Prozatímní Národní shromáždění republiky Československé 1946.

368.

Interpelace

poslanců Smejkala a P. Noska

ministru dopravy

ve věci splavnění řeky Labe.

Regulace a současně splavnění Středního Labe, nebyly prováděny soustavně - ač se tak mohlo státi již dříve, neboť s nimi bylo započato v r. 1905 - 1907. Stavby měly zajištěnu oporu ve vodocestném zákonu z r. 1901. Po více jak dvě desítiletí zůstaly provedené objekty nevyužity a práce neměly patřičné tempo, ať příčina spočívala v čemkoliv. Zákon z r. 1931, který finančně zajišťoval úpravy Středního Labe a který současně přihlížel k zájmům zemědělským a k využití vodní síly pro výrobu elektřiny - umožňoval rychlejší postup v pokračování ve splavnění Středního Labe a v programu měl býti dokončen do roku 1941.

Úsporná opatření v tomto desítiletém údobí brzdila tempo upravovacích prací, takže ani v této lhůtě nebyly splněny požadavky českého východu, který již několik desítek let čeká na splavnění Labe, neboť bude tím zajištěn hospodářský rozvoj průmyslu a tím spíše v dnešní době, kdy tento průmysl byl znárodněn a jest v jeho vlastním zájmu, aby byly tu sjednány také podklady pro zdravý vývoj obchodně-finanční.

Nyní nabyla úprava Středního Labe v trati Mělník - Pardubice konkrétnější tvářnosti. V trati Mělník - Kolín zbývá dobudovat objekty Pňov - Klavary, úpravy u Čelákovic a úpravy od Senice přes Nymburk až do Poděbrad. (Úprava kynety, dna na plavební hloubku a pod.). V Kolíně se buduje přístav. Trať Mělník - Kolín mohou projížděti zatím 600 tunové lodi, při stálém udržování řečiště, dokud nebudou příslušné stavební práce hotovy. V trati Kolín - Pardubice zbývá dobudovat zdymadlo a přilehlou úpravu u Veletova, jehož projekt je již připraven k úřednímu konečnému jednání.

Dále nutno provést detailní projekty dalších tří zdymadel, a to u Labské Týnice, Telčic a Semína s příslušnými úpravami přilehlého řečiště. Poněvadž jsou generální projekty připraveny, žádáme, aby bylo provedeno urychlené vyřešení detailních projektů, aby mohlo býti přikročeno k zahájení vlastních staveb. Splavnění Labe bude uceleno vybudováním přístavu v Pardubicích, který dle dřívějšího rozhodnutí měl býti vybudován již v r. 1939, neboť v roce 1931 - 1932 bylo o tom rozhodnuto při provedené soutěži současně na přístavy v Kolíně, v Pardubicích. Během neblahé doby nesvobody, byl staven další termín dokončení splavňovacích prací, t. j. do r. 1948.

Dle dosavadních disposic po stránce technické i finanční žádáme, aby definitivně stanoven termín dokončení splavnění Labe Mělník - Pardubice a vybudování přístavů v Kolíně a v Pardubicích, nejdéle do konce roku 1954. Finančně odhadnut náklad na práce v celé trati Mělník - Pardubice (včetně přístavu v Pardubicích) na 460 milionů Kčs, což znamená roční průměrný náklad okrouhle v době osmi let 58 mil. Kčs (v době 1919 - 1930 průměrný náklad roční 26 mil., v době 1931 - 1936 29 mil., v době 1937 - 1941 průměrně ročně 40 mil.). V zákoně z r. 1931 byl předkládán ročně průměr 38 mil. Kčs - tedy vzhledem k dnešním 58 mil. Kčs, znamená to o 53% více, což je relativně únosné a nezatíží státní finance. Ovšem jsou tu pádné důvody, které státní správa musí vzíti v úvahu. Nevyužitím nákladních objektů a úprav zatěžuje se stát inter. úroky, neboť dosud bylo vydáno okrouhle na úpravu splavnění téměř 1 miliarda; další důvod, že provedené úpravy jsou poškozovány a znehodnocovány, takže nákladné zdržování je dalším břemenem, jež by se provozováním plavby odstranilo a naopak dopravné a všechny příslušné poplatky by byly každoročním zdrojem příjmů, jak ukazuje dosavadní provoz na splavněných řekách; další důvod je dán soustředěním průmyslových ředitelství znárodněných podniků do Pardubic a do oblasti východních Čech. Pardubický přístav budiž vybudován na 350.000 tun s možností rozšíření, neboť bude tu východisko průplavu Labsko-odersko-dunajského, a to je druhá etapa pro vybudování vodních cest, neboť budeme pak spojeni nejen s Hamburkem, ale i s Baltickým a Černým mořem, což při dnešní naší opoře v Rusku má nedozírný význam. Pardubice a východní Čechy od Náchoda po Havlíčkův Brod mají významný a rozvětvený průmysl: chemický, kovodělný, kožedělný, zemědělský, keramický, kamenický, textilní, dřevařský (elektrárny, plynárny) a všechen tento průmysl potřebuje laciný dovoz surovin a rovněž potřebuje lacino vyvážeti, neboť jen tímto způsobem budeme moci konkurovati na zahraničním trhu.

Vybudování vodní cesty Mělník - Pardubice do konce roku 1954 je nejširším zájmem státním, nejen východních Čech a investovaný kapitál je státní nezbytností, která v krátké budoucnosti přispěje k vytvoření zdrojů příjmů, nejen z provozované plavby, ale i ve znárodnění průmyslu, který ušetří na důležité kalkulační složce - na dopravě.

Na základě shora uvedených důvodů žádáme pana ministra dopravy, zda je ochoten zaříditi:

1. Aby byla dobudována s největším urychlením trať Mělník - Kolín, jsoucí již ve stavbě pro 1000tunové lodi,

2. aby bylo ihned přikročeno k dokončení projektu zdymadla Veletov a k zahájení prací již v r. 1947,

3. aby byly ještě v r. 1946 vypracovány projekty zdymadel u Týnce n. Labem, u Telčic a u Semtína, aby mohly býti v r. 1946 ještě úředně projednány a aby již v r. 1947 bylo přikročeno ke stavbě,

4. aby byl ještě v r. 1946 vypracován a úředně projednán projekt přístavu v Pardubicích, aby mohlo býti přikročeno ke stavbě již v r. 1948,

5. aby byly provedeny veškeré úpravy břehové mezi zdymadly, pokud nejsou hotovy se zřetelem na splavnění, t. j. oblouky, aby byly řešeny pro 1000tunové lodi.

V Praze dne 10. dubna 1946.

Smejkal, P. Nosek,

Sedlák, Černo, Sajal, dr John, dr Bernard, Bělíková, dr Maiwald, Vaněk, Hladký, Hatina, dr Peška, inž. Kafka, Maleček, Pavlán, Kaplan, Jodas, J. Novotný, dr Kratochvíl, Větr, Kubát, Holub, Vaverka, Skaunic, Konopa, A. Gottvald.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP