nezaplacené peněžité pokuty a útraty
trestního řízení, které byly
jejich zákonným nebo zmocněným zástupcům
uloženy pro přestupky daňové (§
25), spáchané při vykonávání
povinností z tohoto zastupitelského poměru
vyplývajících. Z ručení jsou
vyňaty fysické osoby, které nejsou svéprávné,
pokud jde o jejich zákonné nebo úředně
zřízené zástupce, a fysické
osoby, jež prokáží, že jejich zmocněnec,
při jehož volbě užily povinné péče,
jednal bez jejich zmocnění.
(4) Zánikem daňového dluhu zaniká
též ručební povinnost.
(5) Ručení za daň z obratu při dovozu
(§ 1, odst. 1, č. 3) se řídí
ustanoveními o ručení za celní pohledávku.
(1) Daňovým základem je úplata za
zdanitelnou dodávku nebo za zdanitelný výkon.
Úplatou jest vše, co nabyvatel vynaloží,
aby nabyl dodávky nebo výkonu. K úplatě.
tedy náležejí též výlohy
za zabalení a obal, části nabývací
ceny připadající na daně, poplatky
nebo dávky, pokud nejsou průběžnými
položkami (odstavec 3), a byla-li kupní cena posečkána,
úroky započítané do kupní ceny.
Úplatou nebo její součástí
jest také to, co poskytne podnikateli za dodávku
nebo výkon někdo jiný než nabyvatel.
Povolí-li se z úplaty srážka; jest daňovým
základem úplata skutečně placená.
Při dovozu se vyměřuje daň z úplaty,
a kde té není, z obecné ceny dováženého
zboží; k úplatě nebo k ceně se
připočítají clo, výlohy dopravní
k hranici, jakož i daně (kromě daně
z obratu) a dávky, vybírané z dováženého
zboží. Co jest rozuměti cenou obecnou podle
tohoto zákona, ustanoví nařízení.
(2) Z daňového základu lze vyloučiti
výlohy zasílací a pojišťovací,
které dodavatel nebo, kdo výkon provádí,
prokázaně hradil osobám třetím
za příjemce dodávky nebo výkonu anebo
které platí příjemce dodávky
nebo výkonu a které mu dodavatel nebo, kdo výkon
provádí, z úplaty odpočítá.
Zasilatelé a majitelé skladišť mohou z
úplaty za svůj výkon vyloučiti clo,
daně a dávky, které státu zaplatili
při celním projednání, účtují-li
je komitentovi zvlášť. Výlohy za obal
lze vyloučiti jen tehdy, vezme-li dodavatel zpět
obal za cenu již předem ujednanou a úplata
se zmenší o cenu obalu. Konečně lze
z daňového základu vyloučiti část,
která z něho připadá na přirážku
ve prospěch státu, vybíranou s daní
z piva, daní z cigaretového papíru nebo dávkou
ze šumivého vína.
(3) K úplatě nenáležejí částky,
které podnikatel přijímá a vydává
jménem a na účet osoby jiné (průběžné
položky).
(4) Provede-li podnikatel výkon jak v tuzemsku tak v cizině
za jednotnou úplatu, nepodléhá dani jen ta
část úplaty, o níž prokáže,
že připadá na činnost v cizině.
(5) Záleží-li úplata ve věci
(na př. při směně) nebo ve výkonu,
jest daňovým základem obecná cena
přijaté věci nebo přijatého
výkonu. Při vlastní spotřebě
jest daňovým základem obecná cena
předmětu vzatého z podniku. Cena obecná
jest rozhodna také pro vyměření paušalované
daně (§ 19, odst. 8) v případech, kdy
výrobce dodává předměty za
nižší úplatu, než jest jejich obecná
cena ve velkém, takovému podnikateli, který
u něho ony předměty výhradně
nebo převážně nakupuje a je v nezměněném
stavu dále dodává; co se tu rozumí
nezměněným stavem, ustanoví nařízení.
Nebyla-li při dovozu úplata nebo cena dováženého
předmětu udána nebo prokázána
nebo byla-li udána i prokázána, zdá-li
se však celnímu úřadu nízkou,
jest rozhodna pro vyměření daně cena
obecná, zjištěná odhadem (§ 17,
odst. 8).
(6) Je-li úplata smluvena nebo cena udána v měně
cizí nebo v obchodních mincích, přepočítá
se na tuzemskou měnu způsobem, který se stanoví
nařízením.
(1) Daň činí 3% úplaty za zdanitelné
dodávky a výkony, nebo ceny tam, kde není
úplaty (§ 9). Při dodávkách zemědělských
výrobků kromě ovoce cizího původu,
dále při dodávkách výrobků
mlýnských, pekařských, sýrů
a jiných mléčných výrobků,
sušené čekanky a řepy, pak při
dodávkách jedlých rostlinných tuků,
umělých jedlých tuků, masa a masných
výrobků kromě ryb cizího původu
a zvěřiny činí daň 1% úplaty
nebo ceny. Stejné sazby daňové platí
i pro vlastní spotřebu a pro dovoz.
(2) Podnikatelé, kteří mají tři
nebo více prodejen (odstavec 3), dále podnikatelé,
kteří mají jednu nebo více prodejen
s jednotnými cenami (odstavec 4), jsou povinni platiti
přirážku k 3%ní pravidelné dani
z obratu z těch dodávek a výkonů,
které byly provedeny (splněny) prodejnami, pokud
se týče prodejnou nebo prodejnami s jednotnými
cenami. Tato přirážka činí 2%
daňového základu (§ 9); tvoří
s 3%ní pravidelnou daní z obratu jednotný
celek (t. j. daň z obratu o sazbě 5%).
(3) Prodejnou podle odstavce 2 se rozumí každá
provozovna, která provádí (splňuje)
dodávky nebo výkony výhradně nebo
převážně spotřebitelům;
spotřebitelem je při tom každý, kdo
nabývá předmětu k jinému účelu
než k prodeji nebo zpracování po živnostensku,
nebo, jde-li o výkon, ten, kdo nabývá výkon
k jinému účelu než pro svůj podnik.
Za prodejnu se nepovažuje výrobní provozovna,
t. j. provozovna, ve které jako celku se provádí
výroba jakožto hlavní činnost, dále
kanceláře prodejní, kanceláře
representační, vzorkovny, jiné provozovny,
jež uzavírají obchody jménem výrobní
provozovny, která pak zboží dodá a účtuje.
Za prodejnu se též nepovažuje benzinové
čerpadlo a čerpadlo na plynový olej. Povahu
prodejny neztrácí provozovna, ve které se
provádí výroba nebo opravy zboží
jakožto činnost vedlejší.
(4) Prodejnou s jednotnými cenami podle odstavce 2 se rozumí
každá provozovna, která provádí
(splňuje) výhradně nebo převážně
spotřebitelům dodávky předmětů,
jež podle obchodních zvyklostí k sobě
nepatří, a to výhradně nebo převážně
v jedné nebo v několika pevných cenových
stupnicích; spotřebitelem je při tom každý,
kdo nabývá předmětu k jinému
účelu než k prodeji nebo zpracování
po živnostensku.
Ustanovení odstavce 2 se nevztahují:
1. na podnikatele, u nichž celkový obrat v posledním
předcházejícím kalendářním
roce nepřesáhl 1,000.000 Kčs. Nařízení
ustanoví, co se rozumí celkovým obratem;
2. na výdělková a hospodářská
společenstva (družstva), nehledíc na výší
celkového obratu.
(6) Ministr financí po dohodě s ministry průmyslu
a vnitřního obchodu nebo ministrem zemědělství
nebo ministrem výživy, na Slovensku pověřenec
pro finance po dohodě s pověřencem pro průmysl
a obchod nebo pověřencem pro zemědělství
a pozemkovou reformu nebo pověřencem pro výživu
a zásobování, může v případech
hodných zvláštního zřetele poskytnouti
osvobození od přirážky podle odstavce
2 nebo její snížení.
(7) V nařízeních o paušalování
daně (§ 19, odst. 8) může býti
stanoveno, že podnikatelé, uvedení v odstavci
2, jsou povinni platiti přirážku k paušalované
dani z obratu, která nahrazuje výhradně nebo
převážně 3%ní pravidelnou daň
z obratu, a to až do výše 20% paušalované
daně.
(8) V případech; kdy podléhá dani
dovoz (§ 1, odst. 1, č. 3), může býti
místo percentuální sazby vybírána
pevná sazba podle kusu, míry nebo váhy; příslušnou
sazbu ustanoví vláda nařízením.
Rovněž může vláda nařízením
stanoviti pro dovoz některých předmětů
zvýšenou sazbu proto, aby se daňové
zatížení zboží dováženého
rovnalo daňovému zatížení zboží,
v tuzemsku vyrobeného. Dále může vláda
nařízením stanoviti pro dovoz nebo dodávky
zboží z určitého státu vyšší
daňovou sazbu než sazbu, uvedenou v odstavci 1, jde-li
o případy, kdy zmíněný stát
zatěžuje dovoz nebo dodávky tuzemského
zboží vyššími sazbami než zboží
vlastního původu.
(9) Část úplaty, připadající
na obal a zabalení, podléhá téže
daňové sazbě jako dodávaný
nebo dovážený předmět.
(10) Dodávají-li se za jednotnou úplatu předměty;
jejichž dodávky podléhají různým
daňovým sazbám, jest pro vyměření
daně z jednotné úplaty rozhodna sazba z nich
nejvyšší. Ministr financí, na Slovensku
pověřenec pro finance, může po dohodě
s příslušnou ústřední
zájmovou organisací pro obor, v němž
je užívání jednotných úplat
za takové dodávky obvyklým určiti
poměr, kterým jest rozčleňovati jednotné
úplaty podle příslušných daňových
sazeb.