Vláda vychází z přesvědčení,
že zdrojem trvalého blaha národa a republiky
je především práce. Nový, lidový,
skutečně demokratický režim, který
byl v osvobozené republice nastolen, podnítil velké
pracovní úsilí širokých vrstev
našeho lidu v městech i na venkově, a díky
tomu se nám v prvém budovatelském roce podařilo
vyhnouti se sociálním otřesům a překonati
bezprostřední obtíže, způsobené
okupací a válkou. Na tomto kladě můžeme
vypracovati dvouletý plán obnovy a výstavby
republiky pro léta 1947 až 1948. Stěžejní
myšlenkou dvouletého plánu je zvýšiti
výrobu investičních i spotřebních
statků nad úroveň předválečnou
a tak dosíci úměrného zvýšení
životní úrovně našeho lidu.
má ke konci roku 1948 překročiti úhrnnou
předválečnou úroveň o 10 %
přes to, že odsunem Němců a Maďarů
ubude našemu průmyslu značný počet
pracovních sil.
K provedení dvouletého plánu v průmyslu
bude nutno soustřediti hlavní úsilí
především na ona průmyslová odvětví,
která mají rozhodující význam
a jejichž zpomalený vývoj by brzdil vývoj
celkový. Jsou to: v oboru báňském
- těžba uhlí, železné rudy a nafty,
v oboru hutním - výroba surového železa
a ocele, v oboru energetickém - výroba elektrické
energie a plynu, v oboru kovodělném - výroba
železničních nákladních vagonů
a lokomotiv, traktorů, nákladních aut, hospodářských
strojů, stavebních strojů, obráběcích
strojů a zařízení pro mechanizaci
těžby dříví, v oboru chemie -
výroba pohonných látek a umělých
hnojiv a hmot, v průmyslu spotřebním pak
výroba textilií, obuvi a pneumatik.
Vycházíme-li z daného stavu a vezmeme-li
v úvahu možnosti dalšího rozvoje výroby,
můžeme předpokládat, že do konce
r. 1948 dosáhneme této roční výroby:
v oboru báňském: u kamenného uhlí
16,7 milionu tun, čímž zvýšíme
nynější těžbu o 17 %, takže
se vyrovná nejvyšší předválečné
těžbě z r. 1937; u hnědého uhlí
23,9 milionu tun, čímž zvýšíme
nynější těžbu o 21 % a překročíme
těžbu z r. 1937 o 33 %.
V oboru hutním: u surového železa 1,4 milionu
tun, čímž překročíme nynější
výrobu o 36 %, avšak nedosáhneme ještě
nejvyšší výroby předválečné.
U oceli 2,2 milionu tun, čímž překročíme
nynější výrobu o 38 % a téměř
dosáhneme nejvyšší předválečné
úrovně.
V oboru energetickém: výroba elektrického
proudu vzroste na 7.400 milionů kWh, to jest o 35 % proti
nynějšímu stavu a o 75 % proti stavu předválečnému.
V oboru kovodělném: výroba železničních
nákladních vagonů stoupne na 15.000 kusů,
to jest o 150 % proti nynějšímu stavu a proti
1.400 vozům v r. 1937. Výroba lokomotiv se zvýší
na 290 kusů, t. j. o 100 proti nynějšímu
stavu a proti 70 kusům r. 1937. Výroba traktorů
dosáhne 9.000 kusů, zvýší se
tedy o 550 % proti nynějšímu stavu a proti
600 kusům r. 1937. Výroba nákladních
aut se zvýší na 10.600 kusů, t. j. o
370 % proti nynější výrobě a
proti 3.300 kusům r. 1937. Výroba hospodářských
strojů bude zvýšena o 83 % proti nynějšímu
stavu a dosáhne celkové hodnoty 1.100 milionů
Kčs.
V oboru chemie: výroba domácích pohonných
látek bude stupňována podle potřeb
státu a hospodářské účelnosti.
Stoupne o 69 % proti nynějšímu stavu a bude
se rovnati celé předválečné
spotřebě, zatím co před válkou
této výroby u nás vůbec nebylo. Výroba
umělých hnojiv má dosáhnouti u fosfátových
hnojiv 400.000 tun a u dusíkatých hnojiv 300.000
tun.
Ve spotřebním průmyslu: výroba v textilu
a výroba obuvi má býti stupňována
co možno tak, aby bylo dosaženo výroby odpovídající
výši předválečné spotřeby,
a vývoz textilií, konfekce a obuvi má býti
zvýšen tak, aby se hodnotou tohoto vývozu kryl
náklad na dovoz potřebných surovin.
bude zvýšena tak, aby ke konci roku 1948 dosáhla
úrovně předválečné a
aby tak bylo možno krýti z domácích
zdrojů větší část zvýšené
potřeby potravin.
Hlavní slabina naší výživy je dosud
nedostatek tuků a masa. Je proto nutno věnovati
pozornost především zvýšení
a zlepšení stavu našeho domácího
zvířectva, jakož i zvýšení
osevu a stupňování výnosu pícnin
a olejnatých plodin. Musíme se snažit, aby
do konce roku 1948 byla proti nynějšímu stavu
zvýšena výroba hovězího masa
o 35 %, vepřového masa o 100 %, vepřového
sádla o 100 %, másla o 10 %, mléka o 75 %
a vajec o 50 procent. Předpokladem pro zvýšenou
živočišnou výrobu je pak pronikavé
zvýšení dnešního hektarového
výnosu všech druhů rostlinné výroby.
Hlavní předpoklad pro zvýšení
živočišné i rostlinné výroby
je mechanisace a elektrifikace zemědělství,
aby se tak nahradil úbytek pracovních sil. Už
ta skutečnost, že pouze v českých zemích
je nově k disposici českým zemědělcům
na 1,300.000 ha zemědělské půdy, obdělávané
dříve Němci, a okolnost, že na této
půdě se zřizuje přes 100.000 nových
českých selských usedlostí, ukazuje,
že k obdělávání celé rozlohy
naší zemědělské půdy potřebujeme
většího počtu pracovních sil.
Proto bude úkolem dvouletého plánu v zemědělství
zříditi ve všech okresech okresní strojní
stanice a vybaviti je nejnutnějším počtem
traktorů a velkých hospodářských
strojů. Stejně tak bude nutno rozšířiti
síť místních a obvodních zemědělských
strojních družstev a doplniti jejich inventář
hodnotnými hospodářskými stroji, jako
samovazači, vyoravadly řepy s odkrajováním
hlav, vyoravadly brambor se zachycováním vyoraných
brambor, mlátičkami s řezačkou a výfuky,
rozmetadly chlévské mrvy, nakládacími
stroji na seno, sázecími stroji na zeleninu, sázecími
stroji na brambory, vylušťovači jetelin, půdními
frézami, cirkulárkami, přenosnými
dojicími stroji, líhněmi, elektrickými
kvočnami, pařicími kolonami, pračkami
na prádlo a ždímačkami.
Pro jednotlivá zemědělská hospodářství
budou dány na trh malé hospodářské
stroje, zejména: sázecí stroje na brambory,
řezačky, přenosné elektromotory, žací
stroje travní a obilní, pohrabovací a obracecí
stroje na seno, dojicí stroje menšího typu,
zařízení na skládání
sena a slámy, jízdní kola a pneumatiky.
V oblasti elektrifikace venkova bude úkolem dvouletého
plánu připojiti na elektrovodnou síť
co největší počet venkovských
obcí, zejména na Slovensku, kde dosud ani polovina
obyvatelstva neužívá elektrického proudu.
Vláda je si ovšem vědoma, že ani provedením
těchto opatření nebude se moci zcela uhradit
úbytek pracovních sil, a proto bude hledati nové
způsoby, jak zaopatřiti našemu zemědělství
potřebné stálé spolupracovníky.
Aby mohlo býti řádně využito
traktorů a strojů a aby se jednotlivým hospodářům
usnadnily polní práce, bude vláda podporovat
dobrovolné scelovaní půdy a navrhne nový
zákon, jímž by scelování pozemků
bylo zjednodušeno, zlevněno a zdemokratisováno.
Tím se rovněž uvolní kvalifikované
pracovní síly pro osídlení hlavně
v pohraničí. V pohraničních obcích
s převážnou většinou nových
nabyvatelů půdy budou scelování a
arondace povinné, aby se už předem zabránilo
roztříštění jednotlivých
usedlostí na množství trpasličích
parcel. Při tom se také zajistí náležitá
výměra půdy pro budoucí stavební
rozvoj měst a obcí, jakož i pro průmyslové
plánování.
Pokud jde o otázku půdy ve vnitrozemí, považuje
vláda za nutné předně urychleně
zakončiti konfiskaci půdy zrádců a
kolaborantů podle košického vládního
programu a podle dekretu presidenta republiky č. 12/1945
Sb., nařízení Slovenské národní
rady č. 104/145 Sb. n. SNR a příslušných
pozměňujících norem. Za druhé
bude třeba provésti revisi všech případů,
kdy při prvé pozemkové reformě zabraná
půda byla propuštěna ze záboru, ač
podle zákona do záboru patřila. Za třetí
hodlá vláda také přikročiti
k revisi přídělového řízení
při t. zv. zbytkových statcích. Takto získanou
zemědělskou půdu zamýšlí
vláda jednak přiděliti drobným přídělcům
z řad rolníků, domkářů
a bezzemků, jednak ji zachovati v celých objektech
jako vzorné výzkumné, pěstitelské
a šlechtitelské stanice ve veřejné správě.
Pro racionálnější využití
lesního bohatství, jehož největším
majitelem je stát, bude správa státních
lesů a statků přebudována na podobných
základech, na jakých jsou budovány národní
podniky. Dále hodlá vláda organisovati veřejnou
lesní službu dohlédací pro dozor nad
všemi lesy a lesními hospodářstvími.
Vláda bude podporovati urychlené budování
lesních školek. Navrhne vydání nového
demokratického honebního zákona, který
mimo jiné výkon myslivosti a právo honitby
dá do rukou zemědělců, lesních
zaměstnanců a ostatních vrstev pracujícího
lidu, a to za podmínky, že se toto právo musí
vykonávati podle uznaných mysliveckých zásad
a se zřetelem na udržení stavu lovné
zvěře a na potřeby zásobování
obyvatelstva.
Vláda se postará, aby se novými zákony
zajistilo zvětšení vodních a lesních
ploch účelně dislokovaných a aby se
zabránilo změně klimatických poměrů
v některých oblastech a nebezpečí
vznikání stepi. Vláda bude podporovati budování
vodovodní sítě na vesnicích.
Náš lesní majetek bude obhospodařován
tak, aby se co nejdříve nahradily škody, jež
na něm způsobili okupanti, a aby sloužil všem
těm úkolům, k jejichž plnění
se lesního bohatství ve státě užívá.
Dále je nutno zajistiti řádné osídlení
pohraničních vesnic pracovními silami, potřebnými
pro obhospodařování velkých komplexů
lesů v pohraničí.
je další stěžejní bod dvouletého
plánu. Chronická bytová nouze byla zostřena
zákazem staveb za okupace a válečnými
událostmi, kterými bylo zničeno nebo poškozeno
přes 220.000 domů.
Aby se vyhovělo nejnaléhavější
poptávce po bytech, je nutno do konce r. 1948 opraviti
nebo nově postaviti nejméně 125.000 bytů.
Především je třeba na podkladě
zákona o stavební obnově opraviti všechny
poškozené domy, při čemž zvláštní
pozornost nutno věnovati krajům a místům,
válkou nejvíce postiženým. Obnova bude
prováděna v rámci generálního
plánu tak, aby se zdravý a organický rozvoj
obcí a měst, postižených válkou,
uskutečňoval podle určovacích nebo
upravovacích plánů. Při stavbě
obytných domů bude vláda podporovati iniciativu
všech složek našeho života: stavebních
a bytových družstev při stavbě družstevních
domů, národních podniků při
stavbě závodních bytů, obcí
při stavbě obecních bytů, jednotlivců
při stavbě rodinných domů atd.
V rámci dvouletého plánu je nutno odstraniti
též škody na veřejných budovách,
vzniklé okupací a válkou. Nutno zahájiti
velké veřejné stavby nové, zejména
v oblasti železniční, silniční,
vodní a letecké dopravy, jakož i telekomunikací.
Sem náleží i urychlení příprav
pro stavbu nové parlamentní budovy. Třeba
vypracovati plán velkorysých staveb vodohospodářských,
zejména hydroelektráren.
Aby naše průmyslová výroba mohla splniti
požadavky kladené na ni dvouletým plánem,
musí se provésti velké stavební investice
nejméně ve výši 5 miliard Kčs.
Rovněž v zemědělství, má-li
náležitě stupňovati výrobu živočišnou,
budou se musit provádět nové hospodářské
stavby.
Ke splnění takového programu stavební
obnovy je nezbytno, aby výroba stavebních hmot -
cementu, stavebního železa, cihel, vápna, stavebního
dříví atd. - dosáhla do konce r. 1948
při nejmenším předválečného
stavu. Zároveň je třeba položiti základ
k industrialisaci a mechanisaci stavebnictví, aby se postupně
přecházelo od práce převážně
rukodělné k práci strojové. S tímto
úkolem souvisí také vybudování
stavebního výzkumnictví, výroba a
upotřebení nových stavebních hmot,
tovární výroba stavebních součástí
a pod.
Aby stavební obnova byla finančně zajištěna,
je nutno se postarati o dlouhodobý stavební úvěr
a o jiná vhodná finanční opatření.
Technické služby je třeba soustřediti
v nejvyšší instanci - v ministerstvu veřejných
prací, v první instanci pak v řádně
vybavených nebyrokratických technických úřadech
a zároveň se musí zjednodušiti stavebně-právní
předpisy. Bude také nutno nově upraviti vyvlastňovací
řízení a tím umožniti splnění
tohoto stavebního programu.
Se zvýšením průmyslové a zemědělské
výroby, jakož i stavebního ruchu v rámci
dvouletého plánu nutno těsně spojiti
zlepšení veškeré naší dopravy
- železniční, vodní, silniční
i letecké - tak, aby dopravní výkon dosáhl
úrovně z r. 1937. Zejména je třeba
soustřediti při ministerstvu dopravy státní
politiku dopravní. Aby se to usnadnilo, budou státní
podniky dopravní organisovány ve formě národních
podniků.
V dopravě železniční urychlíme
a co nejdříve zakončíme opravy železničních
zařízení (nádražních budov,
železničních dílen a výtopen,
vrchních staveb a železničních mostů),
která byla poškozena anebo zničena válečnými
událostmi, a dokončíme rozestavěné
železniční stavby. Hlavní pozornost
při tom nutno soustřediti na nejdůležitější
železniční tepny, spojující nás
se zahraničím, zejména se Sovětským
svazem. Výkonnost košicko-bohumínské
dráhy musí býti zvýšena a na
československo-sovětských hranicích
se musí vybudovati výkonná překladiště.
Vnitřní provoz drah bude zracionalisován
a tak bude dosaženo podstatných úspor osobních
i věcných, zejména v oběhu vozidel
a ve spotřebě topiva a jiného materiálu.
V dopravě vodní zvětšíme na největší
možnou míru lodní park, budeme urychleně
pokračovat ve splavňování Vltavy a
Labe, zreorganisujeme dunajskou plavbu, dobudujeme bratislavský
a komárenský přístav, připravíme
prodloužení oderské vodní cesty do Moravské
Ostravy a budeme pokračovati ve studijních pracích
o kanále Dunaj - Odra - Labe. V souvislosti se splavňováním
a úpravou toků řek dokončíme,
resp. provedeme také energetická díla, zejména:
klíčovskou přehradu u Zbečna, přehrady
na Vltavě u Lipna, na Lužnici u Bechyně, na
Nežárce u Krkavce, na Svratce u Víru, na Dřevnici
u Zlína, na Odře u Spálova a mnohé
jiné, ať započaté, či projektované.
V dopravě silniční je třeba na nejdůležitějších
silnicích nahraditi provisorní mostní konstrukce
konstrukcemi definitivními, odstraniti nedostatky silnic
vzniklé jejich zanedbáním za okupace a války
a rozšířiti síť autobusové
dopravy osobní, jakož i síť automobilové
dopravy nákladní.
V dopravě letecké nutno pak vybudovat vlastní
letecký park pro leteckou dopravu domácí
i mezinárodní a zlepšiti zařízení
letišť tak, aby se mohla státi středoevropským
střediskem světové letecké dopravy.
patří rovněž k důležitým
úkolům dvouletého plánu. Soudržnost
a jednota státu nezbytně vyžadují, aby
se hospodářská úroveň Slovenska
urychleně přibližovala hospodářské
úrovni českých zemí. (Potlesk.)
Znamená to vytvořiti předpoklady, aby surovinových
a energetických zdrojů, jakož i reserv pracovních
sil mohlo býti plně využito k rozšíření
starého a k vytvoření nového moderního
průmyslu na Slovensku.
Pokud jde zejména o využití energetických
zdrojů na Slovensku, bude nutno urychleně budovat
už rozestavěné hydrocentrály a údolní
přehrady na řekách Moravě, Váhu
a Oravě, u Dubnice, Kostolné, v Novém Meste
nad Váhom a v Piešťanech, zahájiti připravené
již stavby údolní přehrady u Dobšiné
a hydrocentrály na Váhu u Kraľovan a na Černém
Váhu, urychleně provésti projekční
a přípravné práce a zahájiti
stavby hydrocentrál u Stropkova, na Váhu u Hlohovce,
u Seredi, u Šaly nad Váhom a Skalce, jakož i
stavbu údolní přehrady u Svidníku,
a vybudovati tepelnou elektrárnu v Novácích
v souvislosti s chemickým zužitkováním
nováckého uhlí. Všechny tyto nové
elektrárny mohou býti dokončeny do konce
r. 1952 a jejich výkon více než zdvojnásobí
výrobu elektrické energie na Slovensku.
Aby se mohlo plně využíti dosavadního
průmyslu a vybudovati průmysl nový, je třeba
především podstatně zvýšiti
těžbu rud a uhlí a zmodernisovati důlní
zařízení. V kovodělném průmyslu
jde především o rekonstrukci a modernisaci
závodů v Dubnici, Podbrezové, ve Filakově,
v Trenčianských Biskupicích a v Krompaších,
dále pak o postupné vybudování několika
nových moderních kovodělných závodů,
zejména o dokončení stavby nové loděnice
v Komárně. Bohatství dřeva bude nutno
racionálně využíti chemickým
a mechanickým zpracováním; k tomu je třeba
zmodernisovati dosavadní závody a zakládati
nové, a to zvláště na východním
Slovensku. Při tom bude zapotřebí pro využití
dřevního bohatství Slovenska zlevnit a racionalisovat
dopravu dříví. Rovněž tak nutno
rozšířiti průmysl stavebních
hmot na středním a východním Slovensku.
V oboru chemickém nutno zajistiti chemické využitkování
slovenského uhlí, zříditi výrobu
dusíkatého vápna, budovati průmysl
umělých hmot a založiti farmaceutický
závod. Zvláště aktuální
je budování moderního potravinářského
průmyslu, který má na Slovensku surovinovou
základnu.
Rozšíření průmyslové základny
Slovenska se dosáhne jednak přemístěním
závodů z českého pohraničí,
jednak přímými dlouhodobými investicemi,
které jsou nezbytné, aby se Slovensko mohlo hospodářsky
rychle vyrovnat českým zemím.
Mimo to je nutno, aby se v rámci dvouletého plánu
věnovala zvláštní pozornost a podpora
stavební obnově Slovenska, aby tak do konce r. 1948
byla zakončena rekonstrukce zničených obcí
a měst.