Vyhláškou č. 158 ze dne 27. prosince 1945,
uveřejněnou v Úředním listě
ze dne 24. ledna 1946 byl znárodněn zestátněním
podnik firmy J. Ottahal a syn, akc. spol. se sídlem v Olomouci,
poněvadž jde o podnik průmyslu kovodělného
s více než 500 zaměstnanci podle průměru
stavů ke dnům 1. ledna let 1942 až 1944 podle
§ 1, odst. 1, č. 6 dekretu č. 100/45 Sb. Předmětem
podnikaní tohoto podniku podle záznamů v
obchodním rejstříku jest:
"I. Nabytí podniku firmou J. Ottahal a syn v Olomouci,
provozovaného včetně odštěpného
závodu v Brně.
II. Další provazování po živnostensku
pod. I. uvedeného podniku, obchod a prodej železa,
železného materiálu a kovu všeho druhu
na vlastní a cizí účet, zřizování
a nabývání podniků a závodů;
zabývajících se stejným předmětem
podnikání neb podobným provozem, účastenství
na takových a podobných podnicích a závodech,
dále získání, zřizování
a provozování železáren a jiných
průmyslových podniků, zabývajících
se výrobou, zhotovením a zpracováním
kovu a rudy, účastenství na takových
podnicích a sice v kterékoliv formě a konečně
zřizování odštěpných podniků
a zastoupení, jakož i agentur v tuzemsku a cizozemsku."
Toto jasně nasvědčuje skutečnosti,
že akciová společnost J. Ottahal měla
ve svém podnikatelském programu činnost obchodní
i výrobní. Již z obsahu stanov resp. obchodního
rejstříku jest zřejmo, že tu nestojí
snad velkoobchodní závody v Brně a Olomouci
jako samostatné hospodářské subjekty
oproti závodu výrobnímu, nýbrž,
že jde o jedinou firmu a nikoliv o firmy dvě. Na této
skutečnosti nic nemění, že velkoobchodní
závody administrativně a účetně
se vedou odděleně, poněvadž to jest
velmi obvyklé vnitřní uspořádání
organisační.
Je dlužno též konstatovat, že zároveň
byly znárodněny v rozsahu plynoucím z ustanovení
§ 4, odst. 5 dekretu čís. 100/45 Sb., veškeré
pomocné podniky a pomocné závody, náležející
vlastníku podniku, jakož i veškeré podniky
a závody, které tvoří s podnikem znárodněným
nerozlučný hospodářský celek
a vzhledem k tomu, že firma J. Ottahal jest akciovou společností,
která jest kapitálově zvlášť
silná (akciový kapitál činí
30 milionů Kčs), došlo podle ustanovení
§ 4, odst. 4 cit. dekretu ke znárodnění
veškerého jejího majetku, jakož i podniků
koncernových, u kterých jí náleží
více než polovina kapitálu, nebo na které
má rozhodující vliv.
Z toho jest zřejmo, že by byly velkoobchodní
závody společnosti zachyceny znárodněním
i kdyby byly tyto závody skutečně samostatným
podnikem.
Dále jest uvésti, že pro posouzení věci
nepadá na váhu, jaká část výrobků
smaltovny byla prodávána vlastním závodem
prodejním, a že pro otázku znárodnění
není rozhodnou ani skutečnost, že do podniku
byly dosazeny dvě národní správy.
Pokud jde o združstevnění, které požaduje
interpelace, sděluje, ministerstvo průmyslu, že
jest pokládati provedené znárodnění
vzhledem k rozsahu a důležitosti podniku za řešení
většího formátu a že tudíž
ministr průmyslu nemá za to, že by bylo účelnější
učiniti s podnikem nebo jeho částí
jiné opatření.
Vzhledem k tomu, co výše uvedeno, soudí ministr
průmyslu, že odpověď na první bod
interpelace jest obsažena již v souhrnu látky,
kterou již v předchozím podrobně rozvedl.
K bodu druhému uvádí ministr průmyslu,
že jeho souhlas s výkladem vyhlášky č.
158, který zastává ministerstvo průmyslu,
jest rovněž zřejmý ze shora uvedených
skutečností.
I pokud jde o bod třetí, poukazuje se na výše
zmíněný názor ministra průmyslu,
že nepokládá za nutné řešiti
otázku případného združstevnění
podniku, jsou-li dány předpoklady pro řešení
jdoucí daleko přes tuto celkem užší
koncepcí.
Za těchto okolností není účelné
činiti nějaké opatření jak
se o něm děje zmínka ve čtvrté
otázce interpelace.