Prozatímní Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Čechům a Slovákům, kteří
se přistěhovali (navrátili) na území
Československé republiky po osvobození tohoto
území od nepřátelské okupace
nebo se na ně přistěhují (navrátí),
ať již na základě československé
úřední přesidlovací akce nebo
i bez souvislosti s ní, mohou býti, jsou-li československými
státními občany nebo považují-li
se za ně podle ústavního zákona ze
dne ........... č. Sb., o udělení státního
občanství krajanům vracejícím
se do vlasti, přiznány hospodářské
a právní úlevy, jichž je třeba
k tomu, aby se jim umožnilo nebo usnadnilo nastoupení
či provozování povolání (zaměstnání),
přiměřeného jejich dosavadnímu
povolání (zaměstnání). Takové
úlevy mohou záležet zejména v povolení
výjimek z různých zákazů, dále
v prominutí nebo zmírnění požadavků
předepsaných pro dosažení určitých
oprávnění, ve stanovení přednostního
či výhodnějšího posuzování
při úředním rozhodování,
ve zkrácení nebo prodloužení lhůt
a pod.
(2) Ustanovení odstavce 1 lze užíti také
ve prospěch příslušníků
jiných slovanských národů, u nichž
jsou dány předpoklady stanovené v první
větě odstavce 1.
(3) Podrobnosti, zejména pokud jde o druh a rozsah úlev
uvedených v odstavci 1, o podmínky pro jich přiznání,
po případě o jich časové omezení,
stanoví vláda nařízením.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provedou jej všichni členové
vlády.
Naši krajané, žijící dosud v cizině,
vracejí se nyní do vlasti, aby se zde trvale usídlili
a pomáhali tak navrátiti všechny oblasti Československé
republiky původnímu slovanskému živlu.
Při tom se zpravidla jedná o početné
skupiny osob, jako jsou na př. Češi z Vídně,
Slováci z Maďarska, horníci z Francie a Belgie,
volyňští Češi a pod., kterým
se má urychleně a na základě velkorysé
akce poskytnouti možnost plnoprávné účasti
na našem politickém i hospodářském
životě, aby se tak co nejdokonaleji dosáhlo
cíle, který měl na mysli dekret presidenta
republiky ze dne 17. července 1945, č. 27 Sb., o
jednotném řízení vnitřního
osídlení. V oboru státoobčanských
práv má se tak státi ústavním
zákonem o udělení státního
občanství krajanům vracejícím
se do vlasti, kterým se těmto osobám značně
usnadňuje nabytí našeho státního
občanství. V úseku hospodářském
má protějšek k uvedenému ústavnímu
zákonu tvořiti osnovaný zákon o přiznávání
hospodářských a právních úlev
krajanům vracejícím se do vlasti, který
má sjednati vhodný právní podklad
pro umožnění nebo usnadnění výkonu
povolání (zaměstnání) přiměřeného
dosavadnímu povolání (zaměstnání)
reemigrantů, a tím i pro jejich přiměřené
hospodářské zabezpečení ve
vlasti.
Mezi přistěhovalými krajany je, resp. bude,
značné procento živnostníků a
jiných osob, u nichž je výkon jejich povolání
či zaměstnání vázán
podle zdejšího práva na určité
předpoklady, jichž splnění nebylo v
cizině buď vůbec požadováno, nebo
alespoň ne v tom rozsahu, jak je tomu podle vnitrostátních
předpisů. Kromě toho přichází
zde v úvahu i ta okolnost, že reemigranti nemohou
v některých případech prokázati
u nás požadovanou způsobilost či jinou
kvalifikaci z toho důvodu, že jim příslušné
doklady nebyly v cizině vydány nebo jim byly válečnými
událostmi zničeny a nemohou býti nahrazeny.
Posléze zmíněná okolnost přichází
v úvahu zejména také u osob, které
se zúčastnily zahraničního odboje
a nyní se vracejí do vlasti, aby se zde věnovaly
svému dřívějšímu povolání
(zaměstnání). V této souvislosti nutno
zdůrazniti, že možnost přiznání
úlev není omezena jen na t. zv. reemigranty v technickém
slova smyslu, t. j. na osoby, které kdysi - většinou
z hospodářských důvodů - opustily
vlast a nyní se stěhují zpět (resp.
jichž potomci se nyní stěhují zpět),
nýbrž že je dána ve prospěch všech
osob, které jsou čs. státními občany
nebo se za ně považují a které dříve,
ať už z jakýchkoliv důvodů opustily
nebo musily opustit naše území a nyní
se sem navrátily nebo navrátí s úmyslem
pokračovati ve svém dřívějším
civilním povolání (zaměstnaní).
Mezi tyto reemigranty v širším slova smyslu patří
především příslušníci
čs. zahraničních vojsk, kteří
zpravidla nemají žádných dokladů
o své kvalifikaci pro výkon výdělečné
či jiné činnosti a je proto spravedlivé,
aby byli v tomto směru rovněž účastni
výhod, které mají býti poskytnuty
ostatním reemigrantům. Poněvadž u vojenských
osob, které přicházejí do vlasti zpravidla
se svými vojenskými útvary, se nemůže
dobře mluviti o "přistěhování",
bylo na tuto eventualitu pamatováno v textu § 1, odst.
1, termínem "navrátili" resp. "navrátí".
Ze shora vylíčených důvodů
naráží založení nové existence
vracejících se krajanů a jejich vhodné
zapojení do hospodářského života
ve vlasti často na značné potíže,
jež by mohly i znemožniti jich usídlení
ve větším počtu v tuzemsku a ohroziti
tak v oboru vnitřní kolonisace cíle, jichž
úspěšné dosažení je v celostátním
zájmu velmi naléhavé.
Účelem osnovaného zákona je - jak
již bylo shora naznačeno - sjednati právní
podklad pro odstranění vylíčeného
nežádoucího stavu, usnadniti vracejícím
se osobám přiznáním různých
úlev přiměřené hospodářské
zakotvení ve vlasti, podchytiti tak jejich zájem
o návrat do domoviny a přispěti i tímto
způsobem k urychlenému a úspěšnému
provedení osídlení.
Při tom byla volena forma zmocňovacího zákona,
jež počítá s jednotlivými prováděcími
nařízeními v různých hospodářských
úsecích, zejména z toho důvodu, že
se tak může právní úprava předmětné
otázky pružněji přizpůsobiti
okamžitému stavu, jak toho vyžaduje hospodářská
povaha dané materie; tímto řešením
dá se také snáze předejíti
event. nežádoucím účinkům
prováděné úpravy (nekvalifikované
výkony, otázky konkurence a pod.). V této
souvislosti se ještě podotýká, že
bude rovněž věcí prováděcích
nařízení, jak bude upravena otázka
případného odnětí přiznaných
výhod, nedostane-li reemigrant čs. státní
občanství, ač se až do vyřízení
své žádosti za čs. státního
občana, podle zásad shora uvedeného ústavního
zákona, považoval.
Jinak není k jednotlivým ustanovením osnovy
třeba bližšího výkladu.