Prozatímní Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Dosavadní umělecko-průmyslová škola
v Praze se přeměňuje na vysokou školu
s názvem "Vysoká škola umělecko-průmyslová
v Praze".
Organisační statut této vysoké školy
vydá ministr školství a osvěty v dohodě
s ministry financí vnitra a průmyslu.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provede jej ministr školství
a osvěty v dohodě se zúčastněnými
ministry.
1. Umělecko-průmyslová škola v Praze
jest nejvyšší školou užitkové
výtvarné práce v oblasti uměleckých
řemesel, uměleckého průmyslu a hmotné
kultury. Je v tom smyslu vrcholnou školou rozlehlé
sítě škol odborných výtvarného
zaměření - odborných škol sklářských,
grafických, zlatnických, keramických, textilních,
řezbářských, truhlářských,
šperkařských, kamenických a škol
bytového průmyslu. Toto poslání bylo
umělecko-průmyslové škole přiznáno
již při jejím založení v roce 1885
a byla proto již tehdy zařazena do nejvyšší
skupiny průmyslových ústavů centrálních,
tak jako rakouské museum pro umění a průmysl
ve Vídni, technologicko-průmyslové museum
ve Vídni a umělecko-průmyslová škola
vídeňská: Měla tedy umělecko-průmyslová
škola v Praze již v rámci rakouského školství
postavení výjimečné, jež ji nadřazovalo
školám středním. Než i toto postavení
umělecko-průmyslové školy jevilo se
již v samých začátcích nedostatečným.
Architekt František Schmoranz, organisátor umělecko-průmyslové
školy v Praze a její první ředitel,
usiloval proto, aby škole byla dána ústava
odpovídající spravedlivě jejímu
významu a aby byla prohlášena za školu
vysokou. Odstoupení ministra kultu a vyučování
Latoura, jenž s povýšením školy na
školu vysokou souhlasil, a úmrtí arch. Schmoranze
(+1892) tyto snahy na léta zmařilo. Po státním
převratu r. 1918 uložilo ministerstvo školství
a národní osvěty profesorskému sboru
umělecko-průmyslové školy, aby vypracoval
návrh reformy, která by směřovala
ku prohlášení školy na vysokou. Než
i tato akce do podrobnosti připravená, ztroskotala.
Nové usilování o povýšení
umělecko-průmyslové školy na školu
vysokou v roce 1935 bylo úspěšné, což
veřejně vysloveno tehdejším ministrem
školství a národní osvěty prof.
dr Janem Krčmářem slibem, že škola
bude školou vysokou. Než tyto snahy byly oddáleny
politickou situací a za druhé republiky záměrně
zmařeny.
V roce 1940 dostala škola nový statut, vydaný
výnosem ministerstva školství a národní
osvěty čís. 114.068/39 z 27. září
1940, který položil vědomě základ
pro povýšení umělecko-průmyslové
školy na vysokou školu. Žáci jsou přijímáni
ve věku 18 let, studium trvá 4 roky. Jen v úvodu
statutu nebylo možno tuto skutečnost říci
otevřeně, protože by němci byli školu
ihned jako vysokou zavřeli. Proto byl volen termín,
že je to škola speciální.
2. úkolem vysoké školy umělecko-průmyslové
v Praze jest vyučovati posluchače a posluchačky
k samostatné tvůrčí činnosti
v oblasti uměleckých řemesel, uměleckého
průmyslu a hmotné kultury, kteří se
uplatní jednak jako výrobci a pracovníci
buď ve vlastních podnicích nebo na vedoucích
místech v odborných průmyslových závodech,
jednak jsou ustanovováni za profesory státních
uměleckých a odborných škol, jednak
jsou činni jako výtvarníci, kteří
dále rozvíjejí svůj výtvarný
obor, dávají mu program a ukazuji mu nové
cesty.
3. Posluchači a posluchačky přicházejí
na umělecko-průmyslovou školu v Praze s absolutoriem
škol odborných a s maturitou vyšších
škol středních a jsou tudíž věkem
i předvzděláním rovni posluchačům
vysokých škol. Nad to bylo a je podmínkou přijetí
žáků přísná přijímací
zkouška, která zaručuje vysokou úroveň
a opravdovou schopnost posluchačů. Je tudíž
umělecko-průmyslová škola školou
výběrovou.
Vysokoškolský charakter posluchačů byl
uznáván v dřívějších
dobách potud, že v oboru sociální péče
v nejširším smyslu používali posluchači
umělecko-průmyslové školy výhod,
přiznávaných pouze posluchačům
vysokých škol (vysokoškolská stipendia,
bydlení ve studentských kolejích pro posluchače
vysokých škol, Krombholzova nadace a j.).
Tato vysokoškolská práva byla ovšem posluchačům
umělecko-průmyslové školy přiznávána
pouze ve věcech sociální péče
během studia. Je spravedlivo, aby práva plynoucí
z úplného vysokoškolského vzdělání
byla přiznána zásadně i absolventům
školy. Takové sociální postavení
absolventů je úměrné úkolům,
jež jim budou v budoucím předpokládaném
vývoji umělecko-průmyslových a řemeslných
oborů svěřovány.
4: Činnost vysoké školy umělecko-průmyslové
má pro náš národ i stát veliký
význam jak kulturní, tak národohospodářský.
Posláním školy jest totiž vytvořiti
osobité prostředí národa, povznésti
jeho hmotnou kulturu, pozvednouti úroveň průmyslové
výroby i řemeslné práce v oborech
školou pěstovaných, a učiniti je schopné
úspěšné soutěže na mezinárodním
trhu. Jde tu zejména o speciální obory, na
př. sklářství, keramiku a šperkařství,
obory, jež se mohou opříti o slavnou tradici
a které musí i v budoucnosti býti na takové
výši, aby mohly náš stát ve světě
representovati.
5. Umělecko-průmyslová škola v Praze
byla střediskem slovanských studentů, kteří
chtěli ve svých oborech dosáhnouti nejvyššího
školení zejména pokud šlo o Jihoslovany
a Bulhary.
Avšak neujasněné právní postavení
školy, t. j. že absolvent nebyl absolventem vysoké
školy, odvádělo mnoho slovanských posluchačů
na vysoké umělecko-průmyslové školy
jiné na př. do Vídně. Vysokoškolské
postavení školy odstraní tuto závadu
a vysoká škola umělecko-průmyslová
v Praze bude moci býti skutečným střediskem
slovanských studentů a tak přispěje
k účinné výměně myšlenek
i k utužení velkého svazku slovanského.
6. Vysoká úroveň umělecko-průmyslové
školy v Praze byla uznávána doma i v cizině.
Práce posluchačů i profesorů přispěly
k representaci našeho národa a pak státu i
v zahraničí. Umělecko-průmyslová
škola v Praze účastnila se pravidelně
velkých mezinárodních výstav v cizině
a docilovala tam při těžké soutěži
mimořádných úspěchů.
Touto mezinárodní zahraniční účastí
a těmito velikými úspěchy nemohou
se vykázati žádná jiná naše
učiliště umělecká.
Profesory na umělecko-průmyslové škole
jsou vůdčí čeští výtvarníci,
jejichž tvůrčí práce zaručuje
do budoucna úspěšný vývoj a vysokou
úroveň československého uměleckého
průmyslu a výtvarné kultury.
7. Konečně nutno zdůrazniti závažnou
skutečnost. Nesmírný rozvoj technické
výroby vyvolal ve všech velkých průmyslových
zemích potřebu sledovati plánovitě
i výtvarnou stránku výrobku a vytvořil
speciální instituce a osoby tento problém
sledující. Celý tento soubor potřeb
a problémů není prozatím u nás
vyřešen. Umělecko-průmyslová
škola jest nejpovolanějším místem,
kde by tyto otázky výtvarné stránky
velké průmyslové výroby byly sledovány,
promýšleny, a kde by plánovitě byli
vychováváni jedinci, schopní pracovati ve
všech oborech výroby na problémech výtvarné
stránky výrobku.
8. Umělecko-průmyslová škola byla považována
ve skutečnosti již za školu vysokou, neboť
podle přílohy k vlád. nařízení
č. 168/1934 Sb. z. a n., se stanoví pro ustanovení
státním profesorem umělecko-průmyslových
škol buď absolvování vysoké školy,
zakončené úspěšným výkonem
všech předepsaných stát. zkoušek
nebo doktorátem, nebo absolvování některé
ze speciálních škol stát. umělecko-průmyslové
školy, nebo absolvování akademie výtvarných
umění nebo vysoké školy architektury
a pozemního stavitelství na vysoké školy
technické s úspěšným výkonem
předepsaných státních zkoušek.
Na umělecko-průmyslové škole je systemisováno
26 míst středoškolských profesorů.
Tato místa bude třeba přesystemisovati podle
§ 54 plat. zákona na místa vysokoškolských
profesorů. Toto opatření bude provedeno ve
smyslu platných předpisů v rámci organisace
této vysoké školy, a to po dohodě s
resorty, vyjmenovanými v § 2 osnovy navrhovaného
zákona.
Personální náklad by se povýšením
školy na vysokou zvýšil o 1,100.000 Kčs
ročně. Věcný náklad se povýšením
školy na vysokou nezvýší.