Prozatímní Národní shromáždění republiky Československé 1946.

274.

Odpověď

ministra průmyslu a ministra ochrany práce a soc. péče na interpelaci poslance Bruknera, Chomutovského, Plojhara, Hořínka a Váni ve věci zrušení t. zv. obecních kováren (tisk 60).

Oběma dotázaným ministerstvům je znám požadavek zrušení obecních kováren, který není nový. Již v dřívějších dobách se několikráte o této věci jednalo spolu s otázkou kováren režijních. Je jim rovněž známo, že celkový stav mnohých, t. zv. obecních kováren, neodpovídá plně dnešním předpisům, platným pro živnostníka (kováře a podkováře) na obci byla skorem vždy vážnou překážkou pro dosažení brzké nápravy, neboť zástupci obce se bránili nákladům na kovárnu a živnostník, který byl odpověden vůči dozorčímu úřadu za blaho svých zaměstnanců, odmítal jakékoli investice do takového obecní kovárny.

Při provozování obecních kováren nutno vzíti v úvahu tyto tři případy:

1. Obec provozuje kovárnu svými vlastními zřízenci za účelem obstarávání prací kovářských a podkovářských pouze pro vlastní potřebu, k opravě obecních povozů, kování obecních koní a pod. V tomto případě nejedná se o živnost ve smyslu živnostenského řádu a nemůže býti pochyb, že obec jest k provozování tohoto způsobu kovářství oprávněna. Obec v tomto případě uzavírá se zaměstnanými kováři a podkováři smlouvu služební a může proto jako každý jiný jednotlivec prováděti pro svoji potřebu jakékoliv práce.

2. Obec, nemajíc sama živnostenského oprávnění, pronajme pouze obecní kovárnu samostatnému oprávněnému živnostníkovi, jenž v ní provozuje živnost na svůj účet zcela samostatně, takže poměr mezi obcí a kovářem jest povahy čistě soukromoprávní.

3. Obec má sama živnostenské oprávnění a provozuje živnost schváleným náměstkem nebo pachtýřem. Pachtýř nebo náměstek musí býti v tomto případě schválen živnostenským úřadem podle § 55 živn. řádu, jinak jest však smluvní poměr mezi obcí a pachtýřem resp. zástupcem ryze soukromoprávní a živnostenské úřadu nemohou proto jinak zasahovati, jmenovitě snad omezovati výpovědní právo boce, a tím méně zasahovati do smluv, které obec učiní se svým nájemníkem op výši odměny, za niž bude kovářské práce prováděti. Takovýto poměr způsobuje ovšem značnou závislost kováře od správy obce a proto jest pochopitelná snaha kovářů po větším osamostatnění.

Z interpelace vyplývá, že stížnost směřuje v prvé řadě proti obecním kovárnám, provozovaným pachtýřem. Otázkou, zda obec může vůbec býti subjektem živnostenského oprávnění, nutno zodpověděti kladně, ježto dle § 3 živn. řádu právnické osoby mohou provozovati živnosti za stejných podmínek jako osoby fysické, musí však ustanoviti zástupce nebo pachtýře. Obce, také dosud skutečně provozují celou řadu živností, jako pivovary, hostince, pohřební ústavy a jiné.

Proti provozování živnosti kovářské, resp. podkovářské, obcemi nelze za nynějšího zákonného stavu zakročiti, jinak by musela býti tato otázka vyřešena zákonem, v němž by se veřejnoprávním korporacím a jiným právnickým osobám zakazovalo vůbec provozování živností.

V nynější době, kdy o obecních záležitostech rozhodují lidem volené místní národní výbory, třeba míti zato, že již nebude možno, aby z obecních kováren těžilo na účet nájemce a obce několik jednotlivců.

Pokud se týče otázky učňů bude tato upravena v nejbližší době zákonnou normou, která se bude samozřejmě vztahovati i na učně obecních kováren a vyřeší poměry učňovské výchovy podrobným způsobem. Na učňovské poměry dozírají kromě toho příslušné úřady ochrany práce.

Pokud interpelace tvrdí, že se obecní kovárny vymykají jakýmkoliv daňovým povinnostem, vyjádřilo se ministerstvo financí v tom smyslu, že "obecní kovárny tvoří samostatný daňový objekt, podléhající zvláštní dani výdělkové podle ustanovení § 68, odst. 1, I, písm. e) i § 77, odst. 2 zák o přímých daních takže tu nelze mluvit o vymykání se daňovým povinnostem. U daně z obratu podléhají tržby v obecních kovárnách této dani buď u boce, která kovárnu provozuje vlastním jménem, nebo u nájemce takové kovárny, jestliže ji nájemce provozuje vlastním jménem." Pokud jde o závaznost cenových předpisů, nelze tvrditi, že by tyto neplatily též pro obecní kovárny provozované po živnostensku.

Ohledně obecních kováren byly již dříve pro živnostenské úřady I. a II. stolice vydány podrobné směrnice, v nichž jednotlivé případy provozování kováren obcemi byly zevrubně vysvětleny. Podřízeným živnostenským úřadům bylo uloženo, aby oznámené případy nezákonného stavu při provozování kovářství a podkovářství přísně vyšetřovaly a bděly nad zachováním předpisů živnostenského řádu. Tak na př. výnosy ministerstva obchodu ze dne 31. ledna 1921 čís. 6654, resp. ze dne 22. března 1922 čís. 49.822/21 o poškozování živnosti kovářské režijními, obecními a vojenskými kovárnami.

Aby bylo možno posouditi, zdali s hlediska celkového hospodářství by se návrh na zrušení obecních kováren dal provésti, vyžádalo si již ministerstvo průmyslu soupis od Jednoty společenstev kovářů a podkovářů, z něhož by bylo viděti, kolik je samostatných živnostníků, kteří provozují:

1. kovářství a podkovářství,

2. pouze kovářství,

3. pouze podkovářství,

4. kolik mají tovaryšů a kolik jich složilo podkovářské zkoušky,

5. kolik je obecních kováren,

6. kolik je režijních kováren,

7. kolik kováren je třeba obsazovati v pohraničí.

V pohraničí jeví se citelný nedostatek kvalifikovaných sil z uvedených oborů a bez proveden přehledu pracovišť' a pracovních sil a jejich účelného rozmístění na podkladě zmíněné statistky vznikly by nenahraditelné škody našemu zemědělství a výrobě, zejména v době letošních žní.

Na zvláštní otázky uvedené ke konci dotazu odpovídají pak podepsaní ministři:

1. Poměry v živnosti kovářské, pokud na ně poukazuje zodpovídaný dotaz, jsou jim známy a v předešlém vysvětleny.

2. K odstranění resp. zrušení tak zv. obecních kováren bylo by potřebí zákonné úpravy, ježto kořen této instituce tkví přímo v ustanoveních živnostenského řádu. Opatření k nápravě poměrů v obecních kovárnách se dějí způsobem již vylíčeným.

V Praze dne 2. února 1946.

Ministr průmyslu:
Ministr ochrany práce a soc. péče:
Bohumil Laušman v. r.
Dr Jozef Šoltész v. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP