Je pravda, že převod všech zaměstnanců
vojenské správy, kteří byli po okupaci
přiděleni službou civilním státním
úřadům, zčásti pak pensionováni
nebo přidělení vládnímu vojsku,
nebyl dosud proveden.
To však nebylo možno plně provésti, poněvadž
při tak velkém počtu zaměstnanců,
kteří mají být převáděni
z jiných resortů státní správy
zpět do resortu MNO, je provádění
převodu značně ztíženo a vyžádá
si nezbytně určité lhůty. Mimo to
třeba uvážit, že před provedením
převodu je nutno u značného počtu
zaměstnanců provést reaktivaci podle dekretu
presidenta republiky č. 68/1945 Sb., resp. zrušení
pensionování podle dekretu presidenta republiky
č. 53/1945 Sb. Tyto úkony provádějí
resorty, do nichž byli tito zaměstnanci za doby nesvobody
převedeni jako poslední jejich osobní úřady.
Převod civilních zaměstnanců nařizuje
na návrh zúčastněných resortů
ministerstvo financí. Ministerstvo národní
obrany dává tedy jen k převodům podnět,
že převod není dosud ve většině
případů proveden, není vinou MNO.
Ale i resorty, které převod civilních zaměstnanců
provádějí též po stránce
platové, nemohou patrně pro nával práce
v osobních věcech značný počet
převodů urychleně provést.
Tím však zaměstnancům nevzniká
žádná škoda, poněvadž aktivní
zaměstnanci dostávají až do převodu
příslušný plat od resortu, v němž
posledně sloužili a z něhož mají
být převedeni do resortu MNO. Pensisté pak
dostávají až do provedení reaktivace
mimo pensi příslušnou doplňkovou odměnu,
takže vlastně dostávají, plat jako aktivní
zaměstnanci.
Převod lze ministerstvu financí navrhnout až
po prověření zaměstnanců vojenskou
správou, což si ovšem při tak značném
počtu zaměstnanců z technických a
personálních důvodů vyžádá
při nejlepší vůli určitou dobu.
Pokud se interpelace dotýká povýšení,
resp. nepovýšení civilních zaměstnanců,
sluší uvést, že MNO provádí
povýšení těchto zaměstnanců
ve snaze odstranit nesrovnalosti v osobním stavu podle
§ 3 dekretu presidenta republiky č. 59/1945 Sb. na
podkladě usnesení vlády ze dne 7. srpna 1945
a vydaných směrnic ministerstva financí a
ministerstva vnitra.
K tomu účelu bylo třeba urychleně
provést prověření civilních
zaměstnanců, pokud jde o jejich národní
a státní spolehlivost, a pak provádět
povýšení co možná podle pořadí.
Proto byly pořizovány pořadníky na
podkladě vyžádaných evidenčních
lístků a schematismu z roku 1938. Proto se povýšení
zaměstnanců konajících služby
na Moravě a hlavně v Brně opozdilo, ale provádí
se přesto s urychlením.
Tedy, jak již bylo uvedeno, je převod civilních
zaměstnanců se strany MNO většinou zařízen
a zbylé případy se po prověření
zaměstnanců urychleně provádí.
Též povýšení. se provádí
přes všechny potíže, které vznikly
z důvodu úplného zrušení MNO
za doby okupace a nyní z důvodu jeho nového
budování a organisování, s největším
urychlením.