145.

Interpelace

poslanců Malečka a Sýkory

vládě republiky Československé

ve věci učňovského školství.

Po slyšení odborové rady učitelů učňovských škol a prostudování příslušného materiálu, dovolují si podepsaní upozorniti vládu re publiky na neutěšený stav našeho učňovského školství.

Porovnáváme-li péči o učně u nás s poměry v jiných státech, přicházíme k poznatku, že nejsme v tomto směru tak daleko, jak by ukazovalo naše pokrokové pojetí budování státu. U nás bylo dosud 8 vyučovacích hodin týdně, naproti tomu, ku př. v Polsku bylo vyučováno 16 hodin a v SSSR dokonce 24 hodin týdně věnováno školení řemeslného a průmyslového dorostu. Teprve výnosem ministerstva školství a osvěty č. j. 174.550-IV/7-46 ze dne 14. prosince 1945 má býti vzdělání pracujícího dorostu u nás zvýšeno na 16 vyučovacích hodin týdně v učňovských školách, kde vedle odborného vzdělání má býti také pamatováno na tělovýchovu a politickou vyspělost občana republiky.

Tato snaha zůstala by však pouze papírovou skutečností, kdyby nebyly současně řešeny otázky materiální. Je totiž naprostý nedostatek učebních místností, a to nedostatek i v poměru ke školám národním. Máme dnes cca 160.000 učňů a 180.000 mladistvých v pomocných pracech, jimž musí býti dána v budoucnu možnost určitého školení. Tyto číslice nejlépe dokazují nutnost velkorysého řešení.

Vzhledem k tomu, že vláda pomýšlí povolit jen stavby nejpotřebnějších objektů, je nutné, aby v tomto minimálním stavebním plánu bylo počítáno také na školy pro učně, a to aspoň v takovém rozsahu, jako je počítáno s budováním škol národních.

Že je nedostatek učebních místností, uvádíme některá data. Většina pražských občanů se domnívá, že Baxova učňovská škola stačí pro všechny pražské učně. Je však zjištěno, že pouze jen jedna třetina učňů se v ní může vystřídat, a to ještě za předpokladu 30ti minutových vyučovacích hodin. Karlínská učňovská škola má sedm učeben, kde se musí vystřídat 2200 učňů, při tom ředitel této školy obdržel dekret na méně osazenou školu národní, datovaný 30. listopadu 1945 a vydaný ústředním národním výborem, který však nemohl být použit jen proto, že mezi rodiči žactva školy, kde měla být umístěna učňovská škola, byla vyvolána uměle nálada, že národní škola přemístěním bude vážně ohrožena. Dokonce kampaň vyvrcholila novinářskou polemikou a učňové se učí proto na směny dál.

Každému je jistě jasný nesmírně důležitý význam řemeslného a živnostenského dorostu v době poválečné, a proto je nutno, aby vláda rozřešila kompetenční spory v otázkách učňů, a to mezi ministerstvem ochrany práce a sociální péče, školství, vnitřního obchodu, průmyslu, a umožnila tak velkorysé, účelné a jednotné řešení všech otázek pracujícího dorostu. Pak bude moci býti vydán učňovský zákon, na kterém zatím sice některá ministerstva pracují, avšak práce není koordinována a nemůže proto splniti poslání k splnění daného úkolu.

Rovněž tak některé další otázky vyžadují naléhavého řešení. Bude nutno zkrátiti učební dobu v těch oborech, které mají pro to předpoklady.

Vyřešení dvou základních otázek, t. j. umístění učeben a koordinace kompetence příslušných ministerstev, bude základem pro další práci tak, aby mohl náš dorost v řemesle a průmyslu vyvíjet se tak, aby čestně obstál ve světové konkurenci.

Připomínáme současně, že situace cca 35.000 slovenských učňů je poměrně ještě horší jak v Čechách a na Moravě. Na Slovensku není jediné samostatné budovy pro učňovské školy. Učebny jsou povětšině umístěny v nevhodných, vlhkých (i podzemních) místnostech starých domů, v hradech (Zvolen) a pod. Poměry slovenských učňů se velmi značně zhoršily za tisovského režimu, který pro požadavky učňů vůbec neměl porozumění. Ve vzorné učňovské škole v Bratislavě je umístěna nyní vysoká škola technická, takže převážná část z 5.000 bratislavských učňů školu vůbec nenavštěvuje.

Právě tak, jako chybí učebny, chybí i učňovské útulky, kde by mohli učňi obdržeti alespoň teplé jídlo. Nedodržování pracovní doby, 30timinutové vyučovací hodiny za nejhorších podmínek - t. j. dnešní úděl většiny učňů na Slovensku. V důsledku toho všeho, bez ohledu na zájem a specielní schopnosti, vyhledávají učni proto velké závody, kde je o ně lépe postaráno (v přítomné době jest značný příliv učňů, do velkých závodů elektrotechnických a kovodělných).

Svaz české a slovenské mládeže, z jejichž iniciativy je pracováno o řešení všech otázek učňů, slibuje vládě v této věci svoji bezvýhradnou podporu.

Podepsaní činí dotaz vládě, zda

1. jsou československé vládě známy tyto okolnosti a problémy našeho učňovského dorostu,

2. je ochotna vláda přistoupiti k urychlenému řešení těchto problémů v duchu demokratických zásad.

V Praze, dne 30. ledna 1946.

Maleček, Sýkora,

Strechaj, Daubner, Jilemnický, dr Pavlík, dr Jolin, Jungwirthová, J. Novotný, Hladký, Vaněk, Pavlán, dr Pišút, P. Nosek, Hrušovská, Kazimour, Adam, dr Hájek, dr. Beharka Sedlák, Váňa, Holub, dr Bernard, Ušiak, Cígler, dr Hodža, inž. Kafka, dr Šíp.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP