Podepsaní navrhují: Prozatímní Národní
shromáždění rač se usnésti:
Prozatímní Národní shromáždění
republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:
Dekret presidenta republiky č. 12/1945 Sb. se mění
a doplňuje takto:
1. § 4 zní:
Zemědělským majetkem (§ 1, odst. 1)
je rozumět zemědělskou a lesní půdu,
k ní patřící budovy a zařízení,
dále závody zemědělského průmyslu,
sloužící vlastnímu zemědělskému
a lesnímu podnikání, bez rozdílu byl-li
majetkem jednotlivce nebo účelového sdružení
osob, jakož i movité příslušenství
(živý a mrtvý inventář) a všechna
práva, která jsou spojena s držbou zkonfiskovaného
majetku nebo jeho části."
2. V §u 6 vypouští se celý odstavec 2
a označení odstavce 1.
3. § 7 zní:
(1) Ze zemědělského majetku spravovaného
Národním pozemkovým fondem bude se přidělovati
zemědělská půda do vlastnictví
osob slovanské národnosti a československé
státní příslušnosti:
a) deputátníkovi a zemědělskému
dělníkovi,
b) pachtýři zemědělské půdy,
c) zemědělci ve výměře, doplňujícím
jím dosud vlastněný pozemkový majetek,
ve všech těchto případech až do
20 ha zemědělské půdy, při
čemž platí zásada, že usedlosti
ve výměře do 20 ha zemědělské
půdy lze děliti jen tehdy, jsou-li pro to důležité
důvody, na příklad vytvoření
soběstačných hospodářství
v obci, umožnění zcelování pozemků,
zřizování výběhů a pod.,
d) obcím a okresům, jakož i jiným veřejnoprávním
korporacím k veřejným účelům,
které podle zákona sledují,
e) stavebním družstvům, dále zemědělským
a jiným družstvům složeným z oprávněných
uchazečů podle písm. a), b), c) a f),
f) dělníkům, veřejným a soukromým
zaměstnancům a maloživnostníkům
pro stavbu vlastního domu nebo na zřízení
zahrady ve výměře nejvýše do
0.50 ha.
(2) Není-li kvalifikovaných uchazečů
podle odst. 1, písm. a) až f), zůstává
půda ve správě Národního pozemkového
fondu pro potřeby vnitřního osídlení.
(3) Konfiskované budovy a zařízení,
závody zemědělského průmyslu,
sady, archivy, památnosti a pod., pokud nebudou přiděleny
veřejnoprávním subjektům [odst. 1,
písm. d)], mohou se přiděliti do vlastnictví
a) družstev utvořených z oprávněných
uchazečů za účelem společného
užívání,
b) výjimečně jednotlivcům (přídělcům)
uvedeným v odst. 1, písm. a) až c).
(4) O tom, zda konfiskovaný majetek uvedený v odstavci
3 se přidělí družstvům nebo jednotlivcům,
se rozhodne obdobně podle § 9.
(5) Přednostní právo na příděl
mají osoby, které se vyznamenaly a zasloužily
v národně osvobozovacím boji, zejména
vojáci a partyzáni, bývalí političtí
vězňové a deportovaní a jejich rodinní
příslušníci i zákonní
dědicové, jakož i rolníci poškození
válkou, dále z ciziny se navrátivší
příslušníci českého a
slovenského národa. Přednostní právo
jest náležitě prokázati."
4. Za § 7 se vkládá nový paragraf 7
a, který zní:
(1) Lesní půda budiž přidělena
novým nabyvatelům do správy a vlastnictví
v tomto pořadí:
1. státu, pokud jde o
a) rozsáhlé a souvislé lesní plochy,
jež třeba z důvodů veřejných
nebo vojenských, hlavně v pohraničním
území, zestátnit,
b) lesní majetek, jehož jest třeba k účelnému
doplnění nebo zcelení dosavadního
státního lesního majetku, spravovaného
podnikem "Státní lesy a statky" a "Vojenskými
lesními podniky",
c) lesní majetek, který se hodí svou povahou
a polohou jako školní lesní statky, pro potřebu
lesnických škol a jako pokusné lesní
statky pro výzkumné ústavy lesnické
nebo který má zvláštní význam
pro ochranu přírodních památek a krás
anebo vyžaduje z důvodů veřejných
mimořádných opatření ochranných,
zejména k zabezpečení zájmů
vodního hospodaření, v pramenných
oblastech, k zamezení vzniku strží, bystřin
a pod.,
2. svazkům územní samosprávy (zemím,
okresům a obcím) nebo lesním družstvům
obcí a okresů, dále jiným korporacím
veřejného práva, pokud toho potřebují
k účelům, které podle zákona
sledují, nebo zemědělským družstvům,
a to tak, aby bylo zaručeno řádné
lesní hospodářství,
3. zemědělcům, pokud jde o drobný
a rozptýlený lesní majetek ve výměře
do 20 ha, zejména když tento lesní majetek
jest nebo byl součástí usedlosti jim přidělené.
(2) Při přídělu lesní půdy
budiž přidělena také potřebná
výměra zemědělské půdy
(rolí, luk a pastvin) s případným
příslušenstvím.
(3) Vedlejší závody lesní, zejména
podniky pilařské, vápenky, cihelny a pod.,
přidělí se zároveň s lesní
půdou.
(4) Ustanovení odst. 1 až 2 platí přiměřeně
i o přídělu rybníků a jiných
vodních ploch.
(5) Nabyvatelé uvedení v odst. 1, č. 1 a
2, jsou povinni převzíti s přiděleným
jim majetkem úměrný počet trvalých
zaměstnanců (úředníků,
zřízenců a stálých dělníků),
kteří byli při přídělu
na onom majetku v trvalém služebním (pracovním)
poměru a prokáží národní
spolehlivost. Podrobné předpisy o převzetí
budou vydány vládním nařízením."
5. § 8 zní:
(1) Přídělce jest povinen ujmouti se držby
nejpozději toho dne, který bude stanoven v rozhodnutí
o přídělu půdy, které vydá
Národní pozemkový fond jako vkladu schopnou
listinu o přídělu půdy. Přidělená
půda přechází dnem převzetí
držby do vlastnictví přídělce,
(2) přídělce jest oprávněn
obstarati si v pozemkové knize podle rozhodnutí
o přídělu (odstavec 1) zápis vlastnického
práva k přiděleným nemovitostem. O
povolení a provedení tohoto zápisu vyrozumí
soud též Národní pozemkový fond.
(3) Zciziti, pronajmouti nebo zatížiti majetek přidělený
podle §u 6 a 7 lze jen se schválením Národního
pozemkového fondu. Schválení toho není
třeba, jde-li:
a) o zcizení nebo pacht mezi manžely nebo s rodičů
na potomky a jejich manžely, nebo o zatížení
zřízením výměnku pro jmenované
osoby,
b) o pronájem obytných místností nebo
obytných budov nesloužících hospodaření
na nabyté půdě,
c) o pacht, zcizení nebo zatížení půdy
nabyté podle §u 7, odstavec 1, písm. f) pro
stavbu vlastního domu nebo na zřízení
zahrady, jestliže půda k těmto účelům
původně v celku nabytá nepřesahuje
výměry 10 arů.
(4) Přídělce nesmí býti omezen
ve svých právech dalšími omezeními
tímto zákonem nevloženými a dobrovolně
při přídělu převzatá
omezení jsou právně neúčinná."
6. § 1 zní:
(1) V úhradě, určené podle §
10 zahrnuty jsou všechny výdaje a poplatky spojené
s konfiskací (§ 1) přidělením
(§ 7) a knihovním převedením zkonfiskovaného
majetku.
(2) Převody majetku podle tohoto zákona jsou osvobozeny
od poplatků a dávek. Zápis přídělu
do pozemkových knih může obstarati Národní
pozemkový fond, pokud přídělce si
je neobstaral již sám podle § 8 odstavec 2.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení s výjimkou ustanovení
v § 8 odstavec 4, které nabývá účinnosti
dnem 23. června 1945; zákon provedou ministři
zemědělství, financí, spravedlnosti,
vnitra a výživy.
Volání českých a slovenských
rolníků a bezzemků po provedení nové
pozemkové reformy vyhověla vláda zařazením
příslušných zásad o nové
pozemkové reformě do svého programu, přijatého
na schůzi vlády v Košicích dne 5. dubna
1945. K provedení těchto zásad došlo
dekretem presidenta republiky ze dne 21. června 1945, č.
12 Sb., o konfiskaci a urychleném rozdělení
zemědělského majetku Němců,
Maďarů, jakož i zrádců a nepřátel
českého a slovenského národa, a dekretem
č. 28/1945 Sb. o osídlení tohoto majetku.
Dosavadní praxe při provádění
tohoto dekretu však ukazuje, že jest třeba jeho
ustanovení doplniti, aby vyhovovala hospodářským
i sociálním potřebám zemědělského
lidu.
Klub poslanců čs. strany národně socialistické
navrhuje proto nutné doplnění konfiskačních
a osidlovacích předpisů.
Již samo ministerstvo zemědělství uznává
ve svých vysvětlivkách k těmto dekretům
presidenta republiky vydaných, že dosavadní
předpisy nedostačují. Neříká
to sice přímo, avšak jest to zřejmé
z toho, že v těchto vysvětlivkách k
provádění dekretů jde v četných
případech přes jejich ustanovení.
Poněvadž pouhými vysvětlivkami a pokyny
pro praxi nelze v tomto směru vystačiti, jest třeba
pozměniti a doplniti zmíněné dekrety
předpisem zákonným.
Dosavadní ustanovení dekretu o přídělu
půdy zemědělské dlužno doplniti
zejména zařazením kategorie pachtýřů
a rodinných příslušníků
zemědělských mezi osoby, které mohou
příděl půdy do vlastnictví
obdržeti, i když nejsou samy malozemědělci,
vlastnícími již nějaký pozemkový
majetek. Dále třeba pamatovati též na
to, aby dosavadní usedlosti s příslušným
vybavením budov, inventáře atd. nebyly zbytečně
zmenšovány nebo trhány, jde-li o usedlosti
o výměře do 20 ha zemědělské
půdy. Jest nutno též umožniti zemědělcům
s výměrem půdy, do 20 ha přestěhování
v rámci kolonisace. Jako přídělce
jest třeba vedle obcí a okresů uznati i veřejnoprávní
korporace, pokud jde u nich též o příděl
k veřejným účelům.
Předpisy o přídělu lesní půdy
třeba doplniti tak, aby byl umožněn její
příděl jako školních lesních
statků pro potřeby lesnických škol a
obdobně jako pokusných lesních statků
pro výzkumné ústavy lesnické, dále
korporacím veřejného práva a také
zemědělským družstvům, a pokud
pak jde o drobný a rozptýlený lesní
majetek ve výměře do 20 ha, též
zemědělcům, zejména když tento
lesní majetek jest anebo byl již dříve
součástí usedlosti jim přidělené.
S lesní půdou musí býti přidělena
také potřebná výměra zemědělské
půdy s případným příslušenstvím,
pokud jest takové půdy třeba k řádnému
hospodaření v lesích, na př. pro vypěstění
píce potřebné pro tažný dobytek
používaný při lesních pracích:
Z povahy věci plyne, že při systematickém
přidělování půdy zemědělské
a lesní, nutno přiděliti zároveň
vedlejší podniky, jakými jsou na př.
podnikové malé pily, vápenky, cihelny, odkázané
na těžení hlíny z přiděleného
pozemku a pod. Totéž platí i o rybnících,
jelikož tyto jsou mnohdy konfigurací přírodního
terénu odkázány na regulování
přítoků vody nebo svádění
vody z okolních lesů a jiných pozemků.
Důsledkem převzetí půdy státem,
zeměmi, okresy a obcemi musí býti převzetí
přiměřeného počtu zaměstnanců
dosud zaměstnaných na zkonfiskovaném majetku.
V tomto směru dekret č. 12/1945 Sb. nemá
žádných ustanovení a zaměstnanci
jsou ponecháni značným pochybám, jak
bude upraven jejich existenční poměr, který
za daného stavu jest značně nejistý.
Proti ustanovení nynějšího dekretu čís.
12/1945 Sb. a čís. 28/1945 Sb., který zaknihování
přidělené půdy vyhražuje pouze
národnímu pozemkovému fondu, jest třeba
postarati se o to, aby tam, kde to bude možné, provedli
si přídělci zaknihování sami,
na základě rozhodnutí o přídělu,
které jim bude vydáno. I takové zaknihování
bude prosto všech kolkových poplatků. Dosavadní
znění dekretů čís. 12/1945
Sb. a čís. 28/1945 Sb. zcela paušálně
stanoví, že zcizení a propachtování
přidělených pozemků podléhá
schvalování Npfu, ačkoliv jest kupředu
jisto, že takové regulace není třeba
v případech, kde půjde o přechod vlastnictví
v rodině, na příklad: s rodičů
na děti, na pozůstalého manžela a pod.
rovněž v těch případech, kdy
bude třeba pronajmouti z přidělené
budovy samostatný byt, resp. vedlejší budovu,
kterou přídělce přechodně nebude
potřebovati. Ohledu zasluhuje stejně drobný
stavební druh, který si nutně vyžádá,
aby i od přidělené půdy mohly býti
zcizovány stavební parcely nanejvýše
o výměře 10 arů. Vzhledem k tomu,
že při přidělování zemědělské
půdy nynější praxe hledí různé
nedostatky vyplývající z neúplného
znění dosavadního předpisu a nemožnosti
v krátké době převézti přidělenou
půdu do skutečného vlastnictví, nahraditi
tím, že přídělcům stanoví
určitá omezení, která dekret čís.
12/1945 Sb. a čís. 28/1945 Sb. nezná, bylo
třeba do osnovy pojmouti ustanovení, že veškerá
tato omezení dobrovolně převzatá jsou
právně neúčinná.
Je tedy zřejmo, že se jedná nejen o odstranění
mezer v dnešních předpisech konfiskačních
a kolonisačních, ale i o jejich zlepšení
v zájmu hladkého provádění
kolonisace a vytvoření účelných
hospodářských celků a zajištění
mnohých veřejných zájmů, který
sleduje stát, země, okresy a obce, případně
jiné veřejnoprávní korporace v mezích
platných předpisů.