Prozatímní Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Pokud se v tomto zákoně nestanoví jinak; vztahují se jeho ustanovení na zaměstnance
a) státu, svazků územní samosprávy a školních obcí,
b) ústavů, podniků, fondů a zařízení náležejících subjektům.uvedeným pod pístu. a) nebo jimi spravovaných,
c) pro které platí zákon ze dne 24. června 1926, č. 104 Sb. (učitelský zákon),
bez rozdílu, zda jsou v trvalém, dočasném,
výpomocném nebo podobném služebním
(pracovním) poměru, a bez zřetele na to,
zda jsou v služebním (pracovním) poměru
veřejnoprávním nebo soukromoprávním
(smluvním).
(1) Osobním úřadem zaměstnance je úřad (ústav; podnik, fond), jenž obstarává správu osobních věcí zaměstnancových:
(2) V pochybnostech rozhodne ústřední úřad.
(1) Osobní věci zaměstnanců zrušených nebo reorganisovaných ústředních úřadů, kteří jsou ve výslužbě nebo na dovolené s čekatelným, obstarává v mezích platných předpisů ústřední úřad na nějž přešla příslušná agenda zrušeného nebo reorganisovaného ústředního úřadu. Tento úřad je též ústředním úřadem pro zaměstnance (věta 1) služeb, které byly podřízeny zrušeným (reorganisovaným) ústředním úřadům.
(2) Ustanovení odstavce 1 platí přiměřeně i o pozůstalých po takových zaměstnancích, jakož i o těch bývalých zaměstnancích, kteří byli ze služeb zrušeného úřadu' propuštěni nebo z těchto služeb vystoupili.
(3) V pochybných případech určí
příslušný úřad ministerstvo
financí v dohodě s ministerstvem vnitra, na Slovensku
pověřenectvo financí v dohodě s pověřenectvem
vnitra.
Vláda upraví nařízením řízení
ve věcech služebního poměru státních
a jiných veřejných zaměstnanců
s výjimkou soudců.
(1) Vyžaduje-Ii toho zájem služby, může býti zaměstnanec za předpokladu odstavce 2 převeden z úřední moci do kteréhokoliv oboru služeb státu, po případě do služeb jiných subjektů uvedených v § 1 nebo naopak.
(2) Převod podle odstavce 1 smí býti uskutečněn pouze tehdy, splňuje-li zaměstnanec všeobecné i zvláštní podmínky předepsané pro ustanovení na služebním místě, na něž se převádí.
(3) Služební a platové poměry převedeného zaměstnance se upraví, pokud platné předpisy nestanoví jinak, přiměřeně podle zásad vládního nařízení ze dne 7. listopadu 1930, č. 163 Sb., o převzetí zaměstnanců samosprávných korporací do státní služby a o jejich zařazení, při čemž může býti regulovaný služební poměr soukromoprávní přeměněn v rovnocenný služební poměr veřejnoprávní nebo naopak. Při posuzování nároků takového zaměstnance a jeho pozůstalých na odpočivné (zaopatřovací) platy a při výměře těchto platů posuzuje se v mezích zásad § 212 zákona ze dne 24. června 1926, č. 103 Sb., o úpravě platových a některých služebních poměrů státních zaměstnanců (platového zákona), doba ztrávená před převedením do j mého oboru veřejné služby podle předpisů platných pro jeho dřívější služební poměr.
(4) Služební a platové poměry zaměstnanců, kteří jsou podrobeni předpisům o státním řízení mzdové politiky, zůstávají i po převodu nedotčeny.
(5) Soudcové z povolání mohou býti
ve správním řízení přeloženi
na jiné služební místo anebo převedeni
do jiného oboru státní služby jen na
svou žádost, proti své vůli mohou býti
ve správním řízení přeloženi
nebo sesazeni jen v případech nové organisace
soudní po dobu zákonem stanovenou. Služební
a platové poměry převedeného soudce
se upraví podle zásad §§ 52 a 152 platového
zákona.
(1) O převedení {přeložení) zaměstnance podle § 5, odst. 1, 2 a 5 rozhoduje:
a) při převodu (přeložení) ve vlastním resortu ústřední úřad, na Slovensku příslušné pověřenectvo,
b) při převodu do služeb jiného resortu ministerstvo financí v dohodě se zúčastněnými ústředními úřady, na Slovensku pověřenectvo financí v dohodě se zúčastněnými pověřenectvy,
c) při převodu zaměstnanců svazků územní samosprávy do služeb jiného svazku územní samosprávy; pokud se tak děje v obvodu země, příslušný zemský národní výbor, na Slovensku pověřenectvo vnitra.
(2) Jde-li o převod zaměstnance ze Slovenska do
zemí České a Moravskoslezské nebo
naopak, je k rozhodnutí podle odstavce 1 zapotřebí
souhlasu Slovenské národní rady, po případě
orgánu, jejž tato určí. Ustanovení
toto se nevztahuje na zaměstnance vojenské správy.
(1) Vzdá-li se provdaná zaměstnankyně, která je účastna veřejnoprávního pensijního zaopatření dobrovolně služby nebo vypoví-li služební poměr, po případě vystoupí-li sama ze služebního poměru, obdrží místo případného jiného odbytného za každý celý rok skutečné služby započítatelné pro výměru odpočivných (zaopatřovacích) platů 15 % pensijní základny, nejvýše však čtyřnásobek pensijní základny jako odbytné.
(2) Poskytnutí odbytného vylučuje vydání částek, jež jsou určeny předpisy upravujícími přestup v sociálním pojištění (zaopatření), jakož i vrácení pensijních příspěvků.
(3) Nedotčeno zůstává ustanovení
v § 7 dekretu presidenta republiky ze dne 10. září
1945, č. 74 Sb., o reaktivaci a o opětném
ustanovení provdaných žen ve veřejné
službě.
(1) Provdaná zaměstnankyně, která podle § 7, odst. 1, věty první vládního nařízení ze dne 21. prosince 1938, č. 379 Sb., o úpravě některých personálních poměrů ve veřejné správě; ve znění předpisů je pozměňujících, vstoupila do trvalé výslužby, nabude nároku na odpočivný plat teprve prvním dnem měsíce následujícího po dovršení 50. roku věku. Odpočivný plat se vyměří z pensijní základny příslušející v den vstupu do výslužby a podle služební doby započítatelné k tomuto dni.
(2) Jestliže osoba uvedená v odstavci 1 před dovršením 50. roku věku a po rozluce; úmrtí manžela, po případě přestane-li býti družkou (odstavec 3), nebude míti příjmu dosahujícího poloviny jejího odpočivného plátu, po případě příslušné nejnižší výměry výslužného, je-li tato vyšší; nabude nároku na výplatu částky doplňující její příjem na polovinu jejího odpočivného platu, po případě ná příslušnou nejnižší výměru. Nárok na výplatu této částky pomíjí koncem měsíce, v němž se tato osoba. znovu provdá, po případě se stane družkou.
(3) Za družku ve smyslu předcházejícího
odstavce se považuje osoba, jejíž příslušnost
k domácnosti jest založena faktickým spolužitím
ve smyslu zákona ze dne 15. června 1927, č.
76 Sb.; o přímých daních, ve znění
předpisů jej měnících nebo
doplňujících.
(1) Vnitřní předpisy o úpravě služebních a platových poměrů zaměstnanců svazků územní samosprávy vydá podle potřeby v rámci § 212 platového zákona ministr vnitra na Slovensku v dohodě s pověřencem vnitra), a to pokud jde o předpisy finančního dosahu, v dohodě s ministrem financí.
(2) Předpisy o řízení státní
mzdové politiky zůstávají nedotčeny.
Usnesení svazků územní samosprávy o všeobecných úpravách služebních a platových poměrů zaměstnanců samosprávných, jakož i o systemisaci služebních míst pro tyto zaměstnance vyžadují schválení, pokud jde o
a) zaměstnance zemí, vlády,
b) zaměstnance hlavního města Prahy, ministra vnitra,
c) zaměstnance ostatních svazků územní samosprávy, zemského národního výboru.
(2) Na Slovensku schvaluje usnesení svazku územní
samosprávy podle odstavce 1 pověřenec vnitra.
(1) Ministr vnitra v dohodě s ministrem financí určí, zda a pokud rozhodnuti (opatření) v jednotlivých personálních věcech zaměstnanců, jež v oboru státní správy činí po případě schvaluje president republiky, vláda nebo příslušný ministr, vyžadují u zaměstnanců obcí a okresů schválení zemského národního výboru a stran zaměstnanců hlavního města Prahy schválení ministra vnitra.
(2) Na Slovensku schvaluje usneseni svazků územní
samosprávy podle odstavce 1 pověřenec vnitra.
(1) Od 1. ledna 1946 po dobu, jejíž trvání určí vláda (odstavec 3), mohou zaměstnanci vystoupiti ze služebního (pracovního) poměru podle platných předpisů (vzdáním se služby, výpovědí a pod.) jen se svolením úřadu.
(2) Povolení toto udílí, nevznikne-li tím porucha v chodu veřejné správy, příslušný ústřední úřad, u zaměstnanců svazků územní samosprávy zemský národní výbor. Oprávnění toto může ústřední úřad případně zemský národní výbor přenésti na úřady (orgány) podřízené. Na Slovensku udílí toto povolení příslušné pověřenectvo.
(3) Konec doby podle odstavce 1 určí vláda
vyhláškou uveřejněnou ve Sbírce
zákonů a nařízení.
Používatelnost vládního nařízení
ze dne 24. prosince 1942, č. 420 Sb., o zjednodušení
a o nové úpravě některých personálních
poměrů ve veřejné správě,
ve znění vládního nařízení
ze dne 11. listopadu 1944, č. 261 Sb., se zrušuje.
Tento zákon platí pro území celého
státu s výjimkou §§ 7, 8 a 13, které
platí jen v zemích České a Moravskoslezské.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provedou jej všichni členové
vlády.
V době nesvobody byla vydána dvě vládní
nařízení, která zvlášť
významně zasáhla do úprav služebních.
a platových poměrů veřejných
zaměstnanců. Bylo to především
vlád. noř. č. v 379/1938 Sb., o úpravě
některých personálních poměrů
ve veřejné správě, jež sledovalo
zejména ten účel, aby přebyteční
čeští veřejní zaměstnanci,
vracející se z pohraničního území
a ze Slovenska, byli umístěni ve veřejně
službě ve zbylém území t. zv.
Protektorátu. K tomu cíli zavedlo míněné
nařízení zákaz přijímání
nových sil a zákaz povyšování,
dále předčasné pensionování
zaměstnanců vůbec a propouštění
provdaných zaměstnankyň. Přebytečné
síly, jichž bylo kolem 100.000 osob; byly pak umísťovány
hlavně na místa uvolněná pensionováním
starších zaměstnanců a propuštěných
ženských sil. Přemisťování
sil a vyrovnávání přebytků
zaměstnanců umožňovala instituce převodu
zaměstnanců (§ 2 cit. vl. nař.). Za
veřejnou správu, jež byla nucena přejímati
přebytky sil, byly prohlášeny nejen všechny
korporace veřejného práva, ale i všeliké
instituce, spolky a zařízení, převážně
závislé na podporách z veřejných
prostředků (§ 26 nař.).
Válečné poměry a zejména nedostatek
pracovních sil, který se projevili ve veřejných
službách v důsledku stále většího
zasazování veřejných zaměstnanců
do válečného průmyslu, si vynutil
i všeobecnou revisi vl. nař. č. 379/1938 Sb.,
zejména odstranění zákazu přijímání
a povyšování zaměstnanců.
Tak došlo k vydání vl. nař. č.
420/1942 Sb. o zjednodušení a nové úpravě
některých personálních poměrů
ve veřejné správě.
Okupanti, kteří před tím dali příkaz
k obsazení presidií všech úřadů
a j mých míst rozhodujících o personálních
věcech zaměstnanců německými
úředníky, dali si především
uzákoniti početně obsáhlé přesuny
nejrůznějších kompetencí z ústředních
úřadů na podřízené úřady
personální, aby tak zv. šili svou vlastní
pravomoc i v nižších stolicích zejména
u bývalých zemských úřadů.
S tím souvisí i zrušení neb omezení
schvalování (udílení souhlasu) nejvyššími
místy v četných případech (sr.
příl. I, II a III cit. vl. nař.). Pravomoc
vlády t. zv. Protektorátu Č. a M. všeobecně
již vl. nař. č. 80/1942 Sb. přenesená
na věcně příslušného ministra
se schválením předsedy vlády, byla
ještě dále okleštěna tím,
že toto schvalování bylo v některých
případech vůbec zrušeno (sr. pol. č.
1-4 přít. II k vl. nař. č. 420/1942
Sb.). Protiústavní bylo i odnětí jmenovacího
práva vlády vůbec [sr. § 81, písm.
c) ústavní listiny a § 7 cit. vl. nař.]:
V jiných případech kryla založena na
místě působnosti vlády nadresortní
pravomoc ministerstva financí (rozhodování
o systemisaci služebních míst § 6; vydání
směrnic o systemisaci služebních míst
8, dále směrnic o péči o zaměstnance
§ 16) nebo ministerstev financí a vnitra (vydání
směrnic o přijímání a povyšování
§ 8, rozhodování o přijímání
a povyšování zaměstnanců až
do provedení systemisace § 35).
Kromě těchto úprav kompetencí bylo
zmíněným vládním nařízením
zvýšeno i normální kvalifikační
řízení, jež byla nahraženo říšskoněmeckou
institucí odepření zvýšení
služného (§ 5 2? až 29 nař.), a uzákoněna
byla i některá válečná opatření
jako: omezení opravných prostředků
(§ 26), omezení práva vystoupiti z činné
služby po dobu války (§ 36) a zasazení
pensistů do práce po dobu války (§ 37)
a j.
Obnovením republiky stala se především
nicotnými ona ustanovení vl. nař. č.
420/1942 Sb., jež jsou v rozporu s ústavní
listinou. Tento důsledek stanovený dekretem presidenta
republiky o obnovení právního pořádku
ze dne 3. srpna 1944, týká se §§ 7 a 35
vl. nař., pokud se týče zrušení
jmenovacího práva vlády [ 80, písm.
c) ústavní listiny] a dále pol. č.
1-4 příl. I a pol. č. 1-2 příl.
II k vl. nař. č. 420/1942 Sb.
Z ostatního obsahu cit. vl. nař. jsou četná
jeho ustanovení toho druhu, že vyžadují,
aby byla co nejdříve nahražena novou úpravou.
Tak byla již podána a vládou schválena
osnova dekretu presidenta republiky (č. j. B-3400-18/7-45-IV;1
min. vnitra), jímž se obnovuje činnost kvalifikačních
komisi a zrušují všechna omezení opravných
prostředků v personálním právu
uzákoněná § 26 cit. vl. nař.
Neudržitelná nadále jsou i svrchu uvedená
ustanovení o nadresortní pravomoci ministerstev
financí a vnitra (rozhodování o systemisaci
služebních míst podle § 5, o přijímání
a povyšování zaměstnanců podle
§ 35), jakož i předpisy druhého dílu
III oddílu o zaměstnancích jiných
korporací a subjektů.
Valného významu pozbyla a nepraktickými se
stala i ustanovení o zasazování výslužníků
do práce podle § 37, ježto tato ustanovení
byla dána jen na dobu války.
Za tohoto stavu se ukázalo nezbytným podrobiti cit.
vládní nařízení celkové
revisi resp. nahraditi je cele novou normou, jež by plně
odpovídala nynějším poměrům.
To je též účelem této osnovy.
Osnova spočívá na těchto zásadách:
1. Obnovuje se v zásadě právní stav, který. platil 29. září 1938, leč že by předpisy vydanými po 5. květnu 1945 nebo ustanoveními osnovy bylo stanoveno něco jiného (srv. § 13).
2. Okruh osob, na něž se osnova vztahuje, je omezen jen na zaměstnance státní, zaměstnance svazků území samosprávy a na učitele národních škol (§ 1).
3. Osnova skýtá právní podklad pro úpravu řízení ve věcech služebního poměru veřejných zaměstnanců (§ 4).
4. Možnost převodu zaměstnance je přizpůsobena normálním mírovým poměrům (§ 5).
5. Přejímají se ustanovení o odbytném a o odpočivném platu provdaných zaměstnankyň (§§ 7 a 8).
6. Ministru vnitra se dává zmocněni, aby, ukáže-li se toho potřeba, vydával interní předpisy o úpravě služebních a platových poměrů v oboru zaměstnaneckého práva samosprávných zaměstnanců (§ 9).
7. Upravuje se nově v některých poměrech výkon schvalovacího práva v oboru zaměstnaneckého práva samosprávných zaměstnanců (§§ 10 a 11).
K jednotlivým ustanovením osnovy se uvádí
ještě toto:
Osnova nezahrnuje do svého osobního rozsahu - pokud
se z ní jinak nepodává - zaměstnance
korporací a subjektu, na něž se dosud vztahoval
oddíl III dílu druhého vl. nař. č.
420/1942 Sb.
Z osnovy se pak padává, že na veřejně zaměstnance v širším smyslu se vztahuji
a) § 7 o odbytném provdaných zaměstnankyň; předpokládá se ovšem, že zaměstnankyně taková má nárok na veřejné pensijní zaopatření vůči svému veřejnému zaměstnavateli. Nevztahuje se tedy předpis tento na zaměstnankyně veřejnoprávních korporací, které jsou pojištěny u VPÚ (náhradních ústavů);
b) § 8 o odpočivném platu provdaných zaměstnankyň. Ustanovení tato je doslovnou recepcí § 31 vl. nař. č. 420/1942 Sb. Recepce vata je nutná proto, aby se i nadále uchoval nárok na pensijní zaopatření při dosažení 50 let oněm provdaným zaměstnankyním, které si při restrikci provdaných zaměstnankyň prováděné podle vl. nař. č. 379/38 Sb. vyhradily mísím odbytného pensi po dosažení stanovené věkové hranice (původní hranice 55 let byla nařízením t. zv. říšského protektora ze dne 30. prosince 1940, Věst. ř. prot. str. 7, snížena na 50 let);
c) § 4 o řízení ve věcech služebního poměru veřejných zaměstnanců. Řízení má býti upraveno zvláštním vládním nařízením, jímž bude také stanoven zvláště osobní rozsah, a to případně i šířeji než činí fota osnova v § 1.
Jinak se ovšem podotýká, že ustanovení
§ 212 plat. zák. č. 103/26 Sb, ohledně
úpravy služebních a platových poměrů
veřejnoprávních korporací a ústavů
zůstává nedotčeno.
V personálním právu zobecněly dva
zvláštní druhy úřadů,
jichž funkce mohou býti zastávány nejrůznějšími
úřady (ústavy, podniky atd.) státu.
Jsou to úřady služební a úřady
osobní.
Úřadem služebním označuje §
151, odst. 5 platového zákona č. 103/26 Sb.
shodně se služebními pragmatikami (srv. §
9, odst. 4 služeb. pragm. č. 15/1914 ř. z.)
úřad, jehož přednosta je podle platných
předpisů povolán, aby bezprostředně
vykonával na zaměstnance služební dozor.
Obdobně i osobní úřad je pojem uměle
utvořený, aby se předešlo zbytečnému
vypočítávání jednotlivých
úřadů, které podle organisačního
resortního uspořádání jsou
povolány k tomu, aby obstarávaly osobní věci
zaměstnancovy. K správě osobních věcí
zaměstnanců náležejí podle dlouholeté
ustálené praxe věci, jež souvisejí
se zřízením, trváním, změnou
a zrušením služebního poměru, na
př. přijetí zaměstnance, vedení
osobního stavu (§ 39 služ. pragm.), vyměření
a poukázání stálých požitků,
zvýšení platu ex offo, udílení
dovolené, připuštění k ustanovovací
zkoušce, povýšení, přeložení
na jiné místo, přeložení do výslužby,
vyměření odpočivných (zaopatřovacích)
platů, pokud tato oprávnění nepřísluší
podle výslovného zvláštního předpisu
úřadu (orgánu) jinému (vyššímu).
K pochybnostem by mohlo dojíti tam, kde obstarávání
zmíněných věcí by bylo rozděleno
mezi dva nebo více úřadů. Proto osnova
zmocňuje v takovém případě
příslušný ústřední
úřad, aby rozhodl, který z úřadů
je úřadem osobním.
V praxi těchto pochybností bude poskrovnu, neboť
pojem osobní úřad je již vžitý
a velmi se osvědčil. (Prvně použito
tohoto pojmu v § 16 vl. nař. č. 133/1934, pak
v § 11 vl. nař. č. 170/ 1934 Sb., v §
13 vI. nař. č. 380/1938 Sb. a j., posléze
pak i v § 2, odst. 2 vI. nař. č. 420/1942 Sb.).
V rámci reorganisace veřejné správy
došlo již několikráte ke zrušení
nebo rozdělení některých ústředních
úřadů (srv. vl. nař. č. 208/42
Sb. o nové organisaci některých ústředních
úřadů, dekret presidenta republiky č.
1/1945 Sb. o nové organisaci vlády a ministerstev
v době přechodné). U zaměstnanců
v činné službě dochází
v takovém případě k hromadnému
převzetí resp. převodu do služeb právního
nástupce zrušeného resortu. Na výslužníky
zrušených resortů a pozůstalé
po nich se ustanovení o převodu zaměstnanců
nevztahují a nutno proto rozhodnouti o otázce příslušnosti
ve věcech personálních těchto osob
zvláštní normou.
Osnova vychází ze zásady, že zájmy
osob, o něž jde může nejlépe obhájiti
úřad, na nějž přešla agenda
zrušeného úřadu. Proto také se
označuje tento úřad za jejich úřad
personální.
V oboru zaměstnaneckého práva státních
zaměstnanců není - s jedinou výjimkou
předpisů o řízení disciplinárním
- jednotného a uceleného předpisu o řízení
před úřady. Jsou zde jen ojediněle
předpisy o některých procesních otázkách
buď společné pro všechny resorty,
jako na př. § 151 plat. zákona č. 103/1926
Sb. (obdobné předpisy) o opravě nesprávné
výměry nebo výplaty služebních
příjmů, vl. nař. č. 57/1942
Sb. o řízení ve věcech náhrad
služebních výloh ve veřejné službě,
nebo jen pro některé resorty, jako na př.
min. nař. č. 124/1868 ř. z. o tom, jak nakládati
s rekursy v záležitostech politické správy
a zákon č. 101/1896 ř. z: o postupu při
podávání opravných prostředků
(zákon lhůtový).
Není však jednotného všeobecného
předpisu, na př. o stranách, zmocněncích,
lhůtách, doručování, řízení
důkazním (svědci; znalci, listiny a j.),
o ústním jednání, opravných
prostředcích, odvolacím řízení,
navrácení v předešlý stav, obnově
řízení atd.
Netřeba zvláště odůvodňovati,
že tento stav - při němž praxe je odkázána
jen na zásady judikatury nejvyššího správního
soudu - neodpovídá celkovému vývoji
zaměstnaneckého práva, právní
jistotě stran. ani potřebám služby.
Odstranění tohoto nežádoucího
stavu sleduje osnova tím, že poskytuje vládě
zmocnění, aby zásady procesního práva
zaměstnaneckého upravila zvláštním
vlád. nařízením.
Zamýšlí se prozatím doporučiti
vládě, aby pro řízení ve věcech
personálních recipováno bylo podpůrně
vlád. nařízení č. 8/1928 Sb.
o správním řízení, kteréžto
nařízení platí ostatně již
od počátku pro řízení ve věcech
služebního poměru zaměstnanců
zemských; okresních a obecních.
Vynětí soudců ze zamýšlené
úpravy je odůvodněno ústavou, dle
níž poměry soudců mohou býti
upravovány jen zákonem.
Instituce převodu zaměstnanců uzákoněná
poprve v § 2 vl. nař. č. 39/1938 Sb. (srv.
§§ 9 a 10 vl. nař. č. 420/1942 Sb.) se
osvědčila v dobách mimořádných
znamenitě. Umožnila, aby bez jakýchkoliv dalších
formalit převedeni byli přebyteční
zaměstnanci ve velkých počtech na místa,
kde jich bylo možno upotřebiti, a to i do služeb
nejrůznějších, korporací a institucí
veřejného práva, příp. i do
služeb spolků a zařízení z veřejných
prostředků toliko subvencovaných. Při
tom nebylo zapotřebí formálního průkazu
způsobilosti na místo převodem propůjčované
a převáděný si přenášel
systemisované místo zpravidla s sebou. Na zásadách
těchto nebylo v podstatě změněno ničeho
ani vl. nař. č. 420/1942 Sb., které odchylkou
od dosavadního stavu připouštělo i převod
do nižší služební třídy
(kategorie, zaměstnanecké skupiny).
Jest otázkou, zda a pokud bude zapotřebí
této mimořádné instituce i v dobách
mírových. Osnova instituci převodu sice přejímá,
vycházejíc ze zásady její značné
praktičnosti, ale zároveň možnost jejího
použití do jisté míry podstatně
omezuje, a to v zájmu pořádku v osobních
stavech zaměstnanců. Nebylo by v zájmu služby,
aby i napříště bylo možno bez dalšího
převáděti na př. profesory do kategorie
úředníků služby právní
a naopak, nebo úředníky služby účetní
do kategorie úředníků vyšší
pomocné správní a pod: V takových
případech bude nutno trvati na tom, aby zaměstnanec
splnil podmínky předepsané pro ustanovení
na místě, na něž má býti
převeden.
Zásady převodu podle osnovy jsou tyto
a) Převod může býti proveden jen, vyžaduje-li toho zájem služby.
b) Převáděný zaměstnanec musí splňovat všeobecné zákonné i jinaké zvláštní podmínky předepsané pro ustanovení na služebním místě, na něž se převádí.
c) Změna služebního poměru veřejnoprávního v soukromoprávní a naopak je při převodu možnou pouze tehdy, jde-li o soukromoprávní poměr regulovaný, t. j. upravený zákonem nebo vládním nařízením po případě služebním řádem podle § 210 platového zákona č. 103/26 Sb. V praxi třeba tyto případy omeziti jen na resorty s podnikovými správami (např. resort dopravy, kde v centrále jsou úředníci v poměru, pragmatikálním; u ředitelství drah však v regulovaném soukromoprávním poměru podle vl: nař. č. 15/1927 Sb. nebo resort zemědělství, kde platí obdobně totéž se zřetelem na služební řád podniku "Státní lesy a statky").
d) O převodu rozhodují ústřední
úřady. Jediná výjimka se navrhuje
pro převod zaměstnanců svazků územní
samosprávy; pokud se převod děje, v obvodu
země, v kterýchžto případech
má podle osnovy rozhodnouti o převodu zemský
národní výbor.
Při tom vychází osnova ze zásady,
že převod zaměstnance má býti
v budoucnu jen ojedinělým zjevem odůvodněným
zvláštní potřebou služby. Rozhodování
o tom má býti proto vyhrazeno nejvyšším
úřadům.
Ustanovení odstavce 4 sleduje ten účel, aby
bylo možno na př. převáděné
dělníky služebně zařaďovati
opět do příslušných úprav
vydaných podle předpisů o řízení
mzdové politiky. Kdyby tohoto ustanovení nebylo,
platila by v tomto směru zásada § 33 vI. nař.
č. 103 1930 Sb., dle něhož se stávají
státními pomocnými zřízeni
osoby zřízeneckými pracemi plně a
pravidelně zaměstnané, tedy i veškeří
převedení dělníci. Tento důsledek
nemůže býti v souvislosti s pouhým převodem
zamýšlen. Přeřadění dělníka
do pomocně zřízeneckého poměru
musí býti vyhrazeno normálním předpisům
v tomto směru platným.
Ustanovení odstavce 5 je odůvodněno ústavně
zaručenou soudcovskou nezávislosti.
Ustanovení toto je v podstatě recepcí §
13 vl. nař. č. 420/1942 Sb. Recepce tato je nutná,
ježto jde o ustanovení důležité
jak v zájmu zaměstnankyň, tak i v zájmu
zaměstnavatele.
Ježto instituce vzdání se není v některých
služebních poměrech zavedena resp. rozvázání
služebního poměru se děje v některých
služebních poměrech toliko výpovědí
neb vystoupením ze služebního poměru
(srv. na př. § 26 vl. nař. č. 114/1926
Sb., o pomocných zřízencích, §
82 a 83 Služebního řádu podniku "Státní
lesy a statky") je v osnově pamatováno i na
tyto případy rozvázání služebního
poměru.
Ustanovením tímto se recipuje beze změny § 31 vl. nař. č. 420/1942 Sb. Srv. též výklad k § 1; písm. b).
Právo samosprávného zaměstnavatele
upravovati si volně svými vlastními usneseními
služební a platové poměry svých
zaměstnanců v mezích zákonných
předpisů má býti i v budoucnu důsledně
zachováno.
Navrhované zmocnění ministra vnitra sleduje
jen zcela výjimečně případy,
kdy se v zájmu celostátním projeví
nutným, aby určité interní cestou
upravované záležitosti byly upraveny jednotně.
pro všechny samosprávné zaměstnavatele,
případně v nejkratší době
(na př. vládou upravované záležitosti
dovolených na zotavenou, vánočního
příspěvku, odměn a pod.).
Ustanovení osnovy ohledně kompetence ku schvalování
usnesení zemských a okresních národních
výborů odpovídá platným předpisům
(srv. § 53, odst. 1 a 2 a § 91 zákona o organisaci
politické správy č. 125/1927 Sb.) a je pojata
do osnovy jen k vůli přehlednosti. Totéž
platí i ohledně měst se zvl. statutem. Zvláštní
úprava ohledně zaměstnanců hlavního
města Prahy je odůvodněna vl. nař.
ze dne 7. srpna 1945, č. 46 Sb. o prozatímní
organisaci správy hlavního města Prahy.
Nově se jen navrhuje, aby usnesení všech obcí
(nejen měst se zvl. statutem) podléhala napříště
schválení zemského národního
výboru. To je odůvodněno tím, že
toliko tento způsob schvalování může
zaručiti bezvadnost a jednotnost postupu v těchto
věcech, čehož za dnešního stavu
z velké části není, neboť okresní
národní výbory, jimž tato schvalovací
pravomoc podle t. č. platných předpisů
přísluší, nejsou vybaveny odbornými
silami natolik, aby mohly zaručiti včasné
a správné vyřizování těchto
věcí. Zemské národní výbory
(resp. býv. zemské úřady) se viděly
též již pro řadu let nuceny vyhraditi
si předchozímu svému posouzení veškery
schvalovací akty okresů v zaměstnaneckých
věcech, aby tak bylo uvarováno zbytečných
škod jak pro obce tak i pro zaměstnance.
Zemské národní výbory mají
zvláštní oddělení pro věci
samosprávných zaměstnanců, v nichž
jsou zapracováni úředníci s potřebnými
znalostmi a zkušeno-ctmi z revisí konaných
u obcí, takže o včasné a hlavně
nezávadné vyřizování zmíněné
agendy bude tímto způsobem nejlépe postaráno.
Z důvodů uvedených u § 10 navrhuje se,
aby schválení zemského národního
výboru byla vyhrazena i některá konkrétní
rozhodnutí (opatření) v osobních věcech
zaměstnanců obcí a okresů. V kterých
případech se tak stane; určí ministr
vnitra v dohodě s ministrem financí.
Této schvalovací pravomoci je zamýšleno
podle osnovy vyhraditi zejména ony konkrétní
personální akty, o nichž i v oboru státní
správy přísluší rozhodovati nejvyšším
orgánům státní správy, t. j.
presidentu republiky, vládě a ústřednímu
úřadu (tedy na př. jmenování
na služební místa ve vyšších
platových stupnicích, udílení pensí
a darů z milosti, promíjení a zkracování
čekatelské doby, započítání
služeb do postupu, na jichž započtení
není právního nároku, promíjení
předepsaného předchozího vzdělání
a ustanovovacích zkoušek, povolování.
osobních přídavků a j.).
Ustanovením tímto má býti čeleno
tomu, aby po zrušení stavu branné pohotovosti
státu a v důsledku toho po vyloučení
použivatelnosti § 64 zák. č. 131/1936
Sb. o zákazu volného vystupování ze
služebního (pracovního) poměru nenastaly
v některých oborech veřejné služby
nevítané poruchy v chodu veřejné správy.