Prozatímní Národní shromáždění republiky Československé 1946.

320.

Interpelace

poslanců Jury, Pavláska a Hodinové-Spurné

předsednictvu vlády republiky Československé

o novelisaci vládního nařízení č. 15 z roku 1927.

Vládním nařízením č. 15 Sb. z. a n. z r. 1927 měly býti upraveny služební a platové poměry železničních zaměstnanců, a to podle zásad určených zákonem č. 103 Sb z. a n. z r. 1926.

Toto vládní nařízení nejen že odstranilo některé vymoženosti železničářů, získané po prvé světové válce, ale nadto pronikavě zhoršilo postavení četných kategorií železničních zaměstnanců tím, že se neřídilo zásadami platového zákona č. 103/1926.

Tímto hrubým porušením samého zákona byli postiženi zvláště:

1. Techničtí mistři, staniční mistři, kancelářští úředníci a strojvůdci.

Tato skupina nižších železničních úředníků III. služební třídy v počtu kolem 13.000 zaměstnanců byla poškozena tím, že na místo zařadění těchto zaměstnanců do skupiny úřednické byla vymyšlena úplná rarita v státní civilní službě, a to hodnost železničních gážistů mimo služební třídu. Tímto svévolným a protizákonným postupem, touto nespravedlivou degradací, byl každý z vyjmenovaných železničních zaměstnanců poškozen okrouhle o částku Kčs 5.000.- ročně. U všech těchto zaměstnanců to činí ročně Kčs 65,000.000.-.

2. Vlakmistři, vozmistři, nádražní, kancelářští zaměstnanci, skladmistři a vlakvůdci byli rovněž poškozeni.

Tato skupina nižších úředníků IV. služební třídy v počtu kolem 2.000 zaměstnanců byla kromě neúměrně nízkého počtu systemisovaných míst poškozena tím, že jim proti zásadám platového zákona nebylo umožněno povyšování do IV. služební třídy úřednické, nýbrž toliko převod z podúřednické platové stupnice do platové stupnice podúřednické, tak zv. III. gážistické. Tímto protizákonným opatřením byl každý z nich poškozen okrouhle o částku Kčs 5.000.- ročně, U všech těchto zaměstnanců to činí ročně 10,000.000.- Kčs.

Dále byly poškozeny podúřednické skupiny řemeslníků a zřízenci, jimž povětšině bylo protizákonně znemožněno jakékoli povýšení a zákonem předepsané čekatelské doby jim byly prodlužovány o deset a více roků nesprávnou systemisací míst. Tím byli na příklad výtopenští, staniční, tiskařští, dílenští, zásobárenští a tratoví pomocníci ustanoveni místo po 7 letech až po 18 až 22 letech. Při 35leté službě činí toto poškození u každého z nich 50.000.- až 70.000.- Kčs, t. j. průměrně Kčs 1.700.- ročně. U všech těchto zřízenců v počtu 19.000 činí to průměrně Kčs 3,230.0000.- ročně.

Platový zákon č. 103/26 dává státním a veřejným zaměstnancům možnost dvojího povýšení, avšak většině kategorií železničních gážistů, podúředníků a zřízenců byla tato možnost vzata.

Hrubě byl porušen zákon. Dnes to přiznávají nejvyšší úředníci ministerstva dopravy. Je proto třeba rychle odčinit těm, kteří v nové lidové republice tak vynikajícím způsobem se zapojili do budování nového státu.

Železničáři se domáhají úpravy platových a některých služebních poměrů podle zásad platového zákona. č. 103/1926 Sb., při čemž žádají, aby byly vzaty v úvahu normativní výnosy z roku 1918 až 1924, jimiž byla poněkud spravedlivěji hodnocena odchylná a těžká povaha železniční služby.

Podepsaní se proto táží:

1. Jsou tyto poměry předsednictvu vlády známy?

2. Je předsednictvo vlády ochotno učiniti opatření, aby žádaná novelisace vládního nařízení č. 15/1927 Sb. z. a n. byla provedena?

3. Je předsednictvo vlády ochotno učiniti opatření, aby tato novelisace byla provedena nejpozději do konce května t. r.?

V Praze dne 28. března 1946.

Jura, Pavlásek, Hodinová-Spurná,

Kubín, Mráz, Janouš, dr Bureš, Čivrný, Jungman, Kubíček, Machačová-Dostálová, Štětka, Zmrhal, V. David, Gerlichová-Petrusková, Paleček, Mráček, B. Procházka, Svoboda, Škrlantová, Václavů, Nepomucký, Zimáková-Zemanová, Bláha, Kazimour, Jirásek, Čihák, Pešák, Ledl, Šling, Souček.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP