Mezi československými právníky byly
dva směry, pokud jde o výklad v nadpisu uvedeného
ustanovení. Jedni se dovolávali úmyslu zákonodárcova
a tvrdili, že schválení resp. uzákonění
dekretů presidenta republiky náleží
teprve Národnímu shromáždění,
zvolenému přímými volbami. Naproti
tomu druzí poukazovali na to, že přesné
plnění původního úmyslu zákonodárce
by předpokládalo volbu Národního shromáždění
podle předpisů ústavní listiny, což
však již není možno. Toto stanovisko podrobně
bylo rozvedeno v dobrém zdání referentově,
schváleném za tím účelem zvolenou
subkomisí ústavně-právního
výboru dne 4. prosince 1945. Z tohoto dobrého zdání
zde uvádíme příslušnou část:
Poněvadž jde o dodatečné schválení
dekretů, které nastoupily v době revoluce
na místo zákona (a některých nařízení),
možno nejlépe rozuměti "příslušnými
ústavními činiteli" ty orgány,
které pravidelně jsou povolány k vydávání
zákonů. To podle ústavní listiny z
roku 192 jest Národní shromáždění,
které podle §§ 42, 43, 44, 48 zpravidla se usnáší
o zákonech souhlasným usnesením obou sněmoven;
výjimečně usnesením jedné sněmovny;
vedle Národního shromáždění
pak president republiky, který podle § 64 č.
5 může vraceti zákony Návodnímu
shromáždění a podle §§ 51
a 65 č. 5 podpisuje zákony usnesené Národním
shromážděním. Spoluprací těchto
dvou činitelů vzniká zákon; ustanovení
48 o opětném usnesení vráceného
zákona jest jen částečnou výjimkou,
která ostatně nespadá do rámce tohoto
výkladu.
Z těchto dvou činitelů však president
republiky již byl účasten při vydávání
dekretů. Viz ústavní dekret ze dne 15. října
1940 o prozatímním výkonu moci zákonodárné,
číslo 2 Úř. věst. čsl.
článek 2. Jeho účast jest zřejmo
ostatně i z nadpisů těchto norem: Dekret,
resp. ústavní dekret presidenta republiky. Nelze
tedy považovati za úmysl zákonodárcův,
aby president republiky znovu schvaloval to; co sám jako
president vydal. Proto není možno zahrnouti presidenta
republiky mezi "příslušné ústavní
činitele" podle článku 5; odstavec 1
ústavního dekretu č. 11 úř.
věst. čsl. z roku 1944. Zbývá proto
jako "příslušný ústavní
činitel" jen Národní shromáždění.
Dlužno si nyní položiti otázku, zda-li
- je-li uvedeným ústavním činitelem
rozuměti. Národní shromáždění
- jest tím rozuměti i Prozatímní Národní
shromáždění.
Podle ústavního dekretu ze dne 25. srpna 1945, č.
4 Sb. o Prozatímním Národním shromáždění,
přísluší tomuto "vykonávati
přiměřeně pravomoc Národního
shromáždění podle ústavní
listiny a jiných zákonů" (čl.2,
číslo 2). Náleží-li mu však
tato "plenitude potestatis", ne-ní důvodu,
aby nebylo považováno za příslušného
ústavního činitele podle svrchu uvedeného
ustanovení.
Na tom nic nemění ta okolnost, že Prozatímní
Národní shromáždění nebylo
zvoleno všeobecným a přímým hlasováním
lidu. Byla-li mu přiznána dokonce i moc ústavodárná
třeba s jistým omezením - dále bez
jakéhokoliv omezení veškerá moc zákonodárná
a právo potvrditi presidenta republiky v jeho úřadě,
pak není důvodu, aby mu nebyla přiznána
tato působnost schvalovati dodatečně presidentovy
dekrety a některá nařízení,
působnost poměrně méně významná.
Došli bychom pak k tomu absurdnímu výsledku,
že Prozatímní Národní shromáždění
může sice zákonodárnou cestou zrušiti
nebo změniti dekrety presidenta republiky, avšak nesmělo
by je dodatečně schváliti, ač právní
důsledky tohoto schválení resp. neschválení
se rovnají účinkům těchto legislativních
zásahů.
Potud dobré zdání subkomise ústavně-právního
výboru. Toto stanovisko bylo přijato příslušnými
ústavními činiteli a vláda předložila
Národnímu shromáždění
v nadpisu uvedenou osnovu ústavního zákona.
Ústavně-právní výbor tuto osnovu
pozměnil. Byl změněn titul zákona
tak, aby čtenářům bylo ihned na první
pohled zřejmo, oč se jedná.
Článek I. byl pozměněn tak, že
bylo do něho vsunuto výslovně schválení
dekretů presidentových. Ústavně-právní
výbor vycházel při tom z úvahy, že
i když v uzákonění dekretů jest
samozřejmě zahrnuto i jejich schválení,
přece z politických důvodů se doporučuje,
aby toto schválení se stalo výslovně
a manifestačním způsobem.
Důležitá byla otázka zpětné
působnosti zákona. Bylo třeba uvážiti,
že dekrety zaujímají svou povahou místo
zákona. Viz § 1 ústavního dekretu presidenta
republiky ze dne 15. října 1940, č. 2 Úř.
věst. čsl. (číslo 20 Sb.) o prozatímním
výkonu moci zákonodárné. Jejich uzákonění
jest třeba jen vzhledem ke článku 5 ústavního
dekretu presidenta republiky ze dne 3. srpna 1944, číslo
11 Úř. věst. čsl. o obnovení
právního pořádku ve znění
zákona ze dne 19. prosince 1945, číslo 12/1946
Sb., jímž se schvalují, doplňují
a mění předpisy o obnovení právního
pořádku; podle tohoto ustanovení a to jen
v českých zemích - pozbývají
dekrety platnosti 6 měsíců po sejití
se Národního shromáždění.
Dekrety jest třeba považovati až do jejich uzákonění
za zaujímající místo zákona,
a proto veškerá ustanovení jiných zákonů,
která odkazují na zákon, vztahují
se také na dekrety. Aby však nijak nemohly vzniknouti
o tom pochybnosti, případně zlovolně
rušena jejich působnost, jest pojata do zákona,
avšak odděleně od ustanovení hlavního,
klausule odstavce 2, deklarující, že dekrety
tyto mají povahu zákona od samého počátku;
zároveň dekrety označené za ústavní
dostávají hodnotu zákona ústavního,
což jim dosud nenáleželo. Ustanovení odstavce
2 se vztahuje na všechny dekrety, také na ty, na které
se nevztahuje ustanovení odstavce 1.
Jest samozřejmo, že dekrety samy o sobě se
těmito ustanoveními nemění. Stávají
se zákonem tak, jak jsou v době, kdy tento zákon
vstoupí v účinnost. Byly-li ústavní
dekrety změněny dříve obyčejným
zákonem (viz zákon č. 12/1946 Sb.), zůstává
tato změna v platnosti, ač na dále by k jejich
změně bylo třeba zákona ústavního.
Ovšem jest třeba vždy přihlížeti
k tomu, kdy která změna nastala, a až do této
změny jest třeba považovati za zákon
dekret v původním znění. Aby nemohly
vzniknouti pochybnosti o jejich územní a časové
platnosti, byla připojena klausule odstavce 3; její
ustanovení jen potvrzuje to, co plyne ze struktury celého
zákona.
Ve článku III. připojeno ustanovení
o uveřejnění dekretů ve Sbírce
zákonů a nařízení. Všeobecně
se poukazovalo na to, že dekrety uveřejněné
v londýnském Úředním věstníku
československém jsou takřka nepřístupné,
že však je třeba je znáti, i když
mnohé z nich nejsou jíž účinné.
Prozatímní Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto ústavním
zákoně:
(1) Prozatímní Národní shromáždění
schvaluje a prohlašuje za zákon ústavní
dekrety a dekrety presidenta republiky, vydané na základě
§ 2 ústavního dekretu presidenta republiky
ze dne 15. října 1940, číslo 2 Úř.
věst. čísl. (č. 20/1945 Sb.) o prozatímním
výkonu moci zákonodárné, a to včetně
právě uvedeného ústavního dekretu,
pokud se tak již nestalo.
(2) Veškeré dekrety presidenta republiky, vydané
na základě předpisu v odstavci 1 uvedeného,
jest považovati od jich počátku za zákon;
ústavní dekrety buďtež považovány
za zákon ústavní.
(3) Územní a časová platnost předpisů,
v předcházejících odstavcích
uvedených, zůstává beze změny.
Tím se provádí a mění článek
5; odstavec 1 a 2 ústavního dekretu presidenta republiky
ze dne 3. srpna 1944, číslo 11 Úř.
věst. čsl. o obnovení právního
pořádku ve znění zákona ze
dne 19. prosince 1945, číslo 12 Sb. z roku 1946,
jímž se schvalují, doplňují a
mění předpisy o obnovení právního
pořádku.
(1) ústavní dekrety a dekrety presidenta republiky,
uvedené v článku I budou uveřejněny
do 18 měsíců jako příloha Sbírky
zákonů a nařízení republiky
Československé, pokud nebyly v této sbírce
již otištěny.
(2) Tento ústavní zákon nabývá
účinnosti dnem vyhlášení; provedou
jej všichni členové vlády.