Prozatímní Národní shromáždění
republiky československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Za účelem výstavby a povznesení
zemědělství a lesnictví a k podpoře
a hájení zemědělských a lesnických
zájmů se zřizují v zemích českých,;Jednotný
svaz českých zemědělců se sídlem
v Praze, na Slovensku "Jednotný svaz slovenských
zemědělců" se sídlem v Bratislavě
(dále jen "Svazy").
(2) Svazy jsou samosprávnými korporacemi veřejného
práva, mohou na.bývati práv a se zavazovati;
podléhají dozoru ministerstva zemědělství.
(1) Úkolem Svazů jest sdružiti zemědělce
slovanských národností a podporovati je za
účelem zvelebení zemědělské
výroby a povznesení hospodářské,
sociální a kulturní úrovně
venkova.
(2) Svazy jsou vrcholnými zájmovými organizacemi
zemědělců, zastupují výlučně
jejich zájmy a podávají návrhy a posudky
ve věcech, týkajících se zemědělství
a lesnictví, vládě a pří.slušným
úřadům; úřady slyší
Svazy v zásadních otázkách, týkajících
se zemědělství a lesnictví.
(3) Ministr zemědělství může
v dohodě S příslušnými ministry,
po případě s předsedou nejvyššího
úřadu cenového, na Slovensku též
v dohodě s příslušnými pověřenci,
přenésti na Svazy úkoly veřejného
zájmu, zejména úkoly, jež souvisí
se zajištěním a zvelebováním
zemědělské a lesní výroby.
(4) K provádění vlastních úkolů
(odstavec 1 a 2) mohou Svazy ukládati povinnosti svým
členům a v oboru přenesené působnosti
(odstavec 3) i nečlenům.
(1) Členy Svazů;se mohou po dosažení
18. roku dobrovolně státi:
a) vlastníci, pachtýři a jiní uživatelé zemědělské a lesní půdy, ze které se platí pozemková daň,
b) rodinní příslušníci osob uvedených
pod písm. a), pokud činnost v rodinném podniku
jest jejich hlavním povoláním.
(2) členy Svazů jsou zemědělské,
zemědělsko-osvětové, zemědělsko-zahradnické
a zahrádkářské, lesní, lesnické,
myslivecké, šlechtitelské a chovatelské
organizace a jiná podobná zařízení,
dále ústředí zemědělských
a lesních družstev a jejich ústřední
organizace, ve všech těchto případech
jen jako samostatné právnické osoby, nikoliv
však jejich nižší organizační
složky a členové, pokud, se tito nestali již
dobrovolnými členy podle odstavce 1.
(3) Členové Svazů jsou zároveň
členy jejich složek (§ 4), pokud nebude ustanoveno
(§ 7) jinak.
(1) Svazy se člení na:
a) místní sdružení a
b) okresní sdružení.
Tato sdružení jsou samosprávnými korporacemi
veřejného práva.
(2) V každé obci se zřídí místní
sdružení; vyžadují-li toho okolnosti,
může býti se souhlasem příslušného
Svazu zřízeno pro několik obcí jedno
místní sdružení. Okresní sdružení
se zřídí zpravidla v každém soudním
okrese.
(3) Sdružení v předchozím odstavci označená
mohou samostatně nabývati práv a se zavazovati;
pokud však jednotlivé finanční opatření
přesahuje rámec obvyklého hospodaření,
je třeba k němu souhlasu předsednictva příslušného
Svazu.
(4) K usměrnění činnosti Svazů,
zejména s ohledem na jednotlivé výrobní
oblasti, mohou Svazy zřizovati oblastní sdružení;
tato sdružení nemají však způsobilost
k právům.
(1) Orgány Svazů a jejich složek jsou:
1. Orgány místních sdružení:
a) valná hromada;
b) místní výbor, který se skládá
z předsedy, místopředsedy a z 6 dalších
členů, vesměs volených (§ 6);
c) místní důvěrníci jednotlivých
výrobních odvětví (řepařů,
chmelařů, bramborářů, chovatelů
koní, skotu, vepřového bravu a pod.).
2. Orgány okresních sdružení:
a) okresní sjezd, který se skládá z volených delegátů místních sdružení příslušného soudního okresu;
b) okresní výbor, který se skládá
z předsedy, místopředsedy a z dalších
10 členů, kteří jsou voleni (§
6), a z předsedů okresních odborů
jednotlivých výrobních odvětví;
c) okresní odbory jednotlivých výrobních
odvětví, které se skládají
z důvěrníků místních
sdružení.
3. Orgány Svazů:
a) ústřední sjezd, který se skládá
z delegátů okresních sdružení;
b) předsednictvo, které se skládá
z předsedy, tří místopředsedů,
pěti dalších členů a generálního
tajemníka;
c) ústřední výbor, který se
skládá z členů předsednictva
a z dalších 30 členů, kteří
jsou valeni (§ 6), a dále z předsedů
ústředních odborů jednotlivých
výrobních odvětví a předsedů
přičleněných [§ 11, písm.
a)] organizací; zvolení členové ústředního
výboru volí ze svého středu předsednictvo.
Předseda a místopředsedové předsednictva
jsou předsedou a místopředsedy ústředního
výboru;
d) ústřední odbory jednotlivých výrobních
odvětví, které se skládají
z předsedů a místopředsedů
příslušných oblastních odborů,
které budou zřízeny (§ 7, odst. 1).
(2) K hájení zájmů lesního
hospodářství kooptují předsednictva
Svazů a ústřední výbory se
souhlasem ministra zemědělství, na Slovensku
také se souhlasem pověřence pro zemědělství
a pozemkovou reformu, přiměřený počet
dalších členů z řad lesních
odborníků. U žádného z těchto
orgánů nesmí však počet lesních
odborníků převyšovati jednu třetinu
úhrnného počtu členů.
Volby orgánů Svazů a jejich složek se
provádějí podle zásad tajného
a rovného hlasovacího práva a podle zásady
poměrného zastoupení. Volby orgánů
místních sdružení Svazů provádějí
se přímo, volby ostatních složek prostřednictvím
delegátů. Kandidátní listiny pro volby
do místních sdružení mohou podávati
pouze politické strany, zastoupené v Národním
shromáždění, pokud mají v obci
ustavenu místní organizaci. Podmínky práva
volebního, volitelnosti a volební řízení
se upraví bližšími předpisy (§
7) přiměřeně podle zásad řádu
volení do místních národních
výborů.
(1) Ministr zemědělství se zmocňuje,
aby v dohodě s ministrem vnitra vydal bližší
prováděcí předpisy o organizační
výstavbě a o volbách orgánů
Svazů a jejich složek, jež schvaluje vláda,
a vyhlásil je v Úředním listě
republiky Československé.
(2) Stanovy Svazů a jednací řády,
přijaté ustavujícími sjezdy, předloží
vládě ke schválení ministr zemědělství
a vyhlásí je v Úředním listě
republiky Československé.
(3) Až do provedení voleb orgánů Svazů
a jejich složek zastupují Svazy a jejich složky
a vykonávají správu jejich věcí
Přípravné výbory Svazů, jmenované
ministrem zemědělství, pokud jde o Jednotný
svaz slovenských zemědělců, v dohodě
s pověřencem pro zemědělství
a pozemkovou reformu.
Pro oblast země Moravskoslezské se zřizuje
úřadovna Jednotného svazu českých
zemědělců p.ro zemi Moravskoslezskou se sídlem
v Brně.
(1) Předsednictva Svazů ustanovují ve veřejnoprávním
nebo soukromoprávním služebním poměru,
povyšují a propouštějí zaměstnance
Svazů a jejich složek v rámci systemisace služebních
míst, schválené ministerstvem zemědělství
v dohodě s ministerstvem financí.
(2) Pokud nebude schválena systemisace služebních
míst podle odstavce 1, jest třeba k ustanovení
a povýšení zaměstnanců předchozího
souhlasu ministerstev zemědělství, vnitra
a financí.
(3) Služební a platové poměry těchto
zaměstnanců (odstavec 1) se upravují v mezích
platných předpisů služebním a
platovým řádem, který vyžaduje
souhlasu ministerstev zemědělství, vnitra,
ochrany práce a sociální péče
a financí.
(4) Na zaměstnanče podniků Svazů se
vztahují platové předpisy platné pro
příslušnou skupinu zaměstnaneckou.
(5) Schválení, po případě souhlas
podle odstavců 1 až 3, udělují příslušná
ministerstva, jde-li o Jednotný svaz.slovenských
zemědělců, v dohodě s příslušnými
pověřenci.
(1) Správní náklady Svazů a jejich
složek hradí se členskými příspěvky,
které stanoví ústřední výbor
příslušného Svazu, všeobecnými
zemědělskými příspěvky,
zvláštními příspěvky,
příspěvkem státu a jinými příjmy
(dary a pod.).
(2) Výši všeobecných zemědělských
příspěvků stanoví ministerstvo
zemědělství v dohodě s ministerstvem
financí a nejvyšším úřadem
cenovým po slyšení ústředních
výborů Svazů; vybírají se jako
přirážky k dani pozemkové. Pro vyměřování,
předpisování, vybírání
a vymáhání těchto přirážek
platí přiměřeně všeobecná
ustanovení o pozemkové dani a o přirážkách
k dani pozemkové s výjimkou ustanovení o
obecních přirážkách. Všeobecné
zemědělské příspěvky
mohou býti vybírány také od poplatníků
daně pozemkové, kteří nejsou členy
Svazů.
(3) Výši zvláštních příspěvků,
které se vybírají za odbornou činnost
Svazů, ze které určitá odvětví
zemědělské výroby mají zvláštní
výhody, stanoví předsednictva Svazů
se schválením příslušných
ústředních úřadů (pověřenectev).
(4) Příspěvky, které nejsou vybírány
jako přirážky k po-zemkové dani, se
vybírají přímo a mohou býti
vymáhány politickou exekucí na podkladě
výkazů nedoplatků potvrzeného příslušným
Svazem.
(5) Rozpočty Svazů vyžadují souhlasu
mini.stra zemědělství a ministra financí.
(6) Svazy vydají příspěvkové
řád.y, které vyžadují schválení
ministrů zemědělství a financí
a předsedy nejvyššího úřadu
cenového; vyhlásí je ministr zemědělství
v Úředním listě republiky Československé.
(7) V případech uvedených v odstavcích
3, 5 a 6 jest postupovati, pokud jde o Jednotný svaz slovenských
zemědělců, po předchozí dohodě
s příslušnými pověřenci.
Ministr vnitra v dohodě s ministrem zemědělství,
na Slovensku též v dohodě s příslušnými
pověřenci, může po dobu dvou let od
počátku účinnosti tohoto zákona,
pokud jde o organizace a zařízení vzniklé
před jeho účinností:
a) včleniti dosavadní zemědělské,
zemědělsko-osvětové, zemědělsko-zahradnické,
zahrádkářské, lesní, lesnické,
myslivecké, šlechtitelské a chovatelské
organizace a zařízení do příslušných
Svazů nebo k nim přičleniti,
b) zrušiti zemědělské nebo lesní
organizace nebo zařízení nebo je sloučiti
nebo nově zříditi,
c) při včlenění nebo zrušení
organizací a zařízení určiti,
že jejich jmění přechází
na příslušný Svaz jako jmění
účelové, nebo že po uspokojení
nebo zajištění věřitelů
splývá se jměním příslušného
Svazu.
(1) Ke zřízení nových organizací
zemědělských a lesních a výrobních
družstev zemědělských a lesních
a podobných organizací, jež výhradně
nebo převážně mají sloužiti
zájmům zemědělství a lesnictví,
jest třeba také souhlasu ministerstva zemědělství.
Tohoto souhlasu není třeba ke združstevnění
podniků uvedených v § 1, odst. 3, písm.
b) dekretu presidenta republiky ze dne 24. října
1945, č. 101 Sb., o znárodnění některých
podniků průmyslu potravinářského.
Předpisy spolkového zákona zůstávají
jinak nedotčeny.
(2) Výrobními zemědělskými
a lesními družstvy rozumějí se podle
tohoto zákona družstva, jejichž předmětem
podnikání je obhospodař ování
zemědělské nebo lesní půdy.
(1) Svaz zemědělství a lesnictví pro
Čechy a Moravu v Praze a Rolnická komora v Bratislavě
se rozpouštějí.
(2) Dnem počátku účinnosti tohoto
zákona přejdou na příslušný
Svaz všechna oprávnění, jakož i
jmění včetně všech práv
a závazků Svazu zemědělství
a lesnictví pro Čechy a Moravu v Praze a Rolnické
komory v Bratislavě.
(3) Pokud nebyla skončena likvidace zemědělských
a lesních organizací a zařízení,
které byly Svazem zemědělství a lesnictví
pro Čechy a Moravu v Praze nebo Rolnickou komorou v Bratislavě
zrušeny nebo včleněny před účinností
tohoto zákona, skončí tuto likvidaci příslušný
Svaz podle směrnic, které vydá ministerstvo
zemědělství, na Slovensku v dohodě
s pověřencem pro zemědělství
a pozemkovou reformu.
(1) V mezích své veřejnoprávní
působnosti jsou Svazy osvobozeny od zvláštní
daně výdělkové, poplatků, jakož
i ad dávek za úřední úkony
ve věcech správních a jiných veřejných
dávek.
(2) Movité jmění Svazů a jejich složek
je osvobozeno od poplatkového ekvivalentu.
Za újmy, které by případně
vznikly provedením tohoto zákona (§ 11), neposkytuje
se náhrada.
Právní jednání a úřední
úkony nutné k provedení tohoto zákona
jsou osvobozeny od daní, poplatků a veřejných
dávek.
Kdo vědomě nebo z hrubé nedbalosti nesplní
povinnost uloženou podle § 2, odst. 4, bude potrestán,
nejde-li o čin přísněji trestný,
okresním národním výborem pro správní
přestupek pokutou do 20.000 Kčs nebo vězením
do 2 měsíců. Ukládá-li se pokuta,
budiž pro případ její nedobytnosti zároveň
vyměřen náhradní trest vězení
podle míry zavinění až do 2 měsíců.
Použivatelnost vládního nařízení
ze dne 22. srpna 1942, č. 294 Sb., o organizaci zemědělství
a lesnictví v Čechách a na Moravě,
a zákona ze dne 2, června 1942, č. 130 Sl.
z., o Rolnické komoře, jakož i předpisů
podle nich vydaných, se zrušuje.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1946; provede jej ministr zemědělství
v dohodě se zúčastněnými členy
vlády.
Svaz zemědělství a lesnictví pro Čechy
a Moravu byl nadiktován za okupace zemědělcům
a byl vybudován Němci na zásadách
totalitního fašistického režimu a sloužil
protičeské válečné politice
nacistů. V důsledku toho byla vyhláškou
ministra zemědělství ze dne 28. květná
1945 nařízena likvidace Svazu zemědělství
a lesnictví pro Čechy a Moravu.
Za obdobných poměrů vznikla na Slovensku
Rolnická komora, která má v celku stejnou
organizaci a stejné poslání jako likvidovaný
Svaz zemědělství a lesnictví pro Čechy
a Moravu.
K hájení zájmů zemědělců
a za účely vytčenými v osnově
je nutno vybudovati nové vrcholné zájmové
organizace, které by byly vybudovány na demokratických
zásadách a které by plně vyhovovaly
zásadám svobodné, lidové Československé
republiky. K tomuto účelu zřizují
se Jednotný svaz českých zemědělců
v Praze a Jednotný svaz slovenských zemědělců
v Bratislavě. Jednotný svaz českých
zemědělců a Jednotný svaz slovenských
zemědělců budou sdruženy v ústřední
radě zemědělců republiky československé,
která se zřizuje zvláštním zákonem
jako vrcholná zájmová organizace zemědělců
celé republiky československé.
Jednotný svaz českých zemědělců
a Jednotný svaz slovenských zemědělců
se zřizují jako samosprávné korporace
veřejného práva, které podléhají
dozoru ministerstva zemědělství. Členství
ve Svazech je dobrovolné, pouze u.subjektů uvedených
v § 3, odst. 2 jest členství povinné.
Orgány Svazů a jeho složek, a to místní,
okresní a ústřední výbor volí
členové Svazu přímo nebo prostřednictvím
svých delegátů, jak o tom má ustanovení
§ 6; místní důvěrníci,
uvedení v § 5, odst. 1, písm. c), nebudou voleni
podle zásad obsažených v § 6, nýbrž
přímo valnou hromadou podle předpisů,
které budou vydány podle § 7 osnovy.
Přesto, že Svazy sdružují pouze členy,
kteří k nim dobrovolně přistoupí,
mohou, se zřetelem na různá pověření
veřejno-právními úkoly v jednotlivých
právních předpisech, ukládati povinnosti
též nečlenům, což vyžaduje
s hlediska zemědělské a lesní výroby
veřejný zájem. Za účelem zvelebení
a zajištění zemědělské
a lesní výroby mohou býti na Svazy přeneseny
další úkoly veřejného zájmu.
Členy Svazů mohou býti fysické i právnické
osoby. Členství osob fysických je dobrovolné
a není omezeno výměrou zemědělské
a lesní půdy. Bylo ovšem nutno stanoviti minimální
věkovou hranici. Za hlavní povolání
u rodinných příslušníků
považuje se povolání v rodinném podniku,
t. j. v podniku, náležejícím obvykle
ascendentům, v němž pracuje i celá rodina,
jestliže rodinnému příslušníku
jest zdrojem jeho hlavních příjmů
a poskytuje mu, popřípadě i jeho rodinným
příslušníkům, hlavní zdroj
obživy. Členství organizací uvedených
v § 3, odst. 2 jest povinné, jelikož u právnických
osob by bylo těžko podchytiti dobrovolné rozhodnutí
státi se členem Svazu.
Naproti tomu zemědělská a lesní výroba
vyžaduje, aby zmíněné organizace byly
ve Svazech zastoupeny a aby jejich zájmy byly Svazy též
hájeny. Nespadají sem samozřejmě organizace
živnostensko-právní, jako na př. společenstevní
organizace zahradnické. Členství osob uvedených
v odstavci 1 jest dobrovolné, třeba že jde
o členství ve veřejně-právní
korporaci, a to z toho důvodu, že osnova na rozdíl
od dřívější organizace z doby
nesvobody - úmyslně ponechává rozhodnutí
o členství svobodnému a demokratickému
rozhodnutí každého jednotlivce.
Svazy se člení na místní a okresní
sdružení, které mohou v rámci obvyklého
hospodaření nabývati práv a se zavazovati.
Několik okresních družení může
Svaz sloučiti v sdružení oblastní. Oblastní
sdružení nemají způsobilost k právům,
nemohou nabývati práv ani se zavazovati.
Ustanovení toto obsahuje základní předpisy
o orgánech Svazů a jejich složek. Bylo nutno
v odstavci 2 normovati možnost kooptování lesních
odborníků do předsednictva a ústředního
výboru Svazů, čímž se má
vyhověti skutečnosti, že lesní zákony
vzhledem k důležitosti lesů neponechávají
hospodaření v lesích neomezeně jejich
majitelům, nýbrž zavedly zákonný
odborný dozor na hospodaření v lesích.
Je proto nutno i ve veřejnoprávní korporaci,
která bude vykonávati vliv na lesní politiku
a hájiti zájmy lesnictví, zajistiti zastoupení
lesním odborníkům pro případ,
že by tito nebyli do uvedených orgánů
Svazů povoláni již volbou z řad členů
Svazu.
Podrobnosti o organizační výstavbě
Svazů, a orgánech Svazů a jejich volbě
ustanoví vyhláška ministra zemědělství
po schválení vládou. Na stanovách
Svazů, které podrobně určí
příslušnost Svazů a příslušnost
jejich orgánů, usnese se sjezd Svazu. Stanovy vyžadují
schválení vlády a nabudou účinnosti
vyhlášením v Úředním li.stě
republiky Československé.
Do provedení voleb orgánů Svazů a
jejich složek bude zastupovati Svaz a jeho složky a
bude vykonávati správu Svazu a jeho složek
Přípravný výbor příslušného
Svazu, který v českých zemích byl
již jmenován ministrem zemědělství.
Přípravný výbor provede též
veškeré přípravné práce
nutné k vybudování Svazu.
Pro oblast země Moravskoslezské se zřizuje
úřadovna Jednotného svazu českých
zemědělců pro zemi Moravskoslezskou. Úřadovna
Svazu pro zemi Moravskoslezskou bude vykonávati svou činnost
jménem Svazu v oboru působnosti na ně Svazem
přenesené.
Věcné i osobní náklady Svazů
a jejich složek budou uhrazeny všeobecnými zemědělskými
příspěvky, zvláštními
příspěvky, členskými příspěvky
" různými příjmy Svazů
a příspěvkem státu. Všeobecné
zemědělské příspěvky
se vybírají ve formě přirážky
k dani pozemkové a to i od osob, které se nestanou
členy Svazů. Všeobecná příspěvková
povinnost jest odůvodněna tím, že Svaz
bude podporovati vše obecné zájmy zemědělství
bez ohledu na to, zda všichni, kdož se mohou dobrovolně
státi jeho členy, této možnosti dříve
či později použijí. Jest též
nutno míti na zřeteli, aby berní orgány
nebyly zatíženy tím, že by musely vésti
evidenci plátců pozemkové daně, kteří
jsou a kteří nejsou členy Svazu. Zvláštní
příspěvky stanoví předsednictvo
příslušného Svazu; budou se vybírati
za činnost Svazu ve prospěch určitého
odvětví zemědělské výroby,
na př. přirážka k ceně řepy,
chmele a pod. Výši členských příspěvků
stanoví ústřední výbor Svazu.
Tyto příspěvky se budou vybírati přímo,
a to pouze od členů Svazu. Osobní i věcné
náklady Svazů, které nebudou uhrazeny všeobecnými
zemědělskými příspěvky,
zvláštními příspěvky a
členskými příspěvky, budou
uhrazeny příspěvkem státu a zvláštními
příjmy Svazu (dary a pod.). O výši a
vybírání příspěvků
vydá Svaz příspěvkový řád,
který bude vyžadovati souhlasu ministra zemědělství,
ministra financí a předsedy nejvyššího
úřadu cenového. Příspěvkový
řád bude uveřejněn v Úředním
listě. Všude tam, kde jde o Jednotný svaz slovenských
zemědělců, bude postupováno v dohodě
s příslušnými pověřenci.
Za účelem ukončení výstavby
zemědělství a lesnictví, započaté
podle vládního nařízení č.
294/1942 Sb., po případě podle slovenského
zákona č. 130/1942 Sl. z., jež dosud nebyla
skončena, může ministr vnitra v dohodě
s ministrem zemědělství dosavadní
organizace a zařízení jak jsou v § 11
osnovy uvedeny, do příslušného Svazu
včleniti, k němu přičleniti, popřípadě
tyto organizace nebo zařízení zrušiti,
sloučiti nebo nově zříditi. Účinky
včlenění, přičlenění,
sloučení a zrušení organizací
a zařízení jakož i řízení
za účelem včlenění, přičlenění,
sloučení a zrušení organizací
a zařízení budou případ od
případu určovány.
Ke zřízení nových organizací
zemědělských a lesních a výrobních
družstev zemědělských a lesních
a podobných organizací, jež výhradně
nebo převážně mají sloužiti
zájmům zemědělství a lesnictví,
vyžaduje se též souhlas ministra zemědělství,
aby bylo s hlediska zemědělské a lesní
výroby zaručeno, že zřizovány
budou pouze organizace potřebné. Aby ministerstvo
zemědělství mělo přehled o
zmíněných organizacích a výrobních
družstvech zemědělských a lesních,
povede ohledně nich potřebnou evidenci.
Likvidace Svazu zemědělství a lesnictví
byla nařízena vyhláškou ministra zemědělství
ze dne 28. května 1945, která byla uveřejněna
v Úředním listě ze dne 29. května
1945. Likvidaci provádí likvidační
komise, jmenovaná ministrem zemědělství.
Podobně se stane, pokud jde o Rolnickou komoru v Bratislavě.
Dnem účinnosti zákona přejdou na Svaz
všechna oprávnění, založená
různými právními předpisy,
dále jmění včetně všech
práv a závazků Svazu zemědělství
a lesnictví pro Čechy a Moravu v likvidaci. Jednotný
svaz českých zemědělců převezme
též od Svazu zemědělství a lesnictví
všechny zaměstnance ve veřejně-právním
a soukromě-právním služebním
poměru a veškeré závazky, které
Svaz zemědělství a lesnictví měl
vůči svým zaměstnancům. Totéž
bude platiti ohledně Rolnické komory v Bratislavě
a o Jednotném svazu slovenských zemědělců.
Jelikož dosud nebyla skončena likvidace zemědělských
a lesních organizací a zařízení,
které byly Svazem zemědělství a lesnictví
pro Čechy a Moravu v Praze a Rolnickou komorou v Bratislavě
zrušeny, včleněny neb sloučeny, provede
konečnou likvidaci příslušný
Svaz podle směrnic vydaných ministerstvem zemědělství,
na Slovensku v dohodě s pověřencem pro zemědělství
a pozemkovou reformu.
Ministerstvo zemědělství může
případně v dohodě s pří
slušnými resorty převésti na Svazy úkoly
veřejného zájmu a může k tomu
účelu ukládati i nečlenům Svazů
povinnosti. K zajištění splnění
uložených povinností je nutno stanoviti trestní
sankci.
Ostatní ustanovení osnovy nevyžadují
bližšího rozboru.
O nákladech, které z provádění
osnovy vzniknou státní pokladně, bylo pojednáno
ve výkladu k § 10.