Podepsaní navrhují: Prozatímní národní
shromáždění rač se usnésti
na tomto zákoně:
Prozatímní Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Obyvatelům tak zvaného pohraničí,
t. j. území, které bylo od Československé
republiky v roce 1938 násilně odtrženo, bude
vyplácen osidlovací příspěvek
a to tehdy, jestliže se na toto území přistěhovali
po 5. květnu 1945 a nepřerušeně a trvale
na něm bydlí a pracují v řádném
pracovním poměru.
Osidlovací příspěvek činí
až 10.000.- Kčs podle poměrů sociálních,
rodinných a místních. Jeho odstupňování
bude upraveno vládním nařízením.
Výplata osidlovacího příspěvku
se nebude díti hotově, ale příslušným
osobám podle § 1 tohoto zákona budou orgány
sociálního pojištění vystaveny
dobropisy a to vždy na 1/4 hodnoty
osidlovacího příspěvku za každé
pololetí od 1. července 1945 do 30. června
1947. Těmito dobropisy bude možno platit nájemné
ve zkonfiskovaných domech, přidělené
svršky i nemovitý majetek podle dekretu presidenta
republiky č. 108/45 a pod. Osoby, které se přistěhují
do pohraničí v pozdějších půlletích
dvouletého období od 1. VII. 1945 do 30. VI. 1947,
obdrží příslušné čtvrtiny
osidlovacího příspěvku jen za zbývající
půlletí.
Na osidlovací příspěvek nemají
nárok ti, kdož jsou do pohraničí přikázáni
na přechodnou dobu, nechtějí sem přestěhovati
své rodiny a mají nároky na zvláštní
přídavky z důvodu pobytu v pohraničí
v jiném způsobu.
Osidlovací příspěvek může
býti také přiznán nově se přistěhovavším
a sociálně slabým osobám samostatně
výdělečně činným (národním
správcům), pokud i přes pravidelnou a řádnou
činnost nemohou vydělati tolik jako osoby při
podobné činnosti, jsoucí v pracovním
poměru. Podrobnosti upravuje vládní nařízení.
Úhradu a ručení za vydané dobropisy
na osidlovací příspěvky převezmou
Fondy národní obnovy, zřízené
podle dekretu presidenta republiky č. 108/45 v rámci
zajištění a hospodářství
se zkonfiskovaným nepřátelským majetkem
podle tohoto dekretu.
Tento zákon platí zpětně od 1. července
1945 a provedou ho ministr vnitra v dohodě s ministrem
ochrany práce a sociální péče
a ministrem financí.
I když teoreticky jsou mzdy, platy a ceny v pohraničí
stejné jako ve vnitrozemí, prakticky jsou v tomto
směru četné a velké rozdíly
v neprospěch zaměstnaneckých a spotřebitelských
vrstev v pohraničí. Navrhovatelé uznávají,
že není možno provésti zvláštní
stálou mzdovou a platovou úpravu pro pohraničí
a proto navrhují zavedení zvláštního
a přechodného osidlovacího příspěvku.
Je nutno přihlédnouti také k tomu, že
poměry nově se přistěhovavších
osob do pohraničí ztížila ta okolnost,
že musely většinou z počátku vésti
dvojí domácnost, později hraditi stěhovací
výlohy, jež vzhledem k nedostatku dopravních
prostředků a velkému počtu stěhujících
se osob byly nadměrně vysoké a v novém
prostředí mají též četná
a vysoká zařizovací vydání.
To platí jak o příslušnících
zaměstnaneckých kategorií, tak o malých
podnikatelích. Spotřebovali mnohdy při tom
své poslední úspory a ti, kdož jich
neměli, jsou zadluženi anebo nuceni po marných
pokusech o zakotvení v novém prostředí
vrátiti se do vnitrozemí. Tyto skutečnosti
jsou dnes již všeobecně známé a
trpí tím zejména opatřování
kvalifikovaných sil, nutných pro plný a plnohodnotný
provoz podniků všech odvětví hospodářského
života v pohraničí.
Úhrada osidlovacího příspěvku
nechť jest opatřena z prostředků Fondu
národní obnovy, neboť záležitost
opatření a udržení pracovních
sil v pohraničí je v souvislosti se zajištěním
majetku konfiskovaného podle dekretu presidenta republiky
č. 108/45 a event. zvýšení jeho výnosu.
Při praktickém provádění tohoto
zákona nebude nutno opatřovati hotové peněžní
prostředky, což umožní systém dobropisů.