Interpelace správně konstatuje, že péče
o mládež jest roztříštěna
a jeví citelné nedostatky.
Osnova zákona o veřejné péči
o mládež, vypracovaná v roce 1936 v ministerstvu
sociální péče, jakož i pozměňovací
návrh k této osnově od prof. Kallaba z října
1997, snažily se o nápravu v tomto směru. Obě
tyto osnovy stavěly však na dosavadním stavu
nejednotné, v zemích českých pouze
dobrovolné a na Slovensku částečně
veřejné, částečně dobrovolné
péče o mládež. Řešení
úkolů bylo tím značně ztíženo
i když se osnova snažila provésti v rámci
svých ustanovení určitou unifikaci péče
o mládež, neboť se i tak z veliké části
opírala o spolupráci péče dobrovolné.
Interpelace také správně uvádí,
že osnova utonula v připomínkovém řízení.
Stalo se tak také proto, že nebyla osnovou zákona
rámcového, nýbrž, že do podrobností
rozváděla všechnu organisaci péče
o mládež. Je tedy dnes znamenitým východiskem
všech legislativních prací; které má
ministerstvo v programu v oboru péče o mládež.
Ukázalo se však, že časový úsek
doby okupace a naše národní revoluce znamenaly
tak zásadní změny v názorech na úkol
státu také v oboru péče o mládež,
že bude ji nutno od základů budovati tak, aby
byla v souhlase s všeobecným přesvědčením,
že péči o mládež nutno postaviti
na veřejnoprávní základ.
Ministerstvo ochrany práce a sociální péče,
uznávajíc správnost těchto snah a
hodlajíc rozřešiti problém definitivně,
považovalo za nutné vybudovati nejprve řádné
veřejné orgány péče o mládež,
aby až se přikročí k vydání
zákona o veřejné péči o mládež,
byla zde již pohotově řádná úřední
síť, jako nezbytná základna, o níž
se budou moci další zákonná ustanovení,
především zákon o veřejné
péči o mládež opříti a
jež zaručí, že ustanovení ta bude
skutečně možno prakticky prováděti.
Ministerstvo ochrany práce a sociální péče
přikročilo proto k vypracování osnovy
zákona o úřadech péče o mládež,
které mají nastoupiti na místo dosavadního
nesourodého konglomerátu dobrovolných institucí
spolkových. Jakmile by tyto úřady byly vytvořeny,
hodlá ministerstvo ihned se vším urychlením
přistoupiti k vypracování osnovy o veřejné
péči o mládež, při čemž
by ovšem vzalo v úvahu zmíněné
dva návrhy dřívější a
pozměnilo je pouze se zřetelem k lepším
možnostem, které novému zákonnému
uspořádání poskytne pevná základna,
získaná v nových úřadech péče
o mládež.
Dlužno ještě připomenouti, že účelnost
tohoto postupu je uznávána i z kruhů slovenských
a že péče o mládež získá
tak i jednotnou celostátní formu, jakož i pevnou
finanční základnu, která pro úkoly,
péči o mládež vytýčené
již v košickém vládním programu,
je nezbytná a bez níž při jednotném
dnešním názoru na přednostní
důležitost péče o mládež
při dalším budování státu
nebylo by možno se obejíti.
Tento názor zveřejniti péči o mládež
a použíti osnov ministerstva z r. 1936 a návrhu
prof. Kallaba, byl již dne 30. června 1945 oznámen
veřejnosti na konferenci, kterou jsem měl se zástupci
tisku a byl v tisku s uspokojením komentován.
Již 6. září t. r, ministerstvo uspořádalo
anketu, kde za nepřítomnosti zástupců
úřadů a institucí, které pečují
o mládež v celé republice, byla předložena
osnova ministerstva o úřadech péče
o mládež ke kritice. Připomínky, které
na základě této ankety byly ministerstvu
sděleny, byly podnětem k některým
úpravám osnovy, která vešla již
dne 10. listopadu t. r. do vnitřního připomínkového
řízení ministerstva, aby dne 14. prosince
byla dána do meziministerského připomínkového
řízení.
Vítám zájem paní a pánů
poslanců vyjádřený v interpelaci,
protože je zcela v souhlasu s názory, které
byly vysloveny v mém projevu k žurnalistům
dne 30. června t. r. a s názory všeobecně
převládajícími v anketě dne
6. září t. r.