Na návrh ministra školství a osvěty
dr Zdeňka Nejedlého předložila vláda
Prozatímnímu Národnímu shromáždění:návrh
zákona o zřízení "Vysoké
školy umělecko-průmyslové v Praze"
(tisk 166) s lotem 5. února 1946.
Důvody, které mluví pro toto zřízení,
jsou shrnuty v důvodové zprávě k vládnímu
návrhu. Kulturní výbor uvážil
všechny tyto důvody a vyzdvihl zvláště
významnou funkci, kterou plnila a plní umělecko-průmyslová
škola v Praze svým živým tvůrčím
duchem, což dosvědčují i četná
jména vynikajících výtvarníků
v minulosti a dnes na ní působících
a z ní vyšlých; kulturní výbor
vyzdvihl dále potřeby, dané tomuto učilišti
novou organisací průmyslu a hospodářství
i kultury a plynoucí už z ducha lidové republiky,
která zvlášť podepře i nižší
odborné školství a lidovou tvořivost
a řemeslnou výrobu; kulturní výbor
konečně uvážil nutnost podepřít
další vývoj umělecko-průmyslové
školy v Praze směrem k užitkovému výtvarnictví,
jak to potřebuje rozvoj našeho hospodářství
a kultury, a v souvislosti s tím osvětlil základní
zásady ministerstvem školství a osvěty
plánovaného statutu vysoké školy umělecko-průmyslové
v Praze; z nichž nejdůležitější
jsou tyto:
1. Vysoká škola umělecko-průmyslová
je samostatná vysoká škola uměleckého
směru, jejíž studium trvá 8-10 semestrů
a uzavírá se závěrečnými
zkouškami. Absolventi této vysoké školy,
kteří s úspěchem vykonali závěrečné
zkoušky, obdrží diplom, jímž se jim
propůjčuje právní postavení
akademicky graduovaných osob.
2. Úkolem vysoké školy umělecko-průmyslové
jest poskytnouti posluchačům nejen v teoretickém
směru, ale především v praktickém
směru takovou míru uměleckého a odborně
technického, příp. pedagogického vzdělání,
zaměřeného speciálně k umělecké
výrobě, aby po úspěšném
absolvování byli schopni v oblasti uměleckého
průmyslu, uměleckých řemesel a ostatní
hmotné kultury samostatně řešiti i nejobtížnější
tvůrčí úkoly, souvisící
s výtvarnou výrobou, a mohli zastávati nejodpovědnější
místa ve výrobě; tohoto cíle dosahuje
se především praksí dílenskou
a pěstováním praktických schopností
posluchačových. Vedle toho usiluje škola též
o dokonalou, theoreticky i prakticky důkladně podloženou
výchovu profesorů odborných škol.
3. Na vysoké škole umělecko-průmyslové
vyučují řádní a mimořádní
profesoři vysokých škol, vysokoškolští
asistenti a podle potřeby i soukromí a honorovaní
docenti, odborní učitelé a lektoři
s kvalifikací výtvarnou, zaměřenou
k umělecké výrobě, případně
výtvarně řemeslnou nebo s kvalifikací
odborně vědeckou. (Odchylky od této kvalifikace
mohou být povoleny zcela výjimečně,
a to vládou na návrh ministerstva školství).
Všechny učitelské osoby jsou jmenovány,
pokud se týče ustanovování, podle
předpisů platných pro ostatní vysoké
školy.
4. Předpokladem přijetí za řádného
posluchače na tuto školu jest a) absolutorium některé
odborné školy především výtvarného
směru, b) aspoň jednoletá pralese v některé
výrobní živnosti,.c) úspěšný
výkon přijímací zkoušky. Úlevu
od těchto podmínek může ve zcela výjimečných
případech povoliti na návrh sboru ministerstvo
školství a osvěty.
5. Studium na vysoké škole sestává ze
studia výtvarného, teoretického a praktického,
z práce dílenské a pralese průmyslové.
Výtvarné studium obsahuje tyto obory: a) architekturu
vnitřní se zřetelem ke kultuře bydlení,
architekturu tvarovou, typovou, obchodně-propagační;
dopravním prostředků, průmyslové
keramiky, zahradní, hřbitovní, b) malířství
užité: malířskou výzdobu a úpravu
architektonických prostorů, užitou grafiku
a knižní umění; filmovou grafiku, výtvarnou
techniku filmu, textil, oděvnictví, krajkářství,
zpracování skla, keramiky a jiných hmot,
c) sochařství užité ve všech materiálech.
Teoretické studium obsahuje tyto předměty:
dějiny výtvarného umění zaměřené
k umělecko-průmyslové výrobě
a dějiny uměleckých řemesel, estetiku
výtvarného umění se zvláštním
zřetelem k umělecko-průmyslovým výrobkům,
sociologii užitých umění, výroby
a spotřeby, národohospodářství
a nauku o výrobních prostředcích,
nauku o konstrukcích a technických základech
architektury v užitém umění, encyklopedii
stavitelství, technologii hmot a výrobních
prostředků, techniky reprodukční,
nauku o písmu, nauku o prostoru, anatomii, deskriptivní
geometrii.
Praktické studium obsahuje tyto předměty:
kreslení a malování, kreslení aktu,
modelování, sádrování, rytí,
tesání do kamene, zpracování hmot,
restaurování v oboru užitého umění.
Dílenská práce, již posluchači
konají v dílnách jednotlivých oborů
a jíž jsou všichni povinni se zúčastniti.
Průmyslová prakse, kterou posluchači konají
po 4. semestru vždy o prázdninách ve znárodněném
podniku, a během 9. semestru čtvrtletní průmyslová
prakse v závodě přikázaném
profesorem. Z prakse dílenské a průmyslové
předkládají posluchači výkazy
a výsledky prací ke klasifikaci.
Uváživ všechny okolnosti, shrnuté v důvodové
zprávě, a porokovav po referátě zpravodajově
o předpokladech přijetí návrhu zákona,
usnesl se kulturní výbor ve své schůzi
20. února 1946 jednomyslně doporučiti sněmovně,
aby vládní návrh zákona o zřízení
"Vysoké školy umělecko-průmyslové
v Praze" byl přijat, a to s tou jedinou změnou,
že organizační statut této vysoké
školy vydá a zákon provede ministr školství
a osvěty v dohodě s ministrem průmyslu; jelikož
poslání a činnost této vysoké
školy jako uměleckoprůmyslové zakládají
podstatu vlivu organizační statut toliko pro resort
školství a osvěty a resort průmyslu.
Proto kulturní výbor doporučuje sněmovně
jednomyslně, aby přijala návrh zákona
a zřízení "Vysoké školy
umělecko-průmyslové v Praze" ve znění,
jak níže uvedena.
Prozatímní Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Dosavadní umělecko-průmyslová škola
v Praze se přeměňuje na vysokou školu
s názvem "Vysoká škola umělecko-průmyslová
v Praze".
Organisační statut této vysoké školy
vydá ministr školství a osvěty v dohodě
s ministrem průmyslu.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyklání; provede jej ministr školství
a osvěty dohodě s ministrem průmyslu.