Prozatímní Národní shromáždění republiky Československé 1946.

458.

Odpověď

ministra zemědělství

na naléhavou interpelaci posl. Ulricha, Nováka, inž. dr Kameníčka, Soukupa, Štambachra, inž. Kopeckého, Ferjaka a Matrky,

v záležitosti urychleného vydávání tak zvaných dekretů o vlastnictví půdy (tisk 380).

Z obsahu interpelace nejenom vysvítá, že páni interpelanti nejsou správné informováni o důvodech, které vedly ministerstvo zemědělství k tomu, aby vydávalo přídělcům dekrety o vlastnictví půdy, a o právním významu těchto dekretů, nýbrž také, že ztrácí věcné hledisko; neboť mluví, že: "Považujeme takovéto vydávání dekretů za zbytečné, neboť dávají tušiti jen propagační účel; ve skutečnosti národnímu správci nic neposkytují a nepřispívají ke konsolidaci poměrů."

Důvody, pro které bylo nutno přistoupiti k vydávání dekretů o vlastnictví půdy jsou tyto:

Většina uchazečů o půdu podle dekretu č. 28/1945 Sb., ujala se půdy konfiskované v pohraničí podle dekretu č. 12/1945 Sb. zprvu ve vlastnosti národních správců, ustanovených podle dekretu č 5/1945 Sb. Větším těchto národních správců se osvědčila a bylo o ní také při přezkoušení zjištěno, že vyhovuje všem požadavkům, které dekret č. 28/1945 Sb. klade na přídělce toliko poměrně nepatrná část národních správců musila býti odstraněna ze své funkce, protože se neosvědčila nebo protože bylo zjištěno, že nevyhovuje požadavkům zákonem kladeným na přídělce. Toto odstraňování nevhodných národních správců vyvolalo přirozeně jisté zneklidnění i u těch, kteří se osvědčili a také jinak mají všechny náležitosti pro příděl podle dekretu č. 28/1945 Sb. Tohoto přirozeného zneklidnění bylo využito nepřáteli naší nové pozemkové reformy, kteří rozšiřováním různých bezpodstatných pověstí snažili se zneklidnění národních správců stupňovati. Tomu bylo nutno čeliti. Ostatně národní správa podle dekretu č. 5/1945 Sb. je myšlena jako dočasná, která má býti zrušena, jakmile účelu jí sledovaného bylo dosaženo.

Pokud jde o osídlení podle dekretu č. 28/1945 Sb. byla jeho prvá etapa skončena, když pro půdu konfiskovanou podle dekretu č. 12/1945 Sb., byly vybrány vhodné osoby, vyhovující požadavkům, které klade na přídělce uvedený dekret, a když se tyto osoby ujaly správy konfiskovaného zemědělského majetku. Po přezkoušení jejich správy a osobních náležitostí nebylo důvodu, proč by se jejich funkce jako národních správců měla ještě prodlužovati a proč by neměli nemovitosti, které dosud spravovali jako národní správcové, spravovati na příště na vlastní účet, zejména když od toho lze důvodně očekávati, že na půdě zkonfiskované bude hospodaření ještě více zintensivněno.

To vedlo ministerstvo zemědělství k tomu, aby osvědčivším se a vyhovujícím národním správcům počala vydávati na nemovitosti dosud jimi spravované jako. národními správci dekrety o vlastnictví půdy. Bylo by nepochopením právního významu těchto listin, kdyby bylo o nich tvrzeno, že nejsou závazné. Nemůže býti pochybnosti o tom, že dekrety ty jsou veřejnoprávními akty ministerstva zemědělství a tedy že jsou schopné právní moci a když byly řádně doručeny, že jsou pravoplatné. Skýtají tudíž přídělcům právní jistotu, že za podmínek v dekretu uvedených stanou se i knihovními vlastníky konfiskované půdy, na které hospodaří, byť i jednotlivé přidělené parcely nejsou v dekretu zevrubně označeny. Dekrety o vlastnictví půdy nebyly míněny jako listiny, podle kterých přídělcům bude vloženo do knih pozemkových vlastnické právo k přiděleným nemovitostem, neboť taková listina by vyžadovala podle § 432 a 433 o. z. o. a v §§ 26 - 27 a § 33, písm. d) knih. zák. přesné označení parcel a jejich výměry, což u 140.000 případů není možno technicky provést za pár měsíců. Účelem dekretů proto je zajistit vlastnické právo pro přídělce ještě dříve, nežli jejich vlastnické právo bude zaknihováno. Je to proto zásluhou ministerstva zemědělství, že tak urychleně prosazuje zájmy přídělců. Sluší poznamenati, že i podle zákonů o prvé pozemkové reformě nabyl přídělce vlastnického práva k přídělu bez vkladu do pozemkových knih a bez hmotného odevzdání (N. s. č. 16.856, č. 9,862 a č. 7.960).

Podobně podle výslovného ustanovení § 5, odst. 2 dekretu č. 28/1945 Sb. přechází přidělená půda dnem převzetí držby do vlastnictví přídělce. Aby tedy přídělce nabyl vlastnického práva k půdě jemu přidělené, k tomu nepotřebuje, aby mu bylo vlastnické právo do knih pozemkových vloženo. O vklad svého vlastnického práva do knih pozemkových nepotřebují se přídělci starati, neboť podle § 10, odst. 2 dekretu č. 28/1945 Sb. jest povinností Národního pozemkového fondu, aby obstaral zápisy nutné k uskutečnění přídělu.

Mohu ubezpečiti pány interpelanty, že ministerstvo zemědělství nebude ukončovat 20 let pozemkovou reformu jak se to dělo, když o téhle, pro naše rolníky, národ a stát tak důležité otázce, rozhodovali páni velkostatkáři.

Ubezpečuji také pp. interpelanty, že ministerstvo zemědělství se nenechá zdržovati v této spravedlivé věci ani žádostí, aby nebyly konfiskovány a parcelovány statky rozvratných a protislovanských řádů německých rytířů a stanoviskem orgánů některých stran, aby uvnitř státu se neprováděl dekret o konfiskaci a parcelaci půdy zrádců. Ministerstvo zemědělství nebude také svedeno s cesty na jedné straně interpelacemi národně-socialistické strany, jestli "jsou zejména panu ministrovi zemědělství známy zákulisní kroky za účelem zrušení zabavení majetku býv. řádů německých rytířů" - na druhé straně žádostí, aby majetky řádu německých rytířů nebyly konfiskovány a parcelovány, vycházející z téže strany.

Pokud jde o rozhořčení demokratické strany, že dekrety ministerstva zemědělství prý neznamenají vlastnické právo, poznamenávám jen tolik, že samotné povereníctvo pro pozemkovou reformu, právě nyní předložilo SNR návrh na udělování podobných dekretů: Dále prosím tytéž pány interpelanty, aby usilovali u povereníctva pro pozemkovou reformu o urychlení pozemkové reformy na Slovensku, kde dodnes byla ponechána půda v rukou Maďarů.

V Praze dne 17. května 1946.

Ministr zemědělství:

Ďuriš v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP