Prozatímní Národní shromáždění republiky Československé 1946.

363.

Zpráva

výborů technicko-dopravního, ústavně-právního a rozpočtového

o vládním návrhu zákona (tisk 210)

o stavební obnově.

I.

Vzhledem k mimořádnému významu vládního návrhu zákona o stavební obnově pro rychlé odstranění škod na objektech všeho druhu, zničených nebo poškozených v souvislosti s válečnými událostmi nebo s nepřátelskou okupací, jakož i pro oživení četných odvětví našeho národního hospodářství, která přímo se zvýšenou stavební a rekonstrukční činností souvisí, podrobil technicko-dopravní výbor tento vládní návrh pečlivému zkoumání po všech stránkách a zabýval se touto osnovou v četných svých schůzích.

V zásadě přijal výbor konstrukci vládní osnovy, usnesl se však na četných změnách a doplňcích.

Tyto změny a doplňky usnesené výborem lze v zásadě rozlišiti takto:

1. Změny a doplňky vyvolané tím, že zákon má v celém svém rozsahu míti platnost celostátní.

Kdežto podle původního znění vládní osnovy měla se na Slovensko vztahovati jen finanční část zákona podle části II., a jeho užití v tomto směru mělo upraviti původní znění § 28 zákona, ukázalo se průběhem jednání nutným provésti stavební obnovu na celém státním území podle jednotných zásad a směrnic, t. j. vztáhnouti na Slovensko i ostatní části zákona.

Odlišná organisace a působnost jednotlivých správních orgánů na Slovensku oproti zemím historickým vynutily si definování oněch slovenských orgánů, kterým jednotlivé konkrétní úkoly při provádění a rozhodování o obnově má býti svěřeno. Na přání zástupců Slovenska byla příslušná doplňující ustanovení v zájmu přehlednosti a snadného užití zákona v běžné praxi připojena ke každému jednotlivému paragrafu zákona zvlášť.

Při tom se technicko-dopravní výbor přidržel vedoucí zásady, že úkoly zásadní povahy, jednotné řízení obnovy a dozor nad jejím prováděním, jakož i vydávání závazných směrnic, přísluší pro celé státní území ústřední vládě, pokud se týče ministerstvu dopravy (veřejná správa technická), které svou působnost na Slovensku vykonává po dohadě s příslušným pověřenectvem pro dopravu a veřejné práce. Výlučné pravomoci slovenských úřadů ponechává se naproti tomu vlastní provádění obnovy a rozhodování o konkrétních případech.

Aby se zákon kromě toho stal použivatelným na Slovensku v celém svém rozsahu i s ohledem na některé další odlišnosti v platných předpisech právních, bylo nutno provésti ještě další menší změny a doplňky u těchto ustanovení:

§ 3, odst, 2: vypustiti citaci § 68 tr. z. a nahraditi ji obecným textem ... "podle příslušných trestních předpisů...".

§ 6, odst. 2: doplniti citací nařízení Slovenské národní rady ze dne 3. července 1945, č. 67 Sb. n. SNR, které jedná o přihlášení škod působených válečnými událostmi na Slovensku.

Odst. 3: vynechána citace dekretu presidenta republiky ze dne 28. září 1945, č. 82 Sb., o zálohách na válečné škody a nahrazena textem všeobecným: ... podle předpisů o zálohách na náhradu za válečné škody majetkové..., ježto citovaný dekret na Slovensku ne platí.

§ 14, odst. 3: vypustiti citaci (§ 29 živn. řádu).

§ 28: Tento paragraf byl zcela nově stylisován a má nyní oproti původní osnově zcela nový obsah. Na Slovensku jest totiž v platnosti nařízení Sboru pověřenců ze dne 22. října 1945, č. 128 Sb. n. SNR, o výstavbě měst a obcí na Slovensku, které vedle souboru otázek plánovacích, stavebního ruchu a pod. zabývá se také otázkami znovuvýstavby a opravy některých válkou zničených nebo poškozených objektů, tedy otázkami obnovy.

Úkolem nového znění § 28 zákona jest uvésti předpisy tohoto nařízení v soulad s ustanoveními zákona o stavební obnově.

Odst. (1) ve větě prvé upravuje pro účely zákona o stavební obnově příslušnost stavebních úřadů na Slovensku, což se jeví nutným proto, že § 3 citovaného nařízení 128/1945 Sb. n. SNR, přenáší na státní stavební úřady, a v druhé instanci na pověřenectvo dopravy a veřejných prací, pouze věci stavebního povolení, nikoliv pravomoc stavebních úřadů v celém rozsahu stavebních předpisů (stavebních statutů). Věta druhá upravuje kompetenci při vyvlastňovacím řízení podle tohoto zákona.

§ 30, odst. 1: doplniti na příslušných místech ustanovení o trestu vězením v závorce trestem u zamčením.

Odst. 2: Tento odstavec jest nový a přenáší se jím rozhodování o odvoláních v trestních věcech podle § 24, odst. 1, č. 2, písm. a) na pověřenectvo dopravy a veřejných prací, ježto se jedná o záležitosti technického rázu. Toto ustanovení odpovídá ujednání mezi pověřenectvem dopravy a veřejných prací a pověřenectvem vnitra.

2. Změny a doplňky formálního rázu:

a) Z důvodů logické posloupnosti změnil technicko-dopravní výbor pořadí §§ 7 a 8 tím, že § 8 původní osnovy, který jedná o předchozím řízení zemských (okresních) komisí označil jako § 7 a naopak původní § 8, který jedná o výměru o obnově, který se vydává na podkladě předchozího řízení, označil jako § 8.

V důsledku toho se mění na četných místech zákona citace těchto dvou paragrafů.

b) Všade tam, kde se v zákoně uvádí ministerstvo dopravy, přičinil technicko-dopravní výbor do závorky (veřejná správa technická), aby bylo naprosto jasno, že zpracovávání této materie provádí t. č. doposud do rámce ministerstva dopravy začleněný samostatný sektor veřejné správy technické.

3. Změny a doplňky povahy věcné:

Vedle těchto změn a doplňků ad 1. a 2. uvedených, provedl technicko-dopravní výbor celou řadu dalších změn, případně doplňků povahy věcné, a to na podkladě podrobného prozkoumání jednotlivých ustanovení navrhované osnovy. Z důvodů ekonomie mohu se zmíniti toliko o změnách závažnějších.

§ 1.

Odst. (2) Za první větu vsunuta celá nová věta druhá, podle které časové pořadí, v němž má býti provedena obnova jednotlivých oblastí, po případě sídlišť, stanoví vláda (na Slovensku po dohodě se Sborem pověřenců). Důvod: S ohledem na obmezené prostředky materiálové a daný počet pracovních sil, nebude možno uvésti obnovu v chod současně na celém státním území. O časovém postupu mohou rozhodovati pouze celostátní zájmy výroby, dopravy a osidlování. Tyto zájmy posouditi a navzájem sladiti může pouze vláda, zejména po slyšení Státní hospodářské rady.

§ 2.

Nadpis: změněn na: "Komise pro obnovu". Důvod: Vzhledem na poměry slovenské budou vytvořeny i komise okresní, které by jinak bylo nutno v nadpisu rovněž uváděti.

Odst. (1): Doplněk: "... dle směrnic vydaných ministerstvem dopravy (veřejná správa technická).. " má zaručiti jednotné řízení obnovy na celém státním území.

Odst. (2): První větu bylo nutno přestylisovati s ohledem na doplňky slovenské. Ustanovení o obcích převážně zemědělských bylo z důvodů praktických vypuštěno. Naproti tomu připojena další věta nová o odměnách a náhradách cestovních výloh pro členy komise, kteří nejsou veřejnými zaměstnanci. Technicko-dopravní výbor totiž předpokládá, že pro členy komisí z řad veřejných zaměstnanců budou tyto odměny a náhrady cestovních výloh stanoveny podle platných předpisů pro státní zaměstnance, že však za členy jednotlivých komisí bude nutno dle potřeby povolati i odborníky z řad civilních techniků.

Odst. (4): Tento odstavec byl nově zasunut a řeší otázku úhrady nákladů spojených s činností jednotlivých komisí, které s ohledem na převažující zájem veřejný, jemuž činnost tato jest věnována, přenáší na stát.

§ 3.

Na zmocněnce pro obnovu přenáší se ze zákona rozsáhlá pravomoc, ovládající subjektivní i hospodářské zájmy jednotlivých stavebníků do té míry, že technicko-dopravní výbor, považoval za nutné provedenými doplňky k tomuto paragrafu činnost zmocněnce usměrniti a zajistiti potřebnou míru ochrany zájmům soukromých stavebníků.

Odst. (1): Byl doplněn ustanovením, že zmocněnec (náhradník) může býti kdykoliv odvolán a nahrazen jinou osobou;

Odst. (3): Jest zcela nový a byl zasunut mezi odst. (2) a původní odst. (3), který byl přečíslován na odst. (4). Technicko-dopravní výbor očekává, že ministerstvo dopravy ve směrnicích a pokynech pro zmocněnce, jež podle ustanovení tohoto odstavce jest povinno vydati, stanoví mimo jiné též zásady pro jednání zmocněnců se zúčastněnými stavebníky, kterým musí býti dána příležitost k co nejrozsáhlejší součinnosti při provádění obnovy jejich objektů.

§ 5.

Odst. (2): Ježto při odstraňování trosek podle odst. (3) stávají se získané stavební hmoty bez náhrady majetkem obce, chce navržený dodatek k odst. (2) umožniti vlastníku docíliti v odůvodněných případech prodloužení lhůty k odstranění trosek, a tak zajistiti pro sebe často cenné stavební hmoty.

Odst. (3): Tento odstavec byl zcela nově stylisován, při čemž byl v zájmu urychlení obnovovacích prací, pro něž jest předchozí odstranění ssutin a zbytků staveb prvním předpokladem, sledován ten úmysl, aby se s náhradním odstraňováním trosek obcí v těch případech, kde stavebník nemůže nebo nehodlá tak učiniti sám, nemuselo čekati až do vypršení stanovené lhůty, která vzhledem k povaze věci musí býti obvykle stanovena dostatečně dlouhá. Ustanovení osnovy o možnosti prováděti odstraňování trosek cestou povinné služby podle příslušných předpisů jako nadbytečné bylo vypuštěno. Při tom má technicko-dopravní výbor pochybnosti o vhodnosti takového opatření též s ohledem na proúčtování příslušných nákladů podle dalšího odstavce (4).

Odst. (4): Podle ustanovení předchozích odstavců a první věty odst. (4) jest rozhodnuto o povinnosti odstraniti trosky a ssutiny u objektů, jež budou obnoveny a také u nich jest řešena otázka konečné úhrady příslušných nákladů, jež sluší vždy započítati do nákladů na obnovu.

Provedení obnovy samotné, stejně však i všeobecné zájmy veřejné naléhavě vyžadují, aby byly odstraněny trosky i u budov a objektů, které obnovovány nebudou a s veřejných prostranství.

Poněvadž by nebylo únosné, aby příslušnými náklady na odstraňování i těchto trosek byly zatěžovány stavební náklady na obnovu jednotlivých objektů, přijal technicko-dopravní výbor dodatek k odst. (4), že tyto náklady bude hradit stát.

§ 8.

Odst. (4): Tento odstavec uveden oproti osnově ve znění zkráceném, neboť technicko-dopravní výbor vycházel z přesvědčení, že zájmy řízení ve výrobě jsou dostatečně kryty ustanoveními dekretu presidenta republiky ze dne 27. října 1945, č. 109 Sb., na který se odst. (4) odkazuje. Naproti tomu jest v zájmu urychleného řízení o obnově, aby o obnově drobných živnostenských podniků, zejména obchodních, mohlo býti rozhodnuto přímo ve výměru na základě předběžného zjištění příslušných komisí pro obnovu.

Odst. (5): Doplněn první větou, která žádá, aby obsah výměru dle odst. (3), písm. a) až f) byl zpravidla vyjádřen též v plánu. Poněvadž výměr o obnově ve většině případů bude zastupovati parcielní plán upravovací, je nutno, aby jako takový byl též graficky zpracován a pro potřeby vlastního provádění obnovy u příslušného stavebního úřadu a obce k veřejnému nahlédnutí vyložen, jak to dále uvedeno v doplňku k odst. (7).

§ 9.

Odst. (3): Tento odstavec jest zcela nový a byl zasunut za původní odstavec (2), původní odstavec (3) označen nyní jako odst. (4).

Jeho účel jest zcela jasný, sleduje se jím, aby nový vlastník pozemku obdržel tento pozemek prostý knihovních závad s výjimkou takových služebností, jež by přenesením na případný pozemek náhradní pozbyly významu.

§ 10.

Odst. (5): Tento odstavec byl doplněn ustanovením, že náhrada za vyvlastněný pozemek jest splatna nejpozději do jednoho roku od vydání výměru o obnově, neboť v některých případech může od vydání výměru o obnově do počátku stavebních prací uplynouti delší doba, po kterou by původní vlastník nemohl s přiznanou částkou náhrady disponovati.

§ 11.

Odst. (3): Odstavec (3) doplněn druhou větou, která umožňuje i těm obcím, které zaměstnávají odborného technického úředníka provésti obnovu svých objektů bez účasti zmocněnce stejně, jako úřady státní, zemské nebo okresní.

§ 14.

Odst. (1), č. 2: Původní znění této části odst. (1) bylo vypuštěno, poněvadž by zakládalo dvojí způsob posuzování stavebních úřadů, jinak pokud jím jest obec, a jinak pokud jím jest okresní národní výbor.

Do zákona bylo však jako nové č. 2 pojato ustanovení pro ten případ, že by se až průběhem vlastního stavebního řízení zjistilo, že by výměr o obnově měl býti v některém směru změněn. Při praktickém provádění obnovy se mohou totiž vyskytnouti případy, kdy teprve po provedeném odstranění trosek a v rámci stavebního řízení vyjdou najevo nové okolnosti s hlediska zájmů veřejných nebo soukromých, které by takovou změnu výměru odůvodňovaly.

Aby taková dodatečná korektura výměru o obnově byla možná, předloží v takovém případě stavební úřad celou věc i se svým návrhem zemskému národnímu výboru, který pak v zájmu urychlení a koncentrace řízení rozhodne v celém rozsahu; tedy i ve vlastní věci stavební.

Na Slovensku použivatelnost tohoto ustanovení odpadá, ježto o výměru i o vlastní věci stavební rozhoduje jeden úřad, totiž příslušný státní stavební úřad.

Ostatní změny a doplňky odstavce (1) jsou čistě technické povahy. Jako nové č. 15 připojen požadavek, aby od zřizování podzemních bytů bylo zásadně upuštěno. Je to samozřejmý požadavek zdravotnický.

Odst. (3): Poslední věta tohoto odstavce byla vypuštěna vzhledem k tomu, že bylo vypuštěno původní znění odst. (1), č. 2, na který se tato věta odvolává.

§ 20.

Odst. (1), písm. d): Technicko-dopravní výbor škrtl podmínku souhlasu příslušného ministerstva k výpovědi nebo mimořádnému splacení zaručené zápůjčky, jako opatření za daného stavu na úvěrovém trhu bez předmětné. Vlastníku objektu musí býti ponechána možnost včasným splacením zaručené zápůjčky nebo jejího zbytku, předejíti důsledkům ustanovení v § 22, odst. 9.

Odst. (3): Vypuštěna byla věta první, poskytující pří slušnému ministerstvu možnost zajistiti zaručenou zápůjčku simultanním právem zástavním také na jiných nemovitostech stavebníkových. Tímto opatřením by sice stát získal vůči stavebníkovi větší jistotu za svoje případná plnění z titulu záruky, na druhé straně však by stavebník, jemuž jinak zákon ukládá povinnost obnovu poškozeného objektu provésti, byl celkem neodůvodněně podstatně obmezen v disponování se svým ostatním nemovitým majetkem.

Ódst. (6): Podle doplňku ve větě druhé potvrdí správnost výkazu o postupu stavby v případech obnovy podle § 12 tam, kde tedy zmocněnce není, příslušný stavební úřad.

Odst. (7): Vsuvkou: "... ve zvlášť odůvodněných případech..." měl technicko-dopravní výbor na mysli, aby se tohoto oprávnění ke stanovení dalších podmínek pro převzetí státní záruky používalo jen výjimečně. Kromě toho jest výbor toho názoru, že se může při tom jednati o podmínky rázu právního a finančního, nikoliv o nějaké podmínky rázu technického.

§ 22.

Odst. (2), č. 2: Vsuvkou: "... výdělečně činných" za slova: "u osob nefysických ..." chtěl technicko-dopravní výbor docíliti toho, aby zde uvedené snižování státního příspěvku se netýkalo takových osob nefysických, které výnosu objektu používají k účelům podpůrným nebo charitativním.

Odst. (4) doplněn slovy: ... nebo kde jde o stavebníka sociálně slabého. V takových případech se jedná o obnovu objektu malého s malým výnosem a bude proto účelné, výpočet ročního příspěvku prováděti jednodušším způsobem, než jest předepsáno v odstavcích předchozích.

Odst. (9): Novou stylisací první věty tohoto odstavce má býti zdůrazněno, že stát může uplatniti právo na spoluvlastnictví k obnovenému objektu jen tehdy, byl-li tento obnoven v rozsahu podstatně větším, než byl jeho stav před poškozením (zničením), neboť jen tehdy by bylo možno mluviti o bezdůvodném obohacení v důsledku obnovy.

Odst. (10): Tento odstavec jest zcela nový a jeho znění jest odůvodněno veřejnoprávním charakterem stavebníka.

§ 29.

Odst. (2) jest nový a upravuje příslušnost pra odvolání ve věcech stavebních (§ 14, odst. 1, č. 3) při provádění obnovy v hlavním mě stě Praze.

Technicko-dopravní výbor navrhuje Prozatímnímu Národnímu shromáždění přijetí osnovy ve znění výborem usneseném.

V Praze dne 10. dubna 1946.

Ing. Styk v. r:,
Ing. Janáček v. r.,
předseda.
zpravodaj.


II.

Ústavně-právní výbor zabýval se vládním návrhem zákona o stavební obnově na žádost technicko-dopravního výboru. Vzhledem k tomu, že technicko-dopravní výbor ve svém konečném usnesení přihlédl ke změnám, doporučeným ústavně-právním výborem, nemá ústavně-právní výbor námitek proti schválení návrhu zákona o stavební obnově ve znění usneseném technicko-dopravním výborem.

V Praze dne 11. dubna 1946.

Dr Ján Púll v. r.,
Dr Vilém Bernard v. r.,
předseda.
zpravodaj.


III.

Rozpočtový výbor pojednal o předloženém vládním návrhu a uvážil, že náklady, s nimiž provádění této osnovy budou spojeny, jsou kryty položkami ve schváleném státním rozpočtu na rok 1946, resp. pokud by tyto položky nedostačily, bude možno je doplniti přesunem z jiných položek rozpočtových. Z toho důvodu usnesl se rozpočtový výbor na tom, aby Prozatímnímu Národnímu shromáždění bylo doporučeno schváliti osnovu ve znění, na kterém se usnesl výbor technicko-dopravní.

V Praze dne 11. dubna 1946.

Dr Brežný v. r.,
Ing. dr Štěpán Ješ v. r.,
předseda.
zpravodaj.


Zákon

ze dne .................................

o stavební obnově.

Prozatímní Národní shromáždění republiky Československé uneslo se na tomto zákoně:

ČÁST I.

Stavební obnova.

§ 1.

Stavební obnova a její jednotné řízení.

(1) Stavební obnovou (v dalším jen obnova) se rozumí provedení všech prací, jimiž se stavební objekty (budovy, veřejná i soukromá zařízení a pod.), zničené nebo poškozené v souvislosti s válečnými událostmi nebo s nepřátelskou okupací tak, že jsou neuživatelné nebo méně uživatelné, uvádějí do řádného stavu (§ 13) nebo nahrazují novými stavbami, avšak jen v rozsahu nezbytném pro nutné ubytování obyvatelstva, pro zajištění hospodářského života a řádného provádění zdravotní péče nebo důležité výroby nebo cenných kulturních hodnot v postižené obci nebo území. Obnova se provádí novostavbou, přestavbou nebo podstatnou opravou nebo změnou; přístavbu možno provésti, je-li to odůvodněno důležitým veřejným zájmem, zejména též účelností a hospodárností stavby nebo požadavkem dobrého vzhledu, anebo je-li to v souhlase s platným a vyhovujícím upravovacím plánem.

(2) Obnovu třeba říditi jednotně tak, aby byla provedena hospodárně, účelně a rychle a aby při tom byl původní stav vždy co nejvíce zlepšen v jednotlivostech i v celku. Časové pořadí jednotlivých oblastí, po případě sídlišť, v nichž obnova má býti provedena, stanoví vláda, na Slovensku po dohodě se Sborem povereníků. Jinak jednotné řízení obnovy a dozor na její provádění přísluší ministerstvu dopravy (veřejná správa technická) v dohodě se zúčastněnými ústředními úřady, na Slovensku též v dohodě s povereníctvom dopravy a verejných prác, které se dohodne se zúčastněnými povereníctvy. Provádění a zejména vydávání výměrů o obnově jednotlivých obcí (§ 8) přísluší zemským národním výborům - na Slovensku státním stavebním úřadům (pokud není v dalším jinak stanoveno) - pro něž vydá potřebné směrnice a pokyny ministerstvo dopravy (veřejná správa technická) v dohodě se zúčastněnými ústředními úřady, na Slovensku též v dohodě s povereníctvem dopravy a verejných prác, které se dohodne se zúčastněnými povereníctvy. Jako pomocné a výkonné orgány se zřídí zemské - na Slovensku okresní - a po případě oblastní komise pro obnovu (§ 2) a zmocněnci pro obnovu (§ 3).

§ 2.

Komise pro obnovu.

(1) Pro urychlení obnovy zřídí zemský národní výbor potřebný počet zemských komisí pro obnovu (v dalším jen zemské komise). Na Slovensku zřídí státní stavební úřad potřebný počet okresních komisí pro obnovu. Úkolem těchto komisí bude zejména, aby po místním ohledání v postižených obcích připravily podklady pro výměr o obnově těchto obcí podle směrnic vydaných ministerstvem dopravy (veřejná správa technická), pokud jde o Slovensko v dohodě s povereníctvem dopravy a verejných prác.

(2) Zemské komise se skládají vždy ze čtyř členů, a to ze tří odborníků technických a jednoho právního; na Slovensku počet členů okresních komisí může býti snížen až na dva, z nichž jeden jest právník. Odměnu a náhradu cestovních výloh pro členy, kteří nejsou veřejnými zaměstnanci, určí zemský národní výbor podle směrnic a pokynů, které vydá ministerstvo dopravy (veřejná správa technická) v dohodě s ministerstvem financí a nejvyšším úřadem cenovým. Na Slovensku odměnu a náhradu těchto cestovních výloh určí povereníctvo dopravy a verejných prác podle směrnic a pokynů, které vydá ministerstvo dopravy (veřejná správa technická) v dohodě s povereníctvem dopravy a verejných prác, které se dohodne s příslušnými povereníctvy.

(3) Jde-li o větší postižené území, může zemský národní výbor - na Slovensku státní stavební úřad - zříditi jako pomocný orgán oblastní komise pro obnovu (v dalším jen oblastní komise), jejichž úkolem je vykonávati všechny přípravné práce a šetření podle pokynů zemského národního výboru nebo zemské komise, na Slovensku podle pokynů státního stavebního úřadu nebo okresní komise. Členy oblastní komise jsou zejména zástupce příslušného okresního národního výboru, právní a technický úředník pro obor stavební, konající službu u příslušných okresních národních výborů - na Slovensku je technický úředník ze státního stavebního úřadu - a obvodní lékař; pokud jde o věci, jež se týkají určité obce, jsou členy též zástupce místního národního výboru a, zaměstnává-li obec právního nebo odborného technického úředníka, také tito úředníci.

(4) Výdaje spojené s činností zemských, oblastních a okresních komisí (náhrady cestovních výloh a odměny pro členy, kteří nejsou veřejnými zaměstnanci) hradí stát.

§ 3.

Zmocněnec pro obnovu.

(1) Ve výměru o obnově [§ 8, odst. 3, písm. h)] ustanoví zemský národní výbor - na Slovensku státní stavební úřad - po slyšení místního národního výboru zmocněnce pro obnovu, jehož úkolem jest, aby v zastoupení vlastníků nemovitostí činil všechna opatření potřebná k provedení obnovy (podání a návrhy podle stavebních předpisů, jednání k opatření úhrady a pod.), a to buď výhradně (§ 11) nebo na místě liknavého vlastníka (§ 12). Při větším rozsahu škod v obci může býti ustanoveno více zmocněnců a určen obvod jejich působnosti. Za zmocněnce budiž ustanoven vždy náhradník, který jej zastupuje, nemůže-li vykonávati svou funkci. Zemský národní výbor - na Slovensku státní stavební úřad - může zmocněnce (náhradníka) kdykoliv odvolati a nahraditi jinou osobou.

(2) Zmocněncem (náhradníkem) budiž určena osoba s potřebnými odbornými a pokud možno i místními znalostmi. Před započetím činnosti složí do rukou předsedy okresního národního výboru slib, že bude řádně, svědomitě a nestranně plniti své povinnosti. Při výkonu funkce se považuje za úřední osobu a požívá ochrany podle příslušných trestních předpisů. Podle potřeby mohou býti zmocněnci přidány kvalifikované pomocné síly.

(3) Zmocněnec je povinen dbáti směrnic a pokynů ministerstva dopravy (§ 1, odst. 2). Dále podléhá dozoru a přímým pokynům zemského národního výboru, na Slovensku státního stavebního úřadu, který může jeho opatření z úřední moci do 15 dnů po dni, kdy opatření bylo učiněno, zastaviti, změniti nebo zrušiti. Bylo-li opatření zastaveno, musí zemský národní výbor - na Slovensku státní stavební úřad - do dalších 15 dnů vydati konečné rozhodnutí, jinak zůstává opatření zmocněncovo v platnosti. Proti rozhodnutí zemského národního výboru, na Slovensku státního stavebního úřadu, kterým bylo zmocněncovo opatření zastaveno, změněno nebo zrušeno, není opravného prostředku.

(4) Odměnu a náhradu výloh pro zmocněnce (náhradníka) a jeho pomocné síly určí zemský národní výbor podle směrnic a pokynů, které vydá ministerstvo dopravy (veřejná správa technická) v dohodě s ministerstvem financí a nejvyšším úřadem cenovým. Na Slovensku odměnu a náhradu výloh určí povereníctvo dopravy a verejných prác podle směrnic a pokynů, které vydá ministerstvo dopravy (veřejná správa technická) v dohodě s povereníctvem dopravy a verejných prác, které se dohodne s příslušnými povereníctvy. Odměna i náhrada výloh se hradí jako výdaj na obnovu (§ 11, odst. 4).

§ 4.

Postižené obce.

(1) Zemský národní výbor - na Slovensku státní plánovací a statistický úřad - rozhodne podle směrnic a pokynů (§ 1, odst. 2) a vyhlásí v Úředním listě, na Slovensku v Úradnom Vestníku,

a) pro které obce platí ustanovení tohoto zákona a

b) která z nich má vyhovující upravovací plán, jenž může býti podkladem pro obnovu.

(2) Rozhodnutí podle odstavce 1, písm. a) má ten účinek, že

a) vlastník, po případě obec jsou povinni v nejkratší době odstraniti ssutiny a trosky (§ 5)

b) obnova obce se bude říditi podle výměru o obnově a

c) pro obec platí odlišná úprava přídělu stavebních hmot na obnovu (§ 4 zákona ze dne ............... 1946, č. Sb., o úpravě stavební činnosti a přídělu stavebních hmot).

§ 5.

Odstranění ssutin a trosek a zajištění použitelných stavebních hmot.

(1) V každé obci [§ 4, odst. 1, písm. a)] nutno bezodkladně odstraniti ssutiny (na veřejných prostranstvích i na soukromých pozemcích), jakož i zbytky staveb, pokud jich nemůže býti použito pro konečnou obnovu stavby a pokud nejde o památkově nebo jinak cenný objekt. Při tom budiž dbáno toho, aby se pokud možno získalo co nejvíce ještě použitelných hmot. Tyto hmoty se zajišťují pro účely obnovy v obci a smí býti s nimi nakládáno jen podle pokynů zemské komise nebo z jejího pověření podle pokynů stavebního úřadu, na Slovensku podle pokynů státního stavebního úřadu. Bude-li vlastníku uloženo, aby je postoupil jiné osobě, určí stavební úřad náhradu ve shodě s cenovými předpisy.

(2) Stavební úřad vyzve vyhláškou nebo jiným způsobem v obci obvyklým vlastníky, aby v přiměřené lhůtě provedli příslušná opatření u svého objektu; stanoví po případě také v dohodě se státním památkovým úřadem, které objekty se považují za památkové nebo jinak cenné, a určí, jak se mají zajistiti zbytky staveb, jež se neodstraňují (odstavec 1). Vlastník může do 15 dnů po vyzvání žádati o prodloužení stanovené lhůty; o této žádosti musí stavební úřad rozhodnouti do 8 dnů od jejího podání.

(3) Vlastník je povinen do 15 dnů po vyzvání podle odstavce 2 prohlásiti, zda hodlá vyzvání vyhověti. Neučiní-li vlastník v této. lhůtě žádné prohlášení nebo prohlásí-li v této lhůtě, že nehodlá ssutiny a trosky odstraniti, nebo neodstraní-li je ve lhůtě stanovené podle odstavce 2, je povinna provésti to obec; při tom se získané stavební hmoty bez náhrady stávají jejím vlastnictvím.

(4) Náklad na odstranění ssutin a trosek u objektů, jež budou obnovovány, se započítá do výdajů na obnovu (§ 11, odst. 4). Náklad na odstranění ostatních ssutin a trosek hradí stát.

§ 6.

Zjištění škod na stavebních objektech a jejich stavu.

(1) V nejkratší době budiž u každého zničeného nebo poškozeného stavebního objektu (§ 1, odst. 1) odborně zjištěno, jaká škoda na něm vznikla a jaký je jeho stavební stav (zejména též zda a jaká jeho stavební část je ještě použitelná pro obnovu). Zjištění se provede na náklad státu znalci podle směrnic ministerstva dopravy (veřejná správa technická), vydaných, pokud jde o Slovensko, v dohadě s povereníctvem dopravy a verejných prác.

(2) Zjištění škody podle odstavce 1 je podkladem pro jednání smíšených komisí podle §§ 4 a 5 dekretu presidenta republiky ze dne 31. srpna 1945, č. 54 Sb.; o přihlašování a zjišťování válečných škod způsobených mimořádnými poměry; na Slovensku je podkladem pro jednání orgánů uvedených v nařízení Slovenské národní rady ze dne 3. července 1945, č. 67 Sb. n. SNR, o přihlášení škod způsobených válečnými událostmi.

(3) Při poskytování záloh podle předpisů o zálohách na náhradu za válečné škody majetkové, budiž vždy, byla-li uplatněna škoda na stavebním objektu, určeno, zda a jaká část zálohy připadá na náhradu stavební škody na tomto objektu.

§ 7.

Řízení.

(1) Zemská komise, na Slovensku okresní komise, k jejímuž jednání budiž přizván odborný technický úředník okresního národního výboru - na Slovensku státního stavebního úřadu - a zástupce obce, nejprve

a) shlédne na místě stavební stav každé obce [§ 4, odst. 1, písm. a)],

b) přezkoumá, jak je provedeno nebo prováděno odstraňování ssutin a trosek budov, jejich skládka a uložení ještě použitelných stavebních hmot, a podle potřeby vydá s konečnou platností závazné pokyny,

c) zjistí, jaká šetření již byla vykonána, a

d) rozhodne, které další přípravné práce dlužno provésti. Při nezbytné potřebě určitých měření nebo předběžných nástinů řešení může zemská komise - na Slovensku okresní komise - po slyšení obce zadati příslušné práce způsobilému odborníku; náklady s tím spojené hradí obec.

(2) Po skončení přípravných prací provede zemská komise - na Slovensku okresní komise - v každé obci místní ohledání, jehož se zúčastní s hlasem poradním členové oblastní komise nebo, není-li zřízena, osoby, které by j i tvořily, a podle potřeby zástupce osidlovacího úřadu nebo jeho příslušného orgánu a přizvaní odborníci. Konání místního ohledání se v obci veřejně vyhlásí aspoň 8 dní předem.

(3) Při místním ohledání zemská komise - na Slovensku okresní komise

a) přezkoumá výsledek přípravných prací a doplní jej po případě ještě na místě zjištěním potřebných okolností,

b) shrne ihned výsledek všech těchto šetření v návrh podstatných bodů výměru o obnově a

c) poskytne účastník m místního ohledání, jakož i vlastníkům dotčených nemovitostí možnost, aby k tomuto návrhu zaujali stanovisko. K námitkám později uplatněným nebude přihlíženo.

(4) Byla-li zřízena oblastní komise, je jejím úkolem, aby po všech stránkách řádně připravila a usnadnila jednání zemské komise - na Slovensku okresní komise - a podala své návrhy pro výměr o obnově.

(5) Pro jednodušší případy může zemský národní výbor - na Slovensku státní stavební úřad - doplniti oblastní komisi svým odborným úředníkem ve funkci předsedy komise a pověřiti přímo ji provedením řízení podle odstavců 2 a 3.

§ 8.

Výměr o obnově.

(1) Výměr o obnově (v dalším jen výměr) jest závazným předpisem pro rozsah a způsob provedení obnovy v určité obci po stránce plánovací a stavební.

(2) Ve výměru se nejprve zjistí,

a) kolik stavebních objektů (§ 1, odst. 1) a jakého druhu bylo zničeno, kolik a do jaké míry byla poškozeno a kolik bytových nebo hospodářských jednotek tím bylo ztraceno, jakož i

b) kolik z nich je nutno obnoviti, aby bylo vyhověno nejnutnější potřebě místní i širším veřejným zájmům.

(3) Podlé těchto zjištění a podle výsledku místního ohledání (§ 7) se určí výměrem rozsah a způsob obnovy, zejména tedy

a) které objekty budou obnoveny, po případě na kterých jiných plochách se provedou náhradní stavby a

b) které plochy naproti tomu vzhledem k nutnosti podrobnějšího posouzení a uvážení potřeb dopravy, zdravotnictví, ochrany památek a pod, se vylučují ze zastavění až do opatření upravovacího plánu,

c) pokyny pro případné změny v rozdělení ploch na staveniště,

d) v kterých stavebních čarách a výškových úrovních se má stavěti,

e) jaké druhy a způsoby staveb se smějí prováděti, jejich přípustnou výšku a pod.,

f) jakých opatření je třeba k obnově a ochraně památkově nebo jinak cenných objektů,

g) je-li toho třeba, pořadí staveb podle jejich naléhavosti, zejména sociální, nebo podle hospodárnosti a účelnosti postupu stavebních prací,

h) jeden nebo více zmocněnců pro obnovu (jejich náhradníci), po případě obvody jejich působností,

ch) zda vzhledem k rozsahu a způsobu škod (na př. souvislá těžce postižená území) bude obnova v celé obci nebo některé její časti provedena jako jednotná stavební akce (§ 11) a

i) odhadem potřeba jednotlivých stavebních hmot, po případě její časové rozvržení, kolik z těchto hmot bude možno opatřiti v místě a jaká bude potřeba pracovních sil.

(4) Pro posouzení, které průmyslové závody, na něž se vztahuje dekret presidenta republiky ze dne 27. října 1945, č. 109 Sb., o řízení výroby, je nutno obnoviti, je závazné rozhodnutí nebo opatření ministra průmyslu, na Slovensku v dohodě s povereníkem priemyslu a obchodu; teprve podle něho lze pojmouti takovéto objekty do výměru.

(5) Obsah výměru podle odstavce 3, písm. a) až f) bude zpravidla vyjádřen též v plánu. Ve výměru pro obce s vyhovujícím upravovacím plánem [§ 4, odst. 1, písm. b)] mohou odpadnouti opatření uvedená v odstavci 3, písm. b) až f).

(6) Zemský národní výbor - na Slovensku státní stavební úřad - může výměr doplniti nebo změniti, je-li toho potřebí ve veřejném zájmu, a to buď po opakovaném místním ohledání anebo po slyšení zúčastněných vlastníků a oblastní komise nebo, není-li zřízena, okresního a místního národního výboru.

(7) Plán (odstavec 5, věta první) bude doručen jen stavebnímu úřadu a obci, u níž bude trvale vyložen k nahlédnutí. Z výměru (odstavce 1 a 6) může podati odvolání jen obec; rozhodne o něm ministerstvo dopravy (veřejná správa technická), na Slovensku povereníctvo dopravy a verejných prác. Ostatní zúčastněné strany mohou se brániti jen v rámci řízení uvedených v § 14.

§ 9.

Úprava pozemkového vlastnictví.

(1) Jestliže výměrem bylo určeno, že v postižených částech obce je třeba v zájmu její účelnější výstavby změniti dosavadní rozdělení ploch na staveniště, budiž nejprve opatřen nový plán na vytvoření stavenišť podle zásad stanovených výměrem. Návrh plánu opatří a předloží stavebnímu úřadu k projednání podle stavebních předpisů zmocněnec pro obnovu (§ 11, odst. 1, po případě 3 a § 12, odst. 2) nebo stavebník (§ 11, odst. 3 nebo § 12, odst. 1); souhlasu vlastníků pozemků není k tomu třeba, avšak v mezích dovolených stavebními předpisy a výměrem budiž přihlédnuto k jejich požadavkům.

(2) Nová staveniště mohou býti doplněna ze sousedních pozemků (zejména přibráním ploch stavenišť po stavbách, které nemají býti obnoveny), jestliže bez nich by nebylo možno vybudovati na nových staveništích účelné a přiměřené obytné nebo hospodářské jednotky. Je-li nutno postaviti novou budovu pro stavebníka, jehož dosavadní staveniště bylo použito k doplnění sousedních stavenišť, určí výměr pro ni nové umístění; vlastníku pozemku, kterého podle výměru bylo použito k doplnění jiného staveniště, bude dána, požádá-li o to, podle možnosti náhrada v jiném obdobném pozemku.

(3) Použije-li se pozemku nebo jeho části k doplnění jiného staveniště, mohou býti závady na něm váznoucí, vyjmouc služebnosti, které by tím pozbyly významu, přeneseny na pozemek náhradní, nebrání-li tomu stav jeho knihovního zatížení a to podle výměru o přikázání náhradního pozemku zároveň s vkladem vlastnického práva k tomuto pozemku. Nepřenesou-li se závady na pozemek náhradní a neprokáže-li vlastník náhradního pozemku, že osoby, kterým plynou k pozemku použitému k doplnění jiného staveniště práva z knihovních zápisů, nemají námitky proti výmazu svých práv, složí vlastník náhradního pozemku cenu za pozemek použitý k doplnění jiného staveniště u knihovního soudu a ten ji rozvrhne v nesporném řízení podle zásad exekučního řádu (zákona); to platí přiměřeně, byla-li za pozemek použitý k doplnění jiného staveniště dána podle dohody s jeho vlastníkem náhrada v penězích a neprokáže-li vlastník, že osoby, kterým plynou práva k pozemku z knihovních zápisů, souhlasí, aby náhrada byla vyplacena přímo jemu. Průkaz uvedený v předchozí větě třeba podati listinou, na které je podpis oprávněné osoby ověřen soudem nebo notářem (veřejným notářem).

(4) Nebudou-li plochy potřebné podle odstavce 2 opatřeny dohodou, stane se tak vyvlastněním (§ 10).

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP