Dekret presidenta republiky ze dne 27. října 1945,
č. 124 Sb. postaral se o očištění
veřejných knih od některých knihovních
zápisů z doby nesvobody, zejména též
o výmaz poznámky zavedení vnucené
správy podle vlád. nař. ze dne 21. března
1939, č. 87 Sb., o správě hospodářských
podniků a o dozoru nad nimi. Dodatečně se
však zjistilo, že němečtí okupanti
šli v praksi dále, než jim dovoloval zákon,
a že vedle poznámky zavedení vnucené
správy vkládali i zákaz zcizení, zatížení
a propachtování bez souhlasu úřadu,
ač o takovémto vkladu nemá vlád. nař.
č. 87,/1939 Sb. vůbec žádného
předpisu. Tím se stalo, že tyto bezprávné
zápisy okupantů unikly pozornosti našich odborníků
při vydávání citovaného dekretu
presidenta republiky, a jest tudíž naším
samozřejmým příkazem uvedenou mezeru
vyplniti a očistu veřejných knih i v tomto
směru provésti. Ústavněprávní
výbor upravil pouze poněkud text navrhovaného
doplňku a zařadil ho přímo do souvislého
znění odst. č. 2, § 2.
Navrhovatelé snaží se však docíliti
ještě další novoty oproti znění
citovaného dekretu presidenta republiky, a to v tom směru,
aby soud byl povinen provésti všechny výmazy
okupantských zápisů podle § 2 citovaného
dekretu na základě pouhého upozornění
vlastníka nebo osoby jinak knihovně oprávněné.
Podle citovaného dekretu lze těchto výmazů
docíliti bud' na návrh (knihovní žádost)
vlastníka nebo osoby jinak knihovně oprávněné,
nebo z úřední moci soudem při běžném
vyřizování knihovních věcí
týkajících se příslušné
vložky. Navrhovatelé se nespokojují s těmito
dvěma možnostmi způsobu výmazů
a prosazují ještě třetí způsob,
při němž by stačilo pouhé upozornění
knihovně oprávněné osoby a soud by
musel z úřední moci provésti výmazy
ihned, a nesměl by čekati na okamžik, až
by se s příslušnou knihovní vložkou
běžně zabýval. Po podrobném a
přesvědčivém výkladu zástupce
ministerstva spravedlnosti o kritickém stavu našeho
soudnictví po stránce personálního
vybavení uznal ústavně-právní
výbor jednomyslně, že tento návrh je
v dnešní době pro naše soudy neúnosný,
poněvadž jeho uskutečnění by
soudní agendu natolik zatížilo, že to
není ani žádoucí, ani účelné.
Vždyť nutno uvážiti, že podle §
4 citovaného dekretu jsou všechna podání
a zápisy prosta poplatků, takže každý,
kdo nechce na výmaz okupantských zápisů
čekati až se bude soud s příslušnou
vložkou jinak běžně zabývati, může
podati soudu jednoduchý nekolkovaný návrh,
čímž se soudu přece jen práce
velmi usnadní.
Pokud se týká účinnosti tohoto zákona,
hájí ústavně-právní
výbor i v tomto případě zásadu,
že zákony nemají platiti nazpět. Proto
nebyl přijat návrh na zpětnou účinnost
tohoto zákona od 15. listopadu 1945, ježto to není
nezbytně nutné. Jestliže snad některé
soudy provedly s výmazem poznámky zavedení
vnucené správy už i výmaz vkladů
zákazu zcizení, zatížení a propachtování,
staly se takové výmazy stejně už právoplatnými,
a není tudíž z toho důvodu nutné
uchylovati, se od zásady a vyhlašovati zpětnou
účinnost zákona.
Konečně se ústavně-právní
výbor usnesl obdobně jako už ve všech
analogických případech předcházejících
zařaditi do čela tohoto zákona ratihabiční
ustanovení, a jako předposlední článek
ustanovení, že ministru vnitra se ukládá,
aby jako přílohu tohoto zákona uveřejnil
úplné znění citovaného dekretu
v úpravě tohoto zákona.
Zemědělský výbor projednal ve své
schůzi, konané dne 21. února 1946 návrh
zákona (tisk 121) a usnesl se doporučiti Prozatímnímu
Národnímu shromáždění
ke schválení osnovu zákona v pozměněném
znění, jak ji přijal výbor ústavně-právní.
Prozatímní Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Prozatímní Národní shromáždění
schvaluje a znovu usnáší jako zákon
dekret presidenta republiky ze dne 27. října 1945,
čís. 124 Sb., o některých opatřeních
ve věcech knihovních se změnami a doplňky
v tomto zákoně uvedenými.
Ustanovení § 2, čís. 2 bude zníti:
"2. poznámky zavedení vnucené správy
podle vládního nařízení ze
dne 21. března 1939, č. 87 Sb., o správě
hospodářských podniků a o dozoru nad
nimi, jakož i zápisy zákazu zcizení,
zatížení a propachtování, provedené
v době nesvobody k návrhu ministerstva zemědělství
(býv. ministerstva zemědělství a lesnictví)
nebo pozemkového úřadu pro Čechy a
Moravu;"
Ministru vnitra se ukládá, aby jako přílohu
tohoto zákona uveřejnil úplné znění
citovaného dekretu v úpravě tohoto zákona.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provede jej ministr spravedlnosti
v dohodě se zúčastněnými ministry.