Vzhledem k mimořádnému významu vládního
návrhu zákona o stavební obnově pro
rychlé odstranění škod na objektech
všeho druhu, zničených nebo poškozených
v souvislosti s válečnými událostmi
nebo s nepřátelskou okupací, jakož i
pro oživení četných odvětví
našeho národního hospodářství,
která přímo se zvýšenou stavební
a rekonstrukční činností souvisí,
podrobil technicko-dopravní výbor tento vládní
návrh pečlivému zkoumání po
všech stránkách a zabýval se touto osnovou
v četných svých schůzích.
V zásadě přijal výbor konstrukci vládní
osnovy, usnesl se však na četných změnách
a doplňcích.
Tyto změny a doplňky usnesené výborem
lze v zásadě rozlišiti takto:
1. Změny a doplňky vyvolané tím,
že zákon má v celém svém rozsahu
míti platnost celostátní.
Kdežto podle původního znění
vládní osnovy měla se na Slovensko vztahovati
jen finanční část zákona podle
části II., a jeho užití v tomto směru
mělo upraviti původní znění
§ 28 zákona, ukázalo se průběhem
jednání nutným provésti stavební
obnovu na celém státním území
podle jednotných zásad a směrnic, t. j. vztáhnouti
na Slovensko i ostatní části zákona.
Odlišná organisace a působnost jednotlivých
správních orgánů na Slovensku oproti
zemím historickým vynutily si definování
oněch slovenských orgánů, kterým
jednotlivé konkrétní úkoly při
provádění a rozhodování o obnově
má býti svěřeno. Na přání
zástupců Slovenska byla příslušná
doplňující ustanovení v zájmu
přehlednosti a snadného užití zákona
v běžné praxi připojena ke každému
jednotlivému paragrafu zákona zvlášť.
Při tom se technicko-dopravní výbor přidržel
vedoucí zásady, že úkoly zásadní
povahy, jednotné řízení obnovy a dozor
nad jejím prováděním, jakož i
vydávání závazných směrnic,
přísluší pro celé státní
území ústřední vládě,
pokud se týče ministerstvu dopravy (veřejná
správa technická), které svou působnost
na Slovensku vykonává po dohadě s příslušným
pověřenectvem pro dopravu a veřejné
práce. Výlučné pravomoci slovenských
úřadů ponechává se naproti
tomu vlastní provádění obnovy a rozhodování
o konkrétních případech.
Aby se zákon kromě toho stal použivatelným
na Slovensku v celém svém rozsahu i s ohledem na
některé další odlišnosti v platných
předpisech právních, bylo nutno provésti
ještě další menší změny
a doplňky u těchto ustanovení:
§ 3, odst, 2: vypustiti citaci § 68 tr. z. a nahraditi
ji obecným textem ... "podle příslušných
trestních předpisů...".
§ 6, odst. 2: doplniti citací nařízení
Slovenské národní rady ze dne 3. července
1945, č. 67 Sb. n. SNR, které jedná o přihlášení
škod působených válečnými
událostmi na Slovensku.
Odst. 3: vynechána citace dekretu presidenta republiky
ze dne 28. září 1945, č. 82 Sb., o
zálohách na válečné škody
a nahrazena textem všeobecným: ... podle předpisů
o zálohách na náhradu za válečné
škody majetkové..., ježto citovaný dekret
na Slovensku ne platí.
§ 14, odst. 3: vypustiti citaci (§ 29 živn. řádu).
§ 28: Tento paragraf byl zcela nově stylisován
a má nyní oproti původní osnově
zcela nový obsah. Na Slovensku jest totiž v platnosti
nařízení Sboru pověřenců
ze dne 22. října 1945, č. 128 Sb. n. SNR,
o výstavbě měst a obcí na Slovensku,
které vedle souboru otázek plánovacích,
stavebního ruchu a pod. zabývá se také
otázkami znovuvýstavby a opravy některých
válkou zničených nebo poškozených
objektů, tedy otázkami obnovy.
Úkolem nového znění § 28 zákona
jest uvésti předpisy tohoto nařízení
v soulad s ustanoveními zákona o stavební
obnově.
Odst. (1) ve větě prvé upravuje pro účely
zákona o stavební obnově příslušnost
stavebních úřadů na Slovensku, což
se jeví nutným proto, že § 3 citovaného
nařízení 128/1945 Sb. n. SNR, přenáší
na státní stavební úřady, a
v druhé instanci na pověřenectvo dopravy
a veřejných prací, pouze věci stavebního
povolení, nikoliv pravomoc stavebních úřadů
v celém rozsahu stavebních předpisů
(stavebních statutů). Věta druhá upravuje
kompetenci při vyvlastňovacím řízení
podle tohoto zákona.
§ 30, odst. 1: doplniti na příslušných
místech ustanovení o trestu vězením
v závorce trestem u zamčením.
Odst. 2: Tento odstavec jest nový a přenáší
se jím rozhodování o odvoláních
v trestních věcech podle § 24, odst. 1, č.
2, písm. a) na pověřenectvo dopravy a veřejných
prací, ježto se jedná o záležitosti
technického rázu. Toto ustanovení odpovídá
ujednání mezi pověřenectvem dopravy
a veřejných prací a pověřenectvem
vnitra.
2. Změny a doplňky formálního rázu:
a) Z důvodů logické posloupnosti změnil
technicko-dopravní výbor pořadí §§
7 a 8 tím, že § 8 původní osnovy,
který jedná o předchozím řízení
zemských (okresních) komisí označil
jako § 7 a naopak původní § 8, který
jedná o výměru o obnově, který
se vydává na podkladě předchozího
řízení, označil jako § 8.
V důsledku toho se mění na četných
místech zákona citace těchto dvou paragrafů.
b) Všade tam, kde se v zákoně uvádí
ministerstvo dopravy, přičinil technicko-dopravní
výbor do závorky (veřejná správa
technická), aby bylo naprosto jasno, že zpracovávání
této materie provádí t. č. doposud
do rámce ministerstva dopravy začleněný
samostatný sektor veřejné správy technické.
3. Změny a doplňky povahy věcné:
Vedle těchto změn a doplňků ad 1.
a 2. uvedených, provedl technicko-dopravní výbor
celou řadu dalších změn, případně
doplňků povahy věcné, a to na podkladě
podrobného prozkoumání jednotlivých
ustanovení navrhované osnovy. Z důvodů
ekonomie mohu se zmíniti toliko o změnách
závažnějších.
Odst. (2) Za první větu vsunuta celá nová
věta druhá, podle které časové
pořadí, v němž má býti
provedena obnova jednotlivých oblastí, po případě
sídlišť, stanoví vláda (na Slovensku
po dohodě se Sborem pověřenců). Důvod:
S ohledem na obmezené prostředky materiálové
a daný počet pracovních sil, nebude možno
uvésti obnovu v chod současně na celém
státním území. O časovém
postupu mohou rozhodovati pouze celostátní zájmy
výroby, dopravy a osidlování. Tyto zájmy
posouditi a navzájem sladiti může pouze vláda,
zejména po slyšení Státní hospodářské
rady.
Nadpis: změněn na: "Komise pro obnovu".
Důvod: Vzhledem na poměry slovenské budou
vytvořeny i komise okresní, které by jinak
bylo nutno v nadpisu rovněž uváděti.
Odst. (1): Doplněk: "... dle směrnic vydaných
ministerstvem dopravy (veřejná správa technická)..
" má zaručiti jednotné řízení
obnovy na celém státním území.
Odst. (2): První větu bylo nutno přestylisovati
s ohledem na doplňky slovenské. Ustanovení
o obcích převážně zemědělských
bylo z důvodů praktických vypuštěno.
Naproti tomu připojena další věta nová
o odměnách a náhradách cestovních
výloh pro členy komise, kteří nejsou
veřejnými zaměstnanci. Technicko-dopravní
výbor totiž předpokládá, že
pro členy komisí z řad veřejných
zaměstnanců budou tyto odměny a náhrady
cestovních výloh stanoveny podle platných
předpisů pro státní zaměstnance,
že však za členy jednotlivých komisí
bude nutno dle potřeby povolati i odborníky z řad
civilních techniků.
Odst. (4): Tento odstavec byl nově zasunut a řeší
otázku úhrady nákladů spojených
s činností jednotlivých komisí, které
s ohledem na převažující zájem
veřejný, jemuž činnost tato jest věnována,
přenáší na stát.
Na zmocněnce pro obnovu přenáší
se ze zákona rozsáhlá pravomoc, ovládající
subjektivní i hospodářské zájmy
jednotlivých stavebníků do té míry,
že technicko-dopravní výbor, považoval
za nutné provedenými doplňky k tomuto paragrafu
činnost zmocněnce usměrniti a zajistiti potřebnou
míru ochrany zájmům soukromých stavebníků.
Odst. (1): Byl doplněn ustanovením, že zmocněnec
(náhradník) může býti kdykoliv
odvolán a nahrazen jinou osobou;
Odst. (3): Jest zcela nový a byl zasunut mezi odst. (2)
a původní odst. (3), který byl přečíslován
na odst. (4). Technicko-dopravní výbor očekává,
že ministerstvo dopravy ve směrnicích a pokynech
pro zmocněnce, jež podle ustanovení tohoto
odstavce jest povinno vydati, stanoví mimo jiné
též zásady pro jednání zmocněnců
se zúčastněnými stavebníky,
kterým musí býti dána příležitost
k co nejrozsáhlejší součinnosti při
provádění obnovy jejich objektů.
Odst. (2): Ježto při odstraňování
trosek podle odst. (3) stávají se získané
stavební hmoty bez náhrady majetkem obce, chce navržený
dodatek k odst. (2) umožniti vlastníku docíliti
v odůvodněných případech prodloužení
lhůty k odstranění trosek, a tak zajistiti
pro sebe často cenné stavební hmoty.
Odst. (3): Tento odstavec byl zcela nově stylisován,
při čemž byl v zájmu urychlení
obnovovacích prací, pro něž jest předchozí
odstranění ssutin a zbytků staveb prvním
předpokladem, sledován ten úmysl, aby se
s náhradním odstraňováním trosek
obcí v těch případech, kde stavebník
nemůže nebo nehodlá tak učiniti sám,
nemuselo čekati až do vypršení stanovené
lhůty, která vzhledem k povaze věci musí
býti obvykle stanovena dostatečně dlouhá.
Ustanovení osnovy o možnosti prováděti
odstraňování trosek cestou povinné
služby podle příslušných předpisů
jako nadbytečné bylo vypuštěno. Při
tom má technicko-dopravní výbor pochybnosti
o vhodnosti takového opatření též
s ohledem na proúčtování příslušných
nákladů podle dalšího odstavce (4).
Odst. (4): Podle ustanovení předchozích odstavců
a první věty odst. (4) jest rozhodnuto o povinnosti
odstraniti trosky a ssutiny u objektů, jež budou obnoveny
a také u nich jest řešena otázka konečné
úhrady příslušných nákladů,
jež sluší vždy započítati
do nákladů na obnovu.
Provedení obnovy samotné, stejně však
i všeobecné zájmy veřejné naléhavě
vyžadují, aby byly odstraněny trosky i u budov
a objektů, které obnovovány nebudou a s veřejných
prostranství.
Poněvadž by nebylo únosné, aby příslušnými
náklady na odstraňování i těchto
trosek byly zatěžovány stavební náklady
na obnovu jednotlivých objektů, přijal technicko-dopravní
výbor dodatek k odst. (4), že tyto náklady
bude hradit stát.
Odst. (4): Tento odstavec uveden oproti osnově ve znění
zkráceném, neboť technicko-dopravní
výbor vycházel z přesvědčení,
že zájmy řízení ve výrobě
jsou dostatečně kryty ustanoveními dekretu
presidenta republiky ze dne 27. října 1945, č.
109 Sb., na který se odst. (4) odkazuje. Naproti tomu jest
v zájmu urychleného řízení
o obnově, aby o obnově drobných živnostenských
podniků, zejména obchodních, mohlo býti
rozhodnuto přímo ve výměru na základě
předběžného zjištění
příslušných komisí pro obnovu.
Odst. (5): Doplněn první větou, která
žádá, aby obsah výměru dle odst.
(3), písm. a) až f) byl zpravidla vyjádřen
též v plánu. Poněvadž výměr
o obnově ve většině případů
bude zastupovati parcielní plán upravovací,
je nutno, aby jako takový byl též graficky
zpracován a pro potřeby vlastního provádění
obnovy u příslušného stavebního
úřadu a obce k veřejnému nahlédnutí
vyložen, jak to dále uvedeno v doplňku k odst.
(7).
Odst. (3): Tento odstavec jest zcela nový a byl zasunut
za původní odstavec (2), původní odstavec
(3) označen nyní jako odst. (4).
Jeho účel jest zcela jasný, sleduje se jím,
aby nový vlastník pozemku obdržel tento pozemek
prostý knihovních závad s výjimkou
takových služebností, jež by přenesením
na případný pozemek náhradní
pozbyly významu.
Odst. (5): Tento odstavec byl doplněn ustanovením,
že náhrada za vyvlastněný pozemek jest
splatna nejpozději do jednoho roku od vydání
výměru o obnově, neboť v některých
případech může od vydání
výměru o obnově do počátku
stavebních prací uplynouti delší doba,
po kterou by původní vlastník nemohl s přiznanou
částkou náhrady disponovati.
Odst. (3): Odstavec (3) doplněn druhou větou, která
umožňuje i těm obcím, které zaměstnávají
odborného technického úředníka
provésti obnovu svých objektů bez účasti
zmocněnce stejně, jako úřady státní,
zemské nebo okresní.
Odst. (1), č. 2: Původní znění
této části odst. (1) bylo vypuštěno,
poněvadž by zakládalo dvojí způsob
posuzování stavebních úřadů,
jinak pokud jím jest obec, a jinak pokud jím jest
okresní národní výbor.
Do zákona bylo však jako nové č. 2 pojato
ustanovení pro ten případ, že by se
až průběhem vlastního stavebního
řízení zjistilo, že by výměr
o obnově měl býti v některém
směru změněn. Při praktickém
provádění obnovy se mohou totiž vyskytnouti
případy, kdy teprve po provedeném odstranění
trosek a v rámci stavebního řízení
vyjdou najevo nové okolnosti s hlediska zájmů
veřejných nebo soukromých, které by
takovou změnu výměru odůvodňovaly.
Aby taková dodatečná korektura výměru
o obnově byla možná, předloží
v takovém případě stavební
úřad celou věc i se svým návrhem
zemskému národnímu výboru, který
pak v zájmu urychlení a koncentrace řízení
rozhodne v celém rozsahu; tedy i ve vlastní věci
stavební.
Na Slovensku použivatelnost tohoto ustanovení odpadá,
ježto o výměru i o vlastní věci
stavební rozhoduje jeden úřad, totiž
příslušný státní stavební
úřad.
Ostatní změny a doplňky odstavce (1) jsou
čistě technické povahy. Jako nové
č. 15 připojen požadavek, aby od zřizování
podzemních bytů bylo zásadně upuštěno.
Je to samozřejmý požadavek zdravotnický.
Odst. (3): Poslední věta tohoto odstavce byla vypuštěna
vzhledem k tomu, že bylo vypuštěno původní
znění odst. (1), č. 2, na který se
tato věta odvolává.
Odst. (1), písm. d): Technicko-dopravní výbor
škrtl podmínku souhlasu příslušného
ministerstva k výpovědi nebo mimořádnému
splacení zaručené zápůjčky,
jako opatření za daného stavu na úvěrovém
trhu bez předmětné. Vlastníku objektu
musí býti ponechána možnost včasným
splacením zaručené zápůjčky
nebo jejího zbytku, předejíti důsledkům
ustanovení v § 22, odst. 9.
Odst. (3): Vypuštěna byla věta první,
poskytující pří slušnému
ministerstvu možnost zajistiti zaručenou zápůjčku
simultanním právem zástavním také
na jiných nemovitostech stavebníkových. Tímto
opatřením by sice stát získal vůči
stavebníkovi větší jistotu za svoje
případná plnění z titulu záruky,
na druhé straně však by stavebník, jemuž
jinak zákon ukládá povinnost obnovu poškozeného
objektu provésti, byl celkem neodůvodněně
podstatně obmezen v disponování se svým
ostatním nemovitým majetkem.
Ódst. (6): Podle doplňku ve větě druhé
potvrdí správnost výkazu o postupu stavby
v případech obnovy podle § 12 tam, kde tedy
zmocněnce není, příslušný
stavební úřad.
Odst. (7): Vsuvkou: "... ve zvlášť odůvodněných
případech..." měl technicko-dopravní
výbor na mysli, aby se tohoto oprávnění
ke stanovení dalších podmínek pro převzetí
státní záruky používalo jen výjimečně.
Kromě toho jest výbor toho názoru, že
se může při tom jednati o podmínky rázu
právního a finančního, nikoliv o nějaké
podmínky rázu technického.
Odst. (2), č. 2: Vsuvkou: "... výdělečně
činných" za slova: "u osob nefysických
..." chtěl technicko-dopravní výbor
docíliti toho, aby zde uvedené snižování
státního příspěvku se netýkalo
takových osob nefysických, které výnosu
objektu používají k účelům
podpůrným nebo charitativním.
Odst. (4) doplněn slovy: ... nebo kde jde o stavebníka
sociálně slabého. V takových případech
se jedná o obnovu objektu malého s malým
výnosem a bude proto účelné, výpočet
ročního příspěvku prováděti
jednodušším způsobem, než jest předepsáno
v odstavcích předchozích.
Odst. (9): Novou stylisací první věty tohoto
odstavce má býti zdůrazněno, že
stát může uplatniti právo na spoluvlastnictví
k obnovenému objektu jen tehdy, byl-li tento obnoven v
rozsahu podstatně větším, než byl
jeho stav před poškozením (zničením),
neboť jen tehdy by bylo možno mluviti o bezdůvodném
obohacení v důsledku obnovy.
Odst. (10): Tento odstavec jest zcela nový a jeho znění
jest odůvodněno veřejnoprávním
charakterem stavebníka.
Odst. (2) jest nový a upravuje příslušnost
pra odvolání ve věcech stavebních
(§ 14, odst. 1, č. 3) při provádění
obnovy v hlavním mě stě Praze.
Technicko-dopravní výbor navrhuje Prozatímnímu
Národnímu shromáždění
přijetí osnovy ve znění výborem
usneseném.
Ústavně-právní výbor zabýval
se vládním návrhem zákona o stavební
obnově na žádost technicko-dopravního
výboru. Vzhledem k tomu, že technicko-dopravní
výbor ve svém konečném usnesení
přihlédl ke změnám, doporučeným
ústavně-právním výborem, nemá
ústavně-právní výbor námitek
proti schválení návrhu zákona o stavební
obnově ve znění usneseném technicko-dopravním
výborem.
Rozpočtový výbor pojednal o předloženém
vládním návrhu a uvážil, že
náklady, s nimiž provádění této
osnovy budou spojeny, jsou kryty položkami ve schváleném
státním rozpočtu na rok 1946, resp. pokud
by tyto položky nedostačily, bude možno je doplniti
přesunem z jiných položek rozpočtových.
Z toho důvodu usnesl se rozpočtový výbor
na tom, aby Prozatímnímu Národnímu
shromáždění bylo doporučeno schváliti
osnovu ve znění, na kterém se usnesl výbor
technicko-dopravní.
Prozatímní Národní shromáždění
republiky Československé uneslo se na tomto zákoně:
(1) Stavební obnovou (v dalším jen obnova)
se rozumí provedení všech prací, jimiž
se stavební objekty (budovy, veřejná i soukromá
zařízení a pod.), zničené nebo
poškozené v souvislosti s válečnými
událostmi nebo s nepřátelskou okupací
tak, že jsou neuživatelné nebo méně
uživatelné, uvádějí do řádného
stavu (§ 13) nebo nahrazují novými stavbami,
avšak jen v rozsahu nezbytném pro nutné ubytování
obyvatelstva, pro zajištění hospodářského
života a řádného provádění
zdravotní péče nebo důležité
výroby nebo cenných kulturních hodnot v postižené
obci nebo území. Obnova se provádí
novostavbou, přestavbou nebo podstatnou opravou nebo změnou;
přístavbu možno provésti, je-li to odůvodněno
důležitým veřejným zájmem,
zejména též účelností
a hospodárností stavby nebo požadavkem dobrého
vzhledu, anebo je-li to v souhlase s platným a vyhovujícím
upravovacím plánem.
(2) Obnovu třeba říditi jednotně tak,
aby byla provedena hospodárně, účelně
a rychle a aby při tom byl původní stav vždy
co nejvíce zlepšen v jednotlivostech i v celku. Časové
pořadí jednotlivých oblastí, po případě
sídlišť, v nichž obnova má býti
provedena, stanoví vláda, na Slovensku po dohodě
se Sborem povereníků. Jinak jednotné řízení
obnovy a dozor na její provádění přísluší
ministerstvu dopravy (veřejná správa technická)
v dohodě se zúčastněnými ústředními
úřady, na Slovensku též v dohodě
s povereníctvom dopravy a verejných prác,
které se dohodne se zúčastněnými
povereníctvy. Provádění a zejména
vydávání výměrů o obnově
jednotlivých obcí (§ 8) přísluší
zemským národním výborům -
na Slovensku státním stavebním úřadům
(pokud není v dalším jinak stanoveno) - pro
něž vydá potřebné směrnice
a pokyny ministerstvo dopravy (veřejná správa
technická) v dohodě se zúčastněnými
ústředními úřady, na Slovensku
též v dohodě s povereníctvem dopravy
a verejných prác, které se dohodne se zúčastněnými
povereníctvy. Jako pomocné a výkonné
orgány se zřídí zemské - na
Slovensku okresní - a po případě oblastní
komise pro obnovu (§ 2) a zmocněnci pro obnovu (§
3).
(1) Pro urychlení obnovy zřídí zemský
národní výbor potřebný počet
zemských komisí pro obnovu (v dalším
jen zemské komise). Na Slovensku zřídí
státní stavební úřad potřebný
počet okresních komisí pro obnovu. Úkolem
těchto komisí bude zejména, aby po místním
ohledání v postižených obcích
připravily podklady pro výměr o obnově
těchto obcí podle směrnic vydaných
ministerstvem dopravy (veřejná správa technická),
pokud jde o Slovensko v dohodě s povereníctvem dopravy
a verejných prác.
(2) Zemské komise se skládají vždy ze
čtyř členů, a to ze tří
odborníků technických a jednoho právního;
na Slovensku počet členů okresních
komisí může býti snížen
až na dva, z nichž jeden jest právník.
Odměnu a náhradu cestovních výloh
pro členy, kteří nejsou veřejnými
zaměstnanci, určí zemský národní
výbor podle směrnic a pokynů, které
vydá ministerstvo dopravy (veřejná správa
technická) v dohodě s ministerstvem financí
a nejvyšším úřadem cenovým.
Na Slovensku odměnu a náhradu těchto cestovních
výloh určí povereníctvo dopravy a
verejných prác podle směrnic a pokynů,
které vydá ministerstvo dopravy (veřejná
správa technická) v dohodě s povereníctvem
dopravy a verejných prác, které se dohodne
s příslušnými povereníctvy.
(3) Jde-li o větší postižené území,
může zemský národní výbor
- na Slovensku státní stavební úřad
- zříditi jako pomocný orgán oblastní
komise pro obnovu (v dalším jen oblastní komise),
jejichž úkolem je vykonávati všechny přípravné
práce a šetření podle pokynů
zemského národního výboru nebo zemské
komise, na Slovensku podle pokynů státního
stavebního úřadu nebo okresní komise.
Členy oblastní komise jsou zejména zástupce
příslušného okresního národního
výboru, právní a technický úředník
pro obor stavební, konající službu u
příslušných okresních národních
výborů - na Slovensku je technický úředník
ze státního stavebního úřadu
- a obvodní lékař; pokud jde o věci,
jež se týkají určité obce, jsou
členy též zástupce místního
národního výboru a, zaměstnává-li
obec právního nebo odborného technického
úředníka, také tito úředníci.
(4) Výdaje spojené s činností zemských,
oblastních a okresních komisí (náhrady
cestovních výloh a odměny pro členy,
kteří nejsou veřejnými zaměstnanci)
hradí stát.
(1) Ve výměru o obnově [§ 8, odst. 3,
písm. h)] ustanoví zemský národní
výbor - na Slovensku státní stavební
úřad - po slyšení místního
národního výboru zmocněnce pro obnovu,
jehož úkolem jest, aby v zastoupení vlastníků
nemovitostí činil všechna opatření
potřebná k provedení obnovy (podání
a návrhy podle stavebních předpisů,
jednání k opatření úhrady a
pod.), a to buď výhradně (§ 11) nebo na
místě liknavého vlastníka (§
12). Při větším rozsahu škod v
obci může býti ustanoveno více zmocněnců
a určen obvod jejich působnosti. Za zmocněnce
budiž ustanoven vždy náhradník, který
jej zastupuje, nemůže-li vykonávati svou funkci.
Zemský národní výbor - na Slovensku
státní stavební úřad - může
zmocněnce (náhradníka) kdykoliv odvolati
a nahraditi jinou osobou.
(2) Zmocněncem (náhradníkem) budiž určena
osoba s potřebnými odbornými a pokud možno
i místními znalostmi. Před započetím
činnosti složí do rukou předsedy okresního
národního výboru slib, že bude řádně,
svědomitě a nestranně plniti své povinnosti.
Při výkonu funkce se považuje za úřední
osobu a požívá ochrany podle příslušných
trestních předpisů. Podle potřeby
mohou býti zmocněnci přidány kvalifikované
pomocné síly.
(3) Zmocněnec je povinen dbáti směrnic a
pokynů ministerstva dopravy (§ 1, odst. 2). Dále
podléhá dozoru a přímým pokynům
zemského národního výboru, na Slovensku
státního stavebního úřadu,
který může jeho opatření z úřední
moci do 15 dnů po dni, kdy opatření bylo
učiněno, zastaviti, změniti nebo zrušiti.
Bylo-li opatření zastaveno, musí zemský
národní výbor - na Slovensku státní
stavební úřad - do dalších 15
dnů vydati konečné rozhodnutí, jinak
zůstává opatření zmocněncovo
v platnosti. Proti rozhodnutí zemského národního
výboru, na Slovensku státního stavebního
úřadu, kterým bylo zmocněncovo opatření
zastaveno, změněno nebo zrušeno, není
opravného prostředku.
(4) Odměnu a náhradu výloh pro zmocněnce
(náhradníka) a jeho pomocné síly určí
zemský národní výbor podle směrnic
a pokynů, které vydá ministerstvo dopravy
(veřejná správa technická) v dohodě
s ministerstvem financí a nejvyšším úřadem
cenovým. Na Slovensku odměnu a náhradu výloh
určí povereníctvo dopravy a verejných
prác podle směrnic a pokynů, které
vydá ministerstvo dopravy (veřejná správa
technická) v dohodě s povereníctvem dopravy
a verejných prác, které se dohodne s příslušnými
povereníctvy. Odměna i náhrada výloh
se hradí jako výdaj na obnovu (§ 11, odst.
4).
(1) Zemský národní výbor - na Slovensku
státní plánovací a statistický
úřad - rozhodne podle směrnic a pokynů
(§ 1, odst. 2) a vyhlásí v Úředním
listě, na Slovensku v Úradnom Vestníku,
a) pro které obce platí ustanovení tohoto
zákona a
b) která z nich má vyhovující upravovací
plán, jenž může býti podkladem
pro obnovu.
(2) Rozhodnutí podle odstavce 1, písm. a) má
ten účinek, že
a) vlastník, po případě obec jsou
povinni v nejkratší době odstraniti ssutiny
a trosky (§ 5)
b) obnova obce se bude říditi podle výměru
o obnově a
c) pro obec platí odlišná úprava přídělu
stavebních hmot na obnovu (§ 4 zákona ze dne
............... 1946, č. Sb., o úpravě stavební
činnosti a přídělu stavebních
hmot).
(1) V každé obci [§ 4, odst. 1, písm.
a)] nutno bezodkladně odstraniti ssutiny (na veřejných
prostranstvích i na soukromých pozemcích),
jakož i zbytky staveb, pokud jich nemůže býti
použito pro konečnou obnovu stavby a pokud nejde o
památkově nebo jinak cenný objekt. Při
tom budiž dbáno toho, aby se pokud možno získalo
co nejvíce ještě použitelných hmot.
Tyto hmoty se zajišťují pro účely
obnovy v obci a smí býti s nimi nakládáno
jen podle pokynů zemské komise nebo z jejího
pověření podle pokynů stavebního
úřadu, na Slovensku podle pokynů státního
stavebního úřadu. Bude-li vlastníku
uloženo, aby je postoupil jiné osobě, určí
stavební úřad náhradu ve shodě
s cenovými předpisy.
(2) Stavební úřad vyzve vyhláškou
nebo jiným způsobem v obci obvyklým vlastníky,
aby v přiměřené lhůtě
provedli příslušná opatření
u svého objektu; stanoví po případě
také v dohodě se státním památkovým
úřadem, které objekty se považují
za památkové nebo jinak cenné, a určí,
jak se mají zajistiti zbytky staveb, jež se neodstraňují
(odstavec 1). Vlastník může do 15 dnů
po vyzvání žádati o prodloužení
stanovené lhůty; o této žádosti
musí stavební úřad rozhodnouti do
8 dnů od jejího podání.
(3) Vlastník je povinen do 15 dnů po vyzvání
podle odstavce 2 prohlásiti, zda hodlá vyzvání
vyhověti. Neučiní-li vlastník v této.
lhůtě žádné prohlášení
nebo prohlásí-li v této lhůtě,
že nehodlá ssutiny a trosky odstraniti, nebo neodstraní-li
je ve lhůtě stanovené podle odstavce 2, je
povinna provésti to obec; při tom se získané
stavební hmoty bez náhrady stávají
jejím vlastnictvím.
(4) Náklad na odstranění ssutin a trosek
u objektů, jež budou obnovovány, se započítá
do výdajů na obnovu (§ 11, odst. 4). Náklad
na odstranění ostatních ssutin a trosek hradí
stát.
(1) V nejkratší době budiž u každého
zničeného nebo poškozeného stavebního
objektu (§ 1, odst. 1) odborně zjištěno,
jaká škoda na něm vznikla a jaký je
jeho stavební stav (zejména též zda
a jaká jeho stavební část je ještě
použitelná pro obnovu). Zjištění
se provede na náklad státu znalci podle směrnic
ministerstva dopravy (veřejná správa technická),
vydaných, pokud jde o Slovensko, v dohadě s povereníctvem
dopravy a verejných prác.
(2) Zjištění škody podle odstavce 1 je
podkladem pro jednání smíšených
komisí podle §§ 4 a 5 dekretu presidenta republiky
ze dne 31. srpna 1945, č. 54 Sb.; o přihlašování
a zjišťování válečných
škod způsobených mimořádnými
poměry; na Slovensku je podkladem pro jednání
orgánů uvedených v nařízení
Slovenské národní rady ze dne 3. července
1945, č. 67 Sb. n. SNR, o přihlášení
škod způsobených válečnými
událostmi.
(3) Při poskytování záloh podle předpisů
o zálohách na náhradu za válečné
škody majetkové, budiž vždy, byla-li uplatněna
škoda na stavebním objektu, určeno, zda a jaká
část zálohy připadá na náhradu
stavební škody na tomto objektu.
(1) Zemská komise, na Slovensku okresní komise,
k jejímuž jednání budiž přizván
odborný technický úředník okresního
národního výboru - na Slovensku státního
stavebního úřadu - a zástupce obce,
nejprve
a) shlédne na místě stavební stav
každé obce [§ 4, odst. 1, písm. a)],
b) přezkoumá, jak je provedeno nebo prováděno
odstraňování ssutin a trosek budov, jejich
skládka a uložení ještě použitelných
stavebních hmot, a podle potřeby vydá s konečnou
platností závazné pokyny,
c) zjistí, jaká šetření již
byla vykonána, a
d) rozhodne, které další přípravné
práce dlužno provésti. Při nezbytné
potřebě určitých měření
nebo předběžných nástinů
řešení může zemská komise
- na Slovensku okresní komise - po slyšení
obce zadati příslušné práce způsobilému
odborníku; náklady s tím spojené hradí
obec.
(2) Po skončení přípravných
prací provede zemská komise - na Slovensku okresní
komise - v každé obci místní ohledání,
jehož se zúčastní s hlasem poradním
členové oblastní komise nebo, není-li
zřízena, osoby, které by j i tvořily,
a podle potřeby zástupce osidlovacího úřadu
nebo jeho příslušného orgánu
a přizvaní odborníci. Konání
místního ohledání se v obci veřejně
vyhlásí aspoň 8 dní předem.
(3) Při místním ohledání zemská
komise - na Slovensku okresní komise
a) přezkoumá výsledek přípravných
prací a doplní jej po případě
ještě na místě zjištěním
potřebných okolností,
b) shrne ihned výsledek všech těchto šetření
v návrh podstatných bodů výměru
o obnově a
c) poskytne účastník m místního
ohledání, jakož i vlastníkům
dotčených nemovitostí možnost, aby k
tomuto návrhu zaujali stanovisko. K námitkám
později uplatněným nebude přihlíženo.
(4) Byla-li zřízena oblastní komise, je jejím
úkolem, aby po všech stránkách řádně
připravila a usnadnila jednání zemské
komise - na Slovensku okresní komise - a podala své
návrhy pro výměr o obnově.
(5) Pro jednodušší případy může
zemský národní výbor - na Slovensku
státní stavební úřad - doplniti
oblastní komisi svým odborným úředníkem
ve funkci předsedy komise a pověřiti přímo
ji provedením řízení podle odstavců
2 a 3.
(1) Výměr o obnově (v dalším
jen výměr) jest závazným předpisem
pro rozsah a způsob provedení obnovy v určité
obci po stránce plánovací a stavební.
(2) Ve výměru se nejprve zjistí,
a) kolik stavebních objektů (§ 1, odst. 1)
a jakého druhu bylo zničeno, kolik a do jaké
míry byla poškozeno a kolik bytových nebo hospodářských
jednotek tím bylo ztraceno, jakož i
b) kolik z nich je nutno obnoviti, aby bylo vyhověno nejnutnější
potřebě místní i širším
veřejným zájmům.
(3) Podlé těchto zjištění a podle
výsledku místního ohledání
(§ 7) se určí výměrem rozsah
a způsob obnovy, zejména tedy
a) které objekty budou obnoveny, po případě
na kterých jiných plochách se provedou náhradní
stavby a
b) které plochy naproti tomu vzhledem k nutnosti podrobnějšího
posouzení a uvážení potřeb dopravy,
zdravotnictví, ochrany památek a pod, se vylučují
ze zastavění až do opatření upravovacího
plánu,
c) pokyny pro případné změny v rozdělení
ploch na staveniště,
d) v kterých stavebních čarách a výškových
úrovních se má stavěti,
e) jaké druhy a způsoby staveb se smějí
prováděti, jejich přípustnou výšku
a pod.,
f) jakých opatření je třeba k obnově
a ochraně památkově nebo jinak cenných
objektů,
g) je-li toho třeba, pořadí staveb podle
jejich naléhavosti, zejména sociální,
nebo podle hospodárnosti a účelnosti postupu
stavebních prací,
h) jeden nebo více zmocněnců pro obnovu (jejich
náhradníci), po případě obvody
jejich působností,
ch) zda vzhledem k rozsahu a způsobu škod (na př.
souvislá těžce postižená území)
bude obnova v celé obci nebo některé její
časti provedena jako jednotná stavební akce
(§ 11) a
i) odhadem potřeba jednotlivých stavebních
hmot, po případě její časové
rozvržení, kolik z těchto hmot bude možno
opatřiti v místě a jaká bude potřeba
pracovních sil.
(4) Pro posouzení, které průmyslové
závody, na něž se vztahuje dekret presidenta
republiky ze dne 27. října 1945, č. 109 Sb.,
o řízení výroby, je nutno obnoviti,
je závazné rozhodnutí nebo opatření
ministra průmyslu, na Slovensku v dohodě s povereníkem
priemyslu a obchodu; teprve podle něho lze pojmouti takovéto
objekty do výměru.
(5) Obsah výměru podle odstavce 3, písm.
a) až f) bude zpravidla vyjádřen též
v plánu. Ve výměru pro obce s vyhovujícím
upravovacím plánem [§ 4, odst. 1, písm.
b)] mohou odpadnouti opatření uvedená v odstavci
3, písm. b) až f).
(6) Zemský národní výbor - na Slovensku
státní stavební úřad - může
výměr doplniti nebo změniti, je-li toho potřebí
ve veřejném zájmu, a to buď po opakovaném
místním ohledání anebo po slyšení
zúčastněných vlastníků
a oblastní komise nebo, není-li zřízena,
okresního a místního národního
výboru.
(7) Plán (odstavec 5, věta první) bude doručen
jen stavebnímu úřadu a obci, u níž
bude trvale vyložen k nahlédnutí. Z výměru
(odstavce 1 a 6) může podati odvolání
jen obec; rozhodne o něm ministerstvo dopravy (veřejná
správa technická), na Slovensku povereníctvo
dopravy a verejných prác. Ostatní zúčastněné
strany mohou se brániti jen v rámci řízení
uvedených v § 14.
(1) Jestliže výměrem bylo určeno, že
v postižených částech obce je třeba
v zájmu její účelnější
výstavby změniti dosavadní rozdělení
ploch na staveniště, budiž nejprve opatřen
nový plán na vytvoření stavenišť
podle zásad stanovených výměrem. Návrh
plánu opatří a předloží
stavebnímu úřadu k projednání
podle stavebních předpisů zmocněnec
pro obnovu (§ 11, odst. 1, po případě
3 a § 12, odst. 2) nebo stavebník (§ 11, odst.
3 nebo § 12, odst. 1); souhlasu vlastníků pozemků
není k tomu třeba, avšak v mezích dovolených
stavebními předpisy a výměrem budiž
přihlédnuto k jejich požadavkům.
(2) Nová staveniště mohou býti doplněna
ze sousedních pozemků (zejména přibráním
ploch stavenišť po stavbách, které nemají
býti obnoveny), jestliže bez nich by nebylo možno
vybudovati na nových staveništích účelné
a přiměřené obytné nebo hospodářské
jednotky. Je-li nutno postaviti novou budovu pro stavebníka,
jehož dosavadní staveniště bylo použito
k doplnění sousedních stavenišť,
určí výměr pro ni nové umístění;
vlastníku pozemku, kterého podle výměru
bylo použito k doplnění jiného staveniště,
bude dána, požádá-li o to, podle možnosti
náhrada v jiném obdobném pozemku.
(3) Použije-li se pozemku nebo jeho části k
doplnění jiného staveniště, mohou
býti závady na něm váznoucí,
vyjmouc služebnosti, které by tím pozbyly významu,
přeneseny na pozemek náhradní, nebrání-li
tomu stav jeho knihovního zatížení a
to podle výměru o přikázání
náhradního pozemku zároveň s vkladem
vlastnického práva k tomuto pozemku. Nepřenesou-li
se závady na pozemek náhradní a neprokáže-li
vlastník náhradního pozemku, že osoby,
kterým plynou k pozemku použitému k doplnění
jiného staveniště práva z knihovních
zápisů, nemají námitky proti výmazu
svých práv, složí vlastník náhradního
pozemku cenu za pozemek použitý k doplnění
jiného staveniště u knihovního soudu
a ten ji rozvrhne v nesporném řízení
podle zásad exekučního řádu
(zákona); to platí přiměřeně,
byla-li za pozemek použitý k doplnění
jiného staveniště dána podle dohody
s jeho vlastníkem náhrada v penězích
a neprokáže-li vlastník, že osoby, kterým
plynou práva k pozemku z knihovních zápisů,
souhlasí, aby náhrada byla vyplacena přímo
jemu. Průkaz uvedený v předchozí větě
třeba podati listinou, na které je podpis oprávněné
osoby ověřen soudem nebo notářem (veřejným
notářem).
(4) Nebudou-li plochy potřebné podle odstavce 2
opatřeny dohodou, stane se tak vyvlastněním
(§ 10).