Prozatímní Národní shromáždění republiky Československé 1946.

255.

Návrh

poslanců Jury, Pavláska, Hodinové-Spurné a Součka

na vydání zákona, jímž se mění některá ustanovení zákona ze dne 19. prosince 1934,

č. 279 Sb. z. a n. o započítání vojenské služby v některých služebních poměrech.

Podepsaní navrhují: Prozatímní Národní shromáždění republiky Československé rač se usnésti na tomto zákoně:

Zákon

ze dne...................................1946,

jímž se mění některá ustanovení zákona ze dne 19. prosince 1934, č. 279 Sb. z. a n.,

o započítání vojenské služby v některých služebních poměrech.

Prozatímní Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tamto zákoně:

ODDÍL I.

Ustanovení §§ 1, 6, 7, 11 a 14 zákona ze dne 19, prosince 1934, č. 279 Sb. z. a n., se mění a znějí takto:

Článek 1.

§ 1 zní:

"(1) Vojenská služba se započítává státním zaměstnancům plně pro zvýšení platu.

(2) Toto započtení se provede v příslušné nejnižší platové stupnici, která je u té které služební kategorie stanovena. Byla-li vojenská služba započtena nebo jinak zhodnocena pro ustanovení nebo pro zvýšení platu již ve služebním poměru předcházejícím, provede se započtení jen pokud toto dřívější započtení nebo zhodnocení nemělo vlivu na výši platu v nynější platové stupnici.

Zaměstnancům, kteří jsou ve vyšší platové stupnici, provede se započtení obdobně, pokud započtení provedené v příslušné nejnižší platové stupnici bude míti vliv na platové zařadění v nynější platové stupnici, provedené podle pravidel platných při povýšení (§ 17 platového zákona a obdobné předpisy).

Zaměstnancům, kteří přestoupí do vyšší služební třídy, provede se započtení v nejnižší platové stupnici této služební třídy, pokud započtení již převedené v nižší služební třídě nemělo vlivu na. výši služného, stanovenou podle § 18 platového zákona a obdobných předpisů; totéž platí obdobně při přestoupení z poměru zřízeneckého do poměru úřednického."

Článek 2.

§ 6, odst. (1) zní:

"Doba vojenské služby je započitatelná pro odpočivné (zaopatřovací) platy civilních státních zaměstnanců, a to jak pro nárok, tak pro výměru."

Článek 3.

§ 7 doplňuje se druhým odstavcem, který zní:

"Vojenskou službou rozumí se každá vojenská služba, konaná v čs. armádě, pokud nebyla z trestu prodloužena."

Článek 4.

§ 11 zní:

"Ustanovení § 3 platí pro civilní zaměstnance, pokud jsou ještě v příslušné nejnižší platové stupnici."

Článek 5.

§ 1 zní:

"Započtení vojenské služby, konané v zahraniční armádě, v útvarech odboje a složkách, postavených jim na roveň, upraví zvláštní předpisy.

Vojenská služba, konaná v býv. rakouskouherské armádě, pokud nebyla započtena podle dřívějších předpisů; může být na žádost zhodnocena podle zásad tohoto zákona."

ODDÍL II.

Článek 6.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. května 1946. Provedou jej všichni členové vlády.

Důvodová zpráva.

Při hodnocení vojenské služby veřejných zaměstnanců pro účely platového postupu je možno v přítomné době zhruba rozlišovat tři skupiny zaměstnanců

prvou, u které vojenská služba (konaná většinou ještě v armádě rakousko-uherské) byla zhodnocena pra účely časového postupu zpravidla plně (zákon č. 222 z 9. dubna 1920 a vládní nařízení č. 165 Sb. z. a n. ze dne 3. května 1922);

druhou, u které se vojenská služba (konaná většinou v československé armádě před rokem 1934) vůbec nezapočítává;

třetí, u které se započítává jen vojenská služba presenční, a to polovinou podle zákona č. 219/34 Sb. z. a n.

Tyto křiklavé rozdíly jsou nespravedlivé a nejsou nikterak odůvodněné. Plnění vojenské povinnosti je spojeno s osobními oběťmi a odříkáním. Je nespravedlivé, aby tato povinnost působila těm, kteří jí dostáli, ještě další materielní újmy. V právním a platovém systému státně-zaměstnaneckém bylý tyto újmy zvlášť citelné, jak lze zjistiti srovnáním se zaměstnanci stejného služebního stáří, kteří k splnění vojenské povinnosti nebyli povoláni.

Zákon č. 279/4 Sb. z. a n., vydaný v době nejhlubší hospodářské krise, chtěl tuto křivdu odstranit aspoň částečně. Křivdu fakticky neodstraňoval, vytvářel jen pro ni novou formu.

Zákonodárce musel si být nedostatku zákona jasně vědom, jak prozrazuje znění § 14, které zmocňovalo vládu k rozšíření účinnosti zákona "ve vhodné době".

Skutečnost, že tohoto zmocnění nebylo použito ani v době zvýšeného ohrožení státu, kdy důsledky hospodářské krise pominuly, je příznačná pra tehdejší režim.

Jsme přesvědčeni, že jakýkoliv další odklad, stejně jako polovičaté řešení, je nemístné, a že spravedlivé zhodnocení vojenské služby je nutné s hlediska brannosti národa.

Po stránce formální navrhujeme, aby tento návrh byl přidělen výboru sociálně-politickému a rozpočtovému.

V Praze dne 8. března 1946.

Jura, Pavlásek, Hodinová-Sporná, Souček,

Harus, dr Bureš, Čihák, Zimáková-Zemanová, V. David, Koucký, Janouš, Kazimour, Svoboda; Kubín, Holuša, Pich-Tůma, Štětka, Václavů, Kubíček, Ledl, Pešák, Blaha, Kaleta, Mráček, Štekl.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP