Prozatímní Národní shromáždění republiky Československé 1946.

336.

Interpelace

poslance Karla Procházky

ministru vnitra a národní obrany

ve věci organisace zeměměřičské služby.

Měřičská služba byla organisována ve státní a veřejné správě do r. 1939 v různých úřadech a ústavech, podle potřeby různých resortů. Byly to: ministerstvo financí (triangulační kancelář, finanční ředitelství, katastrální měřičské úřady), úřady a ústavy nebo orgány ministerstev národní obrany (Vojenský zeměpisný ústav), zemědělství, železnice a pod.

Podkladem měřičských a mapovacích prací je triangulace se souvisejícími základními pracemi měřičskými a jejím prováděním byla pověřena triangulační kancelář ministerstva financí za součinnosti úřadů, ústavů, nebo orgánů ministerstev národní obrany, zemědělství a veřejných prací (§ 97, odst. 7. katastr. zákona č. 177/1927).

Určitá omezeni v rozsahu výkonu triangulačních prací byla stanovena jen pro ministerstvo zemědělství, jakož i pro orgány veřejných prací (výnos ministerstva financí ze dne 19. října 1934, čís. 102.313/34-III/d).

Rozvrh triangulačních prací se konal každoročně na meziministerské poradě za účasti ministra financí, národní obrany, zemědělství, veřejných prací, železnic, školství a národní osvěty s ohledem na potřebné požadavky těchto jednotlivých resortů.

Triangulaci v plném rozsahu vykonávaly jen ministerstvo financí svou triangulační kanceláří a ministerstvo národní obrany svým vojenským zeměpisným ústavem.

Evidenci triangulačních prací vedla triangulační kancelář ministerstva financí, jíž po dokončení triangulačních prací zasílal úřad nebo ústav technické výsledky.

Operáty vyhotovené jednotlivými úřady nebo ústavy zůstávaly uloženy v jejich vlastních archivech. Mapovací práce konaly: ministerstvo financí (finanční ředitelství) vytvořením map katastrálních a Vojenský zeměpisný ústav tvořením map základních vojenských a z nich všech map odvozených měřítek.

Vojenský zeměpisný ústav, jehož vysoká úroveň došla uznání i v mezinárodním světě, vybudoval svůj ústav nejen pro potřebu všech map vojenských, ale i pro potřebu mnoha měřičských úkolů, vztahujících se k úkolům branné moci. Pro zdolání svých velkých úkolů

1. vybudoval odbor pro triangulaci a všechny základní práce měřičské,

2. vybudoval a také jediný svým topografickým odborem prováděl rozsáhlé práce mapovací s výjimkou map katastrálních.

3. vybudoval a také jediný prakticky prováděl práce v nejnovějších odvětvích měřičských prací, jako pozemní fotogrammetrii a leteckou fotogrammetrii,

4. vybudoval a prováděl svým reprodukčním odborem tisk nejen map vojenských, ale z důvodů národohospodářských i tisk map pro potřebu civilní, na př. speciální mapy, různé jiné mapy, atlasy a pod.

V těchto oborech vychovával odborníky a pracovníky jak v aktivním vojenském personálu, tak i záložním, a to nejenom s úkolem krýt potřebu národní obrany, pokud se map a jiných měřičských úkolů týče, ale hlavně s úkolem vycvičit odborníky a pracovníky ve všech odvětvích pro úkoly válečné (válečné vyměřování, polní reprodukce map, plánů, skiz, atd. pro bojovou potřebu a pod.).

A poněvadž v míru různými pracemi pro národní obranu ztotožňoval se v mnoha případech s požadavky potřeby civilní, poskytoval své práce z důvodů hospodárnosti potřebám civilním.

V době okupace nenastalo s počátku u civilních složek žádných změn, jen Vojenský zeměpisný ústav v důsledku likvidace čs. armády přešel celý do ministerstva vnitra pod názvem Zeměpisný ústav ministerstva vnitra, kde musel dále prováděti práce v plném rozsahu.

V r. 1942 nařídili Němci zřízení t. zv. Zeměměřičského úřadu Č. a M. (Landesvermessungsamt B. u. M.).

Do tohoto úřadu byl včleněn dosavadní zeměpisný ústav ministerstva vnitra, (dříve Vojenský zeměpisný ústav) se všemi složkami a s celým personálem a poskytl tak vlastně nuceně svým velkým rozsahem a dokonalým vybudováním celý základ tohoto úřadu. Dále byly k tomu včleněny do tohoto úřadu i jiné složky civilní měřičské služby.

Po osvobození ujal se Vojenský zeměpisný ústav opět vojenské činnosti v předpokladu rozsahu prací nejen jaké dělal do r. 1939, ale rozsahu většího, vyplývajícího ze zkušenosti války a mnoha nových úkolů moderní armády.

Rozvinutí činnosti a splnění požadavků branné moci, kterých je nyní více, brzdí velmi to, že dosud fungující, Němci v r. 1942 zřízený Zeměměřičský úřad Č. a M., ve kterém byly Němci soustředěny všechny základní práce měřičské, podržuje pro sebe dosud nejen všechen vojenský materiál (měřicí stroje, přístroje a jinou technickou výstroj), ale opíraje se dosud o vládní nařízení čís. 298 Němci vydané a dosud nezrušené, neposkytuje i potřebné údaje pro rozvinutí dalších a velmi potřebných prací Vojenského zeměpisného ústavu.

Aby Vojenský zeměpisný ústav splnil všechny úkoly, kladené na něj národní obranou, je nutné, aby

1. byl Zeměměřičským úřadem navrácen všechen materiál, který byl vojenského zeměpisného ústavu do r. 1939,

2. uplatněním všech zákonných ustanovení do r. 1939, resp. zrušením vládního nařízení Němci vydaného ohledně zřízení Zeměměřičského úřadu, umožněna byla Vojenskému zeměpisnému ústavu činnost v rozsahu, jaký měl tento ústav do r. 1939.

Uvážíme-li s hlediska hospodárnosti prací rozpočty, jeví se situace takto: Vojenský zeměpisný ústav pro r. 1946 byl preliminován částkou 9 a půl mil. Kčs mimo personálních výdajů, které činí 20 a půl mil. Kčs. Tuto částku na personální výdaje nelze vlastně ani slučovati s celkovým rozpočtem, jelikož jsou v ní zahrnuty práce výchovné, instruktorské pro potřeby branné moci v míru a zejména pro úkoly válečné.

Práce Vojenského zeměpisného ústavu jsou hospodárnější také pro to, že slučují s výkonem svých prací využití sil i materielních prostředků i jiných složek branné moci z výcvikového hlediska na př.: výcvik přidělených figurantů vojínů, ženij. vojska - skalniká družstva - trhaviny, stavební práce se dřevem, přidělení dopravních prostředků, výcvik šoférů, přidělení letadel pro práce letecké, fotogrammetrie a výcvik leteckého personálu pro měřičské válečné práce a pod.

Práce těchto vojenských osob není výdělečná, ani vázána počtem pracovních hodin s hlediska potřeby branné moci a výcviku.

Pro Zeměměřičský úřad byl schválen PNS rozpočet v rámci ministerstva vnitra částkou 57 mil. Kčs, ač nemá žádných úkolů vedlejších jako Vojenský zeměpisný ústav.

Proto se táží podepsaní pp. ministra národní obrany a vnitra:

1. Je jasno pánům ministrům, že národní obrana vyžaduje nejen úplné soustředění technických prostředků, ale i vědeckých sil a poznatků? Že je proto nutno, aby vojenští odborníci účastnili se plně na všech pracích příslušného odvětví pro praxi a výzkumnictví, aby tak mohli v míru působit jako instruktoři a v čase válečném ujmuli se vedení i kádru civilních odborníků s hlediska vojenského?

2. Bude zrušen Zeměměřičský ústav ministerstva vnitra, zřízený za okupace a plně obnoven Vojenský zeměpisný ustav v celém rozsahu a tím pak dosaženo zhospodárnění i na tomto sektoru?

V Praze dne 28. března 1946.

K. Procházka,

Fránek, Sova, Kostelka, Trojanová, Polomský, Desenský, Pavlík, Nermuť, Váňa, Štambachr, inž. dr Benda, Šmehlík, Klimek, Limpouch, Kaďůrek, Skuhrovcová, Vošahlík, Peňáz, inž. Kopecký, Konvalina, Charvát, Kout.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP