Podepsaní navrhují: Prozatímní Národní
shromáždění republiky Československé
rač se usnésti na tomto zákoně:
Prozatímní Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Státním zaměstnancům náleží
výslužné, které po 10 letech služby
činí 40% a za každý další
rok služby 2,4% pensijní základny až do
celkové výměry 100%.
Státními zaměstnanci podle tohoto zákona
se rozumějí státní zaměstnanci;
pro něž platí zákon č. 103/1926
Sb. z. a n., nebo předpisy na základě téhož
zákona vydané.
Dosud platné předpisy, které odporují
tomuto zákonu se zrušují.
Zákon nabývá účinnosti dnem
vyhlášení; provedou jej všichni členové
vlády.
Výměru pensijních nároků podle
délky služební doby upravuje zčásti
dosud platný zákon č. 74 z r. 1896. Podle
tohoto zákona byla všem zaměstnancům,
jak úředníkům tak i zřízencům
(sluhům) stanovena 40ti letá služební
doba k dosažení nároku na plné výslužné.
Každý rok služby po 10 letech byl hodnocen všem
jednotně, a to dvěma procenty.
Postupem času dosáhly některé zaměstnanecké
kategorie, zvláště úřednické,
výhodnějšího zhodnocení služební
doby pro výměr výslužného.
Zlepšení přinesl zákon čís.
34 z r. 1907, který především úředníkům
a státním učitelům přiznal
za každý rok po 10 letech služby 2,4 % pensijní
základny pro výměru výslužného.
Zlepšené výměry dosáhly i některé
jiné kategorie veřejných zaměstnanců,
z nichž mnohé získaly ještě zvláštního
nadhodnocení, a to tím, že se jim skutečně
vykonaná služba započítává
delší dobou.
Ustanovení prvního odstavce zákona č.
74/1896 v původní nezměněné
formě se vztahuje již jen na některé
příslušníky kategorie zřízenecké,
zaměstnance pomocné kancelářské
služby a zaměstnance, kteří z uvedených
kategorií vyšli a ztrávili v nich více
než 10 roků.
Všem ostatním státním a veřejným
zaměstnancům a také zaměstnancům
železničním se hodnotí pro účely
pensijní služební doba podle pozdějších
příznivějších ustanovení.
Nejpočetnější složkou zaměstnanců,
dnešním stavem poškozených, jsou zřízenci
v poštovní službě výkonné.
Zde jeví se dosavadní zákonné normy
jako kruté bezpráví.
Přihlédnem-li k povaze jejich služby, zejména
doručovací, neubráníme se přirovnání
se službou četnickou. Pochůzková činnost
obou těchto služeb liší se hlavně
tím, že příslušníci četnictva
konají pochůzky střídavě s
kancelářskou službou vnitřní,
zatím co přespolní doručovatelé,
tvořící kádr poštovních
zřízenců - musí na pochůzku
denně. Přespolní doručovatel, kromě
služební pistole, kterou je povinen míti při
sobě stejně, jako příslušník
četnictva, musí na sobě nést ještě
12-20 kg těžké břemeno poštovních
zásilek a kromě toho zpravidla ještě
několik desítek kg balíkových zásilek
na kole.
Lze namítnout, že příslušníci
četnictva jsou vystaveni zvýšenému nebezpečí
života. Srovnáme-li však počet loupežných
přepadení, spáchaných na poštovních
doručovatelích v mírových dobách
první republiky s počtem bojů, které
ve stejné době svedlo četnictvo, zjistíme,
že ani v životním risiku postavení poštovních
doručovatelů není příznivější,
zvláště, když si uvědomíme,
že zákeřné přepadení,
kterému je doručovatel vystaven, je vždy pro
napadeného nebezpečnější, než
otevřený boj.
Získávají-li příslušníci
četnictva podle stávajících předpisů
zajisté oprávněný nárok na
plné výslužné po necelých 26
letech, bylo by nejvýše spravedlivé, aby zřízenci
poštovní výkonné služby měli
tento nárok alespoň po 35 letech své namáhavé
a nebezpečné služby.
Čtyřicetiletou služební dobu pro přiznání
plného výslužného musí vykazovat
i poštovní zřízenci ve vlakových
poštách, zatím co jízdní personál
železniční kromě vyšší
procentuální výměry získává
ještě dalšího výhodnějšího
započítávání.
Není tendenci návrhu podobné další
výhody rozšiřovat snad i na další
kategorie státních a jiných veřejných
zaměstnanců. Návrh nesleduje také
zkracování služební doby; za dnešních
poměrů zajisté zaměstnanci, jichž
se návrh týká, nebudou usilovati o dřívější
odchod do výslužby, i když dosáhnou příznivějšího
hodnocení své služby.
Jde však o to odstranit hmotnou újmu způsobenou
zaměstnancům, kteří jsou nuceni z
důvodu nemoci (fysické neschopnosti) odejíti
do výslužby předčasně.
Křivda v těchto případech na zaměstnancích
páchaná je dvojnásob krutá tím,
že nízké procento výslužného
musí být vyměřováno z nízké
pensijní základny.
Je příznačné, že původní
zastaralé ustanovení zákona z r. 1896 vztahuje
se dnes jen na malý počet státních
zaměstnanců, a to právě jen na ty,
jejichž podřízené služební
i společenské postavení opravňovala
v minulosti rozhodující činitele k přehlížení.
Předpisy, které v pozdější době
zákon z r. 1896 měnily, prozrazují že
se uznávala neudržitelná hranice 40 let pro
získání plného výslužného.
Na příznivějším ustanovení
podílely se vlak jen ty zaměstnanecké vrstvy,
které podle subjektivních názorů tehdejších
vládnoucích kruhů byly toho hodny, především
úřednictva, vykonávající vrchnostenskou
moc v monarchii, zpola absolutistické. Z nižších
kategorií byli uznáni za hodně podílet
se aspoň částečně na této
výhodě příslušníci uniformované
a neuniformované c. k. stráže, ale již
v plném rozsahu vrchní dozorci věznic.
Na tomto podivném oceňování služeb
neměnila nic ani žádná z vlád
prvé republiky! Sociální a politický
vývoj minulých desetiletí zůstával
tedy dlužníkem právě těm, u nichž
předčasná tělesná nezpůsobilost
k práci - zvlášť fysické - projevuje
se dříve a zřejměji, než u úředníků,
které i při klesající výkonnosti
lze vhodně zaměstnati a tím oddáliti
jejich předčasné pensionování.
Finanční náklad, spojený s provedením
tohoto návrhu, je nepatrný a může být
uhražen v rámci stávajícího rozpočtu.
Po stránce formální navrhujeme, aby tento
návrh byl přidělen výboru sociálně-politickému
a rozpočtovému.