Prozatímní Národní shromáždění republiky Československé 1946.

331.

Interpelace

poslanců Kouta a Tichoty

vládě republiky Československé

o otázkách spojených s renominační, pokud se týče nominační akcí státních a veřejných zaměstnanců.

Pokládáme za nutné, aby vláda dala kategorické příkazy, aby renominační a nominační akce státních a veřejných zaměstnanců byla v nejbližších dnech ve svém celku projednána a nebyla již odsouvána s poukazem na technické potíže. Urychlené projednání těchto prací jest možné, budou-li stanoveny přesné zásady, které se ostatně v praxi úřadu předsednictva vlády, ministerstva financí, ministerstva vnitra a NÚKÚ stejně již dodržují a bude-li při přezkušování již předložených jmenovaných jednotlivých návrhů tolik víry, že skutečně správně zhodnotily předchozí služební doby toho kterého zaměstnance a nebude-li každý konkrétní případ přezkušován, jako se tak až dosud děje.

Při dnešním stavu, kdy jest již nepochybně zjištěno, že platový zákon 103/1926 Sb. byl hlavní příčinou nynějších neutěšených personálních poměrů ve státní a veřejné správě, jest i nadále tvrdošíjně v jeho duchu postupováno, zejména při stanovení počtu služebních míst ve vyšších platových stupnicích a určení t. zv. funkcí.

V dnešní době by se již nemělo mluviti o funkci v tom smyslu, že takovou vykonává pouze úředník, nebo zřízenec, který jest jmenován na příklad přednostou úřadu, náměstkem přednosty, dozorčím úředníkem, vedoucím ve službě zřízenecké neb odborné, nýbrž jediným a spravedlivým a věcně odůvodněným kriteriem může býti skutečnost, zda práce, kterou jednotlivý zaměstnanec vykonává, může býti hodnocena platovou stupnicí, do které jest navrhován. Toto moderní a duchu doby odpovídající řešení zdá se však pro některé resorty, které o jmenovacích návrzích rozhodují, ještě málo pochopitelné a zůstávají při starém způsobu, kdy porovnávají celkový počet zaměstnanců jednotlivé kategorie s počtem tak zv. funkcí a větší počet jmenování do vyšších platových stupnic pokládají za neúnosný, ježto neodpovídá jimi stanovenému matematickému průměru a mají námitky proti jmenování zaměstnanců, kteří ve skutečnosti konají hodnotnou služební činnost.

Při nynějším postupu při doporučování jmenovacích návrhů ke schválení hledá se určitá obdoba pro všechny resorty státní a veřejné správy, kterou má býti docíleno, aby při přestupech z jednoho oboru státní a veřejné správy do jiného nedošlo k personálním nesrovnalostem a aby poměrně dosáhl každý zaměstnanec, ať působí v kterémkoliv resortu, stejně hodnotného služebního postavení. Tato snaha jest naprosto správná.

Nelze však postupovati šablonovitě, poněvadž nynější renominace resp. nominace má odstraniti personální nesrovnalosti a připraviti stav státních a veřejných zaměstnanců pro převod do nových služebních poměrů po vydání nového platového zákona.

Bylo by proto uvážiti, že v určité části resortů bylo vůči zaměstnancům postupováno odlišně. Velmi mnoho zaměstnanců sloužilo po leta ve smluvních poměrech, kde musili za velmi ubohých podmínek ztráviti i 15 až 18 let a nemohli býti ustanoveni pragmatikálními zaměstnanci, poněvadž jednotlivý resort se neuměl nebo nemohl postarati o dostatečný počet systemisovaných pragmatikálních služebních míst. V jiných resortech však zaměstnanec se stejnými předpoklady vykonávající naprosto stejně hodnotnou službu začínal svoji služební dráhu ihned jako čekatel a po ztrávení poměrně krátké čekatelské doby byl ihned ustaven v definitivním pragmatikálním poměru, byť i v nejnižší platové stupnici. Nyní pak tito zaměstnanci dříve smluvní - mají míti umožněno dosažení platové stupnice za stejný počet služebních let jaká zaměstnanci ostatní, kteří sloužili za mnohem příznivějších služebních podmínek a mají býti nyní znovu postiženi tím, že budou posuzováni obdobně, jako tito zaměstnanci. V těchto případech, kdy jedině přiznání optimálních povyšovacích lhůt mohlo přinésti těmto zaměstnancům alespoň částečně odčinění křivd, kterými byli dříve stiženi do budoucna, ani tak zdaleka nebudou vyrovnány škody a újmy, vzniklé jim v minulosti.

Táží se proto podepsaní:

1. Jest vláda ochotna urychliti renominaci úředníků státní a veřejné správy podle shora uvedených zásad tak, aby opravdu rychle byla provedena?

2. Jest vláda ochotna hodnotiti zaměstnance podle skutečného výkonu a podle toho zařaditi je do příslušné platové skupiny a nikoliv podle toho zda zaujímají to neb ono systemisované místo?

3. Jest vláda ochotna postupovati tak, aby postup při renominaci byl u všech resortů zásadně stejný a nebylo křiklavých rozdílů?

4. Jest vláda ochotna zároveň dbáti toho, aby byly odstraněny křiklavé křivdy vyplynuvší z platového zákona a připraviti tak logický přechod do služebních poměrů podle nového platového zákona?

V Praze dne 29. března 1946.

Kout, Tichota,

dr Loubal, dr Krajina, Žáčková-Batková, Bartoš, Čížek, Deči, Hora, dr Klecanda, dr Neuman, dr Pátková, dr Uhlíř, Weiland, Vála, dr Horáková, dr Kácl, Jedlička, Uhlířová, Tichý, Caňkář.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP