Rozpočtový výbor projednal podrobně
vládní návrh zákona o dani z obratu
v pěti svých schůzích ve dnech 23.,
24., 30., 31. ledna a 5. února 1946 a usnesl se doporučiti
Prozatímnímu Národnímu shromáždění,
aby osnovu přijalo se změnami a doplňky,
jak jsou obsaženy v připojeném znění.
V generelní rozpravě uvážil rozpočtový
výbor pečlivě kladné i záporné
stránky osnovy. Za její klady považuje zejména:
1. Osnova zavádí pro celou Československou
republiku jednotné právo o dani z obratu a sjednocuje
tak zatímní rozdílnost zákonodárství
vzniklou tím, že na Slovensku zůstala v účinnosti
v podstatě československá úprava z
doby předmnichovské, kdežto v zemích
České a Moravskoslezské byl zásahem
okupantů zaveden německý systém daně.
2. Vracejíc se v zásadě k úpravě
podle československého zákona ze dne 21.
prosince 1935, č. 265 Sb., dbá osnova všech
poznatků a zkušeností, získaných
vývojem doby a praxe při provádění
dosavadních zákonů; dodatky a doplňky,
na původní znění postupně navazované,
včleňuje nyní soustavně do jednotné
stavby zákona, přejímá z nich to,
co se prakticky osvědčilo a neváhá
velkoryse se zbavit ustanovení přežilých
nebo takových, která sice teoreticky by byla na
místě, ale způsobují administrativní
nesnáze větší, než užitek
z nich plynoucí. Tak zejména upouští
se zásadně od daně přepychové,
která u roce 1936 vynesla sotva 3/4%
výnosu daně obratové, upouští
se také od zdaňování dodávek
a výkonů, prováděných nepodnikateli
(to jsou zejména příležitostné
prodeje. majetku osob, které neprovozují žádný
podnik), protože tyto případy jsou prakticky
těžko postižitelné a finanční
efekt daňový je zcela nepatrný. Kromě
toho zavádí osnova množství změn
a doplňků, podrobně zmíněných
v důvodové zprávě k vládnímu
návrhu a směřujících k technickému
zdokonalení i k přizpůsobení zákonných
ustanovení požadavkům a potřebám
nově vzniklým.
3. Celý obsáhlý materiál zákona
o dani z obratu, vtělený do 37 paragrafů
na 44 stranách tisku č. 101, je zpracován
po stránce legislativně technické velmi pečlivě,
učleněn logicky a přehledně tak, aby
i laik se v něm mohl snadno orientovat. Osnova snaží
se s velkým zdarem o přesné definice pojmů,
věcí i osob, na něž se jednotlivá
ustanovení vztahují, o jasné vymezení
práv i povinností poplatníka i finančních
úřadů, o vymýcení všech
nesrovnalostí a možností protichůdných
výkladů a vytváří tak dílo
zákonodárné, které po této
odborné stránce zaslouží plné
chvály. Zejména obsáhlá ustanovení
přechodná a závěrečná
(§ 32 až 37), vymezující poměr
k předpisům dřívějším
i nyní platným, zajišťující
jednotné používání zákona
na celém státním území a pamatující
podrobně na všechny nesnáze, které by
se mohly vyskytnout při přechodu od dosavadního
k novému stavu zákonnému - jsou propracována
se svědomitostí a důkladností, které
ne vždycky shledáváme v návrzích
zákonů. Rozpočtový výbor plně
oceňuje tuto odbornou dokonalost osnovy, jakož i spolupráci,
kterou příslušní referenti ministerstva
financí se účastnili projednávání
osnovy ve výboru.
Na druhé straně byl si rozpočtový
výbor od počátku vědom nedokonalostí
a závad díla, které předkládá
sněmovně ke schválení. Je tu na prvním
místě anomalie, že v revoluční
době, která převratným způsobem
zasahuje a přestavuje samy základy společenského
zřízení, mění a nově
pořádá zásadní vztahy mezi
jednotlivcem a společností, mezi státem,
občany a jejich skupinami navzájem - že v této
době se ve finančním a daňovém
zákonodárství v zásadě vracíme
o řadu let zpátky a nově budujeme daňový
systém, jehož hlavní principy jsou zakotveny
v dobách dávno minulých. Všechny principy
dosavadního daňového práva, všechny
teorie o incidenci, neboli dopadu daňovém, to jest
o tom, kdo nakonec nese tíhu daňového břemene
- předpokládaly výslovně nebo mlčky
volnou soutěž hospodářských sil,
liberalistický systém hospodářského
podnikání, ve kterém prodejní cena
byla výslednicí nabídky a poptávky,
mzdová a platová složka výrobních
nákladů, zisková marže podnikatelská
a v nejširších důsledcích důchodová
úroveň celých skupin hospodářských
byla určována mocenským zápasem složek,
vybavených nestejnou mírou politického vlivu
- zápasem, který jenom náhodně a nedokonale
byl regulován společenským zřízením.
Všechny tyto teorie selhávají v době,
kdy ceny, mzdy a platy jsou z největší části
řízeny a určovány zásahem státní
moci, kdy od liberální automatiky hospodářského
dění přecházíme k socialisticky
řízenému hospodářství
- alespoň potud, pokud naše hospodářství
může být ovládáno výlučně
vnitřními zřeteli. Ale byť tento socialistický
princip fakticky již působil ve státech velkých
a malých, byť bychom ho dokonale uplatnili i ve státě
svém - nemůžeme zapomínat, že není
ještě zaveden ve vztazích mezi státy,
v obchodě mezinárodním, ve kterém
dosud funguje volná soutěž mnohdy ve formách
dravějších a bezohlednějších,
než v jakémkoliv styku soukromém. V zemi, která
nemá úplných surovinových základen,
jejíž hospodářská aktivita a
blahobyt obyvatelstva je v takové míře spjat
s mezinárodní směnou statků a služeb
- v této zemi musíme stále mít na
paměti účinky každého hospodářského
opatření nejen na vnitřní, ale také
na zahraniční vztahy a závislosti, které
se po případě řídí zcela
různými zásadami a principy.
Po té stránce sama podstata daně z obratu
bývá předmětem vážných
námitek. Je známo, že do našeho zákonodárství
byla zavedena v r. 1920 jako provisorium, vynucené potřebami
státních financí, ale považované
za nutné a dočasné zlo. Vývoj doby
však ukázal, že nelze je už vykořenit
a že daň z obratu - nejen u nás, ale i v jiných
státech, zejména také v Sovětském
Svazu - se stává nejen trvalým, ale už
nepostradatelným pilířem státního
hospodářství. Tento vývoj měl
by přinutit národohospodářské
teoretiky, aby se znovu zamýšleli nad principy daňových
soustav a pokusili se nově formulovat význam a smysl
daně z obratu.
Je pravda, že je to generální daň spotřební,
která bývá řazena do skupiny nepřímých
daní a jako taková zavrhována jednak národohospodáři
proto, že jako daň "obchodová" zatěžuje
produkty před dohotovením a ztěžuje
soutěživost na mezinárodním poli - jednak
je kritisována jako nesociální, protože
zatěžuje relativně nejvíce chudší
vrstvy obyvatelstva. Ale právě pozoruhodný
fakt, že ve státech socialistických tato daň
a jiné "nepřímé" daně
ve státních rozpočtech stále více
nabývají místa proti tak zvaným daním
přímým - ukazuje, že je tu třeba
revise pojmů a názorů. Socialista Hugh Dalton
ve své knize o základech veřejných
financí správně upozorňuje na nepřesnosti
dosavadních schematických rozlišování
daňových skupin, ať už je to dělení
na daně přímé a nepřímé,
osobní nebo věcné, důchodové
nebo kapitálové nebo jiné. Podstatná
je vlastní konstrukce daně, která může
její hospodářské a sociální
účinky v širokých mezích měnit,
ba dokonce převracet.
Základní vadou dosavadní daně obratové
je její primitivní přímočarost,
zatěžující jednotnou sazbou (anebo několika
málo sazbami) každou dodávku nebo výkon,
tedy každý projev hospodářské
aktivity bez valného zřetele na jeho význam
a začlenění ve výrobním a distribučním
procesu. Tím se stává, že do výsledných
cen spotřebitelských přenáší
se tato daň tolikrát, kolikrát produkt anebo
jeho součásti projdou hospodářským
procesem směny. To znamená, že tato daň
zatěžuje výslednou cenu tím více,
čím diferencovanější a složitější
je hospodářský proces, čím
více je v něm provedena dělba práce
a rozvrh jednotlivých pracovních úseků
na specialisované podniky. Ale to je právě
v přímém protikladu k tendencím moderní
výroby, jejíž racionalisace je založena
právě na dělbě práce a specialisaci.
V tom směru je daň z obratu brzdou pokroku a může
se stát zařízením nesociálním,
jestliže by takto vysokým procentem zatížila
produkty, sloužící základním
potřebám lidského života. Tomu právě
čelí se - ovšem velmi nedokonale - stanovením
snížené sazby pro zemědělské,
mlýnské, pekařské a jiné výrobky
a zaváděním některých osvobození
a úlev. Abychom v tomto směru došli k dokonalejšímu
daňovému zákonodárství, bylo
by ovšem třeba velmi podrobných studií
o struktuře hospodářského dění,
o vzájemném poměru jednotlivých činitelů
v cenotvorném procesu a o sociální významnosti
oněch jeho složek, které přímo
nebo nepřímo vyúsťují v příjem
státní pokladny. Živý zájem,
který právě v této době věnuje
veřejnost otázkám cenových kalkulací,
svědčí o tom, jak tato potřeba je
naléhavě pociťována. Je třeba
se starat o to, aby obsáhlý materiál, získaný
při těchto cenových analysách, byl
zhodnocen také pro účely daňové
politiky. Při tom se ovšem nevyhneme úvahám
o základních principech daňového práva
a o celé soustavě státních příjmů,
k nimž jistě cenné podněty poskytne
i blízká již rozprava o státním
rozpočtu.
Těchto všech potřeb byl si vědom rozpočtový
výbor při rozpravě o návrhu zákona
o dani z obratu a rozhodl-li se přes to doporučiti
osnovu v předloženém znění, učinil
tak ve správné úvaze, že vedle teorií
a dlouhodobých plánů nemohou být stranou
odloženy denní potřeby životní
praxe, která nemůže čekat, až se
teoretikové dohodnou o principech, ale musí plnit
konkrétní, okamžité úkoly těmi
prostředky, které má právě
po ruce. Nade všechny potřeby pak dnes vystupuje nutnost
uvést v rovnováhu výdajové potřeby
státu s jeho možnostmi příjmovými
a opatřit tedy státní pokladně - i
za cenu teoretických nedokonalostí - okamžité
prostředky k plnění naléhavých
nezbytností. Proto po tomto rozboru a těchto úvahách
věnoval rozpočtový výbor největší
péči rozpravě podrobné, veden snahou,
aby dal státu a veřejnosti zákonodárný
elaborát za daných okolností co nejlépe
vyhovující.
O tom, s jakou důkladností byla tato práce
konána, svědčí to, že v textu
osnovy byly provedeny změny na více než 150
místech. Ovšem, že jsou to z velké části
změny jen formální a textové - ale
ani ty nelze podceňovat. Každá nejasnost a
nepřesnost je kazem zákona a i když nelze po
této stránce dosáhnout absolutní dokonalosti,
je třeba se o ni snažit v mezích dosažitelných.
Z věcných změn a doplňků, které
byly - vesměs po dohodě se zástupci finanční
správy - provedeny, zasluhují zmínky zejména
tyto:
1. V § 4, odst. 1, č. 15, který jedná
o osvobození dodávek a výkonů, které
pro své členy provádějí některá
svépomocná družstva; byl název "živnostníci"
nahražen obecnějším "jiní
podnikatelé" a vsunuto ustanovení, které
zabraňuje ztrátě osvobození, je-li
nutno výjimečně (na př. na úřední
příkaz) provést dodávku nečlenovi
družstva. Kromě toho zvýšena hranice obratová,
podmiňující osvobození, ze 150.000
na 200.000 Kčs ročně.
2. V § 4, odst. 2, písm. e), kde je vláda zmocněna
povoliti osvobození od daně nebo její snížení
pro dodávky mezi družstvy a jejich svazy, vsunuto
je omezení, že se tak může státi
jenom v případech odůvodněných
hospodářskými poměry a situací.
3. V § 6 vypuštěn byl původní odst.
4, obsahující definici podniku, odchylnou od ustanovení
zákona o přímých daních, aby
tím nebyla zaváděna dvojakost jednoho pojmu
v daňovém zákonodárství.
4. V § 8 vsunut byl nový odst., zavazující
k ručení za daň také tiché
společníky nebo jiné osoby, zúčastněné
na provozu podniku.
5. V § 10, odst. 1. rozšířena byla platnost
snížené 1% sazby daňové i na
ovoce cizího původu; naproti tomu 3% dani podrobeny
dodávky květin; vládě dáno
pak zmocnění, aby nařízením
přesněji vymezila okruh dodávek, podléhajících
snížené daňové sazbě.
6. V § 10, odst. 3 vyňaty byly výslovně
z pojmu prodejen, podléhajících t. zv. filiálkové
2% přirážce některé provozovny,
jež ani podle úmyslu zákonodárcova neměly
jí podléhati, zejména staveniště,
auto-service a provozní místa plynáren, elektráren
a tepláren.
7. V § 14, odst. 1 a 3 omezena ohlašovací povinnost
na provozovny stálé.
8. V § 19, odst. 3 a 4 vsunuta ustanovení, zavazující
berní správu, aby v případech, kdy
neobdrží od poplatníka všechny údaje,
po svém mínění potřebné,
neuchylovala se k odhadům libovolným, ale byla vázána
objektivními skutečnostmi, jež může
přezkoušeti.
9. V § 19, odst. 7. vsunuto zmocnění pro ministerstvo
financí, aby vyhlásilo úlevy při podávání
přiznání pro drobné podnikatele a
stanovilo směrnice pro odhady vyměřovacích
základů.
10. V § 20, odst. 1, zavedeno bylo jednotné placení
daně z obratu ve čtvrtletních splátkách,
na místě, původně zamýšleného
dvojího vybírání jednak ve splátkách
čtvrtletních, jednak měsíčních,
které by administrativu komplikovalo.
11. V § 30, odst. 1, který ukládá veřejným
úřadům a sdružením podnikatelů
povinnost, aby všestranně pomáhaly finančním
úřadům při vyměřování,
vymáhán a dozorčí službě
v oboru daně z obratu, vsunuta byla stejná povinnost
i pro sdružení zaměstnanců a jejich
orgány.
12. V § 36, odst. 1. byl stanoven počátek účinnosti
tohoto zákona na 1. březen 1946 na místě
původně navrženého 1. února 1946.
Rozpočtový výbor zaujal zásadní
stanovisko, že zákony nemají být vyhlašovány
se zpětnou platností. I když v první
době činnosti Prozatímního Národního
shromáždění bylo nutno připustit
několik výjimek z tohoto pravidla, je nutno na příště
trvat na tom, že osnovy zákonů musí
být sněmovně předkládány
včas, tak aby je bylo možno projednat před
počátkem jejich účinnosti a nad to
ještě poskytnout veřejnosti dostatečný
čas k tomu, aby v době mezi vyhlášením
zákona a počátkem jeho účinnosti
mohla se s ním dokonale obeznámit.
Na konec je třeba se zmínit o tom, že rozpočtový
výbor si při projednávání této
osnovy stále více uvědomoval potřebu
zjednodušení administrativy v oboru daňovém,
které zejména v oboru daně z obratu lze dosíci
paušalováním daně, k němuž
je vláda zmocněna ustanovením § 19,
odst. 8. Důvodová zpráva k vládnímu
návrhu podrobně vysvětluje, proč v
nynější době nelze okamžitě
obnovit paušály daně z obratu tak, jak byly
postupně zaváděny před rokem 1938,
takže, prozatím vstupuje zákon o dani z obratu
v účinnost bez těchto paušálů.
Jejich nové, požadavkům doby přizpůsobené
zavedení je však naléhavým požadavkem
jak s hlediska potřeb průmyslu, obchodu, živností
a zemědělství, tak i se stanoviska zjednodušení
finanční administrativy. Z těchto úvah
vyplynuly dvě resoluce, které rozpočtový
výbor doporučuje Prozatímnímu Národnímu
shromáždění současně s
připojeným zněním osnovy zákona
o dani z obratu.
Prozatímní Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Dani z obratu podléhají:
1. tuzemské dodávky a výkony, které
podnikatel provádí za úplatu v rámci
svého podniku. Které dodávky a výkony
se pokládají za tuzemské a co jest rozuměti
tuzemskem podle tohoto zákona, ustanoví vláda
nařízením. Dodává-li se podnik
jako celek, považuje se tato dodávka za provedenou
ještě v rámci podniku;
2. bezúplatné vzetí předmětů
z vlastního podniku pro domácnost nebo pro jiné
nevýdělečné upotřebení
nebo pro zaměstnance podnikatelovy (vlastní spotřeba);
3. dovoz všech předmětů. Vláda
může nařízením stanoviti, že
dovoz některých předmětů, zejména
surovin, polotovarů, strojů nebo přístrojů,
které v tuzemsku nejsou vůbec vyráběny
nebo nejsou vyráběny v dostatečném
množství, nepodléhá dani nebo podléhá
dani snížené. Nařízením
o paušalování daně (§.19, odst.
8) může býti stanoveno, že dovoz podléhá
paušálu, který nahrazuje i pravidelnou nebo
sníženou daň z obratu při dovozu, nestanoví-li
nařízení jinak. Průvoz nepodléhá
dani za podmínek stanovených nařízením.
(2) Nezáleží na tom, dějí-li
se dodávka nebo výkon dobrovolně nebo ke
splnění povinnosti, stanovené právním
předpisem nebo na úřední příkaz,
byly-li dodávka nebo výkon opravdu provedeny či
pokládají-li se podle zákona za provedené,
byla-li fysická držba skutečně převedena
či ne. Za zdanitelnou dodávku se též
pokládá, nabývá-li se předmětu
zástupcem nebo listinou (na př. konosamentem, nákladním
nebo skladním listem, zástavním lístkem).
Dani podléhají i dodávky z dražeb.
(3) Při obchodě komisionářském
se zdaňuje vždy samostatně dodávka (výkon)
mezi komitentem a komisionářem a dodávka
(výkon) mezi komisionářem a osobou třetí,
i když komisionář nenabyl ani držby ani
vlastnictví zboží; totéž platí,
obstarává-li někdo vlastním jménem
na cizí účet dodávky nebo výkony.
V pochybnostech, jde-li o poměr komisionářský,
po případě o jednání, jež
někdo obstarává vlastním jménem
na cizí účet, nebo o poměr jednatelský,
předpokládá se, neprokáže-li
poplatník opaku, že nejde o poměr jednatelský.
Obstarává-li účastník příležitostného
sdružení dodávku nebo výkon vlastním
jménem na účet tohoto sdružení,
nejde v poměru mezi ním a ostatními účastníky
příležitostného sdružení
o zdanitelné dodávky nebo výkony. Při
dodávkách (výkonech) vzájemných
(na př. při naturální směně),
dále pak v případech, kdy se odevzdá
předmět místo placení, jde vždy
o dvě samostatně zdanitelné dodávky
(výkony).
(4) Daňová povinnost (odst. 1, č. 1) se vztahuje
též na dodávky a výkony mezi československým
státem (dále jen stát) a znárodněnými
nebo národními podniky, jakož i na dodávky
a výkony mezi těmito podniky:
(1) Dani podléhají dodávky, čítajíc
v to i pronájmy a propachtování:
1. movitých věcí hmotných a energií,
čítajíc v to vodu, plyn, elektrický
proud a pod. Dodávky věcí, spojených
pevně s nemovitostmi, a dodávky jiného příslušenství
nemovitostí podléhají dani, prodávají-li
se nebo pronajímají-li se a nebo propachtovávají-li
se tyto věci bez nemovitostí, i když se tak
děje před tím než byly odloučeny
od nemovitostí. Co platí o věcech celých,
platí i o podílech na nich;
2. práv, která jsou předmětem právního
obchodu, tak zvláště práv autorských,
práv z ochrany známek a vzorků, a jiných
výhradních práv (licencí, koncesí,
provozovacích práv atd.). Dani podléhá
též, zavazuje-li se kdo za úplatu něco
dovolovati nebo trpěti, něco nekonati nebo něčeho
se zříci. Dani však nepodléhají
dodávky práv, spojených s držbou nemovitosti,
práva stavby a jiných práv, která
se podle právních ustanovení počítají
k věcem nemovitým;
3. souboru věcí a práv, uvedených
pod č. 1 a 2, kromě nemovitostí a jejich
příslušenství, na př. při
prodeji, pronájmu nebo propachtování podniků
jako celků.
(2) Je-li příjemce dodávky povinen vrátiti
dodavateli vedlejší výrobky nebo odpadky, které
vzniknou při zpracování dodaného předmětu,
je předmětem dodávky pouze to, co příjemci
dodávky zůstane (na př. tuk v mléce
při vrácení mléka odstředěného,
cukr v řepě při vrácení řepných
řízků). Zpětná dodávka
vedlejších výrobků nebo odpadků
dani nepodléhá. Totéž platí,
obdrží-li dodavatel místo vedlejších
výrobků nebo odpadků, které vzniknou
nebo vznikly při zpracování jím dodaného
předmětu, vedlejší výrobky nebo
odpadky stejného druhu, kterých příjemce
dodávky získal zpracováním předmětu
dodaného někým jiným.
(1) Dani podléhají: výkony všech druhů
prováděné v tuzemsku, tak na př. řemeslné
a průmyslové zpracování hmot (surovin,
polotovarů, tovarů) patřících
objednateli, všeliká doprava, povoznictví,
výkony podniků stavebních a instalačních,
výkony příslušníků svobodných
povolání (advokátů, notářů,
lékařů, civilních inženýrů
a pod.), výkony škol hudebních, jazykových
a jiných ústavů výchovných,
výkony podniků hotelových, pensionátů
a pod., čítajíc v to podnikatelské
pronajímání zařízených
místností, zprostředkování
práce, obstarávání inkasa pro jiného,
uschovávání věcí, obstarávání
peněžních obchodů a obchodů s
cennými papíry, výkony sensálů,
pořádání představení
a zábav jakéhokoliv druhu, výkony kanceláří
informačních, holičů, masérů
a pod.
(2) Dodá-li podnikatel tomu, kdo mu odevzdal látku
(materiál) ke zhotovení nějakého předmětu,
místo předmětu, který má býti
z ní zhotoven, jiný předmět stejného
druhu, jak jej z takové látky obvykle vyrábí,
považuje se u zmíněného podnikatele
za předmět zdanění místo dodávky
toliko výkon, počítá-li se úplata
za zhotovení předmětu jako mzda za dílo
bez ohledu na rozdíl mezi tržními cenami přijaté
látky a dodaného předmětu.
(1) Od daně z obratu jsou osvobozeny:
1. dodávky při nucených dražbách.
Osvobození se však nevztahuje na dodávky podléhající
paušálu (§ 19, odst. 8);
2. vývozní dodávky za podmínek stanovených
nařízením;
3. dodávky drahých kovů a jiných směsí
k ražení peněz za podmínek stanovených
nařízením;
4. poskytování úvěru a převody
peněžních pohledávek, zvláště
směnek a šeků, peněžní vklady
všech druhů, vydání a převody
cenných papírů s výjimkou papírů
uvedených v § 1, odst. 2, převody podílů
společenských a společenstevních (družstevních),
tuzemských i cizích zákonných platidel
kovových i papírových; provise z obchodu
s cennými papíry a cizími zákonnými
platidly (vyjma provise z obchodu s losy státních
loterií) jsou však dani podrobeny. Za úvěr
se nepokládá, hradí-li dodavatel, nebo kdo
výkon provádí, za příjemce
dodávky nebo výkonu výlohy, spojené
s provedením dodávky nebo výkonu;
5. dodávky a vlastní spotřeba předmětů
československých státních finančních
monopolů;
6. dodávky platných neznehodnocených úředních
cenin. Dodávky, platných neznehodnocených
poštovních cenin jsou osvobozeny jen tehdy, provádí-li
je československá pošta nebo podnikatelé,
kterým československá pošta udělila
oprávnění ku prodeji poštovních
cenin;
7. dodávky vody, výkony vah a výkony jatečné
(hlídání, krmení a porážení
dobytka), jsou-li tyto dodávky a výkony prováděny
státem nebo veřejnoprávními svazky
v jejich vlastních podnicích, dále dodávky
plynu a elektrického proudu pro veřejné osvětlení.
Rovněž jsou od daně osvobozeny vzájemné
dodávky stejného množství elektrického
proudu, provedené v daňovém období
mezi elektrárnami, jejichž energetické vedení
spolu souvisí; dodávky elektrického proudu
toto množství převyšující
jsou však dani podrobeny;
8. dodávky a výkony podle pojišťovacích
smluv, podrobených poplatku podle nařízení
ze dne 15. září 1915, č. 280 ř.
z., a na Slovensku podle zák. čl. VIII/1883 (sazební
položka 89, č. IV a V poplatkových pravidel),
i když příslušná pojišťovací
smlouva jest podle zvláštních ustanovení
těchto právních předpisů od
poplatků osvobozena;
9. zpětné dodávky obalů, vrací-li
podnikatel dodavateli obaly, v nichž mu dodavatel zboží
dodal;
10. dovoz v případech a za podmínek, uvedených
v §§ 62 až 65, 87 a 105 celního zákona
ze dne 14. července 1927, č. 114 Sb.; nařízením
o paušalování daně (§ 19, odst.
8) může však býti stanoveno, že dovoz
jest i v těchto případech podroben paušálu.
Dále je dovoz osvobozen od daně v případech
a za podmínek, uvedených v § 69 celního
zákona; toto osvobození neplatí v případech,
kdy jest daň paušalována, ledaže by v
nařízení o paušalování
daně bylo výslovně stanoveno, že dovoz
je osvobozen od paušálu;
11. výkony, za něž úplatou jsou požitky
zásadně podléhající dani z
tantiem;
12. dodávky léčiv, léčebných
pomůcek (včetně pomůcek therapeutických),
lékařských (léčebných)
přístrojů a nástrojů, léčebných
vod, dodávky a výkony, záležející
v podávání léčebných
lázní, výkony lékařské
a porodnické, hradí-li úplaty za tyto dodávky
nebo výkony nositelé veřejnoprávního
sociálního pojištění nebo náhradní
vnitřní zařízení vyňatých
zaměstnavatelů podle příslušných
právních ustanovení, nebo jsou-li zmíněné
dodávky a výkony prováděny pro osoby,
opatřené vysvědčením chudoby.
Za týchž podmínek jsou od daně osvobozeny
i jiné dodávky a výkony, pokud je provádějí
léčebné a ošetřovací ústavy
(čítajíc v to ústavy nositelů
veřejnoprávního sociálního
pojištění a ústavy náhradních
vnitřních zařízení vyňatých
zaměstnavatelů) a lázeňské
podniky. Dále jsou od daně osvobozeny dodávky
léčiv, léčebných pomůcek
(včetně pomůcek therapeutických),
lékařských (léčebných)
přístrojů a nástrojů a léčebných
vod, jsou-li prováděny pro veřejné
léčebné a ošetřovací ústavy,
ústavy nositelů veřejnoprávního
sociálního pojištění nebo ústavy
náhradních vnitřních zařízení
vyňatých zaměstnavatelů. Konečně
jsou od daně osvobozeny všeliké dodávky
a výkony, prováděné veřejnými
léčebnými a ošetřovacími
ústavy na všeobecných třídách,
a dodávky i výkony prováděné
lázeňskými podniky za cenu sníženou
z důvodů sociálních, činí-li
toto snížení nejméně 50% plné
ceny. Tato osvobození neplatí v případech,
kdy jest daň paušalována;
13. vlastní spotřeba naturalií k plnění
naturálního výměnku;
14. vlastní spotřeba předmětů
za účelem jejich dobročinného upotřebení.
Co se rozumí dobročinným upotřebením,
ustanoví nařízení;
15. dodávky a výkony, které provádějí
pro své členy tato sdružení (společenstva,
družstva a jiná sdružení):
a) sdružení zemědělců, jejichž
účelem jest společně opatřovati
semena, hnojiva, hospodářské stroje a nářadí
nebo jiné potřeby k provozování polního
hospodářství, k zvelebení chovu dobytka
(společenstva k chovu dobytka, k chovu býků,
pastevní společenstva a pod.), anebo společně
podporovati jiné zemědělské snahy,
b) sdružení jiných podnikatelů, jejichž
účelem jest společně opatřovati
suroviny, pomocné látky a stroje pro své
členy, pokud tito jich používají ke
zpracování nebo při něm, nebo prodávati
výrobky svých členů, jakož i
c) sdružení zemědělců nebo jiných
podnikatelů, jejichž účelem jest půjčováním
společných zařízení, anebo
prováděním výkonů, spojených
s použitím těchto zařízení,
napomáhati členům při provozu podniku,
nepřesahuje-li jejich celkový obrat v posledním
předcházejícím kalendářním
roce 200.000 Kčs a je-li u těchto sdružení
podle stanov rozdělování ryzích výtěžků
vyloučeno a výtěžky se také skutečně
nerozdělují a omezuje-li se jejich činnost
podle stanov i ve skutečnosti na členy, kterými
mohou býti jen zemědělci neb jiní
podnikatelé. Nařízení ustanoví,
co se rozumí celkovým obratem. Osvobození
není na závadu, jsou-li podle stanov neb i ve skutečnosti
členy takových sdružení osoby, které
nejsou povoláním zemědělci nebo jiní
podnikatelé, pokud přibrání těchto
osob za členy sleduje ten účel, aby se získala
spolupráce osob schopných obstarávati spolkovou
agendu (korespondenci, vedení knih, kontrolu a pod.), a
jde-li o případy výjimečné.
Rovněž není osvobození na závadu,
je-li výjimečně nutno provést dodávku
nebo výkon pro nečlena (na př. z úředního
nařízení nebo při zboží
ohroženém značnou zkázou). Osvobození
se vztahuje pouze na ty dodávky a výkony prováděné
pro členy, jimiž sdružení plní
některý z účelů uvedených
v písm. a) až c). Osvobození se nevztahuje
na dodávky a výkony, které provádějí
sdružení zemědělců nebo jiných
podnikatelů za tím účelem, aby zpracovala
zboží svých členů a zpeněžila
výrobky tímto zpracováním vzniklé;
16. dodávky a výkony domáckých pracovníků,
prováděné jimi samými nebo členy
jejich rodiny, kteří žijí s nimi ve
společné domácnosti, záležející
ve zpracování hmot, které obdrží
od podnikatelů, jimž odvádějí
hotový výrobek a zbytky zpracovaných hmot
a od nichž obdrží za svou práci jen smluvenou
mzdu od kusu;
17. dovoz přímo pro stát a pro takové
státní podniky, které nenáležejí
k podnikům prohlášeným za spravované
podle zásad obchodního hospodaření.
Dále jest osvobozen od daně dovoz léčiv,
léčebných pomůcek (včetně
pomůcek therapeutických), lékařských
(léčebných) přístrojů
a nástrojů a léčebných vod,
děje-li se přímo pro veřejné
léčebné a ošetřovací ústavy,
ústavy nositelů veřejnoprávního
sociálního pojištění nebo ústavy
náhradních vnitřních zařízení
vyňatých zaměstnavatelů. Bližší
podmínky těchto osvobození ustanoví
nařízení. Tato osvobození neplatí
v případech, kdy jest daň paušalována,
ledaže by byla výslovně stanovena v nařízení
o paušalování daně. Osvobození
se nevztahují na dovoz pro podniky znárodněné
nebo národní;
18. výkony záležející ve zpracování
movitých věcí hmotných a prováděné
v tuzemsku prokázaně pro cizinu. Podmínky
tohoto osvobození ustanoví nařízení;
19. dodávky, k nimž dochází v případech,
kdy ze zákona přísluší poplatkové
osvobození z důvodu splynutí (fuse), sloučení
nebo přeměny právního útvaru
některých podniků. V případech,
kdy může vláda z těchto důvodů
na žádost poskytnouti celkové nebo částečné
osvobození od poplatků, může poskytnouti
též úplné osvobození od daně
z obratu nebo může tuto daň přiměřeně
snížiti.
(2) Vláda může na návrh ministra financí,
učiněný po vyslechnutí příslušných
ústředních zájmových organisací
v zemích České a Moravskoslezské a
po dohodě s pověřencem financí, který
vyslechne ústřední zájmové
organisace na Slovensku, poskytnouti:
a) při dodávkách, k nimž dochází
v obchodě ve velkém, osvobození od daně,
její snížení nebo jinou úlevu
na dani, jde-li o hospodářsky nezbytný nebo
ve veřejném zájmu nutný meziobchodní
stupeň a je-li jeho překupnická činnost
daní ohrožena;
b) při dodávkách a výkonech, týkajících
se předmětů dovážených,
v případech hodných zřetele osvobození
od daně, její snížení, po případě
úplné neb o částečné
započtení daně, zaplacené při
dovozu (§ 1, odst. 1, č. 3), do daně z první
tuzemské dodávky dovezeného předmětu;
c) při dodávkách a výkonech, týkajících
se předmětů vyrobených v tuzemsku
a do tuzemska dodávaných, v případech
hodných zřetele osvobození od daně
neb o její snížení, jsou-li předměty
tuzemského původu daní více zatíženy
než dovážené předměty stejného
nebo podobného druhu, nebo vyžaduje-li toho soutěživost
výrobního odvětví, zpracujícího
tyto předměty, při vývozu;
d) v případech hodných zřetele snížení
daně nebo jinou úlevu, jsou-li paušalováním
daně (§ 19, odst. 8) příliš zatíženy
předměty, vyrobené z hmot, z jejichž
dodávek jest daň paušalována;
e) osvobození od daně nebo její snížení
pro dodávky, které provádějí
svazy družstev pro přičleněná
družstva a tata družstva pro svazy, jestliže toho
vyžadují hospodářské poměry
a situace.
(3) Ministr financí nebo úřad jím
k tomu zmocněný může po dohodě
se zúčastněným ministrem na zvláštní
žádost osvoboditi dodávky nebo výkony
výhradně a přímo dobročinné
a vzdělávací. Nařízení
ustanoví, co se rozumí dodávkami nebo výkony
výhradně a přímo dobročinnými
a vzdělávacími, a určí podmínky
tohoto osvobození. Jde-li o žadatele, který
svůj podnik v tuzemsku provozuje toliko na území
Slovenska, je místo ministra financí nebo úřadu
jím zmocněného příslušným
pověřenec financí nebo úřad
jím k tomu zmocněný, který osvobození
může povoliti po dohodě se zúčastněným
pověřencem.
(1) Dan platiti jest povinen:
1. tuzemský podnikatel (odstavec 2) ze zdanitelných
tuzemských dodávek a výkonů jím
provedených a z vlastní spotřeby. Má-li
tuzemský podnikatel bydliště nebo sídlo
v cizině, pokládají se všechny zdanitelné
dodávky a výkony, které provede, za provedené
jeho tuzemskou provozovnou;
2. cizozemský podnikatel (odstavec 3):
a) ze zdanitelných dodávek a výkonů,
které uzavře nebo provede při přechodném
pobytu v tuzemsku;
b) ze zdanitelných výkonů, které provede
v tuzemsku pomocnými silami;
3. ten, kdo pro cizozemského podnikatele (odstavec 3):
a) uzavírá, zprostředkuje nebo splňuje
zdanitelné dodávky předmětů,
jsoucích v tuzemsku, z těchto dodávek;
b) jménem a na účet cizozemského podnikatele
uzavírá v tuzemsku zdanitelné dodávky
předmětů, jsoucích v cizině,
z těchto dodávek;
4. v konkursním řízení správce
konkursní podstaty;
5. neodevzdaná pozůstalost (na Slovensku nerozdělená
pozůstalost) podnikatele, a to i ze zdanitelných
dodávek a výkonů, které byly provedeny
ještě zůstavitelem, u nichž však
nárok státu na daň (§ 11) vznikl až
po jeho úmrtí, avšak ještě před
odevzdáním (na Slovensku před rozdělením)
pozůstalosti. Neodevzdaná (na Slovensku nerozdělená)
pozůstalost jest též subjektem daně,
která připadá na neuhrazené ještě
pohledávky nebo jejich části, jež odevzdáním
(na Slovensku rozdělením) pozůstalosti přecházejí
na dědice podnikatelovy (§ 11, odst. 5, druhá
věta);
6. při zdanitelných dodávkách z dražeb:
a) mimosoudních podnikatel, který dražbu provádí;
b) soudních podnikatel, který dražbu navrhuje;
7. při zdanitelných dodávkách práv
(§ 2, odst. 1, č. 2, první věta) podnikatel,
který dodávku provede. Z dodávek práv,
které provede cizozemský podnikatel, jest však
povinen platiti daň nabyvatel práva;
8. při zdanitelném převzetí závazku
něco dovolovati nebo trpěti, něco nekonati
nebo něčeho se zříci (§ 2, odst.
1, č. 2, druhá věta) podnikatel, který
se zavazuje. Jestliže se však zavazuje cizozemský
podnikatel, jest povinen platiti daň ten, komu se zavazuje;
9. při dovozu poplatník celní pohledávky
(§ 8, odst. 2 celního zákona);
10. jiné osoby, jímž nařízení
nebo vyhlášku o paušalování daně
(§ 19, odst. 8) uloží povinnost platiti paušál.
(2) Za tuzemského podnikatele se pokládá
podnikatel (§ 6, odst. 1):
1. který má bydliště nebo sídlo
v tuzemsku;
2. který má bydliště nebo sídlo
v cizině, ale v tuzemsku má provozovnu.
(3) Za cizozemského podnikatele se pokládá
podnikatel (§ 6, odst. 1), který nemá v tuzemsku
bydliště nebo sídlo ani provozovnu.
(1) Podnikatelem podle tohoto zákona jest každý,
kdo provozuje samostatnou trvalou nebo občasnou výdělečnou
činnost jakéhokoliv druhu; za podnikatele se zejména
nepokládají osoby, které jsou pojištěny
podle zákona o pensijním pojištění
soukromých zaměstnanců ve vyšších
službách, a to co do činnosti, která
jest podkladem pro tuto pojistnou povinnost. Za podnikatele se
pokládají také osoby, uvedené v §
5, odst. 1, č. 3 a 10. Okolnost, že spolek nebo jiné
sdružení omezuje výkony nebo dodávky
na členstvo, neodnímá mu povahu podnikatele.
úmysl dosíci zisku není podmínkou.
(2) U osob právnických a u sdružení
osob právnických nebo fysických se vždy
předpokládá, že jejich výdělečná
činnost jest trvalá nebo občasná.
Osobami právnickými se tu i nadále rozumějí
též znárodněné nebo národní
podniky a jiné útvary, které mají
postavení právnických osob.
(3) Výkon veřejné moci není výdělečnou
činností. Nařízení ustanoví,
co se rozumí výkonem veřejné moci.
(4) Za závod se pokládá takový oddíl
podniku, který je technicky (uzavřeným pracovním
pochodem) jednotným celkem, jehož činnost bývá
též předmětem samostatných podniků
a jehož pracovní výsledek jest předmětem
trhu.